گفته می‌شود که...

۲۰ درصد دارو‌های وارداتی با ارز ترجیحی قاچاق شده است/تحویل لوازم خانگی ۳ ماه بعد از واریز پول!/وام‌های کرونایی تا پایان بهمن تمدید شد/فعالیت 10 درصد از مراکز اسقاط خودرو در دولت روحانی/رسانه‌های اصلاح‌طلب هم صدا با دشمن!/کوثری: اصلاح‌طلبان نه مرد جنگند نه دلشان برای کسی می‌سوزد و ...

۲۰ درصد دارو‌های وارداتی با ارز ترجیحی قاچاق شده است

مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که سیاست ارز چند نرخی به دلیل ایجاد بستر فساد و رانت سیاستی از پیش شکست خورده است، گفت: متاسفانه ۲۰ درصد از دارو‌های وارد شده با ارز ترجیحی سر از کشور‌های همسایه درآورد. این در حالی است که ما می‌توانیم دارو را با قیمت آزاد وارد کنیم، اما از مسیر بیمه از مردم حمایت می‌کنیم و از قاچاق مجدد دارو هم پیشگیری می‌شود.
فنّاوری آمریکایی که در منطقه به کار نمی‌آید
!

آسوشیتدپرس با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، گزارش کرده آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی «پاتریوت» و «تاد» را از پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» عربستان خارج کرده است. ‌تصویر ماهواره‌ای در ماه گذشته میلادی نشان می‌داد برخی از سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان خارج شده است و عکس‌های ماهواره‌ای جدید نیز نشان می‌دهد، سکوی پرتاب گردان سامانه دفاع موشکی آمریکا در این سایت خالی است. عربستان طی دو سال اخیر شاهد حملات هوایی دقیق و مؤثر یمنی‌ها به خاکش بوده است و سامانه‌های آمریکایی در این عملیات‌ها حکم مترسک برای انصارالله یمن داشته‌اند.
تحویل لوازم خانگی
۳ ماه بعد از واریز پول!

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که توزیع برخی اقلام لوازم خانگی به کندی و به صورت قطره چکانی صورت می‌گیرد و برخی تولیدکنندگان با وجود دریافت وجه از فروشنده و بنکدار، تحویل کالا را به چند ماه بعد موکول می‌کنند.

کالایی به‌مراتب مهم‌تر از کالاهای اساسی

‌در جریان واردات صورت گرفته در سال جاری، گوشی تلفن همراه با بیش از 1.4 میلیارد دلار، در صدر واردات قرار داشته و بعدازآن کالاهای اساسی قرار دارند. ‌بررسی آمار جدیدتر در مورد تجارت خارجی در مرداد امسال نیز از این حکایت دارد که در این ماه مجموع تجارت خارجی حدود 5.3 میلیارد دلار بوده که 2.5 میلیارد دلار آن به واردات اختصاص دارد. ‌در همین دوره، بازهم گوشی تلفن همراه نسبت به سایر اقلام، بیشترین رقم واردات را داشته و در رتبه اول است. طبق آمار، ۲۳۹ میلیون دلار واردات گوشی تلفن همراه در مردادماه صورت گرفته و با اختلاف زیادی پس‌ازآن اقلام اساسی قرار دارند».
وام‌های کرونایی تا پایان بهمن تمدید شد

به دنبال تمدید مهلت ثبت نام وام جدید کرونا تا پایان آذر، مهلت بانک‌ها برای پرداخت این وام به متقاضیان نیز تا پایان بهمن تمدید شد. این وام طی یک دوره تنفس دو ماهه و بازپرداخت دو ساله با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت خواهد شد و متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه کارا اقدامات لازم را در خصوص ثبت نام انجام دهند.

گزارش روزنامه صهیونیستی از وحدت رویه روسیه و ایران در سوریه

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارشی درباره آزادسازی کامل شهر درعا در سوریه و ناخوشنودی رژیم صهیونیستی از رویکردی که روسیه در سوریه و همسو با رویکرد ایران در این منطقه اتخاذ کرده است، نوشت: «در آتش‌بسی جدید که ممکن است منجر به پایان یافتن محاصره ۷۵ روزه درعا البلد توسط ارتش دولت بشار اسد شود، شورشیان سوری گزینه‌های معدودی پیش‌رو دارند. این محاصره و توافق بعدازآن می‌تواند به وضعیت متناقضی که از زمان استیلای دوباره بر آن توسط ارتش سوریه، نیروهای روسیه و سوریه در ژوئیه ۲۰۱۸ در آن حاکم شده بود، پایان دهد». این روزنامه در ادامه نوشت: «موازنه متغیر قدرت در این استان واقع‌شده در جنوبی غربی سوریه برای اسرائیل مهم است، چون درعا هم‌مرز بلندی‌های جولان است. این شهرستان محل پروژه راهبردی ایران برای استقرار و اعزام نیروهای تحت کنترل در این منطقه است که هدف آن به‌کارگیری آن‌ها در درگیری محتمل میان اسرائیل و ایران یا نیروی نیابتی ایران، یعنی حزب‌الله لبنان است. ایران گذرگاه مرزی بوکمال که سوریه را به عراق متصل می‌سازد، تحت کنترل دارد. ایرانی‌ها می‌توانند به‌راحتی در مناطق جنوبی سوریه تردد کنند. آن‌ها قرارگاه‌هایی را در کنار این گذرگاه مرزی ساخته‌اند که ازجمله آن‌ها قرارگاه امام علی است. تغییر جهت آشکار روسیه به سمت موافقت با خواسته‌های ایران که تأثیر آن در توافق درعا نیز پیدا بود، خوشایند اسرائیل نخواهد بود. باید در هرگونه امید اسرائیل به این‌که روسیه ممکن است نقشی در محدود کردن نفوذ ایران در سوریه ایفا کند، تجدیدنظر کرد».
موارد خودکشی در ایران بیش از ۵ هزار تن در سال است

دکتر تهمینه شاوردی، عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی در سال ۲۰۱۹ میزان خودکشی مردان ۲.۳ برابر بیشتر از زنان بوده است، گفت: طبق خلاصه سالنامه پزشکی قانونی، در سال ۹۸، ۵۱۴۳ تن خودکشی کامل داشته اند که از این تعداد ۳۶۲۶ تن از آنها مرد و ۱۵۱۷ تن از آنها زن بوده اند.
فعالیت 10 درصد از مراکز اسقاط خودرو در دولت روحانی

‌«ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع مجلس در برنامه زنده تلویزیونی از سیاست‌های رهاشده دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده در کشور سخن گفت و افزود: «فقط ده درصد از ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو در دولت روحانی فعال بود و آمار ۳۰ هزار نفر شاغل در این مراکز به ۲ هزار نفر رسید»‌.
پژوهشکده پولی و بانکی: بازار آتی ارز تشکیل شود

پژوهشکده پولی و بانکی خواهان تشکیل بازار آتی در بورس کالا و برای پوشش ریسک نرخ ارز شد. بر اساس گزارش این پژوهشکده، وجود بازار مشتقات ارزی می‌تواند دست کم بخشی از ریسک‌های قیمتی ارز را پوشش دهد و افقی کوتاه مدت برای فعالان اقتصادی فراهم کند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب هم صدا با دشمن!

در روزهای اخیر دو خبر با استقبال مثبت افکار عمومی مواجه شد؛ یکی جدیت دولت سیزدهم در بهبود اوضاع و ایجاد تحول بود که بخشی از آن در بازدیدهای میدانی و سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت نمود پیدا کرد. فعالان فضای مجازی در توصیف سفرهای استانی آقای رئیسی و اعضای دولت وی از تعبیر «جمعه‌های خدمت» و «جمعه‌های جهادی» استفاده کردند. دیگر خبر خوب و خوشحال‌کننده، سرعت یافتن واکسیناسیون در کشور است؛ اما رسانه‌های اصلاح‌طلب این اخبار خوب و امیدوارکننده را سانسور کردند. این طیف که شعار «دانستن حق مردم است» را سر می‌دهد و دیگران را به سانسور متهم می‌کند، خود ید طولایی در سانسور و پنهان کردن واقعیت‌ها از مردم دارد. یکی از کارویژه‌های اصلی رسانه‌های معاند، «اختلاف‌افکنی» و ترویچ «خودتحقیری» و «خودکوچک‌بینی» و «بی‌انگیزگی» و «یأس و ناامیدی» در مردم ایران است. متأسفانه برخی از رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب، خواسته یا ناخواسته در این پروژه ضدایرانی نقش بازی می‌کنند.
کوثری: اصلاح‌طلبان نه مرد جنگند نه دلشان برای کسی می‌سوزد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ اگر اصلاح طلبان دلشان برای مردم افغانستان می‌سوزد به این کشور سفر کنند و در میدان جنگ حاضر شوند و به کسی هم کاری نداشته باشند که البته باید بگویم آنها نه مرد جنگ هستند و نه مردم سختی کشیدن و نه اینکه دلشان برای کسی می‌سوزد.اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارنظرهای اخیر اصلاح طلبان در مورد ورود ایران به موضوع افغانستان گفت: این گروه یک تفکر وابسته به آمریکا و غرب و به طور کل بیگانگان را دارند و منافع آنها را دنبال می‌کنند و به دنبال تامین آن هستند.وی افزود: این گروه نه به مردم فکر می‌کنند، نه به فکر ملت خودشان هستند و تنها چیزی که برایشان در اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها مهم است مخالفت با تصمیمات نظام است و از طرف دیگر، به دنبال تامین منافع بیگانگان هستند.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی نسبت به این افراد لطف دارد و آزادشان گذاشته و آنها هم اظهارنظرهای خود را دارند و زمانی هم که به آنها تذکری داده می‌شود می‌گویند نمی‌گذارند ما حرف بزنیم و اعلام نظر کنیم و این در حالی است که نظرات آنها جز ضرر برای ملت چیز دیگری ندارد.

دسترسی بازرسان آژانس تغییر نمیکند

در پی قطعی شدن خبر سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به کشورمان و شایعات رسانه‌ای در خصوص کارگر افتادن تهدیدات برای جلب رضایت دولت ایران در افزایش دسترسی‌های آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای کشور، ‌یک منبع مطلع در گفتوگو با پرستی‌وی گفت: «گفت‌وگوهای مدیرکل آژانس انرژی اتمی در تهران صرفاً در خصوص سرویس برخی تجهیزات نظارتی آژانس خواهد بود و موضوع دیگری در دستور کار مذاکرات قرار ندارد. ‌در سفر گروسی به تهران هیچ تغییری درروند دسترسی آژانس به اطلاعات مراکز هسته‌ای ایجاد نمی‌شود و آژانس کماکان به تصاویر دوربین‌های نظارتی دسترسی نخواهد داشت».

هواشناسی پاییز همچنان خشک‌ گزارش می‌شود

معاون شرکت آب و فاضلاب گفت: «‌پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که میزان بارش‌های پاییزی امسال زیر نرمال است. ‌پاییزی خشک‌تر از تابستان در راه است و برنامه‌ریزی‌های ما برای شهرهای بزرگ، بر مبنای حالت‌های بدبینانه در حال انجام است».


اعتراف ترامپ به شکست خفت‌بار آمریکا در افغانستان!

ترامپ در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز»، ضمن بحث درباره حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، آنچه را که او اخیراً هفته وحشتناک در تاریخ آمریکا نامیده بود، برجسته کرد. وی گفت: شرمساری رخ‌داده در افغانستان با همان افرادی که ۲۰ سال پیش خسارت وارد کردند، بزرگ‌ترین شرمساری در تاریخ کشور ما است. چنین چیزی هرگز رخ نداده است. به نظر می‌رسد ما فرار کردیم و همه این‌ها به این دلیل است که یک فرد نالایق را به‌عنوان رهبر کشورمان داریم. ترامپ که در زمان دولتش توافق با طالبان برای خروج آمریکا از افغانستان امضا شد، بار دیگر مدعی شد این افتضاح هرگز در زمان ریاست‌جمهوری وی اتفاق نمی‌افتاد. وی در پایان گفت: «ما می‌توانستیم در خاورمیانه صلح داشته باشیم؛ اما ایالات‌متحده در حال حاضر شبیه یک گروه احمق به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد ما تسلیم شده‌ایم. در حال دویدن به نظر می‌رسیم. ما یک کشور شرمنده هستیم و هرگز چنین چیزی نداشته‌ایم. دیگر مورداحترام نیستیم. به ما در سراسر جهان بی‌احترامی می‌شود».

‌اخبار روزانه:
*
رئیس سازمان زندان‌ها در صفحه شخصی خود در توئیتر و در واکنش به ادعای سپیده قلیان درباره زندان بوشهر از اعزام مدیرکل بازرسی سازمان زندان‌ها به بوشهر خبر داد. به گزارش ایلنا، محمد مهدی حاج محمدی نوشت: ۷ خرداد امسال در جریان ملاقات با زندانیان بوشهر خانم سپیده قلیان وضعیت زندان بوشهر را فوق‌العاده توصیف کرد. وی ادامه داد: برای بررسی ادعاهای عجیب اخیرش مدیرکل بازرسی سازمان زندان‌ها به بوشهر اعزام شده است. بی‌شک با احراز صحت یا کذب این ادعاها، با متخلف برخورد خواهد شد. بامداد جمعه نیز سازمان زندان‌ها فیلم مربوط به گفت‌وگوی رئیس این سازمان و «سپیده قلیان» در زندان بوشهر را منتشر کرده بود. سپیده قلیان، فعال مدنی که زندانی است اخیراً در فضای مجازی مدعی وقوع اتفاقات غیر‌قابل دفاعی در زندان بوشهر شده است.
*
یک منبع دولتی در عراق گفت نخست‌وزیر این کشور در سفر امروز خود به تهران، چند پرونده مهم را پیگیری خواهد کرد. به گزارش فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق برای دومین بار در دوره نخست‌وزیری‌اش قرار است یکشنبه وارد ایران شود و در سفر یک‌روزه با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دیدار کند. یک مقام دولتی عراقی بدون ذکر نام خود در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت مصطفی الکاظمی در این دیدار قرار است پرونده واردات انرژی از ایران، امنیت و مقابله با تروریسم و روابط ایران و عربستان سعودی را بررسی کند. به گفته وی، در این دیدار روابط پرتنش ایران و عربستان سعودی و تلاش عراق برای میانجیگری مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت؛ پیش از این عراق میانجی چند دیدار میان مقامات ۲ کشور بوده است. این مقام عراقی همچنین گفت در این دیدار موضوع صدور ویزا برای زائران ایرانی جهت زیارت عتبات مقدسه در نجف و کربلا نیز بررسی می‌شود.

*رئیس‌جمهور در اجرای اصل یکصد‌و‌هفتاد‌و شش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با صدور حکمی احمد وحیدی، وزیر کشور را به عنوان «رئیس شورای امنیت کشور» منصوب کرد. در متن حکم حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی آمده است: «در اجرای اصل یکصد‌و‌هفتاد‌و‌شش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور انجام شایسته وظایف و ماموریت‌های شورای امنیت کشور به موجب این حکم جنابعالی را با کلیه اختیارات به عنوان «رئیس شورای امنیت کشور» منصوب می‌نمایم. امید است شورای امنیت کشور به عنوان بازوی توانمند شورای عالی امنیت ملی، با هماهنگی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط، ضمن برنامه‌ریزی، اتخاذ تصمیمات لازم و پیگیری مستمر بتواند در راستای حفظ و ارتقای امر خطیر امنیت در داخل کشور گام‌های موثر بردارد».

https://shoma-weekly.ir/KbFvku