گفته می‌شود که...

گعده بانیان وضع موجود درباره آب و هوا و قند خون!/تش‌بسِ یمن ۲ ماه تمدید شد/۸ سال تا بازگشت به سال ۸۹ فاصله داریم/ماجرای مخالفت خانواده شهید اسکندری با درخواست معاوضه پیکر /برنج پاکستانی با طعم ایرانی/مرکز ملی فضای مجازی: خبر رفع فیلتر تلگرام، کذب است/50 درصد بنزین مصرفی به نرخ آزاد به فروش می‌رسد /برنامه هسته‌ای ایران سرعت گرفت/واکنش چمران به خبر تفکیک اتوبوس بانوان و آقایان و ...

منطقه در یک نگاه | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده القاعده طی یک حمله پهپادی توسط آمریکا در کابل خبر داد.

جنبش جهاد اسلامی با اعلام بسیج عمومی نیروهای خود درباره هرگونه آسیب به بسام السعدی فرمانده عضو این جنبش که دیشب در اردوگاه جنین توسط نظامیان اسرائیلی بازداشت شد هشدار داد. رژیم صهیونیستی نیز نیروهای احتیاط یگان‌های اطراف غزه را فراخواند.

مقتدی الصدر خواستار خروج حامیانش از پارلمان عراق طی ۷۲ ساعت آینده شد.

رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن از حصول توافقی بین طرفهای یمنی خبر داد که منجر به آزادی بخشی از اسرا می‌شود.

ولی‌عهد کویت به‌منظور برگزاری انتخابات مجدد، رسماً پارلمان این کشور را منحل کرد.

یک هیات عمانی که برای رایزنی با مقامات دولت نجات ملی صنعا درباره امکان تمدید آتش بس در یمن به این کشور سفر کرده بود، با «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله دیدار کرد.

عاموس هاکستاین نماینده آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی، در تل‌آویو با یائیر لاپید نخست‌وزیر این رژیم دیدار و گفتگو کرد.


گعده بانیان وضع موجود درباره آب و هوا و قند خون
!
حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فارس که روز گذشته بخش دوم آن منتشر شد، در پاسخ به سؤالی درباره دیدارهای مستمر آقایان خاتمی، روحانی و سید حسن خمینی با یکدیگر، گفت: «این بزرگان هر دو الی سه ماه یکبار همدیگر را می بینند که بیشتر جنبه گعده آخوندی دارد تا اینکه حرف سیاسی در آن مطرح شود. در مورد آب و هوا، قند خون و اینها صحبت می‌کنند(با خنده)». خرداد ماه سال جاری بود که صفحه رسمی توئیتر روزنامه ایران خبر داد، حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم، محمد خاتمی، حسن خمینی و علی‌اکبر ناطق نوری در منزل روحانی واقع در ولنجک تهران با دستور کاری مربوط به «اعتراضات اجتماعی» و «مباحث سیاسی انتخابات آتی»، تشکیل جلسه داده بودند. در پی انتشار این خبر، شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله کرباسچی و ابتکار به تکذیب این جلسه روی آوردند که پس از آن، «جواد امام» مدیرعامل بنیاد باران (وابسته به رئیس دولت اصلاحات) ضمن تأیید برگزاری این جلسه به ایلنا گفته بود: «ناطق نوری در جلسه جمعه شب دیدار روحانی، خاتمی و سید حسن خمینی حضور نداشت

آتش‌بسِ یمن ۲ ماه تمدید شد

فرستاده سازمان ملل در امور یمن خبر داد که دولت نجات ملی، با ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی توافق کردند که آتش‌بس در یمن دو ماه دیگر تمدید شود.
۸ سال تا بازگشت به سال ۸۹ فاصله داریم
مجید رضا حریری - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: نگاهی به آمار‌های اقتصادی در سال‌های گذشته به خوبی نشان می‌دهد که ما تا چه حد در رسیدن به اهداف‌مان ناکام بودیم. در ۱۰ سال گذشته میانگین رشد اقتصادی ایران تقریبا صفر بوده است. همچنین میانگین تورم نیز در این سال‌ها حدود ۲۵ درصد تخمین زده می‌شود. نرخ استهلاک سرمایه از رشد آن بالاتر رفته و از همه مهم‌تر این روند به کوچک شدن تدریجی سفره معیشت مردم منجر شده است. با شعار نمی‌توان تمام این مشکلات را حل کرد، بلکه نیاز به یک اراده عمومی داریم. اگر در هشت سال آینده به طور میانگین رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم تازه به سال ۱۳۸۹ باز می‌گردیم این موضوعی است که حتی مقامات دولتی آن را تایید کرده‌اند. نگاهی به عملکرد اقتصادی دولت‌ها نشان می‌دهد که تقریبا پس از سال ۱۳۸۴ هیچ دولتی نتوانسته کارنامه درخشان اقتصادی ثبت کرده و به دولت آینده تحویل دهد. البته دولت سیزدهم تنها یکسال است کار خود را آغاز کرده و نمی‌توان به طور قطع از کارنامه این دولت سخن گفت، اما نگرانی‌هایی که به شکل طولانی مدت در اقتصاد ما وجود داشته باید برطرف شود.

ماجرای مخالفت خانواده شهید اسکندریبا درخواست معاوضه پیکر

سردار شریفی، رئیس ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح دیروز در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی به ماجرای مخالفت خانواده شهیدان مدافع حرم برای معاوضه پیکر شهدا با تروریست‌های در اسارت، گفت:دشمن می‌دانست که ما احترام بسیار زیادی برای شهدا قائل هستیم و حاضر هستیم به هر شکل ممکن با هر هزینه‌ای پیکر‌های شهدا را به کشورمان منتقل کنیم. به همین دلیل بخشی از شهدای ما را جابه‌جا کردند تا از ما امتیازاتی بگیرند؛مانند آزادی اسرایشان یا دریافت پول. وی با اشاره به شهادت سردار اسکندری اظهار داشت: تکفیری‌های گروهجیش العزه پس از شهادت ایشان به هویت اصلی این شهید بزرگوار دست پیدا کردند که سردار سپاه است. به‌خاطر عنادی که داشتند، سر این شهید عزیز را از بدن جدا و به نیزه کردند. سپس توسط یک خودروی تویوتا در شهر حماه چرخاندند. سردار شریفی ادامه داد: این گروه تقاضای آزادی تعداد بسیاری از اسرای خود و دریافت مبلغ بالایی پول داشتند. همین که خانواده شهید متوجه شدند، نپذیرفتند و گفتند حاضر نیستیم که شما هیچ امتیازی به تکفیری‌ها بدهید. شهید ما در کنار حضرت زینب(س) بماند و هر زمان که روال عادی شد و سایر شهدا به عقب بازگردانده شدند، شهید ما را نیز به عقب بازگردانید. خانواده شهید این جمله را هنگام شرفیابی به محضر فرمانده کل قوا نیز خدمت ایشان گفتند که ایشان هم از آنها تمجید کردن

برنج پاکستانی با طعم ایرانی

‌تعزیرات انباری را در حاشیه اتوبان آزادگان کشف کرده که در آن به برنج پاکستانی اسانس می‌زدند و آن را به اسم برنج ایرانی می‌فروختند./ بصیرت
مرکز ملی فضای مجازی: خبر رفع فیلتر تلگرام، کذب است

مرکز ملی فضای مجازی امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به انتشار خبری با عنوان «تلگرام رفع فیلتر می‌شود» در رسانه‌های کشور، صراحتا به اطلاع می‌رساند این خبر صحت نداشته و تکذیب می‌شود. براساس گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، در صورتی که تصمیم جدیدی درخصوص فعالیت پیام‌رسان‌ها در کشور اتخاذ شود، از طریق سایت رسمی مرکز ملی فضای مجازی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
50 درصد بنزین مصرفی به نرخ آزاد به فروش می‌رسد

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: مصرف بنزین آزاد طی سه سال اخیر رشد صعودی داشته و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد است که کلان‌ شهر تهران رتبه اول تقاضای مصرف بنزین آزاد در کشور را دارد.

برنامه هسته‌ای ایران سرعت گرفت

‌رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «برنامه هسته‌ای ایران به‌سرعت در حال پیشروی است». ‌وی تأکید کرد: «تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید توسط ما مورد بازرسی قرار گیرند».
واکنش چمران به خبر تفکیک اتوبوس بانوان و آقایان

مهدی چمران در ابتدای هشتادوسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار چنین خبری در فضای مجازی اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع نه در شورا و نه در جای دیگری مطرح نشده و تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. همچنین به نوشته ایرنا، چمران در خصوص اختصاص اتوبوس به بانوان افزود: با توجه به تفاوت تعداد و کمتر بودن تعداد بانوان ممکن است اتوبوس‌ها با فاصله زمانی بیشتر اعزام شوند و باید اقدامی صورت بگیرد که کسی متضرر نشود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ورود آقایان به واگن بانوان در مترو نیز تصریح کرد: در این زمینه مردم باید رعایت کنند و نمی‌توان نیروی انتظامی را مقابل هر واگن به کار گرفت که آقایان وارد واگن بانوان نشوند. وی افزود: افراد نزدیک و خانواده‌ها در واگن‌های بانوان و آقایان کنار یکدیگر سوار می‌شوند

دستگیری ۳۷ نفر با فرار مالیاتی ۹۰۰ میلیارد تومانی

رئیس پلیس پایتخت خبر داد: «سومین مرحله طرح کاشف پلیس آگاهی با دستگیری ۳۵۲ سارق، جاعل، کلاهبردار، زورگیر، کیف‌قاپ و قاتلین به مرحله اجرا درآمد. ۷۶ باند سارق منزل، زورگیر و موبایل‌قاپ شناسایی و منهدم شدند همچنین ۷۰۰ فقره سرقت مختلف کشف شد و ۳۷ نفر در رابطه با فرار مالیاتی شناسایی و دستگیر شدند که رقم فرار مالیاتی این ۳۷ نفر ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است».

مردم علیه مردم؛ سوژه جنگ خیابانی!

«جان ساورز» رئیس سازمان جاسوسی انگلیس 6MI در شهریور سال ۱۳۹۴ گفته بود که در برخورد با جمهوری اسلامی ایران باید صبر استراتژیک داشت؛ به این معنا که باید بین ۱۰ تا ۱۵ سال به ایران فرصت بدهیم تا به کشوری عادی و نرمال تبدیل شود. دو هفته پس از اعلام نظر رئیس سرویس اطلاعاتی انگلیس، سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات در مقاله‌ای نوشت که پروژه دولت روحانی «نرمالیزاسیون» در ایران است. حجاریان گفته بود که می‌توان نام نرمال کردن را «هنجار سازی» یا به «سامان کردن» نیز گذاشت، زیرا هدف نهایی، تغییر در عادت‌های عمومی است! در آن زمان تنها به ظاهر سیاسی این مقاله حجاریان توجه شد و به محتوای آن پرداخته نشد. بعدها حجاریان نرمالیزاسیون را مقدمه دموکراتیزه کردن خوانده و از آن تحت عنوان «اصلاحات ساختاری» یاد کرد! از نگاه جریان تندروی اصلاحات، مسائلی چون حجاب را باید مانند عادت فرض کرد و سعی کرد آن را تغییر داد؛ ایجاد درگیری‌های ناشی از دوقطبی سازی این موضوع در میان افکار عمومی در کشور، دنباله همین سیاست نرمالیزاسیون است؛ پروژه مردم علیه مردم یکی از ترفندهای قدیمی سازمان منافقین محسوب می‌شود، این گروهک در دهه شصت به منازل، مغازه‌ها و اماکن عمومی حمله کرده و پس از انجام عملیات، با اقدامات رسانه‌ای آن را به گردن نیروهای حزب‌اللهی می‌انداخت تا بدبینی عمومی ایجاد کند؛ هم‌زمان با دست به سلاح بردن، نیروهای انقلاب را هدف قرار می‌داد تا فشار سیاسی در کشور را بالا ببرد. در ورژن جدید پروژه مردم علیه مردم، این بار عامل میدانی با ایجاد درگیری‌های کور همین نقشه را پیاده کرده است.
عضو شورای شهر تهران: عامل خشکاندن
۱۳ اصله درخت خیابان ولیعصر ۱۱۷ میلیارد تومان جریمه شد
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از جریمه ۱۱۷ میلیارد تومانی برای مالک ساختمانی در خیابان، ولی عصر که ۱۳ اصله درخت مقابل ملک خود در این خیابان را خشکانده بود، خبر داد. مهدی پیرهادی امروز در حاشیه برگزاری هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران درباره پرونده خشکاندن ۱۳ اصله درخت در خیابان ولیعصر اظهار کرد: این موضوع به صورت جدی از سوی شهرداری تهران پیگیری و در کمیسیون ماده ۷ مطرح شد. وی با اشاره به جریمه نقدی مالک متخلف خیابان ولیعصر تصریح کرد: به دنبال خشکاندن درختان خیابان ولیعصر، کمیسیون ماده هفت شهرداری تهران تشکیل و جریمه حدود ۱۱۷ میلیارد تومانی برای مالک در نظر گرفته شد.

کمپین‌های به محاق رفته

شکست مطلق کمپین‌هایی چون ولوم، آزادی‌های یواشکی، چهارشنبه‌های سفید؛ دوربین ما اسلحه ما و حجاب بی‌حجاب بخشی از روایت دشمن در جنگ ترکیبی است که به دلیل بی‌اعتنایی مردم و وابستگی درونی به ارزش‌های اسلامی، به محاق رفته است. به‌عنوان‌مثال باوجود هزینه سنگین ۲۵۰ هزار دلاری برای کمپین حجاب بی‌حجاب، به دلیل عدم استقبال در جامعه ایرانی، به بایگانی وزارت خارجه آمریکا منتقل‌ شده است/افکارنیوز
معاون وزیر بهداشت: فرزندآوری تکلیف شرعی است
کمال حیدری معاون وزیر بهداشت با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بیان کرد: جمعیت و فرزندآوری به عنوان یک تکلیف ملی و شرعی برای ما و یک بحث بسیار مهم برای کشور است چراکه خواب‌های پلیدی در این امر برای کشور دیده شده است. معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین از مدیران سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواست همه تلاش‌های خود در امر جمعیت و فرزندآوری را به عنوان یک تکلیف ملی و شرعی، بکار گیرند.

دوره خدمت بدون برجام و FATF

یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم، احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل بوده است. این اقدام در حالی رخ داد که در دولت سیزدهم نه برجام احیا شد و نه تغییری در وضعیت ایران در FATF به وقوع پیوست. احیای کارخانه‌های ارج، آزمایش، فولاد ازنا، ذوب‌آهن اردبیل و... تحول در کارخانه‌هایی ازجمله هفت‌تپه و هپکو و آذرآب تنها بخش کوچکی از تغییرات مثبت در این خصوص در طول فعالیت دولت سیزدهم است. در دولت روحانی مردم در استان‌های شمالی در فصل سرما با قطعی گاز و برق دست‌وپنجه نرم کرده و با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدند؛ اما در دولت رئیسی شاهد توقف این روند تأسف‌برانگیز بودیم. یکی از علل این تغییر، امضا و اجرای قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان بود. همچنین در یک نمونه دیگر، در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به ایران، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت گازپروم روسیه به امضا رسید. موارد مذکور تنها بخشی از نتایج عملکرد دولت سیزدهم بدون برجام و بدون FATF است.

اخبار روزانه:
*
وزیر راه و شهرسازی نرخ جدید عوارض آزادراه های مشارکتی را ابلاغ کرد که بر اساس آن در آزادراه تهران- شمال برای روزهای عادی ۹۴ و تعطیل ۱۳۴ هزار تومان از خودروهای عبوری اخذ می شود. بر اساس این ابلاغیه در صورتی که خودروهای عبوری تا هفت روز پس از تردد از آزادراه‌ها نرخ عوارض را پرداخت نکنند، مشمول عوارض پلکانی خواهند شد. همچنین نرخ عوارض آزادراه باغچهمشهد، با افزایش 21.6 درصدی، به 7500 تومان و آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، با افزایش 38.8 درصدی، به ۸ هزار تومان رسید.
*وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بنزین
۲۷ سنتی صادر نکرده است و اخبار مربوط درخصوص بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌ مقیاس خصوصی تولید و صادر شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد: امسال تنها یک محموله در تاریخ 24 فروردین‌ و به مقدار 295 هزار بشکه با اکتان 87 درصد صادر شده است که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت یعنی 70 سنت فروخته شد.
*فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش
۶ هزار بسیجی روایت جهاد در حرم امام‌(ره) بیان کرد: «یک راهبرد دشمن حمله به فکرها و ذهن‌ها است. او در فضای فیزیکی شکست خورده و راه جنگ نظامی بر او بسته است، فضای مجازی امروز یک میدان بزرگ و واقعه جنگ بین ما و استکبار است، او می‌خواهد از فرزندان این امت هویت‌زدایی کند، می‌خواهد جوانان ما را نسبت به تاریخ شکوهمند انقلاب در معرض ناباوری و تردید و شک قرار دهد. امروز فضای مجازی میدان جنگ است، در جغرافیای فضای مجازی و حقیقی هیچ جزء خنثایی وجود ندارد. در هر لحظه این جنگ جریان دارد
*سروری گفت: شهرداری تهران با بیش از
۲۰۰ دستگاه وسایل امدادی و حدود هزار نفر نیروی انسانی در محل حادثه حضور یافته تا به مردم امداد رسانی کند. اما چه مساله‌ای در رسانه‌ها بولد شد؟ "شوآف" شهردار تهران! چرا این اتفاق افتاد. چرا که شهردار تهران جزء اولین نفراتی بود که به منطقه سیل زده وارد شد و به همه مناطق شهرداری نیز آماده باش داد و اگر کمک هم نمی‌کرد کسی نمی‌توانست به او انتقاد کند، اما حالا می‌گویند که چرا زاکانی با کفش رفته و چکمه نپوشیده است و جالب است که از آن‌ها باید سوال بپرسیم که آیا این همه تجهیزات و نیروی انسانی "شوآف" است؟ وی با بیان شعری گفت بهتر است زنبور باشیم و بر روی گل بنشینیم و مگس نباشیم و روی زخم بنشینیم.
*مراسم استقبال از
۵ شهید تازه تفحص شده خان طومان سوریه در گرگان برگزار شد. این شهدا چند روز پیش تفحص و برای تشییع و خاکسپاری از مشهد عازم استان مازندران بودند که در شهرهای گرگان و علی‌آباد کتول نیز مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

https://shoma-weekly.ir/8HRl9H