گفته می‌شود که...

گوشت قرمز در یک ماه گذشته چقدر گران شد؟/تهران رکورد دار کشف ماینرهای غیر مجاز/ذخایر استراتژیک روغن خوراکی افزایش یافت/عبدالملکی: نقطه پایانی در مجموعه مافیا خواهیم بود/درگیر شش مدل جنگ سایبری هستیم!/موضع ایران درباره ارسال سوخت به لبنان و ...

رویکرد دولت رئیسی در قبال افغانستان!

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با صدراعظم اتریش، ضمن اشاره به سرمایه ارزشمند سابقه ۵۰۰ ساله روابط دوستانه برای آینده روابط دو کشور، در پاسخ به سؤالی در مورد رویکرد ایران در قبال افغانستان، گفت: «معتقدیم جریان‌های مختلف افغانستانی باید خروج آمریکا را به‌مثابه یک نقطه عطف در نظر گرفته و در تعامل با یکدیگر به یک الگوی حکمرانی موردقبول عموم مردم دست یابند. آماده‌ایم با دولت‌هایی که برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان احساس مسئولیت می‌کنند، همکاری کنیم».
مهلت
۴ روزه برای فروشندگان سهام عدالت

شرکت سپرده گذاری مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که سفارش فروش سهام خود را در ماه‌های گذشته در درگاه‌های الکترونیکی شرکت‌های کارگزاری یا سیستم بانکی ثبت کرده اند، اما با توجه به تغییرات قیمتی ایجاد شده از روز ثبت سفارش تاکنون، قصد انصراف دارند، تنها تا پایان هفته جاری (۵ شهریور ۱۴۰۰) مهلت دارند، سفارش‌های خود را لغو کنند.
گوشت قرمز در یک ماه گذشته چقدر گران شد؟

شاخص قیمت گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها در مرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل با افزایش ۵.۵ درصدی همراه بوده است و نسبت ماه مشابه سال قبل افزایش ۵۶.۹ درصدی را نشان می‌دهد.


تهران رکورد دار کشف ماینرهای غیر مجاز

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق: بیشترین آمار کشفیات دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز (ماینر) در تهران و سپس در آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و لرستان است
ذخایر استراتژیک روغن خوراکی افزایش یافت

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان خبر داد: «۳ فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل روغن خوراکی به بندرگاه امام خمینی رسید و مجموع محموله‌های روغن حدود ۱۰۲ هزارتن است که به‌تدریج از کشتی‌ها تخلیه خواهد شد. روند واردات پایدار و مستمر روغن باهدف تأمین نیازهای داخلی کشور ادامه خواهد یافت».
آیا برای انتقال دختر و داماد وزیر پیشنهادی بهداشت پارتی بازی شده؟

بررسی صلاحیت بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار جلسه روز دوشنبهمجلس شورای اسلامی قرار گرفت. توسلی نماینده مخالف در بخشی از سخنانش گفت: دخترخانم و داماد شما، دکتر رضایی محل خدمتشان در دماوند تعیین شد ولی یک هفته قبل بعد از ۲.۵ سال به تهران منتقل شدند. انشاءالله رانت و پارتی بازی وجود نداشته ولی چرا همزمان با معرفی شما هر دو این بزرگواران به تهران منتقل شدند؟
عبدالملکی: نقطه پایانی در مجموعه مافیا خواهیم بود

وزیر پیشنهادی کار در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: «ضمن حفظ مدیران سالم و کارآمد، همه مدیران نامربوط مفسد رانتی در اسرع وقت شناسایی می‌شوند و با آن‌ها برخورد خواهد شد. همچنین مدیران متخصص و جهادی بر سر کار خواهند آمد. اگر مدیری دست از پا خطا کند بلافاصله برکنار می‌شود. آغاز کار ما نقطه پایانی در مجموعه مافیا خواهد بود در مقابل خداوند متعال و مردم ایران خود را مسئول و پاسخگو می‌دانم».

وزرای بی‌مخالف!

دو وزیر پیشنهادی راه و دفاع در حالی دیروز از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس دفاع کردند که هیچ نماینده در مخالفت با آن‌ها ثبت‌نام نکرده بودند! دکتر قاسمی، وزیر پیشنهادی راه که سابقه وزارت نفت در دولت دهم را نیز در کارنامه خود دارد، در خصوص رفع مشکل مسکن در کشور افزود: «بیش از یک‌میلیون هکتار از زمین‌‌های خالی دولت در اطراف شهرها وجود دارد که می‌شود با کمک آن‌ها هزینه زمین را از ساخت مسکن حذف کنیم. می‌شود زمین‌های دولت را با ساخت مسکن برای کمک به محرومان تهاتر کرد و تسهیلات برای مسکن اختصاص داده شود. باید در دولت شورای عالی مسکن تشکیل شود». امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع نیز در نطق دفاعیه خود گفت: «ایران به دنبال آرامش در منطقه، حمایت از مقاومت و حذف نظام سلطه و یکجانبهگرایی در جهان است. نیروهای مسلح و قدرت منطقه‌ای ما به هر اقدام ماجراجویانه و نابخردانه دشمن پاسخی قاطع خواهند داد. در چهار سال آینده وزارت دفاع در حوزههای خودکفایی امنیتی، صنعت، انرژی، تجارت و فناوریهای نوین در حوزههای قدرت گام بر خواهد داشت. ارتقای توان رزم نیروهای مسلح، بهویژه افزایش توان موشکی و پهپادی از هدفگذاریهای آتی وزارت دفاع خواهد بود».
طالبان: به ایرانی‌ها در نقطه صفر مرزی ویزا می‌دهیم

طالبان اعلام کرده، به ایرانی هایی که قصد سفر به افغانستان دارند، ویزا می دهد.طالبان در یک بیانیه اعلام کرده است، برای ایرانی ها خواهان ورود به افغانستان در نقطه‌ی مرزی ویزا صادر می‌شود. تنها ویزای معتبر گمرک اسلام قلعه در نقطه صفر مرزی است.
افزایش
۱۵ درصدی قیمت تایر

فارس - با مصوبه هیئت مدیره انجمن تایر، قیمت تایر‌های تولیدی در کشور ۱۵ درصد افزایش یافت. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، پیشنهاد رشد ۱۵ درصدی قیمت تایر پیگیری و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، مقرر شد این میزان افزایش قیمت برای تایر‌های تولیدی در کشور اعمال شود.
کوچکی‌ نژاد: هیات‌ رئیسه مجلس پای دلال‌ها را از جلسات رأی اعتماد قطع کرد

نماینده مردم رشت در مجلس از اقدام هیات‌رئیسه مجلس مبنی بر حضور وزرای پیشنهادی در ۲۷۰ جلسه کمیسیون‌های تخصصی تشکر کرد و گفت: هیات‌رئیسه مجلس پای دلال‌ها را از جلسات رأی اعتماد قطع کرد.در پایان جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، در تذکری نسبت به ساز و کار حضور وزرا در جریان بررسی رأی اعتماد، تشکر کرد و گفت: این ساز و کار جدید موجب شد وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها حضور یافته و نظرات خود را بیان کنند، در دولت‌های گذشته هر وزیری که به مجلس یا کمیسیون می‌آمد ۱۰، ۱۵ دلال وی را همراهی می‌کردند، تا جایی که صندلی برای نشستن نمایندگان وجود نداشت، با تدبیری که مجلس یازدهم انجام داد، این مشکل حل شد.وی همچنین نسبت به عدم قرائت گزارش کمیسیون‌های برنامه و بودجه در مورد وزرای پیشنهای انتقاد کرد.در ادامه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون برنامه و بودجه با اغلب وزرای پیشنهادی مرتبط است، لذا این کار شدنی نبود که در مورد همه وزرا نظر کمیسیون برنامه و بودجه قرائت شود.

درگیر شش مدل جنگ سایبری هستیم!

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه امروز در ادبیات جنگ سایبری با شش مدل جنگ مواجهیم که برای هریک نیازمند راه‌حل پدافندی خاص آن هستیم، تصریح کرد: «جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظامی، جنگ شبکه‌های اجتماعی، جنگ سایبری در حوزه مالی-پولی-ارزی، جنگ سایبری در حوزه شهر هوشمند و جنگ سایبری هیبریدی انواع جنگ‌های سایبری را تشکیل می‌دهند». سردار جلالی بابیان اینکه دنیای امروز به اهمیت فضای سایبری به‌خوبی پی برده است تصریح کرد: «برای نمونه، آمریکا زیرساخت‌های سایبری خود را فراتر از حیاتی و ویژه نام‌گذاری کرده‌اند. چراکه همه زیرساخت‌های حیاتی از فضای سایبری سرویس می‌گیرند؛ به‌طوری‌که آسیب به آن، آسیب به سایر زیرساخت‌ها را به دنبال دارد». جلالی با تأکید بر اینکه از منظر پدافند غیرعامل، تضمین تداوم کارکردهای اساسی فضای سایبری کشور و ضرورت آمادگی در برابر تهدیدات، دو ضرورت حیاتی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی است، تصریح کرد: «در چنین شرایطی در هر نقطه که شما آسیب‌پذیر و وابسته باشید به نقطه‌ضعف شما تبدیل خواهد شد؛ بنابراین باید با ارائه برنامه مدون، بر اساس اولویت، نسبت به رفع نقض و ضعف اقدام کنیم».
آخرین وضعیت در مورد صدور حکم شهرداری زاکانی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حکم علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تهران توسط وزیر کشور جدید صادر می‌شود.مهدی چمران در رابطه با رایزنی‌های انجام‌شده با وزارت کشور برای تسریع در فرآیند صدور حکم زاکانی شهردار جدید تهران اظهار کرد: این جلسات طبق روال مرتباً انجام می‌شود و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در پیش داریم و تغییرات در بدنه دولت و تغییرات وزرا پیش‌بینی می‌شود صدور حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور جدید انجام شود.رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته هیچ مشکلی در فرآیند صدور حکم زاکانی شهردار جدید تهران نیست و یک فرآیند اداری است و ان‌شاءالله با حضور وزیر جدید این اتفاق خواهد افتاد.
صادرات سوخت به افغانستان از سر گرفته شد

اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اعلام کرد که صادرات سوخت به افغانستان پس از مدتی تعلیق، بار دیگر آغاز شده است. سخنگوی اتحادیه گفت با توجه به تحولات افغانستان، برخی تجار ایرانی به دلیل وضعیت امنیتی این کشور نگرانی‌هایی داشته و محتاط بودند.
موضع ایران درباره ارسال سوخت به لبنان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ارسال سوخت به لبنان، گفت: «تجارت عادی در حوزه انرژی یک تصمیم حاکمیتی و مرسوم است. ما قطعاً نمی‌توانیم درد و رنج برنامه‌ریزی‌شده علیه مردم لبنان را ببینیم. ما بر اساس درخواست دوستان خود نفت و فرآورده‌های خود را فروخته‌ایم».
رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی محرمانه است

رئیس مجلس تقاضای برگزاری جلسه غیر علنی قبل از رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را رد کرد و گفت که رأی نمایندگان به وزرای پیشنهادی به صورت مخفیانه است. به گزارش مهر، در جلسه دیروز مجلس عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تذکری با بیان اینکه رئیس جمهور درباره صلاحیت وزرا با رؤسای کمیسیون‌ها مشورتی نداشت، گفت: پیشنهاد می‌کنم که پیش از رأی‌گیری در روز چهارشنبه، یک ساعت جلسه غیرعلنی داشته باشیم تا مشخص شود چه مراحلی در این مدت طی شده است و آیا رئیس جمهوری با هیأت رئیسه مجلس مشورت و نظر مجلس را اخذ کرده است یا خیر. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: نمی‌توان جلسات رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی را به صورت غیرعلنی برگزار کرد و مذاکرات به صورت زنده از رسانه ملی پخش می‌شود. بر اساس آیین نامه داخلی رأی‌گیری در روز رأی‌گیری هم کاملاً به صورت محرمانه انجام می‌شود. رئیس مجلس گفت: درخصوص اینکه درباره وزرا مشورت شده است یا خیر، فارغ از این موضوع باید بگویم قانون اساسی تصمیم نهایی تعیین تکلیف وزرا را برعهده نمایندگان محترم گذاشته است، در این فرصت بررسی صلاحیت وزرا، نمایندگان بر اساس تکلیف خودشان تصمیم می‌گیرند و اگر نظری دارند و احساس می‌کنند ایرادی وجود دارد می‌توانند با رأی خود وظیفه خود را انجام دهند.

‌اخبار روزانه:
*
قسمت اول برنامه «نشان ارادت» که قرار بود با حضور سید جواد هاشمی به عنوان مهمان امروز پخش شود، با اطلاعیه روابط عمومی برنامه، به دلیل مشکلات فنی پخش نخواهد شد و این برنامه با حضور شهرام عبدلی جایگزین آن شده است.شنیده می‌شود حضور سیدجواد هاشمی در قسمت اخیر سریال «زخم کاری» مانع از پخش برنامه شده و حواشی به وجود آمده برایش در عدم پخش این برنامه بی تاثیر نبوده است!

* رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران ضمن اشاره به بارش‌های ناچیز در کشور طی دو ماه نخست تابستان، از پاییز نسبتاً گرم و کم‌بارش خبر داد. احد وظیفه گفت: «برآیند کلی مدل‌های ‌پیش‌بینی نشان می‌دهد که با احتمال بالا، بارش‌های ‌پاییزه امسال کمتر از نرمال خواهد بود و بالاتر از میانگین بودن دما در ‌پاییز نیز در محدوده یک درجه ‌سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است».
* رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، ضمن اشاره به برخی دستاوردهای دفاعی کشور، ازجمله؛ موتورهای بسیار پیشرفته بی‌ال‌سی و واترجت برای زیردریایی‌ها و شناورها و توانمندی انواع ناوهای ساخت کشور، گفت: «ما برای غافلگیر کردن دشمن نمی‌توانیم بیش از ده درصد از دستاوردها و توانمندی‌های خود را اعلام کنیم». امیر رستگاری افزود: «مهم‌تر از تولید قدرت، عوامل تولیدکننده آن هستند؛ که امروز در تمامی صنعت‌های سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع، عوامل تولید قدرت ایجاد شده است و توانسته‌ایم نیروی انسانی متخصص را تربیت و در این مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، با مطالعات و پژوهش، سامانه‌های موردنیاز را تولید و به یک تولید پایدار برسیم
».

* سفیر روسیه در تهران اعلام کرد: «ایران، روسیه و چین در اواخر سال جاری میلادی و یا اوایل ۲۰۲۲، رزمایش مشترک نظامی در خلیج‌فارس برگزار خواهند کرد. این رزمایش نظامی شامل شناورهای دریایی از ارتش‌های سه کشور می‌شود که روی امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی تمرکز دارد». جاگاریان همچنین از توسعه روابط با ایران سخن گفت و افزود: «مسکو از درخواست تهران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند». وی گریزی نیز به برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان زد و گفت: «با لغو محدودیت تحریمی، طرف روسی در حال مذاکره سازنده با شرکای ایرانی در خصوص طیف وسیعی از تسلیحات است».


https://shoma-weekly.ir/jOT2yE