گفته می‌شود که...

وزیر نفت: امسال زمستان را بدون دغدغه تأمین سوخت سپری می‌کنیم آشوب‌های خیابانی اخیر یک جنگ تمام عیار ترکیبی است تکذیب خبر انفجار مین در اوین ادامه حمایت مقامات ارشد آمریکا از اغتشاش‌گران در ایران وزیر بهداشت: رتبه نخست سلامت غذای منطقه به ایران تعلق دارد بانک جهانی: درآمد ایران 53 درصد افزایش یافت تجارت آزاد با اوراسیا توئیت عجیب رئیس اسبق صداوسیما کشته شده رسانه‌های معاند زنده شد! سناریوی اغتشاشگران از بازی با احساسات تا تهدید به خشونت ایران به دنبال بازار داروی ۲۰ میلیارد دلاری روسیه

وزیر نفت: امسال زمستان را بدون دغدغه تأمین سوخت سپری می‌کنیم

وزیر نفت گفت: تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین سوخت زمستانی سال ۱۴۰۱ انجام شده است و امیدواریم امسال نیز همچون سال گذشته، هیچ کمبودی در زمینه تأمین سوخت زمستانی وجود نداشته باشد.

جواد اوجی، اظهار کرد:همکاران ما در حوزه نفت و گاز و پالایش و پخش در بحث تأمین سوخت زمستانی امسال اقدام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی انجام دادند که امیدواریم با این برنامه‌ریزی‌ها در زمستان امسال، شاهد کمبودی نباشیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی در بخش‌های مختلف صنعت نفت، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار انجام شده، گفت: در بحث تأمین سوخت نیروگاه‌ها نیز همکاران ما در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و ذخایر سوخت در حال تکمیل است.

اوجی با تأکید بر لزوم همکاری شرکت‌ها و کارخانه‌های سیمان و فولاد بیان کرد: از شرکت‌ها و کارخانه‌های سیمان و فولاد می‌خواهم با توجه به کسری گاز در زمستان و لزوم کاهش گاز تحویلی به این بخش‌ها، همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. سوخت مایع جایگزین گاز موردنیاز این صنایع نیز به مقدار کافی تامین خواهد شد و ان‌شاءالله ذخایر سوخت مایع در کارخانه‌های سیمان و فولاد تکمیل شود که فعالیت این صنایع هیچ‌گونه توقفی نداشته باشد.

وی تأکید کرد: همان‌طور که پارسال به لطف الهی و تلاش همه همکاران سوخت زمستانی را تأمین کردیم، امسال هم قول می‌دهیم این کار را انجام دهیم، اما از همه مردم خواهش می‌کنم انرژی را بهینه مصرف کنند زیرا سوخت نعمتی خدادادی است و باید قدر آن را بدانیم و با همکاری مردم و لطف پروردگار، سوخت زمستانی امسال نیز تأمین خواهد شد.

آشوب‌های خیابانی اخیر یک جنگ تمام عیار ترکیبی است

یک کارشناس رسانه، آشوب‌های خیابانی اخیر را جنگ تمام عیار ترکیبی و چند لایه دانست و گفت: وقتی اقدام ضد امنیتی در کف خیابان صورت می‌گیرد نباید انتظار داشت که نظام اجازه دهد زندگی روزمره مردم به چالش کشیده شود.

محمد قادری درباره هدایت جریانهای آشوب طلب توسط رسانه‌های فارسی زبان معاند گفت: وظیفه‌ای که در اتاق فکر عملیاتی علیه جمهوری اسلامی ایران بر عهده این رسانه‌ها گذاشته شده تسریع کردن و عمق بخشی به جنگ شناختی است تا ذهن افکار عمومی در داخل کشور را هدف قرار دهد.

وی افزود: این جنگ شناختی سعی می‌کند که شناخت مخاطب خودش را نسبت به محیط پیرامونی تحریف کند و موضوعات دیگری را بر خلاف وقایع موجود به ذهن آن‌ها متبادر کند از جمله اینکه شما آزاد نیستند، امنیت ندارید و نمی‌توانید زندگی راحتی داشته باشید.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه رسانه‌های معاند در این راستا از راهبردها و ابزارهای خاصی استفاده می‌کنند اظهارکرد: نفرت پراکنی از مهم ترین شاخص‌های این نوع رفتار است. آن‌ها با مداومت بخشی به اخبار دروغ مثل اینکه فلانی کشته شد و یا فلانی مورد تعرض قرار گرفت سعی می‌کنند ذهن مخاطب خود را درگیر کنند و اجازه ندهند که آتش خشم جعلی و ساختگی اینها فروکش کند.

قادری تأکید کرد: رسانه‌های معاند اساساً وظیفه دارند که دائماً در اخبار دروغ بدمند و اینگونه القا کنند که جمهوری اسلامی ایران حاضر به هیچ گونه مفاهمه‌ای با شما نیست درحالیکه ما در فضای عمومی جامعه چیزی غیر از این را مشاهده می‌کنیم.

وی آشوب‌های خیابانی اخیر را یک جنگ تمام عیار ترکیبی و چند لایه دانست و متذکر شد: وقتی اقدام ضد امنیتی در کف خیابان صورت می‌گیرد طبیعتاً نباید انتظار داشت که نظام هم دست بسته بنشیند و اجازه دهد زندگی روزمره مردم با این اقدامات ضدامنیتی به چالش کشیده شود.

کارشناس رسانه معتقد است بستری که برای اثرپذیری جامعه از این رسانه‌ها ایجاد شده یک شبه ایجاد نشده و در یک فرآیند طولانی مدت در جهت فرهنگ سازی بوده است.

قادری با بیان اینکه اتفاقات اخیر یک عقبه چندین ساله دارد و متأثر از چندین مؤلفه است گفت: یکی از این مؤلفه‌ها، فرآیند جنگ شناختی است به این معنا که دشمن، نسل جدید کشور را نسبت به درگاه‌های فرهنگ ساز و اطلاع رسان داخلی بی اعتماد کرده به نحوی که هم اکنون حلقه ارتباط نظام با این بخش از جامعه عملاً قطع است.

این کارشناس رسانه عدم توجه به مطالبات در داخل جامعه را نیز در این اتفاقات مؤثر خواند و تأکیدکرد: حاکمیت موظف است به این مطالبات در جای خود و به شکل درستی پاسخگو باشد تا این انباشت مطالبات بستری برای دشمنی دشمنان نشود.

تکذیب خبر انفجار مین در اوین

یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها، انفجار مین در زندان اوین را تکذیب کرد.

یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب خبر انفجار مین در زندان اوین گفت: در جریان اتفاقات شب گذشته هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی‌ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتی‌ها رخ داده و مربوط به بخش زندانیان امنیتی نبوده است.

برخی اخبار مدعی شده‌ بودند که در جریان نارآمی‌های شب گذشته زندان اوین، برخی زندانیان روی مین رفته‌اند.

ادامه حمایت مقامات ارشد آمریکا از اغتشاش‌گران در ایران

مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه بار دیگر بر حمایت واشنگتن از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران تاکید کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر بر حمایت واشنگتن از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران تاکید کرد.

سالیوان در ادامه سخنانش گفت با کسانی که وی آنها را فعالان ایرانی توصیف کرده،‌ دیدار داشته و درباره نظرات آنها در خصوص گام‌های بیشتری که آمریکا می‌تواند اتخاذ کند، صحبت کرده است.

«ند پرایس»سخنگوی وزارت خارجه آمریکاهم گفت «توافق هسته‌ای ایران» در حال حاضر تمرکز آمریکا نیست و اذعان کرد دولت این کشور در عوض بر حمایت از اغتشاشگران در ایران تمرکز کرده زیرا به ادعای او تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است.

وزیر بهداشت: رتبه نخست سلامت غذای منطقه به ایران تعلق دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رتبه نخست سلامت غذای منطقه به ایران تعلق دارد،گفت: ایران در همه شاخص‌های سلامت از جمله تولیدات غذایی سرآمد منطقه است.

وی اظهار داشت: هفته گذشته در اجلاس مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در مصر با حضور ۲۲ وزیر بهداشت از ۲۲ کشور حضور یافتیم که در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شد و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در همه شاخص‌های بهداشتی با فاصله زیاد نسبت به سایر کشورها پیشتاز بود.

عین اللهی افزود: بسیاری از بیماری‌های واگیر که برخی کشورهای این منطقه درگیر آن هستند همچون سل و فلج اطفال تقریبا در ایران ریشه کن شده و در نشستی که درباره غذا برگزار شد، ایران بهترین شاخص‌ها را داشت‌ و در فاصله زیادی با سایر کشورهای این منطقه قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: برای توسعه سلامتی در جامعه توجه به سلامت غذا و سلامت هوا ضروری است. همه‌گیری کرونا نشان داد که یک ویروس از طریق انتقال هوایی تا چه حد می تواند آسیب رسان باشد و علاوه بر این مقوله ای که به خوبی می‌توان از عوارض آن پیشگیری کرد، غذاست.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دسترسی آحاد مردم به غذای سالم، با کیفیت و مفید از تکالیف دولت هاست که می تواند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

عین‌اللهی اضافه کرد: وزارت بهداشت وظیفه خود می‌داند مساله ایمنی و سلامت غذا را با جدیت دنبال کند. ما سازمان‌های مختلفی داریم که سازمان غذا و دارو با اختیارات قانونی کافی، از قدرتمندترین سازمان آنهاست و می‌تواند ایمنی و سلامت غذایی مردم را نظارت و پیگیری کند.

وی افزود: این سازمان باید آلایندگی مواد غذایی و همچنین بیماری‌های منتقله از غذا را به حداقل برساند که در این مسیر اولین و مهمترین گام آموزش همگانی است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: آموزش سبک زندگی سالم به مردم و اینکه چه غذایی را به چه میزان و چگونه مصرف کنند بسیار مهم است و از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از بزرگترین مزیت‌های ماست و این شرکت‌ها باید بتوانند در صنایع غذایی کشور، سرمایه‌گذاری و محصولات خود را صادر کنند.

عین‌اللهی افزود: هدف ما این است که غذای مردم ایمن باشد؛ زیرا غذای ناایمن ۲۰۰ بیماری از بیماری‌های ساده گرفته تا سرطان‌ها را ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جهان از غذای آلوده و ناایمن آسیب می‌بینند و این بدین معنی است که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفر از این مساله دچار آسیب می‌شود.

وی بر نقش مهم مواد غذایی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و افزود: سالانه ۱۱۰ میلیارد دلار در دنیا هزینه درمان بیماری های ناشی از غذای آلوده و ناایمن می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی متاثر از مصرف مواد غذایی ناسالم است و اگر مصرف مواد غذایی اصلاح شود، بسیاری از بیماری‌ها کنترل خواهد شد؛ مثلا با کاهش مصرف نمک می‌توان از فشار خون بالا جلوگیری کرد.

عین‌اللهی یادآور شد: باید علاوه بر افزایش کیفیت تولید مواد غذایی، شاخص‌های دیگری مثل مصرف نمک، قند و چربی‌ها را کاهش دهیم؛ چرا که این اقدامات موجب کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود.

بانک جهانی: درآمد ایران 53 درصد افزایش یافت

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی درآمدهای دولت ایران در سال 2022 با رشد 53 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به 829 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. درآمد دولت ایران در سال قبل 539 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود. هزینه‌های دولت ایران نیز در سال 2022 با رشد 51 درصدی مواجه می‌شود و از 826 هزار میلیارد تومان در سال 2021 به 1248 هزار میلیارد تومان در سال جاری می‌رسد. صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود انتظار دارد تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2022 با افزایش 21 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل مواجه شود و به 32 میلیارد دلار برسد، این نهاد تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل را 11 میلیارد دلار اعلام کرده است. این گزارش کل خالص بدهی دولت ایران در سال جاری را 2852 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است که این رقم نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش می‌یابد، خالص بدهی دولت ایران در سال قبل 2410 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود.

تجارت آزاد با اوراسیا

‌رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت آزاد با اوراسیا یعنی یک بازار ۷۰۰ میلیارد دلاری پیش روی تولید ما ایجاد می‌شود، گفت احتمالا از سال آینده تجارت آزاد با این اتحادیه اجرا می‌شود. ‌

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طبق این موافقت‌نامه، ایران از طرف اوراسیا در ۵۰۰ قلم کالا امتیاز کاهش تعرفه دریافت کرد و به این کشورها در ۳۹۰ قلم کالا با کاهش بخشی از تعرفه‌ها امتیاز داد.

توئیت عجیب رئیس اسبق صداوسیما

محمد سرافراز رئیس اسبق صداوسیما در توئیتی عجیب نوشت: «همان طور که فساد سیستماتیک داریم دروغ سیستماتیک هم برای پنهان کردن واقعیت داریم. اینها ناامنی خلق می‌کنند نه امنیت.»

سرافراز در این توئییت خود از دو هشتگ مهسا امینی و اسرا پناهی استفاده کرد.

درحالی وی کشور را متهم به دروغگویی سیستماتیک در موضوع فوت مرحومه امینی و مرحومه پناهی کرده است که اسناد متقن نشان از آن دارد که تاکنون بالاترین شفافیت‌ها در این خصوص انجام شده است. اسرا پناهی که چند روزی است نامش دستمایه جدید دشمنان ایران شده چندی قبل به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان درگذشت اما رسانه‌های معاند مدعی شدند وی در جریان حمله نیروهای امنیتی به یک مدرسه در اردبیل کشته شده است. جالب آنکه خانواده و اقوام مرحومه پناهی علت فوت وی را بیماری قلبی عنوان کرده‌اند اما برخی افراد همچنان دروغ ضدانقلاب را به صحبت نزدیکان اسرا پناهی ترجیح می‌دهند. در ماجرای فوت مرحومه امینی نیز گزارش نهادهای تخصصی مانند پزشکی قانونی و ده‌ها پزشک دیگر از جمله پزشک معالج مرحومه امینی و پرونده‌های درمانی سابق وی نیز اکنون واقعیت را روشن کرده است.

کشته شده رسانه‌های معاند زنده شد!

در روزهای اخیر حساب‌های توئیتری ضدانقلاب پس از ناکامی از کشته سازی مرحومه اسرا پناهی، با انتشار عکسی از یک فرد دیگر، مدعی شدند که هویت اصلی دانش آموز کشته شده «هانا دوزدوزانی» بوده که در دبیرستان شاهد اردبیل به واسطه حمله نیروهای لباس شخصی و به ضرب باتوم کشته شده است. اما دختری که این رسانه‌های معاند و اکانت‌های فیک خبر از کشته شدن وی در مدرسه را اعلام کرده بودند، در صفحه اینستاگرام خود خبر از سلامت خود و تکذیب دروغگویی این رسانه‌ها داد و گفت تصویر منتشر شده از سوی این رسانه‌ها متعلق به وی می‌باشد و خبرسازی از درگذشت وی دروغ است. این چندمین نمونه از پروژه‌های ناموفق کشته‌سازی است. گفتنی است رسانه‌های ضدانقلاب در روزهای اخیر بدون هیچ استنادی مدعی شده بودند که یک دانش‌آموز در حمله نیروهای امنیتی به یک مدرسه در اردبیل جان خود را از دست داده است.

سناریوی اغتشاشگران از بازی با احساسات تا تهدید به خشونت

روزنامه ایران نوشت: در شنبه اخیر برخی اراذل و اوباش با تهدید کسبه میدان بازار دوم نازی‌آباد تهران موجب هراس آنها در خصوص عواقب باز نگه داشتن محل کسب خود شدند. این اقدام برای زنده نگه داشتن آشوب‌ها درحالی انجام می‌شود که عدم استقبال مردم و دانشجویان از اغتشاشات نیز آشوبگران را به سمت انجام اقدامات روانی و احساسی برای خوراک‌سازی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشانده است. توهین و ناسزاگویی به نیروهای حافظ امنیت از جمله اقداماتی است که جریان آشوب برای عصبانی کردن نیروهای مدافع امنیت به آن متوسل شده است. به این صورت که یک یا چند زن با توهین به خانواده نیروهای حاضر در خیابان سعی می‌کنند آنها را به واکنش واداشته و از همین امر برای تولید ویدیوهای احساسی با عنوان حمله مأمور انتظامی به مردم استفاده نمایند. این اتفاق همچنین گاهی برای شلوغ کردن یک خیابان استفاده می‌شود. با وجود این در اکثر مواقع نیروهای امنیتی، انتظامی و مردمی مانع از بهره‌برداری از این سناریوی غیراخلاقی شده‌اند.

ایران به دنبال بازار داروی ۲۰ میلیارد دلاری روسیه

رییس سازمانتوسعه تجارت میگوید بازار داروی روسیه ارزشی ۲۰ میلیارد دلاری دارد و ایران برای ورود به این بازار برنامه ریزی کرده است. پیمانپاک با بیان اینکه طبق آمار‌ها واردات دارو و تجهیزات پزشکی روسیه در سال ۲۰ میلیارد دلار است، گفت: با خروج شرکت‌های غربی از این کشور به علت تحریم ها، بازار مناسبی پیش روی شرکت‌های ایرانی قرار گرفته که می توان از آن بهره برد.

آتش سوزی اوین و پروژه ی کشته سازی

پس از حادثه آتش‌سوزی اوین رسانه سعودی اینترنشنال در زیرنویس خود که از دستور اتاق فرمان این رسانه سرچشمه می‌گیرد نوشته بود: «تیتر فعلا این باشه: ۴۰ کشته و صدها زخمی در آتش‌سوزی اوین!» این موضوع نشان از شیطنت رسانه‌ای و ساخت اخبار دروغ توسط رسانه سعودی در مواجهه با اغتشاشات اخیر است. سیدعلی موسوی،‌ نویسنده و کارشناس رسانه با اشاره به این فیلم نوشت: «تیتر فعلا این باشد.» یعنی تجزیه‌طلبان برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده و به دلیل فقدان پایگاه اجتماعی، نیاز مبرم به جرقه مهیج و تحریک‌کننده دارند. پس کشته‌سازی بهترین گزینه برای آنها است. با شروع آتش‌سوزی زندان اوین پروژه کشته‌سازی در دستور کار ایران اینترنشنال قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموز زندانی به دلیل اغتشاشات نداریم

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دانش‌آموز در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند، اظهار کرد: دانش‌آموز بازداشتی و زندانی در این خصوص نداریم. در کانون اصلاح و تربیت قبل از این اغتشاشات، نوجوانانی حضور داشتند که ترک تحصیل کرده و به دلیل بزهی که انجام داده اند در آن مکان تحت آموزش و تربیت بودند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان اگر موردی داشته باشند در مراکز مشاوره مدرسه راهنمایی می‌شوند لذا تعبیری که دانش‌آموزان به مراکز کانون اصلاح و تربیت منتقل می‌شوند، تعبیر مناسبی نبوده است.

اخبار روزانه:.

* حجت‌الاسلام علی جعفرنژاد مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بیت‌المقدس کردستان روز یکشنبه ‌در مراسم هفتمین روز درگذشت شهید غلامرضا بامدی در سنندج اظهار داشت: عامل شهادت شهید پاسدار غلامرضا بامدی عضو حزب کومله است که در چند روز گذشته قصد خروج از کشور را داشت و در تور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی افتاد و دستگیر شد. شهید «بامدی» اهل شهرستان اندیمشک بود که شامگاه شنبه ۱۶ مهر در جریان اغتشاشات در سنندج به شهادت رسید.

*«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توئیتری به اقدام آمریکا در گران‌فروشی گاز خود به کشورهای اروپایی اشاره کرد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «آمریکا گاز طبیعی مایع خود را چهار برابر گران‌تر از قیمتی که در داخل خود آمریکا ارائه می‌دهد به اروپایی‌ها می‌فروشد. همبستگی فراآتلانتیک، مانعی برای به دست آوردن پول به بهای از دست دادن متحدان نیست به خصوص زمانی که، متحدان به صورت داوطلبانه منابع ارزان‌تر گاز را رها کرده باشند». این در حالی است که روز یک‌شنبه «کارل لوترباخ» وزیر بهداشت آلمان در خصوص وخیم شدن وضعیت بیمارستان‌های این کشور به دلیل بحران انرژی هشدار داد.

* به‌دنبال فضاسازی و ادعاهای دروغ در خصوص کشته‌شدن یک دانش‌آموز در اردبیل، روز شنبه تجمعاتی به همراه اغتشاش و خرابکاری در چند نقطه از شهر اردبیل توسط آشوبگران انجام شد. صفحه توئیتر روزنامه جام جم در این خصوص خبر داد در جریان این آشوب‌ها یک تبعه آلمانی که به‌عنوان توریست به ایران آمده بود به‌دلیل ارتباطات مشکوک با تعدادی از لیدر‌های اغتشاشگران اردبیل دستگیر شده است.

*طالبی، کارگردان سینما گفت: آنهایی که زیر دشداشه بن‌سلمان نشسته‌اند و دلار می‌گیرند بدانند که با این کارهای رسانه‌ای، هیچوقت خدشه‌ای به جمهوری اسلامی وارد نمی‌شود و ملت ایران پشت هم ایستاده‌اند.

* فاطمی امین با انتقاد از اینکه استاندارد‌های بومی در کشور وجود ندارد، گفت: ما باید مرجعیت استاندارد داشته باشیم. نمی‌توان گفت کشوری که دانش بنیان است و اقتصاد آن به سمت دانش بنیان‌ها حرکت می‌کند، استاندارد‌هایی دارای مرجعیت خاص خود نداشته باشد. وی اضافه کرد: ما باید استاندارد برای خودمان تعریف کنیم و اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم باید به سمت پنج مولفه از جمله تصویب، تبیین، صحه گذاری، گواهی دهی حرکت کنیم؛ بنابراین، فضای کاری پیشروی سازمان ملی استاندارد جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

https://shoma-weekly.ir/X3ylSH