گفته می‌شود که...

هدیه عجیب شرکت دخانیات به خبرنگاران!/شکاف حداقل ۱۰۰ میلیون تومانی خودرو از کارخانه تا بازار/افزایش قیمت میوه در آستانه یلدا/قاچاق خاک «جوسازی» است/توطئه ضد لبنانی آمریکا/استرداد میرزاعلی واعظ‌زاده، ساواکی سابق از کانادا به ایران/احضار وزیر صمت به مجلس در پی گرانی ۱۸ درصدی خودرو و ...

کشورهایی که دیگر محصول کشاورزی ایران را نمی‌خرند

«مصطفی دارایی‌نژاد» رئیس اتحادیه بارفروشان کشور گفت: «برخی کشورهای واردکننده محصول ایران، ازجمله عمان، قطر، هند، روسیه، امارات متحده عربی و پاکستان در نامه‌هایی رسمی اعلام کردند از خرداد امسال، دیگر تأییدیه سازمان دولتی «حفظ نباتات ایران» برای ورود محصولات کشاورزی را قبول ندارند و ایران باید بنا به استانداردهای آن‌ها میوه تولید کند». چندی پیش روسیه نیز به‌ دلیل آنچه «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» و «نداشتن گواهی‌نامه باقی‌مانده سموم کشاورزی» خوانده، جلوی واردات فلفل ایران به آن کشور را گرفته است.
هدیه عجیب شرکت دخانیات به خبرنگاران
!

فانا نوشت: خبرنگاران حاضر در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران خبر داده‌اند که در این مراسم به هر خبرنگار یک باکس سیگار بهمن اهدا شده است!روابط عمومی شرکت دخانیات ایران هم درباره این اتفاق عذری بدتر از گناه آورد و توضیح داد که این یک اقدام مرسوم و سالانه است و به مدیریت جدید سازمان ارتباطی ندارد!کشورهای جهان در حال حرکت به سمت محدود و ممنوع کردن مصرف سیگار و دخانیات هستند و حتی اخیرا نیوزلند در حرکتی بی‌نظیر اعلام کرد که فروش سیگار به نسل‌های آینده را ممنوع می‌کند، بعد شرکت دخانیات ایران به خبرنگاران سیگار هدیه می‌دهد
درخواست دولت برای حذف ارز رانتی

«دهنوی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «لایحه‌ای که دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی دیده به‌غیراز دارو و گندم تقریباً برای سایر کالاها حذف می‌شود. این ارز خیلی حمایت از مردم هم نبوده، سودی بوده که در جیب یک عده دلال و رانت‌خوار می‌رفته».
شکاف حداقل
۱۰۰ میلیون تومانی خودرو از کارخانه تا بازار

به اعتقاد فعالان بازار با وجود افزایش قیمت‌ها هنوز فاصله قیمتی انواع خودرو‌ها از کارخانه تا بازار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است. بر همین اساس می‌توان گفت فقط با افزایش قیمت‌ها سود دلالان از بازار کاهش یافته است. به عنوان نمونه اگر در محصول ۲۰۶ تیپ ۲ سود ۱۴۰ میلیون تومانی نصیب دلالان می‌شد با افزایش قیمت‌ها این سود به ۱۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

عباسی: مازوت نسوزانیم، کشور به خاموشی می‌رود!

عضو کمیسیون انرژی مجلس مصرف روزانه ۳۳ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور را تائید و آن را اجباری برای جلوگیری از کمبود گاز و قطعی برق می‌داند. فریدون عباسی می‌گوید: «در حال حاضر اگر بخواهیم رشد صنعتی و اشتغال داشته باشیم به برق نیاز داریم، وقتی هم که گاز نداریم به نیروگاه‌ها بدهیم مجبوریم سوخت مایع مصرف کنیم و مثل خیلی از کشور‌های دیگر مازوت می‌سوزانیم، ولی گوگرد مازوت باید پایین آورده و در نیروگاه‌ها فیلتر گذاشته شود». عباسی تأکید می‌کند که دولت در سال‌های گذشته به وظیفه خود برای کاهش آلودگی‌های ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها عمل نکرده، بااین‌حال راهکار فعلی را پای کار آمدن مردم برای کاهش مصرف انرژی می‌داند. به گفته این نماینده مجلس: «در حال حاضر مجبور هستیم مازوت بسوزانیم و آلودگی آن را هم تحمل کنیم. برای جلوگیری از خاموشی در ادارات، صنایع و بیمارستان‌ها نیاز به برق داریم؛ اگر مازوت نسوزانیم کشور به خاموشی فرو می‌رود».
واردات لوازم خانگی کره‌ای برای مرزنشینان هم ممنوع شد

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت ثبت آماری ۱۶ تعرفه لوازم خانگی با نشان تجاری و ساخت کشور کره جنوبی را برای مشمولان تسهیلات قانون سامان دهی مبادلات مرزی، بازارچه‌های مرزی غیر رسمی موقت، ملوانان و کولبران ممنوع اعلام کرد.
زمینه‌سازی برای آزمایش موشک‌های ایرانی با اهداف واقعی

یک مقام ارشد نظامی کشورمان در واکنش به انتشار برخی اخبار رسانه‌ای در خصوص قصد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای برگزاری رزمایش حمله به تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران گفت: «فکر نمی‌کنم انبوه سربازانی که در عملیات عین‌الأسد به گفته پنتاگون، ضربه‌مغزی شدند با اعطای نشان نظامی‌، حاضر به پذیرش مجدد ریسک حمله به ایران باشند. فراهم شدن شرایط برای فرماندهان نظامی جهت آزمایش موشک‌های ایرانی با اهداف واقعی، هزینه گزافی برای متجاوزان به حریم جمهوری اسلامی خواهد داشت».
افزایش قیمت میوه در آستانه یلدا

قیمت میوه‌ها در بازار با نزدیک شدن به شب یلدا روند افزایشی در پیش گرفته به طوری که قیمت هر کیلوگرم انار به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم انار در هفته‌های گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم خرمالو در مراکز خرده فروشی ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم کیوی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است. بر این اساس قیمت هر کیلوگرم سیب درختی نیز ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان و پرتقال ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

نیویورک‌تایمز: اختلاف اسراییل و آمریکا بر سر ایران بالا گرفته است

روزنامه نیویورک‌تایمز بنا بر حرف‌های بیش از ۱۰ مقام آمریکایی و صهیونیستی گزارش داده میان اسراییل و آمریکا بر سر ادامه مذاکره با ایران اختلاف افتاده است؛ بنابراین گزارش، «ادامه مذاکرات با ایران هم‌زمان با پیشرفت‌های هسته‌ای ایران»، به نگرانی اسراییل درباره رویکرد نرم آمریکا در برابر ایران دامن زده. وزیر دفاع اسرائیل و رئیس موساد، در بازگشت از سفر اخیرشان به آمریکا این نگرانی را داشته‌اند. بنا بر گزارش، پیش از سفر وزیر دفاع اسراییل به واشنگتن، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت‌وگوی تلفنی پر اختلافی درباره برجام داشته‌اند که هردو از نتیجه آن ناخرسند بوده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل به بلینکن گفته ایران می‌خواهد با افزایش درصد غنی‌سازی از آمریکا باج بگیرد». نیویورک‌تایمز نوشته: «درز محتوای جلسه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با رهبران نظامی و امنیتی آمریکا، عامدانه بوده است تا نگرانی‌های اسراییل در آستانه سفر وزیر دفاع اسراییل به آمریکا کم‌تر شود»؛ هفته پیش رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی، مدعی شد که مشاور امنیت ملی آمریکا به دستور جو بایدن، در روز ۲۵ اکتبر جلسه‌ای داشته با مقام‌های امنیتی و نظامی تا در آن گزینه‌های پیش روی آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران، در صورت شکست مذاکرات وین، بررسی کند. همچنین «شموئل مئیر» خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص در صفحه توییتری خود نوشت: «در اسرائیل نه‌تنها بی‌صبرانه در انتظار شکست مذاکرات وین هستند، بلکه به‌شدت به اقدامات برای مانع‌تراشی در مسیر آن ادامه می‌دهند».
هزینه پیامک بانک‌های خصوصی زیاد شد

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی از افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌های خصوصی به ۲۰ هزار تومان خبر داد. محمدرضا جمشیدی اظهار کرد: طبق آخرین مصوبه شورای عالی کانون بانک‌های خصوصی هزینه سرویس پیامکی بانک‌های خصوصی برای هر حساب بانکی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی به ترتیب به ۲۰ و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که بانک‌ها ملزم به دریافت این مبلغ هستند و باید آن را در دو یا یک نوبت به شرط اطلاع به مشتری و اعلام رضایت او دریافت کنند.
مرندی: نشانه‌های مثبتی در مذاکرات وجود دارد

مشاور هیات ایرانی در مذاکرات وین با اشاره به اینکه نشانه‌های مثبتی در مذاکرات وجود دارد تاکید کرد که قضاوت در خصوص روند این مذاکرات زود است.محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل که همراه تیم مذاکره کننده ایران در وین حضور دارد در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: ایران هیچ گونه موضوعی که پیش از این بر سر آن توافق کرده است را رد نمی‌کند.وی در گفت وگو با این شبکه قطری تاکید کرد، طرف اروپایی در مذاکرات انعطاف نشان داده است. مرندی خاطرنشان کرد: اگر واشنگتن و اروپا با مساله برداشتن تحریم های ایران موافقت کنند، تهران نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد. واشنگتن باید در ابتدا تحریم های وضع شده علیه ایران را بردارد تا بعد از آن به توافق برسیم.وی همچنین تاکید کرد: زود است که در خصوص روند مذاکرات وین قضاوت کنیم اما نشانه های مثبتی وجود دارد.
آمریکا طرح توقف پهپادهای ایران را تصویب کرد

طرح «توقف پهپادهای ایران» روز جمعه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است. بر اساس این طرح تأکید می‌شود که تحریم‌های آمریکا علیه برنامه تسلیحات متعارف ایران شامل تأمین، فروش یا انتقال پهپاد به یا از ایران می‌شود. پیش‌ازاین مقامات آمریکایی نگرانی خود از پیشرفت‌های پهپادی ایران را علنی کرده بودند که در آخرین مورد از این ابراز نگرانی‌ها، اظهارات مک‌کنزی، رئیس سازمان تروریستی سنتکام بود که در توجیه تداوم حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق گفته بود: «ما نگران توسعه موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین پهپادهای مسلح ایران هستیم».
قاچاق خاک «جوسازی» است

علی مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه درباره قاچاق خاک جوسازی می شود، گفت: در حوزه خاک با چالش های بزرگی مواجه هستیم که هیچ توجهی به آنها نمی شود و عده ای به حاشیه ها چسبیده اند. وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون حتی برای خروج یک کیلوگرم خاک کشاورزی نیز مجوز صادر نکرده و موردی نیز درباره قاچاق آن گزارش نشده؛ بنابراین، احتمال می‌دهیم عده‌ای در این زمینه جوسازی می‌کنند.

توطئه ضد لبنانی آمریکا

«نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله گفت: «امروز سفارت آمریکا با بودجه و ائتلاف‌ها و کمپین‌های رسانه‌ای خود که بهای زیادی برای آن‌ها پرداخته است، نبرد انتخابات پارلمانی لبنان را مدیریت می‌کند. چراکه می‌خواهد پارلمان لبنان سکویی برای هدف قرار دادن مقاومت باشد و از این طریق لبنان را به روند عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی بکشاند».

استرداد میرزاعلی واعظ‌زاده، ساواکی سابق از کانادا به ایران

اداره مهاجرت کانادا یک عضو ساواک به نام میرزاعلی واعظ‌زاده را به ایران مسترد کرد. طبق حکم دادگاه فدرال کانادا که در سال ۲۰۱۷ صادر شده، واعظ زاده تا سال ۱۹۷۰ با ساواک همکاری داشته و تایید کرده که در حالی هشت‌هزار تن را به این سازمان لو داده بود که می‌دانست آن‌ها با خطر شکنجه و اعدام مواجه هستند.
احضار وزیر صمت به مجلس در پی گرانی
۱۸ درصدی خودرو

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در روز‌های پایانی هفته گذشته و با بیان اینکه مخالف افزایش قیمت خودرو هستیم، اظهار داشت: برای فردا (یکشنبه ۲۱ آذر) ساعت ۱۳ وزیر صنعت و مدیران خودروسازی‌ها به کمیسیون صنایع و معادن فراخوانده شده‌اند تا درباره علت این تصمیم توضیح دهند. وی با بیان اینکه بعد از استماع گزارش و توضیحات مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان در این باره تصمیم می‌گیریم، گفت: ممکن است مدیران خودروسازی‌ها بگویند، چون هزینه‌هایمان بالاست، قیمت کارخانه را بالا برده‌ایم تا قیمت بازار به نرخ کارخانه نزدیک شده و نقدینگی به این سمت هدایت شود، در حالی که کارشان برعکس است؛ باید روی قیمت بازار نظارت و کنترل کنند، نه اینکه قیمت کارخانه را بالا ببرند. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: فضای کمیسیون به هیچ عنوان موافق این تصمیم وزارت صنعت و خودروسازان نیست و بعید است، از توضیحات آقایان قانع شود. حسینی کیا اظهار داشت: راه تنظیم بازار خودرو این است که با تعیین تکلیف مصوبه مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو و همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات آزاد شود و دولت نیز با تعرفه‌گذاری مناسب برای واردات، بازار خودرو را تنظیم کند.

‌اخبار روزانه:

*سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی رسما اعلام کرد که برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی ایران در فروردین ۱۳۸۸ و بعد از باخت به عربستان با دستور نهاد ریاست جمهوری بوده است. امروز شنبه محمد آخوندی ـ که در آن زمان سخنگوی سازمان تربیت بدنی بود ـ رسما درباره اخراج علی دایی افشاگری و آن را تصمیم نهاد ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) عنوان کرد. آخوندی در این خصوص گفت: این تصمیم در نهاد ریاست جمهوری گرفته و اعلام شد. با من تماس گرفتند که خبر را اعلام کنم؛ اما گفتم مسئولیتش با افراد دیگر و فدراسیون فوتبال است. وی افزود: ما از اعلام خبر برکناری دایی در سازمان تربیت بدنی امتناع کردیم.

*رئیس‌جمهور با درخواست توقف شش ماهه طرح نسخه‌نویسی الکترونیک مخالفت کرد.رئیسی با درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استمهال و توقف شش ماهه طرح نسخه‌نویسی الکترونیک مخالفت و خطاب به وزیر اعلام کرد که برای اجرای این طرح همکاری نمایید.

*فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز مصمم هستیم به شکل روزانه قدرت خود را گسترش دهیم، گفت: تولید قدرت برای ما یک عادت نیست بلکه الهام یافته از یک راهبرد نیرومند است و از یک منطق استراتژیک تبعیت می‌کند و کاملا هدفمند و هوشمندانه این توسعه قدرت اتفاق می‌افتد. سرلشکر حسین سلامی اظهار داشت: ما در عرصه یک تحریم ظالمانه جهانی در حال گسترش قدرت دفاعی خود هستیم و منطقی که ما را به این موضوع ترغیب می‌کند و حکمت راهبردی‌ای که از قلب به زبان رهبر انقلاب جاری می‌شود بر این اساس شکل گرفته که امروز یا باید قدرتمند بود و آزاد زندگی کرد یا اگر مسیر ضعف را پیش گیریم باید اسیر دشمن شویم.

*معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه با بیان اینکه ایران جزو ۴ کشور اول تولیدکننده سامانه‌های موشکی در سطح جهان است، گفت ایران قادر است اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کند. «کنستانتین سیوکوف» در گفتگو با «روسیاالیوم» درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه احتمال آغاز جنگ از طرف تل‌آویو علیه ایران کم است و اسرائیل طبق ارزیابی‌ها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، گفت: ایران موشک‌های میانبرد و تسلیحاتی متعارف در اختیار دارد که از دقت بالایی در نقطه‌زنی برخوردار هستند که این موضوع هنگام شلیک موشک به سمت پایگاه‌های آمریکا نمایان شد. معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه ادامه داد: مقابله با این موشک‌ها در توان اسرائیل نیست. اسرائیل امروز سامانه‌های پدافند هوایی یا سامانه‌های پدافند موشکی را که بتواند با این موشک‌ها مقابله کند، در اختیار ندارد. بر این اساس، حمله موشکی ایران به این سامانه‌ها و رآکتور‌های هسته‌ای اسرائیل، سرزمین کوچک اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل خواهد کرد.

*شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) در آمریکا در ماه نوامبر به ۶.۸ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از ژوئن ۱۹۸۲ به شمار می‌رود. این افزایش به دلایل متعدد از فشار دستمزد‌ها و کمبود کارگر گرفته تا اختلال در زنجیره تامین و تقاضای بالا برای کالا اتفاق افتاده است.

https://shoma-weekly.ir/iPYePm