گفته می‌شود که...

نگاهی به مواضع اصلاح طلبان

*اصلاحطلبان دنبال تحقق تفکر امام منهای خط امام

فیاض زاهد از جمله فعالین جبهه اصلاحطلبان طی یادداشتی در روزنامه ی اعتماد می نویسد: " وقتی عکس جلسه اصلاحطلبان را در حسینیه جماران دیدم، حسی از ناامیدی و خشم مرا فرا گرفت... حسینیه جماران برای همه ما نوستالژی است، اما برای یک جریان سیاسی که میخواهد فردا را تبیین کند، زیادی قدیمی است"

حسینیه جماران به واسطه ی روابط نزدیک سیاسی آنان با جریان اصلاح طلب همواره در اختیار این جریان قرار داشته و جریان اصلاحات به واسطه ی چهره ی محبوب امام در بین مردم و برای دستیابی به اهداف سیاسی خود همواره از این مکان برای برگزاری جلسات خود استفاده کرده است اما بسیاری از تندرو های جریان اصلاح طلب بر این باورند که تاریخ امام و اندیشه های امام به پایان رسیده است. پیش از فیاض زاهد هم اصلاح طلبانی بودند که سعی کردند امام و اندیشه هایش را به موزه بسپرند.

اکبر گنجی در این مورد می گوید: " خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت های ما از سخنان اوست. او به هر حال یک روزی به موزه خواهد رفت و هیچکس نمی تواند جلوگیری کند. این یک تکامل تاریخی است."

"عیسی سحرخیز" از فعالان اصلاحطلب هم می گوید:" بسیاری از اصلاحطلبان بر خلاف اوایل انقلاب دیگر علاقهای به آقای خمینی ندارند."

در واقع این جریان سوء استفاده خود از المانها و فضای مربوط به حضرت امام خمینی(ره) را انجام داده است و در حال حاضر به فکر جذب کسانی است که امام خمینی برایشان جذبکننده نیست و فکر میکنند سخن از فردا یعنی گذر از ارزشهای انقلاب. اکنون تندروهای این جریان تز "امام منهای خط امام" را جدی تر از گذشته دنبال می کنند.

محصول مدیریت جریان اصلاح طلب

اسماعیل گرامیمقدم از فعالین اصلاح طلب در گفتگو با نامهنیوز می گوید: " آقای رئیسی که یک زمانی در برابر اصلاحطلبان میگفت نباید همه چیز را به برجام و رفع تحریمها گره زد، خودش به این نتیجه رسیده که ما درست میگفتیم و تا زمانی که تحریمها رفع نشوند، وضع همین است. حامیان دولت که یک زمانی دولت روحانی را مقصر میدانستند اکنون پاسخ دهند چرا تورم باز هم افزایش یافت؟ چرا بدون رفع تحریمها نتوانستند مشکلات اقتصادی را درست کنند؟ چرا ارزش پول ملی باز هم کاهش یافت؟ البته خوشحالیم که آقای رئیسی وقتی مسئولیت را برعهده گرفت بهدنبال حل و فصل مشکلات هستهای و رفع تحریمها رفت."

این سخنان در حالی مطرح می شود که دولت سیزدهم از زمانی که سکان اداره کشور را در دست گرفته بدون اعتناء به تحریم ها توانست حجم تجارت خارجی را به صورت چشمگیری افزایش دهد، در حالی که در دولت گذشته که آینده کشور را به برجام گره زده بود صادرات نفتی تا نزدیکی صفر رسید اما دولت سیزدهم بدون برجام این صادرات را به 1/5 میلیون بشکه افزایش داد، واردات واکسن و مهار کرونا، افزایش دیپلماسی با کشورهای همسایه و عقد قراردادهای متعدد اقتصادی از جمله کارهای دولت سیزدهم در طول 7 ماه گذشته است این در حالی است که در سال های پایانی دولت روحانی سیاست خارجی در رکود کامل بسر می برد، در مورد گرانی های ادامه دار هم باید گفت بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان، دولت روحانی کشور را در حالتی تحویل داد که افزایش تورم صعودی برای کشور پیش بینی می شد اما خوشبختانه دولت سیزدهم توانست تا حد قابل قبولی تورم را کنترل کند. در واقع گرانی های امروز محصول مدیریت جریان اصلاح طلب است که حال طلبکار شده اند.

*فراموشی مصلحتی اصلاح طلبان

روزنامه جمهوری اسلامی طی مطلبی به گرانی نان اعتراض کرده و می نویسد: آنان، حتی در دوران جنگ تحمیلی هم گران نشد. حالا با گذشت ۳۳ سال از پایان جنگ تحمیلی، دولتی که عنوانهائی از قبیل انقلابی و مردمی را بر خود گذاشته و مدعی است در حال انجام کارهای جهادی است، نباید حتی سخن از گران کردن آرد و نان بگوید.

این روزنامه در ادامه می نویسد: "شما که میدانید تحریمها در پدید آمدن این وضعیت نقش دارند، چرا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی کار مؤثری انجام نمیدهید؟ "

این سخنان در حالی از سوی روزنامه ی حامی دولت روحانی بیان می شود که اولا قیمت نان افزایش پیدا نکرده است و این تنها یک شایعه از سوی رسانه های بیگانه و سرسپردگان آنها در داخل کشور است و کماکان نان در نانوایی ها به قیمت گذشته عرضه می شود«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت صراحتا اعلام کرد که «به هیچ وجه قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمیکند و رئیسجمهور اجازه گران شدن نان را نمیدهد.»

ثانیا زیربنای تورم و گرانی ها در دولت مورد حمایت این روزنامه بنا نهاده شد به گونه ای که رکورد تورم در دولت روحانی به 60 درصد رسیده بود . جالب است که این روزنامه در زمان دولت پیشین که قیمت ها به صورت نجومی افزایش پیدا می کرد حتی یک بار لب به اعتراض نگشود؟ در مورد قصه ی برجام و تحریم ها هم باید یاد آور شویم که همین سیاستی که در حال حاضر نسخه ی آن را برای مردم می پیچید در دولت گذشته تمام و کمال اجرا شد و نتیجه ای جز دو برابر شدن تحریم ها نداشت وانگهی شما که می گویید چرا دولت سیزدهم برای نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریمها، کاری انجام نمی دهد نکند فراموشتان شده که با فتحالفتوح برجام تحریمها بالمره لغو شده اند؟

*بازی مرکب اصلاحطلبان

مصطفی هاشمی طبا،مدعی شده است که: "این روزها پالس هایی از بازار به جامعه منتقل می شود که حکایت از سونامی گرانی دارد. با وجود تلاشی که مسئولان دولتی انجام می دهند تا به نوعی گرانی ها را توجیه کنند، مردم به این نتیجه رسیده اند که از دولت رئیسی آبی گرم نمی شود.سرمایه اجتماعی دولت امروز کلا از بین رفته است و خیلی قابل اتکا نیست یعنی مردم دیگر هیچ اعتمادی به کارها و برنامه های دولت ندارند"

این روزها جریان اصلاح طلب به بهانه اصلاح ارز 4200 فضا را برای تخریب دولت مناسب دیده تا به واسطه آن بتوانند عملکرد دولت مورد حمایت خود را توجیه کنند،این در حالی است که عباس عبدی تئوریسین جریان اصلاحات و عضو ارشد حزب منحله مشارکت در آستانه حذف شدن ارز ترجیحی از کالاهای اساسی توئیتی زد و اعتراف کرد که ارز 4 هزار و 200 تومانی همچون پوست موزی زیر پای دولت رئیسی است. او نوشت: "دو پوست موز، زیر پای دولت است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی، دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت"

این بازی مرکبی که اصلاحطلبان و مجریان آنان در دولت یازدهم و دوازدهم رقم زدند، شلیک مستقیم به آرامش، زندگی و سفره مردم بود اما چاره ای جز اصلاح ارز ترجیحی وجود ندارد. درست است که این اصلاح موجب فشار مقطعی به مردم خواهد شد اما قطعا اصلاح این شرایط فسادزا به نفع اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد شد.

*پس کی نوبت آمریکا می رسد؟

عبدالرضا فرجی راد از جمله فعالین اصلاح طلب در روزنامه ی آرمان می نویسد: "به نظر میرسد که آمریکاییها هنوز هم مثل گذشته دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند. آمریکاییها حاضرند امتیاز دهند اما امتیاز هم میخواهند چرا که اگر چیزی بدهند و چیزی نگیرند این احساس را دارند که در آستانه انتخابات مجلس سنا دموکراتها ضرر میکنند و طرف مقابل یعنی جمهوریخواهان این مسئله را همچون چماق به سر آنها خواهند کوبید. لذا نظر دولت آمریکا تغییر نکرده و میخواهد به توافق برسد."

این سخنان در حالی مطرح می شوند که در چند وقت اخیر مجلس سنای آمریکا با همکاری مشترک دموکرات ها و جمهوری خواهان ۲ طرح ضدایرانی را به تصویب رساند، اگر به تعداد موافقین این طرح نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که جمهوریخواهان و دموکراتها در دشمنی با ایران یک صدا هستند و فقط در نوع تاکتیک با هم تفاوت دارند.

این فعال اصلاح طلب در حالی از امتیاز دهی آمریکا سخن به میان می آورد که در هر دو دولت دموکرات و جمهوری خواهان ایران به صورت تمام و کمال به تعهدات برجامی خود عمل کرد اما آمریکا زیر میز برجام کوبید و از آن خارج شد حال نوبت آمریکاست که پایبندی خود به تعهدات را ثابت کند.

* سبک داعشی

حسین مرعشی در گفتگویی با روزنامه آرمان می گوید: "اصلاحطلبان کمک کردند که خیلی از مسائل حل شده است. یک وقتی خدا رحمت کند ما با نماینده جیرفت کلکل داشتیم. به ایشان گفتم آقای [زادسر] خوب شد این داعش آمد، ایشان فکر کرد که من میخواهم بگویم که داعش را دیدیم و به شماها راضی شدیم. خندید و من گفتم نخند چیز دیگری میخواهم بگویم. گفتند چی؟ گفتم داعش آمد و ما ته خط شما را خواندیم! شما ما را به کجا میخواهید ببرید!؟ اگر ما کمی سست میآمدیم دانشگاهها هم زنانه و مردانه میشد." جریان اصلاح طلب در حالی خود را مدافع حقوق زنان می داند که وقتی نجفی از جمله فعالین اصلاح طلب همسر خود را با شلیک 5 گلوله به قتل رساند از او حمایت کردند و در زمانی که یک فرد به خاطر قتل دوست نامشروعش به مجازات رسید هیاهوی رسانه ای نه به خشونت به راه انداختند، از قضا آن جریانی بیشترین شباهت را به داعش دارد که از مثله کردن یک دختر جوان دفاع کرده و قتل یک زن توسط نجفی را ناچیز جلوه می دهد و اگر نبودند جوانانی از جنس حججی و سردارانی از جنس حاج قاسم، امروز داعشی ها در سراسر این مرز و بوم قدم می گذاشتند و جایی برای آرامش زنان ما وجود نداشت...

https://shoma-weekly.ir/xyNZrB