گفته می‌شود که...

نماینده سازمان منافقین در پارلمان اروپا انهدام ۲ تیم وابسته به داعش در سیستان و بلوچستان رقابت‌‌‌های منفی در کنکور سراسری طراحی گام دوم نهضت سوادآموزی صدور کیفرخواست عامل شهادت شهید امیراحمدی با دست پس می‌زنند و با پا پیش تأکید علمای کردستان بر حفظ وحدت دولت مشغول کار است روایت جهانی از بهداشت مادران ایرانی ربع سکه بیش از ۴ میلیون تومان حباب دارد پروسه سخت شناسایی افراد جدید برای سهام عدالت دیدار وزیر کشور با علما و مراجع تقلید

نماینده سازمان منافقین در پارلمان اروپا
شبنم مددزاده، فعال اسبق دانشجویی در دفتر تحکیم وحدت که سال 87 به علت ارتباط با گروهک تروریستی منافقین مجرم شناخته و روانه زندان شد، همزمان با صدور قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا تصویری یادگاری از حضور در جلسه رأی‌گیری منتشر کرد. وی که پس از آزادی در اوایل دهه 90 به فرانسه رفت و در همایش سازمان منافقین در کنار مریم رجوی حضور به هم رساند، طی دهه اخیر از جمله اعضای فعال این گروهک بوده و در کمپ آلبانی سکونت داشته است. برخی کاربران فضای مجازی پس از انتشار تصویر مددزاده در پارلمان اروپا، با یادآوری ادعاهای رسانه‌های بیگانه در حمایت از او به ارتباط نمایندگان این پارلمان با گروهک منافقین اشاره کردند. رادیوفردا ارگان فارسی‌زبان CIA در دهه هشتاد اتهامات مددزاده را «فرافکنی» خوانده بود.

انهدام ۲ تیم وابسته به داعش در سیستان و بلوچستان
دو تیم وابسته به گروه تروریستی تکفیری داعش و تعدادی از عناصر بیعت‌کننده با آنها که با هدایت خارج از کشور قصد ایجاد ناامنی در جنوب‌شرق کشور را داشتند، با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) و همکاری قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فراجا منهدم شده و تحویل مراجع قضایی شدند.

یکی از اهداف این تیم‌ها گروگانگیری اتباع خارجی و تجار در چابهار بوده است. اعترافات اعضای گروه‌ها که میان آنها اتباع افغانستانی و تاجیکستانی نیز وجود دارد، نشان می‌دهد طراحی‌های گسترده‌ای برای ایجاد فضای ناامنی در جنوب شرق کشور داشته‌اند. براساس این اعترافات اگر چه برخی از این عناصر در حدود 5 تا 6 ماه قبل با تروریست‌های داعش اعلام بیعت کرده بودند اما پس از آغاز اغتشاشات در ایران و ملتهب شدن فضای سیستان و بلوچستان بود که با مستقر کردن عناصر داخلی و خارجی در کوه‌های اطراف ایرانشهر برنامه‌ریزی برای اقدامات تروریستی خود در استان را آغاز می‌کنند.

رقابت‌‌‌های منفی در کنکور سراسری

براساس آمارها امسال فقط 12/3 درصد از داوطلبان کنکور در رشته ریاضی به رقابت پرداختند. این در حالی است که در کنکور سال ۱۳۸۲ حدوداً 29/6 درصد از داوطلبان کنکور در رشته ریاضی رقابت کرده بودند. یعنی سهم داوطلبان مهندسی از کل کنکوری‌ها در دو دهه ۶۰ درصد کم شده است. این موضوع را باید از نگاه‌‌‌های اشتباه خانواده‌ها به رشته‌هایی مانند پزشکی دانست که خانواده‌ها را به چشم و هم‌چشمی ‌و رقابت‌‌‌های منفی واداشته است.
طراحی گام دوم نهضت سوادآموزی
جلسه شورای‌عالی پشتیبانی سوادآموزی پس از 6 سال وقفه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و بر تخصیص حداکثری بودجه نهضت سوادآموزی و تلاش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تأکید شد.

محمد مخبر با اشاره به اهمیت سوادآموزی در کشور، بی‌سوادی را ام‌المصائب خواند و گفت: در اقصی نقاط ایران کودکان مستعدی هستند که به دلایل مختلف موفق به ادامه تحصیل نیستند اما با شکوفا شدن استعدادها و فراهم شدن زمینه‌های تحصیلی، آنها می‌توانند تبدیل به یک استعداد درخشان برای خود و کشور شوند. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به رتبه ایران از لحاظ سوادآموزی در شاخص‌های جهانی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول ۴۰ سال گذشته و رسیدن به آمار بالای ۹۰ درصد سوادآموز در کشور اما به دلیل برخی تعارض‌ها در شاخص‌ها، تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول سالیان گذشته به خوبی دیده نشده است که باید با به‌روزرسانی این شاخص‌ها و برنامه‌های سواد‌آموزی، در راستای ارتقای رتبه ایران در سطح کشورهای جهان گام برداریم.

صدور کیفرخواست عامل شهادت شهید امیراحمدی
کیفرخواست عامل به شهادت رساندن شهید مدافع امنیت سلمان امیراحمدی صادر شد.

علی صالحی دادستان تهران در این‌باره با یادآوری اینکه این بسیجی شهید در جریان مقابله با اغتشاشگران در محله فلاح به شهادت رسیده و برای عامل تیراندازی به شهید کیفرخواست صادر شده، گفت: در مقابله با خشونت‌ها علیه مدافعان امنیت و ناامنی در جامعه هیچ‌گونه مماشاتی نخواهیم داشت و در این زمینه پیگیری‌های حقوقی و قضایی ادامه دارد.

با دست پس می‌زنند و با پا پیش

دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌‌‌های استرتژیک ریاست‌جمهوری در دولت روحانی در توئیتی نوشت: پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی می‌دهد و به قرار دادن سپاه در لیست تروریستی، رأی مثبت! رأی اول به معنای اشتیاق غرب به رعایت محدودیت‌‌‌های هسته ای برای ایران است و رأی دومی، جلوگیری از انتفاع اقتصادی و سیاسی ایران. این دو رأی در یک سبد نمی‌گنجند. سیدنظام‌الدین موسوی،‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ در پاسخ با دیاکو حسینی نوشت: وقتی می‌گوییم اقدامات اخیر اروپایی‌ها درباره ایران، تبلیغاتی و نمایشی و برای باج خواهی برجا می‌است یعنی: پارلمان اروپا همزمان با رأی مثبت به تروریستی خواندن سپاه، به پیشنهاد تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی داد. حکایت با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن!
تأکید علمای کردستان بر حفظ وحدت
روحانیون و علمای اهل سنت سراسر کشور با حضور در یک گردهمایی بزرگ که در سنندج برگزار شد، بر لزوم وحدت و دوری از تفرقه پرهیز کردند. در این همایش که با حضور علمای اهل سنت از سراسر کشور همراه بود، ماموستا رستمی امام جمعه سنندج و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و ماموستا شیرزادی امام جمعه مریوان سخنرانی کردند. در پایان این مراسم نیز قطعنامه‌ای در محکومیت اقدام توهین‌آمیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو قرائت شد.

دولت مشغول کار است

سبحانیان، معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد در توئیتی نوشت: میانگین 15 ساله رشد نقدینگی 27 درصد، رشد نقدینگی سالانه منتهی به مهر 1400(ابتدای استقرار دولت سیزدهم) 42/8 درصد، رشد نقدینگی سالانه منتهی به آبان 1401(14 ماه پس از استقرار دولت سیزدهم) 34/5 درصد، 8/5 درصد کاهش سرعت رشد نقدینگی در حدود یک سال دولت یعنی اینکه مشغول جمع کردن مشکلات به جا مانده از گذشته است.

روایت جهانی از بهداشت مادران ایرانی

بر اساس برآورد‌‌های بین سازمانی سازمان ملل، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، نسبت مرگ و میر مادران در جهان ۳۸ درصد کاهش یافته است. همچنین بر اساس داده‌‌‌های سال‌‌‌های ۲۰۱۵‌ـ۲۰۲۱ سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تقریباً ۸۴ درصد از کل تولدها در سطح جهان با حضور پرسنل بهداشتی ماهر اتفاق می‌افتد که از ۶۴ درصد در دوره ۲۰۰۱‌ـ۲۰۰۷ افزایش یافته است. جالب است بدانید که طبق آمار یونیسف، ایران نسبت به کشورهایی چون آمریکا، چین و برزیل میزان مرگ و میر مادران کمتری دارد و 99 درصد زایمان‌هایی که در کشورمان توسط پرسنل بهداشتی و درمانی ماهر انجام می‌گیرد که هم‌تراز کشور‌هایی چون روسیه، آمریکا و چین است و از کشورهایی چون استرالیا، عربستان و کانادا بالاتر است.
ربع سکه بیش از ۴ میلیون تومان حباب دارد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز در بازار داخلی علیرغم نوسان کاهشی قیمت طلا در بازارهای جهانی، اجازه کاهش قیمت در بازار سکه و طلا را نداده است، از افزایش قیمت هر قطعه سکه تا بیش از ۲۳ میلیون تومان در آخرین معاملات هفته خبر داد و گفت: حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان این قیمت حباب است و ربع سکه نیز حباب چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دارد.
پروسه سخت شناسایی افراد جدید برای سهام عدالت
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این که چرا در لایحه بودجه به ادامه فرایند شناسایی جاماندگان سهام عدالت اشاره نشده است، گفت: شناسایی افراد جدید پروسه سختی دارد، زیرا باید این اطمینان ایجاد شود که افراد واقعا مشمول هستند یا خیر، البته مسئولیت این کار با وزارت رفاه است. این فرایند هنوز آغاز نشده است. از طرف دیگر منابعی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی کنم جامانده دیگری شناسایی شود.
دیدار وزیر کشور با علما و مراجع تقلید
احمد وحیدی وزیر کشور در دیدار با شماری از علما و مراجع تقلید از آخرین وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور گزارش داد.

در جریان این دیدارها مراجع تقلید نسبت به ضرورت ازدیاد جمعیت، گشایش‌های اقتصادی، حفظ کرامت مردم، توجه به آسیب های اجتماعی، جهاد تبیین ، کنترل بازار و نرخ تورم تأکید کردند. وزیر کشور نیز با اشاره به شکست توطئه‌های دشمنان در حوادث اخیر، گفت: رئیس جمهور نسبت به حل مشکلات معیشتی اهتمام بالایی دارد و این مسأله جزو کارهای جدی دولت است و رئیس جمهور روزانه به صورت مرتب اوضاع بازار و تورم را بررسی می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم دربرابر اقدامات و فعالیت‌های ضد اسلامی و ضد ارزشی ایستاده است و به همین دلیل دشمن به صورت جدی به دنبال تخریب دولت و انحراف افکار عمومی نسبت به اقدامات و تلاش‌های کارگزاران مردم است.

https://shoma-weekly.ir/YNbUlf