گفته می‌شود که...

چین و گروه ۷۷ خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران شدند/واکنش امام (ره) به اصابت موشک در اطراف جماران/محسن هاشمی‌: نمی‌توانم شهردار شوم/قاچاق مگس و سوسک حنایی/چرا ریزش بازار ارز پس از پیروزی بایدن تداوم نداشت؟/مدافع استقلال به یک قدمی پرسپولیس رسید و ...

دستاوردهای مذاکره برای کشور

«جواد کریمی قدوسی»، نماینده مجلس درباره مذاکره و دستاوردهای آن در کشور نوشت: «بارها تأکید کردند اگر مذاکره نشود جنگ می‌شود. مذاکره کردند و عملیات های تروریستی افزایش یافت و به مجلس، مرقد امام(ره)، رژه اهواز و نطنز حمله شد و اسرار امنیتی ما توسط نفوذی‌ها و هیئت‌های اقتصادی ربوده شد و بارها تکرار کردند که ما سایه شوم جنگ را دور کردیم».

صبح بخیر آقای اوباما! چطوری بی‌بی‌سی؟

باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به سخنان ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات این کشور، گفته که ادعاهای تقلب در انتخابات، دموکراسی را تضعیف می‌کند؛ بی‌بی‌سی فارسی هم با همین تیتر موضع او را پوشش داده است. این در حالی است که در انتخابات سال 1388 ایران، اوباما و بی‌بی‌سی جزو حامیان اصلی ادعای تقلب بودند و بالاتر از آن ضمن فراخوان مستمر مردم برای اعتراضات خیابانی، تمام امکانات خود را برای حمایت از این ادعا به کار بردند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این ایام روزگار وحشتناک و مخمصه‌آمیزی برای بی‌بی‌سی و آمریکا و غربگرایان است؛ نمی‌دانند در مواجهه با انتخابات آمریکا، با سابقه خود در انتخابات ۸۸ ایران چه کنند!
چین و گروه
۷۷ خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران شدند

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ و چین در پایان چهل‌و‌چهارمین نشست سالانه و در بیانیه پایانی خود خواستار لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران شدند. گروه ۷۷ بزرگترین سازمان بین دولتی کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل است.
واکنش امام (ره) به اصابت موشک در اطراف جماران

روزنامه «کیهان» به نقل از مرحوم سیداحمد خمینی نوشت: یک روز بعد از ظهر حدود هفت تا هشت موشک به اطراف جماران اصابت کرد.‏‎ ‎‏خدمت امام رفتم و عرض کردم: اگر یک مرتبه یکی از موشک‌های ما به کاخ صدام بخورد‏‎ ‎‏و صدام طوری بشود ما چقدر خوشحال می‌شدیم، اگر موشکی به نزدیکی‌های اینجا - جماران - بخورد و سقف اینجا پایین بیاید و شما یک طوری بشوید چه؟ امام در پاسخ‏‎ ‎‏گفتند: «والله قسم، من بین خودم و آن سپاهی که در سه‌راه بیت است هیچ امتیاز و فرقی‏‎ ‎‏قائل نیستم. والله قسم، اگر من کشته شوم یا او کشته شود برای من فرقی نمی‌کند.» من‏گفتم: ما که می‌دانیم شما این گونه هستید اما برای مردم فرق می‌کند. امام فرمودند: «نه،‏‎ ‎‏مردم باید بدانند اگر من در یک جایی بروم که بمب، پاسداران اطراف منزل مرا بکشد و‏‎ ‎‏مرا نکشد، من دیگر به درد رهبری این مردم نخواهم خورد. من زمانی می‌توانم به مردم‏‎ ‎‏خدمت کنم که زندگی‌ام مثل زندگی مردم باشد. اگر مردم یا این پاسداران یا کسانی که در‏‎ ‎‏این محل هستند یک طوری‌شان بشود، بگذارید به من هم بشود تا مردم بفهمند همه در‏‎ ‎‏کنار هم هستیم.» گفتم: پس تا کی می‌خواهید اینجا بنشینید؟ به پیشانی مبارکشان ‌اشاره‏‎ ‎‏کردند و فرمودند: «تا زمانی که (ترکش) موشک به اینجا بخورد
محسن هاشمی‌: نمی‌توانم شهردار شوم

محسن هاشمی رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا قصد ندارد در انتخابات 1400 شرکت کند گفت: نمی‌توانم در انتخابات ریاست‌جمهوری یا شورای شهر کاندیدا شوم؛ شهردار هم نمی‌توانم بشوم، چرا که در سال 1400 شصت ساله می‌شوم و بازنشسته خواهم شد.

قاچاق مگس و سوسک حنایی

«محمدعلی طهماسبی» با بیان اینکه قاچاق آفتی است که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد، گفت: «رواج قاچاق و نبود برخورد جدی با آن موجب مشکلات اقتصادی بسیار از جمله بیکاری و آسیب دیدن تولید را در پی دارد». معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تجارب ایران در ورود آفات به کشور بواسطه قاچاق محصولات کشاورزی، اظهار داشت: «مگس مدیترانه‌ای، آفتی که چهارصد محصول را نابود می‌کند توسط قاچاق مرکبات وارد ایران شد و کردستان و یزد را آلوده کرد و تبدیل به چالشی بزرگ برای باغداران شد، همچنین مگس میوه زیتون هم توسط میوه‌های قاچاق و بواسطه رعایت نشدن مسائل قرنطینه‌ای وارد کشورمان شد. سوسک حنایی خرما هم که آفت خطرناکی است، چند سال پیش از طریق قاچاق به کشورمان آمد». وی تأکید کرد: «در ایران تنوع اقلیمی به صورت چند صد اقلیم خرد و بزرگ وجود دارد و امکان کشت تمام محصولات کشاورزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری وجود دارد. مشکل اینجاست که وقتی میوه قاچاق توقیف می‌شود، می‌گویند چرا از بین برود، به جای امحاء شدن وارد بازار می‌شود؛ این در حالی است که از لحاظ بهداشتی باید حتماً این دست محصولات قاچاق از این بروند. طهماسبی افزود: «پولی بابت کالای قاچاق ندادیم که دل‌مان برایش بسوزد و بگوییم با امحای آن سرمایه ملی از دست می‌رود. در واقع اگر به قاچاق رحم کنیم، منافع ملی را آتش زده‌ایم».

نظریه پرداز پنهان درپشت دولت پنهان

«محمدرضا خبّاز»، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اسم بردن از چیزی به نام «دولت پنهان» نوشته است: «دولت پنهان سعی دارد تا با کمک برخی نهادها، شرایط را بر دولت سخت کند تا آقای روحانی خودش استعفا دهد! اما معلوم می‌شود که روحانی را نشناخته‌اند». در کنار خبّاز، سعید حجاریان نیز به تازگی از راهبردهایی طراحی شده در جریان راست خبر داد که قصد خلع رئیس‌جمهور روحانی از قدرت و به استعفا کشاندن او را دارند. این در حالی است که بحث «استعفای روحانی» نخستین بار ۳ سال قبل توسط شخص سعید حجاریان مطرح شد. به نظر می‌رسد تأکید بر مسئله استعفای روحانی با توجه به جدی شدن پروژه عبور از رئیس‌جمهور برای جریان چپ مطرح شده است.

گندم‌نمای جوفروش

«جواد امام»، عضو شورای‌ عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان گفت: «فراکسیون امید با رأی مردم به برند اصلاح‌طلبی، با بیش از ۱۰۰ نماینده در مجلس دهم تشکیل شد، سپس برخی از آنها تغییر فراکسیون دادند و «گندم نمای جو فروش» شدند؛ چون با رأی اصلاح‌طلبی به مجلس رفتند و خلاف آن عمل کردند. فراکسیون امید در مجلس دهم در اقلیت بود. برخی اعضای آن در همان روزهای اول تغییر فراکسیون دادند و به مستقلین و اصولگرایان پیوستند». وی سیستم حزبی کشور را دچار اشکال دانست و افزود: «در کشور ما حزب جایگاهی ندارد. به همین دلیل امروز شاهد حضور دست‌کم ۱۲۰ حزب در کشور هستیم. حزب می‌تواند برنامه، تولید و تدوین کند و کادرسازی انجام دهد. حزب باید با حضور در انتخابات، برنامه خود را به رأی بگذارد. این در حالی است که نظام انتخاباتی ما برای احزاب جایگاهی تعریف نکرده است».

چرا ریزش بازار ارز پس از پیروزی بایدن تداوم نداشت؟

«حجت‌الله عبدالملکی» استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته ناشی از عرضه بیشتر ارز به بازار بود. بخش زیادی از مردم و فعالین اقتصادی ارزهایی را که پیش از این با قیمت‌های پایینی خریداری کرده بودند را به دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز به بازار عرضه کردند. صادرکنندگانی که بدهی ارزی داشتند، از موقعیت موقتی کاهش نرخ ارز استفاده کردند تا بخشی از بدهی ارزی خود را به بانک مرکزی برگردانند. برخی تحلیل‌گران معتقدند دولت برای اینکه کشور و مردم را متمایل به مذاکره مجدد کند، در روزهای اخیر ارز را به صورت تصنعی کاهش داد، اما بعد این موضوع را ادامه نداد. این موارد هر کدام به نوبه خود موجب افزایش دوباره نرخ ارز شد.

مذاکره یا مقاومت نمی‌تواند دستمایه تبلیغات انتخاباتی شود

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به تخطئه کسانی پرداخت که می‌کوشند در انتخابات ۱۴۰۰ دوقطبی مذاکره- مقاومت ایجاد کنند. او در گفتگو با نامه نیوز گفته که «پیروزی بایدن در بلندمدت تأثیری بر روند انتخابات ایران نخواهد داشت. شاید آثار و تبعات لحظه‌ای داشته باشد و به لحاظ روانی جامعه ما از آنچه در امریکا رخ داد متأثر شود، اما ما برای پیشبرد اهداف سیاسی و تأمین منافع ملی مان باید متکی بر ظرفیت‌های داخلی باشیم. اگر نیرو‌های سیاسی چشم شان به تغییرات سیاسی در کشوری دیگر مشخصا امریکا باشد حتما انفعال آن را می‌رساند و امری غلط محسوب می‌شود.»او درباره شکل گیری گفتمان مقاومت-مذاکره در انتخابات ۱۴۰۰ بر اثر کاندیداتوری ظریف هم توضیح داده که «آنچه درباره آقای ظریف گفتگو می‌شود بیشتر تحت تأثیر یکسری روابط فردی او بوده، زمانی که در سازمان ملل مأموریت داشته است و از طرف مقامات ارشد نظام اذن داشته که روابط شخصی خودش را با برخی مقامات و سناتور‌ها و شخصیت‌هایی که به صورت جانبی یا مستقیم با دولت امریکا مرتبط بودند در جهت فرایند حفظ منافع ملی ایران داشته باشد. اگر چنانچه آقای ظریف نامزد انتخابات ایران باشند نمی‌تواند از چارچوب یادشده خارج عمل کنند به صفت اینکه برخی روابط را در گذشته داشته است بنابراین آقای ظریف حتی اگر نامزد انتخابات هم شود به هیچ عنوان نمی‌تواند نماد مذاکره باشد. اساسا موضوع مذاکره یا مقاومت نمی‌تواند دستمایه تبلیغات انتخابات و رقابت‌های سیاسی در ۱۴۰۰ شود.»

مدافع استقلال به یک قدمی پرسپولیس رسید

شاهین طاهرخانی مدافع فصل گذشته استقلال تهران که قرارداد خود را با این باشگاه فسخ کرد در آستانه پیوستن به پرسپولیس قرار دارد.یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس پس از ناکامی در جذب ایمان سلیمی از تراکتور تبریز، شاهین طاهرخانی را به مدیرعامل باشگاه معرفی کرد تا با این بازیکن وارد مذاکره شوند.طاهرخانی که با گرفتن برگه فسخ قرارداد خود منعی برای پیوستن به تیم‌های دیگر لیگ برتری نداشت توافقات نهایی را با مسئولان باشگاه پرسپولیس انجام داده است تا تنها یک امضا با این باشگاه برای پوشیدن پیراهن پرسپولیس فاصله داشته باشد.مدافع فصل گذشته آبی پوشان پایتخت در دو روز آینده به باشگاه پرسپولیس خواهد رفت تا قرارداد دو ساله‌ای را با این باشگاه امضا کند.

اخبار روزانه:

* عناصر مسلح ضدانقلاب در حوزه گروهان مرزی «تکور» در استان آذربایجان‌ غربی، دیروز با تعدادی از عوامل مرزبانی به صورت مسلحانه درگیر شدند. با حضور عوامل کمکی و با مقاومت کم‌نظیر نیروهای مرزبانی، ضمن دفع حمله تروریست‌ها، از نفوذ آنان به خاک کشور جلوگیری به عمل آمد. در این درگیری ۳ نفر از نیروهای مرزبانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و ۲ نفر مجروح شدند. با توجه به تبادل آتش پرحجم نیروهای خودی، شواهد حاکی از وارد شدن تلفات سنگین و مهلک به عناصر مسلح ضد انقلاب است.

*جهاد ابتدایی در زمان غیبت امام معصوم(علیه‌السلام) چه حکمی دارد؟ پاسخ: بعید نیست که حکم به جهاد ابتدایى توسط فقیه جامع‌الشرایطى که متصدّى ولایت امر مسلمین است، در صورتى که مصلحت آن را اقتضا کند، جایز باشد، بلکه این نظر اقوى است. (اجوبه الاستفتائات، س 1048)
* مریم اربابی، آموزگار مدارس ابتدایی گرمه از شهرستان‌های خراسان‌شمالی که چند روز پیش به علت ابتلا به کووید 19 در بیمارستان بستری شده بود، درگذشت. تصویرش روی تخت بیمارستان، گوشی‌ در دست و در حال آموزش، دل ما معلمان و دانش‌آموزان را به درد آورد. یادش گرامی باد.
* نماینده مردم اردکان (استان یزد) در مجلس شورای اسلامی به ویروس کرونا مبتلا شد. محمدرضا دشتی‌اردکانی که در پی بروز برخی علائم اقدام به دادن تست کرونا کرده بود، پس از مثبت شدن تستش در منزل قرنطینه شده است تا مراحل درمان این بیماری را طی کند.
* فرمانداری دلفان در مورد بازداشت برگزارکنندگان یک عروسی گفت: برگزارکنندگان یک عروسی در این شهرستان با هماهنگی دادستان و همکاری نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند. آفتاب نیوز نوشت؛ حشمت بهمنی اظهار داشت: نوازندگان و برگزارکنندگان به دلیل حضور در مراسم عروسی در سطح شهر رعایت نکردن مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا با همکاری نیروی انتظامی شهرستان بازداشت شده‌اند.
* رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم به ضرورت تشکیل «خانه گفت‌وگو» اشاره کرد. به گزارش ایلنا، محمد باقری بنابی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در رابطه با طرح گفت‌وگو در میان نخبگان نمایندگان مجلس دهم گفت‌وگوی ملی را مطرح کردند، آیا نمایندگان مجلس یازدهم چنین طرحی دارند یا خیر ، اظهار داشت: اطلاع از طرح خاصی ندارم، اصولاً گفت‌وگو خوب است چرا که امروز در کشور جای خالی‌اش بشدت احساس می‌شود. وی ادامه داد: چه اشکالی دارد وقتی جایی خانه ورزش ساخته می‌شود خانه گفت‌وگو هم در شهرها بنا شود و نخبگان جامعه چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب و چه مستقل حرف بزنند چرا که گفت‌وگو لازمه رسیدن به یک راه حل برای حل مشکلات است
.

https://shoma-weekly.ir/9Qvbed