گفته می‌شود که...

چرا برجام برای دولت بایدن مهم است؟/اقتصاددانان به رئیسی چه گفتند؟/ترس رسانه‌ صهیونیستی از توان موشکی حزب‌الله/آمریکا: نیروهایمان را گام‌به‌گام از عراق خارج می‌کنیم/ایران پنجمین قدرت بیت کوینی جهان/نفت ایران گران شد و ...

اصلاح‌طلبان یاد شهردار زن افتادند!

اصلاح‌طلبان همان‌طور که توافق و برجام و مسکن و اقتصاد خوب و رفع تحریم‌ها و باقی شعار‌های حسن روحانی را از ابراهیم رئیسی مطالبه می‌کنند، گویا انتظار دارند شورای شهر ششم هم که یک ماه دیگر آغاز به کار می‌کند، شعار‌های اصلاح‌طلبان را عملی کند! در حالی که هر جریانی مسئول تحقق وعده‌های خود به مردم است. روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی از زن نبودن گزینه‌های شهرداری تهران نوشته است؛ مقامی که قرار است شورای شهر جدید تهران که تماماً اصولگراست، انتخاب کند. آرمان در مطلبی با عنوان «شهردار زن در بهشت جایی ندارد» می‌نویسد: «زنان می‌توانند شهردار شوند و مانع قانونی ندارد، اما چرا شهردار زن برای تهران انتخاب نمی‌شود؟... در حالی عدم تمایل به شهردارشدن یک زن در میان منتخبان شورای شهر ششم، نمایان شده که آمار نشان می‌دهد پس از انقلاب تاکنون فقط پنج زن از سوی شهرداران، به‌عنوان شهردار منطقه منصوب شدند.»این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اصولگرایان شورای شهر ششم به یک خانم اجازه مدیریت شهری نخواهند داد. حتی منتخبان زن شورای شهر ششم تهران همچنان برای شهردارشدن یک خانم علاقه از خود نشان ندادند». در گزارش آرمان در عین حال از «معصومه‌آباد و مرضیه وحید دستجردی» به عنوان دو زن در میان گزینه‌های اصولگرایان برای شهرداری تهران نام برده شده است.این در حالی است که از چهار سال پیش تاکنون، شورای شهر تهران در دست اصلاح‌طلبان بوده و آنان به‌رغم آنکه به سبب ضعف مدیریتی شهرداران انتخابی، طی چهار سال چهار شهردار برای تهران انتخاب کردند، اما به هیچ زنی اجازه ندادند که بر کرسی شهرداری تهران بنشیند. در سایر مراکز استان‌ها هم به‌رغم آنکه اکثریت شورا‌ها با اصلاح‌طلبان بود، آنان زنی را برای شهرداری انتخاب نکردند.


چرا برجام برای دولت بایدن مهم است؟

«کریس مورفی»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا می‌گوید: «من نمی‌توانم این را بپذیرم که نمی‌توانیم راهی برای بازگشت به این توافق پیدا کنیم. انجام این کار به گرفتن تصمیمات سخت از سوی ایالات‌متحده و تصمیمات سخت از سوی ایرانی‌ها بستگی دارد، ولی من، بدون بودن داخل این توافق، راهی برای حرکت روبه‌جلو نمی‌بینم. سخنگوی کاخ سفید نیز معتقد است: «همچنان معتقدیم که مذاکرات درباره احیای برجام به نفع ماست». از نگاه سخنگو، بازگشت آمریکا به برجام، زمینه‌سازی گشودن پرونده‌های جدید در مورد جمهوری اسلامی ایران است: «واشنگتن همچنان در تلاش برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای با ایران است. اگر واشنگتن توانست به توافق هسته‌ای بازگردد، از آن برای تعامل با موضوعات نگران‌کننده در مورد ایران استفاده خواهیم کرد».

نفت ایران گران شد

بر اساس گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت نفت سنگین ایران در ماه ژوئن (خرداد و تیر) به ۷۱ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که نفت سنگین ایران در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) باقیمت ۶۶ دلار و ۷۲ سنت عرضه‌شده بود. بدین ترتیب نفت سنگین ایران در طول این مدت، چهار دلار و ۹۶ سنت معادل 7.4 درصد افزایش یافته است.
فوت
۷۷ کودک بر اثر کرونا فقط در یک بیمارستان
رییس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید گفت: کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار می‌گیرند و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند.کریمی رییس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید با بیان اینکه کرونا می‌تواند در کودکان هم منجر به بیماری شدید و حتی مرگ و میر شود، گفت: در یک سال و نیم گذشته یعنی از زمان آغاز پاندمی کرونا تاکنون ۷۷ مورد مرگ در کودکان ناشی از کرونا در بیمارستان مفید داشتیم که البته ۹۲ درصد آنها یک بیماری زمینه‌ای داشتند، اما ۸ درصدشان بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند.

اقتصاددانان به رئیسی چه گفتند؟

سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه (23 تیرماه) در نشستی سه‌ساعته با اساتید و صاحب‌نظران اقتصادی، به اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت. در این نشست 17 نفر از صاحب‌نظران اقتصادی، از گرایش‌های مختلف، به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و راهکارهای مدنظر خود درباره شرایط اقتصادی کشور، نوع مواجهه دولت با مشکلات بخش اقتصاد و نحوه ورود به عرصه حل‌وفصل این مشکلات پرداختند. غلامرضا مصباحی‌مقدمعضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع)، کمبود سرمایه مالی را جدی‌ترین مانع در مسیر سرمایه‌گذاری و رشد سریع اقتصادی دانست و اظهار داشت: «کسری بودجه به رقم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده و هزینه‌های جاری بیش از ۹۰ درصد بودجه سالیانه را می‌بلعند. همچنین زمان اجرای پروژه‌های عمرانی به‌طور متوسط به بیش از ۱۰ سال رسیده است». محمدرضا پورابراهیمی،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست بر استفاده از همه ظرفیت‌ها در عرصه دیپلماسی اقتصادی تأکید کرد و گفت: «در سه سال گذشته باوجود جنگ تحمیلی اقتصادی، در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تعاملات اقتصادی رایزن اقتصادی نداشته‌ایم!». محمد خوش‌چهرهعضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، یکی از معضلات اقتصاد کشور را دخالت دادن ایده‌ها، سلایق و باورهای روسای جمهور در راهکارهای اجرایی دانسته و تأکید کرد: «مشکلات اقتصادی صرفاً با نگاه اقتصادی قابل حل‌وفصل شدن نیستند چراکه عوامل غیراقتصادی متعددی هستند که در اقتصاد کشور تأثیرگذارند». یاسر جبرائیلیعضو هیئت‌علمی پژوهشکده حکمت نیز گفت: «امروز عمده فشار مالیات بر دوش کارمندان و کارگران است و طبقه ثروتمند کشور مالیات چندانی پرداخت نمی‌کنند». وی با اشاره به تجربه مدیریت جهانی، پیشنهاد داد: «سازمان امور مالیاتی باید از وزارت اقتصاد جداشده و زیر نظر رئیس‌جمهور فعالیت کند».
کوثری: مجلس باید بر دولت رئیسی نظارت کند نه در پشت پرده زدوبند
!
محمد اسماعیل کوثری چهره سیاسی اصولگرا بر این باور است که رئیسی یک شبه نمی تواند همه مشکلات کشور را حل کند. بالاخره در ابتدا، همه باید بیایند و به ترمیم مشکلات کشور بپردازند. کوثری می‌گوید: هم مطالبه گری است چون بالاخره یکی از وظایف اصلی مجلس این است که حتما آن نظارتش را دقیق و جامع و کامل انجام دهد نه اینکه به عنوان نظارت به آنجا برود اما خدایی نکرده در پشت‌پرده زد و بندی انجام دهد، آن که دیگر نظارت نمی شود. حتی خارج از مجلس، فرق نمی کند بالاخره نظارت از مسئول بالاتر بر پایین باید طوری انجام شود که آن کسی که مسئولیت دارد، بداند از بالا کاملا دارد نظارت و دائم نگاه می شود و اینگونه شود که کارش را خوب انجام دهد، نه اینکه موقعی که مسئول بالاتر می خواهد بیاید یک ظاهرسازی کند اما زمانی که مسئول بالاتر حضور ندارد به شکلی دیگر کوتاهی کند.
ترس رسانه‌ صهیونیستی از توان موشکی حزب‌الله

وبگاه «واللا» نوشته: «بر اساس برآوردهای ارتش رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان ۱۵۰ هزار فروند موشک از انواع مختلف دارد. حزب‌الله موشک‌هایی از بُرد ۱۵ تا ۷۰۰ کیلومتر، موشک‌های هدایت‌شونده تا بُرد ۲۰۰ کیلومتر و پهپادهایی با قدرت پرواز تا ۴۰۰ کیلومتر دارد و در صورت وقوع جنگ جدید، روزانه تا سه هزار موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک خواهد شد».

درس تفسیر آیت‌الله جوادی آملی برای رئیسی!

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار اخیرشان با رئیس‌جمهور منتخب، به آیه‌ای از قرآن کریم در خصوص ایستادگی در برابر دشمن و سست نشدن در اداره امور کشور اشاره کرده و گفتند: «این کشور را به‌خوبی می‌توان اداره کرد، ذات اقدس الهی در یک آیه مخمّس و پنج‌ضلعی فرمود: ﴿فَلا تَهِنُوا﴾ به خود سستی راه ندهید. زیر بار صلح و سازش تحمیلی هم نروید که آن سوزش است نه سازش ﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا﴾ این ﴿تَدْعُوا﴾ مجزوم به «لا» است یعنی «لا تدعونّ». ﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ﴾ مبادا زیر بار سازش بروید؛ برای اینکه ظاهرش سازش است باطنش سوز، مبادا این کار را بکنید. این نباید نباید چرا؟ برای اینکه ﴿وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ﴾، شما دست بالا دارید چرا؟ چون ﴿وَ اللَّهُ مَعَکُمْ﴾، وقتی خدا با آدم است. چرا خدا با ماست؟ برای اینکه کار کردیم ﴿وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ﴾. این آیه پنج‌ضلعی، یک قانون اساسی است و خداوند هم می‌فرماید: وقتی کار کردید من با شما هستم و شما را تنها نمی‌گذارم، وقتی این‌همه خون دادید، این‌همه شهید دادید، این‌همه فداکاری کردید من با شما هستم و همه ما باید به این مطلب باور داشته باشیم».
آمریکا: نیروهایمان را گام‌به‌گام از عراق خارج می‌کنیم

هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد و خروج این نیروها از عراق به‌صورت گام‌به‌گام خواهد بود». گفتنی است؛ بعد از ترور ناجوانمردانه فرماندهان مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست آمریکا، حملات به مواضع نظامی و دیپلماتیک آمریکا در خاک عراق شدت یافته است و اخیراً برخی از گروه‌های مقاومت عراقی علناً اعلام کرده‌اند که دیگر فرصت خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی به سر آمده و این گروه‌ها تا خروج کامل اشغالگران، منافع آمریکا در هر کجای خاک سرزمینشان را هدف قرار خواهند داد.

نگاه دستگاه دیپلماسی چین به برجام و مذاکرات وین

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری پنجشنبه، در ششمین سالگرد برجام، اظهار داشت: «برجام، نتیجه ۱۳ سال مذاکره دقیق، خروجی مهم دیپلماسی چندجانبه است که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفت. برجام، مثال کلاسیک حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مشاوره و یک رکن اصلی در راستای رژیم منع اشاعه و تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه (غرب آسیا) است. چین همیشه معتقد است که اجرای کامل و مؤثر توافق تنها راه مؤثر برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و از این واقعیت که آمریکا به دنبال بازگشت به برجام است، استقبال می‌کند. دراین‌بین، طرف آمریکایی باید با انجام اقدامات مشخص برای جلب دوباره اعتماد جهانی، صداقت خود را نشان دهد. آمریکا باید تصمیم فوری خود درباره برداشتن همه تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های سوم را اتخاذ کند. ایران ‌هم باید تعهدات خود را به‌طور کامل از سر بگیرد».
«فارین افرز»: آمریکا با اکثر دموکراسی‌ها مخالف است

نشریه علمی آمریکایی در یادداشتی با عنوان «آیا واقعاً آمریکا از دموکراسی‌ها حمایت می‌کند یا از کشورهای ثروتمند؟»، نوشت: «آمریکا ادعای رهبری دموکراسی‌های جهان را دارد، اما درواقع در بسیاری از مهم‌ترین مسائل جهانی با اکثر دموکراسی‌ها مخالف است. بسیاری از کشورهای دموکراتیک فقیر تا حد زیادی از جهان‌بینی سیاست‌گذاران آمریکایی خارج هستند و فقط زمانی این کشورها را محسوب می‌کنند که ثبات منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی مهم باشد. منافع دموکراسی‌های ثروتمند نظیر آمریکا غالباً با منافع کشورهای اقتدارگرا یکی هستند».

حضور سرزده رئیس‌جمهور منتخب در آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره)

رئیس‌جمهور منتخب پیش از ظهر دیروز با حضور سرزده در آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره)، ضمن عیادت از جانبازان قطع نخاع، با آنان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار صمیمی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه جانبازان در میدان جهاد و ایثار به ایفای نقش اساسی پرداخته و با جانبازی خود مدال افتخار و نمره قبولی گرفته‌اند، اظهار داشت: در دولت سیزدهم رسیدگی به امور ایثارگران، جانبازان و خانواده عزیز ایشان را به طور ویژه در دستور کار خواهیم داشت. رئیسی خدمت به جانبازان را وظیفه همه مدیران و مسؤولان کشور دانست و بر پیگیری مشکلات مطرح‌شده از سوی جانبازان از ابتدای شروع به کار دولت جدید تاکید کرد. رئیس‌جمهور منتخب در گفتگو با کادر درمانی این آسایشگاه نیز، کار ایشان را سخت، مهم و اثرگذار توصیف کرد و افزود: شما به بهترین خلق خدا خدمت می‌کنید و این تلاش‌ها نزد خدا اجر و ثواب بالایی دارد.

ایران پنجمین قدرت بیت کوینی جهان

بر اساس تحقیقات دانشگاه کمبریج، ایران در جایگاه پنجم تولید بیت کوین از نظر شاخص «هارش ریت» قرار دارد، چین، آمریکا، قزاقستان و روسیه هم در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. به گزارش فارس، به نقل از رویترز، تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد قدرت تولید بیت کوین چین در جهان بسیار افت کرده و حتی از افت اخیری که تحت نفوذ مسئولان این کشور در استخراج بیت کوین صورت گرفت، پایین‌تر آمده است. بر اساس آمار‌های دانشگاه کمبریج، سهم این کشور از قدرت رایانه‌های وصل شده به شبکه جهانی بیت کوین موسوم به «هارش ریت» در ماه آوریل به ۴۶ درصد کاهش یافته این در حالی است که این رقم در سپتامبر ۲۰۱۹ به میزان ۷۵.۵ درصد بود. در همین مدت زمان، سهم آمریکا از قدرت رایانه‌های وصل شده به شبکه جهانی از ۴ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته و به دومین کشور تولید کننده بیت کوین تبدیل شده است. پس از این دو کشور، قزاقستان با سهم ۸ درصد قرار دارد و روسیه و ایران هم که از تولید کنندگان عمده بیت کوین هستند در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

‌اخبار کوتاه

*وزیر خارجه روسیه گفت: «علی‌رغم تلاش‌های جو بایدن برای این‌که نشان دهد که پس از به نتیجه رسیدن مأموریتشان در حال خروج از افغانستان هستند، همه متوجه‌اند که مأموریت ایالات‌متحده در افغانستان شکست خورده است. حتی مردم آمریکا هم آن را به این شکل می‌بینند. داعش و القاعده مواضع خود را در افغانستان تقویت کرده‌اند و تولید مواد مخدر در این کشور در بالاترین حد قرار دارد».

*یک باند قاچاق سلاح جنگی و شکاری توسط مأموران انتظامی شهرستان دهلران، در غرب کشور متلاشی و ۳۸ قبضه سلاح و دو هزار و ۳۹۱ فشنگ جنگی نیز کشف شد. در این رابطه هشت نفر دستگیر شدند و پرونده قضائی تشکیل شد؛ همچنین تلاش مأموران پلیس برای دستگیری سایر قاچاقچیان در دستور کار قرار دارد.

* مقام‌های اروپایی می‌گویند سیل مرگبار در غرب این قاره علاوه بر تخریب گسترده زیرساخت‌ها، نزدیک به ۱۰۰ کشته برجای گذاشته که حداقل ۸۱ نفر از آن‌ها سهم آلمان است. منابع آلمانی می‌گویند اوضاع به حدی وخیم است که ارتش نیز به کمک آمده و صدها نظامی در حال یاری رساندن به تلاش‌ها برای نجات مردم هستند.

*«فرانک ریستر» وزیر تجارت فرانسه در آستانه اولین سالگرد انفجار مهیب بیروت به لبنان سفر کرد، ضمن دیدار با مقامات این کشور در سخنانی مقابل خبرنگاران بار دیگر مقامات لبنانی‌ را به تحریم تهدید کرد. وی به مقامات این کشور گفته، «شما هیچ التزامی به انجام اصلاحات مدنظر ما ندارید. به‌زودی مسئولانی که در مسیر تشکیل دولت سنگ‌اندازی می‌کنند را تحریم میکنیم».
*مدیرعامل بنیاد
۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از پرداخت ۱۶ میلیون تومان به خانواده‌هایی که قصد داشتن فرزند چهارم دارند، خبر داد. ارجائی با بیان اینکه این طرح از هفته گذشته از شهر قم آغاز شد، افزود: «متقاضیان می‌توانند برای نام‌نویسی در طرح به‌علاوه ۳ در سامانه.ir1542www. ثبت‌نام کنند».
*روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام در اطلاعیه‌ای اعلام کرد
: «شامگاه دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ تیمی از عناصر ضدانقلاب از منطقه مرزی شهرستان اشنویه قصد ورود به خاک کشورمان را داشتند که با هوشیاری رزمندگان این قرارگاه، ناکام ماندند». در این اطلاعیه آمده است: «با اجرای آتش به‌موقع توسط رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام، در درگیری با اعضای این تیم، عناصر ضدانقلاب از منطقه متواری شدند». شهرستان اشنویه در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با ۲ کشور ترکیه و عراق قرار دارد.

https://shoma-weekly.ir/TPh5Ci