گفته می‌شود که...

۸۵ درصد از دانش‌آموزان دُز دوم واکسن را زدند/پیگیری قضائی بازنشدن ایربگ خودروها/علت اصلی حضور آمریکا در سوریه مشخص شد/تأیید رشد اقتصادی 3.1 درصدی ایران توسط بانک جهانی/کارشناس صهیونیست: نفوذ اطلاعاتی ایران بی‌سابقه است/تلاش تل‌آویو برای تأمین سوخت لبنان از بیم افزایش محبوبیت ایران و ...

۸۵ درصد از دانش‌آموزان دُز دوم واکسن را زدند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «در ۹۸ درصد مدارس کشور شرایط برای حضور دانش‌آموزان فراهم شده است. ۸۵ درصد از دانش‌آموزان دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند». باوجود تلاش‌های دولت برای بازگشایی حداکثری مدارس، به گفته کارشناسان، تعطیلی آموزش حضوری در مدارس طی دو سال گذشته کرونایی، خسارات جبران‌ناپذیر علمی و آموزشی به دانش آموزان وارد آورده که جبران آن در سال‌های بعدی ناممکن خواهد بود.

پیگیری قضائی بازنشدنایربگ خودروها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم پیگیری قضائی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان را ممکن دانست و گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت حقوقی کنند. فرهاد طهماسبی در مورد تصادف زنجیره‌ای بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی اظهار کرد: کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند. نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس یازدهم گفت: ایربگ یکی از امکانات خودروهای ایرانی عرضه شده به بازار است. اگر نظر کارشناسی بر این باشد که نقص فنی خودروها باعث تصادف شده است یا حتی میزان خسارات وارد شده به مردم را تشدید کرده است، خودروسازان مسئولند تا پاسخگوی خسارات مادی و معنوی باشند.
علت اصلی حضور آمریکا در سوریه مشخص شد

«جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه که پیش‌ازاین دولتش با ادعای مبارزه با داعش ساخته دست خویش، حضور اشغالگرانه خود در سوریه را توجیه می‌کرد، گفت که «هدف از حضور نیروهای آمریکایی در خارج، تقویت منافع امنیتی آمریکا و هم‌پیمانان آن و حمایت از سیاست خارجی از طریق حضور در خاک [سایر کشورها] است. نیروهای آمریکایی از حضور سایر نیروها در محل حضور خود، جلوگیری می‌کنند و در سوریه نیز همین کار را می‌کنند». جفری اذعان کرد: «ما در التنف [سوریه] حضور داریم تا مسیر اصلی بین دمشق و تهران را در جنوب [سوریه] قطع کنیم. در دوره ترامپ نیز حرکاتی صورت گرفت تا به نظام بشار اسد فشار وارد شود».
مذاکرات وزارتخانه‌ها برای اجرای توافق
۲۵ ساله

وزیر اقتصاد گفت: «هرکدام از وزارتخانه‌ها به‌طور مثال صمت، نیرو، نفت و ... در حوزه‌های مرتبط به خود با طرف چینی وارد مذاکره شده‌اند تا به یک قرارداد برسند. بعد از آغاز این قراردادهاست که عملاً سرمایه‌گذاری و رشد مدنظر ما اجرایی خواهد شد. تاکنون این قراردادها به مرحله انعقاد نهایی و آغاز اجرا نرسیده است و این موضوع مستلزم مذاکرات اولیه بود».
حذف ارز ترجیحیبدون آلترناتیو تبعات دارد

رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ بودجه عجیب و غریبی است، گفت: البته همه ما درک می‌کنیم که بودجه در ۱۴۰۱ باید قدری انقباضی باشد، اما در برخی حوزه‌ها مثل حوزه آسیب‌ها جفا می‌شود. احمد نادری افزود: بودجه ۱۴۰۱ بودجه عجیب و غریبی است. البته همه ما درک می‌کنیم که بودجه در ۱۴۰۱ باید قدری انقباضی باشد، مسائل زیاد و پول کم است و همه این‌ها را می‌فهمیم. اما در برخی حوزه‌ها مثل حوزه آسیب‌ها جفا می‌شود. وی اظهارکرد: دولت رویکرد خاصی دارد. برای اولین بار است که دولت رسما به زیرمجموعه‌هایش نامه زده که حق ندارید با مجلس مذاکره کنید که بودجه دستگاه‌تان را افزایش دهند. این چیزی است که تاکنون به این معنا در این چند دهه وجود نداشته است.
تأیید رشد اقتصادی
3.1 درصدی ایران توسط بانک جهانی

بانک جهانی که در گزارش خردادماه خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ را 2.1 درصد پیش‌بینی کرده بود، در جدیدترین گزارش خود رشد 3.1 درصدی را برای اقتصاد ایران در این سال برآورد کرده است؛ اما برنامه‌ریزی دولت رئیسی، دستیابی به رشد 8 درصدی در 1401 است.
خودروهای ایرانی همچنان حادثه ساز
!

رئیس پلیس راهور تهران:باز نشدن ایربگ خودروها در تهران بسیار اتفاق افتاده است.در برخی خودروها اگر کمی تندتر بپیچید، ممکن است چرخ خودرو باز شود؛ ایربگ که جای خود دارد. بیشترین نواقص در خودروهای ایرانی است.

چه خبر از هواپیماهای برجامی؟

«علیرضا منظری» معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: «وزیر اسبق راه و شهرسازی و قائم‌مقام او به‌عنوان مسئول خرید هواپیماهای پسابرجامی در مورد خرید هواپیما و نحوه تأمین قطعات این هواپیماها همه حقیقت را به افکار عمومی نگفتند. عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی و اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وقت وزارت راه و شهرسازی، توجهی نداشتند که با اعمال تحریم‌های بیشتر، تأمین قطعات هواپیماهای خریداری‌شده با مشکل مواجه خواهد شد. همین آلان نصف هواپیماهای برجامی به علت نبود قطعات زمین‌گیر هستند. در زمان خرید هواپیماهای پسابرجامی، از نظرات کارشناسی استفاده‌ای نشد و خودسرانه اقدام به خرید کردند،‌ بنابراین بخشی از تقصیرات زمین‌گیر شدن هواپیماهای پسابرجامی مربوط به وزیر اسبق راه و شهرسازی و قائم‌مقام وقت وزارتخانه است».
یک تخلف بانکی عجیب به ارزش
۲۰ هزار میلیارد تومان!

خضریان عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی با اشاره به فساد صورت گرفته شده در یکی از بانک‌های کشور که در سال‌های اخیر در رسانه‌ها مطرح و در دستگاه قضایی کشور پیگیری شده است، گفت:این بانک خصوصی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در مجموع از زمان تاسیس حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. از این میزان، حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان، سهم تسهیلات کلان پرداختی بانک در حدود ۵۰ فقره بوده که تقریبا همه موارد، با فساد و زد و بند پرداخت شده و لذا بازپرداخت نشده و به معوقه تبدیل شده است.
کارشناس صهیونیست: نفوذ اطلاعاتی ایران بی‌سابقه است

«مئیر جاودانفر» در گفتگو با شبکه سعودی اینترنشنال، در خصوص دستگیری 4 زن تبعه این رژیم در فلسطین اشغالی به اتهام جاسوسی برای ایران، از این اقدام جمهوری اسلامی بهت‌زده شده بود. حتی تلاش‌های مجری برنامه برای عوض کردن بحث و کمرنگ کردن قدرت اطلاعاتی ایران با القای این شبهه که «آن‌ها نمی‌دانستند جاسوسی می‌کنند» نیز جواب نداد و کارشناس صهیونیست این‌گونه واکنش نشان داد: «یهودیانی که از داخل اسرائیل برای ایران جاسوسی می‌کردند کاملاً می‌دانستند که برای کجا کار می‌کنند؛ آن‌ها مستقیم با ایران ارتباط داشتند!».
پیش‌بینی عجیب درباره قیمت مسکن پس از توافق وین/ خسروی: امیدواریم کسی سکته نکند

مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک: در زمان امضای قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ بسیاری افراد که در طلا و ارز سرمایه‌گذاری کرده بودند با ریزش قیمت دلار، سرمایه خود را از دست دادند؛ تا جایی که قیمت دلار از ۳۰۰ تومان در ماه‌های پایانی جنگ به ۵۰ تومان بعد از جنگ رسید و حتی تعداد زیادی از دلالان بازارهای ارز و طلا سکته کردند. البته خدا کند که اتفاق بدی برای کسی نیفتد ولی معمولاً با انجام توافقات سیاسی شاهد ریزش‌هایی در بازارهای غیر مولد هستیم.عوامل متعددی بر آینده بازار مسکن تأثیرگذار است که مهمترین آن به نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و توان خرید متقاضیان برمی‌گردد. در حال حاضر توان طرف تقاضا به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر با شرایط امیدوارکننده‌ای که در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شده به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مسکن یا دست کم ثبات این بازار در میان مدت مواجه باشیم.

چرا سفر رئیسی به مسکو مهم است؟

ایران و روسیه در پرونده‌های بسیاری در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نظر مشترک دارند و با توجه به سیاست‌های منطقه‌ای و عمل‌گرایانه دولت رئیسی، در آینده پیش رو روابط دو کشور وارد مرحله‌ای تازه‌ای خواهد شد. احتمالاً «سند راهبردی ایران و روسیه»، «خرید تجهیزات نظامی»، «مذاکرات وین»، «قراردادهای دوجانبه» و «مبادله گازی» دستاوردهای مهم این سفر خواهد بود. همچنین ایران می‌تواند با طرف روسی خود درباره مسائل منطقه‌ای چون «پرونده افغانستان»، «بحران سوریه»، «وضعیت قفقاز جنوبی» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» تبادل‌نظر کند. طی سال‌های گذشته، نقش روسیه در همراهی کردن با جمهوری اسلامی در بحران‌های بین‌المللی، اهرم فشار بسیاری قوی علیه غرب بوده است.
ایرانی‌ها
۱۰ هزار مسکن در ترکیه خریدند

بر اساس آمار رسمی ترکیه، در بین ملیت‌های مختلف، شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ هزار و ۵۶ واحد مسکونی را در ترکیه خریداری کرده‌اند که از این حیث در رتبه اول قرار دارند.

از ظریف بپرسید!

روزنامه کیهان در ستون گفت‌وشنود خود نوشت: «گفت: مدعیان اصلاحات و برخی از سایت‌ها و روزنامه‌هایشان بدجوری به تکاپو افتاده‌اند و خودشان را به دروتخته می‌زنند که ملاقات آقای خاتمی با جرج سوروس را تکذیب کنند! گفتم: چرا وقتی کیان تاج‌بخش عامل «سیا» و نماینده بنیاد سوروس در اعترافات خود که از تلویزیون پخش شد، به دیدار خاتمی و جرج سوروس اعتراف کرد، آقایان اعتراضی نکردند و به غیرتشان برنخورد و اصلاً به روی خودشان نیاوردند؟! گفت: چرا تا حالا خود آقای خاتمی ملاقاتش با این سرمایه‌دار صهیونیست و دشمن تابلودار ایران اسلامی را انکار نکرده است؟! گفتم: برای اینکه می‌داند ملاقات کرده و نمی‌خواهد با انکار آن دروغ گفته باشد! گفت: خُب از «کنت تیمرمن» مسئول سابق میز ایران در «سیا» بپرسند و یا از «استیون کلمنز» که در ملاقات حضورداشته سؤال کنند و یا از مدیر نشریه «نیوز مکس» بپرسند و یا از «ریچارد بلوم» دوست و مشاور کارتر بپرسند و یا…! گفتم: اصلاً چرا راه دور بروند؟ از آقای ظریف بپرسند!».
سالانه
۱۰۰ هزار تن در کشور خودکشی می‌کنند

رستم وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی درباره وضعیت مصرف «الکل» در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی، گفت: نرخ شیوع الکل در کشور بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند.وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آسیب خودکشی با بیان اینکه دین اسلام از جمله سنگرهای مهم جلوگیری از خودکشی است، گفت: سالیانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار تن خودکشی می‌کنند که البته مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر است، با این حال اگر این سیر صعودی مدیریت نشود در آینده نه چندان دور در رده کشورهایی قرار خواهیم گرفت که میزان خودکشی در آن نگران کننده است.
پیشنهاد طرف غربی برای توافق موقت با ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «طرف مقابل به دنبال توافق موقت هست و پیشنهادهای را برای آن مطرح کرده است؛ اما توافق موقت ایده‌ال ما نیست و راهبرد ما توافق دائم برای لغو تحریم‌های مؤثر است. در دوران ترامپ برخی عناوین و برچسب‌های تحریم‌ها به‌عمد تغییر کرده است، به همین دلیل آمریکا‌یی‌ها زیر لغو این تحریم‌ها نمی‌روند و اعلام می‌کنند نمی‌توانیم درباره آن‌ها مذاکره کنیم. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در مذاکرات به‌دنبال کاهش توانمندی‌های ایران هستند که این موضوع خلاف خواسته‌های تیم مذاکره‌کننده است».
تلاش تل‌آویو برای تأمین سوخت لبنان از بیم افزایش محبوبیت ایران

شبکه 12 رژیم صهیونیستی از موافقت دولت امریکا با توافق صادرات گاز به لبنان از طریق یک لوله و با عبور از خاک اردن و سوریه خبر داد و گفت که همه این کارها با هدف جلوگیری از صادرات سوخت ایران به لبنان و بیم از افزایش نفوذ ایران، صورت می‌گیرد. به گزارش فارس، امریکا، مصر، اردن و رژیم صهیونیستی از زمانی شروع به ارائه طرح‌های مختلف برای صادرات سوخت به لبنان کردند که حزب‌الله اولین محموله سوخت خریداری شده از ایران را وارد لبنان کرد؛ لبنانی که از فردای انفجار مهیب بندر بیروت (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) با کمبود شدید سوخت مواجه شد، اما تا زمانی که سوخت خریده شده از ایران وارد لبنان نشده بود، هیچ یک از این کشورها اقدامی برای تأمین سوخت مورد نیاز لبنان نمی‌کردند. «عاموس هوچستین» فرستاده امریکا در امور انرژی نیز به دنبال امضای این قرارداد میان طرف‌های مختلف است. شبکه ۱۲ اسرائیل در ادامه گفت که در این طرح سعی شده با روسیه نیز همراهی شود.

۳۸۴ چمدانی که از ایران خارج شد

در هنگام خروج محمدرضا و فرح پهلوی از ایران، بخش اعظمی از جواهرات سلطنتی توسط چمدان‌های متعدد در کنار مبالغ هنگفتی ارز از کشور خارج شد. رئیس‌کل تشریفات دربار آغاز عملیات خروج شاه و همراهان را ۲۴ دی‌ماه ۵۷ اعلام کرد. یک تیم از افراد مورد تأیید فرح جمع‌آوری و بسته‌بندی همه‌گونه عتیقه، جواهرات و الماس‌های گران‌بها، ساعت‌های تمام‌طلا و تاج و نیم‌تاج‌های تمام زمرد را بر عهده داشتند. این گنجینه از جواهرات و عتیقه‌جات در مکان‌های امن کاخ نیاوران نگهداری می‌شد. فرح بر همه بسته‌بندی‌ها نظارت کامل داشت. بسته‌بندی و جمع‌آوری دلار‌های آمریکایی که از ماه‌ها قبل نقداً جمع شده بود توسط بخش مالی دربار انجام شد. تاج شاهنشاهی با ۳۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد، ۳۶۸ حبه مروارید و با وزن ۲ کیلو و ۸۰ گرم و ازنظر قیمت غیرقابل تخمین و تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس و تعداد معتنابهی از جواهرات دیگر و طلا به ارزش ده‌ها میلیون دلار به‌عنوان بخش اندکی از جواهرات ربوده شده سلطنتی هستند.

اخبار روزانه:

*بسیجی شهید خسرو قادری قمصری فرزند منصور در ۱۲ تیر ۱۳۴۵ چشم به جهان گشود. از اسلامشهر به‌عنوان نیروی بسیجی به جبهه اعزام شد و در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۶۱ در عملیات رمضان در شرق بصره به فیض شهادت نائل گردید و پیکر پاک و مطهرش در منطقه برجای ماند. پیکر مطهر این شهید پس از سال‌ها با تلاش گروه‌های تفحص کشف و از طریق آزمایش DNA شناسایی شد، خانواده محترم‌شان پس از ۳۹ سال از چشم‌انتظاری درآمدند و در معراج شهدای تهران با شهیدشان دیدار تازه کردند.
*استاندار کرمان در واکنش به خبر استعفای خود در فضای مجازی گفت: فعلا تا جانشین ما تعیین شود کار می‌کنیم و هر روزی دولت جانشین تعیین کرد هم خدا را شکر می‌کنم و هم با تمام وجود خوشحال می‌شوم؛ هر چند یک ساعت خدمت بین مردم را هم فرصت و غنیمت می‌دانم
.
* معاون اقتصادی وزیر خارجه با اشاره به اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین گفت: با هماهنگی و همت وزارت کشاورزی می‌توانیم به خصوص در آبزیان به صادرات قابل توجهی برسیم و طرف چینی اعلام کرده به زودی مجوز صادرات عسل و میگو صادر می‌شود. مهدی صفری با اشاره به برگزاری جلسه دیروز ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع مناطق آزاد گفت: امروز به بررسی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و بررسی مشکلات و اینکه چگونه می‌توان به رفع چالش‌ها کمک کرد نشستی را با آقای سعید محمد رئیس مناطق آزاد کشور برگزار کردیم. صفری افزود: مناطق آزاد می‌تواند برای ما یک منبع ارزی بالایی برای صادرات و تولید و صدور خدمات مهندسی به شمار رود و آقای محمد رئیس مناطق آزاد کشور گزارشی را از سرمایه‌گذاری و موانع و چالش‌ها و همچنین امتیازاتی که این مناطق دارد را ارائه دادند و ارگان‌های مختلف نیز نقطه نظرات خود را اعلام کردند.

https://shoma-weekly.ir/g7cA6i