گفته می‌شود که...

نماینده مجلس: مردم ناچارند خودرو را با هر کیفیت و قیمتی خریداری کنند اروپا ایران را از تجارت با آفریقا می ترساند فروش جنس قاچاق در روز روشن ایران در بزرگترین پیمان منطقه‌ای جهان فوت شدگان سهام عدالت چند میلیون هستند؟ کنایه مرندی به عملکرد مغرضانه رسانه‌های غربی کاهش زائران فوت شده ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال در عراق امتیازات جدید برای فرزند سوم سکوت مخالفان دولت درخصوص موفقیت‌های ایران در شانگهای انگلیس ورشکسته می شود؟ اربعین امسال بزرگترین مراسم در طول تاریخ

اربعین امسال بزرگترین مراسم در طول تاریخ

استاندار کربلا گفت مراسم اربعین سالار شهیدان(علیه‌السلام) بزرگترین مراسم برپایی اربعین تا به امروز بوده است. همچنین وزیر کشور عراق نیز اعلام کردند که نزدیک به ۲۲ میلیون زائر طی مراسم اربعین وارد استان کربلا شدند.

انگلیس ورشکسته می شود؟

روزنامه گاردین نوشت: لیز تراس نخست‌وزیر جدید انگلیسی‌ها قرار است به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند که تنها دو روز پیش از مرگ ملکه به این مقام رسید.

سازمان‌های تجاری پیشرو انگلیس فشار بر کابینه دولت برای کمک‌هایی که می‌تواند درخصوص قبوض انرژی به آنها ارائه دهد را افزایش و نسبت به عواقب وخیم ماندن در برزخ کنونی هشدار داده‌اند.

کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که با توجه به نرخ تورمی که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و سقوط پوند به پایین‌ترین میزان در ۳۷ سال گذشته، احتمال دارد قمار دولت تراس بر روی کاهش مالیات، بازارها را به وحشت بیندازد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد انگلیس در نیمه دوم سال جاری کاهش خواهد یافت و این در حالی است که میزان رکود پس از تزریق ۱۵۰ میلیارد پوند به اقتصاد مشخص نیست.

سکوت مخالفان دولت درخصوص موفقیت‌های ایران در شانگهای

درحالی که یکی از موفقیت‌های بزرگ دیپلماتیک برای کشورمان رقم خورده است، بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت تصمیم به بایکوت آن گرفتند.

سفر آیت‌الله رئیسی به سمرقند و امضای ده‌ها سند همکاری با ازبکستان در حالی صورت گرفت که ایران در جریان این سفر توانست به سرعت تبدیل به یکی از اعضای رسمی سازمان بین‌المللی شانگهای شود.

استقبال کشورهای عضو این سازمان از ایران و اعلام آمادگی 10 تن از سران کشورهای مهم جهان در دیدار با آیت‌الله رئیسی برای گسترش روابط و مبادلات اقتصادی پیامی مهم برای چند کشور غربی دارد که سال‌ها تلاش کرده‌اند تا پروژه انزوای ایران را پیش ببرند.

این موفقیت دیپلماتیک اما از سوی رسانه‌های حامی دولت سابق به صورت کاملاً غیرحرفه ای نادیده گرفته شد. گفتنی است عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و گسترش روابط با کشورهای آسیایی در حالی رقم خورد که دولت سابق توجه چندانی به همکاری با همسایگان و کشورهای آسیایی و نهادهای منطقه‌ای نداشت.

امتیازات جدید برای فرزند سوم

هیئت‌وزیران آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره تخصیص زمین و مسکن به خانوار پس از تولد فرزند سوم و بیشتر را به تصویب کرد.

کاهش زائران فوت شده ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال در عراق

محمدکاظم آل‌صادق سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بیش از ۹۰ درصد از زائران ایرانی به کشور بازگشته‌اند، اظهار کرد: زائرانی که اکنون در عراق هستند، در سلامت کامل به‌سر می‌برند و مشکل خاصی ندارند.

وی با بیان اینکه در راهپیمایی اربعین امسال برخی از زائرین به خاطر حوادث جاده‌ای، داشتن بیماری زمینه‌ای یا کهنسال بودن جان خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: تعداد این افراد حدود ۱۰۰ نفر است، البته نسبت به آخرین اربعینی که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد این رقم کاهش پیدا کرده است. سفیر ایران همچنین با بیان اینکه تعدادی از زائران نیز در این سفر اسناد هویتی خود را گم کرده‌اند، گفت: تعداد بسیار کمی زائر مفقود شده‌اند یا خانواده خود را گم کرده‌اند.

گفتنی است امسال تعداد زائران ایرانی اربعین به طور چشمگیری افزایش داشته است.

کنایه مرندی به عملکرد مغرضانه رسانه‌های غربی

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ادعای اخیر روزنامه نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامت رهبر انقلاب را نمونه‌ای از عملکرد مغرضانه رسانه‌های غربی درخصوص مسائل مرتبط با ایران توصیف کرد و در کنایه به غرض ورزی ناشیانه نیویورک تایمز که تنها یک روز پیش از ایراد سخنرانی توسط رهبر انقلاب به قلمفرسایی درباره ادعای خود پرداخته بود، نوشت: آنها ادعا کردند که از چهار نفر مطلع با وضعیت سلامتی ایشان (رهبر انقلاب) اطلاعات کسب کرده‌اند. تصور کنید که نیویورک تایمز و سایر رسانه‌های غربی در مورد دیگر موضوعات مرتبط با ایران چقدر وحشتناک و مغرضانه عمل می‌کنند.

فوت شدگان سهام عدالت چند میلیون هستند؟

عسگر توکلی، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشور، شمار فوت شدگان سهام عدالت را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن دانست و اظهار داشت: تعیین تکلیف سهام این افراد سه سال معطل مانده است.

وی تصریح کرد: با این حال شرکت سپرده گذاری سه سال تعیین تکلیف سهام این افراد را معطل و بلاتکلیف گذاشته است.

توکلی با انتقاد از این که پول‌های مردم دست شرکت سپرده گذاری مرکزی مانده است، افزود: با آن که زیرساخت‌ها مهیاست، اما همچنان تعیین تکلیف سهام فوت شدگان اجرایی نشده است.

ایران در بزرگترین پیمان منطقه‌ای جهان

صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: «یکی از پدیده‌های جدید در شانگهای برای ما بازارهای نو انرژی است. بازار ما با کشورهای عضو شانگهای به بیش از ۹ میلیارد می‌رسد که فقط به انرژی محدود نمی‌شود و شامل مواردی مثل صدور کالا، خدمات مهندسی و انتقال تکنولوژی می‌شود. تمرکز کاری ما در شانگهای برروی مسئله ترانزیت و کشورهای محصور در خشکی است. در اغلب ملاقات‌های رئیس‌جمهور با مقامات حاضر در شانگهای آنها در خواست می‌کردند مکان‌هایی باشد تا در بندر عباس و چابهار کالا جا به جا کنند. با عضویت ایران در سازمان شانگهای، تمام کشورهای آسیای مرکزی به واسطه ما به دریاهای آزاد راه پیدا می‌کنند.»

فروش جنس قاچاق در روز روشن

مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، با اشاره به اینکه متاسفانه این روز‌ها به جای برخورد با قاچاقچیان، شرایط را برای فعالیت آن‌ها مهیا هم کرده اند، گفت: امروز فروش جنس قاچاق در روز روشن آن هم با تبلیغات فراوان در فضای مجازی انجام می‌شود که این موضوع نشان از بی تدبیری دارد.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قاچاقچیان سه یا چهار روزه جنس را به دست مصرف کننده می‌رسانند، افزود: بیشترین حجم قاچاق پوشاک از بنگلادش و استانبول انجام میشود؛ گویا ما به نوعی مستعمره ترکیه در خرید پوشاک آن‌ها شده ایم، نکته جالب اینجاست حجم قاچاق به صورت کولبری انجام نمی‌شود بلکه کامیونی و آن هم با رقم‌های بسیار کالا وارد کشور می‌شود.

اروپا ایران را از تجارت با آفریقا می ترساند

محمدعلی ارمی، فعال اقتصادی ایران در بازار آفریقا می‌گوید اروپایی‌ها ما را از بازار آفریقا می‌ترسانند و می‌گویند این بازار برای شما پرریسک است؛ اینجا نیایید! به علت کم‌کاری‌ها حتی یک پرواز مستقیم هم به کشورهای آفریقایی نداریم! متأسفانه چندین تقاضای کشت فرا سرزمینی از آفریقا داشتیم که مسئولان ما توجهی به آنها نکردند! هیچ تفاهم‌نامه‌ای بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های آفریقایی وجود ندارد! سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی در حوزه آفریقا کم‌کارند! این در حالیست که ترکیه با شناخت بازار بکر آفریقا تجارت خود را با این قاره از 5 میلیارد دلار در سال 2003 به 25 میلیارد دلار در سال 2020 رسانده است.

نماینده مجلس: مردم ناچارند خودرو را با هر کیفیت و قیمتی خریداری کنند

حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت صنعت خودروسازی، گفت: به دلیل سیاست‌های اشتباهی که در پیش گرفته شده، مردم از داشتن خودروی ایمن و ارزان محروم شدند. در واقع خودروسازان به بهانه تقویت و حمایت از خودروی ملی، ارتباط خود را با صنعت خودروسازی جهان از بین برده ایم و مردم به سختی و دشواری افتاده‌اند.

وی برخی خودرو‌های داخلی را به ارابه‌های مرگ تشبیه کرد و افزود: بی‌کیفیتی خودرو‌های داخلی و ناایمن بودن آن‌ها که جان مردم را به مخاطره می‌اندازد، قابل توجیه و پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه تا زمانی که در صنعت خودروسازی رقابت ایجاد نشود، وضعیت این صنعت در کشور تغییر نمی‌کند، اضافه کرد: برخی مطرح می‌کنند که واردات موجب آسیب به تولید داخل می‌شود، ممکن است این موضوع در کوتاه مدت صحت داشته باشد، اما در بلندمدت به نفع خودروسازان داخلی و مردم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در بازار انحصاری خودروساز خود را ملزم به رقابت نمی‌داند، زیرا مردم ناچارند خودرو را با هر کیفیت و هر قیمتی خریداری کنند، ادامه داد: زمانی که مردم در صف خرید خودرو هستند و ده‌ها نفر در نوبت دریافت این کالا، ارتقا کیفیت برای خودروساز اهمیتی نخواهد داشت.

اخبار روزانه:

* در روزهای اخیر یکی از کارکنان مرزبانی گروهان مرزی بانه استان کردستان و همچنین یک نیروی درجه‌دار در استان گلستان حین انجام مأموریت به شهادت رسیدند. استوار یکم علی سراوانی که در پی درگیری و تیراندازی عده‌ای در یکی از روستا‌های شهرستان رامیان استان گلستان به محل اعزام شده بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. همچنین استواریکم شهید «رضا شریفی» از کارکنان مرزبانی گروهان مرزی بانه استان کردستان حین اجرای مأموریت گشت و کمین، کنترل و پایش نوار مرزی و تأمین امنیت منطقه مرزی به درجه رفیع شهادت نائل شد. این اتفاقات تلخ در حالی است که رسانه های مختلف کمتر به آن پرداختند.

* در برنامه امواج شبهه رادیو گفت‌وگو گزارش معاینه خانم مهسا امینی در بیمارستان کسری قرائت شد. در معاینه مشخص شد که سر، صورت و گردن فاقد آثار ضرب و جرح و فاقد شکستگی در جمجه و صورت بوده است. مهسا امینی سابقه تومور مغزی داشته و در ۵ سالگی جراحی شده که آثار جراحی در سمت راست پیشانی‌اش وجود دارد. او سابقه دیابت و مصرف چند دارو داشته است.

*برنامه‌های مدیریت مصرف که امسال تابستان از سوی وزارت نیرو اجرایی شد علاوه بر آنکه پاداش‌های خوبی برای مشترکان به همراه داشت، از بروز خاموشی گسترده در شبکه جلوگیری کرد و تابستانی بدون خاموشی با وجود ناترازی رقم زد. این در حالیست که مصرف برق صنایع هم ۱۱ درصد افزایش یافت.

* حمله راکتی یک‌شنبه شب به پایگاه اشغالگران آمریکایی در اطراف چاه نفتی العمر در دیرالزور واقع در شرق سوریه، باعث وقوع انفجارهایی شده است. هنوز گزارش بیشتری درباره جزئیات این خبر و عاملان حمله مخابره نشده است.

*تصویر جلد مجله اشپیگل آلمان در رابطه با بحران انرژی بازخورد بسیاری داشت. اشپیگل نوشت سیاه‌ـ قرمز‌ـ سرد. انفجار قیمت، مرگ شرکت‌ها، ترس از سقوط. آلمان سال‌های سختی را پیش‌رو دارد.

*فرانسوی‌ها با نگرانی از نزدیک شدن فصل سرما و احتمال قطعی برق و گاز در پی تنش‌های اروپا با روسیه تظاهرات برپا کردند و خواستار استعفای رئیس‌جمهور کشورشان شدند.

* رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با خانواده مرحوم مهسا امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه‌های مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود. رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی، با تأکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک و همدرد غم و اندوهتان بدانید.

https://shoma-weekly.ir/CaxFuc