گفته می‌شود که...

بازگشت۵۶۰ میلیون دلار ارز به کشور رتبه ۲۲ ایران در بین بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا رشد ۲۷ درصدی اهدای خون در شب‌های قدر ورود 1.1 میلیون بیمار بین‌الملل به ایران در ۱۴۰۱ وزیر کار: اقتصاد چین را اشتغال خانگی نجات داد تعلیق یک ساله فعالیت مقتدی‌صدر دنا یک میلیاردی شد! افزایش خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌ درخواست لولا برای حذف دلار از تجارت بریکس افزایش تولید نفت ایران داستان عجیب وام مسکن آزادی اسرا، اولین مرحله توافق عربستان و یمن ارمنستان: استفاده از پهپاد‌های ایرانی علیه جمهوری آذربایجان در درگیری اخیر صحت ندارد

بازگشت۵۶۰ میلیون دلار ارز به کشور

سپاه الغدیر استان یزد اعلام کرد۵۶۰ میلیون دلار ارز که به علت تحریم‌ها در خارج از کشور بلوکه شده بود با تلاش پاسداران گمنام امام زمان(عج) در اطلاعات سپاه استان به کشور بازگشت.

روابط عمومی سپاه یزد خبر داد با تلاش پاسداران گمنام امام زمان(عج) مجموعه بزرگ چادرملوی استان که سهم بالایی در صادرات دارد، بیش از ۹۲ درصد از تعهدات ارزی خود به مبلغ بیش از ۵۶۰ میلیون دلار را انجام و این مبلغ به کشور بازگشت.

رتبه ۲۲ ایران در بین بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران را در این سال به ‌عنوان بیست‌ودومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد.

رشد ۲۷ درصدی اهدای خون در شب‌های قدر

وزیر بهداشت گفت: در شب‌های مبارک قدر شاهد رشد ۲۷ درصدی اهدای خون نسبت به مدت مشابه در سال قبل بودیم.

بهرام عین‌اللهی در سومین شب پربرکت لیالی قدر با حضور در مرکز انتقال خون تهران نسبت به اهدای خون اقدام کرد و سپس در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت پرشور مردم برای اهدای خون در سومین شب از لیالی مبارک قدر، اظهار داشت: با وجود اینکه در سال‌های گذشته بعضا در ماه مبارک رمضان و در ایام نوروز ذخایر خونی کشور کاهش داشت اما امسال که این 2 مناسبت با هم مقارن شده بود نه تنها کمبودی نبود بلکه تنها در شب‌های مبارک قدر شاهد رشد ۲۷ درصدی اهدای خون نسبت به مدت مشابه در سال قبل بودیم.

ورود 1.1 میلیون بیمار بین‌الملل به ایران در ۱۴۰۱

مدیرکل دفتر اعتباربخشی وزارت بهداشت، از ورود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بیمار بین‌الملل از کشورهای مختلف به ایران در سال گذشته خبر داد.

سلیمان حیدری گفت: در حال حاضر ۲۳۳ مرکز پذیرش بیمار بین‌الملل در ۲۸ استان در کشور آماده پذیرش گردشگران سلامت است.

وی افزود: طبق آمار ثبت شده در سامانه‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیون نفر در بخش دولتی با هدف درمان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند و حدوداً همین تعداد هم در بیمارستان‌های خصوصی جذب بیمار بین‌الملل داریم.

حیدری ادامه داد: امروز حدود یک درصد ظرفیت بیمارستان‌ها به پذیرش بیماران بین‌الملل اختصاص دارد که با توجه به ارزآوری 3 برابری بیماران بین‌الملل برای کشور و توسعه زیرساخت‌ها، این ظرفیت در حال افزایش است. وی ابراز امیدواری کرد تا سال ۱۴۰۴ این ظرفیت به ۲۰ درصد افزایش یابد.

وزیر کار: اقتصاد چین را اشتغال خانگی نجات داد

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی یادآور شد: اقتصاد چین را اشتغال خانگی نجات داد. آموزش، تسهیلات و پرداخت تسهیلات خُرد برای مشاغل خانگی می‌توانند کمک زیادی در زمینه اشتغال‌زایی کنند.

تعلیق یک ساله فعالیت مقتدی‌صدر

سیدمقتدی‌صدر بامداد جمعه اعلام کرد: فعالیت جریان صدر را به مدت یک سال متوقف می‌کند. او دلیل این تصمیم را وجود برخی افراد فاسد در این جریان عنوان کرده است. در پی اعلام این تصمیم فعالیت حساب‌های کاربری متعلق به او در شبکه‌های مجازی از جمله توئیتر نیز متوقف شد.

دنا یک میلیاردی شد!

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو در یک هفته گذشته، حاکی از افزایش قیمت‌ها در این بازار است، به گونه‌ای که در بین خودروهای پراید موجود در بازار، مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۰ آن از ۳۰۵ میلیون تومان در ابتدای هفته، به ۳۱۰ میلیون تومان در آخرین روز هفته رسیده‌ است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۵ میلیون تومان گران شده‌ است و ۳۲۰ میلیون تومان قیمت خورده‌ است. در بین خودروهای پژو نیز این افزایش قیمت‌ها مشهود بوده‌ است، به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۶۱۰ میلیون تومان در اولین روز هفته، امروز به ۶۲۵ میلیون تومان رسیده‌است ومدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۳۰ میلیون تومان گران شده‌ است و در حال حاضر ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورده‌ است. پژو پارس مدل ۱۴۰۰ نیز از ۶۷۰ میلیون تومان در ابتدای هفته، امروز به ۶۹۵ میلیون تومان رسیده‌ است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۲۵ میلیون تومان گران شده‌ است و در حال حاضر ۷۲۵ میلیون تومان قیمت خورده‌است. خودروهای دنا نیز در این مدت گران شدند، به طوری که دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ از ۷۰۰ میلیون تومان در اولین روز هفته، در حال حاضر به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده‌است و دنا توربوپلاس دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ نیز از ۸۷۰ میلیون تومان در ابتدای هفته، امروز به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده‌ است و دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۱ نیز در حال حاضر یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

افزایش خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته هفت ردیف خدمتی به خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌های پایه اضافه شد، گفت: برای سال ۱۴۰۲ هم در نظر داریم که ۱۰ ردیف خدمتی دیگر نیز تحت پوشش بیمه برود تا بتوان خدمات بهتر و بیشتری را نظیر ترمیم دندان‌های جلویی، درمان ریشه دندان، دندان مصنوعی برای افراد بالای ۶۵ سال و... ارائه کرد.

دکتر زهرا سید معلمی با اشاره به اینکه گسترده‌ترین شبکه دندانپزشکی کشور در حوزه بهداشت فعال است، به ایسنا گفت: تعداد ۳۴۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت دارای واحد دندانپزشکی در نقاط شهری و روستایی گسترده هستند.

سیدمعلمی تأکید کرد: برای سال ۱۴۰۲ هم در نظر داریم که ۱۰ ردیف خدمتی دیگر نیز تحت پوشش بیمه برود تا بتوان خدمات بهتر و بیشتری نظیر ترمیم دندان‌های جلویی، درمان ریشه دندان، دندان مصنوعی برای افراد بالای ۶۵ سال، روکش استیل برای دندان شیری کودکان و... را ارائه کرد. این افزایش پوشش بیمه در مراحل اولیه تصویب شده و در حال طی کردن مراحل بعدی است.

درخواست لولا برای حذف دلار از تجارت بریکس

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل که به چین سفر کرده است، با محکوم کردن نقش مرکزی دلار در تجارت جهانی از کشورهای در حال توسعه خواست ارز جایگزینی برای دلار پیدا کنند.

رئیس جمهور برزیل در جریان سخنرانی خود در بانک توسعه جدید در شانگهای خطاب به کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) گفت: «پس از پایان استاندارد طلا در معاملات جهانی، چه کسی تصمیم گرفت که دلار یک ارز جهانی باشد و همه معاملات بین‌المللی با آن انجام شود؟ چرا بانکی مانند بریکس نمی‌تواند ارزی برای تأمین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین یا بین برزیل و سایر کشورها داشته باشد؟ این امر دشوار است زیرا ما [به این ایده] عادت نداریم و همه فقط به یک ارز وابسته هستند.» او سپس از این کشورها خواست در مبادلات تجاری خود از ارز دیگری به جز دلار استفاده کنند. داسیلوا که برای تقویت روابط با چین به شانگهای سفر کرده، دیروز نیز با شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله اوکراین رایزنی کرد.

افزایش تولید نفت ایران

اوپک در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۳۷ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ خبر داد. ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. متوسط قیمت نفت سنگین ایران در این دوره را ۸۰ دلار و ۶۷ سنت اعلام کرد.

داستان عجیب وام مسکن

برخی پایگاه‌های خبری جزئیاتی از وام ۴ میلیاردی بانک مسکن منتشر کردند.

متقاضیان این وام برای به دست آوردن آن باید از امروز تا پانزده سال آینده هر ماه مبلغی را به حساب خود واریز کنند. وضعیت اقساط وام چهار میلیاردی در تهران به گونه‌ای است که در ۵ سال اول ماهیانه ۸۰۰ هزار، در ۵ سال دوم یک میلیون و 200 هزار تومان و برای ۵ سال سوم یک میلیون و 600 هزار تومان، باید پرداخت شود. این وام بعد ۱۵ سال قابل استفاده خواهد بود. پس از ۱۵ سال در پایتخت معادل ۴ میلیارد تومان،‌ شهرهای بزرگ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام به متقاضی پرداخت می‌شود. اما جالب آنجاست که مجموع اقساط پرداختی در پایان ۲۰ سال، معادل ۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۳۶۹ هزار تومان خواهد بود که در مجموع ۵۳ درصد از بازپرداخت، در قالب سود دریافت خواهد شد. در زمان حاضر متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به حدود ۶۰ میلیون تومان رسیده و با وام ۴ میلیارد تومانی می‌توان حدود ۶۶ متر واحد مسکونی خریداری کرد، البته به این شرط که در سال ۱۴۱۷ یعنی 15 سال دیگر متوسط قیمت مسکن ثابت بماند!

آزادی اسرا، اولین مرحله توافق عربستان و یمن

در پی پایان نشست یک هفته‌ای یمنی‌ها با عربستان، روز گذشته در اولین مرحله از روند اجرای توافق تبادل اسرای یمنی، هواپیمای حامل ۱۲۵ اسیر یمنی آزاد شده وارد فرودگاه صنعاء شد.

به گزارش شبکه «المسیره» در گام نخست روند مبادله اسرا که سه روز به طول خواهد انجامید، به محض فرود نخستین هواپیما، تیم پزشکی معاینه پزشکی اسرای آزاد شده را در داخل هواپیما انجام داد و پس از آن در فرودگاه مراسم استقبال از اسرای یمنی با حضور مسئولان دولت صنعاء و مردم به‌طور ویژه برگزار شد. خبرنگار شبکه «المیادین» نیز اعلام کرد اسرای آزاد شده یمنی پس از خروج از فرودگاه در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردند.

فولاد ایران در بازار عربستان

روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت‌خانه صمت اعلام کرد: «از سه ماه گذشته تاکنون بیش از ۱۴ میلیون دلار تجارت فولاد بین ایران و عربستان ثبت شده است. با توجه به شرایط آب و هوایی عربستان سعودی، مواد غذایی و تولیدات کشاورزی ایران در کنار فولاد یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک کند.»

ارمنستان: استفاده از پهپاد‌های ایرانی علیه جمهوری آذربایجان در درگیری اخیر صحت ندارد

نخست‌وزیر ارمنستان استفاده از پهپادهای ایرانی در درگیری اخیر نیروهای ارمنی و جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی را تکذیب کرد. نیکول پاشینیان در پاسخ به سوال یک نماینده پارلمان درباره اینکه آیا «اخبار منتشر شده درباره استفاده ارمنستان از پهپادهای ایرانی در درگیری اخیر صحت دارد»، گفت که این اخبار «جنگ روانی برای برانگیختن مواضع غرب علیه ارمنستان است.» تاکنون نهادهای رسمی، مقامات و رسانه‌های جمهوری آذربایجان اتهامی درباره استفاده نیروهای ارمنستان از پهپادهای ایرانی مطرح نکرده‌اند، اما بعد از درگیری روز سه‌شنبه هفته جاری که منجر به کشته شدن سه نظامی آذربایجان و چهار نظامی ارمنستان شد، این موضوع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود.