گفته می‌شود که...

واکسن‌های وارداتی، سفارش دولت روحانی است یا رئیسی؟/سرانه مطالعه ایرانی‌ها روزی چند دقیقه است؟/بیشترین پناهندگان جهان از کدام کشورها هستند؟/پیام امام‌جمعه اردبیل به رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان!/نحوه ترور شهید فخری‌زاده به روایت روزنامه آمریکایی/کاهش۲۰ درصدی تولید لوازم خانگی در پی قطعی برق و ...

واکسن‌های وارداتی، سفارش دولت روحانی است یا رئیسی؟

سفیر ایران در چین اعلام کرد که قرارداد تمامی واکسن‌هایی که در حال حاضر وارد کشور می‌شود، به‌روز بسته می‌شود. تا پیش‌ازاین برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی، علت واردات حجم بالای واکسن در دولت رئیسی را بسته شدن قراردادهای آن در دولت روحانی عنوان کرده‌اند. اگر این خبر واقعیت داشت، پس چرا کل حجم واردات واکسن در هفت‌ماهه پایانی دولت روحانی با واردات سه هفته اول دولت جدید برابری می‌کند؟

سرانه مطالعه ایرانی‌ها روزی چند دقیقه است؟

سرانه مطالعه ایرانی‌های ۱۵ ساله و بیشتر در روز حدود ۱۶ دقیقه و ۳۲ ثانیه است.طبق این گزارش مرکز آمار ایران ، در سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد ١٥ساله و بیشتر با سواد در ماه به طور متوسط هشت ساعت و ١٨ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ١٦ دقیقه و ٣٦ ثانیه در روز بوده است. از این مقدار، شش ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، یک ساعت و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.به طور کلی ٩‏/٦٢ درصد افراد با سواد ١٥ ساله و بیشتر در سال ١٣٩٩ یک نوع مطالعه غیردرسی اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه داشته‌اند.٥‏/٥٤ درصد از افراد باسواد ١٥ ساله و بیشتر، در یک سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی اعم از چاپی یا الکترونیکی داشته‌اند.استانهای یزد با ١٥ ساعت و ١٦ دقیقه، قم با ١٥ ساعت و ١٢ دقیقه و قزوین با ١٢ ساعت و ٥٨ دقیقه در ماه بیشترین و استان های کرمانشاه با سه ساعت و ٤٠ دقیقه، کهگیلویه و بویر احمد با سه ساعت و ٢٢ دقیقه و بوشهر با دو ساعت و ٤٠ دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه را در سال ١٣٩٩ داشته اند
چرا ایران در زمان روحانی به سازمان شانگهای ملحق نشد؟

ایران حدود 15 سال پیش از سازمان همکاری شانگهای درخواست عضویت دائم کرده بود؛ با این حساب، تمامی امتیازهای دیپلماسی عضویت دائم ایران در این سازمان را نمی‌توان در سبد دولت جدید ریخت؛ اما چرا باوجود آماده بودن زمینه‌ها و فرصت هشت‌ساله روحانی، این امر به تأخیر افتاد تا در دولت رئیسی شاهدش باشیم؟ پاسخ را باید در سیاست خارجی دولت روحانی جستجو کرد؛ عمر چهارساله دولت یازدهم به سرمستی از توافق برجام و رابطه با غرب گذشت و این معنای خوبی برای دوستان شرقی دوران سختی و تحریم نداشت. پس از خروج آمریکا از برجام نیز دولت همچنان ترجیح داد تا همچنان در توافقی که دستاورد آن «تقریباً هیچ» بود باقی بماند. کشورهای عضو شانگهای و ازجمله چین، با نحوه تعاملی که دولت روحانی با غرب در پیش گرفته بود، هیچ‌گاه نمی‌توانستند خیال خود را از عضویت دائم ایران در این سازمان راحت ببینند و همواره نگاهی تردیدآمیز به این اتفاق داشتند. ظریف در روزهای پایانی دولت در اعترافی دیرهنگام گفت: «اگر در مورد ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به اجماع ملی رسیده بودیم و با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود نرنجاده بودیم، دوستان ما سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی ما را رها نمی‌کردند». بااین‌وجود، سید ابراهیم رئیسی از روزهای آغاز کار خود، بر نگاه به شرق و چندجانبه‌گرایی و تمرکز بر همسایگان تأکید دارد.
بیشترین پناهندگان جهان از کدام کشورها هستند؟

بر اساس آمار کمیساریای عالی ملل متحد، سوریه با بیش از ۶ میلیون نفر، بیشترین تعداد پناهنده جهان در سال٢٠٢٠ را دارد.ونزوئلا با نزدیک به ۴ میلیون پناهنده در جایگاه دوم و افغانستان با ۲ میلیون و ۵۰۰هزار پناهنده در جایگاه سوم است.

سیاست دولت رئیسی در خصوص افغانستان

رئیس‌جمهور در دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان از سیاست کشورمان مبنی بر قطع دست بیگانگان از افغانستان سخن گفت و افزود: «افغانی‌ها خود، سرنوشت خود را با مذاکرات بین‌الافغانی رقم بزنند و دولتی که شکل می‌گیرد باید دولتی فراگیر باشد. چنین دولتی می‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند. باید زمینه حضور جریان‌های تروریستی در منطقه را از بین برد. با حضور هرگونه جریانی که بستری برای رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد مخالفیم. حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز بوده و تلاش داشتیم که مردم افغانستان خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند».
نماینده مجلس: واکنش‌ها به طرح صیانت، ناشی از دخالت آمریکا در فضای مجازی ماست

«مجید نصیرایی» در مورد جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این طرح قصد مسدود سازی اینترنت را دارد، گفت: «یکی از رویکردهایی که در این طرح دنبال می‌شود، بحث ساماندهی فضای مجازی است. مساله حمایت از پیام رسان‌های ایرانی و نیز حمایت از حقوق افرادی است که در فضای مجازی و پلتفرم‌های مختلف ایرانی و خارجی فعالیت اقتصادی تعریف کرده‌اند.» نماینده مردم طبس در واکنش به انتقادات صورت گرفته از طرح صیانت در فضای مجازی، گفت: «متاسفانه مدیریت فضای مجازی در اختیار ما نیست و در اختیار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست؛ آن‌ها هستند که نظرشان را در این فضا به خیلی از کاربران و کشور تحمیل می کنند.» به گفته وی حجمه‌های بسیاری علیه این طرح صورت گرفته است که بخشی از آن از طرف بی بی سی، من‌و‌تو، ایران اینترنشنال و چند مجموعه و شبکه‌های خارجی بود که همه در اختیار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست و با پول عربستان سعودی اداره می‌شوند.

پیام امام‌جمعه اردبیل به رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان!

آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان و پاکستان در کشور آذربایجان گفت: «هر کشوری حق دارد رزمایش برگزار کند و کشوری را هم که خواست شریک کند؛ اما در اینجا یک حادثه‌ای اتفاق افتاده که ما از کنار آن به‌راحتی رد نمی‌شویم. درست در آستانه رزمایش، روزنامه ینی شفق که بیانگر نظرات دولت حاکم و شخص رئیس‌جمهور ترکیه است، در مصاحبه با نماینده مجلس آذربایجان تیتر خود را این‌گونه انتخاب کرده است: ایران از روی نقشه محو می‌شود. حالا که این‌طور شد که نه آذربایجان و نه ترکیه حق همسایگی را رعایت نکردند، ما از شورای امنیت ملی می‌خواهیم اجازه دهد که سپاه معظم ما در این‌طرف جداره مرزی نمی از یم قدرت ایران را نشان بدهد و عملاً به آن‌ها بگوید این دم شیر است به بازی مگیر! حکما گفته‌اند رحم الله من عرف قدره و لم یتعد حده، یعنی خدا رحمت کند کسی را که اندازه خود را بشناسد و از حد خود خارج نشود. به نماینده مزبور هم می‌گویم: مگسی روی فیلی نشست و هنگام بلند شدن گفت: خودت را محکم بگیر که می‌خواهم بلند شوم فیل گفت: من که متوجه نشستن تو نشده‌ام تا در برخواستن تو خودم را بگیرم!». نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: «من اطلاع دارم که سفیر اسرائیل در آذربایجان خطبه‌های ما را گوش می‌دهد. من از سفیر اسرائیل می‌خواهم به این نماینده که به خاطر خوشایند اسرائیل، آن حرف‌های مزخرف را زده انعام خوبی بدهد و به او رحم نماید و او را ناامید برنگرداند».
سال تحصیلی در افغانستان بدون حضور دانش‌آموزان دختر آغاز شد

وزارت آموزش طالبان در حالی از دانش‌‌آموزان پسر و معلمان مرد برای حضور در مدارس دعوت کرده که هنوز از سرنوشت تحصیلی دختران در این کشور خبری نیست. در بیانیه وزارت آموزش دولت موقت طالبان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان آمده است که معلمان و دانش‌آموزان مرد/پسر باید در ۲۷ ماه جاری به تحصیل و کار خود بازگردند. این بیانیه در مورد تحصیل دختران یا آموزش معلمان زن اظهار نظری نکرده است. همچنین، طالبان نام «مدارس امارتی» را برای مدارس دولتی ذکر کرده‌اند که از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده‌است.
صادرات بنزین ایران چگونه رونق گرفت

نشریه آمریکایی رویترز نوشت، تحریم‌های صادرات نفت خام باعث شده ایران که واردکننده بنزین بود به صادرکننده آن تبدیل شود و با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی، منبع درآمدی خود را تغییر داده و هدف آمریکا برای قطع درآمدهایش را با شکست مواجه کند.
واکنش نماینده مجلس به لباس تیم فوتبال بانوان: نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی

رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: موضوع طراحی لباس تیم فوتبال بانوان قابل توجیه و چشم پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخگو باشد. احمد راستینه در گفت‌وگو با فارس، در مورد لباس اعزامی تیم ملی بانوان به مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا که با حواشی زیادی روبرو بود، اظهار داشت: متأسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی. وزارت ورزش مسئولیت دارد که این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به خاطر چنین قصوری باید پاسخگو باشد. وی ادامه داد: فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست. فرزندان این سرزمین افتخار می‌کنیم که در فرهنگ ملی و دینی‌شان بحث حجاب و عفاف برایشان اهمیت زیادی دارد؛ اما آنچه دیده می‌شود، برخی مدیران و مسئولین با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند. رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: گرچه این مسأله ساده‌ای است؛ اما نشان می‌دهد مدیران حاکم بر جریان ورزش ما نیاز به بازنگری و اصلاح رویه و عمل در اجرا دارند؛ به گونه‌ای که بر اساس مصوبات قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه مکلفند نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ غنی اهتمام داشته باشند.

تلاش ترکیه برای هسته‌ای شدن!

رئیس‌جمهور ترکیه در مراسمی در استان «مرسین» در جنوب ترکیه، از اهمیت انرژی هسته‌ای برای آینده این کشور گفت. ترکیه و روسیه در 12 می 2010 توافقنامه‌ای برای ساخت نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو امضا کردند. اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه شامل چهار راکتور با مجموع توان تولید 4800 مگاوات برق خواهد بود. روزنامه یونانی «گریک سیتی تایمز» نیز از تلاش ترکیه برای دستیابی به تسلیحات اتمی سخن گفت و آن را مستند به بیانیهاردوغان در سپتامبر 2019 در مجمع اقتصادی آناتولی مرکزی کرد که گفته بود، «برخی کشورها موشک‌هایی با کلاهک اتمی دارند، اما به ما می‌گویند شما نمی‌توانید آن‌ها را داشته باشید. این را من نمی‌توانم بپذیرم. آن‌ها، سایر کشورها را با داشتن این سلاح‌ها می‌ترسانند». رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در مورد انتقاد از معاهده عدم اشاعه سلاح‌های اتمی که ترکیه در سال 1980 امضا کرد، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2019 توضیحاتی داد. بااین‌حال، «جاناتان اسپایر» مدیر مرکز گزارش و تجزیه‌وتحلیل خاورمیانهمعتقد است که ترکیه اراده و مواد اولیه در این مسیر را دارد؛ اما دانش عاملی است که در حال حاضر فاقد آن است.
احتمال برگزاری نشست برجامی در نیویورک

برخی منابع رسانه‌ای از احتمال برگزاری نشست ۱+۴ با موضوع برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر میدهند. به نقل از این منابع، موضوع هنوز قطعی نیست؛ اما سالن شورای امنیت برای نشست رزرو شده است. هیئتی به سرپرستی وزیر خارجه کشورمان برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر روز دوشنبه وارد نیویورک می‌شود و رئیس‌جمهور کشورمان نیز به‌صورت ویدئوکنفرانسی در این نشست سخنرانی خواهد داشت.

نحوه ترور شهید فخری‌زاده به روایت روزنامه آمریکایی

نیویورکتایمز در گزارشی به جزئیات عملیات تروریستی علیه خودروی دانشمند هسته‌ای کشورمان پرداخت و نوشت: «مقدمات ترور دانشمند ایرانی پس از دیدارهایی در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ آغاز شد. این دیدارها میان مقام‌های اسرائیلی و ترامپ، پمپئو و رئیس وقت سیا بوده است. در اواخر ماه فوریه (اواسط اسفند) رئیس وقت موساد به آمریکایی‌ها فهرستی از عملیات بالقوه ازجمله ترور آقای فخری‌زاده را ارائه کرد. فخری‌زاده از سال ۲۰۰۷ در صدر لیست ترور اسرائیل قرار داشته و موساد هرگز چشم از او برنداشته بود. برای ترور او از ربات استفاده شد. این ربات به‌گونه‌ای ساخته شد که در بستر وانت زامیاد که خودروی رایج در ایران بوده قرار بگیرد. دوربین‌هایی کار گذاشته‌شده نیز به‌گونه‌ای بوده که به اتاق فرماندهی تصویر کاملی نه‌تنها از هدف و جزئیات امنیتی وی، بلکه از محیط اطراف نیز می‌داده است. درنهایت وانت نیز با مواد منفجره پر شده بود تا پس از ترور، منفجرشده و تمام شواهد را از بین ببرد. ارزیابی ایران مبنی بر این‌که حمله توسط یک سلاح خودکار کنترل از راه دور «مجهز به هوش مصنوعی» انجام شده بود، صحت داشت».
کاهش
۲۰ درصدی تولید لوازم خانگی در پی قطعی برق

دبیر کل انجمن لوازم خانگی گفت: در دو ماه نخست فصل تابستان به دلیل قطعی برق صنایع، تولید لوازم خانگی ۲۰ درصد کاهش یافت، اما هم اکنون روند تولید به حالت عادی بازگشته است. شاهرودی افزود: البته هم اکنون روال تولید به حالت عادی بازگشته و این کاهش تولید در حال جبران است و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال رکورد جدیدی در تولید ثبت خواهیم کرد.
مربع قدرت شرق کامل شد

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «با پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای همه اضلاع «مربع قدرت شرق» کامل شد. ایران اکنون عضو رسمی یک سازمان همکاری با بازاری حدوداً سه‌میلیاردنفری است که به لحاظ اقتصادی فرصتی کم‌نظیر برای ما به شمار می‌آید». سید نظام‌الدین موسوی افزود: «شاهد شکل‌گیری نظم جدیدی در جهان هستیم که مربع قدرت شرق از بازیگران اصلی و تأثیرگذار آن به شمار می‌آید».

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای

جلسه رسیدگی علنی به دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا برگزار شد. به گزارش ایسنا، جلسه رسیدگی به «دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس» به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد. قاضی پور‌مریدی در ابتدای این جلسه گفت: امروز در رابطه با پرونده شهدای هسته‌ای از جمله شهدای گرانقدر مسعود علی‌محمدی، مصطفی احمدی‌روشن، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و ترور نافرجام فریدون عباسی، دادخواستی به شعبه ۵۵ که صلاحیت جهانی علیه رسیدگی به پرونده دولت‌ها را دارد، مطرح می‌شود.
این دادخواست علیه ٣٧ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا مطرح شده که در ترور دانشمندان ما در چند سال اخیر نقش داشته‌اند. سپس افضلی وکیل خانواده‌های شهدای علمی و هسته‌ای کشور در جایگاه قرار گرفت و دادخواست را قرائت کرد. بعد از اظهارات وکیل خانواده‌های شهدای هسته‌ای، همسر شهید مسعود علی‌محمدی، همسر شهید رضایی‌نژاد و همسر فریدون عباسی در جایگاه قرار گرفته و صحبت کردند. قاضی پرونده در پایان گفت: این دادگاه و هیچ دادگاهی نمی‌تواند بخشی از سختی شما را جبران کند. ما روزی حقوق خود را از آمریکا و رژیم صهیونیستی استیفا خواهیم کرد.

‌اخبار روزانه:

*آیت‌الله میرفخرالدین موسوی‌ننه کران، نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری به لقاءالله شتافت. وی سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در روستای ننه‌کران در خانواده سیادت و روحانیت متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود گذراند. مقدمات را در اردبیل و دروس عالیه را در قم و نجف اشرف از اساتید زبردست و آیات عظام فرا گرفت. آن مرحوم همچنین مسؤولیت‌هایی مانند نمایندگی مردم اردبیل در دوره‌های اول، سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نیز ریاست شعبه دوم دیوان عالی کشور، مؤسس حوزه علمیه کاظمیه و مؤسس کانون تحقیقاتی ـ حقوقی نسیم حکمت در قم را بر عهده داشته است.

*مشاهدات حاکی از آن است که قیمت هر قالب کره ۵۰ گرمی از ۵۰۰۰ تومان در ماه‌های قبل به ۷۰۰۰ تومان و قیمت هر قالب کره ۱۰۰ گرمی نیز از حدود ۱۰هزار تومان به حدود ۱۴هزار تومان رسیده است. افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت کره از سال گذشته تاکنون این محصول را از سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها حذف کرده است.
*رکت بازرگانی دولتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تولید برنج
۵/۱۸ درصد به دلیل خشکسالی کاهش یافته است به همین منظور توزیع برنج دولتی با قیمت مصوب ۱۸۵۰۰ تومانی ادامه دارد.
*بیش از
۶۰ بورس رمز ارز در کره‌جنوبی تا نیمه شب جمعه آینده به مشتریان خود درباره تعلیق کامل یا بخشی از فعالیت‌های خود هشدار دادند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این اقدام یک هفته قبل از اجرایی شدن قوانین جدید رمز ارز در کره‌جنوبی انجام شد. بورس‌های رمز ارز برای این که بتوانند به فعالیت خود در کره‌جنوبی ادامه دهند باید تا ۲۴ سپتامبر در فایننشال اینتلیجنس یونیت ثبت نام و از این نهاد امنیت اینترنت مجوز امنیتی دریافت کنند.
*وزارت خارجه آلمان اعلام کرد «هایکو ماس»، وزیر خارجه این کشور و «لیز تراس» وزیر خارجه جدید انگلیس طی تماس تلفنی بر نیاز فوری به احیای مذاکرات برجامی با ایران تأکید کردند. وزرای خارجه آلمان و انگلیس در این گفتگو اعلام کردند که احیای فوری مذاکرات هسته‌ای ضروری است. «جالینا پورتر
»، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم بازگشت دوجانبه به برجام را در راستای منافع ملی ایالات متحده و بهترین گزینه برای محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران دانست وگفت این کار چهارچوبی برای پرداختن به رفتار‌های ایران فراهم می‌آورد.
*وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه هشت نفر در ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیرو‌های قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری امریکا چند شخص را به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه حسیب محمد حدوان، علی جارک اسمائیلی، امید یزدانپرست، سمانه دامیرچیلو، محمدرضا کاظمی، مصطفی پوریا، حسین اسدالله و مرتضی مینای هاشمی در ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیرو‌های قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد
.

https://shoma-weekly.ir/Ui3PYP