گفته می‌شود که...

پرداخت سود صندوق ذخیره فرهنگیان به بازنشسته‌ها/شهرهای موشکی به سواحل خلیج‌فارس رسید!/معترضان آمریکایی اطلاعات حساس را جارو کردند/خرید تجهیزات پزشکی با پول ایران در کره/اصلاح‌طلبان قید عارف را زدند؟/شناسایی همه عوامل ترور ‌شهید فخری‌زاده و ...

اینجا آمریکا به‌وقت انفعال وزارت امور خارجه ایران

در جریان حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، حداقل چهار نفر، ازجمله یک زن کشته و ۵۲ نفر دیگر بازداشت شدند؛ اما نکته‌ای که شاید از نظرها پنهان ماند و در ماجرای اشغال کنگره عمداً رسانه‌ها و مقامات غربی به آن نپرداختند، واکنش به کشته شدن معترضانی بود که اگر در هر کجای دیگر از کشورهای جهان به قتل رسیده بودند، چنین سکوت کرکننده در پیش نمی‌گرفتند. با توجه به هوچی‌گری‌های مسبوق به سابقه آمریکا و شرکای اروپایی درباره موارد ادعایی نقض حقوق بشر در ایران، انتظار واکنش شدید و بلافاصله از جانب دستگاه دیپلماسی می‌رفت. اکنون وقت انفعال نبود.
پرداخت سود صندوق ذخیره فرهنگیان به بازنشسته‌ها

وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد: «۷۶ میلیارد تومان به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که از ۲ مهر تا اول آبان بازنشسته یا با صندوق تصفیه‌حساب کرده‌اند، پرداخت شد. این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته نیست و سود سال مالی ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ صندوق ذخیره فرهنگیان نیز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود بین اعضا، به حساب این افراد واریز می‌شود».

شهرهای موشکی به سواحل خلیج‌فارس رسید!

فرمانده کل سپاه صبح دیروز (جمعه) با رونمایی از یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی دریایی در سواحل خلیج‌فارس، بخشی از دستاورد‌ها و تجهیزات راهبردی زیرسطحی و موشکی این نیرو را رسانه‌ای کرد. سرلشکر سلامی پس از بازدید از یگان‌ها و سامانه‌های مستقر در این پایگاه، تصریح کرد: «منطق ما برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی، قوی شدن است. ما اعتقاد داریم دشمنان ما، قدرت منطق ما را نمی‌پذیرند بلکه بر منطق قدرت تکیه دارند، لذا برای جلوگیری از تحمیل اراده سلطه‌طلبانه و برنامه آن‌ها، راهی جز تقویت قدرت بازدارنده دفاعی و تهاجمی برای ما وجود ندارد». فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه هم‌اکنون افسران جوان بی‌شماری در سپاه پاسداران هستند که سامانه‌ها را آماده برای هرگونه عملیات آنی نگه می‌دارند، تأکید کرد: «اگر اراده‌ای در شیاطین، مستکبران و دشمنان ما وجود داشته باشد، این جوانان شجاع و برومند، اراده آن‌ها را در نطفه خفه می‌کنند». سرلشکر سلامی با اشاره به پیشرفت‌های فناورانه در نیروی دریایی سپاه، افزود: «در این نیروی مقتدر در سطح سامانه‌های اطلاعاتی، کشف اهداف و سیستم‌های جستجوگر و همچنین سامانه‌های راداری متصل به سیستم موشکی، پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است. موشک‌های نیروی دریایی سپاه در عرصه نبردهای ساحل به دریا، سطح به سطح، هوا به دریا، دریا به هوا در رده بهترین موشک‌های جهان است. هرلحظه نیاز باشد رزمندگان اسلام از منافع حیاتی ملت بزرگ ایران در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و ماورای آن دفاع تهاجمی قدرتمندانه را خواهند داشت».
معترضان آمریکایی اطلاعات حساس را جارو کردند

دادستان آمریکا گزارش داد: «حجم بالایی از سرقت را در خلال حمله به کنگره شاهد بوده‌ایم که برآورد آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده است». سی‌بی‌اس نیز به نقل از برخی منابع اعلام کرد، یک لپ‌تاپ که احتمالاً حاوی اطلاعات امنیت ملی حساسی است، از ساختمان کنگره به سرقت رفته است.
خرید تجهیزات پزشکی با پول ایران در کره

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گزارش داد: «ایران درخواستی از کره جنوبی برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیارد دلار از ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره کرده است. ایران همچنین خواستار ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر از دارایی‌های بلوکه شده خود برای خرید واکسن کرونا از مرکز کووکس شده است که یک مکانیسم جهانی برای خرید واکسن محسوب می‌شود».

نابودی افسانه دموکراسی آمریکایی

حمله معترضان به ساختمان کنگره آمریکا اگرچه در داخل کشور ایران توسط حامیان به مذاکره، با سکوت و کم‌توجهی و حتی قلب معنی مواجه شد؛ اما در میان افکار عمومی، شخصیت‌ها و رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت؛ عده‌ای هم طنز تلخی در رویدادهای آمریکا دیدند. «کارل شارو» کمدین لبنانی- بریتانیایی، مقایسه طنزآمیزی میان حمایت آقای ترامپ از اوباش حمله‌کننده به کاخ کنگره و سابقه آمریکا در کمک به سرنگونی رهبران کشورهای دیگر داشت. وی در صفحه توئیترش نوشت: «کاری که ترامپ کرد، اساساً واردات سیاست خارجیِ آمریکا به داخل خود آمریکا بود». «فیلیپه نتو» کارشناس مشهور سیاسی برزیلی نیز از آمریکا انتقاد کرد و در صفحه توئیترش نوشت: «منتظرم آمریکا به آمریکا حمله کند تا بتوانند دموکراسی را مجدداً برقرار کنند». روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز این حمله را «یک روز زشت در آمریکا» توصیف کرد و درعین‌حال تلاش برای کوچک‌نمایی ابعاد این فاجعه، به دنبال متهم کردن ترامپ در ماجرا را داشت. این در حالی است که تسخیر کنگره اقدامی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا و اوج نمایش افول هژمونی این کشور است. شکست قدرت نرم آمریکا و مؤلفه‌های آن مقابل چشم جهانیان و نابودی افسانه دموکراسی آمریکایی در این حوادث به‌خوبی نمایان شد. اهمیت فتنه‌انگیزی ترامپ که به‌عنوان رئیس‌جمهور به پشتوانه رأی بیش از هفتاد میلیون آمریکایی انجام شد در آن است که عالی‌ترین مقام کشور نتایج انتخابات را نپذیرفته و کل ساختار آمریکا را رسماً فاسد و متقلبانه می‌داند. بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، صرفاً 58 درصد آمریکایی‌ها پیروزی بایدن را قانونی می‌دانند و بیش از یک‌چهارم، ریاست وی را قبول نداشته و متقلبانه می‌دانند.
روایت ضرغامی از شاخصه دولت جوان انقلابی

سیدعزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی در توییتر نوشت: دولت جوان انقلابی، یعنی ترکیبی از نیروی جوانی و تجربه.ابتدای انقلاب، نیروی جوانی برتری داشت و به تدریج تجربه جای آن را گرفت.امروز رهبر انقلاب به دنبال تعادل میان این دو مزیت هستند.
آصفی: مبارزه ایران با داعش امنیت اروپا را بالا برد

سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات گفت: «ما نباید در اعلام رسمی حضورمان در منطقه که با هدف حفظ منطقه و مبارزه با تروریسم بوده، لکنت زبان داشته باشیم. مبارزه ایران با تروریسمِ داعش در سال‌های اخیر حتی موجب افزایش امنیت کشورهای اروپایی نیز شده است».

اصلاح‌طلبان قید عارف را زدند؟

فعال اصلاح طلب گفت: باید یک خون تازه به رگ‌های سیاسی کشور تزریق شود و افکار تازه اجازه طرح و بروز و ظهور پیدا کنند.احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال آینده گفت: اصلاح طلبان در صدد هستند تا برای معرفی نامزد نهایی خود ساز و کاری را طراحی کنند و این مکانیزم معطوف به فرد خاصی نیست، نهاد اجماع سازی هم که در دستور کار اصلاح طلبان قرار دارد طبعا در زمان خودش یک سری شاخص‌هایی را تعیین خواهد کرد که با استفاده از آن، افراد اصلاح طلب به عنوان نامزد اصلی این جریان معرفی خواهند شد.او با اشاره به احتمال ورود محمدرضا عارف به انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای عارف هم یکی از شخصیت‌های مطرح جریان اصلاحات است که می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های این جریان معرفی شود، البته واقعیت این است که اصلاح طلبان از عملکرد عارف در مجلس رضایت ندارند؛ زیرا مسئولیت فراکسیون امید باعارف بود و نقش او در این زمینه برجسته شده و این امر غیر قابل انکاری است.شریف افزود: دیگر آسیب پذیری عارف هم این است که او منتسب به حزب و تشکل سیاسی خاصی نیست و از همین رو یک تشکیلات منسجم از او حمایت نمی‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد افرادی که قاطبه احزاب و شخصیت‌های برجسته اصلاح طلب از او حمایت کنند شانس بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه گزینه نهایی خواهند داشت.
شناسایی همه عوامل ترور ‌شهید فخری‌زاده


امیر سرتیپ ‌سعید شعبانیان، معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع از شناسایی همه مقصران و دست‌اندرکاران ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند دفاعی کشورمان خبرداد. به گزارش ایسنا، وی گفت: در پی ترور شهید فخری‌زاده، گروهی در وزارت دفاع و ستاد نیروهای مسلح تشکیل شد و موضوع در قوه قضائیه هم به‌طورجدی در حال پیگیری است. همه مقصران و دست‌اندرکاران ترور این شهید شناسایی شدند. اقدامات لازم برای دستگیری در حال انجام است.
رابطه رفع تحریم‌ها و غنی‌سازی
۲۰ درصدی

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه NHK ژاپن، ضمن تأکید بر اینکه غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌تواند به‌سرعت و به‌راحتی معکوس شود، گفت که به‌عنوان یک دیپلمات، برای اطمینان حاصل کردن از رفع دوباره تحریم‌ها لحظه‌ای را از دست نخواهد داد. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه در صورت رفع تحریم‌ها و منفعت بردن ایران از توافق هسته‌ای، کشور به تعهدات هسته‌ای خود بازمی‌گردد، درباره احتمال بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای گفت: این تصمیم با آنهاست. ما از بازگشت آنها استقبال می‌کنیم، اما برای بازگشت‌شان التماس نخواهیم کرد. او گفت که ایران منتظر می‌ماند تا ببیند دولت بایدن چگونه می‌خواهد به توافق و تعهداتش بازگردد.

اخبار روزانه:
*
الحشد الشعبی امروز جمعه در واکنش به صدور حکم بازداشت رئیس جمهور آمریکا از این حکم حمایت کرد و آن را شجاعانه توصیف کرد. الحشد الشعبی در بیانیه‌ ای گفت : « پاسخ بعدی ، از داخل آمریکا خواهد بود. لذا ترامپ حتی در خانه‌اش هم در امنیت نخواهد بود».
* دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد روز
۲۰ ژانویه به مراسم تحلیف جو بایدن نخواهد رفت.رئیس‌جمهور آمریکا در پیام توئیتری نوشت: خطاب به همه آنها که پرسیده‌اند؛ من در مراسم تحلیف در روز بیستم ژانویه شرکت نخواهم کرد.او ابتدا طی پیامی در توییتر نوشت: «۷۵۰۰۰۰۰۰ وطن‌پرستی که به من، "اول آمریکا" و "دوباره آمریکا را با عظمت کنیم" رأی دادند، صدای رسایی در آینده خواهند داشت. آنها به هیچ شکل، طریق یا گونه مورد بی‌احترامی یا رفتار غیرمنصفانه قرار نخواهند گرفت.»پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای حضور در مراسم تحلیف «جو بایدن» است اما منتظر دریافت دعوتنامه در این خصوص است. تصمیم پنس برای حضور در مراسم تحلیف یکی دیگر از نشانه‌های تشدید اختلاف میان پنس و دونالد ترامپ به شمار می‌ رود. دونالد ترامپ از مایک پنس خواسته بود در جلسه روز ۶ ژانویه نتیجه آرای الکترال شمارش‌شده را تأیید نکند. پنس در جلسه روز چهارشنبه در کنگره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که او قادر به انجام این کار نیست.

*نشر مطالب و موضوعات سیاسی محرمانه توسط مسئولین و مدیران چه حکمی دارد؟ پاسخ: مراعات اسناد طبقه­بندی شده و انتشار ندادن آن‌ها واجب و عدم­ رعایت موجب حرمت و در صورت وارد شدن زیان، موجب ضمان خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/WN9qBt