گفته می‌شود که...

گردهمایی 43 رسانه‌‌ بین‌المللی از 35 کشور جهان در تهران بلیط های 100 میلیونی برای جام جهانی هک ایمیل‌های روزمره برای فضاسازی رسانه‌ای فراهم شدن امنیت منطقه با نیروهای ایرانی تاج: موضوع حذف ایران از جام جهانی قطر بی اساس است طرح مجلس برای مجازات خواصی که به اقدام علیه نظام می‌پردازند توربین‌های ایرانی در راه روسیه آزادی خلبان ایرانی ترکیه ایران را در بازار فرش جا گذاشت

گردهمایی 43 رسانه‌‌ بین‌المللی از 35 کشور جهان در تهران

هیجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) طی مراسمی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیران رسانه‌های داخلی و هیون جون کیم مدیر اجراییخبرگزاری یونهاپ در تهران به ریاست خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد.

‌در این اجلاس دو روزه ۶۰ نفر از روسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور دارند.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

توسعه و تقویت بیش از پیش همکاری‌های رسانه ای بین کشورهای عضو مهم ترین محور و دستور کار اجلاس مجمع عمومی اوآنا در تهران است.

در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که سه خبرگزاری آن شامل ایرنا، فارس و مهر در اوآنا عضو هستند.

بلیط های 100 میلیونی برای جام جهانی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شنیده شده که بلیت‌های پرواز جام جهانی با قیمت ۹۰ و ۱۰۰ میلیون به فروش می‌رسد، تأکید می‌کنم که این بلیت‌ها را نخرند. ما توافق کردیم و بلیت‌ها بسیار ارزان است و دو هفته قبل از شروع جام جهانی در سایت مربوطه توسط سازمان هواپیمایی و قطرایرلاین قرار می‌گیرد و قیمت آن هم همان زمان مشخص می‌شود.

هک ایمیل‌های روزمره برای فضاسازی رسانه‌ای
اطلاعیه سازمان انرژی اتمی درباره ادعای نفوذ یک گروه هکری به سرور شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران که با عنوان «افشای اطلاعات سازمان انرژی اتمی» مورد بزرگنمایی رسانه‌های معاند قرار گرفته بود، مشخص کرد آنچه هک شده صرفاً محتوای موجود در ایمیل‌های کاربران و حاوی پیام‌های فنی و تبادلات معمول و جاری روزمره و فاقد ارزش ویژه بوده است. به گزارش ایرنا، سازمان انرژی اتمی پیرامون این ماجرا با اشاره به اینکه مطالب منتشره در فضای مجازی مبنی بر نفوذ به سرور پست الکترونیک شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی با هدف جلب توجه عموم و فضاسازی‌های رسانه‌ای صورت گرفته است، اعلام کرد: «بدیهی است هدف از انجام اینگونه تلاش‌های غیرقانونی که از روی استیصال انجام می‌شود، به منظور جلب توجه عموم، فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی بوده و فاقد هرگونه ارزش دیگری است.» این اطلاعیه با اشاره به اینکه بر اساس گزارش دریافتی از واحد فناوری اطلاعات شرکت مادر‌تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی، دسترسی غیرمجاز از مبدأ یک کشور خارجی مشخص، به سامانه پست الکترونیک این شرکت منجر به انتشار محتوای برخی از پست‌های الکترونیکی در فضای مجازی شده است، افزود: «در پی این امر، واحد فناوری اطلاعات شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی بر اساس ترتیبات پیش‌بینی شده، این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد و گزارش اولیه خود را به مسئولان سازمان انرژی اتمی ارائه کرد

فراهم شدن امنیت منطقه با نیروهای ایرانی

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: می‌توانیم به جای بیگانگان، امنیت منطقه را تأمین کنیم. طولانی‌ترین مرزها در سواحل خلیج‌‌فارس متعلق به ماست. به کشورهای منطقه نیز پیشنهاد دادیم تا به جای نیروهای بیگانه امنیت منطقه را ما فراهم کنیم. هنگام یورش داعش به عراق و سوریه از این دو کشور دفاع کردیم. ترامپ گفت که عربستان گاو شیرده است و هر وقت شیرش تمام شود آن را سر می‌بریم؛ حال آنکه ما عربستان را کشوری مسلمان می‌دانیم. دست دوستی و برادری به سمت کشورهای منطقه دراز می‌کنیم، اما به هرگونه تجاوزگری پاسخی مضاعف می‌دهیم. انواع پهپادها، موشک‌ها و سیستم‌های الکترونیکی بسیاری تولید کرده‌ایم. در آینده نزدیک از دستاوردهای شگفت‌انگیزی خبر خواهیم داد.

تاج: موضوع حذف ایران از جام جهانی قطر بی اساس است
مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران گفت: به شایعات مطرح در خصوص حذف تیم ملی فوتبال کشور از جام جهانی قطر توجه نخواهیم کرد چراکه یک موضوع بی اساس است.

طرح مجلس برای مجازات خواصی که به اقدام علیه نظام می‌پردازند
بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان طرحی را در مجلس کلید زده‌اند که در آن برای خواصی که به اقدام علیه نظام بپردازند و یا به تحریک اغتشاشگران و آشوبگران مبادرت ورزند مجازات در نظر گرفته شده است. وی افزود: در این طرح مجازات حبس درجه ۶ یعنی از ۸ ماه تا دو سال حبس برای خواصی که به اقدام علیه نظام بپردازند یا به تحریک اغتشاشگران مبادرت ورزند در نظر گرفته شده است.


توربین‌های ایرانی در راه روسیه

مدیرعامل شرکت مهندسی گاز ایران گفت: 85 درصد تجهیزات صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، به‌تازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ توربین گازی با روسیه امضا شده است. توربین ایرانی بازدهی بیشتری نسبت به توربین‌های خارجی دارد.


آزادی خلبان ایرانی
خلبان ایرانی هواپیمای ونزوئلا که خرداد ماه توسط آرژانتین بازداشت شده بود، آزاد شد.

کاپیتان غلامرضا قاسمی که خرداد ماه به همراه 14 خدمه ونزوئلایی و همچنین 4 خدمه ایرانی در جریان توقیف یک فروند هواپیما متعلق به ونزوئلا توسط آرژانتین بازداشت شده بود، آزاد شد و به میهن بازگشت.

خرداد ماه سال‌جاری بود که خبر توقیف یک فروند هواپیمای متعلق به ونزوئلا با ادعای تعلق داشتن این هواپیما به شرکت هواپیمایی ماهان منتشر شد.

کاپیتان قاسمی خلبان این هواپیمای ونزوئلایی بود که برای آموزش خلبانان ونزوئلایی به این کشور سفر کرده بود.


ترکیه ایران را در بازار فرش جا گذاشت

آمارها حاکی از صادرات ۲ میلیارد دلاری فرش ترکیه در ۹ ماهه ۲۰۲۲ است. براساس داده‌های وزارت بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، ارزش صادرات فرش ماشینی و دستباف ترکیه در ۹ ماهه ۲۰۲۲ به ۱ میلیارد و ۹۸۱ میلیون دلار رسیده است. براساس این آمارها، ترکیه در سال ۲۰۲۱ با صادرات ۲ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلاری فرش، یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرش در جهان بوده است. قابل ذکر است صادرات فرش و صنایع دستی ایران در سال گذشته تنها ۲۱۵ میلیون دلار بوده است. علت عقب‌افتادگی ایران برخی موانع اداری و یا بازاریابی است که متولیان اجرایی آن باید تلاش کنند تا مشکلات موجود در راه رسیدن به بازارهای جهانی تسهیل گردد.

https://shoma-weekly.ir/O1Q7v5