گفته می‌شود که...

نقش سوابق مدیریتی در احراز صلاحیت‌ها/آملی لاریجانی: حرف هایم تنها از سر دلسوزی بود/چند رای اولی در انتخابات 1400 داریم؟/وقتی که لیدرهای فتنه ۸۸ نگران جمهوریت می شوند/پرونده ترخیص کالاهای اساسی به دادگاه کشیده شد/دلسردی وزارت خارجه از نتایج مذاکرات وین! و ۰۰۰

نقش سوابق مدیریتی در احراز صلاحیت‌ها

آیت‌الله «سید محمدرضا مدرسی یزدی» از فقهای شورای نگهبان درباره عدم احراز صلاحیت مسببان وضع فعلی کشور گفت: «اگر معلوم شود به خاطر عدم تدبیر یک فرد، مشکلاتی در کشور ایجادشده، حتماً در بررسی صلاحیت او، بنا بر اصل مدیر و مدبر بودن، تأثیر خواهد داشت». وی افزود: «شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد، اما هیچ‌کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود. ما کسی که پایین‌ترین سطح معیارها را هم داشته باشد را تائید می‌کنیم تا حتی هزار نفر هم به مشارکت اضافه بشود ولی آیا کسی می‌پذیرد کسی که مدیر و مدبر نیست و معیارهای لازم را ندارد در فرآیند انتخابات شرکت کند؟».

آملی لاریجانی: حرف هایم تنها از سر دلسوزی بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به برخی حواشی در خصوص اعلام موضع ایشان به نهاد شورای نگهبان، گفت: «مرز من با کسانی که از حرف‌هایم سوءاستفاده کردند، جداست. اگر حرفی زده‌ام از سر دلسوزی برای شورای نگهبان و جهت اعتمادسازی بوده است. تنها نهاد رسمی متولی تأیید صلاحیت‌ها شورای نگهبان است. وقتی این شورا نظری داد، همه باید مطیع باشند. نهاد شورای نگهبان همواره باید محترم شمرده شود. خروجی شورای نگهبان باید موجب افزایش مشارکت مردم و اعتمادساز شود. سخن صحیحی نیست که بگوییم کاری به مشارکت مردم نداریم. ارکان نظام اسلامی بر انتخابات و مشارکت مردم استوار است».
نیاز به
۶ میلیون مسکن تا ۱۴۰۴

بر اساس بررسی‌های طرح جامع مسکن، کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ نیاز به ساخت حداقل شش میلیون واحد مسکونی دارد تا التهاب شکل گرفته در سال‌های اخیر سامان دهی شود.

چند رای اولی در انتخابات 1400 داریم؟

سخنگوی ستاد انتخابات: در این دوره از انتخابات بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار رأی اولی داریم. انتظار داریم با حضور و مشارکت جدی رأی اولی‌ها انتخابات ۱۴۰۰ جذاب شود به‌ویژه که جوانان نخستین بار می‌خواهند رأی بدهند و شوق‌وذوق دارند.

معنای انتخابات از نظر آیت‌الله اراکی

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مخالفت با نظر شورای نگهبان مخالفت با جمهوریت و اسلامیت نظام است. به گزارش جماران، آیت‌الله محسن اراکی با بیان اینکه معنای اصلی انتخابات اعلام فرمانبرداری از نظام تشکیلات الهی است، افزود: در رأس این تشکیلات رسول اکرم و بعد از رسول خدا در عصر ما امام زمان (عج) که (در دوره غیبت) از سوی حضرت، ولی عصر (عج) هم، ولی فقیه قرار دارد. وی گفت: معنای انتخابات این است که مردم اعلام می‌کنند ما فرمانبر این نظام تشکیلاتی هستیم و برای کمک به آن فرمانروای فعلی ما که، ولی فقیه است یک بازوی اجرایی خوبی می‌خواهیم انتخاب کنیم.
وقتی که لیدرهای فتنه
۸۸ نگران جمهوریت می شوند

«محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات که در سال ۸۸ از صحنه‌گردانان اصلی فتنه بود، پس از احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتخابات واقعی نماد نظام‌هایی است که مردم‌سالاری را پذیرفته‌اند و به‌نوبه خود استحکام‌بخش اصل زرین "حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش" است». خاتمی ازجمله افرادی است که در فتنه ۸۸، انتخاباتی را که با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار شد، به صحنه آشوب و درگیری بدل کرد؛ چرا؟! به این دلیل که اکثریت مردم، کاندیدای موردحمایت خاتمی و همفکران وی را انتخاب نکردند؛ برای همین افراطیون اصلاح‌طلب علیه جمهوریت شورش کرده و رأی مردم را پایمال کردند. فتنه گران در سال ۸۸ خوی دیکتاتوری خود را به‌صورت تمام و کمال نمایش داده و علی‌رغم آنکه در جلسات خصوصی تأکید داشتند که قطعاً تقلب صورت نگرفته، پشت تریبون، دروغ تقلب را فریاد زده و جوانان را به آشوب و اغتشاش تشویق کردند. حالا لیدرهای فتنه ۸۸ که ید طولایی در لگدمال کردن رأی مردم و دهن‌کجی به جمهوریت دارند، خود را دلواپس مردم‌سالاری جا زده و هجمه گسترده‌ای علیه اقدام قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها به راه انداخته‌اند.
ادعای اطلاعاتی فیس بوک علیه ایران و روسیه

فیس بوک ایران و روسیه را متهم به توزیع اطلاعات نادرست در اینترنت کرد. به گزارش ایلنا به نقل از مسکو تایمز، فیس بوک در گزارشی گفت روسیه و ایران مهمترین عامل گسترش اطلاعات نادرست در اینترنت با هدف دستکاری افکار عمومی هستند.

پرونده ترخیص کالاهای اساسی به دادگاه کشیده شد

ترخیص فوری کالاهای اساسی در حالی در روزهای اخیر در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرارگرفته که دادستانی کل نیز به ماجرای دپوی ۶ میلیون تنی کالاهای اساسی واردشده و ضرب‌الاجل تعیین کرده است.
کوهنوردی لاریجانی بعد از ردصلاحیتش

علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس در پستی اینستاگرامی، فیلمی از کوهپیمایی صبحگاهی اش در دامنه های دماوند منتشر کرد. لاریجانی در این پست نوشت: کوه دماوند چقدر قشنگه انصافاً

قول و قرارهای نامزدهای انتخابات 1400 با مردم

نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری طی دو روز گذشته قول‌هایی به مردم دادند که بعد از انتخابشان موظف به تحقق آن‌ها هستند؛ قاضی‌زاده هاشمی: تورم را تک‌رقمی خواهیم کرد. برای کمبود ۴ و نیم میلیون مسکن، برنامه‌ریزی داریم. نهادهای اداری کشور برای دوره رضاخان است؛ اگر رئیسجمهور شوم با اولویت، دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر میکنم و هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهد کرد. رضایی: اگر وضعیت کنونی کشور ادامه پیدا کند، در ۶ ماهه دوم امسال با تورم ۵۰ درصد مواجه خواهیم بود و در سال‌های بعدی با فوق تورم مواجه هستیم. برنامه دولت من کنترل تورم و گرانی‌هاست. هوشمند و هدفمند کردن یارانه‌ها از اولویت‌های دولت من است؛ وقتی می‌گویم یارانه ۴۵۰ هزارتومانی، این یارانه مبانی دارد و منابع آن مشخص است. مهرعلیزاده: میانگین سنی دولت من از ۴۵ سال عبور نخواهد کرد. برنامه‌های مشخصی برای نشاط جوانان دارم. برای تأمین کسری بودجه پول چاپ نخواهم کرد، اوراق مشارکت منتشر نمی‌کنم، خلع نقدینگی نخواهم کرد. سه تا چهار ماه بعد از تشکیل دولتم، روند افزایش تورم را متوقف خواهم کرد. اقتصاد بایستی همانند آکواریوم اداره شود و شفاف باشد. زاکانی: تمام تقویت‌کننده‌های تولید را دنبال می‌کنیم تا تولید در کشور حرف اول را بزند. مقابله با مفاسد اقتصادی و موانع جدی تولید هدف مقدماتی ما است. داشته‌های بیرون از مرزهای ایران را یک فرصت بزرگ می‌بینیم. همتی: معیشت و رفاه، مهمترین مشکل مردم است و دلیل آن سیاستهای غلط، تحریمها و سیاسی کردن تصمیمهای اقتصادی است. رئیسی: ۷۰ درصد ظرفیت‌های اقتصادی کشور غیرفعال است. شفافیت از نکاتی است که یک عده شعارش را می‌دهند ولی ما بنا داریم که هم در حوزه اجرا و هم در حوزه تصمیم‌گیری، شفافیت وجود داشته باشد تا مردم احساس آرامش کنند. کاهش تورم با افزایش تولید و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است. یکی از مسائلی که مدنظر دارم، تیم اقتصادی هماهنگ است. تیم اقتصادی فعلی ناهماهنگ است و هر بخش آن یک صدایی دارد. کاهش تورم به تورم یک‌رقمی امکان‌پذیر است. سیاست‌ها و قوانین اجرانشده‌ای مانند تعرفه‌گذاری برای خدمات پرستاری و حقوق سایر بخش‌های کادر درمان باید اجرایی شود. می‌توانیم هزینه درمانی را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. جلیلی: اشتغال‌زایی باید به‌گونه‌ای انجام شود که مردم احساس کنند معطل چند کشور خارجی نیستند. یک بخش مهم برنامه جامع اقتصادی، تعامل سازنده و گسترده با کشورهای دیگر است.
کاظم صدیقی: باید به انتخابات به چشم یک عبادت بنگریم

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد که امروز جنگ سیاسی و اقتصادی داریم و مردم باید با حضور خود دشمن را مأیوس کرده و شخصی را انتخاب کنند که با مدیریت مشکلات کشور را حل کند.حجت الاسلام کاظم صدیقی در سخنان آدینه ای خود که از ویژه برنامه رادیویی «در ساحت حضور» پخش شد، با بیان اینکه امروز در آستانه یک آزمون بزرگ قرار داریم، گفت: ملت بزرگ، شهید پرور و انقلابی ایران در آستانه انتخابات قرار دارند و باید بدانند این انتخاب به منزله سپردن سرنوشت کشور به دست یک فرد است.وی اختیارات گسترده رییس جمهور را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: همه مسائل کشور اعم از سیاست، اقتصاد، امنیت، عمران، آبادانی، تولید و توزیع، بودجه کشور و مواردی از این دست به نوعی به ریاست جمهوری مرتبط می شود، از این روی، باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشیم.

متقاضیان منتظر و رکود بازار مسکن!

بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از کاهش ۶۵ درصدی معاملات مسکن در تهران طی اردیبهشت ۱۴۰۰ است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد رکود این بخش عمیق‌تر شده است. طی اردیبهشت‌ماه امسال 3900 فقره قرارداد مسکن در شهر تهران ثبت‌شده که این رقم در مقایسه با فروردین امسال 88.1 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 65.2 درصد کاهش یافته است. طی ماه‌های اخیر بازار مسکن تحت تأثیر انتظار جامعه در خصوص دو موضوع مذاکرات برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. این مسئله باعث شده تا افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال 98 و 99 متوقف‌شده و این روند معکوس شود. در زمان حاضر رکورد غیرتورمی بازار مسکن عمیق‌تر شده، اما این نگرانی وجود دارد طی هفته‌های آینده با تعیین تکلیف شدن دو موضوع مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری، تقاضای مصرفی وارد بازار مسکن شود. نگرانی ازاین‌جهت است که طی 8 سال اخیر تولید مسکن متناسب با نیاز کشور صورت نگرفته و با ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن، شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها خواهیم بود.
نوباوه: شورای نگهبان خوب عمل کرد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به هیچ وجه قبول ندارم که عدم احراز صلاحیت برخی از افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری منجر به کاهش مشارکت شود.بیژن نوباوه در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری باید از سوی همه افراد پذیرفته شود، گفت: هر کسی که قانون را قبول ندارد، در هر جایی که مشغول است باید از آنجا کنار برود.وی بیان کرد: جای تاسف است آقایان در جایی که به نفعشان است، از قانون تمکین می‌کنند و در جایی که به ضررشان است، از قانون تبعیت نمی‌کنند. همه باید بدانند که هر قانونی بهتر از بی قانونی است.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند که با عدم احراز صلاحیت برخی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم در انتخابات کاهش می‌یابد که سوال بنده از آنان این است که آیا میزان مشارکت مردم با حضور افراد صالح افزایش می‌یابد یا با حضور افراد ناصالح و ناکارآمد؟

دلسردی وزارت خارجه از نتایج مذاکرات وین!

سخنگوی وزارت امور خارجه: وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در تلاش برای جلب رضایت دشمن قسم‌خورده برجام، اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند. مایه دلسردی است! رژیم خون‌خوار اسراییل که سعی بر جلب رضایتش دارید تمام تلاشش را کرده تا توافق را تخریب کند. به‌جای اعتبارزدایی از خودتان، بر احیای توافق اصلی - که تنها راه‌حل روی میز است - تمرکز کنید. وزیر خارجه آمریکا نیز به‌تازگی با رونمایی از برجام پلاس بعد از بازگشت کشورش به برجام، گفته است: «در صورت احیای برجام، دولت بایدن به‌دنبال تقویت و طولانی‌تر کردن آن است تا فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات، حمایت از گروه‌های تروریستی را شامل شود».

اخبار روزانه:
*
نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: وضعیت سلامتی سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله خوب است. حال او خوب است. او اذعان کرد که دبیر‌کل حزب‌الله به‌تازگی در معرض یک عارضه جسمانی قرار گرفت که ایجاب می‌کرد استراحت کند‌ و مسئله‌ای بیشتر از این نیست؛ اما رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابع ارتش آن کشور گفته‌اند که شواهد موجود حاکی از آن است که حسن نصرالله احتمالا به ویروس کرونا مبتلا شده است.

*رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به این که قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری به ١١ هزار تومان رسیده است، گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد بحران در بازار تخم مرغ خواهیم بود. ناصر نبی پور، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را در مرغداری بین ١٠ هزار و ٩٠٠ تا ١١ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش جزئی مصرف، قیمت تخم مرغ بین ۴٠٠ تا ۵٠٠ تومان افزایش یافته است. وی ادامه داد: این قیمت با نرخ مصوب ١۴ هزارتومانی که دولت تعیین کرده سه هزار تومان فاصله دارد. نبی پور با اشاره به این که قیمت جوجه یک روزه تخم گذار بین ١۵ تا ١٧ هزار تومان است، گفت: این در حالی است که نرخ مصوب جوجه یک روزه تخم گذار هشت هزار تومان است. وی همچنین از تأخیر در تأمین نهاده‌های دامی انتقاد کرد و افزود: در تهران برخی واحدها، دو ماه است که جوجه ریخته اند، اما نتوانسته اند نهاده بگیرند.
*طبق تحلیل محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، به رغم این که به دلیل افزایش نرخ ارز در داخل و افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا، قیمت هر قطعه سکه
۳۵۰ هزار تومان افزایش داشته، اما حباب سکه در حال تخلیه شدن است و پایین‌ترین میزان خود طی سال‌های اخیر را تجربه کرده است.
*ارزش پزو به کمترین سطح تاریخی خود رسید. به گزارش رویترز، با تشدید بحران بدهی، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم، بحران ارزی در سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی بیش از پیش تشدید شده است تا جایی که با ریزش مجدد
۵درصدی ارزش پزو در برابر دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی، میزان سقوط این ارز در برابر دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۴ درصد افزایش پیدا کرد. در طول چهار سال اخیر، ارزش پزوی آرژانتین بیش از ۸۳ درصد کاهش یافت و این کشور دست کم دو بار دچار بحران ارزی کم سابقه‌ای شد که منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید ارز در برابر صرافی‌ها یا هجوم مشتریان به بانک‌ها برای برداشت سپرده‌های ارزی خود شد.

* گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، از موشک‌های سجیل به‌کاررفته در نبرد اخیر خود با رژیم صهیونیستی رونمایی کرد. این گروه مقاومت فلسطینی اعلام کرد: «موشک‌های خانواده سجیل، از قدرت تخریبی بسیار بالایی برخوردارند، زیرا کلاهک‌هایی انفجاری آن از موشک‌های انگلیسی ساخته‌شده که در نزدیکی سواحل غزه توسط نیروهای مقاومت پیدا شد».
*گمرک جزئیات وصول حقوق ورودی
۱۲ درصدی گوشی تلفن همراه وارداتی با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار را اعلام کرد. در این بخشنامه با اشاره به بخشنامه اخیر وزارت صنعت، اعلام شده است: با توجه به این که بر اساس قانون بودجه امسال، میزان حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار، ۱۲ درصد تعیین و فرایند مأخذ و تعرفه نیز از فرایند ارزش گذاری منفک شده، لازم است این موضوع از سوی کارشناسان کنترل و برای آن اقدام شود.

* فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «به همه صهیونیست‌ها توصیه می‌کنم قبل از اینکه خانه‌هایی که در اروپا و آمریکا داشته‌اید گران‌تر بشود، به همان‌جا برگردید و خانه‌هایتان را بسازید».

https://shoma-weekly.ir/UgVxX9