گفته می‌شود که...

یک کلاغ چهل کلاغ آمار نوزادان رها شده/ذخیره گندم جهان، تنها 10 هفته/افزایش چند برابری هزینه خدمات پستی تکذیب شد/مقایسه درآمد ایران و عربستان از فروش نفت/روس‌نفت : از وزارت خزانه‌داری آمریکا شکایت می‌کنیم/عمان: اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و ...

رسانه اصلاح‌طلب: نقش گوسفند قربانی را بازی نکنیم

پایگاه خبری اصلاح‌طلب «عصر ایران» در دفاع از توقیف دو نفت‌کش یونانی توسط نیروی دریایی کشورمان در خلیج‌فارس نوشت: «متأسفانه در دنیای جنگل‌وار کنونی، سازوکار حقوقی و دارای ضمانت اجرایی برای احقاق حق وجود ندارد و هر کشوری باید خود را قدرتمند کند و الا هیچ تضمینی برای امنیتش وجود نخواهد داشت. نمونه بارزش که هم‌اکنون جلوی دیدگان جهانیان قرار دارد، ماجرای اوکراین است که به‌رغم تضمین‌های امنیتی روسیه و آمریکاست. توماس‌هابز، فیلسوف سیاسی قرن 16 میلادی جمله معروفی دارد که می‌گوید «انسان گرگ انسان است». اینک «کشورها گرگ همدیگر شده‌اند» و حتی نزدیک‌ترین متحدان نیز اگر بتوانند، در عین لبخندهای دیپلماتیک، از هیچ اقدامی علیه هم فروگذار نمی‌کنند. دنیا با کشورها بر اساس شخصیتی که از خود ترسیم می‌کنند، رفتار می‌کند؛ اگر به این نتیجه برسند کشوری توسری خور است، بر سرش می‌زنند و اگر کشوری را مقتدر بدانند، به این راحتی، آزارش نمی‌دهند. در دنیای امروز، نمی‌توان با توجیهاتی مانند این‌که اگر مقابله‌به‌مثل بکنیم، تنش بالا می‌رود، نقش گوسفند قربانی را بازی کرد. کسی به گوسفندی که آماده ذبح است، ترحم نخواهد کرد».
یک کلاغ چهل کلاغ آمار نوزادان رها شده

معاون رفاه اجتماعی وزارت کار خبر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص رها شدن ۵ هزار نوزاد در ۱۰ روز اخیر در کشور را رد کرد و افزود: «بر اساس این آمار، سهم زیادی از متولدین ما باید در کنار خیابان رها شوند که اصلاً این‌طور نیست». معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این زمینه گزارش داد: «۶۱ نوزاد سال گذشته توسط والدین خود در سطح شهر بالأخص در جوار شیرخوارگاه‌ها رها شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار خانواده متقاضی در سامانه ملی فرزندخواندگی ثبت‌نام کرده‌اند که پرونده ۱۷ هزار خانواده تکمیل و منتظر پذیرش کودک هستند».
ذخیره گندم جهان، تنها 10 هفته

یک کارشناس به سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان تنها ۱۰ هفته ذخیره گندم دارد و کشورها برای مقابله با این بحران باید اجماع کنند. بر اساس اعلام سارا منکر، رئیس یک شرکت بین المللی که از داده های هوشمند مصنوعی برای پیش بینی عرضه مواد غذایی استفاده می کند، ناامنی غذایی به حدی رسیده که جهان از سال ۲۰۰۸ تاکنون به خود ندیده است.

افزایش چند برابری هزینه خدمات پستی تکذیب شد

سخنگوی وزارت ارتباطات افزایش چند برابری هزینه خدمات پستی را تکذیب کرد. در چند روز اخیر کاربران از افزایش تعرفه خدمات پستی خبر داده اند. گفته می‌شود که تعرفه‌های پستی بسته به نوع خدمت، بین ۶۷ تا ۱۱۰ درصد افزایش داشته و این موضوع اعتراض بسیاری از کسب‌وکارهای فروش آنلاین خانگی را به همراه دارد. این در حالی است که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مصوبه جدیدی برای نرخ گذاری خدمات پستی نداشته است.
مقایسه درآمد ایران و عربستان از فروش نفت

بر اساس آمارهای موجود، درآمد عربستان از فروش نفت در ماه مارس (اسفند و فروردین) به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است؛ روزی تقریباً ۱ میلیارد دلار! رشد ۱۲۳ درصدی درآمدهای نفتی عربستان از نتایج جنگ اوکراین به‌حساب می‌آید. درآمد ماهیانه ایران با خوش‌بینی در لایحه 1401، چیزی حدود سه میلیارد دلار در ماه ‌است.
ادعای جدید کتایون ریاحی

کتایون ریاحی که به دنبال انتشار مطالبی علیه سعید پورصمیمی، حواشی زیادی ایجاد کرده بود، امروز در پستی جدید در اینستاگرامش ادعای جدیدی مطرح کرد و نوشت:این عکس مربوط به بیست و پنج سال پیش است.آن سال‌ها آقای داوود رشیدی ریاست هیئت‌مدیره خانه سینما و آقای پورصمیمی دستیار یا معاون بودند.من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم. آقای پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود با سوء‌استفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد. روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است.به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همه جا با قلدری حکومت می‌کند.

سرلشکر باقری: دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید از پایگاه سری پهپادی ارتش گفت: «ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده، با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم. آنچه در نبردهای سال‌های اخیر در قفقاز، اوکراین و جاهای دیگر می‌بینیم، بیانگر این است که جایگاه پهپاد، جایگاهی استثنایی و به‌شدت در حال رشد است. در کنار این‌ها، صنعت دفاعی هم پابه‌پا مشغول کار است و کمک‌ می‌کند. نه‌فقط پهپاد بلکه همه تجهیزات موردنیاز برای ساخت یک پهپاد و تسلیحات در کشور ما و در نیروها در حال ساخت است. ما هیچ‌وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم، دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم، چشمانمان باز است و دائماً هوشیار و مراقب هستیم». در جریان بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران، موشک کروز حیدر نیز رونمایی شد. این موشک ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و در لحظه اصابت به هدف، ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. موشک کروز حیدر اولین موشک کروز ایرانی است که قابلیت شلیک از پهپاد را دارد. این موشک قابل شلیک از پهپادهای فطرس و کمان ۲۲ ارتش است.
روس‌نفت : از وزارت خزانه‌داری آمریکا شکایت می‌کنیم

میخائیل لئونتیفسخنگوی شرکت روس‌نفت، غول نفتی روسیه، در گفت‌وگو با روزنامه ودومستی اعلام کرد که این شرکت قصد دارد از وزارت خزانه‌داری آمریکا شکایت کند. لئونتیف در این‌ باره گفت: «ما از منافع‌مان در دادگاه دفاع خواهیم کرد. هر آنچه بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید دروغ‌های عمدی غیرقابل اثباتی هستند که رنگ و بوی خودخواهی دارند، چون از نقطه‌نظر منافع دولت کنونی آمریکا، او (بلینکن)‌ در تمام حوزه‌ها شکست خورده است
بلینکن، چهارشنبه گذشته اعلام کرد، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه شبکه بین‌المللی درگیر در قاچاق نفت و پولشویی اعمال کرده است.

پیش بینی صادرات 9 میلیارد دلاری ایران به عراق
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه واردات ما از عراق نیز افزایش یافته است، گفت: واردات ما از عراق حدود 400 میلیون دلار بود که با توجه به اینکه بخشی از کالاهای مورد نیازمان را از طریق منابعی که در عراق بود، تامین کردیم در نتیجه واردات کالاهای اساسی ما از عراق افزایش یافت و به حدود یک و نیم میلیارد دلار رسید. آل اسحاق افزود: در زمینه گردشگری و زیارت هم وضعیت در حال بهتر شدن است و مذاکراتی نیز برای برداشته شدن ویزا انجام شده که با این شرایط پیش‌بینی می‌شود زوار بیشتری نسبت به سال‌های قبل در مراسم اربعین حضور یابند. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: در مجموع روابط تجاری ما با عراق از شرایط خوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود که صادرات ایران به عراق در سال جاری به بالای 9 میلیارد دلار برسد.
ساختمان‌هایی که بحرانی‌اند؛ اما اعلام نمی‌شوند

«عبدولی» معاون پیشگیری حریق سازمان آتش‌نشانی کشور اعلام کرد: «از زمان حادثه پلاسکو، 129 مورد ساختمان با وضعیت بحرانی از نظر ایمنی شناسایی شده است. قوانین حاضر، جامعیت و تأثیرگذاری لازم را برای ایمنی شهر ندارند که از مجلس می‌خواهیم در قوانین مربوط به ایمنی بازنگری داشته باشند. تعداد زیادی از مراکز درمانی جزو این دسته از ساختمان‌های پرخطر هستند که به دلایلی نمی‌توان از آن‌ها نام برد. مراجع قضایی هنوز اجازه انتشار اسامی ساختمان‌های با وضعیت بحرانی را به ما نداده است!».
شماره گذاری سمند و تیبا متوقف شد

سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور گفت: با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تاییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، قطعا خودروهایی را که بی کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره گذاری نخواهد کرد. وی افزود: در قانون برای هر دستگاه تکلیف مشخص شد و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست به شماره گذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال کم شد
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۲۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۸۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵.۹۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده کهدر یک روز ۰.۰۲ درصد کاهش داشته است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱.۹۳ میلیارد دلار است که ۲۵.۵۷ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۶.۰۶ میلیارد دلار است که ۷.۴۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۷۱.۴۳ میلیارد دلار است که ۸۷.۱۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

مسکو: انتشار آبله میمون کار آمریکاست

وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتشار بیماری جدید با عنوان «آبله میمون» در دنیا، مدعی شد: «حداقل 4 آزمایشگاه بیولوژیک که واشنگتن بودجه آن را تأمین می‌کند در نیجریه‌ای وجود دارد که منشأ انتشار آبله میمون است. سازمان بهداشت جهانی باید تحقیقاتی را در مورد فعالیت آزمایشگاه‌های مورد حمایت واشنگتن در نیجریه آغاز کند. ده پروژه آمریکایی در اوکراین وجود دارد که دستور کار آن انتشار بیماری‌ها و ویروس‌های بسیار خطرناک است. بین آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین با پنتاگون برای اداره جهانی انتشار بیماری‌های واگیردار ارتباط وجود دارد». نماینده روسیه در شورای امنیت، پیشتر با ارائه مدارکی از سوی روسیه دال بر وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مرتبط با پنتاگون در اوکراین، گفته بود که این آزمایشگاه‌ها به شکل قابل‌توجه سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.
وام اجاره
۱۸ درصدی بیشتر به سود بانک هاست تا مستأجر
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: طبق اعلام برخی مشاوران املاک، مصوبه تعیین سقف اجاره بها سبب بروز درگیری‌هایی میان موجر و مستأجر شده است.رفتارهای دستوری در بازار مسکن سبب کوچ سرمایه گذاران از بازار املاک کشورمان به برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه شده است. بنابراین نباید با روش‌های دستوری از مستأجر حمایت کرد بلکه باید با روش‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی از موجران حمایت کرد. خسروی یکی دیگر از روش‌های حمایتی را اعطای تسهیلات ودیعه مسن با نرخ سود ۴ درصد و یارانه‌ای دانست و افزود: در حال حاضر قرار شده تا وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد اعطا شود که کار اشتباهی است؛ قرار بود صندوق توسعه مسکن راه اندازی شود و از محل دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات خانه‌های خالی و مالیات خانه‌های لوکس،مابهالتفاوتنرخ سود وام ودیعه مسکن یارانه‌ای با نرخ سود ۱۸ درصد جبران شود که تا کنون این اتفاق رخ نداده است. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، وام ودیعه مسکن ۱۸ درصدی بیشتر به سود بانکهاستتا مستأجر.
عمان: اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

وزیر خارجه عمان تأکید کرد، مسقط به توافق‌های سازش نخواهد پیوست و «ابتکاراتی را ترجیح می‌دهد که از ملت فلسطین حمایت می‌کند». «بدر البوسعیدی» در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو، وجود مکالمات محرمانه میان عمان، ایران و آمریکا را تأیید نکرد؛ اما اظهار کرد که توافقی جدید در راستای احیای توافق هسته‌ای که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود و تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است، به نفع خاورمیانه و جهان است.
تداوم دلار
۴۲۰۰ به شکل سابق دیگر ممکن نبود
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید نحوه اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و زمان اجرای آن اصلی‌ترین ابهام‌هایی است که برای کارشناسان و فعالان اقتصادی به وجود آمده است. مجیدرضا حریری اظهار کرد: در این تردیدی وجود ندارد که تداوم اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به شکل سابق دیگر ممکن نبود و تقریبا هیچکس با اعمال اصلاحات تازه در این فرایند مخالفتی نداشت اما اینکه این ارز چگونه حذف شود، سوال مهمی بود که در این حوزه مطرح می‌شد.

لزوم حمایت توأمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم، تأکید کرد: «باید از تولیدکننده و مصرف‌کننده به شکل توأمان صیانت شود. در زمینه تولید مرغ، در هفته‌های اخیر بازار به‌گونه‌ای به تعادل رسیده که قیمت فروش مرغ اکنون در میادین و خرده‌فروشی‌ها بسیار کمتر از نرخ مصوّب است». ساداتی نژاد در خصوص اقدامات حمایتی دولت از تولیدکنندگان نیز گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان، سرمایه در گردش است. ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به این موضوع اختصاص یافته و صادرات تولید مازاد مرغ و تخم‌مرغ نیز برداشته شده است».
یک لیتر شیر دامدار ایرانی را نمی‌گذاریم روی زمین بماند

ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که خرید تضمینی در هر لحظه‌ای که نیاز باشد انجام می‌شود، عنوان کرد: در مورد شیر هم همین طور هست، البته ما فقط خودمان در میدان نیستیم و با شرکت‌های بزرگ صحبت کرده‌ایم و صنایع لبنی به میدان آمده‌اند و با شعار این که "ما یک لیتر شیر دامدار ایرانی را نمی‌گذاریم روی زمین بماند" شروع کرده‌اند، سازمان تعاون روستایی هم در میدان برای جذب شیر اقدام می‌کند.

شرط و شروط وزیر صمت برای خریداران سهام خودروسازان
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای واگذاری سهام دو خودروساز کشور برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و سندی در دست تدوین است که بر اساس آن اهلیت، توانایی، تخصص و تعهد خریداران این سهام به‌عنوان مهم‌ترین شروط در نظر گرفته خواهد شد.

نخست‌وزیر سابق عراق: صلح و حاکمیت عراق در گرو رهایی از دست اسرائیل است

«عادل عبدالمهدی» با نگارش یادداشتی، ضمن حمایت از تصویب قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق، تأکید کرد که بدون رهایی از دست این رژیم، خبری از صلح و حاکمیت نخواهد بود. پارلمان عراق، روز پنجشنبه پیش (5 خردادماه)، پیش‌نویس قانون «ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» را به رأی گذاشت و نمایندگان حاضر در این نشست به اتفاق آراء به این قانون تحت عنوان «قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» رأی دادند. قانونی که مهم‌ترین بندهای آن، جرم انگاری هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی تحت هر عنوانی است.

اخبار روزانه:

* آیت‌الله لطف‌الله دژکام:چرا بعضی‌ها زمام خود را دست شیطان بزرگ داده‌اند و هر طرف که بگوید می روند؟ مگر امام راحل نفرمود آمریکا شیطان بزرگ است و رهبر عظیم الشأن ما امروز همان مسیر را که مبارزه با استکبار آمریکایی است ادامه نمی دهد؟چرا برخی متوجه نیستند و نفوذی دشمن شده اند و می گویند تمام کنید. چه چیزی را تمام کنیم؟ آیا جنگ بین حق و باطل تمام شدنی است؟ آیا حق و باطل با هم صلح می کنند؟ خیر. مبارزه بین حق و باطل تمام شدنی نیست.ما پای این قولی که خدای متعال از ما گرفت آیا ایستادگی می کنیم یا خیر؟ که فرمود " أَنْ لَا نَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ "، ما شیطان را نمی پرستیم و اطاعت از شیاطین نمی کنیم و فرمان شیاطین انس و جن را نمی بریم. به خدا قول داده ایم و پای قول خود می ایستیم.
* بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: احمدی نژاد هیچ گونه سهمی در دولت رئیسی ندارد بلکه حضور برخی وزرای دولت او به دلیل صلاحدید شخص رئیس جمهور است.وی ادامه داد: احمدی نژاد در دیدار خود با رئیسی در جلسه مجمع تشخیص تاکید کرد که از هیچ کمکی به دولت وی دریغ نمی‌کند.بیگی افزود: احمدی نژاد هیچگونه سهمی در دولت رئیسی ندارد بلکه حضور برخی وزرای دولت او به دلیل صلاحدید شخص رئیس جمهور است و لذا نمی‌توان که دولت رئیسی، دنبال روی دولت احمدی نژاد است
.
* معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعرفه صادرات مرغ و تخم مرغ حذف شده و در صورت وجود تولید مازاد، صادرات آزاد است
.
* دنیای اقتصاد گزارش داد: بررسی فایل‌های فروش عرضه شده به بازار مسکن مناطق
۴ و ۵ شهر تهران که بخش زیادی از واحد‌های مسکونی مصرفی شهر تهران در این مناطق قرار دارد حاکی است در روز‌های اخیر تنها تعداد محدودی واحد مسکونی نوساز و کلید‌نخورده به بازار فروش این مناطق عرضه شده است. در مقابل، اما عمده فایل‌هایی که در روز‌های اخیر به بازار فروش این مناطق عرضه شده اند واحد‌های با عمر بنای بالاتر از ۵ سال بوده اند که در این میان سهم واحد‌های با عمر بالاتر از ۱۵ و حتی ۲۰ سال نیز قابل توجه است. منطقه ۵ شهر تهران، بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن پایتخت را دارد که معمولا حدود ۱۵ درصد از کل معاملات خرید آپارتمان در هر ماه در بازار مسکن این منطقه انجام می‌شود. این در حالی است که منطقه ۴ نیز به عنوان مصرفی‌ترین منطقه نیمه شرقی تهران در فهرست چهار منطقه اول به لحاظ بیشترین سهم معاملات خرید آپارتمان قرار دارد و در عمده موارد بعد از منطقه ۵ بیشترین حجم خرید‌های مصرفی از بازار مسکن شهر تهران دراین منطقه انجام می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/Tnfeqc