گفته می‌شود که...

کشف پیکر یک شهید هنگام آماده‌سازی مواکب شلمچه رئیسی: تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌ایم پاسخ دفتر مخبر به دروغ پردازی تیم جهانگیری مدیرعامل سابق فولاد توسط رئیسی برکنار شده بود قیمت مواد اولیه شوینده‌ها در بورس 20 درصد افزایش یافت

کشف پیکر یک شهیدهنگام آماده‌سازی مواکب شلمچه
مسئول مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه خوزستان با اعلام خبر کشف پیکر یکی از شهدای جنگ تحمیلی، گفت: پیکر پاک و مطهر شهید هشت سال دفاع مقدس، هنگام آماده‌سازی مواکب اربعین حسینی در شلمچه در خرمشهر کشف شد. به گزارش رسانه‌های محلی، پیکر این شهید با لباس نظامی و پیشانی‌بند پیدا شده که پس از کشف به محل مناسب منتقل شده است. همچنین با اعلام این خبر، تیمی از تفحص شهدا به این منطقه اعزام شده تا منطقه را کاوش کنند. گفته می‌شود احتمال پیدا شدن پیکرهای بیشتری از شهدای گمنام در این منطقه وجود دارد.
رئیسی: تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌ایم
رئیس جمهور با اشاره به «تأثیرگذاری، دقت بالا و هوشمندسازی» به عنوان سه ویژگی بسیار مهم محصولات تولیدشده در صنعت دفاعی کشور، خطاب به دست‌اندرکاران این صنعت، اظهار داشت: شما با ابتکار و خلاقیت خود برای کشور تولید قدرت کرده‌اید تا جایی که مقامات نظامی دنیا نیز به پیشرفت‌های اقتدارآفرین صنعت دفاعی ایران معترفند. رئیسی نوآوری‌ها در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را بسیار افتخارآمیز دانست و با اشاره به بازدید خود از صنایع هواپیماسازی ایران در اصفهان تصریح کرد: دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند.


پاسخ دفتر مخبر به دروغ پردازی تیم جهانگیری
معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول‌ رئیس جمهور در واکنش به شبهه افکنی دفتر اسحاق جهانگیری درباره در اختیار داشتن یک دستگاه خودرو از سوی تیم حفاظت محمد مخبر، توضیحاتی ارائه داد. به گزارش ایرنا، معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: «محمد مخبر» و تیم حفاظت وی صرفاً از خودروی سواری ساخت داخل استفاده می‌کنند و در یکسال گذشته هیچ‌گاه با وسیله نقلیه غیر ایرانی تردد نداشته است. بر اساس این توضیحات، پیش از این یک دستگاه لندکروز و یک دستگاه پژو ۶۰۷ در اختیار تیم حفاظت و حوزه معاون اول رئیس جمهور بوده که با توجه به عدم نیاز به آن، تحویل نهاد ریاست جمهوری شده بود تا نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود.


یک نماینده از مجوزهای ویژه سازمان غذا و دارو به یک شرکت دارویی پرده برداشت
حسین بامیری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در توییتی نوشت: شرکت دارویی که رییس هیات مدیره آن، مدیر ارشد سازمان غذا و دارو است، از زمان انتصاب وی در سال گذشته،۷ بار مجوز افزایش قیمت دریافت کرده است! با چنین تعارض منافع آشکاری چگونه مسئولیت اجرای طرح دارویار که با سلامت میلیون‌ها ایرانی سرو کار دارد به این سازمان واگذار شده است؟

مدیرعامل سابق فولاد توسط رئیسی برکنار شده بود
عزت‌الله اکبری تالار‌پشتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، اظهار داشت: گزارش این تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس قرائت شد و بعد از رأی‌گیری صورت گرفته، نمایندگان مجلس با ارسال آن به قوه قضائیه موافقت کردند تا دستگاه قضا به تخلفات این شرکت و مدیران آن ورود کند. عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر اینکه تمام این تخلفات در دولت آقای روحانی انجام شده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد، گفت: متأسفانه صنایعی همچون خودروسازی یا فولاد به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده است که در دولت روحانی این حیاط خلوت به محلی برای فساد تبدیل شد. اکبری تالار‌پشتی تصریح کرد: بعد از سرکار آمدن دولت جدید، آقای رئیسی بلافاصله مدیرعامل فولاد مبارکه را که اکنون تخلف دوران وی روشن شده است، برکنار کرده بود که این اثبات می‌کند اصلاً این فساد ارتباطی به دولت فعلی ندارد و همچنین تحقیق و تفحص مجلس برای دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.


قیمت مواد اولیه شوینده‌ها در بورس 20 درصد افزایش یافت
یک فعال صنعت شوینده‌ها از افزایش ۲۰ درصدی قیمت مواد اولیه شوینده‌ها در بورس کالا از ابتدای امسال تا کنون خبر داد. علی نقیب در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیماافزایش قیمت مواد اولیه و ارز به خصوص نقدینگی را معضل صنایع بیان کرد و گفت: صنعت شوینده‌ها هم در سال گذشته و امسال مستثنی از این مسئله نبوده است. وی با اشاره به چالش‌های صنعت شوینده‌ها افزود: عرضه مواد اولیه از سوی شرکت‌های وابسته به دولت با قیمت روزانه و قیمت گذاری دستوری محصولات و مقاومت شدید دولت بر قیمت‌ها باعث شده که خیلی از شرکت‌ها در سال گذشته و امسال نتوانند سوددهی داشته باشند و همین موضوع باعث کاهش اشتغال زایی در این صنعت شده است.


حرکت جالب حجت‌الاسلام قرائتی در اجلاس آموزش و پرورش

«حجت‌الاسلام قرائتی» رئیس ستاد اقامه نماز کشور در سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: «رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت 40 هزار نفر آمده‌اند گزینش شده‌اند، می‌خواهند معلم بشوند ولی خوابگاه نداریم. طرح تحول یعنی کسی مثل شهید رجایی می خواهیم که بیاید و همین سالنی را که داخل آن هستیم به دانشگاه فرهنگیان بدهد. تمام سالن‌های وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و باشگاه‌ها تعطیل شوند. طرح تحول چنین جگری می‌خواهد. امام زین‌العابدین(ع) در حال سخنرانی بود جمعی هم نشسته بودند یک نفر آمده بود جا نبود و سر پا ایستاده بود. امام پا شد عبای خود را جمع کرد گفت «بسم‌الله روی عبای من بشین». چند تا آخوند اینطوری داریم؟! چندتا معلم این طوری داریم؟! الان ظهر می‌شود چند نفر از شماها جگر دارید الله اکبر بگویید؟! مدام کنگره، مدام سمینار، بررسی، جمع‌بندی، هماهنگی... با اینها به جایی نمی‌رسیم. آن چیزی که می‌خواهیم جگر است».


دزدی هم شغل است، هم تفریح!
روزنامه همشهری در گزارشی در باره سارقان نوشت:خلأ‌های قانونی باعث آسودگی خاطر مجرمان شده؛ تعداد زندانیان بالاست و براساس قانون به جز جرائم سنگین، قتل و سرقت مسلحانه، بقیه مجرمان می‌توانند با وثیقه آزاد شوند؛ به همین دلیل یک دزد خیالش راحت است که چند روز پس از دستگیری، آزاد می‌شود. زندان برای این افراد شغل و تفریح شده؛ چراکه تغذیه و محل خوابشان رایگان است و در زندان هم بیکار نمی‌مانند


اشخاصی که وام‌ارزی از بانک‌ها گرفتند، همه را سرکار می‌گذارند
ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی گفت: اشخاصی که وام‌ارزی از بانک‌ها گرفتند، تسهیلات را هنوز پس نداده‌اند و حکومت و بانک‌ها و همه را سرکار می‌گذارند و برخی هم حامی آن‌ها خواهند بود. باید این مسائل را حل کرد وگرنه فشار می‌آورند که قرارداد‌های مانایی متوقف شود. ابوالحسنی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در سیاست‌های بانک مرکزی تا حد ممکن ارز را تثبیت کنیم که نوسانات وجود نداشته باشد. اگر چند نرخی بودن ارز و نوسانات نباشد این مسائل ایجاد نخواهد شد که وام گیرنده‌ها تسهیلات اخذ شده را بازپرداخت نکنند. در صورت تثبیت سیاست ارزی فعالان اقتصادی قدرت برنامه ریزی خواهند داشت و با ریسک بالایی روبرو نخواهند بود.


کلاهبرداران فضای مجازی کم شدند

«منتظری» دادستان کل کشور اعلام کرد: «در سه ماهه نخست امسال، در مجموع با کاهش ۴۹ درصدی کلاهبرداری در فضای مجازی مواجه بودیم. با اقداماتی که از ابتدای سال 1398 تا به امروز انجام شده، مجموعا بیش از ۳۲ هزار شماره کارت و حساب بانکی و همچنین تعداد ۱۲ هزار و ۸۲۴ سیم کارت و سریال گوشی تلفن همراه که در اختیار کلاهبرداران بوده، مسدود شده. طبق اعلام پلیس فتا، در سه ماهه نخست امسال، آمار کلاهبرداری‌های فضای مجازی در برخی استان‌ها به عدد صفر رسیده است».


دولت رئیسی؛ فرصت طلایی برای کشورهای عربی!

«موسویان» دیپلمات پیشین کشورمان در کنفرانس دوحه گفت: «دولت آقای رئیسی یک فرصت طلایی است که قدرت‌های جهانی توافق احیای برجام را با دولت او نهایی کنند و کشورهای عرب شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران گفت‌وگو کنند تا به تنش‌ها و خصومت‌های ۴۰ سال گذشته پایان داده شود و مسیر صلح و همکاری و دوستی پایدار بین ایران و اعراب فراهم شود. منطقه‌گرایی، احیای برجام، نهادینه کردن روابط کلان با بلوک شرق، سه محور مهم سیاست خارجی ایران در دوره یک ساله ریاست‌جمهوری آقای رئیسی بوده است».


تنها امید تولیدکنندگان تخم مرغ، خنکی هواست
ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهراندرباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ از کشور گفت: صادرات بسیار جزئی به کشور افغانستان داریم که میزانش آنچنان محدود است به طوری که نمی‌توان نام صادرات بر آن نهاد و می‌توان گفت که صادرات عملاً متوقف شده است. وی دلیل این مساله را قیمت بالای تخم مرغ در داخل کشور دانست و افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ترکیه‌ای در سلیمانیه عراق ۳۲ هزار تومان و این در حالی است که در داخل ایران قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در همین حدود است. این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دولت ترکیه به هر کیلوگرم صادرات ۱۸ درصد سوبسید می‌دهد. وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را رقمی بین ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: تولید تخم مرغ بسیار زیاد است و در عین حال مردم قدرت خرید این کالا را ندارند. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تولیدکنندگان در زیان شدید هستند، گفت: تنها امید تولیدکنندگان این است که هوا رو به خنکی برود و مصرف تخم مرغ در کشور افزایش یابد. به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ رقمی بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است.


جنگنده‌های قراضه؛ سهم کشورهای عربی از خرید تسلیحات آمریکایی

پایگاه عبری‌زبان ناتسوه نت گزارش داد: «هواپیماهای جنگی که آمریکا به کشورهای عربی فروخته است، همگی هواپیماهای از رده خارج و قراضه هستند و فقط به درد دور ریختن می‌خورند. ایالات متحده پیش از تحویل جنگنده‌ها به کشورهای جهان سوم به‌ویژه کشورهای عربی، تغییراتی را در آنها ایجاد کرده است تا آنها توانمندی پایین‌تری پیدا کنند. تقریباً تمامی سامانه‌های الکترونیکی و موشک‌های پیشرفته از روی جنگنده‌های فروخته‌شده برداشته شده‌اند و در عین حال شرایط بسیار سختی را برای نحوه به‌کارگیری و استفاده از آنها بر کشورهای عربی و جهان سوم خریدار تحمیل شده است».

رفع فیلتر تلگرام فعلا در دستور کار نیست
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت فیلترینگ پیام‌رسان‌ تلگرام اظهار کرد: محدودسازی و فیلتر یک درمان مقطعی و مسکن است. وی گفت: تلگرام از برخی خواسته‌های جمهوری اسلامی سرپیچی کرده و در مواردی در نقش اپوزیسیون حاضر می‌شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه رفع فیلتر تلگرام فعلا در دستور کار فضای مجازی نیست، عنوان کرد: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که متشکل از هفت دستگاه است، اگر نیاز باشد باید موضوع رفع فیلتر تلگرام در این جلسه مطرح شود و کارگروه تصمیم نهایی را خواهد گرفت. فیروزآبادی با بیان اینکه در شبکه‌ ملی اطلاعات موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشته‌ایم، ادامه داد: تاکنون در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی ناموفق بوده‌ایم


تفاهم‌نامه و قراردادهای ۸۰ میلیارد دلاری صنعت نفت در دولت رئیسی

وزیر نفت گفت: «خوشبختانه در دولت سیزدهم تا کنون نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار در صنعت بالا دست و پایین دست وزارت نفت تفاهم‌نامه و قرارداد به امضاء رسیده است. هر چه نفت فروخته‌ایم، در موعد مقرر پولش را گرفتیم و طلب‌های ایران در زمینه گاز هم به روز است. علی‌رغم ادعاهای مطرح شده، نه تنها نفت را از دولت قبل ارزان‌تر نمی‌فروشیم بلکه ابتکاراتی داشتیم که هزینه‌های انتقال پول هم کاهش یافت»..


صدور گذرنامه موقت برای زائران اربعین حسینی ممکن شد

رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: «افرادی که گذرنامه آنها زیر ۶ ماه اعتبار دارد، مهر اعتبار آنها توسط پلیس گذرنامه ثبت خواهد شد». وی در خصوص افرادی که قصد سفر به عتبات در ایام اربعین را دارند، اما گذرنامه ندارند، گفت: «برای این افراد، گذرنامه موقت صادر می‌شود. در رابطه با کسانی که هیچگونه گذرنامه‌ای را ندارند و برای اولین بار برای اربعین می‌خواهند گذرنامه دریافت کنند، با طرف عراقی توافق نهایی شد که یک گذرنامه مخصوصی را برای اربعین صادر کنیم و این را می‌توانیم به سرعت برای همه متقاضیان صادر کنیم و تقریبا هم بدون هزینه این کار توسط فراجا صورت خواهد گرفت و در مورد کم و کیف آن پلیس گذرنامه ظرف یکی دو روز آینده اطلاع‌رسانی خواهد کرد».

اخبار روزانه:
*
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از لغو جلسه این کمیسیون به دلیل حادثه برای وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در خصوص علت عدم تشکیل جلسه دیروز کمیسیون به خبرنگاران گفت: قرار بود نشست دوشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی در مورد موضوعات ارجاعی به کمیسیون و آخرین وضعیت ساخت مسکن تشکیل شود اما به دلیل حادثه‌ای که برای وزیر اتفاق افتاد ایشان شرایط جسمانی حضور در جلسه را نداشتند. گفتنی است جزئیات حادثه برای قاسمی منتشر نشده است.


*
مقدسیدرباره اقدامات گمرک در خصوص وضعیت معیشتی کارکنان گمرک گفت: کارکنان گمرک در بدترین شرایط با محدودیت زیادی در مرز‌ها خدمت می‌کنند و بعضا در دو شیفت کار می‌کنند و باید زحمت همکاران گمرک جبران شود و پیگیری مستمر می‌کنیم و انتظار است تا دریافتی همکاران گمرک در بحث حقوق و مزایا متناسب با سازمان‌های همجوار شود.


*
مهدی فضائلی در توئیتر نوشت:فساد در سیستم داریم؟ بله، فرایند فسادزا در برخی سیستم‌ها داریم؟ بله، فساد شبکه‌ای داریم؟ بله و باید با همه این‌ها مبارزه کرد، ولی فساد سیستمی نداریم؛ این‌ها با هم متفاوتند!


*
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل، با اعلام منفی بودن نتیجه تست فرد مشکوک به آبله میمونی اظهار کرد: جواب آزمایش فرد مشکوک به آبله میمونی در بابل توسط گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت، منفی اعلام شد.


*
معاون اسبق اجتماعی نیروی انتظامی گفت: به نظر من، باید دست پلیس را هم بوسید که از آبروی خودش گذشت و آمد در خیابان‌ها با بی‌حجابی‌ها برخورد کرد. وظیفه پلیس، برخورد با جرم و هنجارشکنی است و اگر پلیس، مقتدر نباشد، ناامنی بیشتر می‌شود. سردار کارگر گفت: گشت ارشاد خیلی به کشور خدمت کرد. در اواخر دولت آقای خاتمی دستورالعمل عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که طبق این دستورالعمل ۲۷ دستگاه در آن مسئول هستند. منتها از آن ۲۷ دستگاه، ۲۵ دستگاه که کار ایجابی باید می‌کردند، فعالیتی انجام ندادند و تنها دو دستگاه سلبی یعنی نیروی انتظامی و قوه قضاییه وارد شدند.


*احمد وحیدی وزیر کشور درباره لغو برخی کنسرت‌های موسیقی گفت:اگر در حین برگزاری مشکلی وجود داشته باشد که آثار اجتماعی یا آثار سوء به همراه داشته باشد، همکاران ما به ناچار دخالت می‌کنند. اساس بر این است که وقتی دستگاه‌های رسمی مجوزی را صادر کردند، همکاران ما دخالت نکنند و رویداد‌ها و برنامه‌های از پیش تعیین شده برگزار شود و به هم نخورد
.


*کنفدراسیون خدمات بهداشت ملی انگلیس هشدار داد که اگر دولت این کشور اقدام فوری برای افزایش قبوض انرژی انجام ندهد، بریتانیا ممکن است با یک «بحران انسانی» همراه با مرگ و میر بیش از حد مردم و افزایش نابرابری مواجه شود. به گفته کنفدراسیون، اگر مردم توانایی قبوض برق و گاز خود را نداشته باشند، تمام انرژی بخش‌های مراقبت‌ بهداشتی و اجتماعی این کشور صرف رفع و رجوع کردن این فاجعه خواهد شد
.

https://shoma-weekly.ir/pcYIYq