گفته می‌شود که...

نگاهی به مواضع اصلاح طلبان

دلتنگی اصلاح طلبان برای آشوب

فیاض زاهد از چهره های اصلاح طلب به بهانه اجرای طرح عادلانه سازی ارز ترجیحی مدعی شده است که این دولت به دلیل مواجهه با کاهش اعتماد عمومی قدرت کارهای بزرگ را ندارد و باید به سراغ برجام برود. این فعال فتنه ۸۸ می گوید یا برجام را بدون سخت گیری و به صورت یکطرفه اجرا می کنید، یا باید منتظر آشوب های خیابانی و التهاب در کشور باشید.

طیف تندرو اصلاح طلب علت وضع اقتصادی موجود را احیا نشدن برجام می داند و مدعی است که اگر برجام احیا شود وضعیت اقتصادی به حالت مطلوب می رسد . این در حالی است که برجام امتحان خود را با نمره منفی در دولت گذشته پس داده است و جریان اصلاح طلب به واسطه وعده برداشتن تحریم ها، صنعت هسته ای ایران را تقریبا تعطیل کرده و در قلب راکتور هسته ای بتن ریختند! اما نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه تعداد آنها از ۷۰۰ مورد به بیش از ۱۵۰۰ مورد افزایش پیدا کرد. وانگهی ظاهرا علاوه بر رسانه های بیگانه، برخی جریان ها در داخل کشور هم دلتنگ شورش خیابانی و آتش زدن بانک، آمبولانس ، اورژانس ، کیوسک نیروی انتظامی ، تاکسی و مغازه های مردم هستند!آنها به بهانه مخالفت با حکومت، از بین بردن امنیت مردم را برای خود مباح می دانند.

دلسوزی برای حذف ارز 4200 تومانی

روزنامه شرق در یادداشتی در اعتراض به ارز ترجیحی می نویسد: "دولت ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی را حذف کرده؛ چون این ارز موجب رانت شده است. حذف این ارز اگر رانت را کاهش داده باشد اما قیمتهای مواد مصرفی مردم را افزایش داده است و آثار مثبتی حداقل در کوتاهمدت در سفرههای مردم بر جای نگذاشته است"

جالب است که این رسانه ی اصلاح طلب اعتراف می کند که با حذف ارز ترجیحی دست رانت خوران و مفسدان از منابع ملت کوتاه می شود اما به آن هم اعتراض دارد در دولت گذشته ارز 4200 تومانی برای خرید کالاهای اساسی تصویب شد و مبالغ هنگفتی به برخی افراد برای واردات کالاهای اساسی داده شد اما مردم روزانه شاهد افزایش قیمت کالاها بودند و هر روز خبرهایی منتشر می شد که حاوی دادن ارز به عده ای خاص بود که در قبال آن کالایی وارد کشور نمی کردند و یا آن را صرف کالاهایی غیر ضروری همچون غذای سگ می کردند. اینگونه بود که ارز ترجیحی تنها جیب عده ای را پر می کرد.

البته تنها آسیب ارز ۴۲۰۰ تومانی، فقط ایجاد رانت و فساد نبود، بلکه به واسطه ی نظارت ضعیف و عدم برنامه ریزی درست در تخصیص ارز ترجیحی بسیاری از تولیدکنندگان آسیب دیدند اختلاف زیاد قیمت ارز ترجیحی با قیمت واقعی ارز در این حوزه موجب شد تا تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابت نداشته باشند و در نهایت دست از تولید بکشند.

هماهنگی رسانه های اصلاح طلب برای بایکوت خبری اتفاق صبح جمعه

سید ابراهیم رئیسی پس از واقعی کردن قیمت ها صبح جمعه با حضور در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و گوشت جنوب تهران و یکی از فروشگاههای زنجیرهای مرکز شهر ضمن گفتوگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع کالاهای اساسی و مشکلات این امر قرار گرفت. رئیسجمهور در جریان این بازدید میدانی در پاسخ به دغدغه یکی از شهروندان گفت: تا من زنده هستم اجازه نمیدهم مردم از طرح اصلاح نظام یارانهها آسیب ببینند.

این اقدام آقای رئیسی با استقبال افکارعمومی مواجه شد و بازتاب مثبتی در فضای مجازی داشت اما رسانهها و فعالان سیاسی اصلاحطلب که هر روز به بهانه های مختلف به تخریب دولت سیزدهم مشغولند این اتفاق را بایکوت خبری کردند تا هر خبری که نشان دهنده ی وجهه مثبت از دولت است را سانسور کرده باشند. در واقع این خط مشی همیشگی رسانه های اصلاح طلب است که خبرهای مثبت رقیب را سانسور کرده و بصورت هماهنگ به تخریب آن بپردازند . گرچه همواره رسانههای دیگر را متهم به سانسور میکنند.

ذوق زدگی اصلاح طلبان از ارائه ارز4200 تومانی فراموش نشده است

عباس عبدی در روزنامه اعتماد می نویسد: روحانی...تحت تاثیر رفتار نواصولگرایان و برخی خطاهای خودش، مجبور به پذیرش ارز ۴۲۰۰ تومانی شد... به نظر میرسد که مدیریتی متمرکز و با سخنگویی مسلط در اجرای این طرح وجود ندارد و در همین آغاز کار ناهماهنگیها زیاد است و از همه مهمتر اینکه بدون حل برجام چشمانداز روشنی نخواهد داشت. ادعای اجبار پذیرش ارز4200 تومانی در حالی مطرح می شود که در سال 97 وقتی ارز4200 تومانی به تصویب رسید رسانه های اصلاح طلب آنچنان ذوق زده شدند که جهانگیری را منجی وضع اقتصادی دانستند و به دفاع تمام قد از این طرح پرداختند. نکته دیگر اینکه طیف اصلاح طلب تا دیروز واردات واکسن کرونا را به برجام و FATF گره می زدند، امروز سراغ اصلاح یارانه ها رفته و موفقیت این طرح را به احیای برجام و پذیرش FATF گره می زنند.

آشوب، نسخه جدید اصلاح طلب فراری

مهدی حاجتی، از جمله فعالین اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران که بر اثر تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بود و برای مدت کوتاهی از زندان خارج شد و سپس در آبان 1400 از ایران گریخت در جدید ترین توئیت خود گفته که حس مسئولیت ملی ایجاب میکند تا مردم تهران شهر را ناامن کنند.

در چند روز گذشته به بهانه ی واقعی کردن قیمت ها توئیت ها و مطالب مختلفی برای اعتصاب و تجمع مردم توسط رسانه ها و سران اصلاح طلب منتشر شده است اما تجربه آشوب های قبلی که با سوءاستفاده براندازان از موج اعتراضی مردم همراه بوده و به اموال عمومی و امنیت مردم آسیب می زدند، نشان می دهد که این جریان در راستای رسیدن به منافع سیاسی خود امنیت و جان مردم را مباح می دانند. به نظر میرسد یکی از امیدهای برخی گزینههای اصلاح طلب، امید به آشوب و براندازی در کشور است.

https://shoma-weekly.ir/3eemPe