گفته می‌شود که...

کمالوندی: ایران پاسخ سوالات آژانس را داده است سخنان گروسی باج‌خواهی علنی از ایران است امیرعبداللهیان: بر اساس قوانین داخلی و فرهنگی‌مان به سند ۲۰۳۰ نگاه می‌کنیم اجرای آزمایشی رمز ریال شروع شد

کمالوندی: ایران پاسخ سوالات آژانس را داده است

بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به برخی گفته‌های مدیرکل آژانس و درخواست پاسخ جمهوری اسلامی ایران به سوالات آژانس، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق 1 + 5 با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌شده و همچنین برقراری مجدّد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملّت ایران، مستلزم رفع تحریمها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.
وی درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس تصریح کرد: ایران در خصوص سه مکان ادعایی آژانس؛ کمال همکاری را داشته است، اطلاعات و پاسخ‌ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفتگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است.
کمالوندی تأکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است. از آنجائی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست؛ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: متأسفانه این بیانات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند. توصیه ما به آژانس و طرف‌های مذاکراتی، دوری جستن از اینگونه برخوردهاست که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آن‌ها نکرده است.

سخنان گروسی باج‌خواهی علنی از ایران است

یک کارشناس مسائل بین الملل اظهارات اخیر گروسی را خارج از اختیارات آژانس دانست و این سخنان را به باج خواهی علنی از ایران تعبیر کرد.

عماد آبشناس ضمن تحلیل اظهارات ضد و نقیض مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گروسی به نفع اسرائیل کار می کند و آژانس را به نهادی سیاسی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به این که هر زمان امریکا در مذاکرات کم می آورد، به سراغ استفاده ابزاری از آژانس می رود، گفت: امریکا از کانال آژانس به ایران فشار می آورد.

آبشناس سخنان اخیر گروسی را هم به باج خواهی علنی از ایران تعبیر کرد و افزود: مدیران کل قبلی سرسپردگی خود را به امریکا و اسرائیل مخفی می کردند ولی گروسی به صورت علنی این سرسپردگی را اعلام کرده است.

به گفته این کارشناس ارشد در حوزه بین الملل ادعای اخیر گروسی در چارچوب قوانین و مقررات سازمان انرژی اتمی، خارج از اختیارات او تلقی می شود چون نمی تواند موضوعی فراتر از تعهدات ایران مطالبه نماید.

وی ضمن یادآوری پایبندی کشورمان به ان پی تی، افزود: تقاضای گروسی فراتر از پادمان بوده و ایران حق دارد آن را نپذیرد؛ البته دولت قبلی برای نشان دادن حسن نیت، یکسری تعهدات را به صورت کوتاه مدت و نه دائم پذیرفت.

آبشناس افزود: امروز که برجام اجرا نمی شود، ایران حق دارد این پذیرش موقت را اجرایی نکند و آژانس حق ندارد چنین مسائلی را مطالبه کند و حتی درخواست برای اجرای این تعهدات موقت نیز در حوزه وظایف مدیرکل آژانس تعریف نمی شود.

حد اختیارات گروسی بر اساس پادمان ان پی تی است و صرفا می تواند بازرسی هایی را در مراکز هسته ای ایران صورت دهد؛ در حالی که مسائلی را خارج از تعهدات ایران مطرح می کند.

وی ادامه داد: از طرفی گروسی پرونده پی ام دی را باز کرده است؛ در حالی که در سال ۲۰۱۵ بسته شده بود.

آبشناس اضافه کرد: امروز قرار نیست پرونده های قبلی باز شود و گروسی نمی تواند سوالاتی بی پایان را مطرح نماید.

وی با یادآوری این نکته که امریکا و آژانس می خواهند رخدادهایی نظیر عراق و لیبی برای ایران هم اتفاق افتد، گفت: مشابه همین رفتار از سوی سازمان انرژی اتمی با لیبی صورت گرفت ولی این کشور اجازه بازرسی بیشتر می داد و طرف غربی قانع نمی شد.

آبشناس افزود: قرار نیست آن ها در مقابل حسن نیت ایران قانع شوند بلکه قصد پاپوش سازی برای ما دارند.

امیرعبداللهیان: بر اساس قوانین داخلی و فرهنگی‌مان به سند ۲۰۳۰ نگاه می‌کنیم

خانم گلدا الخوری در آغاز ماموریت خود به عنوان مدیر دفتر منطقه ای یونسکو با دکتر حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد.

حسین امیرعبداللهیان با تبریک و آرزوی موفقیت برای مدیر دفتر منطقه ای یونسکو، رابطه کشورمان و یونسکو به ویژه در حوزه هایی چون ثبت میراث فرهنگی را نزدیک خواند و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های آموزش، آموزش عالی و فن آوری به ویژه در حوزه بانوان ایرانی را مثال زدنی دانست.

وزیر امور خارجه با اشاره به سند ٢٠٣٠ افزود: قرار بود این سند در حوزه آموزش باعث همبستگی جهانی باشد اما با نادیده گرفتن هویت و واقعیت های فرهنگی کشورها آنها را در این حوزه دچار مشکل کرده است و از این رو جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین داخلی و فرهنگی خود به این سند نگاه می کند.

گلدا الخوری نیز در این دیدار شرحی از برنامه های خود برای دفتر را ارایه و وعده داد حداکثر تلاش خویش را برای ارتقای جایگاه این دفتر منطقه ای به عمل آورد.

دفتر منطقه‌ای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو در ایران هماهنگی فعالیت های یونسکو در کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان را برعهده دارد.

دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعهٔ پایا مجموعه‌ای از اهداف هستند که به آینده مربوط می‌شوند. رؤسای دولت‌ها، نمایندگان بلندپایهٔ نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد و جامعه مدنی در سپتامبر ۲۰۱۵ گرد هم آمدند و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دستورکار توسعه پایا ۲۰۳۰ را تصویب کردند. این دستورکار که جایگزین اهداف توسعه هزاره شد، شامل ۱۷هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است که نقشه راه جامعهٔ بین‌المللی را در زمینه توسعهٔ پایا برای پانزده سال آینده ترسیم می‌کند.

این اهداف توسط سازمان ملل تعریف شده‌اند و به عنوان اهداف جهانی برای توسعه پایا ترویج شده‌اند. اهداف توسعه پایا باید از ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ اجرا می‌شوند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این سند اظهار داشت که موضع اصولی و تغییرناپذیر ایران اجرا نکردن قسمت‌هایی از سند ۲۰۳۰ است که با قوانین و باورهای دینی و اولویت‌های ملی و ارزش‌های اخلاقی جامعه ایران در تناقض است.

اجرای آزمایشی رمز ریال شروع شد

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان مزایایی که شبکه بانکی برای حساب‌های تجاری ارائه خواهد کرد،‌ اعلام حساب‌های شخصی به عنوان تجاری برای بهره‌مندی از مشوق‌های مذکور را قابل انتظار دانست.

رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره حکمرانی ریال گفت:‌ حکمرانی ریال به معنی افزایش شفافیت در اقتصاد است تا منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود باید با کمک مشوق‌ها سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کنیم تا رشد اقتصادی ایجاد شود. اقدامات زیادی در راستای حکمرانی ریال صورت گرفته است که یکی مقوله چک است. امروز در موضوع چک تحول ایجادشده است.

وی افزود: در گذشته چک‌هایی که داشتیم بعضاً وصول نمی‌شد و کسی که چک را صادرکننده چک دریافت می‌کرد مطمئن نبود که در زمان سررسید چک به مبلغ چک دست پیدا می‌کند یا خیر؛ بنابراین در گذشته چک‌ها بعضاً وصول نمی‌شد و اطمینان از دریافت چک وجود نداشت، اما امروز اعتبار به چک برگشته است و باعث شفافیت و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی شده است.

به گفته صالح‌آبادی قانون جدید چک که در مجلس مصوب شد سامانه‌های زیادی برای آن پیاده‌سازی شد و آخرین بخش آن مسدودی حساب وجوه چک برگشتی از سایر حساب‌ها بود که انجام شد.

رفع سوء اثر از چک به ۳ روز کاهش یافته است

وی افزود: با اقدامات متعدد در راستای قانون جدید چک، اعتبار صادرکننده چک قابل بررسی است و باعث شد تا در یک ماه گذشته رفع سوء اثر از چک به تنها ۳ روز کاهش پیدا کند و تعداد چک‌های برگشتی ۲۰۰ هزار فقره کاهش یابد. درواقع به اندازه کسری موجودی چک از سایر حساب‌ها مسدود می‌شود و این اقدام بسیار مناسبی برای اعتباربخشی به چک است. بنابراین یک شفافیت خوبی را در حوزه ریال در کشور ایجاد کرد.

به‌کارگیری آزمایشی رمز ریال در بانک‌های ملی و ملت

رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در بحث رمز ریال وظایف خودمان را در بانک مرکزی انجام داده‌ایم و الباقی در حوزه وزارت صمت است تا رمزارز استخراج‌شده در یک سامانه قابل استفاده برای واردات کالا باشد.

به گفته وی، افرادی که مجوز استخراج رمزارز داشته باشند می‌توانند برای واردات از رمزارز استخراج‌شده استفاده کنند.

صالح‌آبادی درباره پروژه رمز ریال هم گفت: رمز ریال هم تا پایان شهریور قرار بود راه‌اندازی شود و اکنون در مرحله قبل از آزمایش و در دو بانک ملی و ملت با ۲ فروشگاه با مبلغ ۱ میلیارد تومان شروع شده است.

صدر شناسنامه مالیاتی برای ۸.۵ میلیون کارت‌خوان فعال در کشور

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت:‌ حدود ۸.۵ میلیون کارت‌خوان فعال امروز در کشور داریم که همه دارای شناسنامه مالیاتی است.

وی درباره شناسایی حساب‌های تجاری هم گفت: اصل موضوع تفکیک حساب‌های تجاری هم ساماندهی کارت‌خوان‌ها بود که به صورت کامل انجام‌شده است. برای مابقی افراد هم برآوردها نشان می‌دهد از هر ۱۰۰۰ نفر حداکثر ۳ نفر مشمول حساب‌های تجاری می‌شوند.

صالح‌آبادی درباره معیار اعلام شده برای شناسایی حساب‌های تجاری نیز اظهار داشت: ۱۰۰ تراکنش واریزی با ۳۵ میلیون تومان در ماه، صرفا یک مظنه و نشانه برای شناسایی حساب‌های تجاری است و وحی منزل هم نیست. البته این معیار مربوط به مجموع حساب‌های بانکی یک فرد است، نه اینکه هر حساب جداگانه با این معیار بررسی شود.

استثنائات حساب‌های تجاری

رئیس‌کل بانک مرکزی به استثنائات حساب‌های تجاری اشاره کرد و گفت: معامله در بورس مشمول حساب‌های تجاری نیست، همچنین اگر کسی خانه بفروشد و چند میلیارد هم به حسابش واریز شود باز هم شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود. صندوق‌های خانگی هم تجاری نیست، کار تجاری به معنی کاسبی و معاملات زیاد مالی است.

مشوق‌های مختلف بانکی برای دارندگان حساب‌های تجاری

وی در ادامه از مشوق‌های مناسب برای حساب‌های تجاری خبر داد و گفت: اگر کسی می‌داند که حسابش تجاری محسوب می‌شود و به سازمان مالیاتی اعلام کند از مزایا و مشوق‌ها بهره‌مند می‌شود. مثلاً نقل و انتقال بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بانک نیاز به مستندات دارد اما برای حساب‌های تجاری این سقف تا ۱ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: برای اخذ دسته چک مربوط به حساب‌های تجارینیز تشویق‌های مناسبی لازم در نظر گرفته شده است. همچنین سقف برداشت و واریزی‌های روزانه و ماهانه مربوط به حساب‌های تجاری نیز افزایش یافته است. ضمن این که کارمزدهای بانکی برای دارندگان حساب‌های تجاری کاهش یافته است.

صالح‌آبادی اضافه کرد: با مشوق‌های مناسبی که برای دارندگان حساب‌های تجاری دیده شده، اکنون این احتمال را می‌دهیم که عده‌ای برای بهره‌مندی از این مشوق‌های بانکی، در حالی که حساب تجاری ندارند ادعا کنند که حسابشان تجاری است.

وی درباره نحوه اعلام حساب‌های تجاری هم گفت: اعلام حساب‌های تجاری از سوی خود فعالان اقتصادی انجام می‌گیرد و آنها در زمانی که سازمان مالیاتی اعلام خواهد کرد، می‌توانند به سامانه مربوطه مراجعه کرده و حساب تجاری خود را ثبت کنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند. بنابراین زمان و نحوه اعلام حساب‌های تجاری با سازمان امور مالیاتی است.

تیر رسانه  انگلیسی برای سیاه نمایی راهپیمایی اربعین به سنگ خورد
در این چند روز بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های ضدانقلاب سعی کرده‌اند به سیاه‌نمایی علیه حماسه اربعین بپردازند. اما مهمان برنامه بی‌بی‌‌سی در واکنش به تلاش‌های بی‌دریغ مجری ضد ایرانی رسانه ملکه برای تخریب ایران و اختلاف‌‌افکنی بین مردم ایران و عراق وارد این بازی سیاه رسانه‌ای نشد. علم صالح، تحلیلگر سیاسی از لیدز انگلستان در واکنش به شیطنت‌های جمال موسوی، مجری ضد ایرانی بی‌بی‌سی علیه مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین گفت: «سامان بخشیدن به چندین میلیون زائر در هیچ کجای دنیا کار ساده‌ای نیست، در مراسم حج، هزاران نفر کشته می‌شوند. بزرگترین تجمع داوطلبانه را در تاریخ و سراسر دنیا در مراسم اربعین شاهد هستیم، این نوع مراسم‌ها سمبل اتحاد شیعیان است.»
انیمیشن پسر دلفینی میلیاردی شد
یک اثر پویانمایی پس از مدت‌ها در صدر جدول فروش هفتگی سینمای ایران قرار گرفت. براساس آمار فروش فیلم‌های سینمایی در ایران، پسر دلفینی تا به امروز توانسته است از سینماهای داخلی 6 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این در حالیست که فروش 50 میلیاردی انیمیشن پسر دلفینی در بازار جهانی در کمتر از سه هفته می‌تواند نویدبخش آینده خوب برای انیمیشن ایران باشد.

رابرت مالی کنار گذاشته شد؟
نشریه تایمز اسرائیل از قول یک مقام ارشد صهیونیست مدعی شد که رابرت مالی، رئیس هیات مذاکره کننده امریکا در گفت‌وگو‌ها با ایران، کنار گذاشته شده است. این مقام بلندپایه صهیونیست گفت که رابرت مالی، فرستاده جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در مذاکرات غیرمستقیم با ایران و هدف مکرر انتقادات تل آویو، کنار گذاشته شده است. در همین حال، لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت: من با احتیاط زیادی به ادعا‌ها درمورد رابرت مالی نگاه می‌کنم. علی هاشم خبرنگار الجزیره نیز این اظهارات مقام صهیونیست را از قول یک مقام امریکایی که آن را «مضحک» خوانده، رد کرد.
خودتحقیری ممنوع
ابراهیم علیزاده، روزنامه‌نگار اقتصادی در توئیترش نوشت: «یک شرکت کانادایی قرار است یک ساختمان ۵ میلیارد دلاری در قالب یک استراحتگاه که به شکل ماه است، در دبی بسازد. در ایران هم فرایند توسعه به این مرحله رسیده که دولت برای تأمین کسری بودجه خود می‌خواهد از گردش حساب بانکی ۳۵ میلیون تومانی مردم مالیات بگیرد.»
 سیدیاسر جبرائیلی فعال رسانه ای در مقابل این مطلب واکنش نشان داده و نوشت: «کانادا اگر به توان ساختن چنین ساختمانی رسیده، بی‌ارتباط با نظم بخشیدن به نظام مالیاتی‌اش و تشویق تولید و تقبیح دلالی نیست. پیشرفت، آباد شدن به دست دیگران نیست، رسیدن به توان آباد کردن است؛ آباد شدن به دست دیگران، استعمار است. پیشرفت، فرآورده‌ای وارداتی نیست، فرآیندی طی کردنی است.»

پسر‌ها بیشتر ترک تحصیل می‌کنند یا دخترها؟
سیما فردوسی عضو شورای عالی آموزش و پرورش: پسر‌ها بیشتر ترک تحصیل می‌کنند. در جامعه ما پسر‌ها از دختر‌ها آزادتر و راحت‌ترند و حتی می‌توانند از مدرسه بیرون بیایند و بعضی از آن‌ها در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که به پسر‌ها خیلی سخت نمی‌گیرند. وقتی پسر می‌گوید نمی‌خواهم درس بخوانم، به او می‌گویند که خب اشکال ندارد، به جای آن برو سر کار. درباره علل ترک تحصیل باید گفت، بچه‌هایی هستند که درسشان ضعیف است. علتش هم این است که شاید توان ذهنی بالایی نداشته باشند و درس‌ها را خوب متوجه نشوند. این بچه‌ها نمی‌توانند خودشان را به سرعتِ کلاس و بچه‌های دیگر برسانند و به کمک احتیاج دارند. /همشهری آنلاین

وضعیت مستاجر‌ها هر روز بدتر می شود
وطن امروز نوشت: آمار‌ها نشان می‌دهد اجاره مسکن در مرداد امسال نسبت به تیر سال جاری افزایش ۶.۴ درصدی در تهران و ۷.۴ درصدی در همه مناطق شهری کشور داشته است. محمود اوالد، کارشناس اقتصاد مسکن: موضوع افزایش نرخ اجاره بها ریشه در کاهش درآمد سرانه مردم در کشور دارد که طی ده سال گذشته تشدید شده است. درآمد سرانه مردم در کشور به دلیل کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی، به شدت کم شده است. در واقع در یک دهه اخیر متوسط نرخ رشد اقتصادی در کشور در حد صفر بوده و این امر موجب شده درآمد سرانه کاهش یافته و مردم عملا فقیرتر شوند. 

430 هزار نفر مشغول کارند
وزارت کار اعلام کرد برنامه ایجاد یک میلیون و دویست هزار شغل برای سال ۱۴۰۱ با برش بخشی صنعت، کشاورزی و خدمات ابلاغ شده است که تاکنون ۴۳۰ هزار شغل ایجاد شده که به تفکیک کد ملی از طریق سامانه ملی رصد اشتغال به تفکیک دستگاه و منطقه و کلیه مشخصات فرد شاغل قابل ارائه است.

خودروی وارداتی هندی جایگزین ۲۰۶ می شود؟
خودروهای هندی «دیزایر» و «سوئیفت» احتمالا با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومان وارد کشور شوند. سقف قیمتی تعیین شده در آیین‌نامه واردات خودرو گزینه‌های چندانی برای واردات پیش روی نمی‌گذارد، به ویژه آنکه تعرفه واردات خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار احتمالا همچون گذشته آنقدر بالا باشد که قیمت آن‌ها پس از واردات، از قدرت خرید عموم جامعه خارج باشد. با بودجه ۱۰ هزار دلار نباید در انتظار واردات خودروهای اروپایی و ژاپنی بود. اما «ماروتی سوزوکی» شرکت خودروسازی هندی که به‌عنوان تابعه‌ای از شرکت سوزوکی ژاپن فعالیت می‌کند و بزرگترین خودروساز در منطقه آسیای جنوبی محسوب می‌شود، خودروسازی است که احتمالا بازار خودروهای وارداتی اقتصادی کشور را در آینده نزدیک تصاحب کند.
داعش سربریدن را از انگلیسی ها آموخت
نخستین سری که جلوی دوربین بریده شد توسط انگلیسی‌ها بود. در این عکس منتشر شده از 70 سال گذشته تفنگدار سلطنتی بریتانیا در آوریل ١۹۵٢ در حالی‌ که سرهای بریده زن و مرد جوانی را که متهم به حمایت از حزب کمونیست مالایا بودند در دست دارد، لبخند می‌زند.

کاهش بیماران بستری در ۳۱ استان
بنابر آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور و طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار گرفته‌اند و افزایش سه برابری تعداد شهرهای با وضعیت آبی را شاهد هستیم. در مجموع در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست و ۳۵ شهر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند. همچنین ۳۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۷۱ شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند. ‌در عین حال بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در هفته ۱۳۳همه‌گیری کرونا مصادف با هفته دوم شهریورماه ۱۴۰۱، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده از ۱۱ هزار و ۳۸۹ مورد به ۶۶۱۱ مورد، تعداد موارد بستری جدید از ۳۵۳۷ مورد به ۱۹۴۳ مورد، تعداد موارد مرگ و میر از ۳۲۷ مورد به ۲۴۳ مورد رسیده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز منتهی به روز گذشته ۶۱۸ بیمار کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که متأسفانه ۲۲ بیمار نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و از تعداد مبتلایان جدید ۱۸۷ نفر بستری شدند. ۴۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۶۵ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۷۳ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۶۳۸ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۸۵ هزار و ۶۶۶ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۷۷ دوز رسید.
اخبار روزانه:
* معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: تعداد ۲۸۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن با حمایت و نظارت بنیاد در مناطق شهری و روستایی در حال ساخت است که در این زمینه با استفاده از تجربه مسکن مهر، تقاضامحور بودن را مدنظر قرار داده‌ایم و در مناطقی که متقاضی نیست پروژه اجرا نمی‌کنیم.
*آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است: «خواسته‌های ایران توافق را در حال حاضر غیرمحتمل کرده است!» خواسته‌های ایران چیست؟ پایان پرونده سیاسی آژانس علیه ایران، رفع کامل تحریم‌ها، تضمین عدم خروج دوباره از توافق. سؤال: خواسته‌های ایران توافق را نامحتمل کرده یا زیاده‌خواهی شما؟!
*دیوارنگاره جدید مکتب حاج قاسم به مناسبت ایام پیاده‌روی اربعین حسینی در کرمان رونمایی شد. عبارت ما راهی کرب‌وبلاییم، مدیون ایثار شماییم بر این دیوارنگاره ثبت شده است.
* دبیر کمیسیون اخلاق در ورزش در نامه‌ای به مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال نوشت:انطباق الزامات فدراسیون‌های جهانی با ارزش‌های اخلاقی پذیرفته شده جامعه از وظایف مدیران ورزش است. انتشار برخی تصاویر مرتبط با حضور بانوان در مسابقات لیگ برتر موجب تشویش خاطر جامعه اخلاق‌مدار کشور شده. انتظار می‌رود تمهیدات لازم برای مدیریت صحیح حضور زنان در ورزشگاه فراهم و با هرگونه هنجارشکنی و رفتار‌های خلاف اخلاق برخورد بشود.
*رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، آمریکا را تهدید کرد که در صورت عدم فروش جنگنده اف‌16 به آنکارا به کشورهای دیگری از جمله روسیه پناه خواهد برد.
*کاخ کرملین روسیه خبر داد که پوتین با سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند دیدار خواهد کرد.
* سرپرست شرکت ایران ایر (هما) با بیان اینکه تا امروز تاخیر آزاردهنده‌ای برای پرواز‌های اربعین در این شرکت نداشتیم، گفت: بلیت‌های لغوشده توسط زائران و بلیت‌های برگشت که تا کنون فروش نرفته، از ساعت ۲۰ روی سیستم قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به سوالی درباره هواپیما‌های برجامی atr و زمین گیری آن‌ها گفت: کمپانی atr از سال ۹۷ به ما خدمات نداد و در حال حاضر ۱۰ فروند هواپیمای atr زمین گیر است. فرزادی پور اظهار داشت: atrها را کنار نمی‌گذاریم و شاید در چند ماه آینده چند فروند آن را فعال کنیم.
* ایران پس از آمریکا و ژاپن به فناوری نانوحباب دست یافت این فناوری، تحولی در تصفیه آب و فاضلاب کشور خواهد بود.
* رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران ضمن اعلام اینکه صف انتظار برای دریافت پروتز به صفر رسیده است، از تحویل فوری ۶۸۸ پروتز حلزون شنوایی به مراکز کاشت خبر داد.بنا بر اعلام وزارت بهداشت، مهندس سید حسین صفوی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای کودکان نیازمند کاشت حلزون اظهار داشت: با توجه به دستور وزیر بهداشت در خصوص اجرای طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی جهت تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون شنوایی و به حداقل رساندن صف انتظار و پیرو مذاکرات و مصوبات جلسات کمیسیون کشوری کاشت حلزون، بلافاصله مراحل تأمین و تخصیص پروتز به همه بیماران در نوبت انتظار عمل کاشت حلزون در دستور کار هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران قرار گرفت. وی گفت: با احتساب ۵۲۱ دستگاه پروتز ارسالی به مراکز کاشت حلزون پیش از اعلام آغاز اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی، مجموع حواله‌های صادره برای تحویل پروتز به مراکز کاشت حلزون از ابتدای امسال تا نهم شهریورماه 1401  به ۱۲۰۹ دستگاه رسید که در مقایسه با آمار پروتزهای تحویلی در شش‌ماهه اول سال گذشته، این تعداد یک رکورد محسوب می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/dlCJcX