گفته می‌شود که...

کودکان افغانستان در آمریکا آواره شدند رئیسی اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد فاطمی امین: از سال آینده صادرات خودرو انجام می شود یک گام تا عضویت رسمی ایران در شانگهای رشد تجارت با اعضای شانگهای قیمت خودروهای مونتاژی چندبرابر قیمت واقعی آنهاست؟ دولت چقدر زمین برای احداث مسکن را تامین کرده است؟ جنایت تحریم علیه ملت ایران بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران اروپا دست به دامان الجزایر شد ‌ایرلندی‌ها مرگ ملکه را جشن گرفتند بی بی سی کامنت های خود را بست حمایت شهروندان آمریکایی از بازگشت کشورشان به توافق هسته‌ای

حمایت شهروندان آمریکایی از بازگشت کشورشان به توافق هسته‌ای

‌اندیشکده آمریکایی شورای امور جهانی شیکاگو با انتشار نتایج یک نظرسنجی خبر داد که بیشتر آمریکایی‌ها از بازگشت کشورشان به توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند. ۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ‌این مؤسسه مستقل غیرحزبی ‌با بازگشت آمریکا به برجام موافقند که در‌این میان ۴۱ درصد جمهوری‌خواهان، ۷۳ درصد دموکرات‌ها و ۶۱ درصد مستقلین چنین موضوعی را تأیید می‌کنند.

بی بی سی کامنت های خود را بست

توئیت‌های آفریقایی‌ها در واکنش به مطالب تولیدی بی‌بی‌سی آفریقا از نکات جالب پس از مرگ ملکه الیزابت است، در حالی که بی‌بی‌سی آفریقا سعی می‌کند به توجیه حضور بلندمدت انگلیسی‌ها در آفریقا بپردازد. اعتراض آفریقایی‌ها باعث بسته شدن بخش کامنت صفحه بی‌بی‌سی شد. آفریقایی‌ها‌ اینگونه به ‌این رسانه پاسخ می‌دهند که چرا شما از پاسخ آفریقایی‌ها می‌ترسید؟ اگر نمی‌خواهید آفریقایی‌ها حقیقت را بگویند، تعطیل کنید و به همان بریتانیا برگردید! بستن کامنت‌ها برای یک سایت خبری یک ابتذال جدید و مایه شرم است. تک‌تک جواهرهای ملکه دزدی‌ است؛ از آفریقای جنوبی ‌تا هند، از مصر تا استرالیا. پیش از ‌این بی‌بی‌سی فارسی هم برای فرار از انتقادات کامنت‌های خود را بسته بود.

‌ایرلندی‌ها مرگ ملکه را جشن گرفتند

طرفداران تیم فوتبال شامروک روورز در جریان بازی با تیم یورگوردن در ورزشگاه تالاخت دوبلین ‌ایرلند در چارچوب رقابت‌های لیگ کنفرانس اروپا شعار ضد سلطنتی Lizzie's in a box (لیزی در جعبه است) را سر داده و مرگ ملکه انگلیس را جشن گرفتند.

اروپا دست به دامان الجزایر شد

این روزها که جنگ در اوکراین ادامه دارد و روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب، انتقال گاز خود به اروپا را متوقف کرده، الجزایر و منابع گازی آن برای اروپا و دیگر کشورهای غربی ‌اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مکرون، در اواخر ماه اوت دومین سفر رسمی ‌خود به الجزایر را انجام داد تا در آنجا به الجزایری‌ها اعلام کند که ‌این روزها به گازشان نیازمند است. اما یک سال پیش از ‌این سفر، مکرون هویت ملی الجزایری‌ها را زیر سؤال برده و گفته بود که الجزایری‌ها تا پیش از استقلال هویت نداشتند. ‌این اظهارات با خشم الجزایری‌ها روبه‌رو شد و روابط با پاریس تا سر حد فراخوانی سفیر پرتنش شد، اما آتش ‌این تنش‌ها به‌ تدریج فروکش کرد و اکنون که اروپا با کمبود گاز روبه‌روست، بار دیگر چشم اروپایی‌ها به الجزایر دوخته شده است. الجزایر در شرایط فعلی سومین تأمین‌کننده گاز اتحادیه اروپاست.

بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران

روز گذشته فرانسه، آلمان و انگلیس بدون در نظر گرفتن حقوق ملت ‌ایران و ‌اینکه آمریکایی‌ها با بدعهدی از برجام خارج شده‌اند؛ در بیانیه‌ای اعلام کردند که درخواست‌ پادمانی ‌ایران تردیدهایی جدی در قصد برای به‌ نتیجه رساندن برجام‌ ایجاد کرده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند! سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه غیرسازنده گفت سه کشور اروپایی، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسئولیت نتایج آن را نیز بپذیرند. اولیانوف نماینده روسیه در وین بیانیه تروئیکای اروپا درباره‌ ایران را خیلی نابهنگام توصیف کرد و گفت بیانیه تروئیکای اروپا واقعا بسیار نابهنگام بود. دقیق در لحظه حساس گفت‌وگوهای وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

جنایت تحریم علیه ملت ایران

آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل ابعاد مختلف تأثیر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی بر مردم ایران را تشریح کرد. به گزارش میزان، وی در مصاحبه با مجله سوئیسی «Zeitgeschehen im Fokus» تأکید کرد، «تحریم‌ها عامل مرگ مردم هستند.» «دوهان» در این مصاحبه در پرسشی پیرامون سفر اخیرش به ایران، گفت: هر کشوری به روشی خاص تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و با آن مقابله می‌کند؛ ایران کشوری است که از تحریم‌های بسیار جدی امریکا و برخی کشورهای دیگر رنج می‌برد. گزارشگر ویژه سازمان ملل در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارائه تصویری از ایران، گفت: هدف من از سفر به ایران، در دایره مأموریتم محدود می‌شد؛ یعنی ارزیابی تأثیر انسان‌دوستانه اقدامات اجباری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر؛ برای این منظور با همه گروه‌های آسیب‌دیده، اعم از دولتی و غیردولتی صحبت کردم و این تصویر واضح را به دست آوردم که تحریم‌ها تأثیر زیادی بر زندگی مردم دارد. «دوهان» تأکید کرد: چیزی که بر من تأثیر ماندگار گذاشت، تأثیر تحریم‌ها بر نظام سلامت بود؛ من با بیماران اورژانسی و کسانی که از بیماری‌های ژنتیکی و سرطان رنج می‌بردند، صحبت کردم؛ همچنین با اعضای سازمان‌هایی که از افراد مبتلا به بیماری‌های جدی مانند انواع بیماری‌های پوستی، بیماری‌های زنان و همچنین بیماری‌های خونی، انواع شدید دیابت و غیره مراقبت می‌کردند؛ نتیجه اینکه داروهای مناسب در دسترس نیست.

دولت چقدر زمین برای احداث مسکن را تامین کرده است؟

مرکز ارتباطات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که دولت از آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۷۳ واحد مسکونی زمین تأمین کرده و روند تأمین زمین ادامه دارد؛ همچنین بر اساس آمار ارائه شده تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساخت یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۲۴ واحد مسکونی آغاز شده است. تأمین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن در سه قالب احداث شهر جدید و شهرک، بازنگری طرح‌های جامع شهری و توسعه سکونت‌گاه‌های شهری موجود در قالب الحاق به محدوده انجام می‌گیرد، که در سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان بیش از ۳۵۱۱ هکتار تخصیص زمین صورت پذیرفت. در سال جاری نیز تأمین زمین به میزان بیش از ۷۸۰۷ هکتار در سه قالب ذکر شده انجام پذیرفته است و همچنان در حال اقدام است.

قیمت خودروهای مونتاژی چندبرابر قیمت واقعی آنهاست؟

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: قیمت فروش خودرو‌های خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های واقعی است؛ به این ترتیب خودرو‌های خارجی مونتاژ داخل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند. برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد و از طرفی با شروع واردات خودرو، این خودرو‌ها نیز به قیمت واقعی خودشان برمی‌گردند. به خاطر ممنوعیت واردات خودرو در سال‌های اخیر، خودرو‌های خارجی مونتاژی داخل توانسته‌اند بازار را به دست آورند و با قیمت بالا عرضه می‌شوند. منطقی تاکید کرد: شورای رقابت این خودرو‌ها را از قیمت گذاری معاف کرده است، اما اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده تا آن‌ها را تعیین تکلیف کند.

رشد تجارت با اعضای شانگهای

سخنگوی گمرک گفت ارزش تجارت ‌ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۷ میلیارد دلار بوده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشت.

یک گام تا عضویت رسمی ایران در شانگهای

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در نشست سمرقند در ازبکستان قرار است ‌ایران، یادداشتی از تعهدات برای به دست آوردن عضویت سازمان همکاری شانگهای را امضا کند که به‌ این کشور اجازه می‌دهد به اسناد مؤسس و معاهدات بین‌المللی‌ این سازمان بپیوندد. روند الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند نیز آغاز خواهد شد.

پیمان شانگهای یکی از بزرگترین پیمان‌های اقتصادی است که سهم بزرگی از اقتصاد جهانی را در اختیار دارد.

فاطمی امین: از سال آینده صادرات خودرو انجام می شود

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در مورد صادرات خودرو اظهار کرد: ما یک برنامه ۴ ساله برای صنعت خودرو طراحی کردیم که بر اساس این برنامه تدوین شده، از سال ۱۴۰۲ اقدامات لازم را برای صادرات خودرو آغاز می‌کنیم. وزیر صمت افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال روی بازار داخل تمرکز کرده‌ایم و سال آینده برنامه‌های مربوط به صادرات را اجرایی خواهیم کرد؛ بنابراین، امسال نیز صادرات خاصی در حوزه خودرو نداریم و میزان صادرات کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود.

رئیسی اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد

صولت مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور در رابطه با شایعه گرانی بنزین گفت: تحت هیچ شرایطی آقای رئیس جمهور اجازه افرایش قیمت بنزین را نخواهد داد. همچنین رییس جمهور در رابطه با قیمت سایر اقلام هم تاکید دارند تا پایان سال افزایش قیمتی صورت نگیرد.

کودکان افغانستان در آمریکا آواره شدند

رسانه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد بر اساس آمارهای اداره فدرال اسکان پناهندگان آمریکا بیش از ۲۳۰ کودک افغان انتقال یافته به آمریکا همچنان بدون سرپرست زندگی می‌کنند. در جریان تخلیه شهروندان افغانستان بیش از ۱۵۰۰ کودک بدون همراه به آمریکا منتقل شده‌اند. سی‌ان‌ان پیش از ‌این گزارش داده بود شماری از ‌این کودکان هنگام خواب خانواده‌ها‌ی‌شان را یاد می‌کنند و ممکن است شمار زیادی از آنها نتوانند به خانواده‌های خود برسند.

https://shoma-weekly.ir/CR9Vf8