گفته می‌شود که...

پدر دهه هفتادی که ۴۰ فرزند دارد/42 درصد تهرانی ها مستأجرند/نمکی: سیاست‌باز نیستیم، بلدیم اما اهلش نیستیم/جزئیات خرابکاری نطنز/عرف: رکورد ثبت نام در انتخابات شوراهای روستا شکسته شد/ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا را تعلیق کرد و ...

پدر دهه هفتادی که ۴۰ فرزند دارد

یک جوان همدانی با تولید خیارشور و زیتون، هزینه نگهداری از ۴۰ فرزندخوانده‌اش را تأمینمیکند. مهرداد فرهادی که متولد دهه ۷۰ است، هزینه خرید ماشینش را در ۲۱ سالگی به خرید یک خانه و ایجاد یک مرکز شبهخانواده اختصاص داد تا این بچهها را به فرزندخواندگی بگیرد.

صندوق بین‌المللی پول: اثر تحریم‎‌های نفتی تخلیه شد

صندوق بین‌المللی پول با بررسی وضعیت ۱۳ شاخص کلان اقتصاد ایران در سالی که گذشت، از رشد ۵۴ میلیارد دلاری حجم اقتصاد ایران در این سال، تخلیه اثر تحریم‌ها بر بخش نفتی و تجارت ۱۴۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای جهان در این سال خبر داد.

42 درصد تهرانی ها مستأجرند
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی درباره اجاره داری حرفه ای، راهکار خروج از بازار اجاره نشینی سنتی را راه اندازی سیستم اجاره داری حرفه‌ای عنوان کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در خصوص وضعیت بازار اجاره مسکن، نرخ اجاره نشینی در تهران تا پایان سال ۱۳۹۸ را ۴۲ درصد خانوارهای تهرانی عنوان و اعلام کرده است: طی سال ۹۹ و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، این آمار قطعاً افزایش داشته است

عجله نباید کرد!

مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در حالی در وین انجام می‌شود که «سیاست قطعی» ایران در رابطه با نحوه تعامل و سیاست جمهوری اسلامی مشخصاً در عالی‌ترین سطح بیان‌شده است. مبنای این سیاست، بازگشت به تعهدات برجامی پس از رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن است. منطق تلاش و اقدام جهت لغو تحریم‌ها به شکل فوری، نباید باعث تعجیل و عدم رعایت منافع ملی و درازمدت کشور [همچون ماجرای برجام] شود. منطق «عدم عجله» مورد تأکید مقام معظم رهبری، ناشی از این واقعیت است که ظرفیت تحریمی آمریکا بیش از میزان فعلی نیست و کشور علی‌رغم آسیب دیدن از این شرایط در سال‌های گذشته، در وضعیت باثبات مقابله و بی‌اثرسازی تحریم قرار دارد و از سوی دیگر می‌توان با تکیه‌ بر تغییرات مدیریتی کشور در ماه‌های آینده و توجه به توان داخلی، بسیاری از آثار تحریم‌ها را کاهش داد. در سطح دیگر نیز با تقویت سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی و رویکرد راهبردی به روابط با قدرت‌های غیرغربی، می‌توان منافع ازدست‌رفته را ترمیم و شرایط بهتری را مهیا نمود. عدم لحاظ منافع ملی در مقطع فعلی و اتصال مذاکرات به نتیجه انتخابات و آثار کوتاه‌مدت آن می‌تواند باعث ورود کشور به چرخه مذاکرات طولانی و بی‌نتیجه‌ای شود که صرفاً جهت مهار رفتار جمهوری اسلامی توسط آمریکا به‌عنوان یک راهبرد اصلی طراحی‌ شده است. (ابوذر گوهری)
نمکی: سیاست‌باز نیستیم، بلدیم اما اهلش نیستیم

وزیر بهداشت گفت: «من ارزی که سال ۹۹ گرفتم یک میلیارد و دویست میلیون یورو کمتر از سال ۹۷ آرام بود، اما شما صفی همچون صف مرغ برای دارو دیدید؟ آیا کسی آمد بپرسد وزیر فلک‌زده بهداشت ۴۷۵۰ قلم دارو را چگونه مدیریت کردید؟ هیچ‌کس نپرسید تو چطور بیمار کرونایی و غیرکرونایی را مدیریت کردی؟ این کمکی که وزارت بهداشت به آرامش و امنیت جامعه کرد را کسی نمی‌گوید. ما سیاست‌باز نیستیم؛ بلدیم اما اهلش نیستیم».

استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

روزنامه سازندگی- ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران- در گزارشی با عنوان «محمود تهدید می‌کند»، نوشت: «محمود احمدی‌نژاد که این روزها حضور بسیار جدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارد، می‌گوید نمی‌توان مردم را در این وضعیت سخت و بدبختی نگه داشت و این فنر به‌زودی در خواهد رفت». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «احمدی‌نژاد گفته است تمرکز همه تصمیمات در حکومت اشتباه است. در وقت انتخابات در باب مسببان وضع مردم سخن خواهم گفت و از کسی نمی‌ترسم». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «رد صلاحیت احمدی‌نژاد به معنی حذف کامل او نخواهد بود و شاید بالاخره وعده‌های گاه و بیگاه افشاگری‌اش رنگ واقعیت بگیرد و اگر خودش یا کاندیدای موردحمایتش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رد صلاحیت شود، احتمالاً باید منتظر افشاگری‌های سریالی او علیه کاندیداهای انتخابات به‌ویژه اصولگرایان باشیم».

مراسم انس با قرآن در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود

در طلیعه ماه مبارک رمضان، مراسم انس با قرآن کریم با حضور رهبر انقلاب از طریق ارتباط تصویری حسینیه امام خمینی (ره) با مصلای تهران برگزار خواهد شد. این مراسم از ساعت 17 روز چهارشنبه 25 فروردین 1400 (بدون حضور جمعیت) آغاز می‌شود. مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی قرآن پخش خواهد شد.


جزئیات خرابکاری نطنز

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گزارش داد: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته‌شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد. دشمن وقتی‌که ببیند وضعیت این‌گونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. به‌گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم سیستم توزیع برق آسیب‌دیده و هم کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که در صورت قطع برق، وظیفه برق‌رسانی به مدار را داشته است». دکتر عباسی در خصوص نحوه حادثه تیرماه سال گذشته در نطنز نیز اضافه کرد: این عمل تروریستی «بهوسیله مواد منفجره از طریق جاسازی در یک میز سنگین و واردکردن آن به سایت نطنز رخ داده بود».
هم‌زمانی مذاکرات وین و خرابکاری در نطنز تصادفی نیست

«امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نوشت: «بی‌تردید دشمنان نخواهند توانست دانش و فناوری پیشرفته ایرانی را به عقب بازگردانند. هم‌زمانی مذاکرات وین و خرابکاری دشمن را نمی‌توان تصادفی خواند. بارها پنجه‌های خون‌آشام دشمن را در پس دستکش مخملی میز مذاکرات آزموده‌ایم».

قالیباف و لاریجانی به نخست‌وزیر کره چه گفتند؟

رئیس مجلس در دیدار با نخست‌وزیر کره جنوبی گفت: «باید روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی به قبل از سال ۲۰۱۸ بازگردد. ملت‌ها دوستان خود را در روزهای سخت می‌شناسند. اگر سفیر شما در بازار تهران از مردم سؤال کند که رفتار کره جنوبی از سال ۲۰۱۸ تاکنون چطور بوده، متوجه می‌شود که این رفتار اصلاً قابل‌قبول نیست و ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است». علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب نیز خطاب به نخست‌وزیر کره‌جنوبی تأکید کرد: «منابع ما نزد بانک‌های کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانت‌دار باشد».
حقیقت‌پور: مگر حضرت علی (ع) در زمان حکومت به دادگاه نرفت؟

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه رئیس جمهوری، رئیس مجلس یا حتی رئیس قوه قضاییه مورد شکایت قرار بگیرد نقطه ضعف نیست و اتفاقا یکی از نقاط بالندگی نظام اسلامی است. مساله مهم این است که انشاءالله قضاوت عادلانه صورت بگیرد و حقی از کسی ضایع نشود.منصور حقیقت‌پور که سابقه نمایندگی مجلس نیز دارد، در گفت‌وگو با آزادی ارائه درخواست برخورد قضایی با روحانی را از جمله ابزاهای مجلس می‌داند. او می‌گوید: «اینکه نتیجه برخورد قضایی یعنی طرح موضوع در محاکم چیست، معلوم نیست اما مذهب حقه شیعه و حکومت اسلامی این فضا را ایجاد می‌کند که چنین برخوردی صورت بگیرد. مگر از حضرت علی (ع) در زمان حکومت ایشان شکایت نشد و در دادگاه ننشست». وی افزود: «البته مجلس ابزارهای متعددی مثل سوال، استیضاح و ... برای نظارت دارد. ارجاع به دستگاه قضایی نیز یکی از همین‌هاست. دقت داشته باشید که مجلس در تحیقق و تفحص اگر به نتیجه برسد که لازم است، موضوع را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد».حقیقت‌پور همچنین گفت: « من در این مورد خاص نمی‌دانم که آیا مجلس همه ابزارهای خود را استفاده کرده و نهایتا به این مرحله رسیده است یا خیر. به هر حال معقول است که اول سوال کنند، تذکر دهند، استیضاح کنند و اگر هیچ یک به نتیجه نرسید خواستار برخورد قضایی شوند. استفاده از آن ابزارها، قطعا ترجیح داده شده اما رئیس کمیسیون و یا اعضای کمیسیون بهداشت می‌توانند بگویند که چقدر از آن ابزارهای ابتدایی استفاده کردند؟»
وی تاکید کرد: «به هرحال لازم است که در جمهوری اسلامی همه نهادها این تحمل را داشته باشند. اینکه رئیس جمهوری،رئیس مجلس یا حتی رئیس قوه قضاییه مورد شکایت قرار بگیرد، نقطه ضعف نیست و اتفاقا یکی از نقاط بالندگی نظام اسلامی است. مساله مهم این است که انشاءالله قضاوت عادلانه صورت بگیرد و حقی از کسی ضایع نشود

آخرین وضعیت سایت غنی‌سازی نطنز

یک منبع آگاه در گفتگو با آخرین خبر درباره آخرین وضعیت سایت غنی سازی نطنز توضیح داد، الان غنی سازی در سایت نطنز در حال انجام است، اما با ظرفیت غنی سازی کمتری نسبت به قبل از حادثه تولید صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: امروز برق اضطراری سایت وصل شد و هفته آینده نیز برق اصلی و برق پشتیبان سایت وصل خواهد شد. این منبع آگاه توضیح داد: بخشی از ماشین‌های IR۱ و IR۲M موجود در زیر زمین سایت نطنز که احتمال آسیب دیدگی دارند، در حال بررسی و چک شدن هستند و پس از اتمام بررسی‌های فنی، از هفته آینده تعویض ماشین‌های آسیب دیده با سانتریفیوژ‌های بهینه شده با راندمان بالاتر آغاز خواهد شد. این منبع آگاه تاکید کرد: بخشی از ماشین‌های IR۱ آسیب ندیده اند و در حال غنی سازی هستند و بخش بزرگی از سانتریفیوژ‌های IR۲M هم با ۵ سو ظرفیت غنی سازی، در حال تولید اورانیوم غنی شده هستند. وی گفت: غنی سازی در سایت فردو نیز با قوت و قدرت گذشته در حال انجام بوده و حدود ۶۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تاکنون تولید شده است. همزمان کار نصب دو زنجیره کامل سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR۶ که ۱۰ سو ظرفیت غنی سازی دارند در سایت فردو پیش می‌رود.

عرف: رکورد ثبت نام در انتخابات شوراهای روستا شکسته شد

عرف خاطرنشان کرد: در خصوص ثبت نام شوراهای روستا در این دوره، باید اعلام کنم که رکورد ثبت نام در انتخابات این دوره شکسته شد، چنان که با استقبال ویژه مردم و روستاییان عزیز ثبت نام بیش از ۲۴۰ هزار نفر داوطلب عضویت در شوراهای روستا قطعی شد، در حالی که در دوره چهارم حدود ۲۲۰ هزار نفر و در دوره پنجم حدود ۲۳۴ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

جزئیات انفجار روز گذشته نطنز از زبان رئیس کمیسیون انرژی مجلس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره حادثه روز گذشته در تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: خرابکاری در محل توزیع برق و کابل مربوط به باطری‌های برق اضطراری بوده است. فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص انفجار روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز اظهار داشت: یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد. وی افزود: دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود. عباسی گفت: در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آن‌ها را قطع کند. وی خاطرنشان کرد: طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود.

ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا را تعلیق کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق درمی‌آورد و تحریم‌های متقابل را در دست بررسی دارد.«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) در خصوص اقدام روز جاری اتحادیه اروپا در قرار دادن اسامی تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را قویا محکوم کرده و آن‌ را بی‌‌اعتبار می‌داند.به گزارش فارس، ‌شورای اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) هشت فرد و سه نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود افزود.

اخبار روزانه:

*یک مقام مسئول با ارسال نامه ای خطاب به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، به آن ها متذکر شده در سال 1400 صرفا به نهادهایی ،سربازان نخبه و استعدادهای برتر برای فعالیت معرفی خواهند شد که پیش از تخصیص این افراد و تا پایان فروردین ، فهرست نیازهای پژوهشی قابل اجرا توسط نخبگان وظیفه شامل نوع طرح، رشته و گرایش، مقطع تحصیلی و تعداد مورد نیاز،به صورت کتبی اعلام شود تا پس از تطبیق با رویکردها و برنامه های آن اداره یا سازمان، موافقت با این تخصیص انجام شود.

*طبق گزارش جدید یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران اجرایی، از آن ها خواسته شده با بررسی دقیق وضعیت اقلامی چون خودروها و املاک متعلق به برخی دستگاه ها همچون سازمان های مناطق آزاد،راجع به تهیه گزارشی درباره سازمان ها و نهادهایی که این املاک و خودروها در اختیار آن ها قرار دارد، اقدام کنند و در صورت وجود هرگونه اقدام خارج از ضوابط یا بدون رعایت تشریفات قانونی، به بازپس گیری این اموال دولتی در اسرع وقت اقدام شود.

*طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه، مقرر شده بر اساس فهرست هزینه های سال 1400 سازمان های مناطق آزاد، علاوه بر مبلغ 408 میلیارد تومان پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان 7 منطقه آزاد اصلی کشور، مبلغ 24 میلیارد تومان برای تبلیغات، 16 میلیارد تومان برای تشریفات و پذیرایی و همچنین مبلغ 142 میلیارد تومان تحت عنوان "هزینه واحدهای خاص" پیش بینی و پرداخت شود که از این هزینه خاص، حدود 123 میلیارد تومان آن مربوط به جزیره کیش است.

*شورای اروپا که از نهادهای رسمی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و خط مشی کلی این اتحادیه را تعیین می‌کند، در بیانیه‌ای با اعلام اینکه اتحادیه اروپا محدودیت‌های خود علیه ایران در واکنش به آنچه «نقض جدی حقوق بشر» خوانده می‌شود را تا تاریخ 13 آوریل 2022 (24 فروردین 1401) تمدید کرده است، از تحریم 8 شخص حقیقی و 3 نهاد ایرانی دیگر به بهانه مشابه خبر داد.

* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در ۱۳ آوریل ( ۲۴ فروردین) تهران میزبان گفت و گوهای سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه و محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش خواهد بود ضمن اینکه دیدارهایی نیز با حسن روحانی رئیس جمهوری و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز برنامه ریزی شده است.
*در پی انتشار فیلم پرکردن بطری شیر یک کارخانه با آب در فضای مجازی، مدیرکل استاندارد تهران برای بررسی زوایای مختلف این موضوع صبح دیروز به صورت سرزده از این واحد تولیدی در تهران بازدید کرد. محمودرضا طاهری توضیح داد: از زمان انتشار این فیلم، تولیدات این واحد را زیرنظر داشتند و با بازرسی انجام‌شده، تخلف و عدم انطباقی در خصوص فرآورده شیر دیده نشد. وی افزود: با پیگیری و بررسی فیلم، مشخص شد توزیع‌کننده متخلف، به طمع گرفتن هزینه بیشتر از کارخانه، بطری‌های پلمپ را باز و آن را با آب مخلوط کرده‌است
.
*فرمانده یگان امداد پلیس استان تهران از دستگیری معتاد مسلحی خبر داد که خود را دندانپزشک معرفی کرد. سرهنگ سلمان آدینه‌وند دراین‌باره گفت: روز شنبه ماموران گشت انتظامی یگان امداد پلیس تهران در حال گشت زنی در محدوده امامزاده حسن(ع) بودند که فردی را در حال استعمال مواد مخدر در خودرو شخصی‌اش مشاهده کردند. وی با بیان اینکه این فرد در پیگیری ماموران پاسخ درستی به سوالات نداد، گفت: ماموران اقدام به بازرسی از داخل خودروی این فرد کرده و در جریان آن مقادیری مواد مخدر و یک قبضه سلاح جنگی با 10 فشنگ را کشف و ضبط کردند
.
*دادستان میبد از برخورد قضایی با برگزارکنندگان یک جشن تولد شلوغ و پر ازدحام و بدون توجه به نکات بهداشتی در شرایط کرونایی در این شهر خبر داد و گفت:
۲ نفر از عوامل اصلی برپایی این مراسم بازداشت شدند. علی باقرپور افزود: برپا کنندگان مراسم، احضار و با توجه به اهمیت موضوع و سلامت جان شهروندان ، ۲ نفر از عوامل اصلی این هنجارشکنی به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی با صدور قرار وثیقه راهی زندان شدند.
*مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر از تعطیلی روزبازارها، مراکز همگانی خرید و فروش خودرو و مراکز تجاری زیرمجموعه شرکت ساماندهی به تبعیت از ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد. سید علی مفاخریان گفت: از روز شنبه
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ تمامی مشاغل زیر مجموعه شرکت از جمله مرکز همگانی خرید و فروش خودرو چیتگر، خاوران، بازارچه حکیمیه و بازار پرندگان غرب برای حفظ سلامت مراجعین و شهروندان به مدت ۱۰‌ روز خدمت رسانی نخواهند داشت.

https://shoma-weekly.ir/3PpUw7