گفته می‌شود که...

چرا نتایج تحقیقات واکسن برکت منتشر نشد؟/شاخ‌های مجازی مشمول مالیات شدند/تبلیغات این روزهای تیسترهای اینستاگرامی: خرما و استیک با روکش طلا!/ادعای بایدن که یک‌ساعته رد شد/اصلاح‌طلبان بی‌برنامه!/صادرات ال‌پی‌جی ایران رکورد شکست /نمره ای که نماینده مجلس به دولت روحانی داد و ...

رونمایی رئیسی از برنامه‌های کوتاه‌مدت دولت؛ بورس رونق می‌گیرد

دیروز‌ (شنبه) رئیس‌جمهور پس از شنیدن صحبت‌های مخالفین و موافقین درباره کابینه سیزدهم، از برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت سخن گفت و افزود: «امروز اعتماد در جامعه ما آسیب دیده است و باید بازسازی شود و بازسازی این اعتماد درگرو عمل به وعده‌ها است. بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم. با ادعا نمی‌توانم این را اثبات کنم، مردم باید ببینند. دولت و وزرا به وعده‌ها عمل می‌کنند، مردم نباید تصور کنند که وعده‌ها برای انتخابات و ایجاد هیجان بوده است. برنامه کوتاه‌مدت دولت سیزدهم رفع مشکلات در زمینه کرونا، کسری بودجه و بازار سرمایه است. برنامه بلندمدت به‌زودی پس از اخذ نخبگان نهایی می‌شود و در اختیار مجلس قرار می‌گیرد. نسبت به سفره مردم همه دولت مسئول هستند».

چرا نتایج تحقیقات واکسن برکت منتشر نشد؟

«حجت‌الله نیکی ملکی» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در صفحه شخصی‌اش در توییتر توضیح داد که به علت دو مسئله نبود زمان کافی و همچنین امکان تحریم مواد اولیه واکسن، نمی‌توان نتایج تحقیقات در مورد واکسن برکت را در مجله‌های معتبر علمی منتشر کرد. او اضافه کرد: «بااین‌حال نتایج کار آزمایی واکسن کوو ایران برکت نهایی شده و برای انتشار به ژورنال ارسال شده است».
بحران پذیرش بیمار و بی‌خیالی اجتماعی به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) می‌گوید: «هیچ موقع در طول این یک سال‌ونیم گذشته که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، بیمارستان ما به این شلوغی نبوده و بدون اغراق تعداد مراجعان و میزان انتقال ویروس در این موج نسبت به تمامی موج‌های قبلی بیشتر است و این در حالی است که متأسفانه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم مواجه هستیم و ماسک نزدن بسیار شایع است و همچنین اقدامات پیشگیرانه‌ای نظیر اعمال تعطیلی‌ها هم که صورت می‌گیرد، به‌خوبی انجام نمی‌شود».
شاخ‌های مجازی مشمول مالیات شدند

آمارها حاکی از آن است که تنها در اینستاگرام، بیش از ۵۰ پیج بالای ۳میلیون دنبال‌کننده دارند و فالوورهای بیش از ۶۰۰ پیج بالای یک میلیون دنبال‌کننده است.هزینه متداول درج هر ویدیوی کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف در صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مبلغی حدود ۵ تا ۱۰۰میلیون تومان است و هر یک از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، روزانه تعداد قابل‌توجهی از چنین ویدیوها و استوری‌های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.برآوردهای مرکز پژوهشی بتا (پلت‌فرم تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی) نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، حدود هزار میلیارد تومان است، به‌ طوری که می‌توان گفت مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک‌سال چیزی حدود درآمدی است که سازمان صداو سیما از تبلیغات به‌ دست می‌آورد

موافقین و مخالفین برنامه‌های دولت رئیسی

دیروز نمایندگان موافق و مخالف در خصوص برنامه‌های پیشنهادی دولت در مجلس به اظهارنظر پرداختند. چکیده‌ای از نظرات نمایندگان عبارت‌اند از: نوروزی (مخالف): «درباره سامانه شفافیت و ساخت مسکن و ایجاد شغل توضیحات لازم ارائه نشد. آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا نه؟ نظارت بر بازار چگونه خواهد بود؟ سالانه چه میزان تورم کاهش خواهد یافت؟». حسینی (موافق): «انتظار از دولت جدید رفع دغدغه‌های مردم است، ثبات اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی، بسط عدالت و رفع تبعیض و صیانت از آزادی ازجمله توقعات از دولت است. امروز نیاز به برنامه عالی و فوری برای کرونا و کنترل قیمت‌ها و تثبیت بازار داریم». مولوی (موافق): «دولت گذشته به نحوی کشور را تحویل آقای رئیسی داد که نرخ بالای بیکاری و تورم، شرایط بد آب آشامیدنی، شرایط کرونا و وضعیت نامناسب معیشتی، وضعیت مردم بود». بابایی کارنامی (مخالف): «بانک‌ها پدر ملت را درآوردند. کی و چه زمانی و بر اساس چه مدیریتی می‌خواهید تورم افسارگسیخته را مدیریت کنید؟». ایزد‌پناه (موافق): «برنامه‌های دولت بر مبنای ظرفیت‌های واقعی کشور ترسیم شده است. عدالت محوری، مبارزه با فساد، به صحنه آوردن ظرفیت‌های مردمی، توزیع منابع و امکانات کشور از نکات مهم برنامه‌های دولت است. وزرای معرفی‌شده برای دولت سیزدهم افراد پاکدست و انقلابی هستند». سلیمی (موافق): «حلقه بسته مدیریت باید در کشور شکسته شود. کابینه آیت‌الله رئیسی جوان است». سیاهکلی (موافق): «تا زمانی که دولت در مسیر انقلابی بودن است، ما حمایت خواهیم کرد». میرتاج‌الدینی (موافق): «دولت سیزدهم در سخت‌ترین شرایط کار خود را شروع کرده است».
تبلیغات این روزهای تیسترهای اینستاگرامی: خرما و استیک با روکش طلا
!

تیسترهای اینستاگرامی (بلاگرهای معرفی رستوران) با فالورهای زیادی که دارند، این روزها درآمد خوبی از طریق اینستاگرام کسب می کنند.به گفته یکی از معروف ترین افراد این عرصه، درآمد ماهیانه هر تیستر از ۶٠٠ میلیون تا دو یا سه میلیارد تومان می رسد. با این حال به نظر می رسد که ساز و کار فعالیت این دسته از افراد بر اساس اصولی که باید توسط آنها رعایت شود منطبق نیست.خرما با روکش طلا و استیک طلایی، تبلیغات این روزهای تعداد زیادی از تیسترها شده است و نشان می دهد برخی مراکز با قیمت های بالا در حال فروش محصولات خود با چنین مشخصاتی هستند، به گونه ای ۶۵٠ گرم خرما به قیمت ٨۵٠ هزار تومان فروخته می شود.در توضیحاتی که یکی از فروشندگان ورقه های طلایی ارائه کرده، تاکید شده که این ورقه ها با ابعاد ١۶*١۶ سانتیمتر از طلای خالص ٢۴ عیار با وزن ٨٠ سوت تهیه شده است
ادعای بایدن که یک‌ساعته رد شد

به گزارش سی ان ان، «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه گروه تروریستی القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد، ادعای «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان را رد کرد. سخنان کربی تنها یک ساعت بعد از ادعا‌های جو بایدن مطرح شد که گفته بود حالا که القاعده از بین رفته ما چه منفعتی در افغانستان داریم؟!
بچه‌ها کیف‌های مدرسه را ببندند

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه‌ها مهم‌تر است. پرورش بسیار مهم است که باید درون مدرسه دنبال شود. فکر اینکه با مجازی شدن مدارس، معلمان راحت شدند، اشتباه است چراکه کار معلمی در دوران کرونا بیشتر شد.میزان ترک تحصیل در دنیا زیاد شده و تعداد کودکان کار افزایش یافته است. فضای مدرسه و دسترسی به زیرساخت الکترونیک بسیار برای مناطق محروم مهم است. برای بازگشایی حضوری و ایمن مدارس باید بسته ای طراحی شود. نیاز است علاوه بر واکسیناسیون، معلم، خانواده، مدرسه و خانواده ایفای نقش موثر داشته باشند.تهویه کلاس درس دانش‌آموزان باید مناسب باشد، تجمع نباشد و از ترددها جلوگیری شود.بچه‌ها کیف‌های مدرسه را ببندند. خوابیدن تا لنگ ظهر برای دانش آموزان خطرناک است. البته فعلا واکسنی برای زیر ۱۸ سال در کشور نداریم. مرگ و میر در کودکان کم است. مدارس حتی می توانند بجای مهر در آبان باز شوند.

اصلاح‌طلبان بی‌برنامه!

«فرزانه ترکان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب که بعد از انتخابات گفته بود: «هیچ جایگاه مردمی برای جبهه اصلاحات وجود ندارد» و «بهترین فرد اصلاح‌طلب را هم معرفی کنیم باز اقبالی برای رأی آوری نداریم» این بار هم در ادامه آسیب‌شناسی جریان اصلاحات گفته است: «اصلاح‌طلبان برای اداره کشور برنامه مدون نداشتند». وی اضافه می‌کند: «اصلاح‌طلبان فاقد از پیگیری نشستن بر مسند قدرت، باید ابتدا مواضع خود را با هم یکی کنند اینکه چه می‌خواهند و به دنبال چه هستند و برای مشکلات و نیازهای مردم برنامه داشته باشند تا اگر روزی روزگاری مردم خواستند به آن‌ها اعتماد کنند حرفشان در حد شعار نباشد و همراه با برنامه باشد. تلاش اصلاح‌طلبان این نبود که با برنامه جلو بروند و برای باز کردن گره‌های کشور برنامه مدونی نداشتند. اینکه تنها مسندهایی را در اختیار بگیرند راه گشا نبود و لازم است پشت این تصمیم برنامه‌ای وجود داشته باشد».

صادرات ال‌پی‌جی ایران رکورد شکست

تجاری می‌گویند که صادرات ال‌پی‌جی ایران بین ماه‌ جولای تا آگوست به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسید و این کشور ۵۰۰ هزار تن ال پی جی صادر کرده است. چین در ماه ژوئن با واردات ۴۶۴ هزار تن ال‌پی‌جی از ایران بزرگ‌ترین خریدار این محصول از کشورمان بوده و به‌طورکلی ۹۵ درصد صادرات ایران را خریداری کرده است. بنگلادش و پاکستان هم از دیگر مشتریان ال‌پی‌جی ایران بوده‌اند.
پاسخ رئیسی به ادعای یک نماینده درباره میزان حقوق و اموالش

ابراهیم رئیسی به اظهارات یک نماینده مخالف درباره اموالش پاسخ داد.ابراهیم رئیسی در واکنش به اظهارات صباغیان، نماینده مخالف کابینه، که از وضعیت مالی خودش و وزرا سوال کرده بود، گفت: « درباره اموال و دارایی اعضای دولت نیز مجلس قانونی را تصویب کرد؛ اما به اجرا درنیامد. من در قوه قضاییه به سرعت گفتم آیین نامه آن طراحی شود اما ابهاماتی وجود داشت که من معتقدم نباید مانع اجرای قانون شود و در نهایت آیین نامه اجرایی و سامانه هم طراحی شد و دوستان اطلاعات خود را ثبت کردند. من میزان دارایی خود را نیز در برنامه های انتخاباتی نیز اعلام و برای اجرای این قانون به عنوان اولین نفر اموال و دارایی را اعلام کردم.» صباغیان گفته بود: «آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد، البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید
پراید به
۱۵۰ میلیون تومان رسید

روند صعودی قیمت خودرو در بازار با شیب تندی که از هفته گذشته پیش گرفته است، همچنان ادامه دارد. براساس این گزارش، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۴۵ تا ۲۴۷ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، حدود ۲۹۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۲۰ میلیون و سمند LX حدود ۲۴۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در محصولات سایپا نیز پراید به ۱۴۹ و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده، پراید ۱۳۱ از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
نظامی‌گری شکست‌خورده آمریکا
!

«هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین طی اظهاراتی که در وبگاه این وزارتخانه منتشر شد؛ گفت: «از سندرم ویتنام گرفته تا سندرم افغانستان، شاهد بودیم که آمریکا به دنبال شکل‌دهی کشورها مطابق میل و اراده خود است». وی با اشاره به مقاله جدید «جفری ساکس» از چهره‌های آکادمیک آمریکا، گفت: «تقریباً تمامی مداخلات نظامی آمریکا در کشورهای درحال‌توسعه، از لائوس و کامبوج و جنگ شبه‌جزیره کُره در جنوب شرق آسیا تا عراق، سوریه و لیبی در غرب آسیا و آمریکای لاتین و اکنون افغانستان، با شکست مواجه شده است». سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «مداخلات نظامی آمریکا در سایر کشورها باوجود برتری نظامی درهرصورت به شکست منجر می‌شود زیرا مسئله اصلی چیزی است که مردم می‌خواهند». هوآ چون اینگ در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: «تغییرات اصلی در افغانستان، بار دیگر نشان داد که دموکراسی تحمیل‌شده از سوی دیگر کشورها، دوامی نخواهد داشت. هیچ قالب مشخصی برای دموکراسی وجود ندارد. دموکراسی کوکاکولا نیست که با طعم تولیدشده در آمریکا، به مذاق همه دنیا خوش بیاید».
نمره ای که نماینده مجلس به دولت روحانی داد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بنده به عملکرد روحانی نمره ۴.۵ از ۲۰ می‌دهم و مردم هزینه زیادی به جهت نگاه غلط دولتمردان در هشت سال گذشته و اعتماد آنان به غربی‌ها دادند.حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه عملکرد ۸ ساله روحانی، اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده است، اظهار کرد: مشکل بزرگ روحانی تفاوت حرف با عمل بود و با جامعه و مجلس، ارتباط نداشت. وضعیت اقتصادی موجود حاصل کم‌کاری دولت روحانی است و امروز مردم با نتیجه این بی‌تدبیری‌ها درگیر هستند.وی ادامه داد: بنده به عملکرد روحانی نمره ۴.۵ از ۲۰ می‌دهم و مردم هزینه زیادی به جهت نگاه غلط دولتمردان در هشت سال گذشته و اعتماد آنان به غربی‌ها دادند.عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم افزود: بزرگترین دغدغه مردم رفع مشکلات اقتصادی است و این مشکلات باید کمرنگ شود تا اعتماد عمومی ترمیم شود.
تراز بازرگانی در دولت روحانی چقدر سقوط کرد؟

حسن روحانی در حالی نهاد ریاست جمهوری را ترک کرد که وضعیت فاجعه‌باری بر تجارت خارجی کشور حاکم کرده است. یکی از شاخص‌های مهم تجارت خارجی کشور، تراز بازرگانی یا تراز تجاری است. تراز تجاری عبارت است از صادرات کالا منهای واردات آن. اگر صادرات کالا بیش از واردات آن باشد در این حالت گفته می‌شود که تراز تجاری مساعد است و یا کشور در وضعیت مازاد تجاری قرار دارد و در شرایطی دیگر افزونی واردات بر صادرات منجر به داشتن تراز نامساعد تجاری و یا وضعیت کسری تجاری می‌شود. تراز تجاری یکی از اقلام مهم در محاسبه تراز پرداخت‌ها می‌باشد. در حالی که در سال پایانی دولت دهم تراز بازرگانی کشور ۳۱ میلیارد دلار بود در سال پایانی دولت روحانی تراز بازرگانی کشور به رقم نازل ۳/۲ میلیارد دلار سقوط کرده است.
به عبارت ساده‌تر تراز بازرگانی کشور در دولت روحانی یک دهم تراز بازرگانی در سال پایانی دولت دهم است.

‌اخبار روزانه:
*
احمد معصومی‌فر سفیر ایران در سوئد در توئیتی از ملاقات خود با یکی از اتباع کشورمان که در زندان‌های سوئد مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود، خبر داد.سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد در این توئیت نوشت: پس از ۲۰ روز پیگیری، موفق به ملاقات شهروند ایرانی در زندان شدم. شواهد حاکی از کاربرد خشونت و نقض کنوانسیون های مقابله با شکنجه و رفتار‌های غیر انسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز (۱۹۸۴) مواد ۱، ۱۲ و ۱۶، حقوق مدنی وسیاسی (۱۹۶۶) مواد ۷، ۹، ۱۰ و۱۴ وکنوانسیون اروپایی حقوق بشر (۱۹۵۰) مواد ۳، ۵ و ۷ است.وی در ادامه آورده است: شکایت توسط وکلا به مرجع قضایی تسلیم وطی یادداشتی به وزارت خارجه و وزارت دادگستری خواستار تحقیق مستقل در خصوص نقض حقوق زندانی، ممانعت از معاینه پزشک، هتک حرمت‌های اعتقادی واعمال شکنجه جسمی و روحی شهروند ایرانی شدم.

*مفتی جعفری لبنان گفت، لبنان خطر قرمز است و هر آنچه برای حمایت از آن لازم باشد انجام می‌شود. دوره استراتژی آمریکایی در لبنان تمام شده و امید است فرانسوی‌ها نقاب آمریکا نباشند.شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان در اظهاراتی به نظام توزیع سوخت در لبنان و نیز موضوع دریافت سوخت از ایران واکنش نشان داد.بر اساس گزارش شبکه «ال بی سی»، قبلان گفت: داستان توزیع (سوخت) در اینجا و ممنوعیت توزیع در آنجا یک موضوع [تبعیض‌آمیز] خطرناک است. کسانی که مانع سوخت‌رسانی به ایستگاه‌های سوخت در ضاحیه (جنوب بیروت) می‌شوند، این اقدام را به دستور آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و این اقدام ممنوع است.وی در خصوص واکنش‌ها به خبر خرید و واردات سوخت از ایران به لبنان هم گفت: ما سرانی را نمی‌خواهیم که از کشتی تفریحی مجلل یا قصر معلق برای فقرا بیانیه دهند و امیدواریم که فرانسوی‌ها نقاب آمریکایی‌ها نباشند، زیرا این کشور سقوط نکرده و نخواهد کرد و گزینه‌های قدرت در آن بسیار است.
*کارشناس روابط بین الملل گفت: طالبان تغییر نکرده است. به همین دلیل اعتقاد دارم این خطی که ایران در مواجهه با طالبان در پیش گرفته است، خط درستی باشد و بتواند در درازمدت منافع بلند مدت ایران را تامین کند. به نظر می رسد این خط بیشتر تحت تاثیر روسیه و چین است و چون رقابتی بین آمریکایی ها و چینی ها در منطقه وجود دارد، شاید اصولگرایان فکر می کنند خروج آمریکا و حضور چین و روسیه در منطقه می تواند به نفع کشور باشد.پیرمحمد ملازهی در خصوص آخرین تحولات افغانستان گفت: طالبان برخلاف آنچه سعی می کنند از خودشان به نمایش بگذارند، یکدست نیستند و در درون خودشان جناح بندی هایی وجود دارد که عبارت است از شورای کویته به رهبری ملا هبت‌الله آخوندزاده و شورای پیشاور که سراج الدین حقانی رهبری آن را به دست دارد
.
*در معاملات دیروز قیمت بیت کوین حدود
۳.۵ درصد رشد کرد و از مرز ۴۹ هزار دلار گذشت. رشد اتریوم نصف بیت کوین بود و ۱.۷ درصد بالا رفت و به ۳۲۷۶ دلار رسید. به طور کلی در ۲۴ ساعت گذشته ارزش جهانی بازار ارز‌های مجازی ۳ درصد رشد کرد و به ۲۰۹۱ میلیارد دلار رسید.
*رأی قطعی شعبه
۵۵ حقوقی تهران دایر بر خلع ید هفت تپه به دولت و خریدار ابلاغ شد. بر این اساس مالکیت هفت تپه از خریدار خلع ید و به دولت واگذار می‌شود و با حکم صادر شده این مجتمع به بیت المال بازمی‌گردد. شایان ذکر است ۲۲ تیر امسال سخنگوی وقت قوه قضاییه از دستور حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه در اولین روز‌های آغاز کاری خود برای پیگیری پرونده هفت تپه خبر داده بود. واگذاری هفت تپه با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و تاخیر در پرداخت حقوق این واحد اقتصادی واگذار شده موجب بروز اعتراضاتی از سوی کارگران این واحد نیشکر شده بود.

* «سردار پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: «برای رسیدگی به برخی از مشکلات روستاهای شمال استان سیستان و بلوچستان دستور رسیدگی فوری صادر شد. برخی از خانوارهای محروم منطقه به لحاظ معیشتی دچار مشکل هستند که در این راستا نیز در هفته‌های اخیر سبدهای معیشتی از جانب سپاه میان آن‌ها توزیع شده و این موضوع تداوم دارد. در حال حاضر آب‌رسانی با تانکر به روستاهای منطقه در حال انجام است»

https://shoma-weekly.ir/Y3yUP8