گفته می‌شود که...

نگرانی کشورها از واکسن‌های آمریکایی/تکذیب شایعه ترور سید حسن نصرالله/کاهش محبوبیت ترامپ رکورد زد/آخرین فرمان تحریم ترامپ در واپسین روز/حداقل فضای کلاس 4 مترمربع/مرگ سالانه 4هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و ...

نگرانی کشورها از واکسن‌های آمریکایی

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: «انتشار وسیع اخبار مرگ‌ومیر افرادی که واکسن شرکت آمریکایی فایزر را دریافت کرده‌اند، منجر به استیصال برخی از کشورها برای آغاز واکسیناسیون شده است. استرالیا، نیوزیلند، تایوان و ژاپن واکسیناسیون را تا ماه‌ها آغاز نمی‌کنند. آن‌ها می‌گویند عجله‌ای نیست، منتظر نتایج تزریق واکسنهای فایزر و مدرنا در دیگر کشورها می‌مانیم!». ژاپن یکی از کشورهایی است که در مرحله سوم تست انسانی واکسن فایزر شرکت کرده و در ازای آن میزان زیادی واکسن دریافت کرده، اما الآن حاضر نیست قبل از بررسی مجدد کارایی آن، اقدام به واکسیناسیون کند».

کلاهبرداری‌های میلیاردی در سایت‌های همسریابی

معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: «سایت‌های همسریابی و صیغه‌یابی، بستری برای کلاهبرداری‌های میلیاردی شده است. تاکنون هیچ‌گونه مجوز قانونی مبنی بر فعالیت این سایت‌ها و کانال‌ها صادر نشده است. علاوه بر کلاهبرداری‌های مالی، احتمال بروز صدمات روحی و روانی در فریب خوردگان و مال باختگان وجود دارد.

همتی: ما نبودیم دلار ۵۰ هزار تومان می‌شد!

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «اگر جلوی بسیاری از زیاده‌خواهی‌ها را نمی‌گرفتیم، تورم شدیدی را لمس می‌کردیم، به‌طوری‌که دلار بالای ۵۰ هزار تومان و تورم فراتر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد پیش می‌رفت. کره برای تسویه‌حساب با ایران پیشنهاد فروش آمبولانس و کیت تست کرونا را داد؛ گفتیم خودمان تولید می‌کنیم، پول ما را بدهید! قیمت واقعی دلار را دقیقاً نمی‌دانم، اما قدری از مبلغ فعلی پایین‌تر است؛ بگذارید بازار تعیین کند.


تکذیب شایعه ترور سید حسن نصرالله

یک منبع امنیتی لبنان شایعه ترور «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله که از دیروز در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشرشده را تکذیب کرد. هدف این شایعات ضربه به آرامش و امنیت لبنان و در راستای عملیات روانی دشمن صهیونیستی است. خبرنگار تسنیم در لبنان نیز اعلام کرد فیلمی که با عنوان حمله به کاروان خودروی حامل «سید حسن نصرالله» منتشرشده، دروغین است و این فیلم مربوط به حلب سوریه در گذشته است. اکانت‌های مرتبط با آل‌سعود در توییتر نقش محوری در انتشار این خبر دروغین داشته‌اند.

عادی‌سازی حمله به کنگره برای حفظ جایگاه آمریکا

نشریه فارن‌پالیسی پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، در مقاله‌ای به چالش‌ها و مشکلات پلتفرم‌های ارتباط‌محور مثل یوتیوب و فیس‌بوک پرداخته است. «حمله به ساختمان کنگره ایالات‌متحده برای کسانی که تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر کمپین‌های سیاسی را دنبال می‌کنند، چندان تعجب‌آور نبود. همان ابزارهایی که به باراک اوباما کمک کرد با رأی‌دهندگان جوان در سال ۲۰۰۸ ارتباط بگیرد، نارندرا مودی را در سال ۲۰۱۴ مسحور و مقهور خود کند و موج «ما همه خالد سعید هستیم» را در مصر و در میانه بهار عربی برپا سازد؛ اینک یک نقش حیاتی در تولید و پرورش نفرت بر عهده گرفته که تمام کشورهای جهان را متأثر کرده است. آنچه در هفته پیش در ایالات‌متحده اتفاق افتاد، ممکن است در هر جای دیگر جهان رخ دهد و همه دموکراسی‌های جهان در معرض این انفجارند. سال ۲۰۱۸، بازرسان سازمان ملل نقش فیس‌بوک در نسل‌کشی مردم روهینگیا توسط میانماری‌ها را «تعیین‌کننده» دانستند و تصریح کردند این پلتفرم به یک جانور تبدیل شده است. آن روز فیس‌بوک بهانه آورد که اپراتورهای کافی برای فهم و ارزیابی زبان آن منطقه و زمینه خشونت‌ها را ندارد، اما امروز خشونت در حیاط خانه است؛ در خود ایالات‌متحده». این نشریه آمریکایی که توسط نظریه‌پردازان عرصه سیاست مدیریت می‌شود، به هنگام مواجهه با مشکلات جامعه آمریکایی سعی کرده است این اتفاق را امری مرسوم همچون سایر کشورها تحلیل کند تا شاید از بار خسارات اجتماعی و جهانی آن بر هژمونی آمریکا بکاهد، اما آیا فارن پالیسی در مواجهه با سایر اتفاقات مشابه در کشورهای دیگر نیز جنبه اعتدال را گرفته و آن‌ها را نیز مشابه اتفاق اخیر آمریکا امری مرسوم و ناشی از گسترش فضای مجازی توصیف می‌کند؟!
کاهش محبوبیت ترامپ رکورد زد

یک نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که در واپسین روزهای حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید فقط 34 درصد آمریکایی‌ها عملکرد وی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قبول دارند. مقبولیت 34 درصدی یک درصد کمتر از همه موارد قبلی پایین‌ترین محبوبیت شغلی ترامپ است. ترامپ تنها رئیس‌جمهوری است که در تمام دوره‌هایی که از سال 1938 مقبولیت شغلی روسای جمهوری آمریکا ارزیابی شده نتوانسته به میزان محبوبیت شغلی 50 درصد برسد.


آخرین فرمان تحریم ترامپ در واپسین روز

ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید قانون ممنوعیت خرید پهپاد از ایران و سه کشور دیگر را اعلام کرد. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، دونالد ترامپ خرید سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین از روسیه، چین، ایران و کره شمالی را ممنوع اعلام کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: استفاده از این سیستم‌ها و اجزای آن که توسط رقیب‌های ما تولید شده‌اند، امنیت ملی و اقتصادی امریکا را تهدید می‌کند

توصیف به‌حق؛ دولتمردان آمریکایی قاتل هستند

«پمپئو برای اعمال تحریم‌های خردکننده علیه مردم ایران لابی‌گری کرد و بسیاری از آن‌ها را از داروهای موردنیازشان در دوران همه‌گیری محروم کرد و هزاران نفر کشته شدند». این اقدام ضد حقوق بشری آمریکا را فردی از ایران نگفته است، بلکه سخن یکی از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا است.

بلینکن: برای ترور قاسم سلیمانی تأسف نمی‌خوریم!

نامزد پیشنهادی بایدن برای وزارت خارجه آمریکا گفت: «هیچ‌کس برای حذف قاسم سلیمانی تأسف نمی‌خورد، اما مسئله این نیست که آیا حذف او کار صحیحی بود یا خیر، بلکه مسئله، پیش‌بینی تبعات چنین اقدامی بود. دولت‌های قبلی به این نتیجه رسیدند که ما [با چنین اقدامی] ایمن‌تر نخواهیم شد. آنچه بعد از ترور او شاهد بودیم حمله به مواضعمان در عراق بود که اگر نگوییم صدها سرباز آمریکایی، ده‌ها نفر از آن‌ها را به صدمات مغزی دچار کرد. اینکه نیروهایمان در عراق مجبور شدند از بیم حمله شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به عقب برگردند، اینکه صحبت‌هایی از بستن سفارتمان در بغداد مطرح شد و اقدامات متنوعی که ایران انجام داد، این‌ها نشان می‌دهند که ایمنی ما کمتر شد نه بیشتر.
ذوالنوری: تحریم‌ برطرف نشود، دوربین‌ها را جمع می‌کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: «اگر تحریم‌های نفتی و بانکی ایران برطرف نشود، تمام دسترسی‌های آژانس طبق پروتکل الحاقی لغو می‌شود و ارتباط ما با آژانس در حد NPT خواهد شد. دوربین‌های آنان جمع‌آوری خواهد شد».

آمریکا نیازمندتر است!

دونالد ترامپ اوایل شیوع ویروس کرونا در کشورش، گفته بود، اگر آمار مرگ در کشور بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار باشد، نشان می‌دهد دولت خیلی خوب عمل کرده است. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که آمار مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا، سه ماه پیش از ۲۰۰ هزار نفر عبور کرده است و در حال حاضر تلفات روزانه این کشور مرز 1500 نفری را رد کرده است. در شرایطی که آمار تلفات در آمریکا این مقدار وحشتناک است و این کشور با یک بحران اجتماعی مواجه است، چرا مقامات آمریکایی واکسن تولیدی کشورشان را به برخی کشورهای دیگر می‌فروشند و حاضر نمی‌شوند آن را روی ملت خود امتحان کنند؟!
حداقل فضای کلاس 4 مترمربع

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت:حضور برای دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است و در مناطق زرد و آبی پایه اول و دوم بازگشایی می‌شوند. مدارسی که حداکثر 50 دانش‌آموز در کل مدرسه داشته باشند، می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها کلاس‌های حضوری را برگزار کنند. کلاس‌ها حداکثر 10 نفره خواهد بود و ما 4 مترمربع برای هر دانش‌آموزان فضا نیاز داریم. هر مدرسه‌ای که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند، تعطیل خواهد شد.

مرگ سالانه 4هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران از مرگ سالانه 4هزار نفر بر اثر آلودگی هوا خبر داد. زهرا صدراعظم نوری با بیان اینکه این روز بهانه و تلنگری برای جلب توجه و افزایش حساسیت‌هاست گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که طی 12 ماه اخیر دومیلیون نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و می‌بینیم که همگان به تلاش افتادند که جلوی این روند را بگیرند اما چگونه است که ما سالانه شاهد مرگ 7 میلیون نفر در جهان به علت آلودگی هوا هستیم اما حساسیتی دیده نمی‌شود.

اخبار روزانه:
*
فرمانده کل سپاه: ما احساس نیازی به برجام نمی‌کنیم. چون رزاق ما خداست. آمریکا نمی‌تواند ملت گرسنه خود را سیر کند. تکیه‌گاه ماه خدا است و ظالمان تکیه گاه ما نیستند. حتی میل خفیف هم نداریم. امروز تمرکز ارتش آمریکا به حفظ کنگره آمریکا محدود شده است. نظام آمریکا پوسیده است. در قلب آمریکا ارتش آمریکا از کنگره در برابر مردم خشمگین آن دفاع می‌کند. سنگر آنها به کنگره آمریکا منتقل شده است. نور خدا جلوه کرده است. این امتداد دفاع مقدس و تاثیر ولایت فقیه است. ما با اعتماد بیشتر به خدا و تبعیت محض از ولایت فقیه ، ایمان و باور ایستاده‌ایم. راهمان را یافته‌ایم. فرمول‌های غلبه بر دشمن را آموخته‌ایم. وعده‌ها حق هستند. خداوند خلف وعده نمی‌کند.
*
بر اساس ابلاغیه روزهای گذشته یک مسئول مهم دولتی به تعدادی از نهادها و دستگاه های حاکمیتی، از آن ها خواسته شده به منظور اطلاع دقیق تر و دستیابی به یک بانک جامع آماری، برای تکمیل مشخصات هویتی افراد مقیم کشور شامل اتباع خارجی و پوشش ولادت ها و فوت های آن ها- علاوه بر اتباع ایرانی- اقدام و ساز و کارهای لازم به منظور به روزرسانی نشانی محل اقامت افراد و نیز ثبت کامل ترددهای صورت گرفته به داخل و خارج کشور برای اطلاع از آخرین وضعیت جمعیت مقیم کشور را فراهم کنند.
*یک نهاد مسئول در دولت با ارسال بخشنامه ای خطاب به تعدادی از مدیران اجرایی و تشکل های صنفی، با تاکید بر این که باید از هم اکنون به فکر برنامه ریزی و تعیین شبکه های توزیع اقلام، برای مدیریت بازار در ایام پایانی سال باشند، افزوده است که شرط مهم تایید برنامه ها و اقدامات پیشنهادی آن است که از رسیدن کالا به جامعه هدف با قیمت و استانداردهای مصوب، اطمینان حاصل شود
.

*داور دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و فولاد اعلام پنالتی به سود تیم اهوازی را اشتباه عنوان کرد و گفت: به‌خاطر این اشتباه سهوی از هواداران پرسپولیس عذرخواهی می‌کنم. مهم‌ترین اتفاق این صحنه‌ای بود که در دقیقه 60 رخ داد و توپ با شانه محمدحسین کنعانی‌زادگان برخورد کرد اما داور اعلام پنالتی به سود فولاد کرد و شیمبا این توپ را به گل تبدیل کرد.

*رئیس کل دادگستری استان کرمان از بازداشت دو تن از کارکنان پزشکی قانونی این شهرستان به اتهام دریافت رشوه خبر داد. یدا... موحد افزود: پس از جمع‌آوری مستندات و دلایل توسط حفاظت و اطلاعات دادگستری کرمان، سرانجام با همکاری تعدادی از قربانیان و هماهنگی دادستان سیرجان و مقام قضائی رسیدگی‌کننده و تشکیل چندین فقره پرونده قضائی، دو تن از کارکنان پزشکی قانونی شهرستان در حین دریافت رشوه توسط ضابطین حفاظت اطلاعات قوه قضائیه دستگیر و بازداشت شدند.

*علی‌اکبر کریمی درباره ممنوع‌التصویری رزیتا قبادی مجری این برنامه‌ گفت: رزیتا قبادی مجری برنامه «عصر خانواده» ممنوع‌التصویر نیست؛ چراکه هیچ نامه‌ای برای ما نیامده است و تنها به یک تذکر بسنده شد. وی ادامه داد: بعد از اتفاقات اخیر برنامه و جنجالی که پس از به‌کاربردن یک کلمه توسط مهمان برنامه شب یلدای ما ایجاد شد، تصمیم گرفتم خانم قبادی دو هفته استراحت کنند. ان‌شاء‌ا... او از هفته آینده در جمع گروه عصر خانواده حضور خواهد یافت.

*به گفته وکلا، دادگاهی در تایلند روز سه‌شنبه یک کارمند دولتی سابق را بابت تخطی از قانون سختگیرانه این کشور در توهین به پادشاه یا بدنام کردن آن، به مجازات بی‌سابقه 43 سال و 6 ماه حبس محکوم کرده است. گروه وکلای تایلندی حقوق بشر گفتند دادگاه جنایی بانکوک این زن را به خاطر انتشار کلیپ‌های صوتی در فیسبوک و یوتیوب با اظهارنظراتی که منتقد سلطنت تلقی می‌شود، در 29 مورد، به نقض قانون «اهانت به ذات اقدس ملوکانه» متهم کرده است.

* آیا تشریح ضعف­ها و نارسایی­های نظام در حوزه‌های مختلف به‌منزله تضعیف نظام محسوب می‌شود؟ حکم شرعی آن چیست؟ پاسخ: تشخیص به عهده مکلف است و هرکجا موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، جایز نیست. (همان، س 1397)

https://shoma-weekly.ir/9t7VhW