گفته می‌شود که...

پاس‌کاری «قانون انتخابات» بین سه مجموعه قانون‌گذار/سردار آزادسازی نبل و الزهرا درگذشت/درگیری توئیتی «پرس‌تی‌وی» و «عراقچی»/دادگاه بدهی انگلیس به ایران باز هم عقب افتاد/راز چمدان مشکوک فرودگاه امام چه بود؟/چرا وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد گرفت؟ و ...

پاس‌کاری «قانون انتخابات» بین سه مجموعه قانون‌گذار

اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری جزو اولین طرح‌های در دستور کار مجلس یازدهم در شروع به کار آن بود. این طرح باوجود تصویب در مجلس تاکنون سه بار با ایرادات اساسی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است. در آخرین مورد از این ایرادات، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به باقی ماندن دو ایراد در مصوبه مجلس اشاره کرد. محمدحسن آصفری نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره محتوای این دو ایراد گفت: «نخست، بحث سنی است. نظر مجمع این است که باید شرایط سنی، یعنی حداقل و حداکثر ۴۰ تا ۷۵ سال باید برداشته شود. ایراد دوم تعریف رجل سیاسی است. اعتقاد مجمع این است که بحث رجل سیاسی نباید در قوانین عادی بیاید. این دو مورد، ایراد شورای نگهبان نبوده و به‌صرف ایراد مجمع بازگشت خورده است». مجلس معتقد است هیئت نظارت نباید در تأیید قوانین دخلی داشته باشد لیکن مجمع معتقد است بر اساس قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلان کشور بر عهده رهبری گذاشته شده است و ایشان نیز می‌توانند این اختیار را به فرد یا گرو دیگری واگذار کند و ازآنجاکه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام بر عهده هیئت نظارت مجمع گذاشته شده است، می‌بایست در تصویب قوانین، ازجمله قانون انتخابات ریاست جمهوری نظر این هیئت جلب شود.

سناتور آمریکایی: هیچ‌کس در جهان از ما حساب نمی‌برد

«گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه به سیاست‌های بایدن در منطقه و جهان و تاخت و گفت: «برخلاف توصیه‌های ارتش، ما داریم از افغانستان خارج می‌شویم و در تلاش هستیم دوباره به برجام برگردیم و ایرانی‌ها در حال تهدید برای انجام غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم هستند. چینی‌ها در حال اعمال فشار به ما در مناطق مختلف آسیا هستند و مرزهای جنوبی آمریکا کاملاً از کنترل خارج شده‌اند. هیچ‌کس در جهان از بایدن نمی‌هراسد و این برای ما در داخل کشور خطرناک است. من تابه‌حال این مقدار وخیم‌شدن وضعیت امنیت ملی‌مان را در چنین مدت کوتاهی ندیده‌ام. از چند جبهه آمریکا ضعیف‌تر شده است. من بایدن و بلینکن را مقصر می‌دانم».

توصیه هاشمی رفسنجانی به سید حسن؛ در انتخابات شرکت نکن!

«محمد هاشمی رفسنجانی» چند سالی است که از حزب کارگزاران فاصله گرفته است، می‌گوید آبش با تندروهای هیچ جناح سیاسی در یک جوی نمی‌رود، رئیس سابق صداوسیما در انتخابات دوره قبلی رد صلاحیت شده است، اما ۴ سال بعد به حسن خمینی توصیه کرده تا وارد فضای سیاسی نشود. برادر هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «من برای ایشان نامه نوشتم که نامزد انتخابات نشود و به چند دلیل مخالف بودم که ایشان نامزد انتخابات شود. حاج حسن آقا وابسته به بیت امام (ره) هستند و شرایط امروز کشور نیز سخت است. رئیس‌جمهور شدن او نمی‌توانست شرایط را عوض کند. مشکلات کشور روی دوش رئیس‌جمهور است، شما امروز می‌بینید که بیشتر از آنکه دولت روحانی نقد شود؛ خود ایشان مورد فشار جامعه است. اگر حسن خمینی رئیس‌جمهور می‌شد با این فرهنگی که در رسانه‌ها حاکم است او را سیبل می‌کردند. من تمایل نداشتم حسن خمینی میراث دار تمام مشکلات کشور در حال حاضر باشد. از سوی دیگر تجربه‌های قبلی نشان داده که مناظره‌ها جنبه تخریبی دارد و ممکن بود نکاتی مطرح شود که اگر مخاطب آن خانواده امام باشد؛ حرمت‌ها شکسته می‌شد».
سردار آزادسازی نبل و الزهرا درگذشت

سردار «محمدعلی حق‌بین» از فرماندهان سپاه قدس گیلان و مشاور فرمانده نیروی زمینی سپاه به یاران شهیدش پیوست. سردار حق‌بین ازجمله یاران سردار سلیمانی در جبهه مقاومت بود که در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا در حلب سوریه نقش مؤثری ایفا کرد. این سرباز وطن دیروز بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

کار را باید به کاردان سپرد

«عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان در توییتر نوشت: ‏«از زمانی که امام حفاظت از هواپیماها را به سپاه سپرد، تاکنون یک مورد موفق هواپیماربایی نداشته‌ایم. حفاظت از مراکز هسته‌ای را یکپارچه به سپاه بسپارید تا با تشکیلیگان حفاظت هسته‌ای زیر نظر سپاه حفاظت، مشکلات موجود مانندنطنز رخ ندهد».
محسن هاشمی: نمی‌توانم صریح بگویم که در انتخابات شرکت می‌کنم یا خیر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: همان گونه که در اصولگرایان معتقد اگر رئیسی در انتخابات حضور پیدا کنند، برخی افراد نامزد نمی‌شوند و اگر آقای رئیسی حضور پیدا نکنند نیز نوبت قالیباف است، در اصلاح طلبان نیز بلاتکلیفی مربوط به تأیید صلاحیت‌هاست. آن نهاد اجماع ساز در اصلاح طلبان برای انتخاب کاندید مدنظر، به سمت انتخاب آقای حسن خمینی رفتند که ایشان با پیشنهاد مقام معظم رهبری از انتخابات کناره گیری کردند.وی افزود: لذا هنوز اصلاح طلبان برای انتخاب کاندید مدنظر، به نتیجه نرسیده‌اند. بنده هم به عنوان عضو حزب کارگزاران پیشنهاد شده‌ام اما این به معنای قبول یا عدم قبول از سوی بنده نیست بلکه تنها اسم بنده نیز به عنوان یک نامزد احتمالی مطرح شده است.هاشمی تاکید کرد: لذا همه ما در حال حاضر در بلاتکلیفی هستیم و فعلاً نمی‌توانم صریح بگویم که در انتخابات شرکت می‌کنم یا خیر.
اتفاق عجیب در برنامه فوتبال برتر
حرف‌های سرمربی سابق سایپا ناگهان قطع شد. ابراهیم صادقی از سایپا اخراج شد و با حکمی که برای او زده‌اند، قرار است مشاور مدیرعامل این باشگاه باشد. ظاهرا اما این مسئله باب میل صادقی نبوده و حتی قصد داشت در فوتبال برتر که به صورت اسکایپی گفت و گو می‌کرد به آن بپردازد. منتهی درست زمانی که او قصد داشت در این باره حرف بزند ناگهان تصویر قطع شد

درگیری توئیتی «پرس‌تی‌وی» و «عراقچی»

دیروز عراقچی، مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین، در توییتی اعلام کرد: «نمی‌دانم منبع مطلع پرس‌تی‌وی در وین کیست، اما هر که هست اصلاً مطلع نیست». حساب کاربری پرس‌تی‌وی در توییتر نیز در واکنش به توئیت عراقچی، نوشت: «بهتر است آقای عراقچی به‌جای زیر سؤال بردن اعتبار منبع خبری پرس‌تی‌وی، اعلام کند که دقیقاً کدام بخش از اطلاعات ارائه‌شده توسط این منبع مخدوش است»؛ و اما ماجرای این بگومگوی توئیتری در انتشار خبری بود که منبع پرس‌تی‌وی در وین منتشر کرد و در خصوص دستورالعمل آمریکا درباره نحوه رفع تحریم‌ها گزارش داد: «آمریکا قصد لغو یک جای تحریم‌ها را ندارد و قصد دارد در مدت‌زمانی طولانی و طی مراحل متعدد، اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند. آمریکا صرفاً با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای برای راستی آزمایی موافقت کرده است که در آن به‌صورت نمادین چند تراکنش انجام شود. راستی آزمایی معقول و لازم که برای معاملات نفتی حداقل ۳ تا ۶ ماه است را تاکنون نپذیرفته است. قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم‌ها و اکتفا به رفع موقت برخی از تحریم‌ها، صرفاً بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند. در صورت پذیرش مکانیسم رفع مرحله‌ای تحریم‌ها و یا تمدید بی‌اثر شدن آن‌ها در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه، علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن تمدید رفع تحریم، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام ۲ و ۳ را به ایران تحمیل کند». در تأیید تحلیل این رسانه خبری از موضع امریکا در مذاکرات وین همین بس که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «نماینده ما در امور ایران در حال بحث درباره طرحی است که شامل مراحل خاصی برای بازگشت به توافق هسته‌ای است. ما تحریم‌های ایران را لغو نخواهیم کرد، مگر اینکه اطمینان داشته باشیم که ایران به‌طور کامل به توافق هسته‌ای بازگشته است. ما امتیاز و یا طرح‌های یکجانبه‌ای به ایران نخواهیم داد و هدف ما این است که برنامه هسته‌ای آن‌ها تحت محکم‌ترین سیستم‌های راستی‌آزمایی قرار گیرد».
دادگاه بدهی انگلیس به ایران باز هم عقب افتاد

دادگاه رسیدگی به پرداخت بدهی انگلیس به ایران بار دیگر به تعویق افتاد. به گزارش گاردین، دادگاه رسیدگی به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران و حل اختلاف درباره قرارداد فروش تانک‌های چیفتن بار دیگر به تعویق افتاد؛ این دادگاه قرار بود امروز برگزار شود و مقامات انگلیسی دلیل تعویق این دادگاه را اعلام نکردند.
راز چمدان مشکوک فرودگاه امام چه بود؟

چمدان ۱۱ کیلویی خلافکاران به استانبول نرسید. رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: با تلاش مشترک کارکنان پلیس فرودگاه‌های مهرآباد و امام باند قاچاقچیان مواد مخدر متلاشی و مقدار ۱۱ کیلوگرم هروئین و ۱۴ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی کشف شد. سردار «مهدی معصوم بیگی» افزود: اطلاعات دقیقی در ارتباط با حمل مواد مخدر توسط ۲ نفر به مقصد کشور ترکیه در اختیار پلیس فرودگاه امام قرار گرفت. وی افزود: با مشخص شدن زمان انتقال مواد مخدر، قاچاقچیان به محض ورود به فرودگاه حضرت امام (ره) شناسایی و دستگیر شدند.

بقایی یک سال است که به زندان بازنگشته است

بقایی هم اکنون در بیمارستان بستری است و یک سال است به زندان بازنگشته است.بقایی به دلیل شرایط جسمانی که دارد مدام در حال مرخصی است و گواهی‌های پزشکی متعددی را هم دریافت کرده و اکنون در بیمارستان مهرگان درحال درمان است.بر اساس شرایط پزشکی که بقایی دارد، مرخصی او توسط پزشکی قانونی هر چند بار یک بار تمدید می‌شود و درحال حاضر یک سال است که مرخصی او تمدید شده است.از اسفند سال ۹۸ و از زمانی که بقایی سکته کرد تاکنون بیرون از زندان است.
۲۷ باشگاه ورزشی پلمب شد
دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به تشدید بازرسی از باشگاه‌ها و اماکن ورزشی همزمان با شکل‌گیری موج چهارم کرونا، گفت: در این راستا ۲۷ باشگاه ورزشی به دلیل تخلف و رعایت نکردن دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا پلمب شدند. سیداشکان اردیبهشت افزود: ‌همکاران ما در کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی همزمان با موج چهارم کرونا بیش از ۶۰۰ بازرسی انجام داده‌اند که این مهم پس از هماهنگی با ادارات کل ورزش و جوانان به پلمب ۲۷ باشگاه منجر شده است.

چرا وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد گرفت؟

مجوزهای دست و پاگیر و متعدد برای کسب‌وکارها که از مهم‌ترین موانع تولید است، دیروز کار دست دولت داد و موجب شد تا وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد بگیرد. نمایندگان در جریان بررسی سؤال روح‌الله نجابت و ۳۷ نفر از نمایندگان، از وزیر اقتصاد علت عدم اجرای شفافیت و تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار را جویا شدند و بعد از توضیحات وزیر از پاسخ‌های او قانع نشدند و به او کارت زرد دادند. نجابت، نماینده شیراز در نقد دفاعیات وزیر اقتصاد گفت: «بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در بین ۱۰ کشور آخر از جهت شاخص‌های کسب‌وکار هستیم. توضیحات آقای وزیر مملو از ارقام گیج‌کننده‌ای بود که با واقعیت‌ تطابقی نداشت؛ اگر وزارت اقتصاد تلاش می‌کرد که محیط کسب‌وکار بهبود پیدا کند، وضعیت تولید، توزیع کالا و اصناف این‌گونه نبود. در حال حاضر تولیدکننده، توزیع‌کننده و اصناف ما همه گلایه‌مند هستند».
خبرگزاری فارس از افزایش رفت و آمد میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خبر داد

فارس در مطلبی با تیتر "رفت‌وآمد آزادانه سران فتنه بیشتر شده است" نوشت: تماس‌ها و مهمانی‌های موسوی و رهنورد با اعضای خانواده بدون حضور مأموران در جریان است. فارس نوشت: یک منبع مطلع می‌گوید، موسوی پس از درگذشت همسر دوم پدرش که به اشتباه مادرش خطاب شده، به خانه پدری رفته و بدون حضور مأموران با اقوام دیدار داشته. هیچ محدودیتی هم برای حضور او در مراسم تدفین وجود نداشت اما موسوی خودش ترجیح داد که در مراسم شرکت نکند.موسوی و رهنورد در ماه‌های اخیر با طیف وسیعی از دوستان، فعالان سیاسی از جمله مصطفی تاجزاده، علی شکوری‌راد، نرگس محمدی، نسرین ستوده، عفت مرعشی، اردشیر امیرارجمند، اسدالله بیات زنجانی، فاطمه راکعی، مسیح مهاجری، عبدالله نوری، سیّد حسن خمینی، محمّد خاتمی، مهدوی کروبی و... تماس برقرار کرده است.

اخبار روزانه:
*
نامزدی علی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ از مدت‌ها پیش مطرح بوده، اما او پیشتر گفته بود برنامه‌ای برای کاندیداتوری ندارد. به نظر می‌رسد او منتظر مشخص شدن آرایش‌های انتخاباتی و میزان حمایت احتمالی از خود است. احتمالا شرایط مطلوب برای لاریجانی، حمایت اکثر اصلاح طلبان از او و نیز حمایت بخشی از سنتی‌های اصولگرا باشد.

*نماینده پیشین مجلس و از همرزمان سردار حجازی گفت: انتشار شایعات درباره ترور بیولوژیک سردار حجازی اقدام شیطانی دشمنان است.‌آنها می‌خواهند چنین وانمود کنند که در همه جا نفوذ دارند اما واقعیت این است که صدمات ناشی از عارضه شیمیایی موجب تحلیل رفتن توان جسمی سردار حجازی و شهادت ایشان شد.

*دبیر قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا:طی گزارش وزارت بهداشت ۲۱ هزار نفر به صورت قطعی قرنطینه را نقض کردند که مقرر شد کمیته اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مکانیزم برخورد قانونی در این مورد را ابلاغ کند

*در حالی که هیئت وزیران در ابلاغیه اواخر سال گذشته خود برای مجموعه های اقتصادی دولتی، شرایط و نرخ های جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) تعیین کرده بود، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نامه روزهای اخیر خود خطاب به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، متذکر شد با توجه به این که طبق این مصوبه مقرر شده علاوه بر هزینه خرید سی ان جی، مبلغی نیز تحت عنوان حق العمل از مردم دریافت شود، این نرخ گذاری برخلاف قانون هدفمندی یارانه ها بوده و باید به سرعت اصلاح یا لغو شود.

*یک نهاد نظارتی در پاسخ به برخی ابهامات و سوالات درباره انجام خرید کالا و خدمات از طریق بورس، خطاب به تعدادی از دستگاه های اجرایی اعلام کرده است به استناد ماده 9 قانون برنامه ششم توسعه و برخی مصوبات هیئت وزیران، دستگاه های مشمول قانون برگزاری مناقصات مکلف به انجام معاملات خود از طریق سامانه طراحی شده توسط دولت هستند بنابراین امکان خرید کالا یا خدمات از طریق بورس بدون انجام تشریفات قانونی مندرج در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و غیر از موارد معین شده در قانون، برای ادارات دولتی مجاز نیست.

*محمد نصرتی، سرمربی تیم پارس‌جنوبی‌جم، که چند روزی است با مثبت شدن تست کرونا و با تشخیص پزشکان به قرنطینه رفته، در تمرینات پارس‌جنوبی‌جم حاضر نشده و امور فنی تیم زیرنظر ایمان رزاقی دستیار او دنبال می‌شود. به گفته پزشکان، نصرتی باید حداقل دو هفته را در قرنطینه سپری کند و بعد از تست مجدد می‌تواند در تمرینات تیمش حاضر شود.
*رئیس پلیس راه تهران گفت: خودروی پرایدی که توسط راننده‌اش در حال حرکت بوده، به علت نقص فنی دچار آتش‌سوزی شده است. قدرت آتش‌سوزی به قدری شدید بوده که راننده خودرو قادر به خارج شدن از خودرو نبوده است. سرهنگ نورا
... خادم ابراز داشت: متاسفانه در این حادثه راننده خودرو که به علت قفل شدن کمربند، دچار سوختگی شدید شده بود، در صحنه حادثه جان خود را از دست داد.

https://shoma-weekly.ir/CeYZil