گفته می‌شود که...

کرونا باعث شد نقشه‌های عربستان برای G20 خنثی شود/ذخایر خونی، قابل‌قبول اما ناپایدار/درخواست حضور مجلس در ستاد کرونا/شکست کامل سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران/آغاز فرار از خاورمیانه/پیرترین مرد ایرانی فوت کرد و ...

کرونا باعث شد نقشه‌های عربستان برای G20خنثی شود

رویترز در نوشتاری به خنثی شدن نقشه‌های عربستان سعودی در اجلاس G20 پرداخت و نوشت: «عربستان که روی ریاست دوره‌ای خود بر اجلاسیه کشورهای G20 حساب کرده بود، به دلیل شیوع کرونا مجبور شد این اجلاس را به صورت مجازی برگزار کند و نتواند به رایزنی‌های خود با سران کشورهای مهم دنیا، حساب کند. عربستان قصد داشت مانور تبلیغاتی وسیعی روی میزبانی G20 انجام دهد و بر کارنامه حقوق بشری خود در داخل و یمن سرپوش بگذارد که مجازی شدن این اجلاس باعث شد نقشه‌هایش به هم بخورد».
ذخایر خونی، قابل‌قبول اما ناپایدار

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: «وضعیت ذخایر خون در کشور قابل‌قبول اما ناپایدار است و با کمبود متناوب و نگران‌‌کننده گزارش شده است. از مردم عزیز می‌‌خواهیم در ماه‌‌های باقیمانده سال، به‌صورت مستمر و در بازه‌‌های زمانی مختلف، برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند و از اهدای خون تنها در یک بازه زمانی، خودداری کنند».
درخواست حضور مجلس در ستاد کرونا

یک عضو هیأت رئیسه مجلس مدعی شد که قالیباف درباره نقش مجلس در ستاد ملی مبارزه با کرونا به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته و درخواستی را مطرح کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد امیرآبادی فراهانی، با اشاره به حضور نداشتن نمایندگان پارلمان در ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: قالیباف، رئیس مجلس برای پیگیری این موضوع نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته‌ است تا رئیس‌های دو کمیسیون «بهداشت‌ودرمان» و «اجتماعی» عضو این ستاد شوند.
سردار سلامی: به جغرافیای خاصی محدود نمی‌شویم

فرمانده سپاه در مراسم الحاق اقیانوس‌پیمای شهید رودکی، گفت: «اگر کسانی بخواهند منافع این ملت و کشور بزرگ را تهدید کنند مطمئناً نقطه امنی در سیاره زمین نخواهند داشت. قلب و محتوای راهبرد دفاعی ما را تاکتیک‌های تهاجمی شکل می‌دهد، اگر دشمنان ما را تهدید کنند و یا بخواهند عمل تهاجمی انجام دهند ما سراسر تهاجمی می‌شویم و این معنای کاملی از راهبرد دفاعی ما است و برای تحقق آن مجدانه تلاش می‌کنیم. ما در ایفای نقش‌هایمان جدی هستیم و برای دفاع از این ملت به آب‌وآتش می‌زنیم. امروز شاهد الحاق یک شناور پشتیبانی و درعین‌حال رزمی به نیروی دریایی سپاه هستیم؛ یعنی شناوری که هم می‌تواند از خود دفاع کند، هم از منافع ما در دریا دفاع کند و هم در امن سازی خطوط دریانوردی کشورمان در نزدیک و در دوردست نقش ایفا کند. شاید برخی تصور می‌کردند که اساس عمل ما رزم نزدیک است، اما اعلام می‌کنیم هم رزم نزدیک دستور کار ما است و هم رزم نزدیک در دوردست و هم نبرد از راه دور که مجموعه کاملی از توانمندی‌های دفاعی ما را شامل می‌شود».

شکست کامل سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران

سایت آمریکایی «اسلیت» در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ با اتخاذ سیاست فشار حداکثری دنبال دستاورد خاصی در زمینه هسته‌ای نبود، بلکه تنها هدف او سرنگونی رژیم ایران بود و حالا که به این هدف دست نیافته، هیچ راهکار دیگری جز حمله نظامی به ذهنش نمی‌رسد». حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران که نیویورک‌تایمز ادعا کرده رئیس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته خواهان آن بود و بعد از مخالفت مشاورانش از این خواسته دست کشید، آخرین میخ بر تابوت سیاست «فشار حداکثری» ترامپ جمهوری اسلامی بود. سیاست شکست خورده‌ای که عایدی خاصی برای آمریکا نداشت.

روایتی تازه از برجام و دستاوردهای آن

«حمید ابوطالبی»، معاون سیاسی سابق دفتر رئیس‌جمهور در یادداشتی نوشت: «بازگشت یک‌باره و غیرحقوقی آمریکا به برجام، تأییدکننده‌ ضمنی خروج یک‌جانبه‌ اوست. آیا بازگشت طرفین به برجام، با توجه به اسنپ‌ بک و ناتوانی [!] آمریکا در لغو تمامی تحریم‌ها و صرفاً تعلیق برخی از آن‌ها، به نفع ایران است، یا به نفع آمریکا؟ معضلات طرفین، دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فی‌مابین را دربر می‌گیرد؛ ازاین‌رو، رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین، نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در مذاکره است. هدفِ مذاکره، صرفاً تأمین منافع ملی است. چنانچه مشکلات طرفین یکجا حل‌وفصل نگردد، اجتماعیات و سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه‌های ناشی از آن خواهد بود. هرگونه ردّ یا تعلیقِ مذاکرات، شروط مبهم پیش از مذاکرات و بازگشت آمریکا ‌و ایران به برجام بدون مذاکره‌ واقعی، خطاهایی استراتژیک‌اند». چند سؤال مهم: مگر برجام چقدر غلط نوشته شده که عضو ارشد تیم آقای روحانی، بازگشت دوباره آمریکا را خطرناک می‌شمارد؟ اگر اسنپ بک (مکانیسم خودکار بازگشت تحریم‌ها) این‌قدر خطرناک است، چرا در برجام گنجانده و حتی به آن افتخار شد؟ این چه توافقی است که بازگشت طرف مقابل به تعهدش بدون مذاکره واقعی، خطرناک شمرده می‌شود؟! اگر اعتماد در مذاکره معنا ندارد، چرا امضای کری را تضمین خواندند و بدون هیچ ضمانتی، امتیازات غیرقابل‌بازگشت را یکجا واگذار کردند؟! اگر مشکلات ما با آمریکا منحصر به مسئله هسته‌ای نیست (که درست هم هست و آمریکا با موجودیت ما مشکل دارد)، دولت چرا با انعقاد برجام، امتیازهای هنگفت داد و مدعی شد همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق لغو می‌شود؟!

نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش در عراق

دانایی فر، سفیر سابق ایران در عراق، از روزهای قدرت گرفتن داعش در عراق و نقش سردار حاج قاسم سلیمانی در مقابله با این تهدید منطقه‌ای، گفت: «ساعت 11 قبل از ظهر روز سه‌شنبه بیستم خرداد موصل سقوط کرد. ما مدام گزارشات را به تهران مخابره می‌کردیم. حدود ساعت 12 ظهر تلفنی با سردار سلیمانی صحبت کردیم. مدام گزارشات می‌آمد و ایشان در جریان بود. تقریباً ساعت یک بامداد روز چهارشنبه ایشان وارد بغداد شدند و فصل و نگاه جدیدی برای مقابله با داعش شروع شد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تا قبل از خطبه‌های نماز جمعه وضعیت روحی بسیار بدی در عراق حاکم بود. سردار آمد و شروع به سازماندهی کرد و پل هوایی برای ارتباط بین تهران و بغداد برقرار شد و دولت عراق رسماً از جمهوری اسلامی ایران تقاضای کمک کرد و با رهبری و هدایت آقای سلیمانی کارها شروع شد و نیروهای مقاومت برای دفاع اعلام آمادگی کردند. در خطبه نماز جمعه که مرجعیت فتوای جهاد داد و زمینه را فراهم کرد که نیروهای مردمی وارد شوند، نیروها سرازیر شدند و ناگهان شرایط روحی کاملاً عوض شد».
آغاز فرار از خاورمیانه

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور امیدوار است که تا ماه می (اردیبهشت) تمامی نظامیان آمریکایی به صورت ایمن به خانه بازگردند. اوبراین که به سؤال خبرنگاران پاسخ نداد، گفت که رئیس‌جمهور آمریکا در حال عمل به تعهد خود درباره پایان حضور نظامیان آمریکایی در جنگ‌های این منطقه می‌باشد». سرپرست وزارت دفاع آمریکا افزود: «بخشی از نیروهای آمریکایی طی ساعت‌های آینده خاک عراق و افغانستان را ترک می‌کنند. کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان تا ۲۵۰۰ نفر تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی‌ماه) انجام خواهد شد».

نامه محرمانه رهبر معظم انقلاب به اوباما!

هم‌زمان با انتشار کتاب خاطره‌های رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، برش‌هایی از آن به رسانه‌ها درز کرده است؛ ازجمله ماجرایی که اوباما درباره سخنرانی مراسم تحلیف نقل و در آن به دریافت نامه محرمانه از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره می‌کند. در کتاب «سرزمین موعود» چنین آمده است: «در سخنرانی مراسم تحلیف گفته بودم مایلیم دستمان را سوی کسانی دراز کنیم که علاقه دارند مشت‌هایشان را باز کنند... پاسخ [آیت‌الله] خامنه‌ای در یک نامه محرمانه بی‌پرده بود: ایران هیچ علاقه‌ای به گفتگو و مذاکره مستقیم ندارد. رام امانوئل (رئیس وقت کارکنان کاخ سفید) وقتی متن نامه را دید، گفت «به گمانم نمی‌خواهد به این زودی‌ها مشتش را باز کند.» پاسخ دادم آن‌قدر باز می‌کند که به من انگشت [...] نشان بدهد».
دادگاهی شدن 5 داماد تربت‌جامی

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: 5 داماد تربت‌جامی به دلیل نقض پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضائی معرفی شدند. محمد افکار افزود: متأسفانه این افراد بدون‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی مراسم عروسی را برگزار کردند که بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده به مراجع قضائی معرفی شدند. وی اظهار کرد: این مجالس عروسی از ابتدای شروع پیک سوم کرونا تاکنون در شهر و روستا برگزار شده بودند که برخوردهای لازم صورت گرفته است. وی افزود: در حال حاضر فقط 52 درصد ماسک و 58 درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

فروش استثنایی کتاب اوباما

بخش نخست کتاب خاطرات باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با عنوان «سرزمین موعود» روز سه‌شنبه(17 نوامبر) در 701 صفحه منتشر شده و فروش بالای 890 هزار نسخه را پس از گذشت تنها چند ساعت از انتشار به ثبت رسانده است. طبق خبرها به نظر می‌رسد کتاب اوباما با سرعتی باورنکردنی در حال تبدیل شدن به پرفروش‌ترین کتاب سال است؛ عنوانی که پیش از این میشل اوباما، همسر او با انتشار کتاب «شدن» و کسب رتبه نخست پرفروش‌ها در سال 2018 به دست آورده بود.

پیرترین مرد ایرانی فوت کرد

براساس سرشماری سال 1395، احمد صوفی به عنوان پیرترین مرد ایرانی شناخته شد، آن زمان 135 سال داشت، ولی در 139 سالگی در سقز فوت کرد. حاج احمد صوفی متولد 1260 هجری شمسی بوده و در محله میدان آهنگران سقز زندگی می‌کرده، مردی که خودش هیچ‌گاه صاحب فرزند نشده است، ولی 100 نوه دارد. او از سال 1375 در سقز زندگی می‌کند، با خانمی ازدواج کرده که پنج فرزند داشته و سرپرستی آن‌ها را بر عهده گرفته و اگر تا 9 اسفند امسال زنده می‌ماند، 140 سالگی خود را جشن می‌گرفته است.

اخبار روزانه:

* سردار دهقان: انفجار نطنز یک خرابکاری صنعتی بود و این موضوعی قطعی است
. احتمالا کسانی که متولی نصب یکسری تجهیزات بودند، در زمانی تغییراتی را در آنجا ایجاد کردند که منجر به انفجار شده است.
* مدیر عامل خبرگزاری قوه قضاییه رفتن قاضی صلواتی از دادگاه انقلاب را تکذیب کرد و در توییتر خود نوشت: ادعای مطرح از سوی کانال های تلگرامی تایید نمی شود و صلواتی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب مشغول به کار است
.
* وندی شرمن ابراز نگرانی از گزارش‌هایی از بررسی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، تاکید کرد: این امر می تواند به سرعت به جنگی گسترده تر از تاسیسات هسته‌ای منجر شود. از این روی، ما در موقعیت سخت واقعی قرار داریم
.

* یک مسئول در ابلاغیه جدید خود خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به دستورالعمل های جدید ابلاغی توسط دولت برای دورکاری کارمندان دستگاه ها در دو هفته اول آذر، متذکر شده مخاطبان موظف هستند به افراد دورکار اعلام کنند از هرگونه تردد غیرضروری، بی مورد یا مسافرت خودداری کنند و در صورت اثبات این موضوع و عدول از مقررات مربوط، مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری با آن ها برخورد خواهد شد.

* آیا اطاعت از دستورات نماینده ولی‌فقیه در مواردی که داخل در قلمرو نمایندگی اوست، واجب است؟ پاسخ: اگر دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحیت و اختیاراتى که از طرف ولی‌فقیه به او واگذار شده است، صادر کرده باشد، مخالفت با آن‌ها جایز نیست. (اجوبه الاستفتائات، س 69)

https://shoma-weekly.ir/ZBMBGx