گفته می‌شود که...

پورابراهیمی: جهانگیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعیت را بگوید/پشت پرده تخفیف‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/محکومیت خودروسازان در بیش از ٢٠٠٠ پرونده/ضرورت توسعه تجارت خارجی با همسایگان پس از جنگ قره‌باغ/ترفند آمریکا از بازگشت دوباره به برجام/متلک جنجالی به محمود فکری و ...

پورابراهیمی: جهانگیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعیت را بگوید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهور را که گفته بود تصمیمات مربوط به تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور، در مردادماه 97 گرفته شد، آدرس غلط به مردم توصیف کرد و گفت: «آقای جهانگیری بهتر است درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعیت‌ها را به مردم بگوید. دولت در فروردین ۹۷ علیرغم مخالفت صریح مجلس و کمیسیون اقتصادی، تصمیم به تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفت که آثار زیان‌بار آن هر روز بیشتر از گذشته در اقتصاد کشور نمایان می‌شود. در فروردین‌ماه چند سال قبل که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفتید، جلسه‌ای تحت عنوان سران قوا در کشور وجود نداشت».


قالیباف: رهبر انقلاب فرمودند بین مردم باشید و مشکلاتشان را رفع کنید

رئیس مجلس در واکنش به جنجال‌آفرینی برخی رسانه‌های داخلی از سفرهای استانی وی، اذعان داشت: «رهبر انقلاب به بنده فرمودند که حتماً این سفرهای استانی را اولویت بدانید و بروید. اساس انقلاب این است که در بین مردم باشید، شرایط سخت مردم را بدانید و مردم در روزهای سخت، مسئولان، مخصوصاً روسای قوا را کنار خود ببینند. رفتن شما به آن‌ها روحیه می‌دهد و باعث می‌شود تا مشکلات آن‌ها را رفع کنید».
دستاوردهای اقتصادی دیپلماسی سردار سلیمانی در منطقه

تنها در یک مورد، پس از حضور حاج قاسم در عراق، صادرات رسمی ایران به این کشور از ۸۰۰ میلیون دلار به ۹ میلیارد دلار رسید.

پشت پرده تخفیف‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای تولیدکنندهها را مجبور به درج قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی محصولات می‌کنند. تولیدکنندهها میگویند اگر نرخ واقعی را روی محصولات بزنیم، فروشگاهها محصول را از ما نمیگیرند. برخی فروشگاههای زنجیرهای برای فروش محصولات یک برند، از کارخانه آن ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان دریافت میکنند.

محکومیت خودروسازان در بیش از ٢٠٠٠ پرونده

مدیرکل تعزیرات استان تهران گزارش داد: «از مجموع پرونده‌های خودرویی، تاکنون شرکت‌های خودرویی در ٢٠۴٢ فقره پرونده به ارزش 83.7 میلیارد تومان محکومیت یافتند. گران‌فروشی، تقلب در تحویل خودرو‌های به اسم صفرکیلومتر و انجام ندادن تعهدات، سه محور شکایت در پرونده‌های خودرو بود».

ضرورت توسعه تجارت خارجی با همسایگان پس از جنگ قره‌باغ

اخیراً معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد به دلیل اعمال تحریم ارمنستان بر روی کالاهای ساخت ترکیه، وزارت خارجه ارمنستان مایل است واردات 2250 قلم کالای وارداتی از ترکیه را با کالاهای ساخت ایران جایگزین کند. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی کمیته آمار ارمنستان، واردات این کشور با رشد 70 درصدی در 5 سال گذشته به 7.8 میلیارد دلار رسیده است. روسیه با 30 درصد، شریک اصلی تجارت خارجی ارمنستان است و ایران با صادرات 324 میلیون دلار در سال 2019 سهم 6.4 درصدی از واردات این کشور را به خود اختصاص داده است و در جایگاه سوم صادرکنندگان بعد از روسیه و چین قرار دارد. بیش از نیمی از صادرات ایران مربوط به صادرات برق و مواد خام معدنی است. ترکیه در سال 2019 در حدود 265 میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر کرده است که کالاهای مصرفی و صنعتی بخش اصلی سبد صادراتی ترکیه را تشکیل می‌دهد. هرچند تمایل ارمنستان به جایگزینی محصولات ترکیه‌ای با محصولات ایرانی یک فرصت تجاری برای صادرکنندگان است، اما بازخوانی عملکرد تجار ایرانی در فرصت‌های تاریخی مشابه نشان می‌دهد که امکان از دست رفتن این بازار منطقه‌ای دور از ذهن نیست؛ ایران در سال 2015 و بعد از ساقط شدن هواپیمای نظامی روسیه توسط ترکیه، نتوانست از فرصت صادرات به روسیه استفاده کند. این تجربه هشداری است برای سیاست‌گذاران وزارت صنعت و اقتصاد که بدون یک سیاست کلان صادراتی و نظارتی،‌ ایران نمی‌تواند سهم قابل قبولی از بازار‌های منطقه‌ای را در اختیار بگیرد. نکته‌ قابل‌توجه دیگر این است که ارمنستان جزو کریدور شمال – جنوب ایران است و ایران می‌‌تواند با ترانزیت محصولات تجاری این کشور، نقش بیشتری در ثبات اقتصادی این کشور بازی کند.
ربیعی: دلار انبار نکرده‌ایم

سخنگوی دولت گفت: بیان برخی از این سخنان که می‌گویند دولت ارز را نگه داشته تا بایدن که رأی آورد دلار را ارزان کند، کذب محض است. ظاهراً گوینده از آثار و تبعات گفتار خود مطلع نیست. این موضوع اگر اندکی هم صحت داشته باشد، یک خیانت بزرگ محسوب می‌شود و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است».

ترفند آمریکا از بازگشت دوباره به برجام

«سعید جلیلی»، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و از اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام در مورد افزایش تحریم‌ها بعد از برجام گفت: «وقتی که ترامپ از برجام خارج شد تا امروز حداقل ۲۷۱ شخص و ۲۵۹ نهاد ایران را تحریم کرد. ۳۳ هواپیما و ۱۱ کشتی ما را هم تحریم کرد. ۳۶ شخص و ۱۳۹ نهاد خارجی مثل شرکت‌ها و بانک‌ها را هم به خاطر روابط اقتصادی با ایران تحریم کرد که مجموع این‌ها ۷۵۱ تحریم می‌شود. علاوه بر این‌ها ۸۰۲ تحریمی که قبلاً‌ بود و قرار بود طبق برجام لغو بشوند، آن‌ها را هم دوباره برگرداند؛ یعنی یک چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ تحریم الآن نسبت به افراد و اشخاص و کشتی‌ها و هواپیماهای ما توسط آمریکا صورت گرفته است. سیستم بانکی هم جزو همین‌هاست، خیلی از بانک‌های ما جزء تحریم‌هایی است که در این دوره انجام شده. نکته‌ای که وجود دارد این است که این‌ها آمدند این تحریم‌ها را در قالب یک دستورهای اجرایی جدید آوردند، بعد برایش شناسه‌های جدید زدند؛ شناسه هسته‌ای، شناسه‌های تروریسم، حقوق بشر و ... با این برچسب‌های جدیدی که آمده [آمریکا] می‌گوید این‌ها که در برجام نیست و من به برجام برگشتم، این‌ها تحریم‌های دیگری است! خیلی خب می‌خواهید این‌ها حل بشود حالا بیایید بنشینید برای تک‌تک این‌ها گفت‌وگو کنیم. بعد مثل همین بحثی که ترامپ دنبال می‌کرد، می‌گوید این اهرم‌های فشار حداکثری دست من است، حالا بیا یکی‌یکی گفتگو کنیم! عجله هم ندارد.

یارانه نقدی در سال آینده چهار برابر می‌شود

کمیسیون تلفیق از محل تسعیر ارز، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌کرد در قالب هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی کرده است. کمیسیون تلفیق با حذف ارز 4200 تومانی، یارانه ارزی به کالاهای اساسی را تعدیل کرد. دولت برای سال آینده ۸ میلیارد دلار با قیمت 4200 تومانی در نظر گرفته بود تا صرف واردات کالاهای اساسی شود. با توجه به آن‌که ۸ میلیارد دلار از منابع دولت با عنوان یارانه نقدی بین اشخاص توزیع می‌شود، تغییرات نرخ ارز می‌تواند حجم ریالی آن را جابه‌جا کند. در همین خصوص پیش‌ازاین نرخ تبدیل این میزان ارز به پول داخلی بر مبنای دلار 4200 تومانی بود. اکنون این رقم به 17500 تومان تغییر پیدا کرده است. حاصل‌ضرب ارقام فوق نشان می‌دهد که پیش‌ازاین 33600 میلیارد تومان مجموع هزینه سالانه یارانه نقدی بوده که با نرخ ارز دولتی جدید، این مبلغ به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.
خاطره رضایی از سردار سلیمانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

سرلشکر محسن رضایی با ذکر خاطره‌ای از سردار سلیمانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: باید موجودی خودمان را بشناسیم و فهرست کنیم.محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش یک پژوهشگر پیرامون تحول مدیریتی و ارتباط آن با کادرسازی در گام دوم انقلاب، گفت: اولین قدم در تحول، شناخت سرمایه انسانی نخبه است. باید موجودی خودمان را بشناسیم و فهرست کنیم. مثلاً می‌توانیم اقدام به جمع‌آوری یک بانک اطلاعات ۱۰ هزار نفری از مدیران کشور کنیم و آموزش‌های لازم در مدیریت استراتژیک و مدیریت تحول را به آن‌ها ارائه دهیم.محسن رضایی افزود: شهید بهشتی به کادرسازی بسیار اعتقاد داشت. معتقدم کادرسازی بسیار مهم است. در تمامی دوران زندگیم افراد مستعد جوان را پیدا کرده و آن‌ها را با کمک خودشان در خدمت مردم و نظام و به صورت یک سرباز کشور ساخته ام. مثلاً شهید قاسم سلیمانی یک استعداد ویژه، اما فرد گمنامی بود که با وجود اینکه همشهری آقای هاشمی رفسنجانی بود، آقای هاشمی او را نمی‌شناخت. برادرمان قاسم را با کمک شهید حسن باقری پیدا کردیم و رشد کرد تا تبدیل به یک قهرمان ملی شد. از این جوانان با استعداد و مخلص و گمنام در کشور وجود دارند که می‌توانند کار‌های بزرگ انجام دهند.

تلاش اروپا برای بازگشت امریکا و ایران به برجام

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر تعهد محکم و حمایت مداوم این سازمان از توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد. به‌گزارش ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران گفت که از دیپلماسی برای تسهیل بازگشت امریکا و ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. او مدعی شد که «اقدام ایران در غنی‌سازی 20 درصدی با بندهای مشخص برجام درباره فردو همخوانی ندارد و به‌صورت بالقوه اثرات اشاعه‌ای حادی دارد.» بورل با حیاتی دانستن تداوم همکاری کامل و به‌موقع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: «ما می‌پذیریم که این مشکل از خروج یکجانبه امریکا از توافق و باز اعمال تحریم‌هایش نشأت گرفته است. اتحادیه اروپا تعهدات برجامی‌اش را انجام داده که همان‌طور که در توافق دیده شده، شامل اقدامات مرتبط با برداشتن تحریم‌ها می‌شود.»«بورل» تأکید کرد: «ما از بیانیه‌های مثبت جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب امریکا درباره برجام استقبال کرده و مشتاقانه منتظر همکاری با دولت جدید امریکا هستیم

متلک جنجالی به محمود فکری

برخی پیشکسوتان استقلال بعد از دربی 94 به انتقاد از تصمیمات محمود فکری در طول بازی پرداختند و به نوع چیدمان تیم در دقایق مختلف بازی معترض شدند. در این سیاوش اکبرپور در یک ویدئوی اینستاگرامی با طعنه‌ به محمود فکری حمله می‌کند. در این فیلم وقتی از اکبرپور درباره ادعای پرسپولیسی‌ها مبنی بر اینکه باید 5 بر 2 پیروز می‌شدند، سوال می‌شود می‌گوید: «می‌دانید چرا؟ چون شما یک یار اضافه‌تر داشتید؛ محمود فکری»!

ضرر مالی سنگین توئیتر

ارزش سهام شرکت توئیتر روز دوشنبه در پی اقدام این شبکه اجتماعی برای تعلیق دائمی حساب پرطرفدار دونالد ترامپ، بیش از 6 درصد سقوط کرد. این شبکه اجتماعی با اشاره به ریسک خشونت بیشتر در پی آشوب‌های هفته گذشته و حمله طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا به ساختمان کنگره، روز جمعه تعلیق دائمی حساب ترامپ را اعلام کرد. این اقدام انتقادات برخی از جمهوریخواهان را برانگیخت که خواستار حق آزادی بیان برای رئیس‌جمهور آمریکا شدند.

اخبار روزانه:
*
شلدون آدلسون، میلیاردر سرشناس صهیونیست و صاحب یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های قمارخانه در جهان، در سن 87 سالگی مرد. او یکی از وفادارترین حامیان ترامپ و نتانیاهو بود. او یکی از حامیان مالی اصلی ترامپ بود که البته مواضع بسیار تندی هم علیه ایران داشت و حتی پیشنهاد حمله اتمی به کشورمان را هم مطرح کرده بود.

*هومن سیدی جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مرد و بهترین دستاورد فنی و هنری را از هفتمین جشنواره بین‌المللی شهر دریافت کرد. وی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» رکورددار جوایز هفتمین جشنواره فیلم شهر شد.

*طی مراسمی با حضور مقامات کشوری و لشکری ناو بندر مکران و ناو موشک‌انداز زره به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شوند. امروز و در اولین روز رزمایش دریایی اقتدار، طی مراسمی ناوبندر مکران و ناو موشک انداز زره با حضور سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ایران ملحق می شوند.

*حجت‌الاسلام کاظم صدیقی از اظهاراتش درباره باز شدن چشمان آیت‌ا... مصباح یزدی هنگام غسل عذرخواهی کرد و آن را غیر دقیق خواند. وی اظهار کرد: در گفت‌وگویی یک نکته‌ای را مطرح کردم که همینجا از روح بلند آیت‌ا... مصباح یزدی عذرخواهی می‌کنم که ما چقدر کوتاه فکر می‌کردیم و کرامت آقای مصباح را ما چه می‌دیدیم که اینجور فضایی هم ایجاد شد. برخی از افراد غافل گاهی جسارت کردند و این حرف ما باعث شد که این‌ها در موضع بدی قرار گیرند.

*عباس نباتی از دوبلورهای باسابقه و گوینده درباره شرایط این روزهایش در روزگار کرونا و همچنین فعالیت در عرصه دوبله سخن گفت و در عین حال یادآور شد: کار دوبله دیگر مثل سابق نیست. دوبلور ای‌کیوسان که بیش از 50 سال در عرصه دوبله فعالیت کرده است، با اشاره به اینکه این روزها کمتر به واحد دوبلاژ صداوسیما رفت و آمد دارد، گفته هیچ گله‌ای ندارم! بیش از نیم قرن، هم مدیر دوبلاژ بودم و هم گوینده؛ از کارتون گرفته تا مستند و سریال و فیلم دوبله کرده‌ام و در حال حاضر حدود سه سال است که مدیر دوبلاژی نمی‌کنم و فقط گویندگی می‌کنم؛ آن هم خیلی کم.

*نشریه ایونینگ استاندارد تصویری از بوریس جانسون منتشر کرد که در پارک المپیک واقع در شرق لندن در حال دوچرخه‌سواری است. ادعا شده این عکس متعلق به یکشنبه‌ ‌است. براساس مقررات بهداشتی دولت انگلیس، افراد اجازه دارند فقط یکبار در روز و آن‌هم در محدوده محل سکونت خود برای ورزش از منزل خارج شوند. این درحالی است که گفته شده پارک المپیک لندن حدود 11 کیلومتر از محل سکونت جانسون فاصله دارد. یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری ادعا کرده جانسون بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی رفتار کرده است.

* شرکت در جلسه­ای که سخنران خلاف وحدت مسلمین صحبت می­کند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً حرام اکید است و شرکت در آن مجلس اگر تأیید و ترویج آن باشد، جایز نیست.

https://shoma-weekly.ir/6uPrxZ