گفته می‌شود که...

وزیر رفاه استعفا کرد/ونزوئلا روی نفتکش ایرانی اسم یکی از سردارانش را گذاشت/رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران/ اذعان کارشناس رسانه انگلیسی به قدرت نظامی ایران/ شعار اربعین ۱۴۰۱/پرداخت ۷۰ درصد هزینه ویزیت و آزمایش توسط بیمه‌ها و...

وزیر رفاه استعفا کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم که اخیرا اخباری در خصوص استعفای وی منتشر شده بود، اولین خروجی دولت سیزدهم لقب گرفت. خبری که عبدالملکی ترجیح داد آن را با انتشار در توییتر به اطلاع عموم برساند تا شاید به نوعی اعلام فعالیت دوباره وی در این شبکه اجتماعی باشد..

ونزوئلا روی نفتکش ایرانی اسم یکی از سردارانش را گذاشت

علی زارعی، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با بیان اینکه ونزوئلا روی نفتکش ایرانی اسم یکی از سردارانش را گذاشت، گفت: در منطقه کسی توان ساخت نفتکش غول پیکر ندارد.
پنجمین سازنده نفت‌کش اقیانوس‌پیما

فقط پنج کشور در دنیا می‌توانند نفت‌کش اقیانوس‌پیما بسازند. ایران جزو این پنج کشور بوده و تنها کشور اسلامی است که می‌تواند نفت‌کش اقیانوس‌پیما بسازد. بااین‌حال بعضی رسانه‌های معلوم‌الحال داخلی در هماهنگی با رسانه‌های معاند، این دستاوردهای بزرگ نخبگان کشور را بیان نمی‌کنند تا به کشورمان افتخار نکنیم؛ چون ایرانی باید همیشه بدبخت نشان داده شود!
کنعانی مقدم: صادرات نفتکش به حیاط خلوت آمریکا، پایان ساختار تحریم‌هاست

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: صادرات نفتکش به حیاط خلوت آمریکا، پایان و شکست تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران است.حسین کنعانی‌مقدم با اشاره به تولید کشتی‌های نفتکش توسط ایران و صدور آن به ونزوئلا، گفت: تولید کشتی‌های نفتکش در شرایط تحریمی و در شرایطی که ایران توان برطرف کردن نیازهای داخلی خود را ندارد، حامل پیام‌های مهمی برای کشورهای منطقه‌ای و غربی است.این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اولین پیام این اقدام، اقتدار ملت ایران به عرصه بین‌المللی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر توانسته است توان ساخت کشتی‌های غول‌پیکر که در انحصار برخی از کشورهاست را به دست بیاورد. علاوه بر این کشور در تولید نفتکش به مرحله‌ای رسیده که لیسانس تولید آن، قابلیت کشتیرانی بین‌المللی پیدا کرده و این پیام مهم ملت ایران در شرایط تحریمی است.وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به مرحله‌ای از توانمندی داخلی رسیده است از کشورهایی مانند ونزوئلا، سفارش ساخت دو نفتکش میگیرد که یکی از آنها تحویل داده شده و یکی هم در حال ساخت است و این نشانه خودکفایی ایران در صنعت است.
پرداخت
۷۰ درصد هزینه ویزیت و آزمایش توسط بیمه‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: «برای اولین بار در کشور، بیمه پایه تا ۷۰ درصد تعرفه خصوصی را در بخش سرپایی پرداخت می‌کند. این طرح به‌صورت آزمایشی از شهر سراوان آغاز شده و پس از تصویب شورای عالی بیمه در سراسر کشور اجرا می‌شود. این پوشش شامل ویزیت، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری در مرحله اول است که بودجه هزارمیلیاردی آن از راه صرفه‌جویی منابع تأمین می‌شود».
رب گوجه هم برای گرانی آماده می شود؟

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد وضعیت عرضه رب گوجه فرنگی به بازار، اظهار کرد: ۲.۵ برابر مصرف در کشور تولید رب گوجه فرنگی داریم، بنابراین کمبودی در تولید این کالا نداریم منتهی طی روزهای گذشته، عرضه رب گوجه فرنگی به بازار محدود شده است. وی افزود: تولیدکنندگان با این استدلال که هزینه‌های تولید از جمله دستمزد، حمل و نقل، قوطی و … افزایش یافته است، در انتظار تصمیم سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای اصلاح قیمت هستند. این وضعیت در حالی است که تا یک ماه پیش و قبل از اصلاح قیمت روغن خوراکی، رب گوجه‌فرنگی به صورت تحمیلی به بنکداران داده می‌شد اما هم اکنون این کالا به صورت محدود و اندک به دست بنکدار می‌رسد.
رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد: «جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است».

شعار اربعین ۱۴۰۱

با توافق مسئولان ایران و عراق، «أنا من حسین» که برگرفته از حدیث پیامبر و «ما ملت امام حسینیم» از سخنان شهید قاسم سلیمانی است، به‌عنوان شعار اربعین سال جاری انتخاب شد.


معاون وزیر نفت: افزایش قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت‌ سوخت آزاد صحت ندارد

جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر مطلوب بودن ذخیره‌سازی‌های سوخت کشور، گفت: هیچ بحثی درباره افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح نیست و آنچه در فضای رسانه‌ای درباره قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد به‌صورت غیرواقعی مطرح می‌شود، صحت ندارد.
اذعان کارشناس رسانه انگلیسی به قدرت نظامی ایران

«علم صالح» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لنکستر انگلستان با حضور در برنامه‌ای که قرار بود علیه ایران روی آنتن بی‌بی‌سی برود، گفت: «مخصوصاً کشوری مثل ایران که در ۳۰۰ سال اخیر همیشه مورد هجوم قدرت‌های خارجی بوده، باید بمب اتم بسازد! برای اولین بار در طول تاریخ مدرن ایران، از سال 1979 (انقلاب 1357) تا الآن یک وجب از خاک ایران را از دست ندادیم! در جنگ جهانی دوم در زمان رضاشاه، او را بدون هیچ مقاومتی به آفریقا تبعید و ظرف چند روز ایران را از شمال و جنوب اشغال می‌کنند؛ اما در حال حاضر یک پهپاد فوق مدرن آمریکایی چند متر وارد مرزهای دریایی ایران می‌شود، با آن برخورد و ساقط می‌شود!».
وضع پوشش کارکنان دولتی و اصناف سامان می‌یابد

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور گفت: «ستاد با ارائه طرحی دولت را مکلف کرد تا وضعیت پوشش کارکنانش را سروسامان بدهد و در همین راستا چندین جلسه با وزرا برگزار و به رئیس‌جمهور نیز این طرح ارائه شد، وی پس از مطالعه، به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که بر اساس آن تمامی دستگاه‌ها باید وضعیت عفاف و حجاب را اصلاح کنند». حجت‌الاسلام صدیقی افزود: «بعد از ادارات، ما به سراغ یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان جامعه یعنی بازار و اصناف می‌آییم».
۸۰۰ تن تخم مرغ از کشور صادر شد
ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهرانبا اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ از حدود یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: این صادرات از مقصد مشهد به افغانستان در حال انجام است. به گفته وی، تاکنون حدود ۸۰۰ تن تخم مرغ از کشور صادر شده است. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار حذف تعرفه صادراتی تخم مرغ را تصویب کرده اما هنوز این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور به گمرکات ابلاغ نشده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید در داخل کشور، مزیت رقابتی تخم مرغ در بازارهای جهانی از بین رفته و در صورت حذف تعرفه تازه به حالت سر به سر (نه سود و نه زیان) خواهیم رسید و در برخی موارد نیز با زیان تولیدکننده همراه است.
دستاورد نادیده انگاشته پلیس
!

مشاور فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی توسط پلیس، گفت: «بررسی پرونده‌های سرقت حکایتی تکراری از موقعیت‌های مناسبی است که توسط افراد برای سارقین ایجاد می‌شود. کارگاهان پلیس پایتخت با تکیه بر دانش و روش‌های نوین تکنیکال، نه بر اساس حدسیات و آثار نمایشی هالیوودی، با جدیت، سرعت و دقت، سارقان پرونده سرقت بانکی ملی را شناسایی و بازداشت کردند». سردار اشتری، فرمانده فراجا نیز دیروز با بالا توصیف کردن رقم پرونده سرقت بانک ملی و اموال مکشوفه، از نادیده گرفتن دستاورد پلیس در این پرونده توسط رسانه ملی گلایه کرد و گفت: «این‌ گلایه را به دوستان در رسانه ملی اعلام می‌کنم، در برنامه جمعه‌شب نیز دوستان به‌جای پرداخت به اصل موضوع به حاشیه پرداختند و می‌خواستند ضعفی پیدا کنند! به هر صورت امیدواریم این مباحث اصلاح شود؛ یک اتفاق مثبت افتاده و دشمن نمی‌خواهد آن بزرگ شود و خود‌ ما نیز حواسمان‌ نیست که به این‌ دستاورد بپردازیم». واقعیت آن است که سرقت به این مهمی، آن‌هم چند روز بعد از انجام گرفتن سرقت، مشخص شد و فرصت کافی برای خروج اموال مسروقه و سارقین از کشور فراهم بود، اقدامی شایسته و غرورانگیز از سوی پلیس بود. این توان امنیت ساز در کشور نباید نادیده انگاشته شود.
دلار آزاد به کانال
۳۲ هزار تومان بازگشت
رییس شورای عالی کانون صرافان از آغاز روند کاهشی قیمت ارز پس از تصمیم اخیر بانک مرکزی خبر داد. کامران سلطانی زاده امروز در یک برنامه تلویزیونی گفت: به دنبال صدور مجوز اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز شدن خرید ارز صادرکنندگان بر اساس قیمت توافقی از سوی صرافان، بازار به این تصمیم واکنش مثبت نشان داده و روند قیمتی از امروز معکوس شده است. به گفته وی، در ساعات ابتدایی اجرای این طرح، روند صعودی قیمت دلار متوقف شده و این ارز بار دیگر به کانال ۳۲ هزار تومان بازگشته است. همچنین از تعداد متقاضیان خرید ارز کاسته شده و میزان عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است.


اخبار روزانه:

*
روابط با ایران از مرحله سکوت وارد مرحله صراحت و بی پرده گویی شده است.سیاست خارجی عراق تابع هیچ کشوری نیست و ریشه در منافع ملی دارد. به تهران گفتیم خواستار همکاری مشترک هستیم اما مساله مداخله در امور داخلی غیر قابل پذیرش است.
*دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گقت: در حال حاضر پتروشیمی‌ها ارز خود را با التماس
۲۵ هزارتومان می فروشند؛ این نرخهای بازار غیررسمی معلوم نیست از کجا می‌آید؟
*سهام تویوتا موتور، امروز دوشنبه پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر انتقاد صندوق‌های بازنشستگی اروپایی از این خودروساز به دلیل آنچه که آنها تلاش‌های لابی‌گری در مخالفت با مقررات آب‌وهوایی برای صنعت را نشان می‌دهند، بیش از
۲ درصد کاهش یافت. تویوتا، برترین خودروساز جهان، روز چهارشنبه مجمع سالانه سهامداران خود را برگزار می‌کند.
*سخنگوی ارشد دولت ژاپن هشدار جدیدی به بازارها صادر کرد مبنی بر اینکه توکیو نگران کاهش شدید ین بوده و آماده است در صورت نیاز پاسخ مناسب بدهد
. این اظهارات که بیانیه مشترک دولت و بانک مرکزی منتشر شده در روز جمعه را تکرار کرد، پس از آن منتشر شد که ارزش پول ژاپن در برابر دلار به کمترین میزان در ۲۰ سال اخیر در ۱۳۵ ین رسید، زیرا آمارهای داغ تورم ایالات‌متحده باعث افزایش بازدهی خزانه‌داری شد. این مهم است که نرخ ارز به‌طور ثابتی حرکت کند که منعکس‌کننده اصول بنیادی باشد. هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت: اما اخیرا کاهش شدید ین وجود داشته است که ما نگران آن هستیم. وی بیان کرد: ما آماده‌ایم تا در صورت نیاز پاسخ مناسبی بدهیم. ماتسونو از اظهارنظر در مورد اینکه آیا توکیو برای جلوگیری از رکود شدید ین مداخله خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.
*سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از یک میلیون و
۱۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان تبادل شد که با رشد ۷۹.۴ درصدی همراه بوده است.

https://shoma-weekly.ir/F6Diuj