گفته می‌شود که...

کاهش ۳۶ درصدی ازدواج و افزایش 28 درصدی طلاق/خضریان: زنگنه و ابتکار خسارت میلیاردی به بیت‌المال زدند/روزنامه انگلیسی: وقت رفتن آمریکا از عراق فرارسیده است/پشت‌پرده گرانی لوازم خانگی پس از ممنوعیت واردات/افزایش تا ۵۰ درصدی قیمت رب گوجه در یک ماه اخیر/ضربه‌ای که حجاب استایل‌ها به حجاب می‌زنند! و ...

پیشنهاد مجلس به‌جای ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش خبری ساعت 21 رسانه ملی با اذعان به ضعف‌های نظارتی دولت در مدیریت واردات و توزیع کالاهای اساسی با ارز ترجیحی، گفت: «اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، کالاهای اساسی (به‌جز گندم و دارو) با نرخ نیمایی وارد خواهد شد. به دولت پیشنهاد دادیم که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به دهک‌های کم‌درآمد کارت اعتباری بدهد».
سرگردانی لوکس‌های خاک خورده
!

با گذشت چندین سال از ورود و انباشت هزاران خودرو به دلیل مواجهه با ممنوعیت واردات، با وجود صدور مصوبه‌ها و اقدام‌هایی که برای تعیین تکلیف آن‌ها صورت گرفت، همچنان حدود ۲۲۴۹ دستگاه در گمرک مانده است. با این حال به تازگی گمرک ایران طی گزارشی آخرین وضعیت خودرو‌های انبار شده را به وزارت اقتصاد اعلام کرده و خواستار تعیین تکلیف شده است.
قیمت حامل‌های انرژی در 1401

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره برخی ادعاها مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده اظهار داشت: «خیر، چنین تغییراتی نداریم».
کاهش
۳۶ درصدی ازدواج و افزایش 28 درصدی طلاق

گزارش‌های رسمی از روند افزایشی طلاق و کاهش ازدواج در ده سال گذشته حکایت دارد. مرکز آمار ایران طی گزارشی تفصیلی به بررسی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی از سال ۱۳۹۰ تاکنون پرداخته که در بخشی از این گزارش در سرفصل جمعیت و نیروی انسانی آماری از وضعیت ازدواج و طلاق ثبت شده در کشور از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ ارائه شده است. این گزارش نشان می‌دهد که نسبت طلاق به ازدواج طی این سال‌ها از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزایش داشته است که روندی افزایشی طی کرده ولی در سال ۱۳۹۸ در بالاترین نقطه در این دوره یعنی ۳۳ درصد قرار می گیرد ولی در سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. جزئیات دیگری از این آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۰ مجموع ازدواج ثبت شده ۸۷۴ هزار و ۷۰۲ نفر بوده که در سال ۱۳۹۹ به ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ نفر کاهش یافته است. در این بازه زمانی روند ازدواج عمدتا کاهشی بوده اما در سال ۱۳۹۵ اندکی افزایش ازدواج ثبت شده و از حدود ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ به ۷۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر می‌رسد ولی در سال بعد با افت حدود ۱۰۰ هزار نفری مواجه می‌شود. براین اساس، محاسبات نشان می‌دهد که ازدواج در ایران در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته، اما در رابطه با وضعیت طلاق در کشور آمار حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۰، ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ نفر طلاق ثبت شده بود که در سال ۱۳۹۹ به ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ نفر افزایش یافته است. روند تغییرات طلاق نیز عمدتا افزایشی بوده ولی در فاصله ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اندکی کاهش داشته است که این روند در سال گذشته مجددا افزایشی می‌شود. بر این اساس، میزان طلاق در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

ادعایی درباره سرطان «رستم قاسمی»

به دنبال انتشار خبر بستری شدن «رستم قاسمی» در بیمارستان به دلیل ابتلا به سرطان روده در شهریور ماه گذشته، تازه ترین خبرها حاکی از این است که بیماری سرطان وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی پیشرفته است و احتمالا وی مجبور به استعفا خواهد شد.هنوز منبعی در وزارت راه یا اطرافیان رستم قاسمی درباره این شنیده توضیحی نداده است.
رکورددار سرعت کاهش نرخ باروری در غرب آسیا

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اعلام کرد: «امروز نرخ باروری کشور (میانگین تعداد فرزندان یک زن) به حدود 1.6 فرزند به ازای هر زن رسیده است. پایین‌ترین نرخ باروری امروز در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه معروف به MENA به نام ایران ثبت شده است رکورد سرعت کاهش نرخ باروری هم در سه دهه گذشته به نام ایران ثبت شده است و این در حالی است که در سال ۶۵ نرخ باروری 6.5 فرزند به ازای هر زن بود».
خضریان: زنگنه و ابتکار خسارت میلیاردی به بیت‌المال زدند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: زنگنه و ابتکار با حذف تولید داخلی و واردات گسترده بنزین غیراستاندارد خسارت میلیاردی به بیت‌المال زدند.علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در نشست علنی مجلس گزارشکمیسیون اصل نود درباره رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون گزارش ناصحیح درخصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی قرائت شد. موضوعی که با ادعای آلودگی بنزین تولیدشده و بحث سرطان‌زا بودن، نگرانی‌های جدی را در سطح جامعه ایجاد کرده بود».خضریان گفت: «‏اما در همین زمان آقایبیژن زنگنه و خانممعصومه ابتکار با ارائه داده‌های غلط به رسانه‌ها و نیز در مکاتبات رسمی، بحث آلودگی ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها را مطرح می‌نمایند و با حذف تولید داخلی، واردات گسترده بنزین غیراستاندارد، از طریق واسطه‌ها آغاز می‌شود!».وی تاکید کرد: «با عنایت به اینکه مدیران دستگاه اجرایی برابرقانون از اعلام مطالب خلاف واقع و غیرمستند منع شده‌اند، آقای زنگنه و خانم ابتکار با نقض این تعهد شرعی، قانونی و اخلاقی باعث تشویش اذهان عمومی، اشتباه محاسباتی و خسارت میلیاردی به بیت‌المال شده و به قوه قضاییه جهتمجازات معرفی شدند
روزنامه انگلیسی: وقت رفتن آمریکا از عراق فرارسیده است

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس دیروز، دوشنبه نوشت: «دولت بایدن نباید از فکر تشکیل دولت جدید عراق با حمایت مقتدی صدر نگران شود و بلرزد، بلکه باید برای درخواست خروج تمام نیروهای خارجی از عراق تلاش کند». این روزنامه از فراکسیون مقتدی صدر به‌عنوان "سازنده پادشاهان" در پارلمان جدید یاد کرده و با اشاره به نقش برتر این فراکسیون در تشکیل دولت آینده عراق، نوشت: «به دلیل اینکه تشکیل دولت جدید عراق مستلزم حمایت صدر است فرصت مناسبی فراهم است تا حضور نظامی آمریکا در عراق پایان یابد». به نوشته این روزنامه، صدر نسبتاً در دیدگاهش نسبت به جهان ثابت‌قدم بوده و از مرحله نخست اشغالگری آمریکا موضعش ثابت بود به‌طوری‌که مبارزانش با نیروهای آمریکایی در خیابان‌های بغداد جنگیدند و موضع صدر بر این اساس است که عراق باید از نفوذ خارجی رهایی یابد. زمانی که توافقات سازش بین احزاب به سرانجام برسند، مسئولان آمریکایی با دولت بغدادی تعامل می‌کنند که خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق است». این روزنامه این‌گونه نتیجه‌گیری کرده که اگر صدر خواستار خروج نظامی آمریکا شود واشنگتن باید از این مسئله خوشحال باشد.
پشت‌پرده گرانی لوازم خانگی پس از ممنوعیت واردات

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: پنج شرکت از ۱۲ شرکتی که خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی بودند افزایش قیمت دادند. افزایش قیمتی که به تازگی رخ داد برخلاف توافق تولیدکنندگان با وزارت صنعت بود.
تلاش عربستان برای خارج شدن از باتلاق یمن

فرمانده دولت مستعفی یمن، علت شکست‌های پی‌درپی ائتلاف سعودی در یمن را این‌گونه تعبیر کرد که: «سعودیها ما را رها کردهاند». عربستان در حال خارج کردن تجهیزات دفاعی و باقیمانده نیروهای خود بوده و موضع خود را به‌صورت نامفهومی [درباره جنگ مأرب] تغییر داده است. شبکه بلقیس در گزارشی دلیل این مواضع عربستان را فشارهای ناشی از پرونده یمن در جامعه بین‌الملل و جنگ پنهان در داخل رژیم سعودی دانست.
نماینده مجلس: باید اموال کره جنوبی در ایران را
بلوکه کنیم

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه «کره کشوری است که سعی دارد با ساختن سریال جومونگ و امثال آن خود را کشوری بزرگ جلوه دهد»، افزود: «باید برای دادن پاسخ محکم به رفتارهای کره جنوبی و همراهی وی با استکبار به رهبری آمریکا نسبت به بلوکه کردن دارایی‌های این کشور اقدام کنیم».مجتبی یوسفی گفت: باید در مقابل بلوکه کردن دارایی‌های ایران توسط کره جنوبی ما نیز به بلوکه کردن دارایی‌های این کشور اقدام کنیم.وی افزود: اگر ما پیش از این چنین رفتاری را در دستورکار خود قرار می‌دادیم، یکسری کشورهای دم دستی به خود اجازه نمی‌دادند دارایی‌های ما را بلوکه کنند و یا دست به اقدامات مشابه بزنند.عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: متأسفانه امروز می‌بینیم که کشور کره جنوبی، رفتارهای شیطنت‌آمیز در مقابل ملت ایران با این قدمت تاریخ تمدن می کند و سعی در ایجاد مزاحمت دارد.یوسفی خاطرنشان کرد: کره کشوری است که سعی دارد با ساختن سریال جومونگ و امثال آن تاریخ سازی کند و خود را کشوری بزرگ جلوه دهد. ما نیز باید برای دادن پاسخ محکم به رفتارهای کره جنوبی و همراهی وی با استکبار به رهبری آمریکا نسبت به بلوکه کردن دارایی‌های این کشور اقدام کنیم.
هاآرتص: ایران پدافند هوایی سوریه را تقویت کرده است

رسانه صهیونیستی مدعی شد: «سامانه‌های پدافند هوایی ایران به ارتش سوریه کمک کرده‌اند که جنگنده‌های اسراییل را رصد کرده و با توانایی بالاتری موشکهای آنها را منهدم کنند. تلآویو نگران است که این سامانههای پدافندی به دست حزبالله و انصارالله برسد». سامانه‌های پدافندی برای مقابله با حملات هوایی به کار می‌روند و درواقع نگرانی تل‌آویو از این است که با دستیابی جبهه مقاومت لبنان و یمن به این سامانه‌ها، دیگر نتواند بر سر مردمان مظلوم این مناطق بمب بریزد و بر نسل‌کشی‌های چند ده‌ساله‌اش ادامه دهد!
افغانستان؛ مقصد جدید نفت ایران

رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان با درخواست خرید نفت کشورمان، گفته است: «افغانستان آماده خرید نفت از ایران است و امیدواریم ایران در این مورد مساعدت لازم را داشته باشد».
افزایش تا
۵۰ درصدی قیمت رب گوجه در یک ماه اخیر
در یک ماه گذشته هر قوطی رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی با نوسان قیمتی زیادی روبه رو شده به نحوی که از ۳۲ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسیده و دیروز نیز برخی از تولیدکنندگان این کالا را در سطح بازار با قیمت ۴۸ هزار تومان به فروش می‌رساندند. افزایش قیمت رب گوجه فرنگی در حالی در بازار به وجود آمده که هنوز دلایل اصلی آن مشخص نیست، اما عمده فروشان رب در بازار از کمبود عرضه این کالا صحبت می‌کنند و می‌گویند کارخانجات تمایل زیادی به صادرات رب پیدا کردند و همین امر عرضه محصول به بازار را کاهش داده است. هر چند هم اکنون فقط یک برند نسبت به عرضه رب گوجه ۴۸ هزار تومانی اقدام کرده، اما بازاریان می‌گویند با این اقدام فضا برای دیگر تولیدکنندگان برای اعمال افزایش قیمت فراهم شده است.

ضربه‌ای که حجاب استایل‌ها به حجاب می‌زنند!

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف از دغدغه‌هایش برای حجاب کشور گفته و این‌که: «باید در دسترسی بانوان محجبه به فروشگاه‌های در شأن و در منزلت این بانوان تسهیل‌گری کنیم». اسدالله سلیمانی معتقد است: «حجاب یعنی پوشیدگی، حجاب یعنی ایجاد جاذبه نکردن و پوشیدگی کامل به‌استثنای دست و صورت. وقتی ما این حجاب را هزار مدل تزئین می‌کنیم و نگین و گل می‌زنیم و نامش را حجاب می‌گذاریم این اصلاً حجاب نیست. حجاب‌استایل‌ها و مدل پوشش‌هایی را که آن‌ها ترویج می‌دهند از مانتو‌های کوتاه و جلوباز و بدترین نوع پوشش مخرب‌تر می‌دانم. تخریبی که حجاب‌استایل‌ها برای پوشش و حجاب داشته‌اند بسیار بیشتر از کالا‌های مبتذل است. ما حجاب لاکچری نداریم. استفاده از هزار رنگ برای این حجاب آن‌هم با استفاده از مدل‌های آرایش‌کرده و خاص اثر بسیار مخربی بر مفهوم حجاب در جامعه دارد. تولید کردن چادر هم یک کار تجاری است و این یک واقعیت است، اما این کار تجاری باید بر اساس معیار‌ها و چارچوب‌هایی تعیین‌شده باشد. چادر نماد بانوی ایرانی است و باید به کالای فرهنگی تبدیل شود. درمان ماجرای گرانی چادر این است که چادر به کالای فرهنگی تبدیل شود و مالیات، بیمه و مسائلی که روی بحث چادر سربار شده برداشته شود و واردات آن با ارز دولتی صورت گیرد».
شناسایی بیش از
۴۲ هزار بازی قمار آنلاین در مهرماه امسال

دادستان کل کشور با بیان اینکه در مهرماه امسال ۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین شناسایی شده است، گفت: برای ۲۶ هزار و ۸۰۰ مورد از این بازی‌ها پیام هشدار ارسال شده که این پیام‌ها می‌تواند نسبتاً مؤثر باشد. به‌گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد ۱۴ هزار و ۶۹۰ شماره تلفنی که از سوی این بازی‌های قمار آنلاین به بانک‌ها داده شده، شماره تلفن‌های نامعتبر است. دادستان کل کشور همچنین بر ضرورت برخورد قاطع و بازدارنده دادستان‌ها با متخلفان و متهمان بازی‌های قمار آنلاین تأکید کرد.
اولین پرواز مستقیم از عربستان به اسرائیل

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که نخستین پرواز مستقیم بین عربستان سعودی و اسرائیل روز گذشته انجام شد و یک هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ هواپیمایی خطوط هوایی امارات مسافرانی را از شهر ریاض به فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو برد.
این رویداد بخشی از تلاش اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با عربستان محسوب می‌شود. اسرائیل در دو سال گذشته در یک سلسله تلاش‌های دیپلماتیک مشهور به «پیمان ابراهیم» اقدام به عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی مانند امارات متحده عربی، بحرین و سودان کرده است و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان نیز در جریان است.
فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، پیش‌تر گفته بود که عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل به سود کل منطقه خواهد بود؛ ولی هرگونه توافق احتمالی در این زمینه را تا حد زیادی منوط به روند پیشرفت مذاکرات صلح با فلسطینیان دانسته بود.

‌اخبار روزانه:
*
نماینده مردم اصفهان در مجلس از رییس جمهور خواست که دستور تشکیل ستاد احیای رودخانه زاینده رود⁩ را صادر کند.حجت الاسلام حسین میرزایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«بارها با صدای رسا گفتیم که فریاد کشاورزان عزیز اصفهان را بشنوید.‏آقای رییس جمهور! دستور تشکیل ‏ستاد احیای ⁧رودخانه زاینده رود⁩ را صادر کنید. اهمیت این رودخانه حیاتی، از دریاچه ارومیه کمتر نیست! عدم اقدام، اصفهان را در معرض یک ⁧فرونشست عظیم⁩ قرار داده که نابودی اصفهان و ابنیه تاریخی آن را در پی دارد
*آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور طی حکمی محمدصادق خیاطیان را به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد.مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری وظیفه تدوین، صورتبندی و ترویج گفتمان رئیس‌جمهور، انجام تحقیقات درباره راهبردها و اولویت‌های ملی، تولید اندیشه و محتوای راهبردی مورد نیاز دولت در زمینه های سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی با استفاده از شبکه نخبگانی و اندیشگاهی را بر عهده دارد.محمدصادق خیاطیان در حال حاضر در سمت رئیس مرکز شرکتها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کند. وی همچنین عضویت هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضویت هیات امنا و هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی را در کارنامه خود دارد
.

*آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: متاسفانه امروز مردم از گرانی در رنج و فشار هستند و این سبب نگرانی و ناراحتی علما را فراهم نموده است، بنابراین لازم است به این مردم فداکار که در ۸ سال دفاع مقدس فداکاری کردند، توجه کرده و اسباب آسایش و رفاه نسبی آنها را فراهم کنید.

* در پی بالا گرفتن نارضایتی‌ها در ترکیه از عملکرد رئیس‌جمهور این کشور پس از کاهش بی‌سابقه ارزش لیر و مشکلات اقتصادی، مردم ترکیه هشتگ «اردوغان استعفا» را در توییتر ترند کردند.
*قیمت نفت در بازار‌های جهانی با حدود
۸۸ سنت افزایش به ۸۶.۴۱ دلار در هر بشکه رسید. یکی از محور‌های رشد تقاضا مربوط به آمریکاست. با بیش از یک سال کاهش تقاضای سوخت، مصرف بنزین و فراورده‌های نفتی در آمریکا (بزرگ‌ترین مصرف کننده سوخت در جهان) هم اینک به متوسط ۵ سال اخیر خود بازگشته است. در عین حال، با وجود افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی آمریکا در هفته گذشته تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز خود را برای نخستین بار در ۷ هفته گذشته کاهش دادند. از سوی دیگر قیمت نفت به علت نگرانی درباره کمبود زغال سنگ و گاز در چین، هند و اروپا افزایش یافته است، این نگرانی سبب شد تا تولیدکنندگان برق برای سوخت تاسیسات خود به مصرف نفت کوره و گازوئیل روی بیاورند. همزمان با این اتفاقات، خبرگزاری ایسنا به نقل از گلدمن ساکس پیش بینی کرد بهبود قوی تقاضای جهانی می‌تواند قیمت نفت برنت در پایان امسال را به رقمی بالاتر از ۹۰ دلار برساند.
*دبیر اتحادیه لوازم خانگی گفت: کف قیمت جهیزیه حدود
۳۰ میلیون تومان و سقف آن حدود ۹۰ میلیون تومان است.
*در نشانه‌ای که می‌تواند بیانگر تاثیر بزرگ بازار سهام بر تشدید نابرابری توزیع ثروت باشد، اکنون
۱۰ درصد ثروتمند جامعه آمریکا (دهک اول درآمدی) حدود ۹۰ درصد کل سهام بازار‌های بورسی این کشور را در اختیار دارند. بازار سهام آمریکا از مارس سال قبل دو برابر با ارزش‌تر شده است. به لطف صعود قابل توجه بازار سهام آمریکا، اکنون ۳۲ درصد کل ثروت این کشور در اختیار یک درصد ثروتمند جامعه است و همچنین ۷۰ درصد ثروتمندان این کشور ثروت بیشتری از سال قبل در اختیار دارند.

https://shoma-weekly.ir/LOaoyF