گفته می‌شود که...

۶۳ درصد بیکار شده‌ها در دوران کرونا سرپرست خانوارند/فهرست ۲۰ نفره کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰/عربستان: از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کنیم/قیمت عجیب گوسفند ایرانی آن سوی مرزها/نظر وزیر امور خارجه آینده آمریکا در خصوص بازگشت به برجام/واکنش پرکنایه وزیر به استعفای ملک زاده و ...

۶۳ درصد بیکار شده‌ها در دوران کرونا سرپرست خانوارند

بر اساس نظرسنجی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی از افراد متقاضی بیمه بیکاری در دوران کرونا، ۶۳ درصد پاسخگویان، «سرپرست خانوار» بودند. در خصوص آمارهای بیکار شدگان، موضوع قابل‌تأمل این‌که بر اساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی تا مهرماه ۷۵۰ هزار متقاضی بیمه بیکاری بوده‌اند، این موضوع مؤید این نکته است که حداقل ۴۶۰ هزار نفر از افرادی که در اواخر زمستان ۹۸ و بهار و تابستان ۹۹ شغل خود را از دست داده، به‌واسطه فعالیت در بخش غیررسمی اقتصاد و نداشتن بیمه بیکاری، از حمایت‌های اجتماعی محروم مانده‌اند.
شکستمان قطعی است، اما توجیه می‌کنیم!

«مهدی آیتی»، فعال اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده را قطعی دانسته، اما تلاش کرده است با دلایلی این ناکامی را توجیه کند. وی گفته است: «این دهه، دهه اصلاح‌طلبان نیست، بلکه دهه‌ اصولگرایان است. همان‌گونه که اصولگرایان مجلس یازدهم را با مشارکت بسیار پایین مردم برنده شدند، حتماً انتخابات ریاست جمهوری 1400 و به موازات آن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سراسر کشور برگزار خواهد شد را پیروز خواهند شد؛ به‌ویژه اینکه ارزش و اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 1400، از ریاست جمهوری کمتر نیست، چون مردم تا عمق روستاها باید بیایند و به منتخبین خودشان رأی بدهند. برنده انتخابات 1400، به احتمال زیاد یک اصولگرا خواهد بود و به احتمال زیاد یک ژنرال و نظامی خواهد بود. درنتیجه از این جهت به نظر می‌آید که اصلاح‌طلبان چه کاندیدا بدهند و چه سکوت کنند و کنار بنشینند و تماشاچی باشند، هیچ فرقی به حالشان ندارد».

فهرست ۲۰ نفره کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از تهیه فهرست بلندی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری که می‌توانند مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشند، خبر داد و گفت: «ضمن گفت‌وگو با آنان، میزان جدی بودن حضورشان در انتخابات و همچنین دیدگاه‌هایشان بررسی خواهد شد». وی افزود: «سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری، عبدالواحد موسوی‌لاری، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند».
عربستان: از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه عربستان گفت: «این کشور از عادی‌سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند ولی باید قبل از آن، توافق صلح دائمی که ایجاد کشور فلسطین را تضمین کند، محقق شود. «بن‌فرحان» همچنین از تصمیم واشنگتن برای تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله یمن استقبال کرد و گفت که این تصمیم خیلی مناسب خواهد بود».

شاه برهنه است!

«حسن رحیم‌پور ازغدی» در سومین یادداشت کرونایی، به دو نکته در باب نسبت کرونا با علوم سیاسی و نیز علائم انتقال محتمل تمدن برتر از غرب به شرق پرداخت و نوشت: «چرا کرونا نه‌تنها استاندارد بهداشت و سلامت، بلکه اغلب معیارها در اقتصاد و به‌تدریج سیاست جهانی و حتی مشهورات نظام حقوقی و اولویت‌های اخلاقی را در بخش مثلاً توسعه‌یافته جهان، مشکوک و عقب ‌و جلو کرد؟ آبروداری گاه تف سربالاست. ظاهراً تاکنون کرونا ضعیف‌کش نبوده و ضدسرمایه‌داری عمل کرده! بیشترین تلفات و صدمات به آمریکا و اروپا و کمترین تلفات در آفریقا. اگر یکی دو کشور آسیایی را استثنا کنیم، عجز جهان سرمایه‌داری با بیشترین تلفات، یک شکست آشکار است. واقعاً چرا ضعیف‌ترین کارکرد و بیشترین تلفات در آمریکا، انگلیس و فرانسه؟ آیا "سیستم سلامت" و "سیستم سیاست" آمریکا، رهبر غرب هم‌زمان در زوال است؟ دموکراسی مسخره آمریکایی، هر ایالت یک روال و به‌شدت غیرشفاف و کوچه‌خیابانی‌، تعیین سرنوشت صندوق‌ها با رأی ‌مردگان، تعداد آرای بیشتر از تعداد شهروندان، زدوخوردهای خونین خیابانی، اردوکشی مسلحانه در ایالت‌ها و... هم‌زمان سیل مردگان کرونایی و بالاترین رکورد نعش‌کشی در جهان چه معنا دارد؟ ظاهراً دیگر شاه برهنه است، ولی کسی جرئت نمی‌کند با صدای بلند اعلام کند. کارآمدی سیستم بهداشت چین و شرق آسیا و ناکارآمدی آن در غرب و جهان سرمایه‌داری به چه معناست؟ آیا عصر دیگری در تمدن جهانی آغاز شده و این‌بار شرق در اقتصاد و علم و مدیریت، جلودار می‌شود؟ در این پیچ تاریخی، مسئولیت نهادهای علمی و مدیریتی ایران در ابعاد ملی و بین‌المللی چیست و آیا پتانسیل فروخورده جوانان ما شکوفا خواهد شد یا چشم رأس تصمیم‌گیران همچنان به غرب است؟».
عجایب وارداتی سال 99

بر اساس آمارهای گمرک ایران، در ۷ ماهه سال جاری مقادیر قابل‌توجهی کالاهای دارای نمونه‌ داخلی وارد کشور شده است که ارقام بعضی از آن‌ها بسیار قابل‌تأمل است. برای مثال، در ۷ ماهه امسال حدود 5.10 میلیون دلار زردچوبه، نزدیک به ۷ میلیون دلار بادام‌زمینی، نزدیک به ۴ میلیون دلار مدادپاک‌کن و مدادتراش، نزدیک به 5.3 میلیون دلار خودتراش، مقادیر قابل‌توجهی ارز نیز برای واردات اره دستی، توپ‌های ورزشی، ترازو، تراز بنایی، جوهر خودکار و بابونه پرداخت شده است.

تا کی باید چشم به دست اجنبی دوخت؟

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «اگر بازگشت امریکا به برجام محقق شود، ما در حالت خوش‌بینانه ظرف چهار سال تازه می‌توانیم برگردیم به شرایط اقتصادی سال 96، یعنی هیچ معجزه و جهش سریعی در کار نیست. این اتفاق مبارکی است، اما گشایش سریع ممکن نخواهد بود. اگر هم تعلل کنیم که وضع همین‌طور بدتر خواهد شد». مرعشی در ادامه گفت: «برخی منتقدان می‌ترسند که اگر قبل از فروردین و یا اردیبهشت اتفاقات مثبتی در حوزه سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها به نفع بهبود معیشت مردم بیفتد، موقعیت 1400 را از دست بدهند». وی پیش از این درباره نقش دولت اوباما در بی دستاوردی برجام گفته بود: «به نظر من برجام اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود». مرعشی در مصاحبه مذکور ادعا کرده است که «منتقدان دولت از بهبود معیشت مردم به‌واسطه مذاکره با دولت بایدن می‌ترسند»؛ سؤال اینجاست که مگر پیش از این مذاکره دولت روحانی با دولت اوباما باعث بهبود معیشت مردم شد؟! ننگ بزرگ این است که منتظر سروسامان یافتن امورمان توسط آمریکا باشیم! این نگاه طی هفت سال پیش در جامعه تزریق شد ولی دستاوردی که نداشت هیچ، بلکه موجب شد تحرک داخلی در کشور متوقف شود و توان و استعداد داخلی سرکوب گردد. تا کی باید چشم به دست اجنبی دوخت؟
قیمت عجیب گوسفند ایرانی آن سوی مرزها

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان درباره آخرین وضعیت قاچاق دام تصریح کرد: بنابر آمار تا حدی زیادی مرزبانان و مسئولان مربوط با این موضوع برخورد کرده‌اند، اما به سبب گستردگی مرزنشینی، در برخی نقاط گاه اختلاف چندبرابری قیمت دام، کوله‌بران را وسوسه می‌کند که ۱ تا ۳ راس دام را با خود ببرند، چون قیمت کنونی هر دام در کشور ما ۲ میلیون تومان است و آن سوی مرزها ۸ تا ۹ میلیون تومان پول بابت دام‌های ایرانی می‌دهند.

نظر وزیر امور خارجه آینده آمریکا در خصوص بازگشت به برجام

سناتور «کریس کونز» از گزینه‌های «جو بایدن» برای سمت وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد؛ تنها در صورتی از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران حمایت می‌کند که این توافق برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای تهران را هم شامل شود. به گزارش «رویترز»، این سناتور دموکرات گفت بدون داشتن مسیر مشخصی در جهت پرداختن به برنامه موشکی تهران و حمایت از گروه‌های نیابتی در منطقه به برجام بازنمی‌گردیم. جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در خلال مبارزات انتخاباتی قول داد که تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در بعضی از حوزه‌ها ازجمله توافق هسته‌ای ایران تغییر خواهد داد. بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، علی‌رغم پاره‌ای اختلافات، بر سر تاکتیک‌ها با یکدیگر اختلافات راهبردی در خصوص ایران ندارند. طبق این دیدگاه، هدف نهایی هر دو حزب محدود کردن مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است، اما هر یک از آن‌ها در برخی برهه‌ها از تاکتیک‌های متفاوتی برای دسترسی به این هدف استفاده کرده‌اند.
واکنش پرکنایه وزیر به استعفای ملک زاده

سعید نمکی وزیر بهداشت فرید نجفی را به عنوان معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت منصوب کرد. در حکم آقای وزیر کنایه‌هایی هم به استعفای دکتر ملک زاده دیده می‌شود: اولویت کنونی کشور مدیریت تمام عیار بیماری COVID-19 میباشد که متأسفانه نظام سلامت، اقتصاد، جامعه و سیاست را در جهان متأثر ساخته و همکاران سخت کوشمان در نظام سلامت ماههاست در فشار سنگینی قرار دارند و در این راستا داغ تعداد زیادی از هموطنان و همراهانمان را بر دل داریم. سال گذشته در نامه مهم و آنی که ضمیمه است، از معاونت محترم تحقیقات و فناوری درخواست کردم تا با استفاده از ظرفیت بی بدیل دانشگاه های علوم پزشکی کشور به جنبه های مختلف بیماری که در نامه مذکور قید شده بود بپردازند و اینجانب را بطور مستمر در جریان قرار دهند، متأسفانه تا این لحظه به هیچ یک از این موارد نپرداختند و هرگز مکتوب قابل استنادی که بتوان بعنوان چراغ راه آینده مدیریت بیماری بکار گرفت ارائه نکردند. بعضی از موارد غیرعالمانه از قبیل عدم ابتلای مجدد، گرفتاری سی میلیون نفر هموطن و ترویج اندیشه ایمنی دسته جمعی از تراوشات آن مجموعه بود که کار را در مدیریت بیماری و اوضاع مدیران ارشد سخت تر کرد. پرداختن جنابعالی به مفاد نامه ضمیمه بسیار حائز اهمیت است.
نبویان: روحانی، سردار جلالی را به جلسات شورای عالی فضای مجازی راه نمی‌دهد

محمودنبویان خاطرنشان کرد: ما همواره شاهد توهین‌های شما آقای روحانی، به منتقدین بودیم که الفاظی مثل ترسوها، بزدل‌ها، ‌عصر حجری‌ها، بی‌شناسنامه‌ها را در مورد منتقدین به کار بردید. آیا اینها ربطی به تحریم دارد؟ وی افزود: از طرف دیگر ما شاهد دیکتاتوری‌های آقای روحانی در موارد مختلف هستیم. به عنوان نمونه در شورای عالی فضای مجازی رئیس پدافند غیرعامل کشور قانونا در این شورا عضو است، اما آقای روحانی او را به جلسات شورا راه نمی‌دهد و یا در شورای عالی انقلاب فرهنگی آقای روحانی چند نفر از اعضا را به جلسات شورا راه نمی‌دهد. نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در مورد ستاد ملی مقابله با کرونا من نمی‌دانم چرا از لفظ ملی برای این ستاد استفاده می‌شود؟ ما در مجلس مصوب کردیم که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با یک شخص دیگر در این ستاد عضو باشند، اما آقای روحانی از آنها برای حضور در جلسات دعوت نمی‌کند. از قوه قضائیه هم کسی در این ستاد حضور ندارد. آیا این ستاد ملی است؟ این ستاد فقط شد ستاد دولتی کرونا و فقط هم برای آقای روحانی نسخه می‌پیچد.

بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند، گفت: دولت مردم را به حال خود رها نکرده است. محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن می‌تواند مشکل مشکل ایران و مستاجران را حل کند، اظهار کرد: تحولات بخش مسکن تقریبا بی ارتباط با بحث عرضه و تقاضاست. در سال 91 که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داده رشد جهشی قیمت مسکن اتفاق افتاده است
علیزاده طباطبایی: اولویت اول کارگزاران سید حسن خمینی است

«محسن هاشمی»، رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت و گویی اشاره کرده بود که در حال حاضر نام حدود بیست کاندیدا در این فهرست حضور دارد که عبارتند از آیت‌الله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری؛ همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند.در این ارتباط «سیدمحمود علیزاده طباطبایی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، به برنا گفت: قاعدتا این بحث در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده است، مبنی بر اینکه کسانی که آمادگی دارند برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ با آنها مذاکره صورت گیرد تا به یک جمع بندی کلی برسند. در حزب کارگزاران در این باره جمع بندی نهایی صورت نگرفته، بلکه فقط در کمیته سیاسی و سایر احزاب اصلاح طلب، مباحثی صورت گرفته است؛ از این روی این افراد مطرح شده اند. او با تاکید بر اینکه قطعا اصلاح طلبان در نهایت به یک نفر می رسند، افزود: البته نظر مثبت شورای مرکزی حزب کارگزاران به محسن هاشمی است و اولویت اول کارگزاران، اگر سیدحسن خمینی بپذیرد، یقینا اوست اما تخریب او از حالا از سوی طرفداران احمدی نژاد و برخی اصولگرایان آغاز شده است.

قاضی‌زاده هاشمی رئیس‌جمهور می‌شود؟

دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: دروغ است؛ نامزد انتخابات ۱۴۰۰ نیستم. با اینکه دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، صریحا اعلام کرده داوطلب ریاست‌جمهوری نیست و در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا نخواهد شد، برخی رسانه‌ها از اعلام نامزدی او خبر داده‌اند. دکتر قاضی‌زاده هاشمی بعد از انتشار این خبر یکبار دیگر با صراحت اعلام کرد به‌هیچ‌وجه قصد کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را ندارد و این خبر، دروغ است.
دلیلی عجیب برای لغو بازی پیکان
!

دیدار هفته دوم پیکان و شهرخودرو که تا دقیقه ۲۲ انجام شد و به دلیل شرایط آب و هوایی نامناسب لغو شد. دیدار تیم‌های پیکان و شهرخودرو در شرایطی لغو شد که یک اتفاق حرکت عجیب باعث آن شده است. در شرایطی که بارش شدید باران در تهران ادامه دارد، مسئولان ورزشگاه روی چمن نایلون کشیده بودند تا مشکلی برای چمن ایجاد نشود اما در اقدامی عجیب نفراتی که باید این نایلون‌ها را جمع‌آوری می‌کردند آب‌های جمع‌شده را دوباره روی چمن خالی می‌کردند تا همین اتفاق و ادامه بارش باران و تجمیع آب بازی را لغو کند.

اخبار روزانه:

*آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب است و عدم شرکت حرام است؟ پاسخ: شرکت در انتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.
* رئیس ستاد انتخابات کشور از احتمال
۲ روزه شدن انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت:‌ احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری طی ۲ روز/ تبلیغات میدانی و میتینگ‌ها ممنوع است. ما این پیشنهاد را می‌دهیم و اجرایی شدن آن منوط به موافقت شورای نگهبان و تصویب ستاد ملی مبارزه با کروناست. جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور با حضور در خبرگزاری تسنیم، به تشریح روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خرداد پرداخت.وی با متفاوت توصیف کردن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نسبت به دوره‌های پیشین اظهار داشت: با توجه به وضعیت کرونا و با فرض وجود این بیماری در آن مقطع در کشور، پیشنهادها و سناریوهای مختلفی در حال بررسی است؛ از جمله دو گزینه ای که محتمل‌تر از سایر گزینه‌هاست.
* رییس کمیسیون اصل نود مجلس خاطرنشان کرد: بیش از
۴۰ شکایت از شخص آقای ملک‌زاده معاون پژوهشی مستعفی وزارت بهداشت در ماه‌های گذشته به این کمیسیون واصل شده است. حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: تاکنون بیش از ۴۰ شکایت از شخص آقای ملک‌زاده معاون پژوهشی مستعفی وزارت بهداشت در ماه‌های گذشته به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده است.طبق قوانین کمیسیون اصل نود با استفاده افراد پیگیری شکایات متوقف نمی شود و فرد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.
* تایج بازشماری آرای انتخاباتی ایالت جورجیا (با 16 رای الکترال) که به دنبال اعتراض و شکایت دونالد ترامپ انجام شده بود، نشان داد، جو بایدن
۱۲ هزار رأی بیشتر از ترامپ به دست آورده است و همچنان نامزد برنده در این ایالت شناخته می‌شود.از طرفی، دعاوی وکلای دونالد ترامپ تاکنون در چندین دادگاه از جمله در ایالات‌ جورجیا، پنسیلوانیا و آریزونا شکست خورده است. حالا با سوختن برگه های شانس ساکن فعلی کاخ سفید، گمانه زنی ها درباره آینده قضایی رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است. اگرچه رسوایی‌های پیاپی رئیس جمهور آمریکا در چهار سال گذشته با مصونیت قضایی وی، راه به جایی نبرده است، در سال میلادی جدید، زمانی که وی مجبور به ترک منصب کنونی شود، باید در برابر دادستان ها و احتمالا قضات پاسخگو باشد.
* برد پیت ستاره برنده اسکار سینمای آمریکا در تابستان شیوع کرونا بارها به شکل داوطلبانه در فرایند پخش مایحتاج میان مردم بی‌بضاعت شرکت کرد. تصاویر برد پیت در حال رساندن مواد غذایی به مردم نیازمند در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. آن‌طور که دیلی‌میل گزارش کرده است، بازیگر «روزی روزگاری در هالیوود» تابستان گذشته بارها داوطلب انجام این دست فعالیت‌ها شده است. او در زمانی که کرونا مردم را گرفتار و خانه‌نشین کرده بود، به توزیع مواد غذایی در یکی از فقیرنشین‌ترین مناطق لس‌آنجلس مشغول بوده است
.

https://shoma-weekly.ir/EkQxZl