گفته می‌شود که...

وضعیت وام ازدواج در لایحه بودجه 1401/حاجی‌زاده: غربی‌ها در حوزه نظامی هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند/باقری: اختلافات در حال کاهش است/روسیه: ایران می‌تواند اسرائیل را غیرقابل‌سکونت کند/واکنش سخنگوی دولت به استرداد عضو سابق ساواک از کانادا به ایران/نماینده پارلمان اردن: ایران پیروز مذاکرات خواهد بود و...

هنرمندی که برخی از مسئولان فرهنگی، چشم دیدنش را ندارند

جواد انصافی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش‌های سنتی: مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری، نمی‌خواهند سیاه‌بازی وجود داشته باشد و چشم دیدن هنرمندانِ این عرصه را ندارند. برخی مسئولین می‌خواهند جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را جمع کنند اما روی‌شان نمی‌شود رسما بگویند.برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به صورت دو سال یک بار و نه هر ساله، غیررقابتی کردن آن و برداشتن جوایزش و نصف‌ کردن کمک‌هزینه‌هایش از نشانه‌های نخواستن این گونه از نمایش‌هاست.این‌ها نمی‌خواهند سیاه‌بازی باشد، چون برایشان مانند حرکت روی لبه تیغ است. سیاه از همه انتقاد می‌کند و برای همین می‌خواهند جمعش کنند.وقتی «سیاه» از مشکلات جامعه می‌گوید، این‌ها باید به فکر فرو روند و چاره‌ای بیندیشند اما قضیه را سیاسی و در واقع مصداق چوب را که برمی‌داری گربه‌دزده خودش فرار می‌کند، عمل می‌کنند./خبرآنلاین


واکنش سخنگوی دولت به استرداد عضو سابق ساواک از کانادا به ایران

سخنگوی دولت گفت: مردم ایران منتظر استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته هستند.علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:«‏اقدامات نمایشی دولت کانادا در سالروز جهانی حقوق بشر پاسخگو نیست، مردم ایران منتظر استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته هستند.هرچند انتهای نمایشنامهبهشت اختلاس‌گران جز این نیست
وضعیت وام ازدواج در لایحه بودجه 1401

«وحید یامین‌پور» معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به شایعه حذف وام ازدواج از بودجه ۱۴۰۱، گفت: «وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نه‌تنها حذف نشده، بلکه فرآیند آن به استناد قانون جوانی جمعیت تغییر یافته است. از سال ۱۴۰۱ به بعد حداقل به اندازه نرخ تورم سالانه به مبالغ موضوع این ماده و تبصره‌های آن اضافه می‌شود».

اقساط وام نهضت ملی مسکن، ماهی ۷ میلیون تومان

عضو هیئت مدیره بانک تخصصی بخش مسکن با بیان این که بازپرداخت تسهیلات با احتساب دوران ساخت در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است جزئیات بازپرداخت اقساط تسهیلات این طرح را اعلام کرد. محمدحسن علمداری گفت: به طور معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه هفت میلیون تومان، برای تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی ۶.۳ میلیون تومان، برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ۴.۷ میلیون تومان و برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی ۴میلیون تومان است.
حاجی‌زاده: غربی‌ها در حوزه نظامی هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع فرماندهان و دانشجویان دانشگاه جامع امام حسین (ع) از تغییر رویه غربی‌ها در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و افزود: «غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در حوزه نظامی و امنیتی نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند و روش‌های ضربه زدنشان نیز متفاوت با گذشته است. آن‌ها به دنبال تفرقه‌افکنی در جامعه و ناامید‌سازی و جذب نخبگان هستند تا طرح‌های خود را پیاده‌سازی کنند. مؤثرترین کاری که دولت در برهه کنونی می‌تواند انجام دهد، راه‌اندازی نهضت مقابله با اتلاف منابع است».

رمزارز ملی راه‌اندازی می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «رمز ارز ملی در آینده نزدیک به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد». علی صالح‌آبادی افزود: «در خصوص آزاد سازی منابع ارزی کشور اقدامات خوبی انجام‌ شده و توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز افزایش یافته است».
باقری: اختلافات در حال کاهش است

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین، گفت: «اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل‌مذاکره در حال کاهش است. طرفین در حال رسیدن به یک جمع‌بندی مشخص در مورد دامنه و حیطه موضوعاتی که باید در دستور کار مذاکرات قرار گیرد، هستند. فضاسازی‌های غیرسازنده خارج از مذاکرات نشانگر کمبودهای طرف‌های مقابل است». درعین‌حال یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین گفت: «گفت‌وگوها در وین روبه‌جلو اما کند است، زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی یا برخی از آن‌ها باعث کندی روند مذاکرات شده است. این مواضع کشورهای اروپایی حتی زیاده‌خواهانه‌تر از طرف آمریکایی نیز بوده است».
بازار داغ رمالی و دعانویسی آنلاین

بازار دعانویسی، طلسم و جادو حسابی داغ است. نیازی به صرف زمان زیادی نیست، کافی است یکی از این واژه‌ها را جستجو کنید تا صد‌ها پیشنهاد پیش روی شما قرار بگیرد. رمال‌ها و دعانویس‌ها رقم ثابت ندارند. اما قیمت شان از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و گاهی تا ۲۰ میلیون تومان هم طلب می‌کنند. هر چند جمعیت آن‌هایی که رقم بالا می‌گیرند خیلی زیاد نیست، چون می‌دانند با قیمت چند ده میلیونی مشتری چندانی گیرشان نمی‌آید.یک دعا نویس می‌گوید که نوشتن دعای اختصاصی اش حدود ۷۰ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین برای زحمت زیادش ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.سید رضا یکی از چهره‌های مشهور بازار سیاه رمالی و دعا نویسی است. او بیش از ۳۸ هزار دنبال کننده دارد و تنها از ساعت ۱۳ تا ۲۲ به مشتریان پاسخ می‌دهد.در کنار دعانویسی، برخی مشغول آموزش افراد برای ورود به این بازار سیاه هستند. اما ثبت نام در آن‌ها به این سادگی‌ها هم نیست. متقاضی آموزش باید کل اطلاعات شخصی اش را در اختیار استاد بگذارد و در صورت موافقت وارد دوره آموزشی می‌شود.

روسیه: ایران می‌تواند اسرائیل را غیرقابل‌سکونت کند

«سیوکوف» معاون آکادمی موشکی روسیه گفت: «اسرائیل نمیتواند با موشکهای نقطهزنِ ایران مقابله کند. حمله موشکی ایران به سامانه‌ها و رآکتورهای هسته‌ای اسرائیل، آنجا را به محلی غیرقابل‌سکونت تبدیل میکند. تأسیسات ایران در مناطق کوهستانی دژ مانندی قرار دارند که نمی‌توان به آن‌ها نفوذ کرد. عملیات نظامی اسرائیل حتی با مشارکت نیروی هوایی آمریکا هم هیچ نتیجهای نخواهد داشت».
اولتیماتوم ایران درباره اثر تهدیدات نظامی آمریکا بر مذاکرات

با وجود فضای مثبت در مذاکرات وین، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در اقدامی شیطنت آمیز بارها از احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را مطرح کرده اند که واکنش تیم مذاکره کننده ایران را در پی داشت.اخیرا رسانه‌‌های آمریکایی مدعی شدند که واشنگتن و تل‌آویو در تدارک برگزاری تمرین حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران هستند.طبق شنیده های آخرین خبر، مذاکره کنندگان ایرانی با هشدار به طرف‌های غربی ادامه رویکردهای تهدیدآمیز را برای مذاکرات وین مخرب دانسته و اعلام کردند وظیفه طرف‌های مذاکره کننده این است که آمریکا را از ادامه این رویکرد منع کنند.

نماینده پارلمان اردن: ایران پیروز مذاکرات خواهد بود

«عمر عیاصره»با انتشار یادداشتی در روزنامه السبیل اردن، نوشت، جنگ در وین بین ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای، به سود تهران به پایان خواهد رسید و آنچه درباره تهدیدهای واشنگتن پیرامون استفاده از سلاح نیز گفته می‌شود، صرفاً مانوری از سوی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست. عیاصره خاطرنشان کرد: «برآورد من این است که دولت بایدن دیگر قادر نیست به سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه دهد. به همین دلیل، به این نتیجه رسیده است که باید به توافق هسته‌ای بازگردد». وی همچنین نوشت، ایران در مسئله تحریم‌ها، به پیروزی رسید؛ هرچند این تحریم‌ها تأثیر بسیاری در اقتصاد ایران داشت. رژیم صهیونیستی نیز بعید است که با ماجراجویی بخواهد به ایران حمله کند، بلکه باید این توافق را هضم کند.
قیمت دلار در آستانه بازگشت به دامنه ۲۹ هزار تومان

قیمت دلار در بازار آزاد که در چند روز گذشته تا مرز ۳۱ هزار تومان افزایش یافته بود امروز همزمان با ارائه لایحه بودجه روندی نزولی را طی کرده و در آستانه ورود به دامنه ۲۹ هزار تومان است.

خط تولید لوازم خانگی در پاکستان فعال می‌شود

فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید از کشور‌های دارای ظرفیت به عنوان پایگاه تولید لوازم ایرانی استفاده شود، به عنوان نمونه خط تولید لوازم خانگی را در پاکستان فعال می‌کنیم، قطعات لوازم خانگی را به پاکستان می‌بریم و سنگ آهن و مس پاکستان را استخراج می‌کنیم و همین کار را در افغانستان نیز انجام خواهیم داد.

‌اخبار کوتاه

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به جایگاه قانونی هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی گفت: مقام معظم رهبری وظیفه نظارت خود بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام را به اعضای هیات عالی نظارت که شامل ۱۵ نفر است، واگذار کرده اند.به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، احمد توکلی خاطرنشان کرد: وظایف هیات عالی نظارت مجمع، از سوی رهبر انقلاب تفویض شده است. به موجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی، رهبر معظم انقلاب، بر اجرای سیاست های کلی نظام که با مشورت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعیین و ابلاغ فرموده اند، نظارت می نمایند.توکلی افزود: اعضای هیات عالی وظیفه دارند که مصوبات مجلس را بررسی و در مورد تطابق آنها با سیاست های کلی نظام، به شورای نگهبان اعلام نظر کنند و در صورتی که مغایر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باشند، مخالفت خود را به اطلاع شورای نگهبان می رسانند.
*
اولین شناور اطلاعاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام شیراز (پروژه در حال ساخت طلائیه) در گام نهایی آمادسازی است.به گزارش روابط عمومی ارتش، فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش گفت: ناوشکن اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران شیراز(پروژه در حال ساخت طلائیه)، اولین ناوشکن ایرانی مجهز به آشیانه بالگرد بوده و دارای دکلی متفاوت برای نصب رادارهای بومی است.وی اظهار داشت: در ساخت این ناوشکن مجموعه وسیعی از امکانات جنگ الکترونیک، شناسایی شده و اطلاعاتی به کار رفته که با همت متخصصان داخلی و دانش بومی جوانان کشور عزیزمان آزمایش های اولیه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و در مراحل پایانی آماده سازی است.بنا‌ بر این گزارش این شناور اطلاعاتی پس از اتمام آزمایش های مراحل فنی و عملیاتی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق می شود.

*با حکم وزیر امور خارجه، علیرضا بیکدلی به عنوان سرپرست معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه منصوب شد. به گزارش ایسنا، در حکم بیکدلی مقرر شده که با رویکرد تحولی و از طریق به‌روز‌رسانی سامانه‌ها، ارائه خدمات و ارتباط فعال در ۳ حوزه امور ایرانیان، کنسولی و مجلس، از همه ظرفیت آن حوزه از جمله دانش و تجارب مدیران، کارشناسان و کارکنان بهره برده و بر ارائه بهترین خدمات متمرکز شود. در بخشی از حکم انتصاب بیکدلی آمده است: امید است با توکل بر خداوند متعال و پیروی از منویات مقام‌معظم رهبری (مدظله العالی)، در تحقق سیاست‌ها و راهبرد‌های دستگاه دیپلماسی موفق باشید. لازم به ذکر است وزیر امور خارجه ضمن موافقت با استعفای سیدکاظم سجادی و تقدیر و تشکر از خدمات وی، سجادی را به عنوان مشاور وزیر امور خارجه منصوب کرد.

*آیت‌الله رئیسی در احکامی آقایان «محمدمهدی اسماعیلی» و «محمدحسین صفارهرندی» را به نمایندگی رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اجرای بند(۱) ماده(۱) و ماده(۲) قانون نحوه اجرای اصل(۱۷۵) قانون اساسی در بخش نظارت مصوب ۱۳۷۰/۷/۱۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام آقایان «محمدمهدی اسماعیلی» و «محمدحسین صفارهرندی» را به نمایندگی در شورای نظارت بر سازمان صدا‌ و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

https://shoma-weekly.ir/6v7AYU