گفته می‌شود که...

پیام سردار سلیمانی به ظریف!/پیگیری رهبر انقلاب از ساخت واکسن داخلی کرونا/فدراسیون با عکس ورزشگاه اتلتیکو مادرید به دنبال میزبانی/گزارشگر معروف کشتی کرونا گرفت/شبکه قمار چطور با بانک‌های ایرانی کار می‌کند؟/استقبال اروپا از بازگشت بایدن به برجام و ...

پیام سردار سلیمانی به ظریف!

«امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: «زمانی که آقای ظریف در سوئیس در حال مذاکره بود و فضا بسیار مثبت بود، سردار سلیمانی چون می‌خواستند این توجه را به ما بدهند که به دشمن اعتماد نکنید، با من تماس گرفتند. سردار گفتند چون دیدم که آقای ظریف با جان کری در حاشیه مذاکرات قدم می‌زند، یک پیام دارم که می‌خواهم به آقای ظریف برسانید تا آن را به جان کری بدهد. گفتند، آقای ظریف به جان کری بگوید ما اسنادی از همراهی ژنرال‌های آمریکایی با داعش داریم که اگر آمادگی داشته باشند حاضریم فایل صوتی مذاکرات میان آن‌ها و اسناد سلاح‌هایی که داعش از آمریکایی‌ها گرفته را برایشان ارسال کنیم».

پیگیری رهبر انقلاب از ساخت واکسن داخلی کرونا

«نمکی»، وزیر بهداشت اظهار داشت: «دلسوزی و پیگیری‌های مستمر رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، نشان از آن دارد که مردم این سرزمین در اوج تحریم‌های ظالمانه، نباید قدمی از مردم سرزمین‌های برخوردار و دارای منابع فراوان و سرشار، عقب‌تر باشند».
فدراسیون با عکس ورزشگاه اتلتیکو مادرید به دنبال میزبانی

اقدام عجیب فدراسیون فوتبال ایران در ارائه ورزشگاه سابق آتلتیکو مادرید به جای ورزشگاه مس رفسنجان حواشی بسیاری در فضای مجازی به پا کرده است. فدراسیون فوتبال ایران که با ساخت کلیپ در تلاش برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیاست،‌ تصاویری از ورزشگاه سابق باشگاه اتلتیکو مادرید را به عنوان یکی از ورزشگاه‌های خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده است. هرچند با توجه به زیرساخت‌های ضعیف فوتبال ایران احتمال گرفتن میزبانی این رقابت‌ها بسیار ضعیف است و صرف هزینه‌های اینچنینی هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

عراق جای دلار، جو به ایران می‌دهد

«حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفت: «عراق آماده صادرات 700 هزار تن جو به ایران با قیمت 125 دلار در هر تن است». این نخستین صادرات محصولات مازاد جوی عراق است. سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفته است: «کابینه عراق با صادرات این میزان جو به ایران در عوض تسویه بدهی‌های این کشور به ایران، موافقت کرده است». این در حالی است که طی یک سال اخیر، افزایش 500 درصدی سموم و کود کشاورزی در کشور، علاوه بر قیمت پایین خرید تضمینی، ظرفیت تولید کشور را با خطر کاهش مواجه کرده است و واردات بی‌رویه محصول از خارج، سم مضاعفی بر کاهش بیش‌ازپیش تولید داخل خواهد بود.
فارن پالیسی: بایدن برای بازگشت به برجام عجله نکند

«جان ‌هانا»، مشاور امنیت ملی دیک‌چنی (معاون جرج بوش) در حوزه خاورمیانه، در یادداشتی در فارن‌پالیسی به تبعات بازگشت احتمالی آمریکا به برجام پرداخته و آن را موجب بروز اختلافات داخلی جدی میان نخبگان حزبی و نهادهای تصمیم‌گیر در این کشور دانسته است. وی معتقد است بایدن به جای رفع تحریم‌ها و بازگرداندن آمریکا به اجرای تعهداتشان، باید «از اهرم‌های فشار دولت ترامپ و شرایط اقتصادی کنونی ایران برای مذاکره در مورد یک توافق بهتر استفاده کند». توافقی که غروب‌های برجام را تمدید کرده و غنی‌سازی در خاک ایران را ممنوع سازد. در این یادداشت آمده که بایدن به دلیل اولویت‌های فوری‌تر، ازجمله؛ کرونا، تبعیض نژادی، تغییرات آب‌وهوایی و مقابله با چین، تمایل دارد هر چه سریع‌تر پرونده هسته‌ای ایران را به مسیر مطلوب غرب هدایت کرده و سریع‌ترین راه را بازگشت به برجام می‌داند. هانا می‌گوید، ایران با افزایش سطح غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها و با توجه به طرح اخیر مجلس درصدد «باج‌گیری هسته‌ای» از آمریکاست تا تحریم‌ها را برطرف کند. نویسنده سه پیشنهاد به بایدن ارائه می‌کند: 1- از تهدیدهای ایران نهراسد، زیرا فضای مانور ایران در برنامه هسته‌ای محدود است. 2- پیش از بازگشت به برجام، برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص سناریوهای پیش روی برنامه هسته‌ای ایران را ارزیابی کرده و مطابق آن تصمیم بگیرد. 3- حمایت اتحادیه اروپا در رابطه با خروج از برجام در صورت عدم ورود ایران به مذاکره در دیگر موضوعات در طول یک سال آینده را جلب کند.
FATF خرید واکسن را ممنوع نمی‌داند

سخنگوی دولت می‌گوید یکی از موانع خرید واکسن کرونا، قواعد FATF است که ایران آن را به‌طور کامل اجرا نمی‌کند؛ اما FATF اصلاً نهادهایی را که در حوزه‌ دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند، دارای ریسک بالا نمی‌داند و اعلام کرده که اجرای FATF نباید در تجارت بشردوستانه خللی وارد کند. رئیس بانک مرکزی هم چند روز پیش گفته بود: «خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد و تاکنون هر راهی برای پرداخت و انتقال ارز موردنیاز، به خاطر تحریم آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است».

صنعتی با قابلیت بومی‌سازی و ظرفیت‌های بالای صادراتی

صنعت لوازم‌خانگی این روزها تجربه موفقی از کم اثر کردن تحریم را پیش روی مسئولان گذاشته است. در شدیدترین تحریم‌ها، تولید در این بخش تا ۴۵ درصد و داخلی سازی تا ۹۰ درصد افزایش و مصارف ارزی تا ۳ میلیارد دلار کاهش یافته و ۶۰ درصد بازار از خارجی‌ها پس گرفته شد. این صنعت، به دلیل وجود همین تحریم‌ها توانسته تا حد زیادی جهش تولید را محقق کند. صنعت لوازم‌خانگی یکی از صنایعی است که با تنوع محصولات و پتانسیل بالا می‌تواند پس از نفت، بزرگ‌ترین صنعت سودآور کشور محسوب شود. اگرچه طبق آمار و ارقام صنعت لوازم‌خانگی در جایگاه سوم صنایع کشور و بعد از صنعت خودرو قرار دارد، اما این دو صنعت به لحاظ ساختاری تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. صنعت خودرو، یک صنعت حمایت شده با سپر تعرفه‌ای بسیار بالا است که سطح بهره‌وری و کیفیت محصولات آن قابل قیاس با روند جهانی نیست؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان صنایع لوازم‌خانگی حتی در بدترین شرایط نیز تا حد مناسبی خود را با استانداردهای جهانی انطباق داده‌اند. در صنعت لوازم‌خانگی به‌طور میانگین بین 30 تا 35 درصد اقلام وارداتی است و مابقی 65 تا 70 درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی، بومی‌سازی شده است. طبق آمار و برنامه‌های هدف‌گذاری شده تا پایان سال نه‌تنها نیاز داخل تأمین خواهد شد بلکه با مازاد تولید هم روبه‌رو شویم.
گزارشگر معروف کشتی کرونا گرفت

هادی عامل، پیشکسوت و گزارشگر کشتی به ویروس کرونا مبتلا شده است. تست کرونای هادی عامل در حالی پس از فینال رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی مثبت شده است که به‌رغم تمهیدات فدراسیون برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظیر گرفتن تست PCR و ضدعفونی کردن محل اسکان و برگزاری مسابقات، اما در جریان اهدای کاپ قهرمانی و جوایز تیم‌های برتر، موارد بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی رعایت نشده است. هادی عامل درباره وضعیت فعلی خودش اظهار داشت: فعلا در منزل هستم و با شرایط قرنطینه دوران درمانی را پشت سر می‌گذارم.

شبکه قمار چطور با بانک‌های ایرانی کار می‌کند؟

بعد از ثبت‌نام در سایت‌های قمار، برای فعالیت در آن باید حسابتان را شارژ کنید. این کار از طریق کارت‌به‌کارت و پرداخت آنلاین در شبکه بانکی داخل کشور انجام می‌شود. برای داشتن درگاه پرداخت آنلاین در سایتتان کافی‌ است یک فروشگاه اینترنتی صوری راه انداخته و مجوز درگاه بگیرید یا اینکه سراغ یک فروشگاه گمنام بروید و با پیشنهاد وسوسه‌انگیز مالی، درگاهش را اجاره کنید. بعد از آغاز فعالیت درگاه، دیگر هیچ نظارتی توسط بانک مرکزی روی گردش مالی آن صورت نمی‌گیرد. یکی دیگر از روش‌های پرداخت، کارت به کارت است که می‌توانید به افراد مختلف پول داده و کارتشان را اجاره کنید. برای برداشتن سقف کارت‌به‌کارت هم کافی‌ است بدون هیچ استعلامی، از شرکت‌های پرداختی، درگاه شخصی بگیرید. با گرفتن درگاه شخصی، برای هر کارت می‌توانید روزانه تا ۱۰۰ میلیون تومان گردش مالی داشته باشید. اینجا هم باز بانک مرکزی سازوکار مشخص یا نظارتی روی فرآیند نق و انتقال پولی و بعد از آن ندارد. علاوه بر همه این‌ها، شبکه قمار یک درگاه بانکی به نام پارسی‌گرام نیز برای خود طراحی کرده است. این درگاه رُباتی، با اجاره سوری سرور در ایران و سازوکارهایی فنی، شبکه بانکی و شاپرک را دور می‌زند. برای قطع همیشگی بازوی قمار در کشور باید بانک مرکزی قوانین نظارتی‌اش را بازبینی و سخت‌تر کند.
حقوق شهروندی یعنی تحمیل تورم و بیکاری به مردم؟

اظهارات برخی مقامات دولتی در دفاع از جمهوریت و حقوق شهروندی، در تناقض با عملکرد آنهاست. روزنامه دولتی ایران، دیروز تیتر خود را به سخنان آقای روحانی در همایش «حقوق اساسی و شهروندی» اختصاص داد و تیتر زد «دفاع از جمهوریت». اما مرور متن سخنان آقای روحانی، عموما از میل دولت برای نظارت‌گریزی و نیز دامن زدن به مجادلات سیاسی و حاشیه‌پردازی حکایت می‌کند.ایران همچنین یادداشتی را از علی ربیعی سخنگوی دولت به عنوان «به‌دنبال حقوق شهروندی» منتشر کرده و مجددا به مباحث سیاسی خاصی که دغدغه برخی سیاسی‌کاران است، پرداخته است.بازی با واژگانی مانند جمهوریت، حقوق شهروندی و قانون اساسی در حالی است که دولت به بسیاری از حقوق شهروندان و از جمله اولویت‌دارترین آنها در بخش مسکن و اشتغال و رفاه و آموزش عمومی بی‌اعتنایی کرد، یا خلاف لوازم این حقوق عمل کرده، چنانکه اکنون مسئله اشتغال و ازدواج و داشتن مسکن، تبدیل به دغدغه بسیاری از جوانان و دیگر شهروندان شده است. به‌عنوان مثال روزنامه ایران در صفحات داخلی خود اذعان کرد «متوسط قیمت مسکن و زمین نسبت به سال گذشته، 100 درصد افزایش یافته است.»
ذوالنوری: سرنخ‌هایی از ترور شهید فخری‌زاده به دست آمده

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از شناسایی سرنخ‌های ترور شهید محسن فخری‌زاده توسط نیروهای امنیتی کشور خبر داد. مجتبی ذوالنوری با اشاره به نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر اطلاعات و معاونان وزیر اظهار کرد: ابعاد مختلف ماموریتی وزارت اطلاعات را در جلسه‌ای در محل وزارتخانه بررسی کردیم. ابعاد ماموریتی و اقدامات خوبی که دستگاه‌های امنیتی ما انجام داده مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این اقدامات نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی- اطلاعاتی ما توانمندی بالایی دارند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این موضوعات ابعاد مختلف موضوع ترور و شهادت محسن فخری‌زاده بررسی شد، نیروهای امنیتی در شناسایی سرنخ‌ها کارهای خوب و موثری انجام دادند و به نتایج خوبی دست یافته‌اند. ذوالنوری تصریح کرد: جامعه اطلاعاتی ما با انگیزه، انسجام و هم‌افزایی موضوع ترور شهید فخری‌زاده را پیگیری می‌کنند ولی با توجه به اینکه این پرونده جاری است، دستگاه امنیتی- اطلاعاتی درباره سرنخ‌ها و افرادی که شناسایی شدند در صورت تشخیص توضیحاتی را اعلام خواهند کرد.
استقبال اروپا از بازگشت بایدن به برجام

فایننشیال تایمز در تحلیلی به استقبال اروپا از بازگشت رئیس‌جمهور جدید آمریکا به برجام پرداخت.به گزارش فایننشیال تایمز، دولت‌های اروپایی از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران به شکل موجود، حمایت کردند و از اصرار برای توسعه این توافق منصرف شدند. آلمان، فرانسه ،انگلیس، چین، روسیه و ایران متعهد شدند که بازگشت مجدد و احتمالی واشنگتن به این توافق را مثبت بدانند. این رویکرد که احتمالا متحدان خاورمیانه‌ای ایالات متحده را نا امید می‌کند، زمینه را برای دولت آینده آمریکا برای تدوین استراتژی جدید فراهم می‌کند.در جلسه دیروز وزرای خارجه کشورهای عضو برجام، وزیران احتمال بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای این اتفاق و همکاری در این زمینه تاکید کردند‌.

اخبار روزانه:

*اگر کسی به کاندیدای خاصی قول داده باشد که رأی دهد درحالی‌که اصلح از او وجود داشته باشد، تکلیف چیست؟ پاسخ: رعایت مصالح نظام مقدم از مصلحت افراد است و کاندیدای اصلح مقدم است.
*
یک نهاد مسئول در نامه ای خطاب به تعدادی از مدیران استانی و اجرایی، با ابراز گلایه و نگرانی راجع به تداوم شکایات واصله و بازرسی های انجام شده توسط تعدادی از ناظران و کارشناسان، از مخاطبان خواسته است با توجه به مشاهده عرضه ماسک های غیراستاندارد و بی کیفیت در برخی مراکز رسمی و مورد تایید، ضمن برخورد جدی با این تخلف که می تواند تهدیدی برای سلامت جامعه در شرایط کنونی باشد، موارد مهمی چون کیفیت پارچه های مورد استفاده را مورد ارزیابی قرار دهند.

* بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی خطاب به تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه، مقرر شده به استناد اصل 138 قانون اساسی یکی از شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی مجاز باشد به منظور تامین مالی طرح مطالعه، تملک و توسعه مجلس شورای اسلامی و بدون انتشار فراخوان عمومی،راجع به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با بانک ملی ایران اقدام کند.

* فاطمه خویشوند، دختر 19 ساله‌ روزی از سحر تبر بودن لذت می‌برد اما حالا انگار سحر تبر بودن برایش جذاب نیست. زندان برایش کابوس است، دلش نمی‌خواهد دیگر به آنجا برگردد! از او پرسیده شده است از فضای مجازی چه می‌خواستی؟ که پاسخ داده: من فقط معروفیت می‌خواستم و رسیدن به شباهت زیاد به کاراکتر عروس مردگان! درآمد هم داشتم اما واقعا زیاد نبود. امیدوارم رافت اسلامی شامل‌حالم شود.توبه‌نامه‌ای هم تنظیم کرده‌ام که به دست رئیس قوه قضاییه می‌رسانم.

https://shoma-weekly.ir/CnUzZI