گفته می‌شود که...

نامه‌ محرمانه خاتمی به آمریکایی ها/ بی‌اخلاقی در یک جشنواره سینمایی!/ سفر پر حاشیه آیت‌الله!/ گودبای‌پارتی برای برکناری یک مسؤول/ قول مجری زن برزیلی به ایرانی ها/ پول بابک زنجانی در جیب افریقایی ها/ حکم جالب آیت الله مکارم شیرازی در نگاه به زنان و دختران بدحجاب/ پیغام جالب حامد لک در صفحه فیس بوکش و....

بی‌اخلاقی در یک جشنواره سینمایی!

هفتمین دوره‌ جشنواره سینماحقیقت بعد از یک هفته نمایش مستندهای داخلی و خارجی در تهران، در حالی به کار خود پایان داد که قاب‌های مثبت و منفی زیادی از این رویداد مهم حوزه‌ مستند، در ذهن مخاطبان متنوع آن از هر قشر و سلیقه‌ای به جا مانده است. به طوری که در این جشنواره، تمسخر دور از اخلاق دولت قبلی با پخش مستند آرشیوی و ضعیف «الفبای سیاست» و اکران تعداد زیادی مستند حاوی متلک‌های سیاسی و مروج ناامیدی در دولت تدبیر و امید دیده می‌شود. اما مسئله مورد توجه، پرده‌دری‌ها و زیرپا گذاشتن حریم‌های اخلاقی در بخش چشمگیری از مستندهای این جشنواره است. چنانکه اگر جشنواره‌ سینما حقیقت مخاطبانش را در سال‌های گذشته به نمایش عکس‌های بی‌حجاب زنان در مستندهای شبه‌روشنفکری عادت داده بود، در جشنواره‌ امسال علاوه بر وفاداری به رسم ناپسند پیشین، نمایش خرید لباس زیر زنانه با وضوح بالا، زنان بدون حجاب در حال گفت‌وگو، تصاویر عروس درازکش با لباس دکولته و نیم‌تنه‌ عریان، نقاشی‌های نیمه‌عریان زنان، کودکان لخت مادرزاد، زنان با دامن‌های کوتاه و عریان از زانو به پایین و رقصیدن زنان و... به لطف اعتدال حاکم بر وزارت ارشاد آقای جنتی و مدیران سینمایی‌اش امکان‌پذیر شد که نیازمند توجه مسئولان و نهادهای نظارتی است.

نامه‌ محرمانه خاتمی به آمریکایی ها
مونچهر محمدی تحلیلگر مسائل بین الملل و سیاسی در گفت و گویی تفصیلی با اشاره به توافقات انجام شده در مذاکرات ژنواظهار داشت: هر مذاکره که انجام می شود دارای پیش فرض است و باید بدانیم که این پیش فرض‌ها باید در مذاکرات رعایت شود.
محمدی با اشاره به موفقیت‌های مذاکرات با آمریکا بعد از پیرورزی انقلاب اسلامی گفت: ما در طول این 35 سال پس از پیروزی انقلاب دو مرتبه توانستیم در مذاکرات با امریکایی‌ها معامله بکنیم و در هر دو مرحله نیز موفق بودیم. زیرا با دستان پر سر میز مذاکره حاضر شدیم.
وی این مذاکرات را اینگونه تشریح کرد: اول در جریان اشغال لانه جاسوسی بود که ما 52 گروگان آمریکایی را در اختیار داشتیم و آمریکایی‌ها هم اموال و دارایی‌های ما را توقیف و در اختیار گرفته بودند. از طریق الجزایر مذاکره کردیم و توانستیم با آزادی گروگا‌نها که ارزشی برای ما نداشتند، بخش عمده‌ای از اموالمان را دریافت بکنیم. من اولین مجری بیانیه الجزایر در سال 601-61 بودم. سوای حواشی و تحلیل‌های ایده آلیستی آن زمان، واقعاً معامله نسبتاً خوبی انجام شد یعنی ارزش گروگان‌ها بعد از شکست کارتر تقریباً نزدیک به صفر شد و از طرفی هم جنگ شروع شده بود و ما نیاز به اموال و دارایی‌هایمان داشتیم.
دوم در ماجرای مک فارلین بود که ما آنجا هم معامله خوبی انجام دادیم به این معنا که آمریکایی‌ها یک عده گروگان در لبنان داشتند که می دانستند ما این قدرت را داریم که اعمال نفوذ کنیم و آنها را آزاد کنیم و از طرفی ما هم احتیاج به اسلحه و مهمات و قطعات یدکی داشتیم که نتیجتا تک تک در مقابل دریافت مهمات و اسلحه مثل آرپی جی 7 ، موشک هارد و قطعات f14 توانستیم معامله کنیم این دو مورد بود که ما با وجود بقای دشمنی و خصومت نسبت به آمریکا توانستیم معامله برد- برد انجام دهیم. یعنی هم آمریکایی معضلشان حل شد و هم ما بردیم.
این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص آغاز ماجرای هسته ای ایران و دخالت های آمریکا اظهارداشت: ماجرای هسته ای ایران از سال 1382 در زمان مسئولیت آقای حسن روحانی آغاز شد. غرب تهدید کرد که اگر مساله هسته ای حل نشود و غنی سازی هسته ای تعطیل نشود پرونده ایران به شورای امنیت انتقال داده می شود. به عنوان پیش فرض این هم باید در نظر گرفت که در مقابل دشمن هر یک قدمی که عقب نشینی می شود باید صد قدم دیگر نیز عقب نشینی کرد.
وی در این باره ادامه داد: اصفهان که تعطیل شد پیغامی از سوی آنها آمد که باید اراک را هم تعطیل کنید که دولت اصلاحات بار دیگر نیز آن را پذیرفت و اطاعت کرد. باز گفتند کافی نیست پیلوت‌هایی که در مراکز علمی و دانشگاه‌ها هست باید تعطیل شود و منجر به مذاکرات بروکسل و پاریس شد. در پاریس همین آقای ظریف که فیلم آن چندی پیش از بی بی سی فارسی پخش شد، التماس می کرد که اجازه بدهند که یکی دوتا سانتریفیوژ بچرخد. طرف مقابل در جواب ظریف اعلام داشت که شما حتی لیاقت داشتن چنین فناوری هسته ای را هم ندارید و گفتند که باید شما کلاس‌های فیزیک هسته ای را نیز تعطیل کنید و دستور دادند که کلیه دانشجویان ایرانی را در اروپا و امریکا از کلاس‌های فیزیک هسته ای اخراج کنند؛ در این جا بود که مسئولان نظام دستور دادند که مجددا لاک و مهر برچیده و کار را شروع شروع شود. که البته در آن زمان پس از این اقدام خاتمی و روحانی به شدت نگران آغاز جنگ بودند.
محمدی با اشاره به صحبت‌های خاتمی مبنی بر تضعیف ایران در برابر غرب گفت: خاتمی در سال 2003 از وحشت این کار، نامه ای محرمانه را بدون در جریان گذاشتن مسئولان نظام و وزیر خارجه وقت از طریق فرد دیگری به سفیر سوئیس در ایران می دهد که با خفت تمام اعلام کرد که ما نیازی به انرژی هسته ای نداریم و حمایت خود را از حزب الله برمی‌داریم و ما کاری به ماجرای اعراب و اسرائیل نداریم. البته این صحبت‌ها اخیرا توسط برخی افراد در حال تکرار است.

ابطحی، کاسه انار و سنت های ایرانی!

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر و معاونت پارلمانی و حقوقی ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در صفحه فیس بوک خود به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا نوشته است: "انار دانه کرده ام برای یلدا. سنت های ایرانی جزیی از فرهنگ و ملیت ماست…”

اعتراف به یک اشتباه راهبردی!

گفته می‌شود یکی از اعضای ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌تازگی در جلسه‌ای اعلام کرده که گروه مذاکره‌کننده در جریان مذاکرات با برخی از مشکلات روبه‌رو بوده که به نوعی این مسائل در روند مذاکرات خلل ایجاد کرد. این عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای، سخنان رئیس‌جمهور در مورد خالی بودن خرانه را یکی از موارد اثرگذار در روند مذاکرات عنوان کرد و تصریح داشت که طرح این موضوع از سوی رئیس‌جمهور یک اشتباه راهبردی بود.

وی در ادامه اظهار داشت: رئیس‌جمهور پیش از انتخابات اعلام کرده بود که انرژی هسته‌ای خوب است، ولی به شرط اینکه چرخ اقتصاد هم بچرخد؛ اینکه ما این پیام را به طرف مقابل بدهیم که همه مسائل در داخل به انرژی هسته‌ای ربط دارد، خوب نیست و در مذاکرات هم این احساس در طرف مقابل شکل گرفت که ما از سر اجبار بر سـر میز مذاکره حاضــر شدیم.

گودبای‌پارتی برای برکناری یک مسؤول

تسنیم: فرزین جباری مربی 6 دوره اسبق تیم ملی پرورش اندام کشور با اشاره به برگزاری گودبای‌پارتی برای برکناری یک مسؤول فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، نسبت به انتصابهای این فدراسیون و حضور افراد مسأله دار در بازار داروهای نیروزا هشدار داد.

سفر پر حاشیه آیت‌الله!

از چند هفته پیش که زمزمه‌های سفر هاشمی به کرمان بلند شد، تبلیغات و حضور وی با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. سفر هاشمی به کرمان همزمان با عزاداری ایام صفر برای امام حسین (ع) بود؛ اما اصلاح‌طلبان این استان با صرف هزینه‌های سرسام‌آور و نصب انواع بنرهای خوش‌آمدگویی برای دو هفته، چهره عزاداری شهر را تغییر دادند.

یکی از اقداماتی که با حضور هاشمی در کرمان انجام گرفت، این بود که شرکت‌کنندگان در مراسم مصلی، بی‌توجه به همزمانی این مراسم با حزن و اندوه حسینی و اربعین حسینی با سوت و کف، سخنان هاشمی را همراهی کردند! که متأسفانه هیچ‌کس هم به آن‌ها تذکر نداد.

از نکات حاشیه‌ای دیگر، حضور دختران بی‌حجاب در مصلی و رعایت نکردن شئونات اسلامی در فضای معنوی مصلی بود.

اما آنچه که در این سفر قابل‌تأمل بود، این است که با وجود دعوت از تمامی روحانیان استان برای شرکت در این مراسم، تعداد آن‌ها در مراسم، کمتر از انگشتان یک دست بود! همچنین با توجه به تبلیغات گسترده جمعیت شرکت‌کننده، کمتر از نصف مصلای کرمان بود، این جمعیت نیز از شهرستان‌های اطراف به کرمان آورده شده بودند.

هک ۹ سایت معاند توسط سپاه

نیروهای سایبری اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان طی یک عملیات فنی و گسترده در فضای مجازی تعداد ۹ سایت و پایگاه اصلی معاند با نظام مقدس جمهوری اسلامی را هک کردند. این پایگاه‌های معاند که با هزینه میلیونی و حمایت فتنه‌گران داخلی طراحی شده بودند به طور کامل از دسترس خارج شدند.
این پایگاه‌های ضد انقلاب که در استان کرمان هک شدند عبارتند از ندای سبز آزادی، سبزنامه، سیزپروکسی، نوروز، استان‌بان، سی میل، نوگام، ایران آپی‌نیون و دگرواژه.
استان کرمان طی سال‌های اخیر محمل امنی برای جریان ضدانقلاب و جاسوسی شده است، ‌کشف شبکه ام‌آی‌سیکس و دستگیری جاسوسان این شبکه در کرمان و ... دلیلی محکمی بر این ادعا است.

قول مجری زن برزیلی به ایرانی ها

مجری سرشناس برزیلی از ایرانی‌ها به خاطر پوشش نامناسب خود در مراسم «قرعه کشی جام جهانی 2014 برزیل» عذرخواهی کرد. او گفت در مراسم «توپ طلا» لباسی را بر تن خواهد کرد که همگان به راحتی بتوانند او را ببینند. این مجری برزیلی در گفت و گویی که با روزنامه‌ "دیلی میل " انگلیس داشت سخنان جالبی را بر زبان آورد. او گفت که با پوشیدن لباسی که در برزیل بر تن کرد قصد توهین به هیچ فرهنگ و مللی را نداشت.
لیما که در مراسم انتخاب بهترین بازیکن فوتبال جهان در زوریخ سوئیس هم حاضر خواهد بود، گفت در این مراسم لباسی را بر تن خواهد کرد که دیگر توهین به هیچ ملت و فرهنگی نباشد: " به خاطر جنجالی که به دنبال پوشیدن لباس من به وجود آمد عذرخواهی می‌کنم . من قصد توهین به ایرانی‌ها را نداشتم. در جایزه توپ طلا لباسی را بر تن خواهم کرد که همگان به راحتی بتوانند این برنامه را ببینند. "

گزینه نظامی روی میز عربستان
شاهزاده «محمد بن نواف بن عبدالعزیز» سفیر عربستان در انگلیس در یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» تصریح کرد که سیاست‌های غرب در قبال ایران و سوریه یک قمار خطرناک است و عربستان آمادگی دارد به تنهایی برای تأمین امنیت منطقه وارد عمل شود.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم که بسیاری از سیاست‌های غرب در قبال ایران و سوریه ثبات و امنیت خاورمیانه را در خطر می‌اندازد. این یک قمار خطرناک است که ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم و همینطور ساکن نخواهیم ماند.
سفیر عربستان در انگلیس با اشاره به حمایت ایران از دولت سوریه ادامه داد: برخی از شرکای غربی ما به جای آنکه دولت‌های سوریه و ایران را به چالش بکشند، از اقدام عمل لازم و ضروری در قبال آنها امتناع می‌ورزند.
وی ادامه داد: غرب به یک رژیم (سوریه) اجازه احیا داده و به دیگری اجازه داده تا به غنی‌سازی اورانیوم، با تمام خطرات بعدی تسلیحاتی شدن، ادامه دهد.
محمد بن نواف با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو گفت که گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران، احتمالاً تمایل غرب برای تقابل با دمشق و تهران را کاهش می‌دهد.
سفیر عربستان در انگلیس اینگونه ادامه داد: قیمت صلح وقتی که با این چنین رژیم‌هایی ساخته شود، چه خواهد بود؟ در نتیجه، عربستان سعودی چاره‌ای جز اینکه در امور بین‌المللی مدعی باشد و برای ثبات واقعی منطقه مصمم‌تر از گذشته باشد ندارد.
وی تصریح کرد که سلطنت خلیج‌‌فارس مسوولیت جهانی هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی دارد و گفت: ما برای تحقق این مسوولیت‌ها وارد عمل می‌شویم، خواه حمایت غرب را داشته باشیم خواه حمایت شرکای غربی را نداشته باشیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیمه تعطیل است؟
از زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با تعطیلی‌هایی همراه بوده به گونه‌ای که تاکنون چهار جلسه بیشتر برگزار نشده است.
به گزارش مشرق، این در حالی است که جلسات شورا در دولت نهم و دهم معمولا به صورت هفتگی و منظم برگزار می‌شدند.
در دولت قبلی در صورتی که رئیس‌جمهور نمی‌توانست در شورا شرکت کند این اجازه را می‌داد که جلسات با ریاست نواب رئیس یعنی روسای قوه مقننه یا قضائیه برگزار شود در حالی که این اجازه را تاکنون حسن روحانی به نواب رئیس نداده است.

به چالش کشیدن سپاه پاسداران با مذاکرات هسته ای!
آبراهام سوفار عضو ارشد اندیشکده هوور در مصاحبه با نشریه صهیونیستی جویش ویک گفت: مذاکرات هسته‌ای باید همه مقامات ایرانی به‌ویژه سپاه پاسداران را به چالش بکشد.
ایران کشور متفاوتی است که دولت سوریه را با قدرت حفظ کرده و نفوذ این کشور در عراق پیش از این هیچ‌گاه مانند امروز قوی نبوده است.
ایران همچنین از طریق حزب‌الله در دولت لبنان نفوذ دارد و به این حزب در تصمیم‌گیری‌های دولتی قدرت وتو داده است.
تهران همچنین در شرایطی که براساس قطعنامه‌‌های شورای امنیت هیچ کشوری حق مسلح کردن حزب‌الله را نداشت، بار دیگر حزب‌الله را تسلیح کرد.
نویسنده کتاب «بررسی مسئله ایران: قدرت، دیپلماسی و تهدید ایران» می‌افزاید: براساس برآوردها، ایران 50 هزار موشک که بسیاری از آنها با برد بلند هستند در اختیار حزب‌الله به‌عنوان نماینده اصلی خود قرار داده است و در آفریقا و آمریکای ‌جنوبی فعال است.
این کارشناس که به ادعای جویش ویک در مذاکرات محرمانه با ایران حضور داشته است، می‌گوید: از مذاکرات باید به عنوان ابزاری برای به چالش کشیدن مقامات ایرانی استفاده شود.
در غیر این صورت صرف کلمات در هر توافقنامه‌ای تغییری در ایدئولوژی و اهداف حکومت ایران ایجاد نخواهد کرد.
وی در تشریح چنین اهدافی افزود: نفوذ تشیع در جهان هدف اصلی ایران را تشکیل می‌دهد. سوفار می‌افزاید: فرماندهان سپاه تاکنون آشکارا اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد توافقنامه هسته‌ای یا تحریم‌ها تغییری در اهداف اساسی آنها ایجاد کند.
وی مدعی شد: اگر اقدامی جدی برای جلوگیری از نفوذ سپاه به کار نگیریم، میانه‌روها در دولت در نهایت تضعیف خواهند شد و سیاست منعطفانه‌تر آنها شکست خواهد خورد!

واکنش کاستروبه دیدار برادرش‌واوباما

جهان: فیدل کاسترو در مقاله‌ای به برادرش به خاطر استواری، بزرگی و وقارش هنگامی که با اوباما سلام و احوالپرسی کرد و به زبان انگلیسی گفت، «آقای رئیس‌جمهور، من کاسترو هستیم» تبریک گفت.

خاطرات سنگالی متکی

ندای انقلاب: منوچهر متکی وزیر خارجه دولت نهم که سابقه کار طولانی در امور دیپلماتیک دارد، در حال نگارش خاطراتش است. در حال حاضر وی مشغول سر و سامان دادن به نگارش مستند برکناری ناگهانی خود در سنگال از سوی محمود احمدی نژاد است.

سناتور آمریکایی برای پرواز به ایران آماده می شود
با آن که مقامات ایران بارها اعلام کرده اند مأمور مفقود شده CIA در خاک ایران نیست، یک سناتور آمریکایی می گوید با نماینده ایران در سازمان ملل برای سفر به ایران دیدار داشته است.
یک سناتور آمریکایی که به تازگی با نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفتگو کرده می خواهد به دنبال رابرت لوینسون شهروند آمریکایی که در ایران ناپدید شده است به این کشور سفر کند. رابرت لوینسون، مامور سابق اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) بود که گفته می شود در سال 2007 در جزیره کیش در ایران مفقود شده است.
بیل نلسون سناتور دموکرات آمریکایی روز سه شنبه گفت آماده است چنانچه سفرش به یافتن رابرت لوینسون، پیمانکار گمشده سی آی ای کمک کند به ایران برود.
آقای نلسون سناتور ایالت فلوریداست، جایی که خانواده لوینسون نیز در آن اقامت دارند.
این سناتور آمریکایی گفته است در روزهای اخیر با محمد خزایی، سفیر دایمی ایران در سازمان ملل متحده گفتگو کرده است و از او خواسته است از روی انسان دوستی اطلاعاتی از وضعیت آقای لوینسون به دست آورد.
بنا بر گزارشی تحقیقی آسوشیتدپرس که اواخر هفته گذشته منتشر شد آقای لوینسون با تحلیلگرانی در سازمان سیا کار می کرد که در باره فعالیت های دولت ایران تحقیق می کردند.
دولت آمریکا می گوید این شهروندش در زمان دستگیری آقای لوینسون برای دولت کار نمی کرده است. اما آن طور که در گزارش آسوشیتدپرس آمده، او به صورت غیررسمی برای تحلیلگران سی آی ای کار می کرده است.
سناتور نلسون، عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در گفتگو با نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفته است چناچه اقدام او "به هر شکلی تضمینی برای آزادی آقای لوینسون باشد، آماده است تا به ایران برود."
آقای نلسون تاکید دارد که "اگر ماموران ایرانی او را گرفته باشند، کسی در دولت ایران از محل نگهداریش خبر دارد."

انتقاد مصلحی از برخی نکات توافق ژنو

رجا: حجت الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات، برخی مفاد تفاهم‌نامه ژنو را «تکان‌ دهنده» دانسته و گفته، جمهوری اسلامی با امضای این سند به طور عملی غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است. مصلحی این مطلب را هفته گذشته طی سخنانی در جمع گروهی از طلاب حوزه علمیه «چیذر» در تهران بیان کرده است.

اسکاتلند حساب ایرانیان را نمی‌بندد

باشگاه خبرنگاران: رویال بانک اسکاتلند که به دلیل تحریمهای آمریکا قرار بود حساب 9 ایرانی را در این بانک ببندد، از اجرای تصمیم خود صرفنظر کرد.

حکم جالب آیت الله مکارم شیرازی در نگاه به زنان و دختران بدحجاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره نگاه به مو و بدن زنان مسلمان بد حجاب اعلام کرد.
متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به آن، به شرح زیر است:
«
پرسش:
با توجه به اینکه برخی از زنان و دختران مسلمان حد پوشش واجب را رعایت نمی‌کنند، آیا نگاه به قسمت‌هایی که نمی‌پوشانند جایز است؟
پاسخ:
چنانچه به نهی از منکر دیگران توجه نمی‌کنند با دو شرط می‌توان به آنها نگاه کرد: نخست این که به قصد لذّت نباشد و دیگر اینکه خوف وقوع در گناه نرود؛ ولی به هر حال نگاه نکردن جز در موارد ضرورت أولی است

تأخیر هیأت ایرانی در مراسم ماندلا به روایت یک منبع اصولگرا

خبر اول این که یک منبع اصولگرا ادعا کرده برای شرکت در مراسم تدفین ماندلا، ابتدا قرار بود آقای روحانی شرکت کند که به دلیل تراکم کاری، قرعه به نام ظریف و سپس جهانگیری افتاد اما در نهایت محمد شریعتمداری با یک هواپیمای فالکون عازم آفریقای جنوبی شد. این منبع مدعی شده اخذ مجوز پرواز از 11 کشور و سه بار سوختگیری در مسیر کیپ تاون باعث شد فرستاده ایران در مهلت مقرر به این مراسم نرسد.

آفریقایی ها پول بابک زنجانی را خوردند
روایت ظهور و بروز بابک زنجانی را باید از ‌آنهایی شنید که هم سابقه کار در بخش خصوصی دارند و هم با حوزه‌های نفتی آشنا هستند. «حمیدرضا حسینی» عضو هیات‌رییسه اتحادیه صادرکـنـندگـان فـرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در گفت‌وگویی از مراحل غیرمعمولی می‌گوید که فردی چون «بابک زنجانی» را به شخص مورد وثوق وزارت نفت تبدیل کرد، همان فرآیندی که حالا وزارت نفت و مجموعه‌اش را به بخش خصوصی بی‌اعتماد کرده، بی‌اعتمادی که به دنبال بدحسابی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت اتفاق افتاده و برای بخش خصوصی نفت ایران تولید مشکل کرده.
اما آنطور که حسینی روایت می‌کند، گویا بابک زنجانی از سوی یک لابی قدرتمند حمایت می‌شده که این جریان پیش‌تر در بازار ارز با بانک مرکزی همکاری داشته و در زمان تحریم عراق در خرید و فروش نفت عراق از مسیر ایران فعال بوده و زنجانی را حمایت می‌کرده.
حسینی علاوه بر اینها بابک زنجانی را «مهره سوخته جریانی می‌داند که حالا چندان هم از تخریب او ناراضی» نیستند. عضو هیات‌رییسه نمایندگان اتاق تهران همچنین به تولید یک‌باره شخصیت‌های اقتصادی چون بابک زنجانی و ده‌ها نفر دیگر مانند او در دوره احمدی‌نژاد مشکوک است و می‌گوید: «دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در همکاری و مشارکت با بخش خصوصی می‌توانند از اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها استعلام کنند، مگر می‌شود کسی سرمایه میلیاردی داشته باشد و یک نفر هم او را در اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران نشناسد؟» ابهام دیگر پیش‌روی حسینی این است که چرا «زنجانی با وجود بدهی میلیارددلاری و ده‌ها سند قلابی آزاد است و به کسی هم جوابگو نیست؟»
او مورد زنجانی را از عجایب روزگار می‌داند. نکته قابل‌تامل دیگر در این گفت‌وگو احتمال لورفتن اسامی شرکت‌ها از سوی شخص «بابک زنجانی» است تا او بتواند در این وضعیت وخیم به بهانه تحریم‌ها از ایفای تعهدات خود سر باز زند؛ فرضی که به گفته حسینی اثبات آن کار چندان دشواری نیست.
*
خرداد و تیر 91 که تحریم‌ها شدت یافت، وضع فروش نفت رو به وخامت گذاشت و فروش میعانات و فرآورده‌های نفتی برای ایران دشوار شد، در این شرایط بود که وزارت نفت ناگزیر به همکاری با برخی چون بابک زنجانی شد.
*
تاکید دارم که نباید شرایط فضای آن روز ایران را فراموش کرد، شاید اصلا مجبور می‌شدیم که تولید نفت و گاز را متوقف کنیم.
*
اما درباره توصیه به زنجانی، خیلی شفاف باید بگویم که اتفاقا توصیه‌های زیادی به او شده بود. نمونه‌اش قرارداد نفتی که ایشان با شرکت «فال» منعقد کرد، خیلی‌ها به او گفتند که این کار را نکند توصیه بخش خصوصی نفتی به زنجانی این بود که «فال» یک شرکت ورشکسته و مساله‌دار است و فروش اعتباری به آن منطقی نیست، زیرا فال که مدیرانش در سودان هستند با دولت شارجه همکاری و مشارکت داشته، ولی روابطشان تیره شد و دولت شارجه اغلب حساب‌های بانکی «فال» را بست و از این شرکت خارج شد.
*
بابک زنجانی در این قرارداد کلی ضرر کرد و توانست فقط نیمی از طلبش را دریافت کند.
*
از دیگر کم کاری‌های شرکت نفت هم می توان به تحویل حدود دو میلیون تن مازوت به زنجانی در مخازن «فال» اشاره کرد. نخست اینکه شرکت «فال» اصلا هزینه 600 هزار تن آن را به هیچ وجه پرداخت نکرد و زنجانی هم هیچ قراردادی با این شرکت ندارد. بقیه محموله‌ای هم که «فال» فروخته 50 دلار زیر قیمت خریده و چندین ماه بازار را به هم ریخته بود.
*
او مهره سوخته یک جریان است و وظیفه رسانه‌ها شناسایی پشت پرده ماجراست. البته من ایشان را نماینده هیچ‌یک از نهادها و ارگان‌های رسمی و غیررسمی نمی‌دانم و افرادی باسابقه گاهی هم به طور شخصی با او همکاری داشته‌اند. اما اینکه می‌بینیم این روزها «بابک زنجانی» با وجود بدهی میلیارددلاری و ده‌ها سند قلابی آزاد است و به کسی هم جوابگو نیست از عجایب روزگار ماست.

مصوبه ۷۰۰ میلیارد ریالی دولت برای خشکسالی اصفهان

بر اساس بخشنامه ای که طی روزهای اخیر به وزارت کشور ارسال شده است، مقرر شده بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مبلغ 700 میلیارد ریال از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اختیار استان اصفهان قرار گیرد تا در زمینه های مربوط به رفع زیانهای ناشی از خشکسالی هزینه شود. همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که مصوبه های شهریورماه و مهرماه دولت در این زمینه، لغو می شوند.

تبدیل سایت جماران به خبرگزاری

جهان: سایت جماران وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) قرار است در آینده به یک خبرگزاری تبدیل شود.

دبیرخانه زیرمیزی راه‌اندازی شد

تسنیم: سیدسجاد رضوی مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از تشکیل کارگروه و دبیرخانه دریافتهای غیرمتعارف پزشکی (زیرمیزی) خبر داد و در توضیح چرایی مسأله 300پزشکی که ماهانه یک‌میلیاردتومان درآمد دارند و درصدی از این درآمدهایشان از طریق دریافتهای غیرمتعارف (زیرمیزی) است، گفت: ما مسأله زیرمیزی را پیگیر هستیم .

تاسیس کنسولگری جدید ایران در افغانستان به پیشنهاد ظریف

بر اساس مصوبه هفته های اخیر هیئت وزیران که توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده، مقرر شده است بنا به پیشنهاد شهریورماه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر زرنج ولایت نیمروز افغانستان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تاسیس شود و فعالیت خود را آغاز کند.

پیغام جالب حامد لک در صفحه فیس بوکش؛ یه روز یه ترکه ...
حامد لک در فیسبوک و در صفحه شخصی خود پیغام جالبی را منتشر کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.
یه روز یه ترکه… یه روز یه ترکه اولین دانشگاه بین الملی 7 زبانه دنیا رو داشته (ربع رشیدی)…
یه روز یه ترکه بنیان گذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا شد
یه روز یه ترکه برای اولین بار در ایران موفق به انجام عمل قلب باز شد
یه روز یه ترکه اولین عمل پیوند کلیه رو انجام داد
یه روز یه ترکه پر افتخار ترین ورزشکار در بازی های المپیک شد
یه روز یه ترکه بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده فرش دستباف در کشور شد
یه روز یه ترکه یه هواپیمای بویینگ 747 رو بدون چرخ روی دماغه فرود آورد
یه روز یه ترکه تو سرمای زمستون لباساشو به خاطر نجات مسافرای قطاز در آورد
یه روز یه ترکه برای اولین بار در ایران مدرسه ای برای کر لال ها بنیان گذاری کرد..
یه روز یه ترکه شهریار بود
یه روز یه ترکه ستار خان بود...
یه روز یه ترکه مرد بود
یه روز یه ترکه باغیرت بود
یه روز یه ترکه یه ایرانی بود

تسلیت رهبر کره شمالی به عمه اش!

فردا: شبکه ‌های اجتماعی دیروز عکسی را منتشر کردند که در آن کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در حال عرض تسلیت به «کیم کیونگ هوی» عمه خود است. شوهر عمه رهبر کره شمالی اخیراً به جرم خیانت به کشور اعدام شده است.

دلیل استفاده نکردن نتانیاهو از رایانه

الف: تلویزیون رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار اخباری در رابطه با جاسوسی آمریکا و انگلیس از نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، مدعی شد که نتانیاهو در دفتر کارش هیچ رایانه‌ای ندارد و از بیم جاسوسی برخی اوقات از ایما و اشاره استفاده می‌کند. گفته می شود نتانیاهو دستور داده که هیچگونه سیستم رایانه‌ای در اتاقش نصب نشود.

به نام میرکاظمی به کام زنگنه

پس از آنکه شنیده شد بابک زنجانی به بانک مرکزی رفته و بدهی خود را به این بانک پرداخت کرده است برخی از سایتهای خبری حامی زنگنه این اتفاق را به پای جذبه و مدیریت بیژن زنگنه گذاشته اند و از وی در این خصوص تقدیر و تشکر کرده اند.

ولی باید گفت بحث پرداخت بدهی زنجانی با همت اعضای کمیسیون انرژی مجلس انجام شد که شاهد این قضیه هم مصاحبه ها و پیگیریها سید مسعود میرکاظمی چند ماه پیش از معرفی شدن زنگنه به عنوان وزیر نفت بود.

جدال لفظی افروغ و حجاریان

شنیدیم که سعید حجاریان هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر بنا بر تغییر قانون اساسی باشد بهتر است دست دولت در انحلال مجلس باز باشد. انتقادات زیادی متوجه موضعگیری وی شد از جمله این‌که عماد افروغ در گفت‌و‌گو با سایت فردا نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و آن را تداعی‌کننده «بینشی دیکتاتور مآبانه» خوانده است. او با بیان این‌که «دو بار ناقوس دیکتاتوری جدید را به صدا در آورده‌ام و هم‌اکنون باید سومی آن را به صدا درآورد»، افزود: یک بار در زمانی که در دوره دوم خرداد بین قوه مقننه و مجریه یک هماهنگی کامل و مطلق ایجاد شد و یک بار هم مربوط به زمانی است که به نظر می‌رسید دولت نهم همسو و هم جهت با مجلس هفتم شکل بگیرد. اما خطر مرتبه سوم با این اظهار نظر به مراتب بیشتر و دیکتاتور مآبانه‌تر از موارد قبلی است.

غیبت روحانی ۳ جلسه شد
به گزارش فارس، در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ یک از سران قوای سه‌گانه حضور نداشتند. در عین حال حسن روحانی رئیس‌جمهور برای چندمین بار متوالی غایب جلسات صحن مجمع تشخیص بوده است که این موضوع در جلسه گذشته مجمع مورد انتقاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی قرار گرفت.

مجوز لاریجانی برای دیدار با ستوده!
ژوزف ویدنهولز اتریشی از اعضای هیات پارلمانی اروپا در گفت‌وگو با «شرق» مدعی شد که در دیدار هانس اسبودا، عضو هیات پارلمان اروپا به ایران با محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر، ایشان تاکید داشتند که خانم ستوده شهروند آزادی هستند و دیدار با ایشان منع قانونی ندارد، به این ترتیب هر کسی بخواهد می‌تواند با ایشان دیدار کند.
مرتضوی: احمدی‌نژاد گفت نگران نباش

دست آخر این که سعید مرتضوی که ماجرای ریاستش بر سازمان تأمین اجتماعی به یکی از چالش‌های میان مجلس نهم و دولت دهم تبدیل شده بود و این روزها کمیته تحقیق و تفحص مجلس از تخلفات گسترده سازمان تحت ریاستش گزارش داده، در مصاحبه با هفته‌نامه «پنجره» مسائلی را مطرح کرده است. او که حکم دیوان عدالت اداری در مورد برکناری‌اش را سیاسی و غیرقانونی نامیده، درباره چرایی استعفا ندادنش بهرغم این حکم گفته است: «نامه را به آقای احمدی‌نژاد نشان دادم و توضیح دادم که آقای حداد گفتهاند مصلحت نظام است که کنارهگیری کنم. آقای احمدینژاد گفتند من فرد دوم مملکت هستم، مصالح نظام را من بهتر میدانم یا نمایندگان تهران؟ اگر امروز بر سر شما کوتاه بیاییم، اینها فردا در رابطه با افراد دیگر مدعی میشوند

بلوکه شدن 50 میلیارد تومان از بودجه نفت و گاز پارس در یک موسسه

گفته می شود بلوکه شدن غیرقانونی 50 میلیاردتومان ازبودجه توسعه بخش بالادستی میدان پارس جنوبی در یکی از موسسات مالی و اعتباری در دوره مدیریت پیشین باهدف اعطای وامهای کلان به مدیران صنعت نفت به ویژه برای مشارکت درخرید و یاساخت چند برج و مجتمع مسکونی با انتقادات زیادی همراه شده است.
این در حالی است که بسیاری از پیمانکاران پارس جنوبی هنوز بدهی خود را از این شرکت دریافت نکرده اند.

کلاهبرداری چند صد میلیونی مدعی ارتباط با امام زمان (عج)
فرمانده انتظامی شهرستان برخوار گفت: فردی که ادعای ارتباط با امام زمان (عج) را داشت در این شهرستان دستگیر شد.
ناصر بیگلری، اظهار کرد: فردی که با ادعای ارتباط با امام زمان (عج) مردم را فریب داده و از آنان کلاهبرداری می‌کرد در این شهرستان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.
فرمانده انتظامی شهرستان برخوار تصریح کرد: این کلاهبردار با اعمالی همچون رمالی، سرکتاب باز کردن و عوام‌فریبی تنها از یکی از مراجعه‌کنندگان مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون ریال وجه نقد دریافت کرده بود.
شراکت ضراب و بابک زنجانی دردسرساز شد
روز گذشته در مطلبی از دستگیری مدیران هالک بانک ترکیه که تنظیم امور مالی روابط تجاری ترکیه با ایران را در سالهای اخیر عهده دار بوده و بسیاری از پول های نفتی ایران از طریق این بانک به کشور وارد شده و فرزندان ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد، معمر گولر وزیر کشور و اردوغان بایراکتار وزیر محیط زیست ترکیه به همراه رضا ضراب تاجر سرشناس ایرانی ساکن ترکیه خبر دادیم.
با گذشت دو روز از این ماجرا ابعاد جدیدی از فعالیتهای ضراب منتشر شده است.
سایت حریت نوشته است یکی از کسانی که پلیس این کشور دیروز به اتهام دخالت در فساد بازداشت کرد، فرد ایرانی الاصلی است که در سال 2012 در جریان انتقال یک محموله طلا به ایران مورد بازجویی قرار گرفته بود.
رضا ضراب که اصالتاً ایرانی و دارای تابعیت جمهوری آذربایجان و ترکیه است، به انتقال غیر قانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی متهم شده است.
بعضی از رسانه ها ترکیه نوشته اند که به رغم ممنوعیت های ناشی از تحریم‌های بین المللی، او حدود ده میلیارد دلار را به صورت طلا و پول نقد یا از طریق انتقالات بانکی خارج از ضابطه به ایران منتقل کرده و برای این کار ده‌ها میلیون دلار رشوه پرداخته است.
این در حالی است که نام این تاجر ایرانی در فهرست هیچ یک از تحریم های اعمال شده علیه ایران دیده نمی شود.
پلیس ترکیه دیروز سه شنبه در یک اقدام خبرساز بیش از 50 نفر را در رابطه با فساد بازداشت کرد که یک مقام ارشد بانک دولتی خلق و فرزندان سه وزیر کابینه، از جمله وزیر کشور، در میان آنها بودند.

اخبار کوتاه

* مفتی سلفی اردنی، فتوا داده که دختران سوری می‌توانند به‌عنوان کنیز و برده به عقد مردانی که خواهان این امر هستند، درآیند. این شیخ سلفی فتوای خود را این‌گونه توجیه می‌کند که دختران سوری کسی را ندارند که مخارجشان را تأمین و از آن‌ها حمایت کند؛ بنابراین می‌توانند به‌عنوان کنیز به عقد مردان درآیند!

* «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، در نشستی مطبوعاتی در مسکو با توجه به اسناد فاش شده «اسنودن» گفته است. به اوباما حسودی‌اش‌ می‌شود؛ چرا که او توانسته از همه جاسوسی کند و هیچ کس هم با او کاری ندارد!

* بر اساس اخبار به دست آمده، نیروهای ارتش عراق یک پایگاه متعلق به تروریست‌ها موسوم به دولت اسلامی عراق و شام را کشف کردند. در این پایگاه تروریست‌ها صدوبیست موشک گراد بود که آن‌ها قصد داشتند با این موشک‌ها شهر کربلا و مناطق اطراف را هدف قرار دهند.

* پس از اعتراضات به آقای یوسف صانعی که هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز از امکان‌پذیر بودن کنار آمدن ایران و رژیم صهیونیستی سخن گفته بود و خواستار بخشش ایران و آمریکا از تقصیرات هم(!) شده بود، در فاصله کمتر از یک هفته، وی مواضع متفاوتی اتخاذ کرده و گفت: موافقت دولت ایران با قدرت‌های جهانی را نباید به منزله فراموش کردن جنایات دولت‌های آمریکا در حق ملت ایران در کودتای ۲۸ مرداد، حمایت از رژیم سرکوبگر شاه، حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از رژیم دیکتاتور صدام در جنگ هشت‌ساله و... بدانند.

* به‌دنبال دعوت وزارت کشور از چهل‌وهشت حزب سیاسی برای حضور در کنگره هم‌اندیشی احزاب، اعضای مجمع روحانیون در صدد برآمده‌اند به این بهانه، خود را در معرض رسانه‌ها قرار دهند. قرار است محمد خاتمی به‌عنوان رئیس شورای مرکزی مجمع و موسوی خوئینی‌ها به‌عنوان دبیرکل مجمع، در این نشست شرکت کنند! این در حالی است که مجمع روحانیون با بیانیه‌های ساختارشکنانه خود پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 نقش مؤثری در فتنه ایفا کرد و هنوز دستگاه قضایی به اتهامات آنان رسیدگی نکرده است.

* یک عضو هیات مدیره ائل خودرو که نماینده رسمی جنرال موتورز در ایران است درباره شایعاتی مبنی بر حمایت جنرال موتورز از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل گفت: ائل خودرو قراردادی با فدراسیون فوتبال ایران به امضا رسانده و به عنوان حامی تیم‌های ملی ایران شناخته شد. به گزارش ایرنا به نقل از "یو اس ویوور" مجید جاودانی درباره قرارداد توافق شده میان جنرال موتورز و تیم ملی فوتبال ایران نیز گفت: این قرارداد حدود 15 میلیارد تومان است. وی تصریح کرد: می‌توانم بگویم این مبلغ توسط جنرال موتورز تأمین شده و اگر مدعی شوم این شرکت بزرگ امریکایی حامی تیم ملی فوتبال ایران شده کاملاً خبر درست و صحیحی می‌باشد.



https://shoma-weekly.ir/Icsom9