گفته می‌شود که...

واکنش وزارت امور خارجه به مواضع مداخله‌جویانه سران فرانسه و آلمان آزادی ملوانان سیستان و بلوچستانی در تانزانیا بازداشت عاملان هتک حرمت به گلزار شهدا دو جاسوس فرانسوی دیگر؟ خاندوزی: ۴۰ درصد هزینه خانوارها در بخش مسکن صرف می‌شود داستانِ نصیحت هاشمی رفسنجانی به دخترش فائزه فرایند آزادسازی پولهای بلوکه شده در حال پیمودن است

آزادی ملوانان سیستان و بلوچستانی در تانزانیا

۱۶ ملوان زندانی اهل سیستان و بلوچستان در تانزانیا، پس از 10 سال با تلاش و پیگیری وزارت امورخارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در دارالسلام آزاد شده و به میهن اسلامی بازگشتند.‌

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه این افراد حدود ۱۰ سال پیش همراه با لنج خود به اتهامات مختلف در اقیانوس هند توسط پلیس تانزانیا بازداشت شده و تاکنون در شهر دارالسلام در حبس به سر می‌بردند، گفت: در راستای کمک به حل مشکلات هموطنان خارج از کشور، وزیر امورخارجه در سفر اخیر به دارالسلام، با مسئولان عالی تانزانیا درباره این موضوع رایزنی کرده و زمینه آزادی پیش از موعد این افراد را فراهم کردند. حسن کرابی در این باره افزود: با تلاش سفارت جمهوری اسلامی ایران در دارالسلام، ملوانان ایرانی چهارشنبه گذشته از زندان آزاد شده و اجازه خروج از تانزانیا را دریافت کردند. به گفته وی پس از آزادی، با هماهنگی نمایندگی چابهار و مساعدت سفارت کشورمان در دارالسلام، بلیت برگشت در کوتاه‌ترین زمان برای این افراد تهیه و آنان بامداد روز شنبه وارد فرودگاه امام خمینی(ره) تهران شده و راهی دیار خود چابهار و کنارک شدند.

بازداشت عاملان هتک حرمت به گلزار شهدا

موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در خبری اعلام کرد که با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) عاملان هتک حرمت به سر در گلزار شهدا شناسایی و تحویل دستگاه قضایی شدند. چندی پیش یک دختر بی‌حجاب با حضور در آرامستان اراک، اقدام به سنگ‌پراکنی به سمت قطعه گلزار شهدا نموده بود و یک پسر ضمن تشویق وی و فیلمبرداری از این اقدام، ویدئوی این هتاکی را در فضای مجازی منتشر کرده بود.

دو جاسوس فرانسوی دیگر؟

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه مدعی شد که دو فرانسوی دیگر در ایران بازداشت شده‌اند. کولونا در مصاحبه با روزنامه لوپاریزین ادعا کرد که با دستگیری دو تبعه فرانسوی دیگر در ایران، تعداد فرانسوی‌های محبوس در زندان‌های ایران به هفت نفر رسیده است. وی مدعی شد: «در مورد دو هموطن دیگر نگرانی داشتیم. با آخرین بررسی‌ها به نظر می‌رسد که آنها نیز بازداشت شده‌اند.» وزیر خارجه فرانسه اشاره‌ای به اینکه آیا این دو شهروند فرانسه در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده‌اند یا خیر، نکرد.

خاندوزی: ۴۰ درصد هزینه خانوارها در بخش مسکن صرف می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات که در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از عملیاتی شدن این ابزار اظهار کرد: اکنون در کشور شاهد کاهش توانمندی خانواده‌ها برای خرید مسکن هستیم و تاکنون در این زمینه هیچ چشم‌اندازی وجود نداشته است. او با بیان اینکه از منظر مردم و خانوارها همواره مشکل ورود سرمایه‌های خرد به حوزه بازار مسکن وجود داشته، گفت: بررسی‌های انجام شده، نشان از آن دارد که بیش از یک سوم یعنی نزدیک به ۴۰ درصد هزینه خانوارها در بخش مسکن صرف می‌شود و در زمینه عرضه مسکن، سال‌هاست عقب‌ماندگی وجود داشته و دسترسی مردم دشوار شده است.

داستانِ نصیحت هاشمی رفسنجانی به دخترش فائزه

مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطرات ۲۱ آبان سال ۷۸ نوشته است: به دخترش فائزه نصیحت کرده که در اجتماعاتی مثل اجتماع جمعی از ارباب مطبوعات روزنامه عصر آزادگان شرکت نکند.

در خاطرات ۲۱ آبان ماه هاشمی رفسنجانی آمده است: فائزه را نصیحت کردم، در اجتماعاتی مثل اجتماع جمعی از ارباب مطبوعات روزنامه عصر آزادگان شرکت نکند؛ پریروز شرکت کرده بود و به محاکمه آقای ماشاءالله شمس‌الواعظین و آقای عبدالله نوری، مدیرمسئول روزنامه خرداد اعتراض‌ کرده بودند.

فرایند آزادسازی پولهای بلوکه شده در حال پیمودن است

رئیس کل بانک مرکزی درباره فرایند آزادسازی هفت میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی گفت: فرایند آزادسازی در حال پیمودن است و به محض آنکه به نتیجه رسید آن را اعلام خواهیم کرد.

واکنش وزارت امور خارجه به مواضع مداخله‌جویانه سران فرانسه و آلمان

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به موضع مداخله‌جویانه، تحریک‌آمیز و غیردیپلماتیک اخیر صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه در قبال جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه موضع اخیر صدراعظم آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران را مداخله‌جویانه، تحریک‌آمیز و غیردیپلماتیک دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت، متأسفانه برخی مدعیان حقوق بشر با فراموشی کارنامه تاریک خود در قبال مردم شریف و مقاوم ایران در جریان حمایت کور و غیرانسانی از رژیم صدام، همراهی با تحریم‌های ظالمانه متعاقب خروج آمریکا از برجام و نیز سکوت در برابر اقدامات تروریستی داعش که آخرین آن حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ بود، حقوق بشر را دستمایه بازیهای سیاسی کرده‌اند.

کنعانی افزود، اراده جمهوری اسلامی ایران در مبانی بنیادین حقوق بشر از جمله کرامت انسانی، مقابله با زور و دفاع از مظلوم همواره مبتنی بر اصل مسئولیت‌پذیری بوده و این در حالی است که آلمان با فرار از مسئولیت بین‌المللی خود در احترام به حق حاکمیت کشورها، ضمن پناه دادن به گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب معاند جمهوری اسلامی ایران و نیز اتخاذ رویکرد گزینشی و دوگانه در برابر جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی در اقصی نقاط جهان ازجمله فلسطین، خود را به‌عنوان مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید مجدد بر اینکه تخریب پیوند‌های تاریخی، پیامدهای بلندمدت دارد، تصریح کرد، مطالبات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران از مقامات آلمان فهرست بلندی است، لذا این آلمان است که باید مسئولانه نسبت به گذشته شفاف‌سازی کند.

کنعانی در پایان یک بار دیگر مقامات آلمان را به بازگرداندن عقلانیت به فضای روابط و جلوگیری از آشفتگی بیشتر مناسبات توصیه کرد و در عین حال خاطرنشان ساخت احترام و منافع متقابل، تنها راه در مسیر همکاری پایدار است.

واکنش کنعانی به دیدار ماکرون با یکی از چهره‌های معاند ضدایرانی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار ماکرون رئیس جمهور فرانسه با یکی از چهره‌های معاند ضدایرانی و همراهان وی را در حاشیه مجمع صلح پاریس محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جای شگفتی است که رئیس جمهور یک کشور مدعی آزادی با تنزل دادن سطح خود، با فرد منفور و بازیچه‌ای دیدار می‌کند که طی ماههای اخیر تلاش کرده است به‌وضوح به نفرت‌پراکنی و اقدامات خشونت‌بار و تروریستی در جمهوری اسلامی ایران و نیز علیه اماکن دیپلماتیک و دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دامن بزند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین اظهارات نقل‌شده از ماکرون را مبنی بر حمایت او از به‌اصطلاح انقلابی که این افراد سردمدار آن هستند مایه تأسف و شرم‌آور خواند و شدیداً به این اظهارات اعتراض کرد.

کنعانی افزود بدین سبب این دیدار نقض فاحش مسئولیت‌های بین‌المللی فرانسه در مبارزه با تروریسم و خشونت‌طلبی است و به‌منزله ترویج این پدیده‌های شوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد این‌گونه اقدامات ضدایرانی بدون شک در حافظه مردم بزرگ ایران که شناخت خوبی از رویکردهای گزینشی و ضدحقوق‌بشری برخی رهبران اروپایی دارند، حک خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/tlMFaj