گفته می‌شود که...

گذری برانتخابات 1400

درحالی کمتر از دو هفته به آغاز ثبتنام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باقیمانده، بازار اعلام حضور کاندیداهای احتمالی حسابی گرم شده و بیشازپیش با برگزاری نشست یا مصاحبه با رسانهها از وعدههای خود رونمایی کردند:

دیپلمات دیگری به میدان آمد

رامین مهمانپرست یکی از کاندیداهای دیپلمات این دور از انتخابات از برنامههایش برای سیاست خارجی و مذاکره با آمریکا میگوید: در برجام دستاورد سیاسی داشتیم اما نباید نگاه خوشبینانه به برجام داشت.

احساس تکلیف و وظیفه

محسن رضایی؛ دبیر مجمع تشخیص با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری 1400 از کاندیداتوری قطعی خود رونمایی کرد و گفت: حضور در عرصه انتخابات، برایم بیشباهت به عرصه انجام تکلیف دینی و میهنی نیست.

صف طولانی بهارستان تا پاستور

درحالیکه نام رئیس و نواب رئیس مجلس بهعنوان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مطرح است، این هفته فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد تا صف مجلس یازدهمیهایی برای نقلمکان به پاستور طولانیتر شود. فریدون عباسی با شعار دولت نخبگانی؛ بازگشت به مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد و تأکید کرده است که به نفع هیچکس کنار نمیروم، حتی رئیسی.

یک سردار دیگر هم نامزد انتخابات شد

فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج با برگزاری نشست خبری برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرد. سرتیپ علیرضا افشار روز یکشنبه با برگزاری نشست خبری با اعلام داوطلبی خود برای انتخابات ۲۸ خرداد ریاستجمهوری، گفت: مهمترین پشتوانه انقلاب سرمایههای مردمی است و دشمن برای بیاعتمادی آنها نسبت به نظام تلاش زیادی میکند دشمن با جنگ نتوانست به این نظام ضربه بزند و از طریق جنگ نرم وارد میدان شده که به ساختار نظام آسیب وارد کند.

اضافه شدن یک وزیر دیگر احمدی نژاد به فهرست نامزدها

وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس با صدور بیانیهای ضمن تشریح برنامهها و سوابق خود برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس با صدور بیانیهای ضمن تشریح برنامهها و سوابق در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

رکن وحدت

حضور آیتالله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات از سوی اصولگرایان موردتوجه مجموعههای مختلف است محمدرضا باهنر در این زمینه پیشبینی کرده: در مجموعه شورای وحدت، شورای ائتلاف و مجموعه اصولگرایان اگر رئیسی وارد رقابت شود، تقریباً همه جریانها از وی حمایت میکنند.منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم گفته که نتایج بررسیها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان میدهد که احتمال حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاستجمهوری بسیار افزایشیافته است و جز رئیسی نمیتوانند بگویند هیچکدام از افراد دیگر کاندیدای آنها هستند.

سفری با رنگ انتخابات

دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف، این هفته طی سفری به قم با برخی از مراجع تقلید دیدار کرده به نظر میرسد این سفر رنگ و بوی انتخاباتی داشته است.

تکذیب ستاد انتخاباتی

سردار سعید محمد، بعد از عبور از حواشی گوناگون در هفتههای گذشته، در بیانیهای ایجاد و راهاندازی هرگونه ستاد انتخاباتی منتسب به خود را تکذیب کرد.

سردرگمی ادامه دارد

سید مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی با صدور بیانیهای برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد و این موضوع واکنشهای مثبت و منفی برخی چهرههای اصلاحطلب را در پی داشت. ازیکطرف اعضای حزب کارگزاران با این موضوع با طعنه رفتار کردند و محمد عطریانفر دراینباره گفت: تاجزاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است،پسر کروبی نیز شاید از زبان پدر نسبت به حضور تاجزاده اظهار خوشحالی کرد.

یکنهاد اجماعساز دیگر

محسن هاشمی از اجماع نهایی در حزب کارگزاران خبر داد و گفت: آنچه در شورای مرکزی حزب به تصویب رسید، حضور در نهاد اجماعساز اصلاحطلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را بهعنوان یک گزینه مصوب کردند، آقای جهانگیری هم تصمیمی برای کاندیداتوری ندارد.

کاندیدای پنهان

سید حسین مرعشی، نائب رئیس جبهه اصلاحات در گفتگویی مدعی شد اصلاحطلبان نامزدی دارند که هنوز نامش را اعلام نکردند. او تصریح کرد: کاندیداهای پنهان سه خصوصیت دارند؛ یکی اینکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه بتواند مردم را تحت تأثیر قرار دهند و بهپای صندوقهای رأی بکشانند و سوم اینکه کشور را به شایستگی اداره کنند.

یک کابینه از زن ها

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاحطلب از اعضای کابینهاش رونمایی کرده و وعده میدهد که نصف کابینهاش را زنان تشکیل دهد.

از احیاء برجام تا قطع یارانه

حسن سبحانی از کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر این باور است که در اجرای سیستماتیک اصول قانون اساسی غفلتی تاریخی رخداده و بخشهای کمی از قانون اساسی اجراشده یا در حال اجرا است و بخشهای زیادی از آن نیز متروک مانده است. سبحانی معتقد است برجام باید احیاء و یارانههای نقدی باید قطع شود.

اسامی کاندیداهای اصلاح طلبان برای انتخابات

فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع ملی جبههاصلاحات ایران برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد شدهاند، مشخص شد.

اسامی به ترتیب تعداد آرا به شرح زیر است:۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد) ۲- اسحق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد) ۳- مصطفی تاج زاده (۳۲ پیشنهاد) ۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد) ۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد) ۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد) ۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد) ۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد) ۹- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد) ۱۰- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد) ۱۱- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد) ۱۲- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد) ۱۳- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد)

در جلسهاخیر مجمع عمومی درباره مراحل بعدی ارزیابی نامزدها در جبهه اصلاحات ایران تصمیمگیری خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/CVkFg8