گفته می‌شود که...

نشت سلاح های آمریکایی کمک به اوکراین در بازار سیاه مصباحی‌مقدم: کمتر از ۱۰ درصد تسهیلات بانک‌ها قرض‌الحسنه است عصبانیت اسکای‌نیوز از اقدام فرهنگی رایزن ایران توصیه های به بانوان زائر کربلا

نشت سلاح های آمریکایی کمک به اوکراین در بازار سیاه
زنگ خطر نشت تسلیحات و کمک‌های مالی به اوکراین به بازار سیاه، به صدا در آمد. به تازگی خبرنگاران بلومبرگ با شان اودانل، سرپرست بازرسی کل پنتاگون گفت‌وگویی در این زمینه داشته‌اند. وظیفه اصلی اودانل هم اکنون جلوگیری از تقلب، اتلاف و نشت در زمینه سلاح‌های ارسالی به اوکراین است. پنتاگون این مأموریت را به وی در واکنش به گزارش‌هایی درباره نشت عظیم پول و تسلیحات ارسالی به کیف به «بازارهای سیاه» در اروپای شرقی و خاورمیانه سازماندهی کرده است. بر اساس این گزارش کیف نه تنها سلاح‌های سبک، بلکه سیستم‌های ضد هوایی و ضد تانک و حتی هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ‌اهدایی را نیز در بازارهای سیاه به فروش رسانده است. فروش تسلیحات اعطایی آمریکا و کشورهای اروپایی به اوکراین در بازار سیاه موضوع تازه‌ای نیست، اما با توجه به اینکه مافیای اوکراین در همه حوزه‌ها از سال‌ها پیش در جهان معروف بود و این مافیا حتی جنگنده و سامانه‌های پدافندی را به صورت قاچاق به برخی کشورها می‌فروختند، انتقال چنین تسلیحاتی کار سختی نیست این مافیا به افراد بانفوذ در حکومت متصل و دسترسی به همه چیز برای آنها آسان است. 

مصباحی‌مقدم: کمتر از ۱۰ درصد تسهیلات بانک‌ها قرض‌الحسنه است
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در مورد اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه چه میزان از تسهیلات بانک‌ها را تشکیل می‌دهد، گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به قرض‌الحسنه اختصاص می‌یابد که البته باید تقویت شود و هر چه سهم قرض‌الحسنه بیشتر شود، به نفع جامعه است و به تحقق عدالت کمک می‌کند.

عصبانیت اسکای‌نیوز از اقدام فرهنگی رایزن ایران
اسکای نیوز عربی از رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها با انتشار گزارش کاملی از تکریم یک ورزشکار لبنانی توسط رایزن فرهنگی ایران اظهار عصبانیت کرد. 
هفته گذشته بود که حجت‌الاسلام سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی ایران در بیروت با حضور در منزل «شربل ابوضاهر»، بوکسور نوجوان لبنانی که از مسابقه با ورزشکار رژیم صهیونیستی خودداری کرده بود، از وی تقدیر کرد. 
این نوجوان لبنانی در جریان مسابقات جهانی هنرهای رزمی که اخیراً در ابوظبی امارات برگزار شد، از مسابقه با ورزشکار رژیم صهیونیستی خودداری کرده بود. پدر این بوکسور لبنانی نیز با تشکر از جمهوری اسلامی ایران به جهت تقدیر از این نوجوان، تأکید کرد: کاری که او انجام داد، متأثر از آموزه رد اشغال فلسطین است، آموزه‌ای که وی از کودکی با آن بزرگ شده است. 

توصیه های به بانوان زائر کربلا
مدیر امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: پیش‌بینی می‌شود براساس آمار ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح، نزدیک به ۴۰ درصد از زائران اعزامی از کشورما بانوان باشند. با توجه به آمار سامانه سماح و سهم نزدیک به ۷ درصدی بانوانی که انفرادی به اربعین اعزام می‌شوند توصیه اکید ما به هموطنان به‌ویژه بانوان اعزامی به زیارت اربعین این است که حتما به شکل خانوادگی مشرف شوند. به بانوانی که امکان تشرف خانوادگی را ندارند توصیه می‌کنیم حتما در گروه‌های دست‌کم پنج نفری و تنها از مسیر اصلی پیاده روی و با وسایل نقلیه عمومی طی طریق کنند و تنها در موکب‌های بزرگ بیتوته کرده و ترجیحا از رفتن به منازل شخصی و دور از مسیر اصلی پرهیز کنند.

اختلاف بین آمریکا و صهیونیست‌ها یک اختلاف تاکتیکی است نه راهبردی
مایا کارلین کارشناس و تحلیلگر صهیونیست در یادداشتی تحلیلی نسبت به تحولات منطقه و مذاکرات هسته‌ای به اختلاف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اشاره کرده و معتقد است که اختلاف بین آمریکایی‌ها یک اختلاف تاکتیکی و نه راهبردی است. 
این نویسنده صهیونیست معتقد است: «آمریکا می‌گوید باید زمان خرید، اسرائیل می‌گوید نمی‌توانید زمان بخرید و وضع بدتر می‌شود، آمریکا می‌گوید ساخت بمب اتم توسط ایران خط قرمز است، اسرائیل می‌گوید رسیدن ایران به آستانه هسته‌ای خط قرمز است، این چیزی است که امروز اتفاق افتاده و ایران به آستانه هسته‌ای رسیده، سال‌ها این مطلب را می‌گفتیم و کسی در جهان حرف‌مان را باور نمی‌کرد.

زمین رایگان در ازای تولید برق داده می شود
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه به دنبال خود تأمینی برق صنایع هستیم، تصریح کرد: به ازای هر مگاوات تولید برق، ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران و واحد‌های تولیدی قرار خواهد گرفت. 
همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات نیروگاه‌های کوچک مقیاس خارجی را فراهم کرده که همه این مشوق‌ها و مزایا به استان‌ها ابلاغ نیز شده است. 

امریکا به‌دنبال تصاحب هواپیمای ونزوئلایی
غلامرضا قاسمی خلبان ایرانی این هواپیما در گفت‌وگو با بخش اسپانیولی شبکه خبری المیادین لبنان، تأکید کرد که ۹۰ روز از حضورش در آرژانتین گذشته و او هنوز نمی‌داند که مشکل اصلی چیست و چرا در آرژانتین توقیف شده است. 
قاسمی با بیان اینکه «من استاد خلبان هستم و مستنداتم را به وکیل داده‌ام و از بیست سال پیش خلبانی کرده و انواع هواپیماها را سوار شده‌ام و شش سال است که بویینگ ۷۴۷ را هدایت می‌کنم» در پاسخ به این سؤال که بالاخره اتهامی که به شما زده‌اند چیست، گفت: «هنوز هیچ چیز برای ما روشن نیست. وکیلمان چیز مشخصی به ما نگفته. دو سه هفته پیش هم قاضی تأکید کرد که هیچ مشکلی در محموله نیست و گمرگ آن را آزاد کرده.من خوشحالم که خیلی از مسئولان آرژانتینی در مصاحبه‌هایشان گفته‌اند که این افراد هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند آرژانتین را ترک کنند. منتظریم که دستگاه قضا، رسماً نظرش را اعلام کند.»
چندی پیش ماریو آرّاگا مدیر شرکت امتراسور نیز با المیادین مصاحبه کرد و در خصوص توقیف هواپیما و عدم اجازه خروج به برخی افراد کادر پروازی به المیادین گفت، «ما نسخه‌ای از پرونده را که به دستمان رسید، دیدیم همه‌جا نوشته دفتر اف.بی.آی دفتر تحقیقات فدرال... هیچ چیزی نبوده و نیست. در مرحله بعد دریافتیم که اصلاً امریکا در خط مقدم و در رأس اتفاقاتی است که دارد برای ما می‌افتد. علاوه‌بر این، قاضی یک دادگاه فدرال در فلوریدا دستور مصادره هواپیما را هم داده و می‌خواهند هواپیما را در سلطه خودشان بگیرند.»

پرونده «پی. ام. دی» باید برای همیشه بسته شود
فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی باید در جریان مذاکرات، محکم ایستادگی کند تا تحریم‌ها برداشته شود. همچنین پرونده ادعایی که در سه سایت مطرح شده و آژانس آن را پیگیری می‌کند و همچنین پرونده ایران در آژانس تا این مقطع، باید بسته شود. باید پرونده ابعاد احتمالی نظامی ایران به طور کلی بسته شود چراکه طرف‌های غربی قول دادند که این پرونده را در سال ۹۴ می‌بندند ولی نبستند و هر دفعه هم می‌روند و یک مدارک جدید ایجاد می‌کنند. تیم مذاکره کننده ما تا زمانی که گفته نشود پی ام دی بسته شده است و هیچ وقت باز نخواهد شد، باید ایستادگی کنند.

وزارت صمت: واردات خودرو بالاتر از ۲۰ هزار دلار فاصله طبقاتی را بیشتر می کند
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: واردات خودرو با قیمت بالاتر از ۲۰ هزار دلار فقط به ایجاد شکاف طبقانی بیشتر در جامعه، گسترش فخر فروشی قشر مرفه، تجمل گرایی و ارزبری حداکثری از کشور کمک می‌کند. 
در توضیحات وزارت صمت خطاب به رسانه‌های منتقد دولت آمده است: با توجه به این نکته که اکثریت جامعه، توان خریدی پایین‌تر از ۲۰ هزار دلار را دارند، سقف قیمتی محصولات تعیین شده است. واردات خودرو با قیمت بالاتر از این مبلغ فقط به ایجاد شکاف طبقانی بیشتر در جامعه، گسترش فخر فروشی قشر مرفه، تجمل گرایی و ارزبری حداکثری از کشور کمک می‌کند. با توجه به این‌که دولت سیزدهم به دنبال تحقق جامعه‌ای با کمترین اختلاف طبقاتی است، سقف قیمتی مذکور تعیین شده است.

هوش مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان قدرتمندتر می‌شود!
یک شرکت لیزینگ خودرو در تحقیقی پیش‌بینی کرده که تراشه هوش مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان هوشمندتر شود. توانمندی‌های تراشه‌های تسلا سالانه با نرخ ۴۸۶ درصد در حال بهتر شدن هستند و اگر زمان آغاز توسعه این سیستم را در نظر بگیریم، حدود ۱۷ سال طول می‌کشد تا بلوغ آن را ببینیم. این در حالی است که ذهن انسان در ۲۵ سالگی به بلوغ می‌رسد. /دیجیاتو

ضرب‌وشتم یک شهروند ایرانی توسط تبعه انگلیس
روابط عمومی وزارت امور خارجه در پی انتشار خبر و فیلمی درباره ضرب و شتم یک خانم ایرانی توسط صاحبخانه‌اش در قبرس، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در قبرس با حضور در بیمارستان محل بستری هموطن ایرانی از وی عیادت و مراحل درمان وی را مورد رسیدگی قرار داد. 
همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری این رفتار غیرانسانی، خواستار رسیدگی دولت قبرس در این زمینه شد. 
وزارت خارجه در اطلاعیه خود افزود: مقامات قبرس اعلام کردند این واقعه تأسف‌برانگیز را به دقت بررسی و پیگیری خواهند کرد. همچنین پلیس قبرس نسبت به دستگیری فرد ضارب که شهروند انگلیس است، اقدام کرده است. 
بر اساس اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه، مسئولان بخش کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه با سفیر قبرس در تهران در تماس بوده و سفیر قبرس نیز از رسیدگی فوری پلیس کشورش خبر داد و گفت که این موضوع تحت رسیدگی است.
در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه، حمایت کنسولی از هموطنان در خارج از کشور از مهم‌ترین مأموریت‌های نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است.

هشدار درباره کمبود جراحان متخصص سیاه‌نمایی نیست
محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری بیماری‌های گوارش و کبد با بیان اینکه اگر نظام ارجاع در کشور پیاده شود نیاز به متخصص کمتر می‌شود، گفت: با افزایش پزشک عمومی مشکل جراح قلب حل نمی‌شود. 
رئیس زاده تاکید کرد: الان کسی حاضر نیست در رشته جراحی قلب تحصیل کند. رشته‌های ضروری کشور خالی می‌ماند، اگر فکر اساسی نشود باید از کشور‌های دیگر جراح بیاوریم. 
وی بیان کرد: بحث سیاه نمایی نیست و اینکه کشور با کمبود جراح متخصص مواجه خواهد شد دغدغه مهمی است. وزیر بهداشت برای حل این مشکلات تسهیل گری می‌کند، اما کافی نیست و باید راهکار اساسی در نظر گرفته شود.
اخبار روزانه:
* منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه گفت: با توجه به جمیع شواهد و وضعیت «بایدن» در آمریکا، منطقاً باید توافق صورت گیرد. با وجود این، پرونده هسته‌ای به ابزاری پرمنفعت برای معطل نگه داشتن ایران تبدیل شده است.

* رؤسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران در نامه‌ای به رئیس جمهوری ضمن برشمردن ۴ مانع بر سر راه توسعه صادرات غیرنفتی، خواستار تک نرخی شدن ارز شدند.

* سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هیچ تخلفی در عرضه بلیت پرواز‌های اربعین تا این لحظه گزارش نشده است و همه بلیت‌ها با نرخ ۶ میلیون تومان توسط شرکت‌های هواپیمایی عرضه شده است.  از شرکت‌های هواپیمایی خواسته بودیم که در این ایام پرواز چارتری عتبات نداشته باشند که این موضوع هم رعایت شده است. 
وی با اشاره به نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر عرضه بلیت‌ها پرواز‌های اربعین اظهار داشت: قیمت تعیین شده ۶ میلیون تومان در مسیر رفت و برگشت در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۳۰ شهریور اعمال خواهد شد.

* قیمت گاز مایع (ال‌ان‌جی) در بازارهای آسیایی طی دو ماه گذشته دو برابر شد و به ۶۴ دلار برای هر میلیون بی‌تی‌یو (یکی از واحدهای اندازه‌گیری انرژی، معادل 26/8 متر مکعب گاز) رسید. این رقم در اروپا در هفته جاری به بالای ۸۳ میلیون بی‌تی‌یو اوج گرفته است. برای مقایسه، قیمت گاز در اوایل سپتامبر سال گذشته حدود ۱۵ دلار و در ماه مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۳ دلار بود. این افزایش قیمت در حالی است که هنوز سرمای پاییز و زمستان آغاز نشده و بسیاری از کارشناسان معتقدند با شروع این ایام قیمت حامل‌های انرژی بیش از این خواهد شد.

* ‏انتشار یک سند از 50 سال پیش از برخی متفکران فرانسوی نشان می‌دهد که درخواست فرانسویان برای جرم‌زدایی از ‎رواج بی‌بندوباری و کودک آزاری، مربوط به امروز نیست!
80 تن از چهره‌های فرهنگی و مدعی روشنفکری فرانسه مثل فوکو، ژان پل سارتر، دریدا، لویی آلتوسر، رولان بارت، سیمون دوبوار، ژیل دلوز، ژاک رانسیر و لیوتار در ۲۳ مه ۱۹۷۳ نوشتند: ‏«تبدیل پدوفیلیا به یک تابو، مصادره تحمل‌ناپذیر هستی و معنای زیست انسانی است. حیف است که کودکان به سبب نقش‌هایی که جامعه برای آنها تدوین و تببین کرده نتوانند از تجارب جنسی آزاد با بزرگسالان برخوردار شوند!»
نکته جالب اینکه این نویسندگان و آثار آنها منابعی است که توسط برخی نیروهای دانشگاهی و نخبگانی ما تبلیغ و ترویج می‌شود. 

* سردار حسین اشتری فرمانده فراجا در جلسه با رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اجرای طرح ناظر یک در امر مقابله و برخورد با ناهنجار‌های کشف حجاب در خودرو‌ها گفت: ۸۱ درصد از افرادی که در خودرو کشف حجاب کرده اند در همان پیامک بار اول پلیس، متنبه شده و دیگر تکرار نکرده اند. 
وی افزود: این افراد اگر به تذکرات پلیس بی اعتنا و مجدداً تکرار کنند از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود، در صورتی که برای بار سوم تکرار کنند خودرو توقیف، به پارکینگ منتقل و بار چهارم برایشان پرونده تشکیل شده و به دستگاه قضائی معرفی می‌شوند.

 * دادستان انزلی از دستگیری چهار متهم به آتش افروزی در تالاب بین‌المللی انزلی خبر داد و گفت: این افراد تحت‌نظر هستند و از طریق مرجع انتظامی برای آنان پرونده تشکیل شده و تحقیقات مقدماتی در این رابطه در دست انجام است. 
وی در خصوص نحوه برخورد دستگاه قضا با متهمان آتش سوزی در تالاب انزلی تصریح کرد: قانونگذار در ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی برای افرادی که قصد تصرف اراضی دولتی داشته باشند، مجازاتی بین یک تا پنج سال حبس در نظر گرفته؛ ضمن آنکه بر اساس مواد یک تا ۲۰ قانون هوای پاک هم برای چنین اقداماتی از نظر قانونگذار جرم‌انگاری شده است. 
وی تاکید کرد: دستگاه قضا با افرادی که قصد دست درازی به بیت المال داشته و با هدف تصرف بیت المال اقدام به آتش افروزی در این منطقه می‌کنند، برخورد قانونی کرده و پرونده تشکیل داده و اجازه نمی‌دهد حتی یک وجب از اراضی دولتی تصرف شود.
https://shoma-weekly.ir/sjguWu