گفته می‌شود که...

هاشمی رفسنجانی: دوره دوره ی ماست / سن ازدواج در کتاب سوم دبستان/ در خواست نامتعارف یک نماینده از مردم/ تعطیل شدن یک سایت مهم/ دوره من سال 93 به اتمام می‌رسد / اقدام خصمانه فیفا / پلیس آمریکا جنایتش را توجیه کرد و ...

احکام خداوند بازیچه کینه‌ورزی مفتی‌های وهابی

 انحرافات مفتی‌های وهابی، اعتراض گسترده‌ای در جوامع اهل سنت به‌ویژه در کشورهای عربی به‌راه انداخته است. در جدیدترین فتواهای انحرافی، شرط جدید یک مفتی جوان وهابی به نام «خباب مروان الحمد» در مورد جهاد نکاح برای زن متأهل با تروریست‌های دیگر، ظرف 24 ساعت گذشته سروصدای بسیاری را به راه انداخته است. در این فتوا که بر روی شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های اسلامی قرار گرفته، آمده است: در صورت وجود زن متأهل در میان مجاهدان(!) وی می‌‌تواند بر طبق ضوابط، به جهاد نکاح اقدام کند(!) اما به شرط اینکه همسرش را از موضوع مطلع نگرداند(!)، این مفتی وهابی می‌‌افزاید: «انجام این عمل به عنوان جهاد در راه خدا برای زن متأهل جایز شمرده شده، اما نباید همسرش را از موضوع آگاه گرداند تا اینکه احساسات وی جریحه‌دار نشود! اما اگر شوهر این زن به جهاد نکاحش راضی است، دیگر مشکلی در اطلاع وی از مسئله وجود ندارد و عمل این زن عملی خالص در راه خداست!» انحرافات مفتی‌های وهابی که عمدتاً از دشمنی آن‌ها با دولت سوریه ناشی می‌‌شود، حیثیت و اعتبار اسلام را به خطر انداخته؛ از این رو علمای اسلام باید برای مقابله با این خطر، اقدام جدی انجام دهند.

پلیس آمریکا جنایتش را توجیه کرد

پلیس آمریکا پس از به قتل رساندن زنی که با خودرو به ساختمان کاخ سفید نزدیک شده بود، اعلام کرد: این زن ماه‌ها از افسردگی رنج می‌برده و سابقه بستری نیز داشته است! اما دکتر استیون آکن، سرپرست مقتول در محل کارش، خانم کاری را فردی غیر سیاسی و با روحیه‌ای شاد خوانده است. دوستان نزدیک خانم کاری نیز از روحیه بالای او یاد کرده‌اند. از سوی دیگر، پلیس تأکید کرده که در این حادثه، شخص کشته‌شده سلاحی نداشته است و در گزارش پلیس نیز آمده که خانم کاری قبل از اینکه از خودرویش پیاده شود، هدف بیش از هشت گلوله قرار گرفته است. پلیس شهر استمفورد هم تأکید کرده که زن کشته شده هیچ سوء‌پیشینه‌ای نداشته است. گفتنی است پلیس آمریکا خشن‌ترین پلیس دنیا محسوب می‌شود که گاه برای مسائل جزئی نیز رانندگان را می‌کشد و جالب‌تر اینکه با پلیس‌های خاطی، کمتر برخورد می‌شود.

هاشمی رفسنجانی: دوره دوره ی ماست

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به یکی از اعضای هیئت‌امنای دانشگاه آزاد مبنی بر علت تأخیر انداختن عزل فرهاد دانشجو گفته است: «زمانی شما در اکثریت بودید و دور شما بود و زورتان رسید و این انتصاب را انجام دادید و الآن هم دور ماست و ما اکثریت هستیم و می‌خواهیم با توجه به وضعیت جدید، رئیس جدید انتخاب کنیم.»!

نباید انعطاف‌پذیری ایران را با تسلیم شدن اشتباه گرفت

«ولی‌رضا نصر» مشاور سابق بارک اوباما،  به‌تازگی در مقاله‌ای درباره مذاکره ایران و آمریکا در نیویورک‌تایمز نوشته است: طی پنج سال گذشته، آمریکا تصور می‌کرد که تنها با یک «ایران تعضیف شده توسط تحریم‌های اقتصادی» می‌تواند به توافق هسته‌ای دست پیدا کند؛ اما اگر آمریکا تصور کند که ایران از موضع ضعف مذاکره می‌کند، ساده‌لوح خواهد بود. برعکس، ایران در نتیجه بیداری اسلامی، در جایگاه بهتری نسبت به دیگر رقبای منطقه‌ای خود قرار دارد و شورش در سوریه به شکلی متناقض، این کشور را مستحکم کرده است. با این حال، انعطاف‌پذیری دیپلماتیک ایران جدی است؛ اما نباید آن را با تمایل به تسلیم شدن اشتباه گرفت. ایران خود را مغلوب‌شده نمی‌داند. نظام سیاسی این کشور یک نظام باثبات و مقتدر است. در مقابل جایگاه آمریکا در منطقه با تصمیم دولت اوباما به عدم اجرای خط قرمز در قبال استفاده از تسلیحات شیمیایی سوریه دچار آسیب شده است. آمریکا باید بدون تهدید قابل اعتنا و معتبر جنگ، بر سر میز مذاکره حاضر شود، چرا که مذاکرات بین این دو کشور براساس تهدید ایران و تسلیم شدن این کشور، بی‌نتیجه است؛ بلکه باید مبتنی بر متقاعد ساختن تهران به مصالحه است. این مهم، نیازمند آن است که آمریکا رویکردی را اتخاذ کند که در راستا و خط «نرمش قهرمانانه‌ای» که آیت‌الله خامنه‌ای خواستار آن شده، باشد.

خبرگزاری فرانسه: آمریکا قادر نیست با ایران تندی کند
«ایران و سوریه نقاط ضعف غرب و آمریکا را آشکار کرده‌اند.»خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بسط و تبیین این گزاره پرداخت و نوشت: تحریم اقتصادی علیه ایران و تهدید نظامی علیه سوریه هرچند ممکن است موفقیت غرب به نظر آید اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که این امر خود محدود بودن قدرت غرب را آشکار می‌کند.دومینیک موازی از موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل در این باره می‌گوید: «گفتن این که «درست شد؛ بهشان نشان دادیم که از همه قویتریم و باید به خواست ما گردن بگذارند» با واقعیت جور درنمی‌آید. واقعیت آن است که سوری‌ها هم مثل ایرانی‌ها و مثل روس‌ها می‌دانند که غرب واقعا توان حمله را ندارد. چماق ما دیگر خیلی ضعیف شده بنابراین امتیاز برای آن‌ها می‌تواند خیلی درشت‌تر شود
تی‌یری کوویل، از «موسسه روابط بین‌المللی و استراتژیک»، معتقد است: «آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حل بحران‌های منطقه - سوریه، عراق و افغانستان- بدون مذاکره مستقیم با ایران به جایی نمی‌رسد. بحران سوریه همچنین چشم عده‌ زیادی را باز کرده است. فهمیده‌اند که نمی‌شود از یک طرف گفت «ما خواستار راه حل سیاسی برای سوریه هستیم» و از طرف دیگر در قبال ایران موضع عقاب‌ها را گرفت

جدیدترین فتوای وهابیون

جایز نیست که به سامانه ثبت تخلفات رانندگی "کلک" زده شود، زیرا این سامانه برای نظم دادن به تردد، راهنمایی مردم و جلوگیری از تخلفات رانندگی تعبیه شده و برای مصلحت مردم است، ما آثار خوب آن را به ویژه درباره تعیین سرعت مجاز در جاده مشاهده نموده ایم.

 این در حالی است که آل الشیخ سال گذشته با صدور فتوایی، استفاده از دوربین های ثبت تخلف را حرام دانسته و از مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی خواسته بود به جای این سامانه، از روشی دیگر استفاده کنند. اما تغییر موضع 180 درجه ای مفتی و صدور فتوای اخیر، واکنشهای گوناگونی در پی داشت؛ برخی آن را به تمسخر گرفتند، عده ای از مفتی خواستند در اموری که در آن سررشته ندارد، دخالت نکند و شماری نیز توقف کلی استفاده از این سامانه را خواستار شدند

لغو 3 مصوبه دولت خاتمی توسط کابینه یازدهم

هیئت وزیران در یکی از جلسات اخیر خود با بررسی و تصویب پیشنهاد آذرماه سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست که از آن زمان تاکنون در هیئت دولت فرصت طرح و بررسی پیدا نکرده بود، 3 تصویب نامه ابلاغی دولت هفتم و هشتم را که در سالهای 1378، 1380 و 1384 در خصوص جلوگیری از آلودگی هوا و ایجاد کارخانجات و صنایع به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده بود، لغو کرد.

ورود دستگاههای نظارتی به عملکرد یک شرکت مشهور واردات لوازم آرایشی - بهداشتی و خانگی

پس از گزارش هایی درباره عملکرد مالی و برخی فعالیتهای یکی از بزرگترین شرکتهای وارد کننده که در زمینه توزیع و واردات انواع محصولات آرایشی – بهداشتی، الکترونیکی و لوازم خانگی از قاره های اروپا و آمریکا در سالهای اخیر مشغول فعالیت است، مقرر شده کارشناسان دستگاههای مسئول در اسرع وقت نسبت به بررسی تخصصی اقدامات و فعالیتهای این شرکت در داخل کشور گزارش خود را تهیه و برای تصمیم گیری به نهادهای ذی ربط ارائه کنند.


در خواست نامتعارف یک نماینده
نماینده مردم آمل در مجلس در اقدامی غیر متعارف از همشهریان خود خواست که قبوض‌ آب‌بهای خود را پاره کرده و دور بریزند چرا که دریافت آب‌بها از کشاورزان شمال کشور خلاف قانون است!عزت‌الله یوسفیان‌ملا همچنین تصریح کرده: طبق اطلاعی که ما داریم تاکنون هیچ کشاورزی در شمال کشور یک ریال هم بابت آب‌بها پرداخت نکرده است اما در عین حال کشاورزان شمالی باید قبض‌ آب‌بها را پاره کرده و دور بریزند. وی با بیان این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی فعالیت کشاورزان را به دلیل عدم پرداخت قبوض آب‌بها بگیرد تأکید کرده: اگر این‌کار صورت بگیرد، اعلام جرم می‌کنیم!

ورود حفاظت اطلاعات سپاه به ماجرای کشته شدن یک نیروی سپاه
قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران در کرج، با گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌های خارجی، ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است. با وجود این فرمانده ناجا در تازه‌ترین اظهارنظر درباره این پرونده گفت که بررسی قتل این فرد به حفاظت اطلاعات سپاه سپرده شد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه صبحگاه مشترک نیروی انتظامی گفت: آنچه مشخص است، این که یکی از برادران سپاه به قتل رسیده، اما علت و انگیزه آن در حال پیگیری است و ضمن پیگیری این موضوع در پلیس آگاهی، موضوع را به حفاظت اطلاعات سپاه واگذار کردیم تا با همکاری پلیس آگاهی علل و انگیزه‌ها مشخص شود و فعلا اظهارنظری در مورد این مساله که علت واقعی چه بوده است، نمی‌کنم.


پست جدید نهاوندیان

مشرق: خبرها حاکی است، به دنبال بروز برخی ناهماهنگی ها در تیم اقتصادی دولت، محمد نهاوندیان از سوی حسن روحانی مأمور هماهنگی میان وزیران اقتصادی و دستگاه های مربوطه شده است.

اقدام خصمانه فیفا 

الف: سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، در اقدامی عجیب در بخش معرفی تیمهای ملی ایران و امارات به جای نام خلیج فارس از نامی مجعول استفاده کرد.

اظهارات مطهری درباره مساله فلسطین
اظهارات اخیر نتانیاهو علیه ایران این روزها واکنش‌های بسیاری در داخل کشور داشته و در تازه ترین این اظهارنظرها علی مطهری، نماینده مردم تهران گفته است که بدمان نمی‌آید مساله فلسطین را زودتر به نتیجه برسانیم؛ حالا خواه از طریق جنگی باشد که آنها آغاز می‌کنند یا راهی که ایران براساس بازگشت آوارگان و برگزاری انتخابات و از طریق صندوق رأی اعلام کرده است. مطهری افزوده است: اگر خودشان خواستار جنگ باشند، خیلی از مسلمانان آماده جهاد هستند. او همچنین به فارس گفته که «من شخصا معتقدم این حرف‌ها و عکس‌العمل‌های نتانیاهو نشان می‌دهد که دیپلماسی اخیر ایران بسیار مؤثر بوده و در واقع نشانه درستی این دیپلماسی است

جایزه علوم انسانی اسلامی به چه‌کسانی می‌رسد؟
نخستین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، آبان‌ماه امسال به دلیل یک عمر کار علمی پرثمر به حضرات آیات جوادی‌آملی و مصباح‌یزدی اعطا می‌شود. کمیته رسانه‌ای دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اعلام کرده است که این جایزه در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به برترین نظریه‌ها و نوآوری‌های علمی در قلمرو علوم انسانی اسلامی اعطا خواهد شد. براساس آنچه اعلام شده، از سال گذشته 170 نفر از دانشمندان و محققان برجسته ایرانی و غیرایرانی در سایت جایزه به عنوان نامزد دریافت جایزه ثبت‌نام کرده‌اند و کمیته برگزاری جایزه با همکاری شماری از استادان برجسته حوزه و دانشگاه در حال ارزیابی علمی آثار هستند.
قرار داد بزرگ سیاسی از نظر البرادعی

خبرآنلاین: محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس اتمی در مورد احتمال آغاز گفت و گوهای ایران و آمریکا گفت که این حرکت می تواند بزرگترین قرارداد سیاسی باشد.

حامد زمانی در نقد وهابیت می‌خواند

مهر: حسین دلاوری مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی گفت: با مذاکراتی که صورت گرفته است، به زودی یک قطعه موسیقی کرال با تکخوانی حامد زمانی در موضوع وهابیت ساخته می شود.

روحانی و احمدی‌نژاد در نیویورک بیشتر درباره چه موضوعاتی سخن گفتند؟
خبرگزاری تسنیم به بررسی کلیدواژه‌های مورد استفاده رئیس‌جمهور کنونی و پیشین ایران در نطق‌های سازمان ملل متحد پرداخته و به این نتیجه رسیده است که «بیشترین کلیدواژه به کار برده شده در هشت سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل، حق هسته‌ای ایران و بیشترین کلیدواژه در سخنان حجت‌الاسلام روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، پرهیز از خشونت است.» به نوشته این خبرگزاری، روحانی در اولین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل، 25 بار از کلمه خشونت، 15 بار از حق هسته‌ای ایران، 9 بار از صلح، هشت بار از ترور و تروریسم، دو بار از سلاح هسته‌ای، چهار بار از سوریه، ده بار از تهدید و هفت بار از تحریم سخن گفت.

تشکیل ستادهای مردمی برای روز 13 آبان
معاون ستاد کل نیروهای مسلح از تشکیل ستادهای مردمی برگزاری مراسم ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی خبر داد.به گزارش فارس، سردار سیدمسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح با اعلام این خبر افزود: جنایات حاکمان آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل در برخورد با ملت بزرگ ایران، هرگز از خاطره‌ها و اذهان عمومی پاک نمی‌شود.

سرنخ مشترک حوادث قم و فرودگاه
منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفت‌وگو با «بهار»، سناریوی مهرآباد را بازخوانی سناریوی قم، نمازجمعه تهران و حرم امام‌خمینی(ره) می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه آن روزها به جای اینکه همه دوستان به صورت قاطعانه توهین به مسئولان و مقامات کشور را محکوم کنند و خواهان برخورد قضایی با مسببان آن باشند، سعی در توجیه حادثه به اسم آزادی بیان یا اشتباه رفتاری از سوی فرد مورد اهانت قرار گرفته داشتند، در حالی‌که طبق قانون‌اساسی جمهوری‌اسلامی باید با هتاکان به مسئولان و مقامات کشوری برخورد جدی قضایی بشود.» حقیقت‌پور در ادامه گفت‌وگوی خود و در پاسخ به این سوال که آیا حادثه مهر‌آباد ارتباطی با حادثه قم دارد نیز می‌گوید: «حادثه مهر‌آباد سرنخ‌هایی دارد که بیان‌کننده ارتباط این دو حادثه با یکدیگر است
هشدار عراق به سران منافقین

قدس آنلاین: فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق بر لزوم انتقال اعضای گروهک منافقین به خارج از عراق قبل از پایان سال میلادی جاری تأکید کرد و گفت: عراق جایی برای این گروه نیست.

استقبال عربستان از مواضع ایران

ایسنا: سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش از اظهارات ایران درباره تعاملات بهتر با کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال می‌کند، اما آنچه بررسی خواهد شد، اقدامهای ملموس‌تر از جانب تهران است.

نحوه اسکورت خاتمی و هاشمی
غلامعلی رجایی مشاور فرهنگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به کاربران خبرآنلاین که درباره نحوه اسکورت آیتالله هاشمی‌رفسنجانی، گفت: به دلیل مسائل امنیتی از پاسخ دقیق به این سوال معذورم. او تنها به بیان این نکته اکتفا کرد که اسکورت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ویژه است و با بقیه مقامات متفاوت است. عبدالکریم تابش مسئول روابط‌عمومی بنیاد باران در پاسخ به کاربران خبرآنلاین که درباره نحوه اسکورت سیدمحمد خاتمی رئیس دولتهای هفتم و هشتم سوال پرسیده بودند، گفت: ایشان اسکورت پلیس و موتورسوار ندارد. آقای خاتمی یک پژو پرشیا و یک جی ال ایکس و یک راننده و چهار محافظ در ترددهای درون شهری خود دارد. یک راننده و یک محافظ در ماشین حاج آقا و سه محافظ دیگر در جی ال ایکس می‌نشیند.
اعتراف صهیونیستها

فارس: کانال 10 رژیم صهیونیستی تأکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به نیویورک موفقیتی برای تشدید تحریمها علیه ایران به دست نیاورده است.

شعار «مرگ بر آمریکا»
قدس آنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از نماز جمعه هفته گذشته تهران ابراز داشت که ایرانیان پس از نماز جمعه علی‌رغم تحولات اخیر در روابط تهران و واشنگتن باز هم شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و پرچمهای ایالات متحده را آتش زدند.
مخالفت علی مطهری با نظرسنجی
حسن روحانی در حاشیه نشست هفته گذشته دولت در جمع خبرنگاران گفت: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ اما علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: ضمن احترام به نظر رئیس‌جمهور در این باره، باید بگویم که من موافق نظرخواهی در مسائل کلان و ملی نیستم چرا که ممکن است به مسائل دیگر نیز سرایت کرده و تنش‌هایی را ایجاد کند. اصول سیاست خارجی ما مشخص است. اختیارات دولت و رئیس‌جمهور هم مشخص است و نیازی به نظرسنجی نیست.
هشدار سالک به خاتمی

فرارو: حجت الاسلام سالک نماینده مجلس با بیان اینکه «ترور» یادآور روزهایی است که اصلاح‌طلبان افراطی سرکار بودند، گفت: اینکه آقای خاتمی اعتراض چند دانشجو به گفت و گوی آقای روحانی با اوباما را به ترور فیزیکی ربط می‌دهد، جای تعجب و تامل دارد.

دوره من سال 93 به اتمام می‌رسد

خانه ملت: در حالی که در خبرها اواخر امسال به عنوان پایان دوره 10 ساله فعالیت رئیس سازمان صدا وسیما مطرح است، اما ضرغامی گفته که پایان سال 93 مدیریت وی در سازمان صدا وسیما به پایان می‌رسد.

واکنش مطهری به حادثه فرودگاه مهرآباد

خبرگزاری دانشجو: علی مطهری، نماینده مجلس با اشاره به اتفاقات مراسم استقبال از رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد گفت: آنطور که من شنیدم درگیری مختصری که پیش آمد ناخواسته بوده و اینطور نبود که از قبل طراحی شده باشد. این درگیری ناخواسته به خاطر این بوده که دانشجویان در حال نماز خواندن بودند و عده ‌ای آمدند و اینها را تحریک کردند، اما قرار بر توهین و یا حمله به سمت آقای روحانی نبوده است.

روحانی باکلیدآمد، اطرافیانش باداس!

رسا: حجت الاسلام جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در تحلیل عملکرد چند ماهه دولت، گفت: روحانی با کلید آمد، اما برخی اطرافیانش با داس آمده‌اند و عملکرد آنها در برخی ارگانها مؤید این مسأله است.

سن ازدواج در کتاب سوم دبستان

در کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی‌ها که امسال جدیدالتألیف است، درسی به نام «من بزرگتر شده‌ام» وجود دارد.
 
در این درس روند رشد افراد نشان داده شده و سن 24 سالگی نیز برای ازدواج در نظر گرفته شده است.
 
کتاب قبلی تعلیمات اجتماعی درباره یک مأمور اداره پست به نام آقای هاشمی بود که به همراه خانواده‌اش از کازرون به نیشابور سفر می‌کند و در خلال این سفر، نکات آموزشی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

قیمت ساعت دست بابک زنجانی

تسنیم: روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به حرف و حدیثهای مطرح در مورد بابک زنجانی و نقش وی در فروش نفت ایران نوشت: وی که اکنون به‌گفته خودش 5/13 میلیارد دلار ثروت دارد، کار خود را در سال 1999 از رانندگی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران شروع کرد. این روزنامه آمریکایی نوشت: برخی ها بابک زنجانی را با یک مرسدس بنز 500 اس‌ال و ساعتی 30 هزار دلاری در دست می‌بینند.

تعطیل شدن یک سایت مهم

یک سایت اینترنتی خرید و فروش مواد مخدر در آمریکا تعطیل شد. مقامات قضایی آمریکا یک سایت اینترنتی به نام "راه ابریشم” (SILK ROAD) را که به یکی از پایگاههای مهم خرید و فروش و توزیع مواد مخدر تبدیل شده بود، بسته و صاحب آن را بازداشت کردند. به گفته وزارت دادگستری آمریکا، از دو سال پیش تا به حال صدها کیلوگرم مواد مخدر در این بازار وسیع آنلاین بین قاچاقچیان و هزاران مشتری رد و بدل شده است.

 این سایت در بخشی از شبکه اینترنت موسوم به "وب پنهان” واقع شده و برای ورود به آن گذرواژه و شناسه لازم بود.

اخبار کوتاه:

*به‌دنبال بروز برخی ناهماهنگی‌ها در گروه اقتصادی دولت، دکتر روحانی، محمد نهاوندیان را مأمور هماهنگی میان وزیران اقتصادی و دستگاه‌های مربوط کرده است. سخنان «سیف» رئیس بانک مرکزی، درباره قیمت دلار با انتقادهای گسترده‌ای در دولت و رسانه‌ها همراه بود.

* «رضا صالحی‌امیری» سرپرست وزارت ورزش و جوانان، با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس و در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر ارتباط نزدیک وی با خانواده هاشمی رفسنجانی گفته است: «بنده چنانچه وزیر ورزش و جوانان شوم، مسئولیتی به فرزندان هاشمی رفسنجانی در وزارت‌خانه نخواهم داد.»

* مذاکره تلفنی میان حسن روحانی و باراک اوباما حاصل توافق دو تن از دیپلمات‌های ارشد دو طرف بوده است. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، به‌نظر می‌رسد این دیدار، حاصل تفاهم میان «امیرحسین موسویان» و «رایان کراکر» بوده است. حسین موسویان در دولت هاشمی رفسنجانی سفیر ایران در آلمان و در دولت خاتمی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی (حسن روحانی) و عضو هیئت مذاکرات هسته‌ای ایران بود. وی در سال ۱۳۸۶ به اتهام جاسوسی در دادگاه محاکمه شد.

* نشریه آمریکایی هافینگتون‌پست با بازخوانی روابط ایران و آمریکا طی بیست‌وپنج سال گذشته اذعان کرد مقامات آمریکایی هیچ‌گاه روی خوش به شعار میانه‌روی و تنش‌زدایی در ایران نشان نداده‌اند. هافینگتون‌پست با اشاره به دوره اصلاحات خاطر نشان کرد: خاتمی، در دوران زمامداری خود دو مرتبه دست به سوی آمریکا دراز کرد: اول در سال‌های 2001 و 2002 در کمک به گذار مسالمت‌آمیز در افغانستان پس از دوران طالبان، پاسخ آمریکا در سخنان جرج‌بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، درباره محور شرارت بازتاب یافت. دوباره در سال 2003 ایران توافق‌هایی را در تعدادی از مسائل حل‌نشده دو طرف بین ارائه داد که به معامله بزرگ معروف شد. ظاهراً نامه حاوی این توافق هرگز به روی میز مقامات بلندپایه نرسید. این روزنامه معتقد است آمریکا به خاطر بی‌اعتنایی به ایران در افغانستان و عراق شکست خورد.

* پس از انتقال اعضای گروهک منافقین از پادگان اشرف به پایگاه لیبرتی، موجی از فرار منافقین آغاز شده است. تاکنون بیش از سی منافق فراری خود را به منطقه «مهاجر» رسانده و از مقامات عراقی خواسته‌اند آن‌ها را به ایران یا یکی از کشورهای اروپایی انتقال دهند.

همچنین تعداد چهل‌وچهار تن از جداشدگان گروهک منافقین، در نامه‌ای که از طریق سفارت آلبانی در پاریس به وزیر کشور آلبانی ارسال کردند، وی را در جریان جداشدن برخی اعضا از گروهک در آلبانی، قرار دادند.

 

* در جلسه اخیر اصلاح‌طلبان، طرح تشکیل شورای فرماندهی به تصویب رسیده است. اعضای جلسه پیشنهاد داده‌اند آقایان خوئینی‌ها، هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی، حسن روحانی و محمد خاتمی، اعضای شورای مرکزی آن باشند. برخی اعضا با اشاره به اختلافات عمیق و کهنه‌ای که میان این گزینه‌های پیشنهادی وجود دارد، تشکیل این شورا را ناممکن می‌دانند.

* «غلامعلی رجایی» مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار مطلبی در وبگاه خود نوشت: «سه‌شنبه بود که شنیدم ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، برای حج امسال از آیت‌الله هاشمی دعوت کرده است. یکی از اعضای دفتر می‌گفت در این چند سال، این سومین دعوت ملک عبدالله از آقای هاشمی است. نکته مهمی که نظر مرا جلب کرد، این بود که ملک عبدالله که علاقه و اعتماد خاصی به هاشمی دارد، در تعبیری بسیار عاطفی و کم‌نظیر در پای نامه خود نوشته و امضا کرده است: اخوک عبدالله (برادر تو عبدالله). باید قدر این اعتمادها را بسیار دانست. افسوس که بعضی نمی‌دانند.»(!)

*همچنین بنا بر اخبار رسیده، آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت از تماس تلفنی روحانی و اوباما و همچنین مذاکره ظریف و جان کری اظهار خوشنودی کرده و آن را از عنایات خداوند در حق ملت ایران دانسته است! هاشمی همچنین تأکید کرده است که؛ ما نباید دیگر به دوران گذشته برگردیم.

* پایگاه «الشرق الاوسط» خبر داد که منابع دیپلماتیک روسی اعلام کرده‌اند گروه مسلحی که از اردن وارد سوریه شده‌اند و تحت نظارت سعودی‌ها فعالیت می‌کرده‌اند، در به‌کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه دخالت داشته‌اند. این منابع بیان کردند: بر اساس اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم، گروه وابسته به «لواء الاسلام» که از اردن وارد سوریه شده‌اند و تحت نظارت سعودی‌ها فعالیت می‌کرده‌اند، در اقدام جنایتکارانه در «غوطه شرقی» دخالت داشته‌اند. از سوی دیگر، یک منبع دیگر اعلام کرد: حمله شیمیایی در غوطه شرقی و حوادث پس از آن، واکنش‌های مختلفی در جامعه سوریه داشته است و همه سوری‌ها با گرایش‌های مختلف و حتی برخی از گروه‌های مسلح تلاش کردند که هر نوع اطلاعاتی که از این جنایت و حامیان آن داشتند، به دیپلمات‌ها و کارمندان هئیت‌های بین‌المللی فعال در سوریه ارائه دهند.

 * پس از حضور تعدادی از مخالفان مذاکره با آمریکا در فرودگاه مهرآباد در هنگام بازگشت رئیس‌جمهور از سازمان ملل، سیدمحمد خاتمی در سخنانی تعجب‌برانگیز، از احتمال ترورهای فیزیکی خبر داد که این سخنان با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است و نمایندگان خواستار توضیح سیدمحمد خاتمی در مورد سخنانش شدند و اعلام کردند احتمال اینکه این سخنان، آغاز یک سناریو برای فتنه در کشور باشد، بسیار قوی است.


*
یکی از شرکت‌های هواپیمایی با تماس تلفنی یکی از پروازهای خود را از مبدا مشهد به مقصد تهران لغو کرد درحالی که پرواز جایگزینی هم به مسافران معرفی نشده است. به گزارش مهر، این شرکت هواپیمایی که قرار بود پروازش امروز ساعت 30/13 از مشهد به سمت تهران انجام شود به طور ناگهانی پرواز خود را لغو کرد و موجب نگرانی مسافران این پرواز شد. براین اساس، دیروز شنبه این شرکت هواپیمایی با مسافران تماس گرفته و به آنها اعلام کرد پرواز روز یکشنبه انجام نخواهد شد. علاوه بر اینکه دلیل این تصمیم به مسافران توضیح داده نشده، در زمان اعلام لغو پرواز، پرواز جایگزینی هم به مسافران اعلام نشد درحالی که براساس قانون شرکت‌های هوائی موظف هستند که هواپیمای دیگری را جایگزین کنند.

*
مطرح شدن نام محمد حسین مقیمی برای استانداری خوزستان انعکاس خوبی در بین نیروهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی خوزستان داشته است. وی در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قائم مقامی معاون اجرایی رئیس جمهوری و پس از آن استانداری خوزستان و مدتی نیز سرپرستی شهرداری تهران و نمایندگی مجلس هشتم را در کارنامه خود دارد. مقیمی فردی با گرایشات اعتدالی است و از قدرت تعامل با همه شخصیت‌ها و جریانات سیاسی معتقد به نظام برخوردار است. بسیاری از خبرگزاری‌ها و ناظران سیاسی در خوزستان وی را به عنوان گزینه نهایی برای استانداری خوزستان مطرح می‌کنند.
*بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در جدیدترین هشدار خود به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت: ایران روی نوعی موشک بالستیک قاره‌پیما کار می‌کند تا بتواند روزی آمریکا را هدف قرار دهد. وی افزود: «آن‌ها این موشک‌ها را برای مقابله با ما نمی‌سازند. آن‌ها با چیزهایی که دارند، ما را در دسترس دارند. این موشک برای شماست.» نتانیاهو که رژیم تحت امرش، تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا است، ادامه داد: «مراکز اطلاعاتی آمریکا نیز این را می‌دانند که ایران موشک‌های قاره‌پیما را تنها برای هدف قرار دادن اسرائیل نمی‌سازد. آن‌ها می‌خواهند از این فراتر بروند

 

https://shoma-weekly.ir/Qy1J8E