گفته می‌شود که...

هزینه شب یلدا به ازای یک نفر چقدر است؟/برخورد یک‌درصدی با قاچاق در کشور/پیش‌بینی فروش ۸۵۰ هزار بشکه نفت در 1400/حمله گسترده سایبری به قلب اقتصادی آمریکا/۸۰ کشور حامی داعش در عراق بودند/پروژه‌های مشترک نتانیاهو و بایدن علیه ایران و ...

احتمال بررسی مجدد لوایح FATF

قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص برخی اظهارات مبنی بر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع اظهار داشت: «آنچه در خصوص این لوایح صورت گرفت، این بود که مسکوت ماند؛ ولی این امکان وجود دارد که بررسی مجدد آن در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بگیرد». دری نجف‌آبادی تأکید کرد: «من از بررسی مجدد FATF در مجمع اطلاع دقیقی ندارم، ولی آنچه مسلم است، این است که ما باید نسبت به تعهدات طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم». وی خاطرنشان کرد: «برخی تصور می‌کنند که احتمال بررسی مجدد FATF به معنای تأیید و تصویب نهایی این لایحه است درحالی‌که بررسی مجدد، به معنای بحث ‌و بررسی‌های بیشتر دراین‌باره است و لزوماً به معنای تصویب یا عدم تصویب آن نیست».
هزینه شب یلدا به ازای یک نفر چقدر است؟
حجم پایین خریدها نشان از این دارد که مهمانی و دورهمی بزرگی در راه نیست و تنها قرار است یادی از یلدا در خانه‌ها زنده بماند و شاید تفألی به دیوان حافظ، تا دلخوشی‌های اندک این روزها و شب‌ها بیشتر از این رنگ نبازد. مجموع هزینه‌ها نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان می‌شود؛ یعنی ۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر که این میانگین برای هر نفر، پارسال فقط ۱۵ هزار تومان بود
رشد مثبت اقتصادی در نیمه اول سال

«عبدالناصر همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «گزارش امروز اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (۱۰۰=۱۳۹۰) در شش‌ماهه اول سال ۹۹ با نفت و بدون نفت، مثبت شد. بنا بر گزارش رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 1.4+ درصد و رشد اقتصادی با نفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 1.3+ درصد می‌باشد».

خط‌ونشان دولت بلاتکلیف بایدن برای ایران
«جیک سالیوان»، گزینه انتخابی بایدن برای پُست مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در توییتی نوشت: «اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگاری که از دادرسی قانونی محروم و به دلیل استفاده از حقوق جهانی خود محکوم شد، یکی دیگر از موارد وحشتناک نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران است. ما به شرکای خود خواهیم پیوست و در برابر اقدامات ناقض (حقوق بشر) ایران خواهیم ایستاد».
اشک غیرت در برابر خطای بزرگ تاریخی

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سوابق انقلابی مرحوم زارعی، نماینده دوره سابق مجلس، با اشاره به ماجرای اشک ریختن وی در مجلس پس از تصویب برجام، اظهار داشت: «وقتی فضا تشخیص داده نشد، افرادی مثل مرحوم زارعی فریاد زدند، روشنگری کردند و حتی اشک ریختند تا مسیر روشن بماند. این اشک، اشک ایستادگی در برابر جوسازی‌ها و جوگیری‌ها بود. اشک کسانی بود که این دغدغه را داشتند تا اجازه ندهند بزک دشمن، مصالح کشور را به بازی بگیرد». دکتر جلیلی در ادامه تصریح کرد: «این اشک، اشکی بود که تلاش می‌کرد تا بزک دشمن را پاک کند؛ این ناشی از یک فهم عمیق و یک بصیرت بالا بود. یک اشک بود، اما جای خودش را در تاریخ نگه داشت. این اشک معمولی نبود، اشک بر مبنای صدق رفتار و ناشی از یک ایمان عمیق بود». عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در این راستا بیان کرد: «در زمانی که برخی لبخند دشمن را با اخم قبلی او مقایسه کرده و آن را فرصت تلقی می‌کردند، مرحوم زارعی این لبخند را با پوزخند بعدی او مقایسه می‌کرد و آن را تهدید می‌دانست؛ اشک او نشان داد که باید هشیار بود و نباید اجازه داد تا دشمن خود را پشت لبخند و چهره بزک شده، پنهان کند». جلیلی تصریح کرد: «کسانی که به این اشک خندیدند، بعداً در دام پوزخند دشمن گرفتار شدند. اشک غیرتی که بر صورت زارعی بود، باید عرق عبرت بر پیشانی کسانی بنشاند که لبخند دشمن را باور کردند».
شاهکار آجرکاری جهان محل تجمع معتادان
گنبد سرخ از بناهای دوره سلجوقی حدود ۹۵۰ سال پیش و با آجر و تزئینات کاشی در مراغه بنا شده است. این اثر تاریخی در معرض ویرانی قرار دارد، بخشی از قسمت‌های داخلی بنا توسط افراد سودجو تخریب شده، درب آن شکسته، از نظر محوطه وضع خوبی ندارد و به محل تجمع معتادان تبدیل شده است.
اعتراف به قدرت ایران در پس ادعای دروغین

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی به‌تازگی با ابراز نگرانی از قدرت پیش‌رونده جمهوری اسلامی و با اتهام زنی مجدد به کشورمان، گفته است: «جمهوری اسلامی ایران امروز قلدر نامطبوع منطقه است؛ اما اگر مهار نشود، ایران فردا خود را مسلح به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با کلاهک هسته‌ای می‌کند که می‌توانند اروپا و آمریکا را هدف قرار دهند و به یک قلدر جهانی تبدیل می‌شود

برخورد یک‌درصدی با قاچاق در کشور

«داود گودرزی» دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از سرچشمه‌های مفاسد اقتصادی قوانین متعدد و متناقض است،‌گفت: «قبل از انقلاب ۱۲ هزار قانون در کشور وجود داشت که اکنون با انجام تنقیح قوانین تعداد آن‌ها به ۱۰۵۰۰ قانون رسیده، اما هنوز قوانین موجود نیاز به تنقیح و یکپارچه‌سازی و اصلاح دارد». به گفته وی، «قوانینی که ازاین‌پس نوشته می‌شود باید دو ویژگی داشته باشد، یکی جلوی فساد را بگیرد و دیگری اینکه شفاف و غیرمبهم باشد که هرکسی از قانون برداشت واحد داشته باشد. بر اساس گزارش رسمی شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های نظارتی و همچنین تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا که در اردیبهشت امسال در مجلس قرائت شد، ۳۵ درصد از حجم واردات به کشور را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد که ۹۵ درصد آن از مبادی رسمی و گمرکات و بقیه آن از طریق غیررسمی مانند کوله‌بری انجام می‌شود». وی همچنین گفت:‌ «بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا، از کل قاچاق انجام شده در کشور، تنها یک درصد از پرونده‌ها قضایی شده و با آن برخورد می‌شود که منجر به صدور حکم و اجرای حکم می‌شود». دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، میزان کل قاچاق کالا به کشور را سالانه 21.5 تا 25.5 میلیارد دلار عنوان کرد که این آمار برای سال ۹۷ بوده است؛ درحالی‌که در همان سال میزان واردات رسمی کشور ۴۰ میلیارد دلار بوده است. به گفته گودرزی، یکی از راه‌های مبارزه با فساد، توجه به سامانه‌های الکترونیک در فرآیند تجارت و اقتصاد و افزایش شفافیت است.
پیش‌بینی فروش ۸۵۰ هزار بشکه نفت در 1400

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خبر داد: «در لایحه بودجه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است؛ اما بر اساس پیش‌بینی مرکز پژوهش‌ها، در سال آینده حداکثر می‌توان ۸۵۰ هزار بشکه نفت فروخت. فاصله بسیاری میان واقعیت و لایحه دولت وجود دارد و نظر مرکز پژوهش‌ها به‌عنوان مرکز ارائه دهنده مشاوره به نمایندگان، رد کلیات بودجه است. «ابراهیم رزاقی» تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز با بیان اینکه فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در روز، فریبکاری است و کشور را با کسری بودجه سنگین مواجه خواهد کرد، گفت: «با ادامه این روند، دولت مجدداً به سمت افزایش نرخ دلار خواهد رفت».
حمله گسترده سایبری به قلب اقتصادی آمریکا

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بیش از ۴۰ شرکت صهیونیستی ازجمله شرکت‌ لجستیکی و مرسولات این رژیم، هدف حمله سایبری قرار گرفته است. رویترز نیز خبر داد که وزارت خزانه‌داری آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفته و مدعی شده هکرهای پیچیده‌ مورد حمایت یک دولت خارجی، عامل این حمله سایبری بوده‌اند. همچنین رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این حمله سایبری باعث شد تا نشست اضطراری شورای امنیت ملی در کاخ سفید برگزار شود.

تذکر رهبر معظم انقلاب به مرحوم هاشمی درباره مذاکره با آمریکا

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از جلسه اعضای مجمع با رهبر معظم انقلاب، گفته است: «سال ۹۱ که دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت بود، همه اعضا خدمت رهبر انقلاب رسیدیم. بعد از پایان جلسه رسمی، ازآنجایی‌که پیش از آن آقای هاشمی در مصاحبه‌ای با یک فصلنامه، مواضعی درباره مذاکره و رابطه با آمریکا گرفته بودند، رهبری در آن جلسه تذکر دادند و خطاب به او فرمودند: این موضع شما سبب سوءاستفاده دشمن شد. آقا فرمودند: این روزها درباره صحبت‌های آقای هاشمی بحث‌هایی پیش‌آمده که خواستم در این جلسه عرض کنم برای این حرف‌ها بدترین وقت ممکن انتخاب شد. البته ما درباره مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا با آقای هاشمی سال‌هاست بحث داریم و از زمان ریاست‌جمهوری ایشان در این زمینه بحث می‌کردیم؛ اما اظهاراتی که اخیراً کردند، نبایستی انجام می‌شد، چراکه الآن آمریکایی‌ها در مقابل ما جبهه گرفته‌اند، اقدامات و تحریم‌هایشان را تشدید کردند و امید آن‌ها این است که این تحریم‌ها ما را به عقب‌نشینی وادار می‌کند».
۸۰ کشور حامی داعش در عراق بودند

معاون دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق در سومین سالگرد پیروزی بر داعش با بیان این‌که ۸۰ کشور از تروریست‌های داعش در جریان ورود به عراق حمایت کردند، آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات را در رأس این کشورها اعلام کرد.
به مردم دروغ نمی‌گویم!

«سعید نمکی» در ستاد کرونای خراسان جنوبی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بالای ۹۰ درصد نشان از غنای فرهنگی مردم است، گفت: «باید با تلاش هر چه بیشتر از آمار ورودی بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بکاهیم». وزیر بهداشت با اشاره به پیک جدید پاییزه، بیان کرد: «در مهار کرونا در اردیبهشت، در اوج تحریم و بدترین شرایط کشور، میزان آمار مرگ‌ومیر کرونا را به ۳۰ تا ۴۰ نفر رساندیم، اما دومرتبه عنان از دستمان خارج شد و شاهد پیک دوم و سوم بودیم. وی با اذعان به این‌که پیک سوم تمام جهان را گرفتار کرد، گفت: «علی‌رغم اینکه می‌گویند ایران در رتبه ۱۲ است، درواقع رتبه ۳۱ جهان را از نظر مرگ‌ومیر داریم». نمکی با بیان اینکه ۸۸ کشور جهان آماری دقیق از کرونا ارائه نمی‌دهند، افزود: «انسانی سیاسی نیستم و سوار بر قطار سیاست نمی‌شوم، اما کشورهای همسایه آمار درستی از کرونا ارائه نمی‌دهند. من به مردم هرگز دروغ نخواهم گفت و چیزی از آن‌ها پنهان نخواهم کرد. اعتبار ما به‌واسطه مردم است و اگر ما را به راست‌گویی و امانت‌داری نپذیرند، باید به حال خودمان گریه کنیم». نمکی افزود: «آماری که ایران ارائه می‌دهد، مقرون به صحت‌ترین آمار جهانی است. در شرایط پیش رو فرصتی برای ورود به حاشیه و تله‌های ژورنالیستی نداریم و آرامش مردم و کاهش تب کرونا مهم است».

پروژه‌های مشترک نتانیاهو و بایدن علیه ایران

«فؤاد ایزدی»، کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: «کاری که نتانیاهو در حال انجام دادن است، فعال کردن تیم بایدن با توجه به پروژه‌های مشترک گذشته است که قدم اول آن ترور شهید فخری زاده در تهران بود


خطر اشراف اطلاعاتی و فتح باب بدهی خارجی

«براتی» کارشناس تحریم‌های اقتصادی می‌گوید: «وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول عدد بزرگی برای اقتصاد ایران نخواهد بود. با توجه به تورم موجود در اقتصاد، اگر این وام فتح بابی برای استقراض‌های خارجی بعدی باشد، خطرناک خواهد بود. قطعاً صندوق بین‌المللی پول به‌واسطه این وام ایران را مجبور به انجام برخی از سیاست‌های مدنظر خود می‌کند. از این طریق می‌توانند اشراف اطلاعاتی خود را بر اقتصاد ایران افزایش دهند و اقتصاد ایران را تضعیف کنند».

9 سال حبس برای یک نفوذی دوتابعیتی

کامیل (محمد) احمدی عنصر دو تابعیتی ایرانی_ انگلیسی که در پوشش پژوهشگر مسائل اجتماعی در کشور فعال بود، با حکم بدوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۹ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۶۰۰ هزار یورو محکوم شد. وی که در پی ایجاد تغییرات فرهنگی- اجتماعی در کشور بود، متهم به همکاری با موسسه «هیفوس» در موضوعات زنان و کودکان، تلاش برای اعمال‌نفوذ در تهیه و تصویب طرح «افزایش سن ازدواج» با همراهی ۲ تن از نمایندگان زن سابق مجلس شورای اسلامی، ارتباط و همکاری با سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی در راستای اجرای پروژه بالا بردن سن ازدواج در ایران و ترویج و حمایت از همجنس‌گرایی، همکاری و ارتباط با رسانه‌های معاند و بیگانه و ارسال گزارش خلاف واقع به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران است. چندی پیش روایت‌های متعددی مبنی بر آزار، اذیت و تجاوز کامیل احمدی به برخی از فعالین حقوق زنان و همکاران پژوهشی وی در فضای مجازی به‌صورت گسترده منتشر شد که این موضوع نیز در حال بررسی است».
فشار آبی ترکیه بر ملت سوریه

وزارت خارجه سوریه در نامه‌های جداگانه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، قطع آب بر روی بیش از یک‌میلیون نفر از هالی شهر حسکه و مناطق اطراف آن توسط ترکیه را نقض آشکار قوانین و منشورهای بین‌المللی و در سطح «جنایت جنگی» خواند و خواستار واکنش فوری شورای امنیت در این زمینه شد. در متن این نامه‌ها آمده است، ترکیه تاکنون ۱۷ مرتبه دست به چنین اقدامی زده که در راستای تلاش آنکارا برای باج‌خواهی از دولت سوریه و فشار بر دمشق است.

نشان درجه یک نصر برای دانشمند درجه یک هسته‌ای

«سرلشکر باقری»، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح دیروز با حضور در منزل شهید محسن فخری‌زاده و دیدار با خانواده این شهید، نشان درجه یک نصر را که اهدایی و مزین به امضاء مقام معظم رهبری است، به ایشان تقدیم کرد. در این دیدار فرمانده کل ارتش و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشتند. سرلشکر باقری نشان نصر را ویژه محققان و شخصیت‌های برجسته‌ ملی که جبهه دفاعی جمهوری اسلامی را پشتیبانی و حمایت می‌کنند توصیف کرد و گفت: «رهبر معظم انقلاب با اهداء بالاترین رتبه، یعنی نشان درجه یک نصر به این شهید والامقام موافقت کردند».
غرضی: گرانی دلار حساب بانک ‌مرکزی را پر کرده است

محمد غرضی گفت: سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی خسارت‌های زیادی به ‌بار آورده است و تکرار این روند غلط باعث می‌شود سرمایه‌ ملی به جای اینکه صرف رونق تولید و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی شود، جیب سوءاستفاده‌گران را پرتر کند. «رشد اقتصادی در کشور محقق شده است.» رئیس بانک مرکزی در حالی چنین اظهارنظری کرده که بخش‌های مهم اقتصاد ایران در رکود هستند و در نتیجه مردم به لحاظ حساب و کتاب‌های شخصی‌شان دچار گرفتاری‌های متعددی شده اند.محمد غرضی، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: آقای همتی با حساب و کتاب بانکی از رشد اقتصادی خبر داده است. به هر حال بالا رفتن عجیب نرخ دلار به‌ خودی خود موجب رشد صادرات کشور شد، با این توضیح که رشد صادرات به پُر شدن حساب بانک مرکزی کمک می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت اقتصاد کشور رشد داشته و منابع مالی زیادی به بیت‌المال تزریق شده است. ناگفته نماند که این «رشد» چیزی به بخش مهم تولید اضافه نکرده است و مردم تغییر مثبت را حس نکرده‌اند.عضو کابینه دولت‌‌های زمان جنگ و سازندگی گفت: شرایط به ‌گونه‌ای است که در بازار اکثر مواد داخلی بالاخص مرغ همچنان گران می‌شوند و مردم برای تهیه این کالاها سختی‌های زیادی را به جان می‌خرند. مثلاً نرخ مرغ به عنوان یکی از مواد خوراکی مرسوم نه تنها کم نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز هم گران‌تر می‌شود که برای توجیه این گرانی مرغ‌دار از بالا رفتن نرخ نهاده دامی می‌نالند و کشاورز هم گران‌تر شدن ملزومات کشاورزی را دلیل گران شدن محصولاتش عنوان می‌کند.

اخبار روزانه:
*یک شبکه خبری ترکیه‌ای نوشت: این واقعیت که ایران در توسعه برنامه‌ای هسته‌ای بر موانع فناوری غلبه کرده، باعث افتخار ایرانیان است و با کشته شدن یکی از دانشمندان این کشور، دانش هسته‌ای ایران از بین نمی‌رود. وبگاه شبکه خبری ترکیه‌ای روز دوشنبه در گزارشی در زمینه ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند دفاعی هسته‌ای ایران نوشت: در این ترور فقط یک نفر کشته شد، اما باعث ترغیب نسل جدیدی از ایرانیان برای پیگیری علوم هسته‌ای، به عنوان بخشی از «ملی گرایی هسته ای ایرانی» خواهد شد. در بخشی از گزارش وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» آمده است: موضوع هسته‌ای برای ایرانیان نوعی غرور ملی است. این موضوع در مورد شناخت مشروعیت انقلاب ایران توسط غرب است. دیر یا زود، ایالات متحده، انگلیس و بقیه مجبورند برحسب شرایط عادلانه با ایران تعامل کنند.

*حکم استفاده از گسل­های قومی مذهبی برای تحریک مردم به‌منظور رأی دادن به جریان یا فرد خاصی چیست؟ پاسخ: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «سعی کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند؛ نامزدها به خاطر خطای در تشخیص، این گسل‌ها را به نفع دشمن تحریک نکنند.» (26 اردیبهشت‌ماه 96)

* با توجه به اینکه در اسلام آزادی انتخاب انسان‌ها بر مبنای عقل به رسمیت شناخته شده، جایگاه تبلیغات و عملیات روانی که کارکرد آن اثرگذاری روانی بر اذهان جامعه به‌منظور جلب رأی است – در اسلام خصوصاً در ایام انتخابات چیست؟ پاسخ: تضادی بین آزادی انتخاب مردم و تبلیغات وجود ندارد، بلکه تبلیغات اگر منطقی و معقول و در چارچوب شرع و قانون باشد، می­تواند در انتخاب بهتر مردم تأثیرگذار باشد، علاوه بر اینکه تبلیغات موجب اجبار افراد نمی­شود و اختیار را سلب نمی­‌نماید
*
در حالی که دولت روز ۱۲ آذرماه، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کرده است، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روز ۲۳ آذرخود خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه، از محمد باقر نوبخت خواسته است الزامات قانونی و اعتبارات لازم برای حمایت از تولید در بخش های مربوط به نهاده ها و سایر محصولات کشاورزی وارداتی را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور پیش بینی کند.

* دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: بیش از ۵۰۰ سایت قمار و شرط‌بندی در دادسرای ناحیه ۷ مشهد توسط واحد فنی شناسایی و مسدود شده است. ولی قنبری‌راد با اشاره به اینکه در موضوع سایت‌های شرط‌بندی و جلوگیری از فعالیت آن‌ها نیازمند عزم جدی و حاکمیتی هستیم، تصریح کرد: بسیاری از این افراد خارج از کشور فعالیت می‌کنند و کشور ترکیه پایگاهی برای این افراد شده است. در این حوزه بیش از ۵۰۰ سایت قمار و شرط‌بندی در دادسرای ناحیه ۷ مشهد توسط واحد فنی شناسایی و مسدود شده است. همچنین حساب‌های این افراد نیز مسدود شده است. در دادسرای ناحیه هفت تلاش ما بر این بود که اقدامات و پیشگیری برای جلوگیری از رشد این سایت‌ها انجام شود.

* مولانا شاعر پارسی‌گوی از تاثیرگذارترین چهره‌های ادبی جهان است و شعرهایش محبوبیت جهانی دارد. در کشورهای غربی به «رومی» مشهور است و این بار شعرش از صفحه اینستاگرام شارون استون بازیگر سرشناس آمریکایی سر درآورده است. بازیگر برنده جایزه گلدن گلوب در پستی برای بزرگداشت سالگرد درگذشت پدرش شعری از مولانا را برگزیده است. استون در این پست از شعر مولانا با ترجمه کلمن بارکس استفاده کرده است. شعر اصلی در «دیوان شمس» با این بیت شروع می‌شود: «همرنگ جماعت شو تا لذت جان بینی/ در کوی خرابان آ تا دردکشان بینی» در ادامه این غزل به مصراع یادشده می‌رسیم: «بگشای دو دست خود گر میل کنارستت بشکن بت خاکی را تا روی بتان بینی».

* مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما و تلویزیون، تصویر گاری مردی پرتقال فروش را در صفحه‌اش منتشر کرده است. روی گاری این مرد که فرزند کوچک خود را در آغوش گرفته، نوشته شده است «اللهم عجل لولیک الفرج». مسعود ده‌نمکی همراه با انتشار این عکس نوشت: نمایندگی چه شرکت‌هایی را می‌شود گرفت؟» دعای تو زودتر مستجاب می‌شود # اللهم عجللولیک_الفرج. انتشار این پست با استقبال کاربران مواجه شده و آن‌ها هم بارها در کامنت همین ذکر شریف را نوشته و این پست را به اشتراک گذاشته‌اند.

https://shoma-weekly.ir/97vAF5