گفته می‌شود که...

عفو نشدگان اغتشاشات کمتر از نیم درصد «رادیو کودتا» به پایان خط رسید تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری در کشور نگرانی صهیونیست‌ها برای مهره‌های اینترنشنال همکاری ایران و عربستان عامل انسجام اوپک پایان بررسی بودجه 1402 در شورای نگهبان معاون بنیاد مسکن: ۷۰ درصد زمان ساخت مسکن را از دست دادیم بهادری جهرمی: تورم یک سوم کاهش یافته است ناوگروه ۸۶ ارتش رکورد دریانوردی ایران را شکست متوسط نرخ کرایه تاکسی ۴۵ درصد افزایش یافت

عفو نشدگان اغتشاشات کمتر از نیم درصد

پس از اعلام تعداد عفوشدگان، برخی از افراد و رسانه‌ها، براساس تعداد عفوشدگان مدعی شدند، این افراد در زندان بوده‌اند، این در حالی است که آمار اعلامی مربوط به تعداد پرونده‌هایی است که در این خصوص تشکیل شده است، نه تعداد بازداشت‌شدگان.

به گفته رئیس قوه قضائیه، تعداد قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند و یا هنوز رسیدگی به پرونده آنها تکمیل نشده بود.

براساس اعلام حجت‌الاسلام رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه، طبق استعلام صورت گرفته از دادگستری استان‌های مختلف، در کل کشور کمتر از نیم درصد افراد مرتبط با حوادث اخیر مشمول عفو قرار نگرفتند و در برخی استان‌هاصد درصد این افراد شامل عفو شدند.

«رادیو کودتا» به پایان خط رسید

رادیوی BBC فارسی که به دلیل نقش آفرینی در کودتای 28 مرداد به رادیو کودتا معروف شده بود، پس از قریب به 80 سال فعالیت‌ رسانه‌ای در راستای منافع سلطنت انگلیس، به کار خود پایان می‌دهد.

این رادیو، بخشی از شبکه BBC وابسته به دولت و نظام سلطنتی انگلیس است و این تصمیم نیز از سوی این شبکه اتخاذ شده است.

این رادیو در سال 1332 با بیان جمله «ساعت دقیقاً 12 نیمه شب است» به عنوان واسطه اطمینان بخشی دولت انگلیس و محمدرضا پهلوی برای انجام کودتا علیه دولت مصدق عمل کرده بود.

در سال‌های پس از انقلاب و به ویژه در دوران دفاع مقدس، بخش قابل توجهی از سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق خبرپراکنی‌های سوگیرانه و مخرب این رادیو دنبال می‌شد.

تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری در ۳ سطح در کشور گفت: بیماران برای درمان ناباروری در سطح یک به مطب‌ها و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند و در صورت نیاز به اقدامات درمانی تخصصی به سطوح ۲ و ۳ ارجاع می‌شوند.

سعید کریمی اظهار داشت: قبلا مراکز سطح ۲ خدمات درمان ناباروری در کشور وجود نداشت که آیین‌نامه آن تهیه و توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده و بر اساس آن باید تا سال آینده ۶۴ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در کشور داشته باشیم که در حال حاضر ۱۶ مرکز سطح ۲ در کشور راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد ناباروری‌ها در مراکز سطح ۲ خدمات درمان ناباروری قابل درمان است، افزود: در حال حاضر ۱۰۳ مرکز سطح ۳ خدمات درمان ناباروری در کشور فعال است و در یکی دو استان که مراکز سطح ۳ نداشته‌اند، فضای فیزیکی فراهم و تجهیزات و نیروی انسانی آن تامین شده است.

وی افزود: در هر استان نیز باید حداقل یک مرکز سطح ۳ درمان ناباروری داشته باشیم که در برخی استان‌ها با توجه به جمعیت بالا، چندین مرکز سطح ۳ فعال هستند.

نگرانی صهیونیست‌ها برای مهره‌های اینترنشنال

همزمان با اینکه روبین امیلی مدیریت اخبار دیجیتال مجموعه آفکام در پاسخ به پرسشی پیرامون تلویزیون اینترنشنال اعلام کرده است که قرار بوده مجوز این تلویزیون بابت نشر اخبار دروغ و مجهول بودن منابع مالی باطل شود، امیلی شرایدر، تحلیلگر رسانه‌های صهیونیستی از اینکه پس از توافق ایران و عربستان سعودی، با خبرنگاران شبکه اینترنشنال مثل یک مهره اسباب بازی برخورد شده است، ابراز تأسف کرد.

شرایدر که به عنوان مبلغ تجزیه ایران در برخی کشورهای منطقه و نیز رسانه‌هایی همچون اینترنشنال فعالیت می‌کرد، به این واقعیت اشاره کرد که پس از توافق ایران و عربستان، شبکه اینترنشنال (البته بالاجبار) بودجه خود را کاهش داده و لحن خود را عوض می‌کند.

همکاری ایران و عربستان عامل انسجام اوپک

نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: ازسرگیری دوباره روابط ایران و عربستان باعث انسجام و همبستگی بیشتر اوپک خواهد شد.

محمدعلی خطیبی با بیان اینکه «در زمان حاضر ایران و عربستان ۲ کشور بزرگ تولیدکننده نفت در اوپک هستند»، افزود: اوپک در سایه این هم‌افزایی قادر خواهد بود نقش موثرتری در ثبات بازار نفت داشته باشد.

نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: میادین مشترک نفتی بین کشورها اغلب مساله‌ای دیپلماتیک است و قدم‌های ابتدای باید توسط وزارت‌ خارجه کشورها برداشته شود و در مراحل بعدی تیم‌های فنی امورات مربوطه را پیگیری کنند. وی ادامه داد: وقتی روابط سیاسی بین کشورها وجود نداشته باشد چنین کارهایی دچار وقفه خواهد شد، بنابراین از سرگیری دوباره روابط ایران و عربستان باعث خواهد شد مسائل مربوط به میادین مشترک نفتی بین ۲ کشور مورد پیگیری بیشتری قرار گیرد. خطیبی خاطرنشان کرد: کسانی که به ‌دنبال امنیت، آرامش و ثبات در منطقه هستند از، ازسرگیری دوباره روابط ایران و عربستان استقبال خواهند کرد.

پایان بررسی بودجه 1402در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از پایان جلسه بررسی لایحه بودجه 1402 کل کشور خبر داد.

هادی طحان ‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: پس از ۱۶ جلسه فشرده و پیاپی، بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در شورای نگهبان به پایان رسید و ابهامات و ایرادات شورا در خصوص این لایحه به مجلس ارسال خواهد شد.

معاون بنیاد مسکن: ۷۰ درصد زمان ساخت مسکن را از دست دادیم

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: در سالی که گذشت به دلیل دیر رسیدن وام‌ها حدود ۷۰ درصد زمان را از دست دادیم که با تلاش مضاعف این مدت از دست رفته باید جبران شود.

به گفته جودی، در بحث ساخت مسکن روستایی دولت می‌بایست مابه‌التفاوت نرخ سود از ۵ تا ۱۸ درصد را به بانک‌ها پرداخت می‌کرد که با حمایت رییس‌جمهور این مشکل حل شد.

بهادری جهرمی: تورم یک سوم کاهش یافته است

سخنگوی دولت درباره عملکرد دولت در مهار تورم گفت: عملکرد دولت در یک سال و نیم گذشته روشن است. تورمی که دولت سال گذشته تحویل گرفت، ۶۰ درصد بود و امسال به ۴۰ درصد رسیده و حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دولت برای کنترل تورم در سال آتی برنامه دارد و در بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده، سعی شده منابع واقعی دیده و هزینه‌ها اعلام شود. اگر مجلس همراهی بیشتر داشته باشد و از افزایش هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرده و آن را غیرتورمی ببیند، حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

ناوگروه ۸۶ ارتش رکورد دریانوردی ایران را شکست

ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناو لجستیک مکران، با طی مسافت 51 هزار کیلومتر، رکورد دریانوردی نظامی ایران را شکست.

مأموریت ناوگروه 86 (ملقب به ناوگروه 360) به‌منظور گشت‌زنی در آب‌های دوردست و حراست از خطوط مواصلاتی تجاری ایران در دریاها، از اوایل مهرماه آغاز شده و اخیراً در بندر ریودوژانیروی برزیل نیز پهلو گرفته است. پیش از این، ناوگروه 75 نداجا متشکل از ناوشکن سهند و ناو لجستیک مکران، با طی مسافت حدود 45 هزار کیلومتر در سفر به سنت‌پترزبورگ روسیه، رکورددار بود.

متوسط نرخ کرایه تاکسی ۴۵ درصد افزایش یافت

در جلسه شورای شهر تهران افزایش کرایه ۴۵ تا ۷۵ درصدی تاکسی با اتفاق آرا به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متوسط افزایش نرخ کرایه تاکسی ۴۵ درصد است، اظهار کرد: از ۵۰۰ خط تاکسیرانی کمتر از ۱۰ درصد از خطوط، افزایش رقمی بیش از این دارند که به حداکثر ۷۵ درصد می‌رسد و برخی خطوط نیز کمتر از ۴۵ درصد است.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه ورودیه برای تاکسی خطی و گردشی 5 هزار تومان است، یادآور شد: نرخ کرایه تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد ۳۵ هزار تومان، تاکسی‌های راه‌آهن، ویژه و تاکسی تلفنی هر یک ۲۵ هزار تومان و مبلغ هزار و ۴۵۸ تومان در تمام این بخش‌ها به ازای هر کیلومتر پیمایش لحاظ خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر خط تاکسیرانی در خطوط با شیب تند باشد، تا سقف حداکثر ۲۰ درصد قابل افزایش خواهد بود و با توجه به اینکه در ساعات اوج ترافیک، رانندگان میلی به تردد ندارند، بنا بر نظر کارشناسی سازمان تاکسیرانی، رقم تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: در روزهای یخبندان و بارندگی شدید نیز حداکثر ۴۰ درصد افزایش پیش‌بینی شده است؛ از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح نیز ۲۰ درصد به نرخ کرایه افزوده خواهد شد.