گفته می‌شود که...

گذری بر اخبار انتخابات 1400

اردیبهشتماه رو به پایان است اما همچنان گمانهزنیها در زمینه کاندیداهای جناحهای مختلف ریاست جمهوری نشان از قطعی نشدن تصمیم آنها نسبت به شخص یا اشخاص مطرح دارد، گذری بر اخبار انتخابات 1400 در این شماره گریزی به چالشی به نام معرفی نامزد انتخاباتی زده است:

بمب خبری انتخابات

بعد از اعلام محدودیت سنی، مدرک تحصیلی و سوابق مدیریتی در آستانه ثبتنام نامزدهای انتخاباتی بسیاری از رسانهها و محافل سیاسی، مصوبه شورای نگهبان را رد صلاحیت پیش از موعد سردار سعید محمد به دلیل نداشتن سوابق مدیریتی و محمدجواد آذری جهرمی به دلیل چهلساله نبودن تلقی کردند. این مصوبه شورای نگهبان باهدف عدم ورود افراد ناوارد و پرهیز از حضور بدون پشتوانه بسیاری از افراد در دقیقه 90 مانده با ثبتنامها اجرایی شد. این بمب خبری شورای نگهبان البته واکنشهای متفاوتی را به همراه داشت فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاحطلب این تصمیم را منجر به سختتر شدن امکان کنش سیاسی در ایران دانست و اصلاحطلبان دیگر نیز این تصمیم شورای نگهبان را با نگاهی نقادانه و تکبعدی مورد بررسی قراردادند.

فضاگرم کنها

علی مطهری یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات در گفتگو با خبر آنلاین مدعی شد با کاندیداتوری او و ظریف فضای انتخابات گرم میشود، مطهری همچنین گفت: کمکم که آمریکا به برجام برمیگردد باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم. روابط خارجی در اقتصاد ما بسیار مؤثر خواهد بود، باید با کشورهای خارجی و ایرانیان خارج از کشور تعامل کرد.

سرگیجه اصلاحات

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس دهم، در رابطه با حضور نهایی نمایندگان جبهه اصلاحات گفت: جبهه برنامههای کاندیداها را میبیند و پس ازآن با آنها گفتگو میکند، گفتگویی که هم در جمع و هم هیئترئیسه انجام خواهد داد و در نهایت از بین ۱۴ نفر کاندیدا افراد مدنظر باید ۵۰ درصد آراء را کسب کنند که قاعدتاً ممکن است ۵-۶ نفر در این مرحله انتخاب شوند و پس از این باید در مرحله نهایی دوسوم آراء را کسب کرده و اعلام کنند که به نظر من روی اشخاص بهسختی میشود نظر داد. این اظهارات در حالی مطرح میشود که اصلاحطلبان دچار سرگیجه مزمن برای رسیدن به گزینه مطلوب شدهاند.

مصارف انتخاباتی

حرفهای جنجالی، اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس و محافل این چنینی برای او دردسرساز شده است. در میان مواضع مختلف دولتیها و غیردولتیها زهره الهیان، نماینده مجلس گفت:صحبتهای جهانگیری مصرف انتخاباتی دارد اما باید وی و دیگر دولتیها بدانند که این حنا هم بین مردم بیرنگ شده است.

ادعای نخنما تقلب

اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاحطلب و نماینده رئیسجمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی در مصاحبه با روزنامه آرمان، تلویحاً شائبه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد و گفت: «به نظر من با توجه به چند نشستی که در حوزه بحث انتخابات در کلاب هاوس وجود داشت و خیلی پرطرفدار بود و افراد بسیاری حاضر شدند و در بحث مشارکت کردند نشان میدهد که مردم بیتفاوت نیستند. اگر احیاناً دلسرد هستند ازاینرو است که فکر میکنند شاید آرایشان مثمر ثمر نباشد یا خدایناکرده صندوقهای رأی دچار خدشه شود.

بروجردی در ادامه گفت: باید همه کاندیدا داشته باشند و بتوانند رای خود را به کاندیدای مدنظر خود بدهند و مطمئن باشند که رأیشان خوانده میشود. در آن صورت خواهد بود که مردم به حضور در پای صندوقهای رأی راضی خواهند شد.

صف مردودین امنیتی

روزنامه اعتماد مدعی شد افرادی نظیر شهین دخت مولاوردی، آذری جهرمی و تاجزاده نمیتوانند وارد گود رقابت انتخاباتی شوند، این روزنامه بدون توجه به عقبه جرائم امنیتی مولاوردی و تاجزاده با ژستی حقبهجانب تلاش کرد مصوبه شورای نگهبان را تخریب نماید.

احتمال قطعی یک حضور

محمدجواد محمدینوری عضو هیئت اجرایی شورای وحدت با اشاره به ارسال نامه شورای وحدت به ۱۰ نفر از کاندیداهای احتمالی جریان اصولگرایی تصریح کرد: بهزودی نشستهای هیئت عالی شورای وحدت در قالب کمیته بررسی برنامه داوطلبان ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با خود نامزدها برگزار میشود.

همه باهم

سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی نایبرئیس مجلس شورای اسلامی که داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است در نامهای از سایر داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری خواستار همپیمان شدن آنها در خدمت به مردم و نظام و همچنین پرهیز از تخریب و توهین و سیاه نمایی و بداخلاقی شد.

روز ثبتنام یا روز سرنوشت

ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره برخی گمانهزنیها در مورد حضور قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: گرچه برخی از نزدیکان قالیباف اعلام کردند او منتظر شکلگیری فضای انتخابات و بررسی همهجانبه فضا است؛ ولی به نظر میرسد قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبتنام داوطلبان خواهد گرفت.

کدخدایی: تعداد نامزدها سقف ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی «بدون تعارف» خبر 20.30 گفت: «برخی شایعه کردند که صداوسیما از شورای نگهبان خواسته تعداد کاندیداها را بگوید تا برای مناظرهها صندلی بچیند که این موضوع غلط است. تعداد نامزدها سقف ندارد. اینکه میگویند هرکه آیتالله جنتی بگوید تأیید میشود، صحیح نیست. آیتالله جنتی یک رأی بیشتر ندارد. هنوز خودمان هم نمیدانیم چه کسانی تأیید صلاحیت میشوند. نظر شخصی من این است که کسانی که صلاحیتشان قبلاً در شورای نگهبان احراز نشده، مجدداً ثبتنام نکنند، مگر اینکه شرایطشان تغییر کرده باشد.

https://shoma-weekly.ir/gDj1Gn