گفته می‌شود که...

پروازهای عبوری از آسمان ایران ۲ برابر شد/بازگشایی مرز زمینی برای زوار حسینی/یونان مجبور به آزادسازی نفت‌کش ایرانی شد/مثبت شدن تراز تجاری کشور با توسعه دیپلماسی اقتصادی/یارانه بلاعوض دولت به تولیدکنندگان کالاهای اساسی/سرپرست جدید وزارت کار کیست؟ و ...

پروازهای عبوری از آسمان ایران ۲ برابر شد

بر اساس آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، پروازهای عبوری از آسمان کشور طی اردیبهشت‌ماه ۹۷ درصد افزایش یافته است.

4 میلیون؛ پول یک باک بنزین در انگلیس

بر اساس داده‌هایی که توسط شرکت امداد جاده‌ای RAC ردیابی شده، قیمت سوخت در انگلیس به بالاترین رقم خود رسیده است. محاسبات این شرکت نشان می‌دهد که پر کردن باک یک خودروی خانوادگی ۵۵ لیتری با گازوئیل اکنون ۱۰۵.۰۱ پوند و با بنزین ۱۰۱.۷۷ پوند هزینه (رقمی بیش از 3.5 میلیون تومان) به همراه دارد.

صرفه‌جویی کشور در مصرف ۸۰ میلیون بشکه نفت

«پژمان شیرمردی» معاون سازمان انرژی اتمی گفت: «با استفاده از هزار مگاوات تولید برقی که توسط نیروگاههای هسته‌ای کشور تولید شده، تاکنون ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی شده است».
واکنش وزیر اقتصاد به سرقت بانک ملی
سید احسان خاندوزی درمورد سرقتی که هفته قبل در بانک ملی رخ داد اظهار کرد: این یک فرصت با هزینه بزرگ برای این بود که در کل سازوکار‌های مسئولیت امانی سیستم بانکی دقت بیشتری صورت بگیرد، چون در رگولاتوری و تنظیم‌گری نقش امانی بانک‌ها سال‌ها بود که اتفاقی نیفتاده بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: من از مدیرعامل بانک ملی خواستم و آن‌ها درحال بازنگری هستند. البته این جریان نه فقط برای بانک ملی بلکه برای شورای هماهنگی بانک‌های دولتی باید رخ دهد که زمینه را برای سال‌های آینده ایجاد کند تا از این تهدیدی که هزینه‌زا بود به مثابه اصلاح سیستم بانکی استفاده شود.
نگاه مقام دینی صهیونیستی به اعراب فلسطینی

«متان کاهانا» معاون وزیر امور دینی در کابینه رژیم صهیونیستی گفت: «به اعتقاد من صلح با فلسطینی‌ها در آینده نزدیک غیرممکن است. اگر من دکمه‌ای برای محو کردن عرب‌ها از اینجا (اراضی اشغالی) داشتم، قطعاً آن را فشار می‌دادم!». دولت‌های عرب چگونه و با چه امیدی دست دوستی به چنین رژیم تمامیت‌خواهی که مقام مسئول دینی آن نگاه کاملاً حذفی به عرب‌ها دارد، می‌دهند؟!

بازگشایی مرز زمینی برای زوار حسینی

«سید صادق حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت پس از دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از بازگشایی مرزهای ایران و عراق خبر داد. از هفته آینده روزانه ۲۵۰۰ زائر می‌توانند برای زیارت به عراق سفر کنند که این تعداد به‌مرور افزایش خواهد یافت.

یارانه بلاعوض 6 میلیونی برای تولید ۸ محصول کشاورزی

محمد قربانی، معاون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که چرخش سیاستی در حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی ایجاد شده است،اظهار کرد: از سال زراعی آینده تولید هشت محصول اساسی، مشمول یارانه بلاعوض شش میلیون تومانی برای هر هکتار می‌شود.

وی افزود: برای سال زراعی آینده از تولید محصولات سویا، گندم، جو، برنج، کلزا، ذرت علوفه ای و عدس حمایت می‌شود تا شاهد جهش تولید در این محصولات باشیم.


انگلستان پناه‌جویان ایرانی را به روآندا منتقل می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: «رسانه‌های معاند مستقر در لندن با ارائه تصویری مهندسی‌شده و غیرواقعی از داخل ایران و رؤیایی غیرواقعی‌تر از زندگی در اروپا، باعث خروج مخاطره‌آمیز برخی شهروندان ایرانی می‌شوند و این افراد هم درنهایت با اخراج و انتقال اجباری به روآندا مواجه می‌شوند. درحالی‌که ایران باوجود همه فشارهای اقتصادی، میزبان میلیون‌ها تبعه کشورهای دیگر ازجمله افغانستان است، مایه تأسف است که مدعیان همیشگی حقوق بشر تحمل پذیرایی از چند هزار پناه‌جو را ندارند».

یونان مجبور به آزادسازی نفت‌کش ایرانی شد

سازمان بنادر و دریانوردی در بیانیه‌ای با اشاره به آخرین وضعیت توقیف بار کشتی ایرانی از سوی یونان، اعلام کرد: «با اقدام سریع و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران و پیگیری ارگان‌های ذی‌ربط و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی، علی‌رغم حکم آمریکایی‌ها مبنی بر نگهداری کشتی و توقیف کالا به نفع این کشور و موافقت‌نامه معاضدت حقوقی بین آمریکا و یونان، درنهایت حکم بازگرداندن بار به صاحب آن صادر و دولت یونان دستور مربوطه را صادر کرد و اکنون شاهد رفع توقیف کشتی و بازگرداندن بار به صاحب آن هستیم».

هیئت مقررات زدایی ای‌نماد را به رسمیت نشناخته است

سید امیر سیاح، رئیس مرکز پایش محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت مقررات زدایی درباره آخرین وضعیت ای‌نماد گفت: درباره ای نماد باید رئیس کارگروه مربوط یعنی وزیر ارتباطات پاسخ دهد. در این باره هیئت مقررات زدایی ای نماد را به رسمیت نشناخته و در دوره جدید همه مجوزهای وزارت صمت به جز ای نماد به تصویب رسیده است.

دلیل آن هم این است که ای نماد هویت کسب و کاری ندارد و ما درباره هزینه‌ای که گرفته می‌شود اشکال می‌گیریم. چرا باید وزارت صمت برای گرفتن نماد اعتبار پول بگیرد. همچنین مجوز نقل نماد اعتبار یک بیزینس بخش خصوصی است و طبق اصل ۴۴ دولت نباید وارد شود.
تولیدکنندگان از افزایش قیمت خوشحال نمی‌شوند

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: انجمن چند نامه به وزارتخانه و سازمان حمایت برای تعدیل قیمت ارسال کرده و به دنبال بررسی آن است تا حداقل این امکان فراهم شود که واحد‌ها ادامه فعالیت دهند. تعامل نسبتا خوبی هم برقرار شده تا هم مشکلات تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را در نظر بگیرند و مراتب تعدیل قیمت با مجوز تنظیم بازار عملیاتی شود. اما میزان آن هنوز مشخص نیست. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان از افزایش قیمت خوشحال نمی‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر در بازار لوازم خانگی شاهد رکود هستیم و فروشندگان برخی کالا‌های خود را مدت دار می‌فروشند. در اصل واحد‌ها هم از افزایش قیمت استقبال نمی‌کنند، چرا که بازار کشش ندارد.
مثبت شدن تراز تجاری کشور با توسعه دیپلماسی اقتصادی

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: «تنها کشورهای همسایه همسوی ما طی سال گذشته یک هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار واردات داشته‌اند. اگر بتوانیم از این میزان واردات برای خودمان ۵۰ میلیارد دلار سهم بگیریم، مشکل منابع ارزی کشورمان را حل خواهیم کرد. در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات به ترکیه بودیم. همچنین صادرات به ترکمنستان ۱۶۰ درصد، صادرات به ازبکستان نیز به همین ترتیب. مشاهده کردید که صادرات به روسیه نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است». سخنگوی دولت نیز از مثبت شدن تراز تجاری کشور خبر داد و گفت: «رئیس‌جمهور تاجیکستان دو هفته پیش به تهران آمد، رئیس‌جمهور ونزوئلا در ایران بود، رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان هم در رأس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران می‌آیند. مثبت شدن تراز تجاری کشور در اثر استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشورها با دیپلماسی فعال است».
غیب شدن یکباره رب‌گوجه فرنگی

از چند روز پیش که حرف‌وحدیث‌هایی در مورد افزایش قیمت رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی از سوی تولیدکنندگان این بخش‌ها مطرح شده، به‌رغم اینکه در اغلب واحد‌های صنفی خُرد و همچنین فروشگاه‌های آنلاین به‌راحتی می‌توان به رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی دسترسی پیدا کرد، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقدامی قابل‌تامل از چند روز گذشته قفسه رب گوجه فرنگی را خالی و جای آن را با سُس گوجه فرنگی پر کرده‌اند.
نماینده مجلس: برخی نمایندگان برای رأی آوری، سنگ پای دولت می‌اندازند
!

«احمد امیرآبادی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس به توضیح درباره طرح اصلاح ارزی اجراشده توسط دولت پرداخت و گفت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث فساد، رانت و سوءاستفاده گسترده در دولت قبل شد. اگر این کار ادامه پیدا می‌کرد، کشور ما هم باید ابرتورم را تجربه می‌کرد. دولت روحانی برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی با ارز آزاد به دلیل عدم درآمد، پول چاپ می‌کرد و این بزرگ‌ترین خیانت به ملت بود که چرا دولت قبل این اصلاح ارز ترجیحی را به‌طور کامل انجام نداد. دولت آقای رئیسی باید مسیر قبلی را که کاملاً اشتباه و به ضرر کشور بود اصلاح می‌کرد و حتی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز گفتند این مسیر درست است و حتی اخیراً روحانی در جلسه‌ای گفته رئیسی کار درست را کرد و شجاعت به خرج داد که این کار اصلاح اقتصادی را انجام داد. اگر ارز ۴۲۰۰ را نگه می‌داشتیم و ادامه می‌دادیم، با کمبود شدید ارز در کشور مواجه می‌شدیم. اتفاقاً دشمن از این قضیه اصلاح اقتصادی بسیار ناراحت است؛ چون می‌دانند در بلندمدت این کار به نفع اقتصاد ایران است. قرار شده است تا قبل از شهریور زمینه الکترونیکی شدن کالابرگ اقلام ضروری ایجاد شود و در دسترس مردم قرار بگیرد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در ۱۴۰۲ تورم به ۳۰ درصد خواهد رسید و در سال‌های بعد تورم به ۱۰ درصد خواهد رسید و رشد ۸ درصدی را به‌زودی شاهد خواهیم بود. من تعجب می‌کنم از بعضی نمایندگان مجلس که خودشان تصویب کرده‌اند که دولت باید قیمت ارز ۴۲۰۰ اصلاح کند ولی حالا به خاطر رأی دوره بعد و یا مسائل دیگر، با انتقادهای عجیب جلوی اجرای طرح سنگ‌اندازی می‌کنند».

ورود پلیس فتا به پرونده کلیپ‌های غیراخلاقی پسربچه اینستاگرامی و ۲ دختر
معاون فرهنگی ـ اجتماعی پلیس فتای انتظامی کشور از ورود این پلیس به پرونده پسربچه اینستاگرامی خبر داد که کلیپ‌های غیراخلاقی زیادی را با حضور دو دختر تهیه کرده بود. اخیراً پست‌های یک پسر خردسال در اینستاگرام با بازخورد‌ها و واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. در پست‌های وی دو دختر کم‌سن‌وسال به‌عنوان "ملکه‌های زیبای او" نیز حضوری نامتعارف دارند و دیالوگ‌هایی که میان آن‌ها رد و بدل می‌شود، نشان از این دارد که آن‌ها صرفاً مجریان سناریو‌های از پیش تعیین‌شده‌ای هستند که تیمی بزرگسال برای آن‌ها نوشته است.فعالیت روزانه و سطح فیلم‌های تولید شده در صفحه منتسب به این پسربچه، سؤالات و ابهاماتی متعدد و جدی را ایجاد کرده بود تا اینکه درز برخی اطلاعات و تصاویر از "پشت‌صحنه" ضبط و تولید محتوای خاص این صفحه، به‌ روشنی بر گمانه فوق تأکید گذاشت که یک تیم حرفه‌ای با برنامه‌ریزی قبلی برای تولید این پست‌های خاص با هزینه‌کرد‌های سنگین مالی در عقبه این صفحه حضور دارد و این کودکان تنها مجریان دیدگاه‌های آن‌ها هستند. در رابطه با پرونده مذکور با سرهنگ رامین پاشایی؛ معاون فرهنگی ـ اجتماعی پلیس فتای انتظامی کشور گفت‌وگو کردیم. وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از این صفحات، کودکان تنها بازیگر بوده و نقش‌گردان اصلی و بازیگردان پشت صحنه، افراد دیگر یا خانواده این کودکان هستند، گفت: برای افراد دخیل در این موضوع، پرونده قضائی تشکیل شد، اما چون در حوزه کودک و نوجوان برخورد می‌کنیم، نوع برخورد ما متفاوت است.
یارانه بلاعوض دولت به تولیدکنندگان کالاهای اساسی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: «برای حمایت از تولید کالاهای اساسی در کشور به کشاورزانی که گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی بکارند یارانه به‌صورت مستقیم پرداخت می‌شود؛ در فاز اول به ازای هر هکتار، ۳ میلیون تومان به افرادی که دانه سویا بکارند پرداخت می‌شود، ۳ میلیون تومان نیز به‌عنوان افزایش عملکرد بهره‌وری در این بخش پرداخت خواهد شد. ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بلاعوض نیز برای کشت سویا در نظر گرفته شده و برای اجرا ابلاغ شده است». محمد قربانی افزود: «برای سال زراعی آینده علاوه بر سویا، گندم، جو، برنج، کلزا، ذرت علوفه‌ای و عدس نیز به این صورت حمایت می‌شود تا شاهد جهش تولید در این محصولات باشیم. با این یارانه‌ای که به کشاورزان پرداخت می‌شود، علاوه بر اینکه افزایش تولید و عملکرد ایجاد می‌شود، از ایجاد تورم نیز جلوگیری خواهد شد. با این کار زمین‌های کشاورزی که بعضاً بلاکشت هستند نیز به زیر کشت خواهند رفت و برای دریافت یارانه هم که شده، فعالیت کشاورزی در آن انجام خواهد شد». قربانی ابراز امیدواری کرد، «با پرداخت یارانه به تولید کالاهای اساسی، سطح تولید محصولات جالیزی در کشور کاهش یابد و کالاهای اساسی جایگزین شود».

سرپرست جدید وزارت کار کیست؟

«زاهدی‌وفا» ۵۹ ساله، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا در کانادا است. وی در سال‌های گذشته عضو هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ صنایع نوین، رئیس هیئت‌مدیره رایتل و عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز بوده است. در سوابق مدیریتی زاهدی‌وفا، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، نماینده وزارت اقتصاد در شوراها و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی تحقیقات و فن‌آوری، شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و شورای عالی انرژی دیده می‌شود. زاهدی‌وفا همچنین سابقه عضویت در کارگروه ویژه نفت، شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، ستاد تنظیم بازار، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی، کارگروه طرح تحول اقتصادی، شورای عالی تدوین برنامه پنجم، شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی، شورای آمایش سرزمین، شورای عالی آمار، کمیته ملی اهداف توسعه هزاره و کارگروه تدوین ضوابط حمایت از صادرات غیرنفتی را در کارنامه خود دارد. وی در دولت رئیسی، معاون اقتصادی معاونت اول ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

اخبار روزانه:
*
همانند سال گذشته محدودیت‌های ایجاد شده برای برق کارخانجات فولاد و سیمان منجر به گران شدن این کالا‌ها در بازار شده؛ به نحوی که قیمت سیمان در خرده فروشی‌ها از حدود پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان و در مناطقی تا ۹۰ هزار تومان رسیده است.
*افزایش قیمت حامل‌های انرژی ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه در حال بالا بردن قیمت کالا‌ها در آلمان است و نرخ تورم در این کشور به بالاترین میزان در
۵۰ سال گذشته رسیده است.
*
رئیس سابق کانونصرافان گفت: به دلیل کاهش تقاضا در برابر افزایش عرضه ارز صادراتی، شاهد افت هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌ها هستیم. لواسانی اظهار داشت:در حال حاضر روند عرضه و تقاضا در صرافی‌ها به گونه‌ای است که صادرکنندگان به دلیل نگرانی از کاهش نرخ ارز، اقدام به عرضه حجم انبوهی از ارز‌های صادراتی خود به شبکه صرافی‌ها کرده‌اند، اما در مقابل، صرافی‌ها نیز به دلیل کاهش تقاضای ارز، با محدودیت در عرضه و فروش به متقاضی مواجه هستند؛ لذا برآیند این موضوع به گونه‌ای است که با توجه به اینکه خروجی صرافی‌ها در سرفصل سایر، فقط عدد ۲۰۰۰ دلار است، در نتیجه این سقف را ما در این شرایط کم می‌بینیم و تقاضا داریم تا بانک مرکزی نسبت به افزایش این سقف اقدام کند.
*حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ولایت‌مداری کلید همه موفقیت‌ها است و البته نه‌ فقط ولایت‌فقیه یک هدیه بزرگ است بلکه شخص، ولی فقیه هم یک نعمت بزرگ الهی محسوب می‌شود و ما بدون ولایت به توحید نخواهیم رسید
.

https://shoma-weekly.ir/OcyAJ3