گفته می‌شود که...

واردات ۶۰۰ میلیون دلاری تلفن همراه آمریکایی/ دولت روحانی آبرویی برای اصلاح‌طلبان نگذاشته!/ عباس نبوی: از خودمتشکری جهانگیری متعجبم!/ خاطره عجیب از سقوط هواپیما/ جریمه جرائم رانندگی برداشته شد/ شوخی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی با تیم ملی! و....

واردات ۶۰۰ میلیون دلاری تلفن همراه آمریکایی

میزان دقیق واردات تلفن همراه در سال ۹۹ نزدیک به ۳ میلیارد دلار بوده است که دراین‌بین حدود ۶۲۰ هزار گوشی بالای ۶۰۰ دلار وجود دارد. این میزان واردات گوشی لاکچری، حدود ۶۷۰ میلیون دلار ارز را از کشور خارج کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نیم میلیارد دلار از مبلغ واردات در سال ۹۸ نیز صرف واردات برند آمریکایی اپل برای تأمین صرفاً ۴ درصد نیاز بازار در آن سال شده است!
کاسبی‌های نیمه تعطیل

با توجه به شروع موج چهارم و افزایش بی‌سابقه آمار مبتلایان به ویروس کرونا، ستاد ملی کرونا محدودیتی برای فعالیت اصناف غیر ضروری اعلام کرده است. بر این اساس در شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند از زمان اعلام وضعیت قرمز، مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود و تنها مشاغل سطح یک مجاز به فعالیت خواهند بود. تهران نیز به دلیل قرار گیری در وضعیت قرمز مشمول این تعطیلی‌هاست. با وجود تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص، بالاجبار بعضی از کسبه برای کسب روزی با کرکره های نیمه باز مشغول به کار هستند

جریمه جرائم رانندگی برداشته شد

رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد: «تمام جرائمی که طی سال‌های گذشته به‌عنوان معوق مانده بود و مشمول دو برابری شده بود و تا پایان سال ۹۹ جریمه شده‌اند، به اصل خود بازگشتند. از چهارم اردیبهشت‌ماه (شنبه) مردم می‌توانند مراجعه کنند تا اصل جریمه را پرداخت کنند و تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰ می‌توانند از این فرصت استفاده کنند».
محدودیت‌های کرونایی اعمال شده، اصلا محدودیت نیست

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از محدودیت‌های کرونایی اعمال شده، بیان کرد: اینها که اصلا محدودیتی نبوده است، همه چیز بدتر شده و خیابان‌ها شلوغ و تمام پارک‌ها همه باز است، در واقع همه جا باز است و محدودیتی نداریم. تا الان متوجه شدیم که هر موج حدود دو ماه طول می‌کشد، حال اگر بتوانیم یک مقدار محدودیت ایجاد کنیم تا فشار موج گرفته و پیکش کم‌تر شود، کمک کننده خواهد بود، اما اگر همینطوری پیش رود ما در دو ماه یا سه ماه با همین فشار باید جلو برویم.

شوخی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی با تیم ملی!

تیم ملی فوتسال زنان ایران ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ برای دومین دوره پیاپی قهرمان جام ملت‌های زنان آسیا شد. در پی این قهرمانی مقرر شد ۲۲ میلیون تومان به عنوان پاداش به ملی‌پوشان و کادر فنی پرداخت شود.حالا پس از حدود سه سال تاخیر این پاداش با کسر مالیات دو‌میلیون‌ و ۲۰۰ هزار تومان، مبلغ ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شده است
خاطره عجیب از سقوط هواپیما

شیث رضایی، در دوران حضور در پرسپولیس همواره حاشیه‌های زیادی داشت. او یک‌بار در پرواز پرسپولیس پشت میکروفن اعلام کرد که هواپیما در آستانه سقوط است! شوخی او باعث شد جو داخلی هواپیما به هم بریزد و مسافران گریه کنند. حتی مامور امنیتی حاضر در هواپیما برخورد تندی با این بازیکن کرد و بعد از پرواز او را به کلانتری منتقل کردند.

فکر نکن مرکز عالمی

«محمد عطریانفر» خطاب به فائزه هاشمی، هم‌حزبی خود در کارگزاران سازندگی گفت: «دلیلی ندارد هر‌کسی از موضعی که خودش برای خود فراهم کرده یا خانواده و نظام سیاسی برای او فراهم کرده‌اند، هر‌چه به ذهنش می‌رسد، مطرح کند و تصور کند مرکز عالم است. خانم فائزه گفتند که من رأی نمی‌دهم؛ خب نده! مگر شما رأی ندهی چه اتفاقی می‌افتد. مگر مثل برخی بزرگان که نفوذ معنوی و کلامی دارند و اگر موضع بگیرند همفکرانشان تبعیت می‌کنند، هستید و چنین موقعیتی دارید؟».
محسن هاشمی: آمار تلفات روزانه کرونا در تهران به
۱۳۰ نفر رسیده

محسن هاشمی ضمن بیان این مطلب که آمار فوتی‌های کرونایی در تهران از ۱۳۰ نفر هم گذشته و روند افزایشی آن، از بازگشت شرایط وخیم پاییز گذشته خبر می‌دهد، گفت: از مسئولان مدیریت شهری انتظار داریم مساله واکسیانسیون پرسنل صف مقدم شهرداری تهران را که بدون تعطیلی و وقفه در حال خدمت رسانی و در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند را پیگیری کنند، پاکبانان زحمت کش، کارگران میادین میوه وتره بار، کارکنان شهروند و پرسنل بخش سلامت شهرداری بصورت جدی در معرض ابتلا به کرونا هستند و با توجه به موافقت رییس جمهور با تامین واکسن توسط دستگاه‌های عمومی و خصوصی، شرکت شهر سالم می‌تواند در این حوزه ورود کرده و کارکنان پرخطر را در اولویت واکسیانسیون قرار دهند.

یک بام و دوهوای برداشته شدن تحریم‌ها توسط آمریکا

«جک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «گفتگوها در وین سازنده بوده و تلاش‌های واقعی با چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک‌سو و ایران از سوی دیگر در حال انجام است و تمامی موضوعات برداشته شدن تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای بر روی میز قرار دارد. آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بر نخواهد داشت، مگر آنکه اطمینان پیدا کند که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند خواهد شد». وزارت امور خارجه آمریکا بعد از دور اول مذاکرات وین، در گفتگوی تلفنی با تعدادی از خبرنگاران اعلام کرد که آمریکا تحریم‌ها را به سه دسته تقسیم کرده که عبارت‌اند از: ۱-تحریم‌های مغایر با برجام ۲-تحریم‌هایی که در دوره ترامپ وضع شده ۳-تحریم‌ها با برچسب تروریسم حقوق بشر، موشکی و...؛ امریکا آماده لغو دسته اول تحریم‌ها است. دسته دوم تحریم‌ها بسیار حجیم و درهم‌تنیده است و باید در یک کار پرزحمت و زمان‌بر بررسی شوند و اگر در آن‌ها مغایر با برجام بود، احتمالاً تعلیق می‌شوند و دسته سوم تحریم‌ها مشروع و قانونی است و امریکا به‌هیچ‌وجه آن‌ها را لغو نخواهد کرد! این‌گونه مواضع آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که پیشرفتی در مذاکرات انجام نشده است.
قاضی‌زاده هاشمی: صبر استراتژیک در برابر دشمن دیگر توجیهی ندارد

نائب رئیس مجلس با اشاره به اینکه هیچ توجیهی برای سیاست صبر استراتژیک نمانده، چون دشمن با فرض اینکه ایران به خاطر سیاست صبر، هیچ کاری نخواهد کرد ممکن است دست به اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری هم بزند، گفت: راه درست مواجهه با این مسئله تقویت رویکرد «بازدارندگی فعال» است.

عباس نبوی: از خودمتشکری جهانگیری متعجبم!

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با نقد عملکرد معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: «واقعاً تعجب می‌کنم از آقای جهانگیری. خیلی اهل جسارت و حرف‌های بزرگ است. همیشه می‌آید مسائل را جمع می‌کند و دو پاسخ درشت آماده می‌کند و می‌گوید که بله! اگر روزی بگوییم که از چه درّه‌هایی جامعه را عبور دادیم و فلان. تا این حد انسان از خود متشکر؟ تا این حد مسئله را تعارفی و شوخی گرفتن؟ شما اصلاً برای این نقدینگی کاری انجام دادید؟ قدمی برداشتید؟ در بین رؤسای جمهور کسانی را داشته‌ایم که غلیظ‌ترین شعارهای مرتبط با روزآمدی و توجه به تحولات جهان را می‌دادند امّا توانایی اداره یک ایمیل خودشان را نداشتند. اگر طبق ادعاهای اصلاح‌طلبان در دوره دولت خاتمی ثبات اقتصادی در کشور وجود داشت و اوضاع خوب بود، چطور کاندیداهای موردحمایت جریان اصلاحات نتوانستند در سال ۱۳۸۴ رأی بیاورند؟».
جزئیاتی تازه از نحوه فرار متهم خرابکاری نطنز

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس از فرار متهم حادثه نطنز از طریق مرز‌های هوایی کشور خبر داد. روز گذشته تصویر عامل خرابکاری اخیر در مجمع غنی سازی نطنز برای اولین بار از بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه اول سیما منتشر شد. وزارت اطلاعات نام این فرد را رضا کریمی اعلام کرد و گفت او پیش از حادثه نطنز از کشور خارج شده است. ابراهیم عزیزی، رئیس کمیته امنیت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در همین رابطه به برنامه رادیویی رویداد گفته که متهم این ماجرا از طریق مرز‌های هوایی کشور فرار کرده است. عزیزی درخصوص روند تعقیب این متهم نیز گفته است: از طریق دستگاه‌های مربوطه و پلیس اینترپل باید مراحل قانونی را دنبال کنیم که به دستگیری و انتقال این افراد به کشور کمک می‌کند این شخص حتما بهای سنگین کار خود را خواهد پرداخت. به گزارش تسنیم، ۲۲ فرودین ماه، وقوع اقدام خرابکارانه در بخش تاسیسات برق مجتمع غنی سازی نطنز، باعث ایجاد خلل در کار این مجتمع و آسیب رسیدن به بخش‌هایی از آن شد. پس از این اتفاق، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز خواهد کرد و این اقدام در سحرگاه روز جمعه ۲۷ فروردین ماه رقم خورد و اولین محصول اورانیوم غنی سازی شده ۶۰ درصدی به دست آمد

دولت روحانی آبرویی برای اصلاح‌طلبان نگذاشته!

«محمدعلی وکیلی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب «ابتکار» در سرمقاله روزنامه متبوعش، در تشریح وضعیت سیاسی جریان اصلاحات و کاهش مقبولیت اصلاح‌طلبان در میان بدنه اجتماعی‌شان نوشت: «باوجود تقلاهای بی‌اثر، شاید اصلاح‌طلبان در این انتخابات بروند هواخوری و موضوعیت خاصی در این انتخابات پیدا نکنند. راستش تقلای بی‌مورد می‌کنیم؛ دولت حسن روحانی آبرویی برای اصلاح‌طلبان نگذاشته است». وکیلی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ دولتی مانند این دولت این هنر را نداشت که 25 میلیون رأی را در عرض چند ماه برساند به دو، سه میلیون!». وی خاطرنشان کرده است: «به‌رغم نظر امثال واعظی، تنها سرمایه اصلاح‌طلبان، یعنی مردم، قربانی بی‌کفایتی این دولت شده است. خودکرده را تدبیر نیست. تصمیم خودمان بود و اکنون نیز هزینه آن را باید تحمل کنیم».


روزنامه صهیونیستی: ایران ابرقدرت پهپادی شده است

دیروز (یکشنبه) رژه روز ارتش در حالی برگزار شد که روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت، ایران در زمینه پهپادی در سال‌های اخیر به ابرقدرتپهپادی مبدل شده و حتی این تجهیزات را صادر می‌کند. این نشریه به نمایش پهپاد «کمان -22» به بخش زیرین جدید آن اشاره کرد و نوشت، این پهپاد شبیه پهپاد آمریکایی «ریپر» یا «گلوبال هاوک» است. خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» نیز در گزارشی نوشت، در این رژه از دو سامانه پدافند هوایی بومی تازه توسعه‌یافته «ذوالفقار» و «مجید» که توانایی تخریب موشک‌های کروز را دارند، رونمایی شد. به گفته مقام‌های ارتش ایران، هر دو سامانه قادر به هدف قرار دادن اهداف در ارتفاع پست،به‌ویژه موشک‌های کروز، هستند.
کنایه نامزد انتخابات
۹۶ به نامزدهای فاقد سابقه اجرایی

اعلام نامزدی برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای که فاقد سابقه اجرایی موثر هستند، موجب اعتراض مصطفی هاشمی‌طبا نامزد دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری شد. هاشمی‌طبا به نامه‌نیوز گفت: می‌بینیم که نام برخی افراد به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود که در زندگی‌شان یک آجر روی آجر نگذاشته‌اند و برخی که اصلا سابقه روشنی در تصمیم‌گیری نداشته‌اند می‌آیند که قدرت را به دست بگیرند و برایشان مهم نیست چه بلایی سر مردم می‌آید. برخی آنقدر ضعیف هستند که اصلا نباید نامشان مطرح شود و من واقعا نمی‌دانم چنین افرادی مگر تخم دو زرده کرده‌اند که انتظار دارند از مردم رای بگیرند؟»وی خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم مشکلات کشور حل‌نشدنی است اما واقعیت این است که حل مسائل خیلی پیچیده است و کشور درگیر مشکلاتی پیچیده است. نامزدهایی که نامشان مطرح است هیچ برنامه‌ای ندارند. مردم وقتی فضای انتخاباتی را نگاه می‌کنند، می‌بینند که یک عده از راه رسیده‌اند و مدام می‌گویند ما می‌خواهیم رئیس‌جمهور شویم و نمی‌گویند که فردای ریاست‌جمهوری چه کار می‌خواهند انجام دهند.یادآور می‌شود هاشمی‌طبا در دولت اصلاحات، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بود. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ توانست ۲۱۴ هزار و ۴۴۱ رای کسب کند.

اخبار روزانه:
*
"محمود علیگو" رییس اورژانس اجتماعی کشور در واکنش به خبری مبنی بر اینکه ۸۴ تهرانی از ساعت ۷ و۳۰ دقیقه پنجشنبه ۲۶ فروردین تا ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۲۷ فروردین در نقاط مختلف تهران اقدام به خودکشی کردند، گفت: این خبر را تکذیب می‌کنیم. چنین موضوعی صحت ندارد. وی ادامه داد: آمار تماس‌های اورژانس اجتماعی ما از اول فروردین تاکنون کمتر از ۸۰ مورد بوده است. رییس اورژانس اجتماعی کشور در پاسخ به این که در این مدت که بیش از یک سال از وقوع کرونا می‌گذرد آیا تماس با اورژانس اجتماعی در خصوص خشونت خانگی افزایش داشته است، گفت: درباره خشونت خانگی با افزایش تماس مواجه بوده‌ایم، اما بخشی از این تماس‌ها به شرایط کرونا مربوط است و بخش دیگری از آن به دلیل افزایش خدماتی است که در این حوزه ارائه می‌شود.

*پس از آن که برخی اعضای کابینه با ارسال گزارشی به رئیس جمهور اعلام کردند یکی از ساختمان های دولتی بر خلاف حکم ماده ۶۹ قانون تنظیم مقررات مالی دولت و با نقض تشریفات قانونی، به دیوان محاسبات یکی از استان ها واگذار شده است، بر اساس مجوز روزهای اخیر حجت الاسلام روحانی مقرر شده دیوان محاسبات ظرف سه ماه از زمان ابلاغ، به تخلیه این ملک و تحویل آن به وزارتخانه مربوط اقدام کند. نظارت بر این دستور نیز به معاونت حقوقی رئیس جمهور واگذار شده است.

*یک نهاد مسئول در نامه روزهای اخیر خود خطاب به سازمان ها و ادارات دولتی، به آن ها متذکر شده با توجه به الزامات مندرج در تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۰، تمامی دستگاه های اجرایی موظف اند کلیه حساب های ریالی خود را که منابع آن از طریق کمک های مردمی تامین می شود به بانک مرکزی منتقل کنند و در صورت تمکین نکردن به این دستور قانونی، نگهداری این مبالغ در بانک های دیگر در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی تلقی و پیگیری می شود.

*چهار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به ویروس کرونا مبتلا شدند. آفتاب‌نیوز نوشت: در روزهای گذشته عفت شریعتی نماینده زرند، سمیه محمودی نماینده شهرضا و مهدی طغیانی نماینده اصفهان به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه به سر می‌برند. اصغر سلیمی نماینده سمیرم در مجلس نیز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده است.

* رئیس کمیته نظارت کمیسیون اصل نود، جایگاه سامانۀ گمرکی کشور را در حد اتوماسیون اداری توصیف کرد و گفت: «تعداد پرونده‌های مهم قاچاق و تخلفات، بیانگر عدم قابلیت این سامانه حتی در نظارت بر مجوزها می‌باشد. یک اقدام عجیب و قابل‌تأمل گمرک، تمدید ضمانت‌نامه‌های ۴۲۰ کانتینر لوازم‌خانگی و پیگیری ترخیص آن‌ها بوده و این در صورتی است که واردات کالاهای گروه ۴ ازجمله لوازم‌خانگی، حداقل دو و نیم سال است که به دلیل ضرورت حمایت از تولید داخلی و حفظ ذخایر ارزی، ممنوع است».

*علی خسروی، داور پیشکسوت فوتبال ایران در روزهای اخیر به ویروس کرونا مبتلا شده است و شرایط خوبی ندارد. وی از حدود ساعت ۱۵ دوشنبه دچار به‌هم‌ریختگی وضعیت جسمانی شده و به همین دلیل خانواده‌اش خسروی را به بیمارستان شهریار منتقل کرده‌اند. پس از معاینه پزشکان مشخص شده ریه خسروی ۳۵ درصد درگیر شده است و به همین دلیل باید در ICU بستری شود.

https://shoma-weekly.ir/AnhOsn