گفته می‌شود که...

کدام یک از وزرای پیشنهادی رای نمی اورند؟/ شرط اعطای مجوز به دانشگاه احمدی‌نژاد/ سخنان ضد ایرانی رئیس مخالفان اسد/ خباثتهای روزنامه انگلیسی / قرار داد نجومی نظر سنجی چهار ساله هاشمی / فروش ساختمان ملی المپیک به یک آقازاده و ...

خط و نشان ترکان برای احمدی‌نژاد!

«اکبر ترکان» مشاور دکتر روحانی، با حمایت از تصمیم اخیر معاون اول رئیس‌جمهور در ابطال مصوبات مهر‌آفرین و استخدام‌های جدید در دولت احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی‌نژاد موقعی که در سال 84 انتخاب شد، در فاصله دوره انتقالی در نامه‌ای 17 بندی از آقای خاتمی خواسته بود که عزل و نصب و مصوبات جدیدی نداشته باشد. وی استخدام، تغییر وضعیت نقل و انتقال، قراردادهای جدید، ایجاد تعهدات جدید در دولت بعدی و خرید و فروش اموال را از جمله مواردی اعلام کرد که احمدی‌نژاد در آن نامه از آقای خاتمی خواسته بود که انجام ندهد و ادامه داد: اما متأسفانه پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات و در دوره 24 خرداد تا 12 مرداد سال جاری، احمدی‌نژاد و گروه همراه وی دقیقاً همه این کارها را انجام دادند و کارهایی را کردند که خلاف نامه 17 ماده‌ای خودشان بود.

وی با بیان اینکه هر استخدامی که بدون ضوابط و معیار خاص صورت گرفته، مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: چه دلیلی داشت که روزهای باقیمانده دولت، این همه افراد را  استخدام کنند؟چه دلیل منطقی برای این کار دارند؟ کدام آدم عاقل می‌تواند قبول کند که دولت در روزهای پایانی خود بتواند به این میزان استخدام انجام دهد، آن‌هم بی‌ضابطه و بدون حساب و کتاب؟

دستور دولت دهم درباره حقوق و مزایای یک مدیر اجرایی
بر اساس یکی از آخرین تصمیم های هیئت دولت دهم که طی روزهای گذشته توسط محمدرضا رحیمی به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده، مقرر شده است بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد، حقوق و مزایای مدیرعامل و رییس هیئت عامل سازمان حسابرسی، با 15000 امتیاز هم تراز استانداران و سفرای ایران در کشورهای دیگر تعیین و اجرایی شود.

کدام یک از وزرای پیشنهادی رای نمی اورند؟
ارزیابی‌های مشرق از فضای مجلس نشان می‌دهد آقایان محمدعلی نجفی و جعفر میلی‌منفرد از کمترین شانس برای کسب رأی اعتماد نمایندگان برخوردارند. همچنین احتمال رأی آوری زنگنه، سلطانی‌فر و آخوندی بستگی به لابی‌های سنگینی دارد که بتوانند طی روزهای آینده انجام دهند. پیش‌بینی می‌شود بیشترین آرای مجلس را سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، حسین دهقان وزیر دفاع و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به دست آورند.

اولویت ‌های دولت روحانی
به گزارش روزنامه اعتماد، با روی کار آمدن دولت یازدهم وآغاز ریاست‌جمهوری دکتر روحانی و ارائه اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس، تحول اقتصاد و قوه مجریه در فاز تازه‌یی قرار گرفته است. درشرایط کنونی فعالان بخش‌های مختلف و همه ملت ایران منتظرند تا بدانند، دولت یازدهم و وزرای اقتصادی چه برنامه‌هایی برای رفع مشکلات معیشتی مردم دارند و قرار است در حوزه‌های مختلف چه تحولی صورت بگیرد. برهمین اساس در گفت‌وگوی پیش رو با اکبر ترکان، رییس مشاوران دکتر روحانی درباره برنامه‌های دولت یازدهم در 100 روز آغازین در حوزه‌های مهم از نظر دولت پرسش کردیم. برنامه‌های آغازین روزهای دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغال، درمان و مدیریت ارزی محور‌های این گفت‌وگو است.
او در این گفت‌وگو به برنامه‌های مهم دولت روحانی اشاره می‌کند؛ بهبود بیکاری و همچنین اصلاح وضع درمان از برنامه‌های پیش رو و اولویت‌دار دولت دکتر حسن روحانی است. اینکه چگونه دولت روحانی می‌تواند به این اوضاع نابسامان سر و سامان بدهد موضوعی است که ترکان در این گفت‌وگو به آن پاسخ داده است. در این گفت‌وگو ترکان همچنین به اوضاع تولید و مشکلاتی که تولید‌کنندگان با آن روبه‌رو هستند پرداخته است. تولیدکنندگان از سال گذشته با مشکلات کاهش ارزش ریال ایران و نیز نوع واگذاری وثیقه برای واردات محصولات اولیه روبه‌رو شده‌اند که وضعیت تولید آنها را بغرنج کرده است. حال این مشکل چگونه حل می‌شود، پرسشی است که از رییس مشاوران دکتر روحانی کرده‌ایم و او به آن پاسخ داده است. این گفت‌وگو را بخوانید.
تداوم دور کاری کارمندان در دولت یازدهم
بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی، تعدادی از وزرا و مسئولان اجرایی در واپسین روزهای فعالیت خود مجددا طرح دور کاری کارمندان را تمدید کرده و به همین خاطر تعدادی از نیروهای ستادی به این منظور از محل استقرار خود خارج شده اند که این موضوع در بدو تحویل دولت به مدیران جدید، می توانست با ظرافت و برنامه ریزی بهتری انجام شود.

گزینه های بعدی وزارت نفت پس از زنگنه

در صورتی که "بیژن زنگنه" نتواند رأی اعتماد لازم را به دست آورد، از آقایان "مسعود سلطان‌پور" مدیرعامل پیشین شرکت تأسیسات دریایی  و "سیف الله جشن‌ساز" مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران به عنوان گزینه‌های بعدی وزارت نفت نام می‌برند.

شرط اعطای مجوز به دانشگاه احمدی‌نژاد
علیرضا خسروی عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فن‌آوری» مجلس گفته: این کمیسیون قطعا موضوع «دانشگاه احمدی‌نژاد» را بررسی کرده و طبق قانون تصمیم خواهد گرفت. خسروی، با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور سابق مبنی بر تاسیس «دانشگاه» به باشگاه خبرنگاران گفته: ولی اعضای کمیسیون نظر قطعی خود را اعلام نکرده‌اند.
خسروی گفته: این کمیسیون براساس مُرّ قانون عمل کرده و هرآنچه به صلاح مملکت باشد به آن تاکید خواهد کرد.

زمان دیدار پوتین و روحانی
فارس: یوری اوشاکوف، معاون رئیس‌جمهور روسیه گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور 22 شهریور در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک با حسن روحانی، دیدار و مذاکره می کند.

انتقاد سودان از سعودی ها
ایسنا: علی کرتی، وزیر خارجه سودان از دلیل ارایه شده از سوی سازمان هواپیمایی عربستان سعودی در توضیح خودداری از دادن مجوز عبور از حریم هوایی عربستان به هواپیمای حامل عمر البشیر انتقاد کرد
تلاش باهنر برای رای اوردن زنگنه

شنیده‌ایم محمدرضا باهنر این روزها تلاش گسترده‌ای برای رای آوری بیژن زنگنه، عباس آخوندی و عبدالرضا رحمانی فضلی از خود نشان می‌دهد. گفته می‌شود این  تلاش ها به درخواست ناطق نوری از باهنر صورت گرفته است.
دیدگاه جنتی دیدگاه مسجدجامعی و مهاجرانی نیست
حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی گفته: دیدگاه دولت دکتر روحانی، دیدگاه دولت اصلاحات نیست و تفاوت‌های اساسی بین این دو دیدگاه وجود دارد.موسوی‌نژاد گفته: یقینا رویکرد جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد مسجدجامعی و مهاجرانی نیست و تفاوت‌های اساسی با رویکرد وزرای دولت اصلاحات دارد.
وی گفته: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شخصیتی مومن و مقید به آموزه‌های اسلامی و فرهنگ اسلامی است و عزل ایشان از مسئولیت‌های دولتی گذشته را نمی‌توان دلیلی بر ناکارآمدی ایشان دانست.موسوی‌نژاد گفته: تفاوت دیدگاه علی جنتی با دیدگاه صفارهرندی در وزارت ارشاد امری طبیعی است و اصولا هر یک از وزرا دیدگاه و رویکرد خاص خود را خواهند داشت.

سخنان ضد ایرانی رئیس مخالفان اسد
جام: احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان بشار اسد برای سرپوش گذاشتن بر شکست های پی در پی شورشیان مسلح پای سردار قاسم سلیمانی را به تحولات سوریه باز کرد و با انتقاد از آنچه دخالت ایران و حزب ا... لبنان در بحران کشورش نامید ادعا کرد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس حاکم واقعی سوریه است.

50 کشته در انفجار 8 خودرو
فارس:دیروز انفجار زنجیره‌ای هشت دستگاه خودرو در مناطق شمالی بغداد، دستکم 50 کشته و 140 زخمی بر جای گذاشت.

نشان دو خدمت و 75 سکه برای مجرم پروندهی اختلاس سه هزار میلیاردی

شنیده‌ایم حمید پورمحمد گل‌سفیدی، قائم‌مقام سابق بانک مرکزی که در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی مدتی بازداشت بود، در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد موفق به دریافت نشان درجه دو خدمت و 75 سکه طلا شده است.

نامه جدید لاریجانی به «رئیس‌جمهور سابق»
علی لاریجانی، رئیس مجلس با وجود اتمام دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، طی نامه‌ای به وی که روز 15 مرداد منتشر شد مصوبه هیات دولت مبنی بر «اصلاح آیین‌نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره» را مغایر قانون اعلام کرد.

تشکیل سازمان انرژی های نوین

قرار است معاونتی با عنوان "انرژی های نوین" در وزارت نیرو تشکیل شود و سازمان انرژی اتمی که در حال حاضر مستقل و زیر نظر رئیس جمهور است در این معاونت ادغام شود.
خباثتهای روزنامه انگلیسی

ایسنا: روزنامه انگلیسی تلگراف با هدف شایعه سازی ودروغ پردازی علیه ایران مدعی شده ایران در حال ساخت پایگاه برای پرتاب موشک‌های بالستیک است.
هاشمی:اعتدال به «دولت سکولار» منتهی نمی‌شود
علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی خود با بیان اینکه اعتدال همان واقع‌گرایی اسلامی است، گفته: اطمینان دارم که اعتدال و واقع‌گرایی اسلامی به دولت سکولار منتهی نخواهد شد مشروط بر آنکه از مسیر اعتدال اسلامی خارج نشویم.هاشمی گفته: قطعا کارهای شعاری در آینده کم می‌شود.شعارهای بلند و عمل‌های کوچک مهم‌ترین شاخص جریان‌های تندرو است. وی گفته:جامعه هم به طرف اعتدال بیشتر خواهد رفت. مردم در حال تحصیل هستند. دانش و اطلاعات آنها زیاد می‌شود. کارهای شعاری از این نوع که انبوه توده‌ها را برای یک هدف خاص به صورت موجی بسیج کنند، در آینده سخت می‌شود. مبنای جامعه آینده ایران اسلامی گردش صحیح‌تر و شفاف‌تر اطلاعات با هدف اقناع حداکثری مردم خواهد بود

سید محمد خاتمی و تلاش برای شهر داری

سید محمد خاتمی که نتوانسته همه گزینه‌های خود را به کابینه حسن روحانی وارد نماید در روزهای اخیر تلاش دارد سکان شهرداری تهران را به تصرف اصلاح‌طلبان درآورد. وی از ریاست مسجدجامعی بر شورای شهر و شهرداری عارف و یا مهرعلیزاده دفاع می‌کند..

محمدرضا رحیمی و اعلام بازنشستگی

محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد اخیراً درخواست بازنشستگی کرده و در آخرین روز دولت، با این درخواستش هم موافقت شده است.این سایت می افزاید : به نظر می رسد اکنون قوه قضائیه باید به پرونده موسوم به بیمه ایران رسیدگی کند .

عجیب ترین آب گرم دنیا!
آبگرم پرواز که درایالت نوادای امریکا جا خوش کرده ،خیلی از طبیعت دوستان دنیا را حیرت زده کرده است. این آب گرم که در دره هوآلاپای قرار دارد، در دهه 1960 به طور طبیعی به وجود آمد و کم کم لقب گردشگرپذیرترین پدیده طبیعی ایالت نوادا را به خود اختصاص داد.چون علاوه بر خواص درمانی زیادی که دارد، به دلیل وجود املاح معدنی خاص با رنگ های متفاوتی در هم آمیخته و تابلویی هفت رنگ را مقابل چشمان گردشگران می آورد.در این آب گرم ماهی های کوچک، قوها و مرغابی های وحشی زندگی می کنند و این آبشار کوچک سنگی را به یک منطقه شگفت انگیز تبدیل می سازند.این آبشار از دل سنگی بیرون می زند که 4متر ارتفاع دارد و میلیون ها سال قبل در اثر فرسایش آبی به وجود آمده است.

قرار داد نجومی نظر سنجی چهار ساله هاشمی

برخی اطرافیان هاشمی رفسنجانی قرارداد نظرسنجی چهارساله‌ای را با یک مؤسسه خصوصی بسته‌اند تا طی این مدت از نظرات مردم درباره مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی آگاه شوند. پیش‌پرداخت اولیه این قرارداد بیش از چهار میلیارد تومان بوده است.

عضو ستاد کروبی: کروبی و موسوی در حصر بمانند بهتر است

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 جزء اعضای ستاد کروبی بود، طی سخنانی در جمع هواداران این حزب گفته است: "ما نباید اصراری روی رفع حصر موسوی و کروبی داشته باشیم . حصر به نفع آنهاست. با این انتخاباتی که برگزار شد وضع آنها بدتر شد و دیگر کسی آنها را به حساب نمی‌آورد. حنای تقلب با انتخاب رئیس جمهوری با 250 هزار اختلاف رأی دیگر رنگی ندارد. این دو تا بیرون بیایند چه بگویند و چه کسی به حرف آنها گوش می‌دهد؟

توضیحات الهام در مورد هدیه ی 80 میلیون تومنی

الهام سخنگوی دولت دهم در پاسخ به این سوال که آیا شایعاتی مبنی بر پرداخت هدیه 80 میلیونی از سوی دولت به شما در آخرین روزهای دولت دهم، صحت دارد؟ گفت: بنده نیز مثل بقیه افرادی که نشان دولتی دریافت کردند، طبق مصوبه دولت نشان درجه 2 لیاقت و مدیریت گرفتم. برخی آن را قیمت گذاری کردند و قیمت "نشان" را می نویسند.الهام با بیان اینکه این کمیته به خیلی از افراد همچون سرلشگر فیروزآبادی و آیت ا... گیلانی نشان داده است، گفت: این کمیته حتی به شخصیت های خارجی همچون آقای چاوز رئیس جمهور ونزوئلا نیز نشان اعطا کرده است.

تاسیس دانشگاه با قیمت 47 میلیارد

یکی از افرادی که از سال گذشته درصدد راه‌اندازی دانشگاه در کشور است اخیرا مذاکراتی را برای خرید زمینی به مساحت چهارهزار و 700 متر در منطقه جماران به قیمت 47 میلیارد تومان آغاز کرده است. برخی منابع هم از واگذاری چند قطعه زمین بلاعوض به این مؤسس دانشگاه توسط یکی از مدیران حکایت دارند.

خدمتکاران جاسوسند

سرویس‌های بیگانه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی را روی برخی اتباع خارجی نموده‌اند تا بتوانند از آنان که به عنوان سرایدار و کارگر نظافت در برخی دستگاه‌ها و منازل استفاده می‌شود، استفاده امنیتی و خبری ببرند. این کارگران عمدتاً از یکی از  کشورهای همسایه به عنوان نیروی کار ارزان وارد کشور شده‌اند.

اصلاح طلبان: این کابینه ی هاشمی است نه روحانی

گروهی از اصلاح‌طلبان نزدیک به مجمع روحانیون اقدام به برپایی جلسه‌ای در گیلاوند دماوند کرده و به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه روحانی پرداخته‌اند. در این جلسه یکی از افرادی که خود را برای وزارت اطلاعات یا کشور آماده کرده بود با ابراز گلایه و نگرانی از وزرای پیشنهادی گفته است این کابینه را هاشمی چیده و او در حال انتقام‌گرفتن از اصلاح‌طلبان و مجلس‌ششمی‌هاست.

سهم خواهی عبدالحمید در جمهوری اسلامی!
روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از سایت العربیه نوشت: مولوی عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه گفت: "آنچه در کابینه روحانی جایش خالی بود، حضور اهل سنت بود، با وجود اینکه در میان اهل سنت افراد توانمند و واجد الشرایط زیادی وجود دارد. با وجود تلاشهای بسیار ما و نمایندگان مجلس که درخواست کرده بودیم حداقل 2 وزیر اهل سنت در کابینه معرفی شوند، اما نزدیکان ایشان بر این باور بودند که در صورت معرفی وزیر اهل سنت از سوی دکتر روحانی، این امر با مخالفت مجلس روبرو خواهد شد. با این حال ما گفتیم که آقای روحانی وزیر اهل سنت به مجلس معرفی کند و از وزرای خود نیز با قدرت دفاع کند؛ اگر مجلس با آنان مخالفت کرد، گناه آن بر گردن مجلس است.

خوشچهره گزینه جدید ریاست بانک مرکزی

گروه سیاسی: شنیده ها حاکی است دکتر خوش چهره اقتصاددان برجسته کشور یکی از گزینه های جدی دولت برای ریاست بانک مرکزی است. گفته شده خوش چهره در جلسه ای اعلام کرده برنامه های متعددی برای ایجاد تحول در نظام پولی وبانکی کشور وکاهش نرخ تورم به دولت ارایه خواهد داد.

تلاش کارگزارن برای نفوذ در دستگا های اقتصادی

تیمی از کارگزاران تکنوکرات مأموریت یافته است به هر قیمت ممکن اعم از تطمیع، تخریب و لابی بر نمایندگان و وزیر پیشنهادی، مدیریت شستا را که یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های اقتصادی کشور است به دست آورند.

معاونان احمدی نژاد و تلاش برای رای اوردن وزرای روحانی

برخی معاونان پارلمانی دولت احمدی‌نژاد با چرخشی 180 درجه‌ای این روزها سخت در تلاش برای رای آوردن وزرای پیشنهادی حسن روحانی هستند. این معاونان با رایزنی‌های گسترده و دادن وعده‌های رنگارنگ درصددند نماینده شاخصی از مجلس در مخالفت با وزرای پیشنهادی سخن نگوید.

کابینه امنیتی

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است که کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، کابینه ای امنیتی است چون اکثر وزرای پبیشنهادی از افراد امنیتی هستند.روح الله حسینیان در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی از کابینه پیشنهادی حسن روحانی گفت: الحمدالله این کابینه خیلی کابینه امنیتی است و اکثر وزرای پیشنهادی امنیتی هستند به جز وزیر پیشنهادی اطلاعات که یک شخصیتی مذهبی و سیاسی است.حسینیان در عین حال با این پیش بینی که 80 درصد کابینه رای می آورد گفت: مابقی افرادی که از کابینه پشنهادی مجلس رای نمی آورند آنهایی هستند که در مجلس صحبتهایی کردند و با فتنه زاویه نگرفته اند، این باعث شده که احتمالا آنها در صحن علنی رای نیاورند.

فروش ساختمان ملی المپیک به یک آقازاده

این روزها اخباری مبنی بر فروش خارج از ضوابط و مقررات قانونی ساختمان سابق کمیته ملی المپیک به گوش می‌رسد. گفته می‌شود این ساختمان به قیمت پایین‌تر از بازار به فرزند یکی از مسؤولان فروخته شده است. کمیته چهارنفره‌ای برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است. خسروی‌وفا از نخستین کسانی بود که پرده از این معامله غیرقانونی برداشت.

اظهارات مشایی در مورد رد صلاحیتش

اسفندیار رحیم مشایی در حالی که کمتر از چند روز از حضور حسن روحانی در پاستور می گذرد ، اولین اظهارات خود را درمورد مسایل انتخاباتی مطرح کرده است.به گزارش خبرگزاری آریا اسفندیار رحیم مشایی در جمع تعدادی از فعالان رسانه که غالبا حامی گفتمان بهار بودند در پاسخ به سوال یکی از افراد حاضر در جمع مبنی بر اینکه پس یعنی از قبل می دانستید که رد صلاحیت می شوید؟! گفت: حالا می پرسند شما چرا آمدی؟ دو فرض داشت. یک فرض این بود که تایید نشویم و یک فرض هم تایید شدن بود. من قبول دارم که این یک ریسک بود. ما ناچار از پذیرش ریسک بودیم و راه دیگری نداشتیم. اگر تایید می شدیم با رای بالایی هم انتخاب می شدیم.وی تصریح کرد: من به اتفاق آقای احمدی نژاد خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتیم؛ با دو امضا. اعلام امادگی کردیم. از اینکه چنین اتفاقاتی افتاده نیز عدم رضایت خود را اعلام کردیم. ولی حتی این موضوع را در آن شرایط آشکار هم نکردیم تا رهبری تحت فشار قرار نگیرند.مشایی گفت: بعضی ها به ما می گویند چرا شما (در زمان رد صلاحیت) حرفی نزدید؟ چیزی نگفتید؟ خب چه حرفی باید می زدیم؟ حتی در قانون اعتراض هم پیش بینی نشده! جالب است واقعا! خیلی جالب است!  حتی چیز قشنگتری رخ داده و گفتند ما اصلا کسی را رد صلاحیت نکردیم که!! (خنده حضار) بلکه احراز نشده. اخیرا هم یک مصاحبه کردند و گفتند "فلانی که اصلا از قبل رد شده بود!

ادعا درباره توافق سری ایران – زیمبابوه
قدس آنلاین: روزنامه تایمز در فضاسازی جدید علیه ایران مدعی شد زیمبابوه با نقض تحریم های بین المللی توافقی سری را برای تامین اورانیوم ایران امضا کرده است.

ویدیوی شکنجهی گروگان ایرانی توسط سلفیها از یوتیوب حذف شد

سه روز پیش، ویدئویی از سوی شبکه ای ناشناس در یوتیوب منتشر شد که در آن دیده می شود یک ایرانی دستگیر شده به نام سعید، مورد توهین نژادی و اذیت و آزار قرار می گیرد.شبکه ای که این ویدئو را در ابتدا منتشر کرد نام فامیل این گروگان را «شربو» خوانده است که به نظر نامی واقعی و یا درست نمیرسد. این ویدئو امروز صبح توسط یوتیوب از کانال اصلی ای که منتشر شده بود به علت سخنان نفرت پراکن کانال منتشر کننده آن، پاک شد.

کانال منتشر کننده اصلی این ویدئو کانالی است که حدود 3 روز از تاسیس آن می گذرد. عنوانی نیز که برای این ویدئو انتخاب شده است، عنوانی نژادپرستانه و توهین آمیز است.

از نحوه گفتگو و صبحت هایی که افراد گروگان گیر با ایرانی دستگیر شده دارند. به نظر می رسد این افراد از گروه های سلفی و یا سنی تندرو منطقه حلب باشند.  چرا که بیش از اینکه ملیت ایرانی گروگان آنها برایشان مهم باشد، نسبت به مذهب تشیع او حساسیت از خود نشان می دهند و او را «رافضیو سگ می خوانند.. فرد گروگان گیر از ایرانی گروگان گرفته شده می خواهد تا پای او را ببوسد که ایرانی گروگان گرفته شده از این کار سرباز می زند.

 

اخبار کوتاه:

* عصر جمعه شبکه 3 سیما فیلم سینمایی «چک» را پخش کرد که جز وهن خانواده‌های مذهبی چیز دیگری نبود. در این فیلم، دو پدر که هر دو ظاهر مذهبی دارند، به فرزندانشان سخت می‌گیرند و آنان را درک نمی‌کنند! پدر دختر به‌گونه‌ای و پدر پسر به‌گونه‌ای دیگر. دگم و بسته بودن و برخوردهای نامناسب پدر دختر و درک نکردن و مشکوک بودن پدر پسرش به فرزندش و... از نمونه‌های قابل‌تأمل این فیلم بود که متأسفانه بدون توجه به این نکات، پخش شد!

* گروه موسوم به «دانشجویان انقلابی» با ارسال نامه‌ای به دکتر روحانی نوشتند: شما در بحبوحه انتخابات از حل صد روزه مشکلات سخن به میان آورده‌اید و اما بعد از انتخابات این کار را با چند سال تلاش هم مشکل دانسته‌اید!

در این نامه همچنین آمده است: در سخنرانی‌ها، شما به‌صورت مداوم از اعتدال سخن گفته‌اید. امید است که بنا بر گفته‌های انتخاباتی خود، بر این اصل بمانید و از ورود به عرصه و فرایند سیاسی‌کاری و تقسیم منابع در میان دیگر احزاب خودداری کنید. آن‌ها نوشته‌اند: امیدواریم که این مورد از این دولت به دور بوده و مشی اعتدال را بنا بر همه‌بندی سیاسی و سرهم‌بندی سیاسی قلمداد نکرده و  اصول اساسی را که استقلال از وابستگی حزبی و مردمی بودن است، رعایت کند.

 *در جلسه‌ای که در دفتر روزنامه «ایران» با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا صادق از نزدیکان حسن روحانی برگزار شد، «محمدتقی روغنی‌ها» به‌عنوان سرپرست مؤسسه فرهنگی، مطبوعاتی ایران منصوب و از خدمات «حنیف حسین ستاریان» تقدیر شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و مدیرعامل ایرنا، اعضای هیئت امنای مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران را تشکیل می‌دهند.

 * «مایکل مورل» معاون رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا(سیا) ترکیب جنگ داخلی در سوریه، با احتمال دستیابی تروریست‌های القاعده به سلاح‌های خطرناک در جریان سقوط حکومت بشار اسد را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی ایالات متحده دانست. وی همچنین نسبت به تبدیل شدن جنگ سوریه به مهم‌ترین تهدید امنیت ملی آمریکا هشدار داد و افزود: برکناری اسد و به قدرت رسیدن القاعده و دسترسی به سلاح‌های شیمیایی و تجهیزات پیشرفته سوریه، پناهگاه امن دیگری - همچون پاکستان - برای تروریست‌ها خواهد ساخت. مرد شماره دو سیا در حالی این هشدارها را می‌دهد که کشورهای غربی و عربی، مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح شورشیان و گروه‌های تروریستی سوریه هستند.

 * صدها نمازگزاری که در اولین روز از عید فطر در «الازهر» مصر تجمع کرده بودند تا نماز عید به جای آورند، از نحوه نماز خواندن «محمد البرادعی» معاون امور بین‌الملل رئیس‌جمهور موقت مصر غافلگیر شدند؛ زیرا وی همانند شیعیان نماز خواند؛ این در حالی است که البرادعی سنی است. هنگامی که نماز وی تمام شد، برخی از حاضران از البرادعی پرسیدند: آیا شیعه شده‌ای؟ وی در پاسخ به آن‌ها گفت: من از نظر اعتقادی شیعه هستم و از نظر هویت سنی و نیازی به انکار عقیده‌ام وجود ندارد. البرادعی به‌تازگی نیز در شبکه اجتماعی توئیتر خود در واکنش به درخواست گروه‌های سلفی برای ممانعت از ورود گردشگران ایرانی به مصر گفت: مصر با نبود عقل و عدم قبول دیگری پابرجا نمی‌ماند.

*یکی از وزرای پیشنهادی که در آشوب‌های سال 78 دستگیر شده است در پاسخ به علت دستگیری خود گفته بعد از حادثه کوی دانشگاه از بنده دعوت برای حضور در جلسه‌ای شد و من به اتفاق 70 نفر دیگر دستگیر شدم و هنوز هم علت آن بازداشت را نمی‌دانم.
*
عدم به‌کارگیری محمدرضا عارف، محمد شریعتمداری و مجید انصاری در کابینه حسن روحانی همراه با کنار گذاشتن طیف گسترده‌ای از اعضای مجمع روحانیون، حزب اعتماد ملی، حزب مشارکت، سازمان مجاهدین و طیف افراطی حزب کارگزاران باعث تشدید اختلافات و دلخوری‌ها در جناح فتنه و اصلاح‌طلب شده است.

*
برخی کارشناسان با اشاره به اقامت فرزندان برخی از وزرای پیشنهادی در خارج کشور، از این امر به عنوان یک نقطه منفی امنیتی نام برده و معتقدند باید روی این امور و همچنین تابعیت‌های دوگانه دقت لازم شود.

*
وزیر خارجه لیبی اعلام کرده به طور متوسط روزانه 50 لیبیایی عضو القاعده در نبردهای سوریه کشته می‌شوند. جبهه النصره به هر یک از فرماندهان لیبیایی ماهانه تا 300 هزار دلار پرداخت می‌کند.

*
تحلیل‌گران منطقه با اشاره به طرح تعطیلی سفارتخانه‌های آمریکا و کشورهای غربی در کشورهای منطقه معتقدند این طرح بهانه‌ای برای واردات تجهیزات جدید شنود و جاسوسی و اعزام نیروهای بیشتر به بهانه حفاظت از سفارتخانه‌های غربی است.

*
کارشناسان منطقه با اشاره به فعالیت مستمر دانشگاه‌ها، سینماها، ساخت سریال‌های تلویزیونی و اجرای تئاتر و موسیقی در دمشق و شهرهای مهم سوریه طی دو سال گذشته، این موضوع را دلیلی بر ریشه خارجی داشتن ناامنی‌ها در سوریه می‌دانند و معتقدند مگر می‌شود ریشه اعتراضات سوریه را مردمی دانست اما برای یک روز هم کلاس درس دانشگاه‌ها که معمولاً به عنوان کانون اعتراضات مردمی عمل می‌کنند تعطیل نشده باشد؟

*شنیده‌ایم با توجه به اتمام مأموریت 40 تن از سفرای جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام روحانی در روزهای پایانی دولت دهم از دکتر احمدی نژاد خواسته بود از انتصاب سفیران جدید خودداری کند.

 

https://shoma-weekly.ir/Va167p