گفته می‌شود که...

نظارت و تسهیل‌گری دو وظیفه مهم دولت در قبال زائران اربعین دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد بوریس جانسون: قبض برق برای بسیاری از ما بسیار ترسناک شده است تصویب استخراج رمز ارزها در جلسه دولت مدارس در تمام مقاطع از اول مهر حضوری است خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک شد جدیدترین پهپاد نقطه‌زن نیروهای مسلح رونمایی شد فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ است امنیت جامعه خط قرمز قوه‌قضاییه است کشورهای منطقه مراقب مسائل زیست محیطی یکدیگر باشند حزب‌الله صهیونیست‌ها را سورپرایز کرد ریال دیجیتال می‌شود بدهی ۵۱ هزار میلیاردی روحانی تسویه شد تلویزیون سعودی به قدرت ایران اعتراف کرد رئیس موساد بخاطر اظهاراتش درباره ایران توبیخ شد

رئیسی در جلسه هیات دولت:

نظارت و تسهیل‌گری دو وظیفه مهم دولت در قبال زائران اربعین

رئیس جمهور «نظارت و تسهیل‌گری» را دو وظیفه مهم دولت در قبال زائران اربعین برشمرد و تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید به صورت دقیق و منظم بر روند جابجایی زائران اربعین نظارت داشته باشد تا هیچ کمبود و کاستی در این مسیر احساس نشود.

رئیسی در جلسه هیأت دولت با یادآوری اهمیت آئین راهپیمای میلیونی اربعین حسینی، از همه دستگاه‌های دولتی دارای مسئولیت در این حوزه خواست، وظایف خود را در راستای تسهیل حضور همه علاقمندان و متقاضیان، با دقت و جدیت ایفا کنند.

رئیس جمهور همچنین به استانداران ماموریت داد: روند خدمات‌رسانی به زائران در مرز‌ها و پایانه‌ها را به طور مرتب شخصا نظارت کنند و در عین حال از ظرفیت تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی نیز به صورت کامل بهره ببرند.

آیت‌الله رئیسی به زائران اربعین حسینی نیز توصیه کرد علاوه بر برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی سفر به عتبات عالیات، از ظرفیت همه گذرگاه‌های مرزی کشور استفاده کنند تا برای خروج و ورود به کشور دچار ازدحام و مشکل نشوند.

=========================

خاندوزی:

دولت برنامه ای برای افزایشقیمت بنزین ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بر خلاف شایعات، هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم.

سید احسان خاندوزی افزود:برای تغییر الگوی مصرف، صرفا نباید به سمت متغیر‌های قیمتی بنزین برویم بلکه باید از متغیر‌های غیرقیمتی هم استفاده کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اگر روند فعلی مصرف بنزین ادامه یابد، احتمال واردات بنزین وجود دارد مگر اینکه سقف مصرف بنزین کنترل شود و باید از یک سری متغیر‌ها برای کنترل مصرف بنزین استفاده کنیم.

وی افزود: برنامه سال ۱۴۰۲ برای قیمت بنزین هنوز آماده نیست و نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد.

================================


بوریس جانسون: قبض برق برای بسیاری از ما بسیار ترسناک شده است

نخست وزیر مستعفی انگلیس گفت:چند ماه آینده بسیار سخت خواهد بود و قبض هاب برق می تواند عقل از سر انگلیسی ها بپراند.

به گزارش روسیا الیوم، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس گفته است که ماه‌های آینده برای انگلیسی‌ها سخت خواهد بود و قبض‌های برق می‌تواند عقل از سر آنها بپراند.

بر اساس این گزارش، جانسون در مقاله‌ای برای روزنامه دیلی میل نوشت: چند ماه آینده سخت و شاید بسیار سخت خواهد بود. قبوض برق برای شهروندان سرسام آور خواهد بود. در واقع، قبض‌های گرمایش خانه برای بسیاری از ما بسیار ترسناک شده است.

پیش از این، سازمان تنظیم کننده انرژی در انگلیس (اوفگِم) Ofgem از افزایش ۸۰ درصدی حداکثر قیمت قبض برق مجاز مصرف کنندگان از اول اکتبر به دلیل افزایش قیمت جهانی انرژی خبر داد. به این ترتیب، حداکثر صورت حساب برای بریتانیایی‌ها می‌تواند ۱۵۷۸ پوند یا ۸۰ درصد افزایش یابد.

این نهاد دولتی انگلیس هشدار داده است که اوضاع در سال ۲۰۲۳ ممکن است بدتر هم بشود. مدیرعامل اوفگم گفته است: این افزایش قیمت تبعات بسیار سنگینی را برای خانوارها در سراسر انگلیس در پی خواهد داشت و به احتمال زیاد چهار ماه دیگر هم دوباره قیمت برق و گاز افزایش خواهد یافت.

رسانه‌ها گزارش دادند که در ادامه پیامدهای عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر اروپا و تنگنای اقتصادی قاره سبز، بهای برق در اروپا به بالاترین سطح رسید.

قیمت معاملات یک سال آتی برق آلمان به ۹۹۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید و این رقم در فرانسه از یک هزار و ۱۰۰ یورو عبور و نسبت به سال گذشته، در هر دو کشور افزایشی ۱۰ برابری را تجربه کرد. سازمان اوفگِم نیز اعلام کرد که سقف قیمت برق و گاز را از اول اکتبر، به ازای هر سال به طور متوسط به ۳ هزار و ۵۴۹ پوند (۴ هزار و ۱۹۷ دلار) افزایش خواهد داد.

قابل ذکر است که در ماه‌های اخیر و پس از آغاز جنگ اوکراین، تنش‌ها میان روسیه و اروپا به بحران انرژی گسترده در کشورهای اروپایی دامن زده است.

===================================

تصویب استخراج رمز ارزها در جلسه دولت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه دولت استخراج رمز ارزها مصوب شد.

سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه مصوبه استخراج رمز ارزها از قبل موجود بود،گفت: اما مدتی پروانه بهره برداری و جواز تاسیس به واحدهای استخراج رمز دارایی‌ها متوقف شده بود‌.

وی با بیان اینکه در جلسه دولت تمام موضوع رمز دارایی‌ها تحلیل شد، بیان داشت: بخشی از احکامی که نیاز به مصوبه دولت داشت امروز مصوب شد و بر این اساس واحدهایی که متقاضی استخراج رمز دارایی ها هستند دوباره می توانند جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری بگیرند.

وی اطهار کرد: بسیاری از مراکز غیر قانونی این کار را انجام می دادند که با مصوبه امروز دولت این کار رسمیت یافت.

فاطمی امین اظهار داشت: در هفته‌های اخیر اولین محموله وارداتی با روش رمز ارز در کشور تامین ارز شد و بنابراین از این به بعد رمز ارز ها می توانند برای واردات استفاده شود.‌

======================================

وزیر آموزش و پرورش: مدارس در تمام مقاطع از اول مهر حضوری است

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس پس از ۲۶ ماه تعطیلی با بررسی‌های صورت گرفته از ابتدای مهرماه در تمام مقاطع به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

یوسف نوری گفت: به واسطه حضور دولت مردمی و انقلابی هر کدام از وزرا در دو استان حاضر شده تا مشکلات هر استان را بررسی و به دولت منتقل شود تا تصمیمات لازم گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مدارس پس از ۲۶ ماه تعطیلی با بررسی‌های صورت گرفته از ابتدای مهرماه در تمام مقاطع به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

نوری ادامه داد: برای جبران یادگیری طرح تثبیت و یادگیری تابستان امسال در مدارس اجرایی شد و با شروع مدارس از «شاد» نیز به عنوان برنامه مکمل یادگیری استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: در سال جاری ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر در آزمون استخدامی شرکت کرده و در حال مصاحبه هستند تا با شروع سال تحصیلی در مناطق مورد نیاز و کمتر برخوردار مشغول به فعالیت شوند.

==================================

خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک شد

مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک از دقایقی پیش در سالن فارسی آکادمی آغاز و محمود خسروی وفا با اختلاف یک رای نسبت به علی نژاد برای 4 سال رئیس این کمیته شد.

رای‌گیری ریاست بین محمود خسروی‌وفا، مهدی علی‌نژاد و فضل‌الله باقرزاده انجام شد. با پایان شمارش آراء باقرزاده ۵ رای، خسروی وفا و علی‌نژاد هر کدام ۲۴ رای کسب کردند. براین اساس انتخابات به دور دوم رفت.

در زمان رای گیری دور دوم ریاست، دبیر سوال پرسید ۲ نفر به مجمع اضافه شدند، اساسنامه چه می‌گوید؟ آیا اساسنامه سکوت می‌کند؟

صالحی‌امیری در پاسخ به دبیر، عنوان کرد: این سوال را بهتر است نماینده شورای المپیک آسیا پرسیده شود؟

حیدر فرمان در این باره جواب داد: سوال اول این است آیا آنها عضو مجمع هستند یا خیر؟ اگر بله هیچ مورد غیرقانونی نیست، می‌توانند بدون مانع رای دهند و در دور دوم انتخابات شرکت کنند. با اضافه شدن ۲ عضو آیا تعداد المپیکی‌ها بیشتر است یا خیر؟

هاشم‌اسکندری رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد و مسعود سلیمانی رئیس فدراسیون اسکواش ۲ عضو غیرالمپیکی به دور دوم انتخابات ریاست اضافه شدند و تعداد اعضای مجمع به ۵۵ نفر رسید.

در دور دوم انتخابات از ۵۵ رای ماخوذه، خسروی‌وفا ۲۸ رای و علی‌نژاد ۲۷ رای کسب کردند تا خسروی‌وفا برای ۴ سال رئیس کمیته ملی المپیک شود.

=================================

جدیدترین پهپاد نقطه‌زن نیروهای مسلح رونمایی شد

پهپاد نقطه‌زن کروز ابابیل جدیدترین پهپاد انهدامی نیروهای مسلح است که توسط وزارت دفاع رونمایی شد.

‌ درجریان بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه وزارت دفاع جدیدترین پهپاد نقطه‌زن انهدامی نیروهای مسلح به‌نام پهپاد کروز ابابیل رونمایی شد.

این پهپاد که توسط متخصصان وزارت دفاع طراحی و تولید شده است مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی و سر جنگی با قابلیت شناسایی اهداف و ارسال تصاویر زنده از هدف،‌ قابلیت قفل روی هدف قادر به انهدام دقیق اهداف زمینی است.

هنوز از برد و قدرت تخریب این پهپاد اطلاعات جدیدی منتشر نشده است.

====================================

باقری:

فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ است

معاون سیاسی وزارت امورخارجه گفت: فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه است و اهتمام به موضوع فلسطین را وظیفه اسلامی کشور‌های منطقه است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه قطر گفت: گام دوم در سیاست همسایگی، ارتقای همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای است.

باقری با تأکید بر شتاب گیری روابط ممتاز تهران-دوحه به‌ویژه در یکسال اخیر، اظهار داشت: از نقش‌آفرینی مؤثر قطر در پیشبرد گام دوم سیاست همسایگی ایران و ارتقای همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای استقبال می‌کنیم.

معاون سیاسی وزارت امورخارجه اهتمام به موضوع فلسطین را وظیفه انسانی و اسلامی همه کشور‌های منطقه برشمرد و تصریح کرد: پایداری هر ترتیبات منطقه‌ای در گرو استیفای حقوق ملت فلسطین است.

باقری با اشاره به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای محو فلسطین از جغرافیای سیاسی منطقه و جهان گفت: فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ای است، از این رو هر ابتکاری که به حقوق ملت فلسطین بی‌توجه باشد، عامل بی‌ثباتی و مخل امنیت منطقه است.

معاون وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی دو کشور، بر روابط رو به رشد دولت قطر و جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد تاکید کرد و دیدار و رایزنی مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور را زمینه ساز گسترش این روابط دانست.

==================================

امنیت جامعه خط قرمز قوه‌قضاییه است

در پی دستور رئیس قوه قضایی مبنی بر راه اندازی ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین، کمیته‌ای در این رابطه تشکیل و اقدامات عملی قضایی در خصوص برقراری و افزایش امنیت در جامعه آغاز شد.

طی روزهای اخیر اخبار و تصاویر نگران کننده‌ای از زورگیری، خفت‌گیری و سرقت مسلحانه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است.

در پی افزایش انتشار فیلم‌ها و تصاویر مربوط به جرایم خشن در فضای مجازی که در جامعه رخ داده است، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه دستور فوری شناسایی و برخورد با مجرمان حوزه جرایم خشن را صادر کرد.

رئیس قوه قضاییه در این رابطه به دادستان کل کشور دستور داد تا ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین، تشکیل شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضاییه در جلسه بررسی راهکارهای مقابله سریع و قاطعانه با افراد مخل امنیت و آرامش مردم از جمله سرقت‌های خشن، با اشاره به مقوله جرم سرقت به عنف و غیرقابل تحمل بودن این قبیل جرایم برای جامعه بیان کرد: به واسطه سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهرها رخ می‌دهد؛ در جامعه ناامنی روانی ایجاد می‌شود و این موضوعی است که نه برای شهروندان و نه برای ما به عنوان مسئولان حکومتی قابل قبول و قابل تحمل نیست.

رئیس عدلیه به دادستان کل کشور دستور داد با مساعدت و همکاری ضابطین و نیروی انتظامی و در صورت نیاز کمک گرفتن از بسیج، در اسرع وقت ستادی را برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهرها رخ می‌دهد تشکیل دهند و در هر دادسرا نیز شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی سریع و قاطع به این قبیل سرقت‌ها ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت سرعت عمل بیشتر نیروی انتظامی در دستگیری زورگیران و سارقان به عنف، گفت: قوه قضاییه این آمادگی را دارد تا در راستای دستگیری هرچه سریع‌تر سارقان خشن، به نیروی انتظامی کمک کند؛ همچنین فراجا می‌تواند در انجام این مهم از نیروهای بسیج نیز کمک بگیرد.

آنچه در حال حاضر دارای اهمیت و اولویت است، شناسایی و دستگیری سریع و قاطع زورگیران و مرتکبان سرقت‌های خشن در راستای تامین و تحکیم امنیت روانی شهروندان است که این موضوع مورد تاکید و دستور رئیس قوه قضاییه است.

کمیته رسیدگی به پرونده‌های جرایم خشن و سرقت در دادستانی کل کشور تشکیل شد

پس از دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور مبنی بر تشکیل ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین، دادستان کل کشور نشست بررسی راهکارهای برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح را با حضور مقامات ارشد قضایی و فرماندهان انتظامی کشور برگزار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری با اشاره به برگزاری نشست تخصصی بررسی راهکارهای برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح، اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقش امنیت جامعه چه امنیت مالی و چه امنیت روانی و جانی، دستگاه قضایی و مجموعه حاکمیت وظیفه دارند همه توان خود را به کار گیرند تا برای مردم این امنیت ایجاد شود.

دادستان کل کشور تأکید کرد: بنا شد در دادستانی کل کشور، کمیته‌ای ممحض را برای پیگیری مسئله سرقت‌ها، خصوصاً سرقت‌هایی که همراه با خشونت و زورگیری هستند، تشکیل دهیم و همچنین در دادسرای تهران یک یا دو شعبه برای این کار اختصاص دهیم تا سرقت‌های خاص و مهم را در آنجا بلافاصله و بدون فوت وقت مورد رسیدگی قرار دهند.

وی با هشدار به مجرمان، تاکید کرد: کسانی که به هر نحوی سلاح سرد یا گرم استفاده کنند؛ چنین اقداماتی از مصادیق محاربه محسوب می‌شود و بدون چشم‌پوشی مجازات محارب را در پی خواهند داشت؛ اگر دادگاه تشخیص دهد، چه بسا در همان محلی که این جنایت را مرتکب شدند، مجازات شوند تا مردم شاهد و ناظر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری درباره نحوه برخورد با برهم‌زنندگان نظم عمومی و عاملان جرایم خشن نیز، اظهار کرد: مردم چنانچه شاهد بروز چنین حوادثی بودند، با تلفن‌های همراه خود مستندسازی کنند چرا که مستندسازی چنین جرایمی، برای دستگاه قضا بسیار مهم است، ممکن است در آن لحظه نیروی انتظامی و پلیس در آن محل حضور نداشته باشد و تا رسیدن آنها مدت زمانی صرف شود لذا مردم می‌توانند در این زمینه همکاری کرده و اطلاعات خود را در اختیار این نیرو قرار دهند.

محیط اجتماعی نباید برای سارقان و به‌خصوص سارقانی که با رفتارهای خشن به اموال و جسم مردم تعرض می‌کنند، امن باشد

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر ضرورت حساسیت ویژه تمامی دستگاه‌ها در حوزه برخورد با سارقان به‌خصوص سرقت‌های خشن و مقرون به آزار، اظهار کرد: محیط اجتماعی نباید برای سارقان و به‌خصوص سارقانی که با رفتارهای خشن به اموال و جسم مردم تعرض می‌کنند، امن باشد؛ چرا که سرقتی که توام با خشونت و آزار رخ می‌دهد، دارای انعکاس اجتماعی است، احساسات جامعه را جریحه‌دار می‌کند و به احساس ناامنی در جامعه دامن می‌زند و از این حیث از مصادیق نقض حقوق عامه محسوب می‌شود.

پلیس برنامه مشخصی برای شناسایی سارقان ارائه دهد

وی در همین راستا از پلیس خواست تا برنامه مشخصی برای شناسایی سارقان ارائه دهد و گفت: حضور پلیس در مواجهه با سارقان و به‌ویژه سارقان زورگیر و خشن باید حضوری فعال، تاثیرگذار و قاطع باشد و تاکید بر این است تا نسبت به سارقان به‌خصوص سارقان به‌عنف هیچ ملاحظه‌ای صورت نگیرد.

دستگیری سارقان زورگیر و خشن نباید دچار مرور زمان و اطاله شود

القاصی با تأکید بر این گزاره که دستگیری سارقان زورگیر و خشن نباید دچار مرور زمان و اطاله شود، عنوان کرد: ضرورت دارد تا در فرایند انجام تحقیقات و مستندسازی مدیر واحد قضایی مربوطه شخصا ورود نماید تا کار خارج از نوبت دنبال شود و اگر احیانا جرایم ارتکابی از سوی سارقان مسلح و زورگیر جنبه امنیتی پیدا کرد و از مصادیق محاربه به‌شمار رفت، بدون اغماض برخورد شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: در مجازات سارقان زورگیر و خشن نباید هیچ‌گونه ملاحظه‌ای صورت گیرد؛ چرا که در این حوزه حقوق مردم مطرح است و نمی‌توان در مقابل حقوق جامعه تسامح و تساهل نمود.

وی با تاکید بر این مقوله که در مواجهه با سارقان مسلح و زورگیر نباید عطوفت و رافت به خرج داد، گفت: از ارائه ارفافات قانونی به این دست از مجرمان پرهیز شود.

قرارگاه ویژه مقابله با سرقت و جرایم خشن در دادسرای تهران تشکیل شد

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به تشکیل قرارگاه ویژه مقابله با سرقت و جرایم خشن در دادسرای تهران، بیان کرد: هدف از تشکیل قرارگاه مقابله با سرقت، رسیدگی سریع و دقیق و قاطع به پرونده‌های جرایم خشن است و‌‌ در ادامه نتیجه رسیدگی‌ها به موقع اطلاع رسانی می‌شود و مجرمان، عقبه و نتیجه اعمال مجرمانه خود را به سرعت خواهند دید.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد سرقت‌ها در سطح جامعه سرقت‌های خرد هستند، گفت: تنها دو درصد سرقت‌ها، خاص و خشن هستند اما یک فقره هم زیاد است و اثر روحی و روانی شدیدی در جامعه دارد.

دادستان تهران تصریح کرد: مقرر شده است اعضای این قرارگاه به طور مستمر تشکیل جلسه دهند و کلیه پرونده‌های مربوطه را روزانه تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه سیاست قوه قضاییه عدم مماشات با مجرمان جرایم خشن و مسلح است، تاکید کرد: اعطای هرگونه نهاد ارفاقی و تخفیفی به این قبیل متهمان ممنوع است.

صالحی با بیان اینکه انجام این اقدامات برای حفظ امنیت مردم لحاظ شده است، گفت: امنیت مردم و جامعه خط قرمز دستگاه قضایی است و در این باره با افرادی که بخواهند از این حریم عبور کنند برخورد قاطعی خواهیم داشت و قطعا با مجرمان به ویژه افرادی که دارای سابقه مرتکب جرایم خشن هستند، به صورت ویژه برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس تهران: جرایمی که زمینه ناامنی در جامعه ایجاد کند، برای پلیس حائز اهمیت است

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بیان کرد: در تمام جرایم به محض وقوع، پلیس با جدیت بحث پیگیری و برخورد با مجرمان و کشف جرم را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی افزود: طبیعتاً جرایم خشن و جرایمی که زمینه ناامنی را در جامعه ایجاد می‌کنند، برای پلیس حائز اهمیت هستند و با تلاش‌هایی که در دستور کار داریم، می‌توان گفت جرایم خشن، جنایی و جرایمی که مسلحانه انجام می‌شوند، تقریباً تا ۹۹ درصد‌شان کشف شده است و با عاملان آنها برخورد کرده‌ایم.

فرمانده انتظامی تهران تصریح کرد: در یکی دو سال گذشته اقدام جدیدی را در دستور کار قرار داده‌ایم مبنی بر اینکه پرونده‌های چنین جرایمی که در ۱۰ سال گذشته کشف نشده‌اند را مجدداً احیا کرده‌ و پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: طبیعتاً تمام جرایم مهم هستند اما جرایم خشن و مواردی که در جامعه التهاباتی را ایجاد می‌کنند و رفتار مجرم حائز خشونت و درگیری است، برای پلیس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سردار رحیمی تاکید کرد: در بحث برخورد با عاملان جرایم خشن و سرقت‌های مسلحانه در حوزه دستگیری و کشف آنها با شدت و جدیت بیشتری برخورد می‌کنیم و این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

====================================

بذرپاش: کشورهای منطقه مراقب مسائل زیست محیطی یکدیگر باشند

بذرپاش گفت: به رفع نیازهای آبی مردم ترکیه احترام می‌گذاریم اما معتقدیم باید مراقبت شود پروژه سدسازی‌ها باید همزمان با رفع مشکلات ملت ترکیه، برای کشورهای همسایه مشکلات زیست محیطی ایجاد نشود.

آقای شریف مالکوچ رئیس سازمان بازرسی ترکیه، با دکتر مهرداد بذرپاش دیدار کرد.

در این دیدار، که در دیوان محاسبات کشور برگزار شد، بذرپاش به روابط خوب اقتصادی و گردشگری میان ایران و ترکیه اشاره کرد و توسعه‌ی ارتباطات را منوط به عزم مسئولان دو کشور دانست.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور سفر اخیر آقای رجب طیب اردوغان به ایران و دیدار وی با آیت الله رئیسی را موفقیت‌آمیز دانست و اذعان داشت که طی این سفر، تصمیمات و توافقات خوبی اخذ شد.

وی تاکید کرد: یکی از شرایط اجرای هرچه بهتر توافقات، پیگیری و فعالیت موثر نهادهای نظارتی است.

مهرداد بذرپاش سپس به نهمین مجمع سازمان اکوسای پرداخت و گفت: با رای اعضا، ریاست این سازمان مهم و پیمان منطقه‌ای به جمهوری اسلامی ایران سپرده شد که آنجا نیز وعده دادیم برنامه‌های متنوعی برای ارتقای این سازمان به اجرا بگذاریم.

نکته پایانی بذرپاش به مسائل زیست محیطی اختصاص داشت. وی گفت: به رفع نیازهای آبی مردم ترکیه احترام می‌گذاریم اما معتقدیم باید مراقبت شود پروژه سدسازی‌ها باید همزمان با رفع مشکلات ملت ترکیه، برای کشورهای همسایه مشکلات زیست محیطی ایجاد نشود.

در بخشی دیگری از این دیدار، آقای شریف مالکوچ ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و حضور در دیوان محاسبات، انتخاب ایران به عنوان رئیس سازمان دیوان محاسبات کشورهای عضو اکو (اکوسای) را به آقای بذرپاش تبریک گفت.

رئیس سازمان بازرسی ترکیه با اشاره به اهمیت دیوان محاسبات و موضوع حسابرسی، بر همکاری‌های مشترک میان دستگاه‌های نظارتی دو کشور تاکید کرد.

وی ایران و ترکیه را کشورهای دوست و برادر دانست که بیش از 400 سال، همسایگی آرام و بدون تنش داشته‌اند.

شریف مالکوچ تاکید کرد: مهمترین تهدید برای کشورهای منطقه، مداخلات خارجی است.

رئیس سازمان بازرسی ترکیه با استقبال از پیشنهاد اخیر آقای بذرپاش مبنی بر تشکیل سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی، تبادل تجربیات موفق این کشورها در زمینه حسابرسی و انجام پروژه‌های مشترک را مثبت ارزیابی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای ارتقای سطح ارتباطات، وظایف سنگینی داریم و باید اختلافات جزیی را کنار گذاشته و بر اشتراکات فراوان خود پافشاری کنیم.

حزب‌الله صهیونیست‌ها را سورپرایز کرد

پس از افزایش تنش بین لبنان و رژیم صهیونیستی، فیلم جدیدی از حزب‌الله لبنان منتشر شده که حزب‌الله به شهرک‌نشینان سرزمین‌های اشغالی می‌گوید در جنگ بعدی، جهان از توانایی‌های حزب‌الله شگفت‌زده خواهد شد.


ریال دیجیتال می‌شود

بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که اجرای آزمایشی ریال دیجیتال را در شهریور ماه آغاز می‌کند اما رئیس کل بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که تا پایان شهریورماه اجرای آزمایشی ریال دیجیتال آغاز خواهد شد.


بدهی ۵۱ هزار میلیاردی روحانی تسویه شد

دولت در پنج ماهه اول امسال ۵۱ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را تسویه کرده که ۳۴۲ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

تلویزیون سعودی به قدرت ایران اعتراف کرد

کارشناس شبکه العربیه عربستان در یک برنامه زنده تحلیلی گفت: «وقتی به بهانه سلاح هسته‌ای به عراق حمله کردند، آنجا را نابود کردند ولی در این توافق نتوانستند از توانایی ایران کم کنند و مانع پیشرفت ایران شوند بلکه دست ایران باز بود و در موارد زیادی به پیشرفت‌های چشم‌گیر مطالعاتی آزمایشگاهی دست پیدا کردند و این توانایی‌ها را عملیاتی و کاربردی کردند؛ ایران توافق ضعیف را قبول نخواهد کرد و از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد. ایران از موضع قدرت صحبت می‌کند؛ ایران امروز خیلی قوی‌تر از ایران 2015 است و با قبل خیلی فرق کرده است
رئیس موساد بخاطر اظهاراتش درباره ایران توبیخ شد
رسانه‌های عبری گزارش دادند که رئیس سازمان جاسوسی موساد، در پی اظهارات درباره ایران و حمله تندش به عملکرد دولت آمریکا در پرونده هسته‌ای توسط نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو توبیخ شده است. رسانه‌های عبری فاش کردند که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگویی با «دیوید بارنیا» رئیس موساد داشته و او را به خاطر اظهارات اخیرش در جلسه توجیهی روز پنج‌شنبه توبیخ کرده است؛ چرا که به زعم لاپید، او از دستورالعمل‌های تل‌آویو در مورد ایران تخطی کرده است. پایگاه خبری «i ۲۴» در گزارشی نوشت: واضح بود که بارنیا از الزامات جدید و سیاست‌های تعیین‌شده درخصوص توافق هسته‌ای ایران فراتر رفته و در اظهاراتش حمله تندی علیه ایالات متحده داشته است. بعد از اعتراض لاپید به این موضوع، موساد سعی کرد تا اتهامات علیه بارنیا را کاهش دهد. پایگاه اینترنتی «وای نت» نیز در گزارشی خبر داد که نخست وزیر کابینه تل‌آویو از بارنیا خواسته است مانند همه طرف‌ها و مقامات اسرائیلی که نظر خود را در مورد موضوع توافق هسته‌ای به رسانه‌ها اعلام می‌کنند، از خط رسمی و سیاست کلی تل‌آویو تبعیت کند.
ایران رکورددار تزریق واکسن

عین‌اللهی، وزیر بهداشت اعلام کرد: «ما در یک هفته به اندازه جمعیت برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس واکسیناسیون انجام دادیم. از ابتدای کرونا تا آذر۱۴۰۰، تعداد مرگ‌‌ومیر در کشور ۱۳۲ هزار نفر بود. از آذر ۱۴۰۰ تا امروز ۱۱ هزار مرگ‌ومیر داریم و شاهد کاهش ۱۳ برابری مرگ‌ومیر هستیم

مخالفان بشار اسد از ترکیه اخراج شدند

در دیدار هفته گذشته یکی از مقامات ترکیه‌ای با «سالم المسلط» رئیس ائتلاف ملی معارضین سوری، این مقام ترکیه‌ای گفته است که آنکارا برای تجدید روابط با دمشق کاملاً مصمم است و معارضین سوری باید خود را با این واقعیت تطبیق دهند. در همین راستا، معارضه باید به دنبال یافتن کشور جایگزین (جهت مهاجرت) بوده و کلیه فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای خود در داخل ترکیه را متوقف کنند.
۲۰ شرکت بزرگ در لیست واگذاری
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد ۲۰ شرکت دولتی که در لیست واگذاری قرار دارند توضیح داد: ۱۰۰ درصد هواپیمایی کیش، ۱۰۰ درصد لوله گستر اسفراین، ۷۶ درصد مجتمع صنعتی اسفراین، ۸۰ درصد آلومینای ایران، ۱۰۰ درصد معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، ۱۵ درصد مجتمع صنایع آلومینای جنوب، ۲۰ درصد توسعه نیشکر جانبی، ۱۰۰ درصد کشاورزی و دامپروری سفیدرود، ۴۹ درصد طراحی ساختمان نفت، ۱۶ درصد پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، ۴۰ درصد پالایش نفت کرمانشاه، ۱۷.۹ درصد پالایش نفت ستاره خلیج فارس، ۳۰ درصد عمران مسکن شرق، ۴۰ درصد عمران مسکن ثامن، ۱۰ درصد اپال پارسیان سنگان، ۳۵ درصد فولاد سفیددشت وغیره در لیست واگذاری قرار دارند.

توافق دور یا نزدیک؟

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت ما پاسخ خود را داده‌ایم امیدواریم به نتیجه مثبتی برسیم. امروز از وضعی که دو هفته پیش داشتیم، به دستیابی به توافق با ایران نزدیک‌تر شده‌ایم. بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای بهترین راه حل است. همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره شرایط کنونی حاکم بر روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران و احیای برجام ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «مذاکرات اکنون در مرحله تعیین‌کننده‌ای است
۱۰۰ دلار توافقی اربعین برای افراد بالای ۱۸ سال
سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان کشور در خصوص جزئیات دریافت ارز اربعین در این ایام اظهار داشت: در این بخش تمامی صرافی‌های تحت نظارت بانک و عضو بازار متشکل ارزی در سراسر کشور آمادگی کامل جهت فروش ارز مصوب سفر زیارتی اربعین را دارند. وی در خصوص میزان این ارز با اشاره به اینکه هم وطنان از این نظر دغدغه‌ای نداشته باشند، افزود: به هم وطنان متقاضی ارز اربعین، معادل ۱۰۰ دلار آمریکا به قیمت توافقی فروخته خواهد شد. وی تاکید کرد: این تخصیص ارز در حالی است که سهمیه هم وطنان در بخش ارز مسافرتی و همچنین سهمیه ارز توافقی آن ها، هیچ گونه تغییری نخواهد داشت و تحت الشعاع قرار نمی‌گیرد.

صادرات نسبت به سال گذشته۲۲ میلیارد افزایش داشت

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: «در حوزه خارجی حجم تجارت ما افزایش پیدا کرده و بیش از ۹۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی دولت است و نسبت به سال گذشته و دولت قبل ۲۲ میلیارد افزایش صادرات داشتیم. درآمد نفتی ما ۵ برابر بیشتر از پارسال بوده. رشد سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تقریبا دوبرابر شده و به حدود ۵ میلیارد دلار رسیده است
اربعین مشترک ایران و عراق

دفتر آیت‌الله سیستانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، امروز دوشنبه اول ماه صفر ۱۴۴۴ خواهد بود. به دلیل عدم اثبات رویت هلال ماه برای آیت‌الله سیستانی، یکشنبه نهم مرداد ماه اول محرم اعلام شد؛ همین امر سبب یک روز فاصله بین روز عاشورای عراق و ایران بود. بدین ترتیب روز اربعین در ایران و عراق در روز ۲۶ شهریور ماه خواهد بود.
۲۰۰ ایرانی هواپیمای شخصی دارند
روزنامه همشهری نوشت: جت‌های شخصی به دلیل قیمت بالایشان در ایران طرفداران زیادی ندارند و پولدار‌ها به هواپیما‌های فوق سبک تک‌موتوره قناعت کرده‌اند. طبق آمار رسمی حدود ۲۰۰ ایرانی مالک هواپیما‌های شخصی هستند و هر سال ۲۰ تا ۳۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند. رایج‌ترین هواپیمای شخصی در ایران، هواپیما‌های فوق سبک ۲ نفره هستند که با یک باک ۱۴۰ لیتری بنزین سوپر، تا ۲ هزار کیلومتر پرواز می‌کنند. این هواپیما‌های ملخ‌دار می‌توانند سرنشینان را از تهران به همه شهر‌های دور و نزدیک کشورمان و حتی برخی کشور‌های خارجی برسانند.

سانسور و مهندسی انتخابات آمریکایی

مجری معروف آمریکایی در یک برنامه خبری تحلیلی گفت: «این یک هشدار خبری است و هیچ‌گونه اغراقی در آن نیست؛ FBI در انتخابات آمریکا دخالت کرده و خواستار حذف و سانسور محتواهایی در فضای مجازی شده است! مارک زاکربرگ مالک اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک ضمن اعتراف به سانسور و مهندسی کردن محتواهای شبکه‌های اجتماعی، گفت: «فیس‌بوک بر اساس هشدار FBI پست‌هایی را که علیه پسر بایدن بالا می‌آمد، سانسور و مهندسی می‌کرد
نگرانی واشنگتن از نزدیک شدن روسیه و ایران
«بنوا فوکن» ستون‌نویس روزنامه «وال استریت ژورنال» در تحلیلی نوشت روسیه و ایران در حال تقویت روابط خود با توجه به تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور هستند که واشنگتن را نگران کرده است.
به گزارش فارس به نوشته این روزنامه امریکایی، «ایران و روسیه روابط محکم‌تری از همیشه برقرار می‌کنند، زیرا انزوای بین‌المللی آنها، دو دشمن سرسخت امریکایی را به سمت همکاری‌های تجاری و نظامی بیشتر سوق می‌دهد و واشنگتن را نگران می‌کنددر ادامه این گزارش آمده است: این دو کشور مخالف نظم جهانی به رهبری ایالات متحده هستند و هر دو از تحریم‌های شدید ایالات متحده رنج می‌برند. اتحاد نزدیک‌تر روسیه و ایران به هر دو کشور کمک می‌کند تا با یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود و تقویت همکاری‌های نظامی، تأثیر تحریم‌های غرب را کاهش دهند
فرزند سومی‌ها وام
۲۰۰ میلیونی می گیرند

در ادامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وام ۲۰۰ میلیون تومانی فرزند سوم به بانک‌ها ابلاغ شد. متقاضیان وام فرزند سوم می‌توانند به ۶ بانک مسکن، صادرات، کشاورزی، تجارت، توسعه تعاون و پست بانک که بخشنامه این وام ودیعه مسکن به آنها ابلاغ شد مراجعه کنند. بازپرداخت این وام ۲۰ ساله است.

ایران اینترنشنال و بی بی سی باعث تایید صلاحیت مهدی تاج شدند
روزنامه جوان نوشت: همدستی همه معاندان با فوتبال ملی ایران از شبکه‌های وهابی و صهیونیستی مانند ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی گرفته تا دلال‌های جیره‌خوار داخلی و حریصان به پست‌های سفارشی، بالاخره جواب داد تا با تأیید صلاحیت تاج، بزرگترین ضربه به حیثیت فوتبال ملی ایران در جام‌جهانی وارد شود.
پلتفرم مشترک در راه بازار

انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: تمایل ایران و روسیه به تولید خودرو روی پلتفرم‌های مشترک، یکی از جذابیت‌های نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۲» روسیه بود که امیدواریم در آینده نزدیک شکل اجرایی به خود بگیرد.

تفسیر عجیب فلاحت پیشه از تضمین اجرای برجام

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس و نزدیک به دولت روحانی مدعی شده است «اگر 16 ماه پیش برجام احیا می‌شد همین مدت به میزانی سود اقتصادی برای ایران داشت و به میزانی ریشه دوانده بود که مهم‌ترین تضمین برای برجام بود.» وی درحالی با آدرس غلط دادن می‌گوید 16 ماه اجرای برجام می‌توانست به عنوان تضمین عمل نماید که بیش از 30 ماه اجرای برجام در دولت سابق نیز نتوانست به عنوان تضمین برای ماندگاری برجام عمل نماید و در آخر امریکا یا به قول رئیس دولت سابق «مزاحم» از برجام خارج شد. صحبت‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم هیچ ارتباطی با واقعیات جاری سیاست بین‌الملل نیز ندارد. اصلاح‌طلبان که امید داشتند با تغییر دولت در امریکا و قدرت گرفتن جو بایدن، او با چند فرمان اجرایی به توافق برگردد با ادامه سیاست‌های دونالد ترامپ در دولت دموکرات‌ها دچار غافلگیری و حیرت تحلیلی شدند. جو بایدن تلاش داشت تا طی مذاکراتی به بهانه احیای برجام، «توافق قوی‌تر و گسترده‌تر» را رقم بزند که مذاکره کنندگان در دولت جدید این کشور را از این زیاده خواهی بشدت عقب راندند.

توقف کارخانه‌ها ممنوع

رئیس‌جمهور در هیئت دولت گفت: «جذب ۵ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماه ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم نشانه ثبات اقتصادی در کشور است. توقف تولید به هر شکلی، به ضرر کشور است و هیچ بانکی مجاز نیست به بهانه طلب خود واحدهای تولیدی را تعطیل کند. تعطیلی واحدهای تولیدی نتیجه‌ای جز بیکاری و رکود و خسارت به دنبال ندارد

اخبار روزانه:

* روزنامه انگلیسی دیلی میرر در لحنی ملتمسانه نسبت به دولت انگلیس نوشت
: «کل کشور ما با فاجعه‌ قبوض انرژی مواجه است؛ به‌خاطر خدا کاری بکنید

* تلویزیون دویچه وله آلمان در گزارشی اعلام کرد: «آلمان تاکنون همیشه یک کشور پر آب در نظر گرفته شده است اما تغییرات آب و هوایی همچنین تابستان‌های بین آلپ و دریای شمال را گرم‌تر و خشک‌تر می‌کند. با توجه به کمبود روزافزون، وزارت محیط زیست فدرال آلمان در حال کار بر روی یک استراتژی ملی آب است.» یک محقق آلمانی در این باره می‌گوید: ما باید اکنون خود را با این شرایط وفق دهیم در غیر این صورت، درگیری‌ها بر سر آب ممکن است درست مثل ۴۵۰۰ سال پیش رخ دهد.

* سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از دانشگاه‌های تک جنسیتی حمایت می‌کند، گفت: طبق سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید در هر استانی حداقل یک دانشگاه تک جنسیتی وجود داشته باشد.
* قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی نوشت: «براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی، در هر بانک یا موسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل نماید؛ بنابراین برخی ادعا‌های مطرح شده مبنی بر حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد. همچنین برخلاف ادعا‌های مطرح شده، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون محترم نمی‌باشد و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند
»
* بهادری جهرمی با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو، اظهار داشت: تعرفه ورود این دستگاه‌ها به کشور با توجه به نوع آن تعیین می‌شود؛ مقرر شده تا خودرو‌های اقتصادی وارد شود که بتواند خط تولید کشور را حمایت کند و تکنولوژی لازم را انتقال دهد. وی افزود: تعرفه‌ها متناسب با خودرو‌ها و بر اساس مصوبه وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی مشخص خواهد شد
.
* ساداتی نژاد با اشاره به اینکه مصرف روغن ما بالا است و باید در مصرف اصلاحاتی صورت گیرد، گفت: همچنین باید تنوع سبد مصرف نیز مد نظر قرار داده شود. به گفته وی بشقاب غذایی ما بسیار گران و پرآب است و باید برای آن فکری شود. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مصرف مرغ و گوشت تعادل نداریم، گفت: بایستی در این بخش نیز فرهنگسازی صورت بگیرد. برای مثال ما گوشت گوسفند زیاد مصرف می‌کنیم، ولی عمدتا در دنیا گوشت گوساله مصرف می‌شود. ما همچنین می‌توانیم سبد غذایی خود را با محصولات دیگری جایگزین کنیم
.
* لطف‌الله سیاهکلی نماینده مجلس:در کجای دنیا فروش خودرو از طریق مزایده است؟ این یک شارلاتانیزم جدید در حوزه خودروسازی برای ارتقاء قیمت خودرو است. نمی‌توانند در چارچوب قانون قیمت خودرو را افزایش دهند، به همین خاطر آن را در بورس عرضه می‌کنند تا قیمت را در آنجا بالا ببرند؛ متاسفانه وزیر هم این را متوجه نمی‌شود. بورس محل مزایده است؛ کجای دنیا فروش خودرو از طریق مزایده است؟

* رئیس شورای شهر آبادان به اتهام تبانی در انجام معاملات دولتی به دستور قضایی بازداشت شد. اتهامات رئیس شورای شهر مربوط به عملکرد او در شورای شهر نیست و مربوط به پرونده‌ای برای گذشته بوده است. همچنین در ماه‌های گذشته چند شهردار اسبق آبادان و پرسنل شهرداری این شهرستان به اتهام در ریزش ساختمان متروپل دستگیر شده‌اند

https://shoma-weekly.ir/Dq0EGJ