گفته می‌شود که...

پوتین اوباما را از لیست دوستان خود حذف کرد/ دیپلمات مست ممنوع‌الخروج شد/ آقای خامنه ای روی مرا زمین نمی اندازد!/ پرخورترین دختر جهان/ بررسی محتوای صفحات فیس‌بوک وزرا/55 دقیقه تعجیل در آغاز جنگ جهانی دوم!/ محاکمه یک ایرانی در باکو به اتهام امنیتی و ...

به نام کُرد و به کام ضدانقلاب

نشست به‌اصطلاح ملی کُرد که بنیان‌گذاران و شرکت‌کنندگانش، آن را آغاز روند تشکیل دولت واحد کُردی می‌خوانند، به‌تازگی در شهر اربیل عراق برگزار شد که با بی‌اعتنایی اکثریت کُردهای وطن‌دوست و به‌ویژه نمایندگان کُرد مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد و تنها نمایندگانی از پژاک، کومله و گروه‌های جدایی‌طلب و ضدانقلاب نظیر دموکرات‌ها در آن حضور داشتند و سعی کردند خود را نماینده ایران معرفی کنند. برگزاری این نشست، نشان از افزایش اختلاف‌ها بین سرکردگان گروهک‌های تجزیه‌طلب کرد داشت که در همین راستا، شیخ ملا جلال حسینی، دبیرکل سازمان خبات کردستان ایران که از سازمان‌های جدایی‌طلب است، به‌دلیل دعوت نکردن از سازمان خبات در این نشست، به‌شدت از کمیته برگزارکننده و دست‌اندرکاران آن انتقاد کرده و آن را مصداق بی‌عدالتی و نقض اصول اولیه کردها دانسته است. همچنین حاجی‌احمدی، دبیرکل گروهک تروریستی پژاک، نیز که در این کنگره حضور داشت، با انتقاد از چنددستگی‌های موجود، اذعان کرد سران گروهک‌های کرد فقط به‌دنبال منافع شخصی خود هستند. این درحالی است که بر اساس گزارش‌های رسیده، شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این نشست در بین مردم کرد مشروعیت ندارند. گفتنی است گروه‌های ضدانقلاب نظیر دموکرات‌ها، کومله‌، پژاک و خبات که هریک، از استقلال‌خواهی و تشکیل کردستان بزرگ دم می‌زنند، سال‌هاست قادر به حل‌وفصل اختلافات خود و گرد آمدن بر سر میز مذاکره نیستند و هریک دیگری را به منفعت‌طلبی متهم می‌کند.

نسخه‌نویسی وبگاه جرس برای دولت

وبگاه ضدانقلاب جرس که در بحبوحه فتنه سال 88 به دست کسانی چون مهاجرانی، کدیور، سروش و... برخی عناصر فراری حزب مشارکت راه‌اندازی شد، به‌تازگی در مطلبی، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور را ترغیب کرد که فضای مجلس را تغییر دهد و فراکسیون جدیدی در حمایت از دولت ایجاد کند. این وبگاه به حالتی آمرانه، از وی خواست با ایجاد فراکسیون حامیان دولت، فضا را برای حضور افرادی که سوابق حضور در فتنه دارند، در رأس وزارت‌خانه‌های باقی‌مانده، به‌وجود آورد و از تنش‌ها و اتهامات نترسد. این وبگاه همچنین در این یادداشت با رویکرد طلبکارانه از حسن روحانی خواسته است تا افرادی هم‌سو با فتنه‌گران را برای وزارت‌خانه‌های علوم، ورزش و آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند.

تلاش اصلاح‌طلبان برای تصاحب مدیریت‌های دولت

به گزارش منابع آگاه، جریان افراطی اصلاح‌طلب همچنان در تلاش است با اعمال فشار، افراد مورد نظر خود را در پست‌های مختلف به کشور تحمیل کند. در آخرین اقدامات، این جریان افراطی، فشارهای گسترده‌ای را برای تغییر رئیس کمیسیون انرژی مجلس آغاز کرده است. این جریان قصد دارد مسعود میرکاظمی، از منتقدان به قرارداد کرسنت را از این کمیسون کنار بزند، همچنین در همین راستا، فشار افراطی‌های اصلاح‌طلب برای تحمیل نیروهای خود به وزارت ارشاد به‌ویژه در معاونت‌های فرهنگی، مطبوعاتی، سینمایی و سازمان اوقاف شدت گرفته است.

این جریان در پی انتخاب موسی‌پور برای تصدی سازمان اوقاف، با توجه به جایگاه اقتصادی این سازمان، درصددند موسی‌پور را کنار بگذارند و فرد مورد نظر خود را بر سازمان اوقاف تحمیل کنند. همچنین در آخرین جلسه اصلاح‌طلبان متمایل به حزب منحله مشارکت، معاونت مطبوعاتی را یکی از کلیدی‌ترین جایگاه‌های نظام نام برده و تأکید کرده‌اند این معاونت نباید به دست دیگر جناح‌ها بیفتد. این در حالی است که سیدمحمد خاتمی در جلسه اصلاح‌طلبان، در پاسخ به انتقادهایی درباره ترکیب کابینه یازدهم گفته است: «اگر چه ما نتوانستیم در لایه‌های اول مدیریتی همه نیروهای خود را به دولت یازدهم تزریق کنیم؛ اما باید تلاش کنیم لایه دوم مدیران را از آن خود کنیم.» خاتمی همچنین مدعی شده لایه سوم سال‌هاست که در اختیار ما قرار دارد. در زمان احمدی‌نژاد هم این لایه مال ما بوده است.

پروژه عبور از روحانی کلید خورد

روزنامه بهار، ارگان رسمی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان که در دوران انتخابات، بیشترین حجم تبلیغات را برای سیدمحمد خاتمی و سپس محمدرضا عارف انجام داد و در نهایت با کنار رفتن عارف به حمایت از روحانی روی آورد، در آخرین شماره خود با چاپ ویژه‌نامه‌ای به نام «شوق پرواز» به‌نوعی می‌توان گفت پروژه «عبور از روحانی» را کلید زده است. در این ویژه‌نامه از دوره کنونی به عنوان فرصتی برای ایجاد بدنه اجتماعی نام برده شده تا با قدرتمند شدن جامعه مدنی در این دوره، اصلاح‌طلبان بتوانند، در فرصت مناسب دولت را در اختیار بگیرند.

یک مقام ارشد اجرایی دولت دهم 100 دستگاه خودرو پروتون غیرقانونی ضبط شده را به اطرافیان خود داده است

کشف مفاسد مالی دولت گذشته همچنان ادامه دارد. از چابهار خبر می‌رسد 600 دستگاه خودروی سواری پروتون که از کشور مالزی به صورت غیرقانونی به ایران وارد شده و مقامات مسئول آن‌ها را ضبط کرده بودند، توسط یک سازمان وابسته به دستگاه‌های اقتصادی دولت دهم تملک گردید و 100 دستگاه از آن‌ها در اختیار یک مسئول ارشد اجرائی قرار گرفت و او نیز آنها را به اطرافیان خود داد. از 500 دستگاه باقیمانده اطلاعی دردست نیست.

ابهام درباره مجوز 3هزار میلیاردی به شرکتها و بانکهای دولتی
در حالی که بر اساس یکی از بندهای قانون بودجه سال 92، شرکتها، موسسات و بانک های دولتی مجازند جمعا تا سقف سه هزار میلیارد ریال از هزینه عملیاتی خود را در جهت اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تربیت10 میلیون حافظ قرآن کریم هزینه کنند، بررسی های یک نهاد نظارتی نشان می دهد نحوه اجرا و نظارت بر هزینه کرد این بودجه هنگفت در قوه مجریه، مشخص نبوده و طرح هایی که تاکنون پیاده شده نیز عمدتا کارآمد نبوده است.

دسترسی اختصاصی برخی مسئولان سابق به "سامانه مقامات ارشد"
پس از آنکه مسئولان دولت دهم در آخرین روزهای فعالیت خود با صدور بخشنامه ای از همه مقامات و مدیران ارشد دولت سابق شامل وزیران، معاونان و مشاوران رییس جمهور، استانداران، سفرا و معاونین وزیران و مقامات همتراز خواستند اطلاعات خود را در "سامانه مقامات و مدیران ارشد" وارد کنند، دسترسی به این اطلاعات فعلا فقط در اختیار مدیران ارشد دولت دهم قرار دارد.

رای موکل‌هایم هنوز ابلاغ نشده است
به گزارش ایسنا، فرهاد شهبازوار با اشاره به اینکه «دادگاه دو مداح تهرانی 30 مردادماه در شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحدی تشکیل شد» گفته: دادگاه تجدیدنظر پس از ختم رسیدگی مکلف است مبادرت به صدور رای کند، مگر اینکه انشای رای متوقف بر تمهید مقرراتی باشد که در این صورت در اولین فرصت یعنی حداکثر در مدت یک هفته به انشای رای مبادرت می‌کند.وی گفته: هنوز به‌رغم این مسئله، رای موکل‌هایم از سوی شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب به من ابلاغ نشده.اوایل سال 90 از دو مداح تهرانی به اتهامات تحریک به قتل و توهین به مقامات دولتی شکایت شد که در آبان ماه سال 91 بر اساس حکم صادره از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب یکی از دو مداح تبرئه و دیگری به پرداخت 450 هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

نهاد ریاست‌جمهوری دفتر رحیمی را پس گرفت
نهاد ریاست‌جمهوری یکی از ساختمان‌های تحت مالکیت خود را که برای استفاده در اختیار محمدرضا رحیمی قرار گرفته بود، بازپس گرفت.به گزارش فارس، سریال درگیری‌ دولت فعلی و اعضای دولت سابق بر سر ساختمان‌ها و اموالی که برای استفاده در اختیار آنان قرار گرفته است، همچنان ادامه دارد. بنابراین گزارش این ساختمان در نزدیکی ساختمان صدا و سیما در خیابان الوند قرار دارد و تا قبل از استقرار رحیمی، در اختیار رسانه ملی بود.در اواخر دولت دهم این ساختمان از صدا و سیما بازپس گرفته شد و به عنوان ساختمان شماره 2 دانشگاه جامع ایرانیان در اختیار دولت وقت قرار گرفت و پس از پایان دولت، به دفتر محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد تبدیل شد، اما هفته پیش دوباره تحت تملک نهاد ریاست‌جمهوری رفت.

تکذیب صفحات همنام
عصرایران نوشته: بیژن زنگنه وزیر نفت با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک سایر صفحات راه‌اندازی شده به نام خود را تکذیب کرد. زنگنه در صفحه فیس‌بوک خود نوشته:هدف بنده از راه‌اندازی این صفحه امکان ارتباط مستقیم با مردم و فراهم آوردن شرایطی برای آشنایی با نظرات بخشی از مردم بوده است. اما متاسفانه پیام‌های متعدد دریافت کرده‌ام که گویا عده‌ای با نام بنده در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.زنگنه نوشته:با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد، از افرادی که به هر دلیل به نام بنده فعالیت می‌کنند تقاضا می‌کنم فرصت همراهی بنده با مردم را سلب نکنند.

سمت معصومه ابتکار مشخص شد
به احتمال زیاد رئیس‌جمهور حکم ریاست خانم ابتکار بر معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری را طی روزهای آینده صادر خواهد کرد.در حالی که گمانه زنی رسانه‌ها پیشتر حاکی از اعطای سمت ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست به خانم معصومه ابتکار است، اما شنیده‌ها حاکی است که نام معصومه ابتکار برای ریاست معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری مطرح است.

لغو تحریم 7 بانک و موسسه ایرانی
شنیده شد که دادگاه اتحادیه اروپا به دلیل نبود مدارک کافی تحریم‌های هفت بانک، شرکت و موسسه ایرانی را لغو کرد. مهر به نقل از بی بی سی نوشت؛ دادگاه اتحادیه اروپا به لغو تحریم‌های پست بانک، بانک توسعه صادرات، شرکت بیمه ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، بانک رفاه کارگران، بانک بین المللی پرشیا ( سهامدار آن بانک‌های ملت و تجارت هستند) و شرکت کشتیرانی گودلاک وابسته به کشتیرانی ایران رای داد. پیشتر اتحادیه اروپا این بانک‌ها و موسسات را به اتهام ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرده بود.

وضعیت نامشخص 10 میلیارد تومان در دولت دهم
شنیده شد که یک منبع مطلع از سرنوشت نامشخص 10 میلیارد تومان وزارت ورزش و جوانان دولت دهم خبر داد. تیک نوشت؛ در اسفند ماه گذشته با دستورمحمد عباسی وزیر ورزش و جوانان مبلغی که نزدیک به 10 میلیارد تومان بود از حساب وزارتخانه برداشت و به حساب خزانه دولت واریز شد . این اتفاق در حالی رخ داده که فدراسیون های ورزشی با مشکل مالی شدیدی روبه رو هستند و این مبلغ می‌توانست بخشی از مشکلات آنان را بر طرف کند. گفته می شود صالحی امیری در تلاش است تا بتواند با نامه نگاری و البته کمک شخص رئیس‌جمهور این پول را به حساب وزارت ورزش بر گرداند.

بررسی پرونده قاچاق تجهیزات رآکتور به مقصد ایران
شنیده شد که دادگاهی در هامبورگ آلمان درحال بررسی پرونده مربوط به قاچاق تجهیزات رآکتور به مقصد ایران است. تیک نوشت؛ در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۳، دادگاهی در ارتباط با قاچاق کالاهای ممنوعه به ایران در دادگاه عالی هامبورگ برگزار شد. دادستان کل دادگاه عالی فدرال اتهاماتی را علیه چندین نفر در مورد صادرات ۹۲ قطعه شیرآلات مخصوص آلمانی برای رآکتور پلوتونیوم اراک وارد کرد: رودلف ام.، سازنده آلمانی شیرآلات، غلامعلی ک.، با ملیت ایرانی-آلمانی، کیانزاد ک.، و حمید خ. علاوه بر این پرونده مزبور به ۸۵۶ قطعه شیرآلات برای مصارف هسته‌‌ای نیز مربوط می‌شود که از هندوستان به ایران منتقل شده است. این درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل ادامه ساخت رآکتور اراک را ممنوع اعلام کرده.

نامه بهزاد نبوی به روحانی
شنیده شد که یک سایت خبری مدعی شد که بهزاد نبوی نامه‌ای خطاب به حسن‌روحانی نوشته است. مشرق نوشت؛ بهزاد نبوی با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی گفته است برای آزادی زندانیان تلاشی نکند چرا که در ماه‌های آینده دوره محکومیت آنها به پایان رسیده و آزاد می‌شوند.

تعطیلی راکتور هسته‌ای به دلیل نقص فنی
شنیده شد که آسوشیتدپرس به نقل از گروه هسته‌ای کانستلیشن انرژی گزارش داد که این شرکت یکی از دو راکتور هسته‌ای نیروگاه کالورت کلیفس را به دلیل نقص فنی در جریان آزمایشاتی که در آن به عمل آمد تعطیل کرد. کری رفتری، سخنگوی نیروگاه هسته‌ای کالورت کلیفس گفت که یک میله کنترل روز پنجشنبه در جریان انجام آزمایشات داخل راکتور افتاد و به این ترتیب این نیروگاه تعطیل شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وی گفت که هنوز مشخص نیست راکتور شماره دو این نیروگاه که در جنوب مریلند قرار دارد، چه زمانی مجددا راه‌اندازی خواهد شد. نیل شیهان، سخنگوی کمیسیون نظارت هسته‌ای آمریکا گفت که اگر این میله نتواند ظرف شش ساعت بیرون کشیده شود کل نیروگاه باید تعطیل شود. وی گفت که بازرسان این کمیسیون روند عملیات‌هایی را که در این نیروگاه جریان دارد دنبال خواهد کرد.

تشکیل حراست در شورای شهر
شنیده شد که برای نخستین بار از تشکیل شورای شهر تهران، از بیست روز پیش واحد حراست در این شورا تشکیل شده است. انتخاب نوشت؛تشکیل حراست در شورای شهر تهران اما چندان بی‌حاشیه هم نبوده است، از یک سو در حالی که کمبود فضای فیزیکی در شورای شهر تهران که در دوره چهارم 16 عضو جدید به آن اضافه شده، کاملا مشهود است با تشکیل حراست، 6 اتاق در اختیار تشکیلات حراست شورا قرار گرفته است. از سویی دیگر در بیست روز اخیر و بلافاصله با تشکیل حراست، این تشکیلات تحرکات گسترده‌ای داشته به گونه‌ای که در روز تحلیف اعضای شورای شهر چهارم و انتخاب رئیس شورا، حراست محل نشستن اعضا را مشخص کرده بود همچنین حراست شورای شهر، بعد از استقرار دستور داده است که نامه‌های محرمانه در حراست شور،ا تایپ و مهر شود، همچنین نامه‌های محرمانه رسیده به اعضای شورا ابتدا توسط حراست بازبینی و سپس طبقه‌بندی و به اعضای شورای شهر تحویل داده می‌شود!

دو گزینه استانداری تهران حذف شدند
شنیده شد که دفتر علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی اعلام کرد که وی تمایلی به مسئولیت استانداری تهران ندارد. بعد از انتشار گفت‌وگوی مهر با فاطمه آلیا عضو مجمع نمایندگان تهران مبنی بر اینکه علی نیکزاد، مرتضی بختیاری، حسین طلا و دو استاندار کردستان و خراسان رضوی گزینه های پیشنهادی مجلس به وزارت کشور برای تصدی استانداری تهران هستند عصر امروز سید مرتضی بختیاری به عنوان معاون امنیتی دادستان کل کشور منصوب شد و از چرخه گزینه های استانداری خارج شد. بر اساس این گزارش دفتر مهندس علی نیکزاد هم در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: آقای نیکزاد تمایلی به استانداری تهران ندارد و موضوع عنوان شدنش برای شهرداری تهران به دلیل تداوم مقاوم سازی تهران، انجام امور زیربنایی پایتخت و مدیریت بهتر کلانشهر تهران بوده است.

محاکمه یک ایرانی در باکو به اتهام امنیتی
شنیده شد که محاکمه یک شهروند ایرانی در دادگاه جنایی در باکو آغاز شد. هشت صبح نوشت؛ اتهامات این شهروند ایرانی به نام فیضی فرزند حسن بهرام در جلسه مقدماتی دادگاه بررسی شده است. او متهم به جاسوسی در خاک جمهوری آذربایجان است. تاکنون هیچ یک از مقامات سفارت ایران در باکو یا وزارت خارجه ایران در این باره واکنشی نشان نداده اند. درباره جزئیات اتهامات این ایرانی آمده است: موارد اتهامی او شامل ماده‌های 214 قانون تروریسم، 206 قانون انتقال غیرقانونی، 234 تهیه، تولید، نگهداری و انتقال مواد مخدر می‌شود. جزئیات بیشتری درباره مشخصات این متهم ایرانی مانند سن، زمینه فعالیت، زمان و مکان دستگیری و دیگر موارد منتشر نشده است.

پوتین اوباما را از لیست دوستان خود حذف کرد
شنیده شد که ساعاتی پیش از برگزاری نشست گروه ۲۰ در روسیه، پوتین نام باراک اوباما را از جمع دوستان مجازی خود حذف کرد. سیتنا نوشت؛ یک روزنامه آمریکایی از پایان دوستی روسای جمهور روسیه و آمریکا در شبکه اجتماعی فیسبوک پس از حذف نام اوباما از فهرست دوستان پوتین خبر داد. سایت روزنامه آمریکایی دیلی راش در گزارشی به پایان دوستی پوتین و اوباما در شبکه اجتماعی فیسبوک در آستانه نشست گروه 20 در شهر سن پترزبورگ روسیه پرداخته است. بر این اساس، پوتین به تازگی اوباما را از فهرست دوستان خود در فیسبوک حذف کرده و این مساله باعث ناراحتی رئیس جمهور آمریکا شده است. اما وقتی که اوباما متوجه می‌شود که پوتین همچنان «جو بایدن» را در فهرست دوستان خود نگه داشته، از این موضوع بسیار ناراحت شده و تمام حاضران در دفتر را از اتاق بیرون می‌کند.

بررسی اصلاحیه خارج از دستور
تسنیم: احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه با اشاره به اصلاحیه لایحه بودجه که از سوی دولت به مجلس ارایه شده است، گفت: لایحه اصلاحیه بودجه 92 هفته گذشته به‌صورت یک‌فوریتی در صحن علنی رأی آورد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس به‌صورت یک‌فوریتی و خارج از نوبت در دستورکار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

پرونده دانشگاه ایرانیان در یک نهاد نظارتی
مشرق: بررسی نحوه واگذاری 260 هکتار زمین به دانشگاه ایرانیان در یک نهاد نظارتی آغاز شده است. گفته می‌شود دستور واگذاری این زمین در آخرین سفر استانی هیأت دولت به خراسان رضوی صادر شده است. این زمین در منطقه آبسرد دماوند واقع شده و از زمین‌های منابع طبیعی است.

دیپلمات مست ممنوع‌الخروج شد
جهان: محمدحسن آصفری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: عربستان به دنبال این است تا به نحوی دیپلمات خاطی و مست خود را از ایران خارج کند‌ اما ما به پلیس امنیت گفتیم این دیپلمات خاطی به هیچ وجه حق ندارد از کشور خارج شود.

تکذیب خبر عزل معاون آموزشی وزیر علوم
تسنیم: حسین نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر برکناری‌اش و معرفی معاون آموزشی جدید وزارت علوم از سوی سرپرست وزارت علوم اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد و قاعدتا وزارت علوم باید تکذیبیه این مساله را منتشر کرده باشد.

دو گزینه استانداری تهران حذف شد
مهر:عصر دیروز سید مرتضی بختیاری به عنوان معاون امنیتی دادستان کل کشور منصوب و از چرخه گزینه های استانداری خارج شد. دفتر مهندس علی نیکزاد هم اعلام کرد وی تمایلی به استانداری تهران ندارد.

شرط خانم رئیس‌جمهور برای سفربه آمریکا
جهان نیوز: دیلما دا روسف، رئیس جمهور برزیل در پی جاسوسی مقامات واشنگتن از ارتباطات اینترنتی وی برای سفر خود به آمریکا شرط گذاشت. روسف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در صورتی به آمریکا سفر می‌کنم که اوباما از مقامات و شهروندان کشور ما به صورت رسمی عذرخواهی کند.

تعظیم گل شیفته فراهانی به فیلم ساز جوان ایرانی
هفتادمین جشنواره فیلم ونیز برای ایران بی ثمر نبود چراکه شهرام مکری کارگردان جوانی که هنوز اولین ساخته سینمایی اش «اشکان انگشتر متبرک و جند داستان دیگر»اکران نشده توانست به واسطه ساخت دومین فیلم بلندش «گربه و ماهی» جایزه ویژه «محتوای نوآورانه» این جشنواره را از آن خود کند. مکری فیلم خود را در بخش «افقها»ی جشنواره به نمایش درآورده بود. جالب اینجاست که جایزه مکری توسط گلشیفته فراهانی به وی اهدا شدو به هنگام دریافت جایزه فراهانی به مکری به سبک ژاپنیها تعظیم کرد.
پیشنهادهای تازه اصلاح طلبان
مشرق: برخی اصلاح‌طلبان پیشنهاد نامزدی مرتضی حاجی، صفدر حسینی و یا عبدالعلی‌زاده را برای تصدی مسؤولیت شهرداری تهران پیشنهاد داده‌اند.
ابتکار جالب و عجیب میراث فرهنگی!
درهای ورودی کاروانسراهای تاریخی که انتظار می‌رود از جنس چوب باشد اما در ابتکاری قابل تأمل به «در الکترونیکی» تبدیل شده است.مجموعه کاروانسرای میاندشت، کاروانسرایی است که در دروازه ورودی آن از در الکترونیک به جای در چوبی به استفاده شده است.کاروانسرای میاندشت، یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران و متعلق به دوران صفویه و قاجار در یکی از مسیرهای فرعی جاده ابریشم است.
نقشه جدید عربستان برای لبنانی ها
فارس: یک روزنامه لبنانی فاش کرد عربستان سعودی با اصرار بر دشمنی خود با حزب‌ا...، به دنبال انتقال بحران سوریه به لبنان است.
آقای خامنه ای روی مرا زمین نمی اندازد!
بی شک یکی از ویژگی‌های برجسته رهبر معظم انقلاب، آشنایی و صمیمت ایشان با اهالی هنر و فرهنگ این مرز و بوم است. مهدی اخوان ثالث از جمله شاعرانی بود که با ایشان آشنا بود.آیت الله خامنه‌ای دوستی خود با اخوان را این گونه توصیف می‌کند: «اخوان با من دوست بود. هم زمان ریاست جمهورى با من یک نوع ارتباط رقیق داشت و هم بعد از ریاست جمهورى - این آخرى که از یک سفرِ ظاهراً یکساله به اروپا، برگشته بود - نامه‌اى به من نوشت و شعرى گفت و بعد هم از دنیا رفت.»در ارتباط با بعد شعری اخوان نیز، رهبر معظم انقلاب او را یکی از بهترین شاعران نیمایی زمان خودش معرفی می‌کند: «... در عرصه‌ى شعر نو، مرحوم اخوان که قطعاً بهترین شاعر نیمایىِ زمان خودش بود و به نظر من از همه‌ اقرانش قویتر، مسلطتر و لفظ و معناى شسته رفته و بهترى داشت، در یک گوشه‌اى زندگى می‌کرد؛ کسى از او خبرى نداشت، کسى او را نمی‌شناخت، جز یک عده خواص؛ در حال عزلت و انزوا» یک بار اخوان به واسطه آشنایی با رهبر انقلاب و شناخت ایشان به فضل و شرف، اقدام به میانجیگری بازگشت دکتر خوئی به کشور می‌کند، خواندن این خاطره از لسان اخوان بسیار دلنشین می‌باشد: « ...بعضی از شعرای آن طرف، آدم‌های خوبی هستند. آدم‌های با شرفی هستند، من تضمین می‌کنم شرافت و پاکدامنی و صداقت و صمیمیت آن چند نفری که می‌‌شناسم. حالا یک وقتی آمده‌اند یک چیزی گفته‌‌اند. فرض کن کرکری هم خوانده‌اند، اما نمی‌گویم پشیمان مطلق ناجور، بلکه یحتمل حالا در جو غربت و چه و چه‌ها، بعید نیست که بسیاری از راه را با ندامت گونه‌ای در ذهن برگشته‌اند، بسیاری جزم‌ها را توخالی یافته‌‌اند و از این قبیل حرف‌ها و حیف هم هستند، از جمله مثلا من به اسماعیل خوئی گفتم (و اخوان به لهجۀ خراسانی می‌گوید) مِتِنی (می‌تونی) دکارت درس بدی، گفت مِتِنُم (می‌تونم)، گفتم متنی کانت درس بدی، گفت ها، گفتم متنی یرکه گار درس بدی، گفت ها، گفتم متنی ژان پل سارتر درس بدی، گفت ها، و بعد هم دعوتنامه‌ای نشان داد که از امریکا برایش آمده بود که شش ماه برود آن‌جا به انگلیسی با عنوان استاد مهمان و …، درس بدهد، چقدر هم پول بگیرد. پولی که یکی دو سال خرجش را تکافو می‌کرد.گفتم پس چرا به بچه‌های تهران، به بچه‌های ایران درس نمی‌دی؟ به بچه‌های امریکا درس می‌دی که چی؟ البته درس بده به هر زبانی که می‌توانی و هر جا، جایش بود، ولی چرا در ایران و به فارسی نه؟ ایران هم حق دارد، بله؟ اگر بخواهی من می‌روم رو می‌اندازم پیش آقای خامنه‌ای، من برای خودم رو نینداخته‌ام برای تو و امثال تو می‌روم رو می‌اندازم. عطوفت اسلامی هم سابقه دارد، سعۀ صدر به همچنین، احتمالا در این‌ها هست، و البته که هست، من جناب خامنه‌ای را از دیرباز می‌شناسم، آدم درست و سلیمی است. من دربارۀ او یک کلمه ناجور هم حتی از مخالفش نشنیده‌ام. الان هم الحمدلله در اوج است. رهبر مسلمین جهان است. من می‌روم پیش ایشان که رو بیندازم. به شرطی که شماها برگردید و در مملکت خودتان خدمت کنید. گفت تو بر من حق ولایت داری البته. به شرطی که بیایم و بتوانم برگردم مثل بسیاری دیگر. گفتم به چشم، این را هم می‌گویم. و فکر می‌کنم پیش آقای خامنه‌ای آن قدر، قدر و اعتبار داشته‌ام که یحتمل رویم را زمین نیندازد.» شایان ذکر است اثرات این رابطه‌ی عمیق پس از درگذشت اخوان نیز ادامه داشت. پس از فوت اخوان، با تصمیم همسر او، این تمایل پیدا شد که به حسب ارادت اخوان به فردوسی پیکرش در محوطه آرامگاه فردوسی دفن شود و این امر واقعا شدنی نبود. ماجرا چند روز ادامه یافت تا سرانجام با اجازه رهبر انقلاب، اخوان در توس به خاک سپرده شد.

پرخورترین دختر جهان
سومان دختر بچه 6 ساله هندی است که به علت اشتهای تعجب آورش به عنوان پرخورترین دختر جهان لقب گرفته است. میزان اشتهای این دختر آنقدر زیاد است که خانواده و همسایه ها توان تامین غذای او را نداشته و از بانک درخواست کمک کرده اند! این دختر هندی هیچ موقع از خوردن سیر نمی شود به شکلی که در طی یک هفته او بیش از 10 کیلوگرم برنج، 24 عدد تخم مرغ، 6 لیتر شیر و 5 کیلوگرم سیب زمینی را به راحتی می خورد.میزان اشتهای این دختر آنقدر زیاد است که خانواده و همسایه ها توان تامین غذای او را نداشته و از بانک درخواست کمک کرده اند!
انتقاد از اقدامات توفیقی
مشرق، آیت ا... مهدوی کنی صبح دیروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه امام صادق(ع) از عزل و نصب های صورت گرفته در برخی دانشگاه ها توسط سرپرست وزارت علوم انتقاد کرد.

آماده باش در ارتش ترکیه
مهر: وزیر خارجه ترکیه از آماده باش ارتش ترکیه در آستانه تهاجم آمریکا و متحدانش به سوریه خبر داد.
داوود اوغلو گفت ما با آمریکا و متحدان اروپایی مرتبا در حال گفتگو هستیم و تمامی گزینه ها را ارزیابی می کنیم.

پیشنهاد خوب به ایران
تلویزیون بی بی سی با اشاره به انتقال مسئولیت پرونده هسته ای ایران به وزارت امور خارجه به گفت و گو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخت و به نقل از اشتون گفت: همکاران من در گروه پنج به علاوه یک آماده مذاکره با ایران هستند، پیشنهادهای خوبی به ایران داریم و همیشه هم حاضریم به پیشنهادات خوب ایران گوش بدهیم اما الان واقعا می خواهیم که سرعت عمل داشته باشیم. کاترین اشتون می گوید با محمدجواد ظریف صحبت کرده و موافقت کرده که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار داشته باشند .امیدواریم بتوانیم تاریخ مذاکرات را مشخص کنیم .
یاهو با ایران خداحافظی کرد
شفاف: به دنبال تغییرات صورت گرفته در نحوه ایجاد ایمیل های یاهو از این پس امکان ایجاد پست الکترونیکی جدید این شرکت برای کاربران ایرانی وجود نخواهد داشت.
اسم های مقدس برای نقشهای غیر اخلاقی در شبکه فارسی وان
شبکه فارسی وان به جهت نزدیک نمودن خود به مخاطبان ایرانی و ایجاد هم ذات پنداری در جوانان ایرانی وجذب هرچه بیشتر مخاطب در سریال های خود از اسامی مقدس در نزد مردم ایران استفاده می کند.درحالی که طبق روند معمول دوبله در فیلم های خارجی از اسامی خارجی برای دوبله استفاده می شود، شبکه فارسی وان از نام هایی که نزد ایرانیان مقدس است برای بازیگرانی که در سریال، نقش های غیر اخلاقی را ایفا می کنند، استفاده می کند.به عنوان نمونه این شبکه در یکی از سریال های خود برای زن های بازیگری که نقش های غیر اخلاقی را ایفا می کنند نام های مقدس زینب و خدیجه را انتخاب نموده است.
بررسی محتوای صفحات فیس‌بوک وزرا
فارس: دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از بررسی محتوای صفحات وزرای دولت یازدهم در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک در کارگروه خبر داد.

55 دقیقه تعجیل در آغاز جنگ جهانی دوم!
یک توپچی آلمانی که اولین گلوله‌های جنگ جهانی دوم را شلیک کرده، از دروغ آدولف هیتلر، رهبر نازی‌ها در مورد زمان آغاز این جنگ سخن گفته و آنرا 55 دقیقه زودتر دانسته است. هرمان گردائو، ملوان 100 ساله آلمانی در زمان جنگ اشلسویگ هولشتاین نازی‌ها که یک پایگاه نیروی دریایی لهستانی را در روز اول سپتامبر 1939 هدف قرار دادند، یک توپچی 26 ساله بود.گردائو اظهار کرد: «هیتلر به جهان اعلام کرد که بمباران در ساعت 5:45 صبح آغاز شده اما این درست نیست. جنگ در ساعت 4:50 صبح آغاز شد و من آنجا بودم.ما به قدری نزدیک بودیم که از دست دادن آن غیرممکن بوده است. من همراه سرخوشی از پیروزی بودم. ما همه تحت تاثیر رژیم نازی بودیم اما من در کل به جنگ اشتیاقی نداشتم. کمی بعد تنها وحشت حکمفرما بود.» گردائو در عوض به یک زیردریایی نظامی آلمانی موسوم به یوبوت اعزام شد و در سال 1943 مدال صلیب آهنی را به دست آورد. گردائودر سال 1945 اسیر شد و پس از آن بر روی کشتی‌های غیرنظامی به کار پرداخت. وی اکنون در یک آسایشگاه در هامبورگ زندگی می‌کند.

اخبار کوتاه

*در راستای طرح‌‌های آمریکایی- صهیونیستی برای سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی ایران، با ابزارهای رسانه‌ای و سینمایی، به‌تازگی تولید فیلمی به نام گلاب در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شده است. این فیلم که فیلمنامه آن را مازیار بهاری، از جاسوسان سیا و اعضای بنیاد کارنگی، نوشته، قرار است به‌مسئله فتنه پس از انتخابات سال 88 بپردازد. همچنین کارگردانی فیلم ضد ایرانی گلاب، بر عهده جان استوارت، مجری معروف آمریکایی است. گفتنی است این فیلم قرار است سال آینده در جشنواره های غربی به نمایش در آید.

* یک روزنامه لبنانی فاش کرد عربستان سعودی به‌شدت به‌دنبال از بین بردن حزب‌‌الله است. این روزنامه ‌افزود: رژیم آل‌سعود در حال طراحی کشاندن آشوب‌های سوریه به لبنان برای مقابله با حزب‌الله است.

* گفته می‌شود پس از تغییر وزیر نفت، افرادی با سوابق سوء مانند «م.ه.ر» و «ح.ک.ا» در جلسات مربوط به فروش نفت و فاینانس پروژه‌ها شرکت می‌کنند که نگران‌کننده است. این افراد، عزم خود را برای به‌دست‌گیری تجارت نفت جزم کرده‌اند. گفتنی است این دو چهره نفتی که در زمان دولت اصلاحات، از مهره‌های نفتی پرحاشیه خارج‌نشین بودند، با روی کار آمدن دولت نهم، از کار برکنار شده بودند.

*در حالی که قرار است امروز شهردار تهران برای چهار سال آینده انتخاب شود، یک منبع آگاه از سناریوچینی عجیبی از سوی طیف افراطی برای جلسه امروز شورای شهر تهران خبر داد. این منبع آگاه گفت: این طیف قصد دارد در جلسه رأی‌گیری با ایجاد درگیری و تنش، انتخاب شهردار تهران را به تعویق اندازد و برای مدتی برای شهرداری سرپرست انتخاب کنند تا بدین ترتیب، وقت مناسب برای تحمیل فرد مورد نظر خود به شورای شهر را به‌دست آورند. این منبع آگاه افزود: بر اساس این سناریو قرار است مصطفی سلیمی، شهردار فعلی منطقه ۲۱، موقتاً به‌عنوان سرپرست منصوب شود.

* روزنامه «ایران» ارگان رسمی دولت، به‌تازگی آرشیو سال 88 و مطالب مربوط به ایام فتنه را از پایگاه اینترنتی خود برداشته و مخاطبان و محققان را از دسترسی به آن‌ها محروم کرده است.

*اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران به یکی از ورزشکاران وعده داده بودند در صورتی که به مسجدجامعی رأی بدهد، منصبی را برای وی در نظر می‌گیرند؛ اما برخلاف وعده خود از این اقدام خودداری کردند که موجب اختلاف این ورزشکار با اصلاح‌طلبان شده است.

* جمعی از مأموران اطلاعاتی و امنیتی سابق آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما نسبت به فریب بودن مسئله حمله شیمیایی دولت سوریه به وی هشدار دادند و به وی اعلام کردند که با توجه به جمع‌آوری اطلاعات میدانی از سوریه، به این نتیجه رسیده‌اند که حمله شیمیایی صورت‌گرفته، کار ارتش سوریه نبوده است و مقامات اطلاعاتی انگلیس از این مسئله اطلاع داشته‌اند. در این نامه آمده است: جان‌ برنان، رئیس سازمان سیا، در تلاش است با ارائه اطلاعات اشتباه، شما را گمراه کند و جنگی شبیه به جنگ عراق به‌راه‌اندازد. در این نامه به اوباما هشدار داده شده که اطلاعاتی وجود دارد که صهیونیست‌ها در این ماجرا دست دارند و حمله آمریکا به سوریه می‌تواند یک تله باشد.

*تصاویر دریافتی از سوریه نشان می‌دهد بر روی خودروهای نظامی «گردان‌های الفاروق»، تصاویری از صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، نصب شده است. گفتنی است این گردان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مسلح وابسته به سلیم ادریس، فرمانده ستاد ارتش آزاد، است که اداره و حمایت مالی از آن را سازمان‌های سیا و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به عهده دارند.

* گفته شده بهزاد نبوی با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی گفته است برای آزادی زندانیان تلاشی نکند چرا که در ماه‌های آینده، دوره محکومیت آن‌ها به پایان می‌رسد و آزاد می‌شوند. وی از روحانی خواست رفع حصر موسوی و کروبی و آغاز مذاکره با آمریکا را پیگیری کند.

* در جلسه اخیر اصلاح‌طلبان پنج اولویت راهبردی برای فعالیت سیاسی تصویب شده و به تأیید سیدمحمد خاتمی نیز رسیده است. این پنج اولویت عبارتند از: 1- تشکیل کمیته‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری 2- احیای جنبش دانشجویی 3-احیای جنبش مدنی و فعال‌کردن ان‌جی‌اوها 4- تشکیل جبهه متحد رسانه‌ای 5- تولید فشار و مطالبه برای رفع حصر از موسوی و کروبی و آزادی زندانیان فتنه 88.

* یکی از نامزدهای شهرداری تهران با اختصاص دفتری در منطقه سعادت‌آباد، گروهی رسانه‌ای را برای تخریب قالیباف گردهم آورده است. سرپرستی این گروه را مدیر یک پایگاه فیلترشده بر عهده دارد و مطالب تهیه شده این گروه، میان روزنامه‌ها و پایگاه‌های اصلاح‌طلب توزیع می‌شود. این در حالی است این نامزد شهرداری تهران با فشار بر سایر نامزدها سعی در انصراف آن‌ها از نامزدی شهرداری دارد.

* یکی از مسئولان ستاد رسانه‌ای میرحسین موسوی که پس از فتنه 88 به لندن رفته بود، به‌تازگی به کشور بازگشته است. گفته می‌شود وی مسئولیت هماهنگی میان رسانه‌های‌اصلاح‌طلب را برعهده گرفته و جلساتی را نیز با رسانه‌های اصلاح‌طلب برای سوژه‌یابی و هماهنگی رسانه‌ای برگزار کرده است.

* یک منبع مطلع در گفت و گو با سایت خبری تیک Tik.ir از سرنوشت نامشخص 10 میلیارد تومان وزارت ورزش و جوانان دولت احمدی نژاد خبر داد. به گزارش انتخاب به نقل از تیک، در اسفند ماه گذشته با دستور وزیر ورزش و جوانان مبلغی که نزدیک به ده میلیارد تومان بود از حساب وزارتخانه برداشت و به حساب خزانه دولت واریز شد. این اتفاق درحالی رخ داده که فدراسیون‌های ورزشی با مشکل مالی شدیدی رو به رو هستند و این مبلغ می‌توانست بخشی از مشکلات آنان را برطرف کند. همین گزارش می‌افزاید: صالحی امیری در تلاش است تا بتواند با نامه‌نگاری و البته کمک شخص رئیس‌جمهور این پول را به حساب وزارت ورزش برگرداند.

https://shoma-weekly.ir/lvY2C6