گفته می‌شود که...

کتاب «عمویم سلیمانی» در ونزوئلا به چاپ سوم رسید/خبرگزاری روسی: ماجراجویی با ایران به نفعتان نیست/گزارش تخلفات بورسی روی میز رئیس قوه قضاییه قرار گرفت/قطر: کشورهای عربی با ایران وارد گفت‌وگو شوند/پیشنهادهای بن‌سلمان برای جلب نظر بایدن و فشار بر ایران!/اشتباه املایی 500 هزار دلاری! و ...

کتاب «عمویم سلیمانی» در ونزوئلا به چاپ سوم رسید

هم‌زمان با برگزاری مراسم بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ونزوئلا،‌ طی مراسمی با حضور مسئولان شهری کاراکاس پایتخت این کشور کتاب «عمویم سلیمانی» رونمایی شد. این کتاب منتشر شده به زبان‌های اسپانیایی و فرانسوی، طی دو هفته گذشته، سه بار در منطقه آمریکای لاتین تجدید چاپ شده است و تاکنون در کشورهای کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا عرضه شده است.

نامزد نهایی اصلاح‌طلبان!

محمدصادق کوشکی گفت: «‌اصلاح‌طلبان یک بار با یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب به نام خاتمی قدرت را در اختیار می‌گیرند، بار دیگر با یک نامزد میانه به نام حسن روحانی و این‌بار هم می‌خواهند با یک نامزد کاملا غیراصلاح‌طلب به نام علی لاریجانی وارد میدان شوند. آنها حتی اگر بدانند با یک نامزد کاملا اصولگرا که به اصولگرایی هم مشهور است می‌توانند به قدرت برسند و در دولت جایی داشته باشند، حتما از او حمایت می‌کنند.»
نظر مردم آمریکا راجع به کشورشان

نتایج یک نظرسنجی معتبر در آمریکا نشان می‌دهد؛ 83 درصد از جمهوری‌خواهان و 78 درصد از دموکرات‌ها و درمجموع 79 درصد از مردم آمریکا (چهارپنجم آمریکایی‌ها) معتقدند که این کشور در حال فروپاشی است. همچنین 22 درصد دموکرات‌ها، 19 درصد مستقلین، 7 درصد جمهوری خواهان (به‌صورت کلی 17 درصد پاسخ‌دهندگان) گفته‌اند به آمریکایی بودنشان افتخار نمی‌کنند.

شکایت از روحانی به صحن مجلس کشیده شد

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: «حاجیدلیگانی، نماینده شاهینشهر به علت استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ قوانین مصوب مجلس در ۱۳ مورد شکایتی را مطرح کرده بود. معاون پارلمانی رئیسجمهور، در جلسه به دفاع پرداخت اما اعضای کمیسیون توضیحات وی را قانعکننده ندانستند و بنا شد تا گزارش شکوائیه برای رأی‌گیری به صحن علنی ارسال شود».
انتقاد قالیباف از جزئیات نامشخص بودجه شرکت
های دولتی

رئیس مجلس در نقد بودجه‌ریزی دولت به سازوکار نامعلوم درآمدها و هزینه‌کردهای شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه، گفت: «2.460 هزار میلیارد تومان مجموع بودجه عمومی کشور است، اما از این مقدار، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت یکجا به‌عنوان بودجه شرکتهای دولتی کنار گذاشته شده است؛ خب بگویید این شرکتها چه کسانی هستند و جزئیات این بودجه چیست؟».

تداوم شخصیت‌سازی‌ اصلاح طلبان برای انتخابات 1400

روزنامه آرمان، در گزارشی به دلایل جدید خود برای رئیس‌جمهور شدن سید حسن خمینی پرداخته و نوشته است: «هرروز یک نام به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاحات برای انتخابات 1400 مطرح می‌شود. روزی جهانگیری، روزی ظریف و روزی دیگر حتی از لاریجانی سخن به میان می‌آید؛ اما یک نام بیش از همه موردتوجه است و آن‌هم آیت‌ا... سید حسن خمینی است. بی‌تردید سید حسن خمینی افکار اصلاح‌طلبانه دارد که انکارشدنی نیست و از سوی دیگر نمی‌توان قرابتی میان منش او با اصولگرایان تندرو و دلواپس یافت. همچنین روابط نزدیک و خوبی با رهبر جریان اصلاحات دارد و به‌کرات از یکدیگر حمایت کرده‌اند». این رسانه جریان اصلاحات می‌افزاید: «از کلام سید حسن خمینی مشخص است که او استقامت و صبوری آیت‌ا... هاشمی را الگوی خود قرار داده است. درست است که آیت‌ا... هاشمی تکرار نشدنی است اما از اظهارات و رفتارهای سید حسن خمینی چنین برمی‌آید که اشبه به آیت‌ا... هاشمی است!». این نوع شخصیت‌سازی‌ها، با اتصال افراد به چهره‌های معروف اصلاحات که پرونده عملکردی همان‌ها نیز محل بحث است، دوای مشکلات کشور نیست، بلکه به نظر می‌رسد راهکار اساسی، معرفی چهره‌هایی با سوابق مدیریتی در بخش‌های اجرایی و دارای برنامه مدون در بخش‌های مختلف، بخصوص در حوزه اقتصادی است.

خبرگزاری روسی: ماجراجویی با ایران به نفعتان نیست

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با طرح این سؤال که رزمایش سپاه ایران در آستانه پایان رسمی دوران ریاست جمهوری ترامپ و تهدید حمله احتمالی چه پیامی دارد؟ نوشت: «نکته بسیار مهم در این رزمایش‌ها این است که ایرانی‌ها تلاش کردند رزمایش‌ها را با پیغام‌های ارزشمندی همراه کنند. اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تونل‌های زیرزمینی خود در چند صد متری زیرزمین را نمایش دهند، این پیغام را دارد که ایران توانمندی آن را دارد که پاسخی باورنکردنی به دشمن بدهد. طبق تحلیل کارشناسان متخصص، وقتی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود یک هزار پهپاد را در مانور خود هم‌زمان به پرواز درمی‌آورد، یعنی ایرانی‌ها توانسته‌اند به فناوری الکترونیکی فوق‌العاده پیچیده دست یابند. اسرائیل مدعی فناوری‌های پیشرفته که بزرگ‌ترین منابع درآمدش همان تولیدات الکترونیکی و پهپادها می‌باشد، در هیچ مانوری نتوانسته بیشتر از ده، دوازده پهپاد را هم‌زمان به میدان بیاورد. قطعاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف قرار دادن یک هدف نزدیک ناو نیمیتز که حدود 1800 کیلومتر از ایران دورتر بود، خواستند این پیغام را به آمریکایی‌ها بدهند که حتی اگر ناو شما دو هزار کیلومتر دورتر هم باشد، اگر تهدیدی برای ایران تلقی شود به‌راحتی هدف موشک‌های ایرانی قرار خواهد گرفت. متخصصین نظامی به‌خوبی می‌دانند منهدم کردن یک هدف با فاصله 1800 کیلومتری و آن‌هم در وسط دریا چه معنایی دارد. این یعنی ایرانی‌ها می‌توانند هر نقطه‌ای در اسرائیل و یا دریای سرخ و یا دریای مدیترانه و یا دریای عمان و یا ... را درون دریا هدف قرار دهند، اهداف زمینی و هوایی بماند. این پیغام سپاه پاسداران این بار برای کل سنتکام که عرب‌های متحد آمریکا و اسرائیل هم امروزه جزو آن شده بسیار واضح است، ماجراجویی به نفعتان نخواهد بود.
گزارش تخلفات بورسی روی میز رئیس قوه قضاییه قرار گرفت
«قاضی‌زاده» نماینده مجلس گفت: «در آخرین جلسه با آیت‌الله رئیسی گزارش تخلفات در بازار سرمایه را ارائه کردم که ایشان با ابراز تأسف از زیان‌های وارد شده به مردم، خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته در بازار سرمایه شد. این گزارش تهیه شد و امروز طی نامه‌ای به رئیسی تقدیم کردم».

قطر: کشورهای عربی با ایران وارد گفت‌وگو شوند

وزیر امور خارجه قطر که منطق مصالحه و اخوت جمهوری اسلامی ایران را در شرایطی که به دلیل تیره شدن روابط این کشور با عربستان سعودی، هیچ کشور عربی حاضر به همکاری با این کشور نبودند، به‌خوبی لمس کرده است، از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خواست با ایران گفت‌وگو کنند.

پیشنهادهای بن‌سلمان برای جلب نظر بایدن و فشار بر ایران!

اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی از آن است که «محمد بن‌سلمان» در این گفتگو ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آینده خود با توجه به روی کار آمدن دموکرات‌ها، پیشنهادهایی در ازای وساطت «امانوئل مکرون» میان او و تیم «جو بایدن» و همچنین تشدید فشارهای پاریس بر تهران مطرح کرده است. امروز در حالی برخی از رسانه‌ها از تماس تلفنی ولیعهد رژیم سعودی با رییس جمهور فرانسه خبر دادند که درباره جزئیات این گفتگو گزارشی منتشر نشد. ولیعهد سعودی که با شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات اخیر از یک سو و احتمال بسیار حذف «بنیامین نتانیاهو» از رأس هرم قدرت در رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، حامیان اصلی خود را از دست رفته می‌بیند، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع اتصال حلقه اپوزیسیون داخلی عربستان با تیم بایدن شود. بن‌سلمان در این تماس تلفنی، به مکرون پیشنهاد داده که در صورت راضی کردن بایدن به ادامه مسیر کنونی روابط واشنگتن ـ ریاض و منصرف کردن او از پشتیبانی «محمد بن‌نایف» و تیمش، ضمن کمک مالی به الیزه برای جبران بخشی از خسارات اقتصادی ناشی از کرونا، قراردادهای تسلیحاتی جدیدی را با فرانسه منعقد کند.

اندیشکده آمریکایی: ایالات‌متحده، یک عامل خطر برای سیستم بین‌المللی

اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به قلم «اما اشفورد» نوشت: «چه می‌شد اگر روزنامه‌نگاران در مورد سیاست‌های آمریکا هم به همان شکلی مطلب می‌نوشتند که در مورد سایر کشورها مطلب می‌نویسند؟ تصاویری که از حمله طرفداران ترامپ به کنگره منتشر شدند، یادآور بوریس یلتسین روی یک تانک، بهار عربی یا خیابان‌های ونزوئلا بودند. برای کسانی که در سراسر دنیا شاهد این اتفاقات بودند، آمریکا به چیزی تبدیل شده بود که رهبرانش بارها آن را محکوم کرده بودند؛ یک دموکراسی ضعیف که حین انتقال قدرت از یک رهبر به رهبر دیگر قادر به جلوگیری از وقوع خشونت و خونریزی نیست». این اندیشکده آمریکایی می‌نویسد: «شورش‌های آمریکا دو مشکل مهم سیاست خارجی آمریکا را شدّت بخشید. اول، این احتمال را که سایر دولت‌ها نسبت به انجام تعهدات یا همکاری عمیق با آمریکا محتاطانه رفتار کنند را افزایش می‌دهد. دوم، این احتمال را که سایر کشورها آمریکا را به‌جای یک تثبیت‌کننده، به‌عنوان یک عامل خطر در سیستم بین‌المللی در نظر بگیرند را افزایش می‌دهد. از ماه‌ها پیش، ایالات‌متحده به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاست پارتیزانی در واکنش نسبت به بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ دچار مشکل شده است. بااین‌حال، آشوب‌های واشنگتن شوک بزرگی به این کشور بود و آثار ماندگاری بر جای خواهد گذاشت».

اشتباه املایی 500 هزار دلاری!

در حالی که بر اساس ابلاغیه اواخر مهرماه هیئت دولت به مسئولان اقتصادی کابینه، مبلغ مربوط به حق عضویت سال 1399 ایران در گروه مشاورین بین المللی تحقیقات کشاورزی، صفر اعلام شده است، یک مسئول در نهاد ریاست جمهوری در نامه جدید خود به مخاطبان فوق، اعلام کرده در این خصوص اشتباه لغوی رخ داده و کشورمان باید 500 هزار دلار بابت عضویت وزارت جهادکشاورزی در این نهاد به صورت سالانه بپردازد.
ثمره تحریم‌های سنگین آمریکا
!

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یادداشتی نوشت: «تجربه حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا هرچه نداشت این تجربه را برای طیف غرب دوست در ایران داشت که در دنیایی که هرلحظه می‌تواند «تیغ در کف زنگی مست» باشد، به چه میزان توان دفاعی، حیاتی و ناموسی است. دولت ترامپ ثابت کرد که دنیای امروز و فردا صرفاً دنیای گفتمان‌ها نیست و اساساً بدون اتکای به توان دفاعی، فضایی برای گفت‌وگوی عادلانه وجود ندارد. موضوع تسلیحات و خرید جنگ‌افزارها ازجمله حوزه‌هایی بوده است که در طی 4 دهه گذشته بیشترین تحریم‌ها و سخت‌گیری‌ها نسبت به آن صورت گرفته است؛ اما امروز و در رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌خوبی دیدیم که اتکای به درون در دل آتش تحریم، باغی از درختان اقتدار را به ثمر نشانده است. قدرت هوشمند موشکی و پهپادی امروز ایران، ثمره تحریم‌های سنگین آمریکایی‌هاست». وی در ادامه نوشت؛ «آنچه مهم است آن است که این توانمندی‌ها جزو مسائل ناموسی انقلاب و ایران اسلامی محسوب می‌شوند. ما برای دفاع از مردمانمان در برابر یاغی‌هایی همچون ترامپ قطعاً منتظر چراغ سبز پایتخت‌های اروپایی نخواهیم بود. خوشبختانه امروز هم حتی کسی به ذهنش خطور نمی‌کند که این قدرت ملی را روی میز مذاکره با دشمن قرار دهد».
آماده‌باش کامل در سراسر آمریکا

تمام ساختمان‌های کاپیتول (ساختمان‌های قانون‌گذاری و فدرال) در 50 ایالت آمریکا بعد از ادامه تهدید گروه Boogaloo Boys به رژه نظامی، به حالت آماده‌باش درآمدند. جنبش ضدحکومتی بوگالو بویز دست به برنامه‌ریزی برای تجمع مسلحانه در پایتخت و 50 ایالت زده است. این گروه در خیابان‌های دی سی حضور دارند و برای انجام این رویداد اصرار دارند. دست‌کم 7000 سرباز در دی سی حضور دارند و تا مراسم تحلیف تعدادشان به 25 هزار خواهد رسید. مقامات، دستگاه‌های مخصوص در اطراف محل برگزاری تحلیف نصب کرده‌اند. تگزاس، کنتاکی و ویرجینیا ساختمان‌های کاپیتول خود را از بیم حملات احتمالی بسته‌اند.

آلمان: اینستکس تا حد زیادی بی‌اثر بوده است

وزارت امور خارجه آلمان اعتراف کرد: «سازوکار مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در دو سال پیش تاکنون فقط یک مبادله موفقیت‌آمیز از طریق آن انجام شده است».

صنعا: یمن امن نباشد، عربستان هم امن نخواهد بود

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: «کسانی که جنگنده‌های خود را به‌قصد کشتار غیرنظامیان یمنی و ویران کردن شهرها و روستاهای ما می‌فرستند، از ما توقع فرستادن گل و کبوتر صلح نداشته باشند. امنیت عربستان سعودی در مقابل امنیت یمن و ملت آن است؛ یمن آزمایشگاه یا محل تمرین جنگنده‌ها و خلبان‌های سعودی نیست.

تحولی جدید در موشک‌های ایرانی

تحول جدید در رزمایش پیامبر اعظم جمع بین توان جدید موشکی و پهپادها و نیز استفاده از فناوری هوش مصنوعی بود. پهپادهای جنگی و تهاجمی به فناوری پیشرفته کنترل و رصد و هوش مصنوعی در هدف قرار دادن با شلیک موشک‌های بالستیکی، مجهز می‌شوند و همین موشک‌ها نیز بعد از مستقر شدن در زمان مناسب، برای تثبیت و پرتاب به کمتر از دقیقه زمان نیاز دارد و در ارتفاعات مختلف به سمت اهداف مشخص پرواز می‌کند.

زنگنه استراتژی نظام را تعیین نمی‌کند!

«مجتبی رضاخواه» عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درباره سخنان وزیر نفت مبنی بر اینکه صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در بودجه را به این شرط نوشتیم که نظام برود و تحریم‌ها را بردارد، اظهار داشت: «مجلس بودجه را با این هدف تغییر و اصلاح می‌کند که درواقع این سوءاستفاده‌ها قابل انجام نباشد. در این شکی نیست که آقایان دنبال مذاکره هستند ولی آقای زنگنه استراتژی نظام را در این موارد تعیین نمی‌کند و این جزء مواردی می‌باشد که در اختیار رهبری است. ایشان هم خیلی صریح فرمودند که برای بازگشت به برجام هیچ مذاکره‌ای در کار نیست و آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد و به برجام بازگردد و خسارت مشکلاتی که در این مدت برای ایران ایجاد شده را بپردازد». وی در ادامه با اشاره به دو سقفی بستن بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: «مجلس بودجه را دو سقفی بسته، به این مفهوم که 1.5 میلیون بشکه نفت برای سقف اول بودجه در نظر گرفته شده و این یعنی کاهش وابستگی بودجه به نفت و حالا اگر واقعاً دولت توان فروش 2.3 میلیون بشکه را دارد، مجلس جلوی دولت را نمی‌گیرد و این کار را انجام دهد.
اردوغان در رؤیای ارتش توران

«سانایدین»، کارشناس راهبردی ترکیه مدعی شد که اردوغان درصدد تشکیل ارتش مشترک با کشورهای ترک‌زبان است و در اکتبر سال ۲۰۲۱ تشکیل ارتش توران را اعلام خواهد کرد.
دستور دولت برای ثبت خاطرات برجام وکرونا!

یک مسئول مهم دولتی در نامه خود به تعدادی از اعضای کابینه، از آن ها خواسته است با همکاری مراکز علمی، دولتی و خصوصی و با مشارکت دستگاه های اجرایی، ضمن شناسایی و احصای مصادیق میان بخشی و دارای اهمیت در سطح ملی، برای ثبت و حفظ سوابق و تجارب در زمینه هایی چون مذاکرات هسته‌ای، مبارزه با بیماری کرونا، مبارزه با فقر و توسعه دولت الکترونیک اقدام کنند.

پیشرفت ۹۵ درصدی صحن حضرت زهرا (س) در نجف

صحن حضرت زهرا در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) بزرگ‌ترین پروژه عمرانی ایران در اعتاب مقدسه عراق با زیربنای ۲۵۰ هزار مترمربع است که به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است.

جابجایی مرزهای خرافه‌گرایی توسط بی‌بی‌سی

اخیراً بی‌بی‌سی فارسی در اینستاگرام نوشت: «مرلینا، ملکه کلاغ‌های برج لندن و یکی از ۶ کلاغی که همیشه در این برج نگهداری می‌شود، ناپدید شده و احتمالاً مرده است». مطابق افسانه‌های انگلیسی، همیشه باید حداقل ۶ کلاغ در برج لندن نگهداری شود وگرنه موجب سقوط تاج‌وتخت بریتانیا خواهد شد. «کلاغ‌دار اعظم» برج لندن در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی اطمینان داده که باوجود مرگ مرلینا، همچنان ۶ کلاغ ساکن برج هستند، چون همیشه برای محکم‌کاری یکی دو کلاغ اضافی در برج نگهداری می‌شوند. اینکه دربار ملکه انگلیس «کلاغ‌دار اعظم» دارد، یعنی بخشی از مالیات مردم صرف حقوق کلاغ‌دار و امکانات نگهداری از چند کلاغ به دلیل یک ‌خرافه پوچ می‌شود! این حجم از اعتقاد به خرافات نزد حاکمان بریتانیا و انتشار چنین گزارشی در بی‌بی‌سی فارسی در حالی است که تمسخر و حمله به اعتقادات دیگران به‌ویژه طیف‌های مذهبی و متهم کردن آنان به خرافه‌گرایی و خرافه‌پرستی، همواره جزء اصول ثابت این شبکه بوده است.
اقدام عجیب امارات علیه سردار آزمون

سرمربی زنیت اعلام کرد، مهاجم ایرانی اش به دلیل مشکلات ویزا نتوانست در اولین جلسه تمرین تیم در دبی شرکت کند. سرگی سیماک سرمربی زنیت سن پترزبورگ از دلیل غیبت سردار آزمون مهاجم ملی پوش کشورمان در اولین جلسه تمرینی اش در دبی این طور گفت: آزمون به دلیل مشکلات دو کشور ایران و امارات و سختی صدور ویزا نتوانست ما را در اولین تمرین همراهی کند. وی افزود: او ویزای خود را گرفته و امشب یا فردا به ما ملحق می‌شود.


محسن هاشمی قصد نامزدی در انتخابات
۱۴۰۰ را دارد؟

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با تاکید بر علاقه اصلاح‌طلبان برای حضور انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارم.محسن هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این انتخابات برای ایران پیش‌ روی بسیار مهم است و باید احزاب قوی با ارائه برنامه مشخص برای انتخابات ۱۴۰۰برنامه ریزی کنند.رییس شورای شهر تهران افزود: اصلاح طلبان باید از ایران و آینده تصویر سازی کنند. برنامه های خود را به مردم بگویند و روشنگری کنند و تیمی را معرفی کنند که بتواند این برنامه را اجرا کنند.یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم و مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد..

مجلس به دنبال تک‌نرخی کردن ارز در بودجه

«سید شمس‌الدین حسینی» رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق مجلس می‌گوید: «دولت از مجلس خواسته است که به نرخ ارز ورود پیدا نکنیم و مجلس به او اجازه دهد که یک سیستم چند نرخی باشد و برای کالاهای مختلف و افراد مختلف قیمت‌های تبعیض‌آمیز و چندگانه ارز را اعمال کند ولی مجلس گفته است خیر؛ ما یک نرخ را می‌پذیریم. راه برای فروش بیشتر نفت باز است و راه برای کنترل نرخ ارز باز است و ما از این بابت نگرانی نداریم؛ اما موافق نیستیم ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به افراد خاص به نام مردم داده شود. نمی‌توانیم تحمل کنیم که در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ هم عین سال ۱۳۹۷ و ۹۸ قصه پر غصه مفقود شدن و بی‌ثمر ماندن ارزهای ۴۲۰۰ تومانی تکرار شود».
محیط زیست خوزستان: وجود فاضلاب در آب شرب اهواز تایید شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به مسائل مطرح درباره اختلاط آب شرب و فاضلاب، با اشاره به آزمایش آب شرب در ۹ نقطه اهواز توسط آزمایشگاه محیط زیست خوزستان، تصریح کرد: این مساله وظیفه قانونی محیط زیست نبوده اما این نمونه‌برداری‌ها انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد غیر از یک مورد در منطقه پردیس اهواز (که موضوع خاصی بوده) بقیه مناطق آلودگی خاصی نداشتند. وی ادامه داد: اختلاف نظر درباره ادغام آب شرب و فاضلاب همیشه میان بهداشت و آبفا وجود داشته و در آخرین جلسه شورای سلامت مقرر شده بود که کارگروه داخلی میان این دو دستگاه برای هماهنگی در نمونه‌برداری‌ها انجام شود

ممنوعیت تبلیغ سلاح در فیسبوک

تبلیغ سلاح و تجهیزات حفاظتی در فیسبوک تا 2 روز بعد از تحلیف بایدن ممنوع شد. شرکت فیسبوک اعلام کرد تبلیغات برای لوازم جانبی سلاح و تجهیزات حفاظتی در آمریکا را دست‌کم تا 2 روز پس از تحلیف جو بایدن در 20 ژانویه، ممنوع می‌کند. این شبکه اجتماعی به دنبال حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا در 6 ژانویه، اعلام کرد اکنون تبلیغات برای تجهیزاتی مانند ضامن اسلحه، جلیقه و غلاف اسلحه را در آمریکا منع می‌کند.

مجازات کرونایی‌های لجباز

مقامات در توکیو در حال بررسی پیشنهاد جریمه مالی و حبس برای افراد آلوده به کرونا است که از بستری شدن در بیمارستان طفره رفته و از همکاری با کارشناسان بهداشت و درمان امتناع می‌کنند. این پیشنهاد از سوی دولت سوگا به مجلس ارائه خواهد شد. کرونایی‌های لجوج و فراری از بیمارستان طبق این پیشنهاد یک میلیون ین معادل 9600 دلار جریمه و تا یک سال حبس خواهند شد. همچنین اگر مقامات برای ردیابی کرونا با فرد مورد نظر تماس گرفته و این فرد مانع از ردیابی کرونا شود، تا 4800 دلار هم جریمه می‌شود.

اخبار روزانه:
*
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر رئیس جمهور، مقرر شده ادارات و سازمان های دولتی ،ظرف 90 روز با ایجاد زیرساخت های لازم، امکان مشارکت حداکثری مردم در ساده سازی فرایندهای ارائه خدمات را فراهم کنند و این سامانه به گونه ای برنامه ریزی شود که در صورت رعایت نشدن قوانین و مقررات، با سریع ترین روش ممکن این مشکلات را به نهادهای مربوط گزارش دهند.

*در حالی که شورای عالی اداری در سال 95 دستورالعملی را برای انتخاب و تایید بخشی از بدنه مهم مدیریتی در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی تایید و الزامی کرده بود، به پیشنهاد یک عضو هیئت دولت، قرار است برخی شروط انتصاب در سطوح مدیریت حرفه ‌ای پایه و عملیاتی در نهادهای مذکور، از زمستان امسال به مدت سه سال الزامی نباشد.

*جی وای لی، وارث شرکت سامسونگ الکترونیکس به اتهام پرداخت رشوه به دو سال و شش ماه حبس محکوم شد. دادگاه عالی سئول نخستین بار لی را در سال 2017 پس از افشای نقش وی در رسوایی فسادی که باعث برکناری پارک گوئن های، رئیس جمهور کره‌جنوبی شد، به زندان محکوم کرد. وی که سکاندار اصلی گروه سامسونگ به شمار می‌رود، یک سال در زندان ماند اما در فوریه سال 2018 پس از نصف شدن دوران محکومیتش و معلق شدن آن، از زندان آزاد شد. دادگاه عالی در سال 2019 حکم مذکور را نقض و دستور محاکمه مجدد را صادر کرد.

*نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد تأکید کرد، جمهوری اسلامی ایران برای قضاوت درباره سیاست‌های احتمالی رئیس‌جمهور جدید آمریکا هیچ عجله‌ای ندارد و علی‌رغم تحریم‌های غیرانسانی آمریکا با قدم‌های استوار برای مهار همه‌گیری کووید-۱۹ تلاش می‌کند. مجید تخت روانچی در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ عجله‌ای برای قضاوت درباره سیاست‌های احتمالی جو بایدن رئیس‌جمهور آینده آمریکا ندارد.تخت روانچی در توئیتر نوشت: هم‌اکنون از تهران وارد نیویورک شدم. دولت ما علی‌رغم جنگ اقتصادی که آمریکا علیه مردم ما به راه انداخته است، در مسیر مهار کووید-۱۹ ثابت‌قدم است. آیا دولت بایدن به سیاست غیرانسانی "فشار حداکثری" پایان خواهد داد و به قول‌هایش مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها پایبند خواهد بود؟ ما هیچ عجله‌ای برای قضاوت نداریم.

* در بعضی از مناطق، موقعیت کاری به نحوی است که اگر مواضع انقلابی محض نداشته باشند، بهتر می­توانند کار سازمان را به پیش برند یا بر اوضاع شهر و منطقه خدمت تسلط داشته باشند، آیا در این موارد باید مواضع صریح و شفاف داشت یا طریق احتیاط را در پیش گرفت؟ پاسخ: این نوع از موارد اهم و مهم است که مکلف باید ارزیابی کند و هرکدام اهم باشد بر مهم ترجیح دهد. در جایی که برخورد محتاطانه مؤثرتر از شیوه و روش دیگری باشد، اتخاذ شیوه آرام و با احتیاط عاقلانه­تر به نظر می­رسد.
*
عباس محمدی، مدیر گروه دیده‌بان کوهستانِ انجمن کوهنوردان ایران نوشت: در کشوری که تنوع ذاتی طبیعت، در کنار میراث‌ فرهنگی غنی، می‌تواند بزرگ‌ترین جاذبه‌ گردشگری باشد، عده‌ای فرصت‌طلب با ترویج «گردشگری ماشینی» ادعای ایجاد جاذبه‌ دارند، در حالی که میراث‌های طبیعی ایران بی‌هزینه و فقط با حفاظت می‌توانند درآمدی پایدار و فراوان برای کشور فراهم سازند. یکی از انواع گردشگری ماشینی، کشیدن خط‌های بالابر یا تله‌کابین است که همراه با آن، راه‌اندازی رستوران‌ و جاده‌کشی و شکل‌های گوناگون دیگر از تغییر کاربری زمین پیش می‌آید.
*سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: شایعات اخیر درباره اختصاص 50 لیتر بنزین تشویقی به رانندگانی که قانون منع آمد و شد در ایام کرونا را رعایت کرده‌اند، صحت ندارد. تعداد لینک‌ها برای ثبت‌نام رانندگان در این طرح بسیار است و یک شوخی به نظر می‌رسد زیرا بسیاری از آنها غیرفعال هستند و اگر هم سایتی در این زمینه فعالیت می‌کند، مردم باید توجه داشته باشند که اطلاعات خود را در آن وارد نکنند. سهمیه‌بندی بنزین هیچ‌گونه تغییری نداشته و فعالیت‌های مرتبط با این موضوع از اساس کذب است.
*
نوه علی پروین به صورت رسمی بازیکن پایه‌های پرسپولیس شد. چند ماه پیش عکس‌های والا رضا کبیر نوه علی پروین در تیم پایه‌های پرسپولیس منتشر شد و اضافه وزن و شرایط جسمانی این بازیکن مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. حالا نام او در تیم‌های پایه باشگاه پرسپولیس و رده نوجوانان در سامانه قرارداد بازیکنان رسمی شد!

*فرمانده انتظامی دیلم استان بوشهر گفت: یک محموله آمپول قاچاق به ارزش 4 میلیارد ریال از یک دستگاه خودروی سواری در ایستگاه بازرسی شهید موسوی این شهرستان کشف و ضبط شد. سرهنگ رضا اسماعیلی افزود: ماموران در هنگام بازرسی از این خودرو ، 15 هزار و 800 عدد آمپول «دیکلوفناک سدیم» خارجی فاقد مدارک گمرکی کشف کردند.

*جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان از کشف 645 دستگاه ماینر قاچاق حین استخراج ارز دیجیتال به ارزش 100 میلیارد ریال خبرداد. محمدرضا هاشمی‌فر اظهار داشت: ماموران مطلع شدند فردی در یک کارخانه ریخته‌گری که تعطیل شده اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کند که در این راستا ماموران وارد عمل شدند. در این رابطه پس از هماهنگی‌های لازم یک گروه از ماموران از محل مورد نظر بازرسی کردند که 645 دستگاه ماینر قاچاق حین استخراج ارز دیجیتال کشف شد.

* درصورتی‌که چشم­پوشی از انحرافات و نواقص باعث حفظ اصل نظام شود، آیا این چشم­پوشی واجب است؟ پاسخ: در فرض سؤال، به لحاظ اینکه حفظ نظام از اهم واجبات است، از باب اهم و مهم می­توان چشم­پوشی کرد ولیکن صرف احتمال در نادیده گرفتن اصول جایز نیست.

https://shoma-weekly.ir/pkxRtd