گفته می‌شود که...

کارنامه اقتصادی دولت روحانی به روایت آمار/تخفیفات ویژه برای سرباز فراری‌هایی که خود را معرفی می کنند/اعلام جنگ نامحدود با اشغالگر آمریکایی/نظر جهانگیری در مورد ظرفیت‌های داخلی کشور/نامه نمکی به جهانپور: کدورت را از اذهان بزدایید و ...

کارنامه اقتصادی دولت روحانی به روایت آمار

«رشیدی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید در دولت روحانی: «سالی ۵ درصد کاهش درآمد ملی و سالی 7 درصد کاهش پس‌انداز ملی داشتیم. سرمایه‌گذاری خارجی ما به‌صورت سالانه 13 درصد کاهش و تورم سالانه ۲4 درصد افزایشی بوده است. کسری بودجه، سالانه ۲8 درصد رشد داشته و در سال ۱۴۰۰ مبلغی در حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم».

کنایه نماینده مجلس به همکاران دولت‌گرا

«ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توییتی نوشت: «دوستان و نمایندگان محترم مجلس به‌دقت جمله رهبر انقلاب در ۶ خرداد را مطالعه کنند. یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اولی که وارد مجلس می‌شود، نقشه رسیدن به فلان پست مثلاً اجرایی را در سر خودش بپروراند- که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان بشود- نه، این وظیفه نمایندگی بسیار مهم است.

واکسن کرونا دوزی چند؟

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو ، قیمت واکسن برکت ساخت ایران را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.به گفته وی، ۲۰۰ هزار تومان برای محصول‌ های‌تکی که با این زحمت و پشتوانه علمی تولید می‌شود، در مقایسه با قیمت واکسن‌ سایر کشورها عدد بالایی نیست. واکسن‌های داخلی براساس ارز نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت تمامی واکسن‌های ایرانی در همین محدوده است.


چرا امام (ره) بهشتی را «شهید مظلوم» خواندند؟

از میان عناوینی که برای آیت‌الله بهشتی گفته‌شده‌ «معمار نظام جمهوری اسلامی» جامع‌تر، گویاتر و رساتر است و می‌تواند ابعاد شخصیت او را بازگو کند. مدیریت مجلس خبرگان قانون اساسی، کار بزرگ آیت‌الله بهشتی بود که میثاق ملی گرانبهایی را برای کشور و ملت برجای گذاشت. بهشتی چون گفتار بدون پشتوانه نداشت و به هرچه می‌گفت عمل می‌کرد، واقعاً «نخل بلند استقامت» هم بود. با اینکه بالاترین مقام قضائی کشور بود، برای خودش هیچ مصونیتی قائل نبود به‌طوری‌که وقتی به مسافرت می‌رفت و در بعضی شهرها با شعارهای «مرگ بر بهشتی» و اهانت‌های افراد منافق و یا ناآگاه و فریب‌خورده مواجه می‌شد، علاوه بر آنکه با آن‌ها برخورد نمی‌کرد، حتی به آن‌ها مجال و فرصت می‌داد حرف خود را بزنند و شعارهایشان را بدهند و از اهانت کردن به شخص اول دستگاه قضائی به خود نلرزند. تبسم بسیار معنادار بهشتی در لحظات مواجهه با اهانت‌‌ها و جسارت‌هایی که به او می‌شد، حاوی بزرگ‌ترین درس‌های اخلاقی و نشان‌دهنده قامت بلند استقامت او بود. همین اصالت و عمق تفکر همراه با عمل آیت‌الله بهشتی بود که دشمنان عدالت را علیه او برانگیخت به‌طوری‌که کمر به قتل او بستند و فاجعه هفتم تیر را به وجود آوردند. آن‌ها قبل از به شهادت رساندن بهشتی او را ترور شخصیتی کردند و با تبلیغات وسیع خود، افکار بخش وسیعی از جوانان را علیه او شکل دادند به‌طوری‌که بهشتی در اوج مظلومیت به شهادت رسید و قدر او بعد از شهادتش تا حدودی دانسته شد و عنوان شهید مظلوم را امام خمینی به همین جهت به او دادند.
تخفیفات ویژه برای سرباز فراری‌هایی که خود را معرفی می کنند

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «سرباز فراری‌ها نگران نباشند؛ دادسرای نظامی تخفیفات ویژه‌ای را برای بازگشت به خدمت سربازی افراد «خود معرف» در نظر گرفته است. سربازان فراری نگران اضافه‌خدمت و مجازات‌های دیگر نباشند. افرادی که فرار کرده‌ و عذر موجه دارند هرچه زودتر با مستندات خود مراجعه کنند تا تعیین تکلیف شده و خدمت خود را به پایان برسانند».

اعلام جنگ نامحدود با اشغالگر آمریکایی

گروه مقاومت کتائب سیدالشهداء عراق در واکنش به حمله آمریکا به منطقه مرزی عراق و سوریه که در جریان آن مواضع حشد‌الشعبی بمباران شد و چهار نیروی عراقی شهید شدند، اعلام کرد، ازاین‌پس پرنده‌های متخاصم آمریکا هدف گرفته می‌شوند. این گروه اعلام کرد: «ازاین‌پس جنگ ما با اشغالگر آمریکایی نامحدود خواهد بود و اولین گام این جنگ، هدف گرفتن پرنده‌های متخاصم آنان در آسمان عراق عزیز ماست». در اولین اقدام متقابلی که گفته می‌شود، نیروهای مقاومت آن را شکل داده‌اند، به فاصله چند ساعت از این تهاجم آمریکا، یکی از مناطق ریف شرقی دیرالزور که نیروهای آمریکایی آن را به پایگاه خود تبدیل کرده‌اند، با گلوله‌های توپ و کاتیوشا موردحمله قرار گرفت که منجر به تلفات زیادی مادی در این مکان و به آتش کشیده شدن چندین خودرو موجود در محوطه آن شد. شاهدان میدانی کردند در زمان وقوع این حمله نیروهای اشغالگر آمریکایی در این منطقه حضور داشتند، اما اطلاعاتی از میزان تلفات این نیروها در دست نیست.
نظر جهانگیری در مورد ظرفیت‌های داخلی کشور

«جهانگیری» بعد از گذشت نزدیک به هشت سال از تکیه بر صندلی معاون اولی، گفت: «تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت ذاتی و موقعیت جغرافیایی ایران به‌خوبی استفاده کنیم. بهره‌گیری از جوانان تحصیل‌کرده و با استعداد ایرانی برای استفاده کامل از ظرفیت‌های ذاتی کشور ضروری است. افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت یکی از عوامل قدرت کشور است؛ استفاده حداکثری از نعمت نفت بزرگ‌ترین وظیفه ملی است».

نامه نمکی به جهانپور: کدورت را از اذهان بزدایید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه ای به دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به برخی حواشی پیرامون گفتمان درخصوص واردات واکسن در فضای مجازی، گفت: صبوری، تاب آوری و خوشرویی در کردار و بهره گیری از واژگان نفیس و پاکیزه در گفتار، انتظار همه فرهیختگان، بزرگان و مردم شریف و نجیب و قدرشناس کشور از همه ماست. در نامه دکتر سعید نمکی خطاب به جهانپور آمده است:« اخیرا در فضای مجازی مطالبی از شما منتشر شد که به محض اطلاع خواستم تا به نحوی شایسته و با گفتمان در شأن مجموعه نظام سلامت، کدورت را از اذهان بزدایید و فضای درهم ریخته را مرمت کنید و اشاره کردم هرگونه تأخیر و تعلل در این ترمیم دوستانمان را شگفت زده‌تر، مردم بی اطلاع را رنجورتر و اندکی را که سد راه سوء استفاده‌هایشان بوده‌ایم، آماده‌تر برای سوارشدن بر ارابه تخریب و شخم زدن مغرضانه دستاوردهای ارزشمند ایام پرملالمان خواهد کرد.

‌اخبار روزانه:
*
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: به زودی سرویس استعلام چک بدون احراز هویت در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. محرمیان گفت: براساس این سرویس عموم مشتریان قادر خواهند بود از مسیر‌های مختلف از جمله وب سایت بانک مرکزی، اپلیکیشن‌های پرداخت و بانکی، سرویس پیامکی و درگاه‌های بانکی از ثبت سیستمی چک از سوی صادر کننده آن در سامانه صیاد مطمئن شوند.
*دیوان محاسبات کشور در گزارشی اعلام کرد که انتظارات قانون برنامه ششم توسعه برای بهبود فضای کسب و کار برآورده نشده است. یافته‌های دیوان محاسبات کشور حکایت از آن دارد که از بین
۱۵ فقره مقررات مرتبط با تولید در برنامه ششم توسعه، هشت فقره در زمان مقرر قانونی ابلاغ و دو فقره در خارج از زمان مقرر تصویب شده و پنج فقره دیگر هنوز مصوب نشده است. از کل احکام قانون برنامه ششم مرتبط با بخش تولید، تنها حدود ۲۹ درصد به اهداف مدنظر دست یافته‌اند که حدود ۹۱ درصد عدم تحقق‌ها و غیراثربخشی‌ها ناشی از ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولان است.
*مدیر عامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت
: تاکنون و از ابتدای طرح برخورد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز، بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه غیرمجاز کشف و جمع‌آوری شده است. متولی‌زاده افزود: جمع‌آوری این دستگاه‌ها با کمک گزارش‌های مردمی ممکن شده است. پیش از این مسئولان وزارت نیرو پاداش تا ۲۰ میلیون تومان برای گزارش‌های مردمی درباره ماینر‌های غیرمجاز تعیین کرده بودند.
*منابع آگاه عربستانی به وبسایت ویکی لیکس سعودی گفتند که «محمد بن سلمان
» ولیعهد سعودی در نامه‌ای به «نفتالی بنت» انتخاب وی به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تبریک گفته است. به‌گزارش فارس بنا به‌گفته این منابع آگاه، «محمد بن سلمان» در این نامه، گفته است که به تمامی تفاهمات پیشین خود با رژیم صهیونیستی در دوره «بنیامین نتانیاهو» پایبند است. او در این نامه ابراز امیدواری کرده است که کابینه «نفتالی بنت» با جدیت پرونده ایران را پیگیری کرده و در برابر خطر ادعایی ایران در منطقه بایستد. به گفته این منابع، ولیعهد سعودی نامه خود را با توجه به اعلامیه ارتش امریکا مبنی بر خارج کردن تجهیزات نظامی خود از کشور‌های غرب آسیا از جمله عربستان در این ماه، نوشته است. گفته شده است که دولت سعودی قصد دارد به هواپیمای حامل «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای عبور از حریم حوایی عربستان جهت سفر به امارات، مجوز بدهد.

*وبگاه سعودی لیکس از قول مقامات عالی‌رتبه سعودی مدعی شد، ولیعهد عربستان در پیامی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ضمن تبریک به دولت جدید این رژیم، تأکید کرده است که به تفاهمات خود با این رژیم که در زمان نخست‌وزیری نتانیاهو انجام‌شده، کاملاً پایبند است. بن سلمان در این پیام اظهار امیدواری کرده که دولت نفتالی بنت با جدیت در خصوص مسئله ایران تعامل کند و برای مقابله با آنچه تهدیدات ایران در منطقه خوانده‌شده، تلاش کند.

https://shoma-weekly.ir/B8k3tN