گفته می‌شود که...

پاسخ رهبر انقلاب به استفتا درباره واکسیناسیون عمومی/وزیر کشور: انتخاب مدیر پروازی توهین به مردم است/وزیر دولت روحانی، رئیس سازمان انرژی اتمی شد/برنج ایرانی حداکثر باید ۳۲ هزار تومان باشد!/میرکاظمی: معلمان را در مقابل دولت قرار داده‌اند/جزئیاتی از گفت‌وگوی بنت و بایدن درباره برجام و ...

پاسخ رهبر انقلاب به استفتا درباره واکسیناسیون عمومی

تازه‌ترین استفتاء درباره واکسیناسیون، مطابق فتوای حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای منتشر شد.کانال فقه و احکام رهبری تازه‌ترین استفتاء درباره واکسیناسیون عمومی را مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را منتشر کرد که متن آن بدین شرح است:

سؤال: اگر طبق مقررات زدن واکسن الزامی شود، تکلیف چیست؟
جواب: اگر حکومت اسلامی با ملاحظه مصالح عمومی کشور، مقرراتی را اعلام کند، همه باید عمل کنند.


وزیر کشور: انتخاب مدیر پروازی توهین به مردم است

«احمد وحیدی» در گفتگو با رسانه ملی، از برنامه خود برای گماردن افراد بومی متخصص در پست‌های زیرمجموعه وزارت کشور خبر داد و گفت: «مگر میشود استاندار و فرماندار پروازی باشد؟ قحطالرجال که نداریم مدیر پروازی انتخاب کنیم».

وزیر دولت روحانی، رئیس سازمان انرژی اتمی شد

«اسلامی» متولد ۱۳۳۵ در اصفهان و فوق‌لیسانس مهندسی راه و ساختمان است که وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را در سوابق اجرایی خود دارد. وی طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور، به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب شد. دکتر صالحی، رئیس سابق این سازمان و دکتر فریدون عباسی، رئیس اسبق این سازمان، انتخاب اسلامی به این مسئولیت را عاقلانه و مناسب توصیف کردند.

حمایت میلیاردی بنیاد مستضعفان از اقشار مستضعف

«سید پرویز فتاح» گزارش داد: «به دنبال اجرای فرمایش مقام معظم رهبری و اجرای مرحله پنجم کمک‌های مؤمنانه به اقشار ضعیف جامعه، بنیاد مستضعفان با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان دیگر، ۱۰۰ هزار بسته معیشتی را تأمین کرد. بنیاد مستضعفان از ابتدای طرح مؤمنانه تا امروز با تخصیص ۷۷۰ میلیارد تومان، بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بسته معیشتی را تأمین و در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار داده است».

برنج ایرانی حداکثر باید ۳۲ هزار تومان باشد!

نایب رئیس انجمن برنج گفت: امسال تولید پرمحصول برنج در شمال خوب بوده است و کشاورزان برنج را با قیمت بالا نمی‌فروشند بلکه حباب کاذب قیمتی توسط دلالان به وجود می‌آید. اکبریان با اشاره به این که ۱۲۰۰ واحد شالی کوبی در مازندران تعیین کننده قیمت برنج در استان‌های شمالی هستند، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج در استان‌های شمالی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است که با احتساب هزینه حمل و سود خرده فروش حداکثر ۳۲ هزار تومان باید عرضه شود.
مسئله قابل‌حلی به نام «مسکن»!

وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بیان برنامه‌هایش در حوزه مسکن پرداخت و گفت: «بانک زمین را در وزارت ایجاد می‌کنیم. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه زمینهای متعلق به تمام بخشهای دولت که در درون و کنار شهرها قرار دارند باید برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه قرار گیرد. مشکل زمین نداریم، در روستا زمین‌هایی به مردم می‌دهیم که نیاز به ساخت خانه‌های چندطبقه نداشته باشند. در شهرهای کوچک و متوسط، تصمیم نداریم که خانه‌ها را به‌طور افقی توسعه دهیم». «شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در تبیین قانون «جهش تولید مسکن» گفت: «برای ساخت یک‌میلیون مسکن نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم. در طرح جهش تولید مسکن آمده، ۱۵ تا ۲۰ درصد اعتبارات موردنیاز این طرح توسط متقاضیان و به شکل آورده نقدی و مابقی از طریق تسهیلات بانکی تأمین خواهد شد. ساخت یک‌میلیون مسکن، نیازمند تنها ۴ درصد از تسهیلات سالیانه بانک‌هاست. تنها مسئله‌ای که مستقیماً باید از سوی دولت موردنظر قرار گیرد، تأمین زمین است. ساخت مسکن به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد و تولید کشور حدود ۳۰۰ صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مسئله افزایش پایه پولی در این حوزه اساساً قابل‌طرح نیست. چراکه در قبال خلق نقدینگی، تولید کشور رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. بر اساس این طرح، همه بانک‌ها موظف می‌شوند که ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند».
مطالبه زنانه بانوی نماینده درخصوص معرفی وزیر آموزش و پرورش

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی یک زن به عنوان وزیر آموزش و پرورش شد.زهره الهیان نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:« جای خالی حضور زنان در کابینه محسوس است.آقای ⁧رئیسی⁩ یک زن را به عنوان ⁧وزیر آموزش و پرورش⁩ معرفی کند. حضور یک وزیر زن در عرصه تعلیم و تربیت منشاء اتفاقات خوب برای آینده فرزندانمان است.»نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رای اعتماد به کابینه معرفی شده ابراهیم رییسی رییس جمهوری به حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نکردند. اکنون این وزرات خانه با سرپرست اداره می شود.طبق آیین نامه داخلی مجلس، رییس جمهوری برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سه ماه فرصت دارد.
میرکاظمی: معلمان را در مقابل دولت قرار داده‌اند

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با غیرقانونی شمردن افزایش فوق‌العاده ویژه معلمان، گفت: «در آموزشوپرورش با مجوزی که خلاف قوانین بوده، برای همسانسازی، احکامی صادر کردند که بر اساس آن متوسط پرداختی بیشتر از میزان ذکرشده در قانون شده است. اگر موضوع مدیریت نشود، فشار اصلی به قشر ضعیف، ازجمله خود معلمان وارد میشود. اختلاف این پرداختی ۱۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مخالف مصوبات دولت است. اگر افزایشی قرار است انجام شود، باید در دولت بررسی شود و منبعی برای آن تعیین شود. این اتفاقی که روزهای آخر دولت قبل اتفاق افتاده، اخلاقمدارانه نیست و معلمان را مقابل دولت قرار دادهاند».
جزئیاتی از گفت‌وگوی بنت و بایدن درباره برجام

یک پایگاه خبری امریکایی گزارش داد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس‌جمهور امریکا به او گفته است که آشکارا با توافق هسته‌ای مخالفت نخواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری «آکسیوس»، دو منبع آگاه گفته‌اند که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار روز جمعه خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در کاخ سفید تصریح کرده است که اگرچه با بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ٢٠١٥ مخالف است، اما همچون بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر قبلی آشکارا با آن مقابله نخواهد کرد. دو فرد دیگر مطلع از این دیدار هم به آکسیوس گفته‌اند که کاخ سفید از این پیام بنت رضایت داشته است.

دستورات رئیسی به تیم اقتصادی دولت

رئیس‌جمهور در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: «مسئولین دستگاه‌های اجرایی، برای اصلاح ساختارهای فساد آفرین و قطع کردن دست‌های پنهان رانت و فساد، اقدام کنند. بازگرداندن پول‌های بلوکهشده در سایر کشورها باید به‌صورت فوری در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد. در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام شود. کارگروهی ایجاد شود که کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، ظرفیت‌های موجود اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند. تیم اقتصادی هرچه سریع‌تر بودجه دولت و راهکارهای تقویت ارزش پولی را بررسی و ارائه کند».
۳.۲ میلیون تن سیمان و فولاد خام، قربانی قطعی برق

بررسی آمار تولید محصولات منتخب معدنی در مجموع چهار ماهه امسال نشان می‌دهد که قطعی‌های برق تیرماه صنایع فولاد و سیمان بر کاهش تولید محصولات این صنایع تاثیر گذاشته است به‌گونه‌ای که در تیرماه سیمان حدود ۱.۲ میلیون تن و فولاد خام بیش از ۲ میلیون تن کمتر از خرداد تولید شده و در آمار مجموع چهار ماهه ۱۴۰۰ سبب کاهش ۶.۹ درصدی سیمان نسبت به چهار ماهه ۱۳۹۹ شده و فولاد خام تنها ۱.۵ درصد بیشتر شده که برای صنعتی، چون فولاد بسیار نگران کننده است.

ساز «ما نمی‌توانیم» یک اصلاح‌طلب!

«مصطفی هاشمی‌طبا»، کارشناس ثابت رسانه‌های اصلاح‌طلب که در مورد هر موضوعی نظر کارشناسی می‌دهد، پیش‌تر گفته بود: «دولت روحانی عاقلانه و سنجیده حرکت می‌کند»، «از رأی به روحانی پشیمان نیستم»و«هرکسی جای روحانی بیاید، وضع همین است»، به‌تازگی مدعی شده است: «معتقدم وزرای دولت سیزدهم کارهای معمولی را شاید نتوانند انجام دهند چه رسد به اینکه بخواهند به وعده‌های اعلامی خود رسیدگی کنند چون وعده‌ها از آدم‌ها بزرگ‌ترند». او همچنین مدعی شده است که رئیسی همکاران خوبی انتخاب نکرده است! این در حالی است که رئیس‌جمهور جدید در معرفی کابینه و تعیین مدیران ارشد، تلاش نموده است تا چند عنصر تخصص، جوانی، تجربه، کارنامه، انقلابی گری، پاک دستی و کارآمدی را لحاظ کند. از سویی دیگر، تلقین نگاه ما نمی‌توانیم، همان سیاستی است که دشمنان ملت ایران تجویز می‌کنند، درحالی‌که امروز جامعه خواهان گشایش در امور و اقدام و عملی جهادی برای برداشته شدن مشکلات اقتصادی است و این نوع نگاه‌های واداده‌ای را که از آن جز یأس و ناامیدی حاصل نمی‌شود را تحمل نمی‌کنند.

‌اخبار روزانه:
*
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای هیچ فعالیتی در توئیتر ندارد و انتساب هرگونه حساب کاربری به رئیس دستگاه قضا در این شبکه اجتماعی تکذیب می‌شود.» به گزارش ایرنا، با اشاره به اینکه چندی پیش و همزمان با عید سعید غدیر خم، صفحات رسمی رئیس قوه قضائیه در اینستاگرام، آپارات و روبیکا، به نشانی @ejeii-org با انتشار فراز‌هایی از نامه حضرت امیر به مالک اشتر، آغاز به کار کرد، افزود: کاربران فضای مجازی می‌توانند از طریق این صفحات علاوه بر آگاهی از اخبار و مواضع رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نیز با هدف دیده‌بانی مردمی، مطرح کنند.
*محمد اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در گفت و گو با خبرآنلاین، ضمن بیان اما و اگرهایی درباره مذاکرات هسته ای، می گوید ما زیر بارِ حرف زور نخواهیم رفت اما اینکه بحث منطقی در مذاکره مطرح شود هیچ اِبایی نداریم و می توانیم در این جهت، مذاکره هم انجام دهیم. حق ملت در سیاست خارجی در شرایط منصف بودن مذاکرات، می‌تواند به نتیجه برسد.کوثری، اولویت اصلی دولت رئیسی را مقابله با کرونا و سلامت مردم دانست و تاکید کرد: دولت باید در جهت تثبیت قیمت ها و تولید، گام های موثری بردارد. این نماینده مجلس عنوان می کند که ابتدا باید به توانمندی هایمان در داخل توجه کنیم تا انشاءالله سیاست خارجی را بر اساس عزت ملی توجه کنیم و در نهایت کارها دنبال شود
.


*
رئیس بانک مرکزی هند گفت بانک مرکزی هند برنامه آزمایشی رمز ارز خود را تا ماه دسامبر آغاز می‌کند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بانک مرکزی هند در حال مطالعه جنبه‌های مختلف رمز ارزها، شامل امنیت آن، تأثیر آن بر بخش مالی هند و همچنین نحوه تأثیرگذاری آن بر سیاست‌گذاری پولی و گردش نقدینگی است. بانک‌های مرکزی جهان شامل چین، اروپا و انگلستان به دنبال رمز ارز‌هایی هستند که توسط خود آن‌ها به صورت مستقیم برای عموم مردم صادر شوند.

*مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از حضور دیپلمات‌های تازه نفس در سفارت ایران در کابل و تداوم فعالیت سفارتخانه ایران در این شهر خبر داد. به گزارش ایران «سیدرسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، نوشت: «امروز صبح از طریق یک پرواز که از تهران به کابل رفت همکاران ما در سفارت که در روز‌های سخت در آنجا بودند به کشور بازگشتند و همکاران تازه نفسی هم به کابل رفتند تا سفیرمان را یاری دهند و سفارت کشورمان در این روز‌ها همچنان فعال باشد» چندی پیش، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر افغانستان گفته بود: «در مورد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیرو‌ها صورت گرفته و تا جایی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشته‌اند».
*رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تیم اقتصادی مأموریت داد با استفاده از تجربه ها و دیدگاه‌های نخبگان هرچه سریعتر بودجه دولت و راهکارهای تقویت ارزش پولی را بررسی و ارائه کند. در این جلسه همچنین تیم اقتصادی دولت مکلف شد درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را بکار گرفته است
. نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه با حضور اعضای جدید و به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در این جلسه راهکارهای فوری و موثر در جهت اجرایی کردن رهنمودهای روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دولت سیزدهم به منظور فائق آمدن بر مشکلات و ایجاد ثبات پایدار اقتصادی درکشور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.رئیسی در این جلسه ضمن قدردانی از عنایات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: محورهای اقتصادی این فرمایش های باید از طریق دبیرخانه ستاد و هر یک از اعضای تیم اقتصادی دولت، دقیق و مستمر پیگیری و اجرایی شود.

https://shoma-weekly.ir/EBmPnt