گفته می‌شود که...

گذری بر اخبار انتخابات 1400

هرچه به شمارش معکوس تا انتخابات نزدیک می شویم بازار خبرهای انتخاباتی گرم می شود، از تخریب های انتخاباتی که صرف نظر کنیم، کرونا انتخابات را تحت الشعاع خود قرار داده است هرچند رنگ و بوی شهر خالی از پوستر و متینگ های تبلیغاتی است اما با این وجود شبکه اجتماعی و رسانه ملی میدان دار انتخابات 1400 است، مروری بر مهمترین رویدادهای انتخاباتی نشان از جدی شدن فضای سیاسی کشور دارد:

حرمت رأی سفید

نشریه خط حزب الله در شماره دویست و نود و یک خود جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب و پاسخ ایشان را دربارۀ رای سفید دادن در انتخابات منتشر کرده است.متن استفتاء به شرح زیر است:ســـــؤال: حکم رأی ســـــفید و بی نـــــام دادن چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟جواب: در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

به سبک اسحاق

اسحاق جهانگیری که صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشده و بعد از اشک های ثبت نام مدعی شده بود که پس از رد صلاحیت در خانه برایش جشن گرفتند اینبار در توئیتی بدون اشاره به مسبب بودنش در وضع موجود و پرونده احتمالی نوشت: از بزرگواری ایشان صمیمانه تشکر میکنم ولی هزینه شدن از جایگاه رهبری را به مصلحت نمیدانم. از شورای محترم نگهبان میخواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد.

از روی نادانی نگوییم

حسن روحانی ۱۲ خرداد در جلسه هیأت دولت درباره انتخابات اظهار کرد: نکند خدایی ناکرده فردی از روی نادانی بگوید حالا مهم نیست مردم کم بیایند رأی بدهند. اظهاراتی از جنس آنچه روحانی نسبت به آن هشدار داد البته زود و در جریان مناظرات تلویزیونی از سوی عبدالناصر همتی که در ظاهر در قهر با روحانی به سر می برد و در باطن علقه اش به تدبیری ها مشخص است، مطرح شد او در طی صحبت های انتخاباتی ادعا کرد مردم از حضور در پای صندوق رأی دلزده شده اند.

شرط حمایت از همتی

با حمایت رسمی کارگزارانی ها از عبدالناصر همتی از معدود کاندیداهای تاییدشده اصلاحطلب، به نظر میرسد رایزنیها با سایر احزاب اصلاح طلب و در رأس آن جبهه اصلاحطلبان ایران برای حمایت از همتی وارد فاز جدی تری شده است به گفته نمازی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران، شرط ورود آقای خاتمی در حمایت از آقای همتی منوط به تصمیم و موضع نهاد اجماع ساز جبهه اصلاحات ایران است. در آستانه انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری مسئله از هم گسیختگی جبهه اصلاحات بیش از بیش خودش را به رخ می کشاند.

اعتراضات هشتادوهشتی

پایگاه اطلاع رسانی جماران به نقل از مجید انصاری نوشت: شورای نگهبان نمی تواند به سوال بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور بیاعتناءباشد و خود را بی نیاز از اقناع افکار عمومی بداند.اعضای محترم شورا، از جمله جناب آقای سیداحمد خاتمی بهتر است به جای برخورد از موضع بالا و تحکم، در برنامه ای زنده از صداوسیما و در مناظره ای حقوقی به توجیه افکار عمومی و پاسخ به سوالات متراکم شکل گرفته در فضای انتخابات پاسخ دهند.اینجانب آمادگی خود را برای انجام مناظره در این خصوص با هر یک از اعضای محترم شورای نگهبان به صورت زنده و مستقیم از صداوسیما اعلام می کنم. این حمله از سوی دیگر اصحاب جناح چپ و شخص انصاری به شورای نگهبان یادآور حوادث سال 88 است.

https://shoma-weekly.ir/Z2RTHK