گفته می‌شود که...

۶ بانک کشور مشمول ماده 141 قانون تجارت/ سخت‌ترین رقیب آمریکا در غرب آسیا/28 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق/ وقتی مؤسس و دبیر کل حزب کنار می‌کشد!/ توصیف قائم‌مقام ظریف از مقصر عدم احیای برجام/ ایران؛ نابودگر خطوط قرمز آمریکایی در منطقه و ...

۶ بانک کشور مشمول ماده 141 قانون تجارت

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس گزارش وزارت اقتصاد ۶ بانک کشور در فهرست شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند و بنابراین باید مجامع عمومی و فوق العاده آن ها تشکیل شود و به سرعت تعیین تکلیف شوند. براساس این ماده اگر بر اثر زیان‌های واردشده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.
سخت‌ترین رقیب آمریکا در غرب آسیا

نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: «انبوه مانورهای روسیه و ایران علیه منافع آمریکا در خاورمیانه، واشنگتن را وادار کرده تا در مورد فعالیت‌های نظامی خود در منطقه یک حساب سرانگشتی پیش از موعد انجام دهد؛ بدون اینکه جرقه درگیری گسترده‌تری را ایجاد کند». واشنگتن‌پست می‌نویسد: «تقابل با روسیه، با تشدید اقدامات تحریک‌آمیز ایران همراه شده است. ایران، سرسخت‌ترین رقیب آمریکا در خاورمیانه، مدت‌هاست یکی از دغدغه‌های فرماندهان سنتکام بوده است». در ادامه این نشریه به تحلیل ان‌بی‌سی نیوز اشاره و مدعی شده است، از ماه اکتبر تاکنون ایران ۲۹ حمله علیه اهداف آمریکایی انجام داده که هیچ‌کدام منجر به یک پاسخ قوی از سوی آمریکا نشده است؛ «پادگان تنف که در امتداد مرزهای سوریه با اردن و عراق قرار دارد، هنوز زخم‌های ناشی از حمله نیروهای نزدیک به ایران در ماه اکتبر را دارد. نشانه‌هایی از محل اصابت هواپیماهای بدون سرنشین به محوطه ساختمانی در نزدیکی مرکز فرماندهی ارتش آمریکا قابل‌مشاهده است». در این مقاله اذعان شده، دولت بایدن از نشان دادن موضع سخت‌گیرانه‌ در برابر ایران و روسیه ناتوان است.
28 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت:‌حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی 1.7 میلیارد دلار و حجم کالای تولید داخل و غیر قاچاق در این بخش 4.3 میلیارد دلار است. محمد مهدی برادران با بیان این که هدف ما از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر قاچاقچیان کلان و سازمان یافته است، افزود: قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌جا می‌کنند.‌

وقتی مؤسس و دبیر کل حزب کنار می‌کشد!

«صادق خرازی» مؤسس و دبیرکل حزب ندای ایرانیان از این حزب کناره‌گیری کرد و خطاب به هم‌حزبی‌های خود نوشت: «من در آستانه شصت‌سالگی، با تأمل در گذشته و با نگاه به آینده، به روش‌ها و کوشش‌های تازه‌ای در زندگی می‌اندیشم و هنوز آن پند سعدی با من است که "سعی کن سعی که این عمر بسی مختصر است". مدت‌ها پیش توصیه حکیم و ملجأ و استادی گران‌مایه را به جان‌ودل خریدم و از عالم سیاست کوچ کردم، هنوز هم نمی‌دانم به سراب زندگی گرفتار شده‌ام و یا به سرچشمه زلال رهنمون گشته‌ام، آنچه مهم است امیدواری من است و الحق امید چه واژه مقدس و فرخنده‌ای است». در کشورمان شمار زیادی از احزاب بی‌خاصیت و خانوادگی داریم که صرفاً به دلیل جلوداری یک مقام و مسئول زنده‌اند و با کنار کشیدن آن، عمرشان به اتمام می‌رسد؛ صرف وقت در چنین جمع‌های چند نفره که اصطلاح حزب را یدک می‌کشند به‌مثابه بطالت عمر است؛ نه کنش سیاسی دارند و نه نفعی برای جامعه می‌رسانند؛ الحق که نبود چنین احزابی به‌مراتب منافع بیشتری از بودنشان عاید ملت می‌کند.
کشف باند بزرگ فرار مالیاتی با 258 شرکت صوری

مدیر کل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی و پیگیری قضایی یک باند بزرگ فرار مالیاتی خبر داد و اظهار کرد: یک باند بزرگ فرار مالیاتی که با تاسیس ۲۵۸ شرکت صوری، فاکتور فروشی و سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی در استان‌های تهران و البرز مرتکب جرایم متعدد مالیاتی شده بود، شناسایی شد و برای ۱۳۲ متهم این پرونده، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق فرار مالیاتی کیفرخواست صادر شد.

واکنش وزارت راه و شهرسازی به آگهی تخلیه مستاجر
برخی افراد که با شماره تلفن آگهی‌های مذکور تماس گرفته‌اند عنوان می‌کنند که این افراد بیان کرده‌اند راهکار‌های حقوقی و قانونی برای دریافت حکم تخلیه مستاجر را می‌دانند و در قبال دریافت مبالغی می‌توانند این کار را انجام دهند. حتی شنیده می‌شود که برخی افراد می‌گویند از راه‌های تهدید و ارعاب مستاجران، آن‌ها را بیرون می‌کنند. در این باره وزارت راه و شهرسازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد هر گونه تهدید مستاجر و ورود به ملک، بدون حکم قضایی و یا دستور تخلیه جرم است. در اطلاعیه‌ای که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده آمده است: انتشار تصاویر آگهی‌هایی با عنوان "تخلیه مستاجر" و انجام اقدامات خلاف قانون توسط این افراد قطعا می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

توصیف قائم‌مقام ظریف از مقصر عدم احیای برجام

«مرتضی سرمدی» قائم‌مقام وقت محمدجواد ظریف در وزارت خارجه در بخشی از یک مصاحبه پیرامون شرایط احیای برجام و خروج آمریکا از این توافق، گفته است: «اگر طرف آمریکایی جریان مذاکرات را به موضوعات دیگر گره نمی‌زد، شاید مذاکرات احیای برجام در وضعیت فعلی‌اش قرار نداشت. آنچه ما از تیم آمریکایی طی مدت‌زمان روی کار آمدن بایدن دیدیم، گویای این واقعیت است که بخشی از آنچه این رئیس‌جمهور دموکرات در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گفت، به‌جای برنامه عمل، شعار بود؛ یعنی در گوشه ذهن این کاندیدای دموکرات هم همچنان دل‌بستگی به کاری که ترامپ انجام داد، وجود داشت. این‌ها همه پارامترها و عواملی بود که مذاکرات را از مسیر اصلی خود دور کرد و امکان احیای برجام را به کمترین میزان خود رساند
رشد
۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی‌
ایرنا نوشت: در این بازار، فروشنده واقعی بسیار کم بوده و قیمت‌ها نسبت به سه ماه پیش بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. به‌طور مثال هر دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۷ کم‌کارکرد که سه ماه قبل ۱.۷ میلیارد تومان قیمت داشت، این روز‌ها ۲.۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین لکسوس ان. ایکس مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر از چهار میلیارد تومان به ۵.۳ میلیارد تومان و هر دستگاه تیگوان مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر از ۳.۱ میلیارد تومان به ۴.۲ میلیارد تومان افزایش داشته است. به گفته فعالان بازار، هرچند مسئولان هرازگاهی از واردات خودرو و در حال انجام بودن ساز و کار‌های آن خبر می‌دهند، گوش مردم و به‌ویژه واردکنندگان در چند سال گذشته از این حرف‌ها پُر شده و به همین دلیل تحرک خاصی را در بازار شاهد نیستیم.

ایران؛ نابودگر خطوط قرمز آمریکایی در منطقه

«ویلیام وکسلر» مدیر برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک و یکی از مقامات بلندپایه سابق پنتاگون، گفت: «ایران به‌طورمعمول تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است خطوط قرمز آمریکا را آزمایش کند. آن‌ها در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از رفتارها را در طرف آمریکایی ایجاد کنند که به نفع خودشان باشد و ما درواقع تا حد زیادی این هنجارها را پذیرفته‌ایم». وی اضافه می‌کند: «ترس از قدرت آمریکا در ۲۰ سال گذشته کمرنگ شده است. به‌ویژه در خاورمیانه، حضور نظامی آمریکا پس از دهه‌ها جنگ در افغانستان و عراق رو به کاهش است».
عبور نقدینگی از
۴۹۰۰ هزار میلیارد تومان
بانک مرکزی اعلام کرد: حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۴۹۴۳۴.۷ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۲.۳ درصد افزایش یافته است.

وحشت رژیم صهیونیستی از حضور ایران در دریای سرخ

رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی همچون واللا نیوز و هاآرتص به نقل از بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم که در یک میزگرد در آتن پایتخت یونان سخنرانی می‌کرد، نوشتند، چهار فروند کشتی نظامی ایرانی در دریای سرخ رصد شده‌اند. گانتس با ابراز وحشت از قدرت‌نمایی ایران در دریای سرخ و بیخ گوش صهیونیست‌ها گفت، ایران در حال انجام گشت زنی‌های غیرعادی در دریای سرخ بوده و حضور نظامی ایران در این دریا طی ماه‌های اخیر در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
به عنوان سرپرست حجاج ایرانی، عدم حضورم را در سرزمین وحی اعلام می‌کنم

سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: به علت تصمیم اشتباه وزارت حج عربستان در ایجاد محدودیت سنی زائران و تعلل در اعطای ویزا، بنده به عنوان سرپرست حجاج ایرانی، عدم حضورم را در سرزمین وحی اعلام می‌کنم. به برادران وزارت امور خارجه اطلاع دادم که من تنها در صورتی مشرف می‌شوم که وزیر حج عربستان بابت اقداماتی که انجام گرفته است، عذرخواهی کند و باید در فرودگاه عربستان به استقبال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی بیاید. از طرفی هم دفتر مقام معظم رهبری اجازه این سفر را به من بدهد.

تقابل روسیه با رژیم صهیونیستی جدی‌تر شد

به گزارش جروزالم پست، وزارت دادگستری روسیه در دستوری خطاب به آژانس یهود که اوایل هفته به صورت نامه به این آژانس ارسال شده، تمام فعالیت‌های آن‌ها را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرده است. به نوشته این روزنامه، این دستور بیشتر به خاطر تنش‌های ایجادشده بین روسیه و رژیم صهیونیستی در موضوع جنگ اوکراین بوده است. روزنامه صهیونیستی این تصمیم را به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت یهودیان از روسیه به اراضی اشغالی دانست. دستور مسکو برای توقف فعالیت آژانس یهود بیشتر خطوط هوایی رژیم صهیونیستی به روسیه را تعطیل کرده است.
جلوی هدر رفت
۶۰ میلیارد دلاری انرژی در کشور گرفته شد

محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس، در جریان برنامه نظارت ستادی خود در استان کهگیلویه، از پروژه پتروشیمی گچساران دیدن کردن و گفت: «بسیار خوشحالم که امروز شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه پتروشیمی هستیم. این پروژه که وظیفه آن تبدیل اتان به پلی‌اتیلن است از هدر رفت خوراکی که در پتروشیمی بیدبلند تولید می‌شود جلوگیری می‌کند. سرمایه‌ای که در بیدبلند تولید و از بین می‌رفت و فقط آلودگی هوا ایجاد می‌کرد، نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار بود
نماینده مجلس: تشکیل وزارت بازرگانی در ایام جراحی اقتصادی ضروری است

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نظر شخصی بنده این است که لزوم تشکیل این وزارتخانه به ویژه در ایام جراحی اقتصادی و به منظور جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و کار‌هایی که در تناقض هستند، ضروری به نظر می‌رسد.

نرخ تورم در اروپا دورقمی شد

«خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: «تورم کنونی در کشور، حاصل کرونا، افزایش قیمت انرژی و جنگ اوکراین و روسیه است. پارسال در اروپا یک‌سوم کشور‌ها تورم ۲ درصدی داشتند که این میزان دورقمی شد. آمریکا نیز رکورد تورم 8.6 درصدی را شکست».

اخبار روزانه:
*
محمدجواد ایروانی وزیر اقتصاد سال‌های ۶۴ تا ۶۸ در پاسخ به این که چطور بانک‌ها را در راستای سیاست‌های انقباضی مدیریت می‌کردید، گفت: رئیس بانک مرکزی باید مثل سامورایی مقتدر و البته منصف هم باشد، مسلط باشد به فنونی که لازم دارد و اجرا کند. همه بترسند از او، نه اینکه تخلف کنند بعد بنشینند با هم مذاکره کنند. وقتی حساب بانک قرمز می‌شود باید تنبیهش کنند.
*دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه اعلام کرد اگر پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه برابر نصف قیمت فعلی بازار اجرایی شود، عرضه نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها به بالای
۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه صعود می‌کند.
*
کشتی آرای فعال بازار طلا و سکه در خصوص حباب سکه اظهار داشت: روز گذشته شاهد کاهش حباب سکه تا رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بودیم، ولی امروز قیمت انواع سکه با افزایش همراه شد و به همین دلیل حباب سکه امامی با افزایش به رقم یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید.
*
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از دستگیری عامل نشر اکاذیب در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داد. شهرام کرمی اظهار داشت: کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن فردی با هدف اختلاف بین دو ملت ایران و عراق ادعا می‌کند که کامیون‌داران ایرانی در کشور عراق مورد تجاوز قرار می‌گیرند. وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده کذب بودن این ادعا اثبات شد و موضوع در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و سربازان گمنام امام زمان (عج) شخص مورد نظر را شناسایی و دستگیر کردند و اکنون وی تحت قرار بازداشت و بازجویی قرار دارد. دادستان کرمانشاه با بیان اینکه این فرد بر کذب بودن ادعا‌های خود اقرار کرده است، گفت: براساس شواهد احتمالا این فرد با شبکه‌ها و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط باشد. به گفته این مسئول قضایی در کرمانشاه، بازجویی از این فرد کماکان ادامه دارد و تاکنون سه نفر دیگر هم در این رابطه دستگیر شده‌اند.
*دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از دستگیری عامل نشر اکاذیب در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داد. شهرام کرمی اظهار داشت: کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن فردی با هدف اختلاف بین دو ملت ایران و عراق ادعا می‌کند که کامیون‌داران ایرانی در کشور عراق مورد تجاوز قرار می‌گیرند. وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده کذب بودن این ادعا اثبات شد و موضوع در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و سربازان گمنام امام زمان (عج) شخص مورد نظر را شناسایی و دستگیر کردند و اکنون وی تحت قرار بازداشت و بازجویی قرار دارد. دادستان کرمانشاه با بیان اینکه این فرد بر کذب بودن ادعا‌های خود اقرار کرده است، گفت: براساس شواهد احتمالا این فرد با شبکه‌ها و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط باشد. به گفته این مسئول قضایی در کرمانشاه، بازجویی از این فرد کماکان ادامه دارد و تاکنون سه نفر دیگر هم در این رابطه دستگیر شده‌اند.
* سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در نشست خبری دیروز خود از طولانی شدن روند بررسی اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس گلایه کرد و گفت: «طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی را آماده کرده و به مجلس فرستادیم و 18 ماه است که این مسئله را پیگیری می‌کنیم. در کل 2 بند برای اصلاحیه دادیم ولی در کمیسیون امنیت ملی مجلس 110 صفحه ایراد و تحلیل نوشته بودند یکی از تحلیل‌ها این بود که این باعث مشکلات امنیتی خواهد شد. به شوخی گفتم برای برجام هم 10 صفحه نوشتید که برای ما 110 صفحه نوشتید؟ دو ماه پیش امضای 50 نماینده مجلس را گرفتیم و طرح دوفوریتی شده است ولی عنوان کردند که طرح‌های دوفوریتی هم زیاد هستند و در نوبت قرار دارد

https://shoma-weekly.ir/VPOfFX